Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

massage negin aghili

Optimera ditt lymfsystem med massage

Fakta

Vad kan man göra själv?
• Undvik kläder som sitter åt.
• Bär gärna så ofta du kan stödstrumpbyxor.  Absolut inga som går till knäna då de kan  göra mer skada än nytta.
• Drick mycket rent vatten samt renande örtteer.
• Djupandas och gör änglavingar flera gånger per dag.
• Gå på yoga eller annan lågintensiv träning där fokus ligger på andningen.
• Hoppa hopprep eller studsmatta.
• Stöd lymfsystemet med lymfrenande örter  som kardborre, ringblomma, echinacea och snärjmåra.
• Torrborstning där man borstar i samma riktning som egenvårdsmassagen med tömning i nyckelbensgroparna och  lymfstationerna,.
• Strykningar över huden i rätt riktning.
• Undvik gluten och snabba kolhydrater, i synnerhet socker.

Lymfsystemet är kroppens reningsverk, det suger upp cirka fyra liter vätska dagligen som det sedan renar från virus, bakterier och sjukdomsframkallande organismer. Lymfmassage är ett sätt att hjälpa det på traven. Kureras Malin Holm har besökt lymfmassören Negin Aghili.

Lymfsystemet skyddar oss mot infektioner men har även mer påverkan på kroppen än vad de flesta kanske vet, menar Negin Aghili, lymfmassör, hudterapeut och örtterapeut och driver salongen Althea Hudvård & Livsstil som ligger vid Hornstull i Stockholm

 

Kroppens reningsverk
Lymfsystemet är kroppens reningsverk och det suger upp de cirka fyra liter vätska och slaggprodukter som blodomloppen lämnar efter sig varje dag, och renar det sedan från virus, bakterier och sjukdomsframkallande organismer. Reningen sker genom att lymfvätskan passerar genom flera lymfnoder, som i folkmun kallas lymfkörtlar, och när det sedan är rent förs det tillbaka till blodomloppet. Slutligen passerar slaggprodukterna ut genom svett och urin. Om lymfsystemet inte fungerar så kan det dels innebära att lymfvätskan inte renas som den ska och bakterier och virus finns kvar i kroppen. Det kan även innebära att lymfvätskan inte sugs upp. Då får vi överflödig vätska i kroppen som kan orsaka svullnader och fibroser, vilket är när slaggprodukter, hud och bindväv växer ihop och blir till fettbullar, som stoppar flödet.

Stopp i flödet
Man kan till exempel ha problem med att fötter, fingrar, vader och ben svullnar upp, men även bihålorna kan påverkas. Dessutom har man lättare att få celluliter om lymfsystemet inte dränerar bort överskottsvätskan.
– Förmodligen har man anlag för att få ett trögt lymfsystem, men framförallt beror det på en livsstil med dålig kost och mycket stillasittande, säger Negin.
Kläder som klämmer åt på fel ställen kan motverka lymfvätskans flöde. Det innebär att lymfflödet kan stoppas under sådant som BH-band, strumpresåren eller arbetskläder som sitter illa. De ställen man har problem på, som vid anklarna där strumpor ofta gör märken, bör man massera extra mycket själv.
– Du har säkert varit med om att ha burit en matkasse i armvecket och sen sett att det blivit ett märke efter det. Då blev det ett litet stopp i flödet. Massera på stället och stryk sedan uppåt för att få igång flödet igen, säger Negin.
Slag, stukningar, skador och trauman för kroppen kan också orsaka att de minsta lymfkärlen förstörs och påverkar flödet. Men man kan dessutom få stagnationer i lymfsystemet efter att man har opererat bort lymfknutor till exempel vid en bröstcanceroperation och vid gamla operations- eller vaccinationsärr kan också lymfflödet stoppas.
– Jag brukar tipsa mina kunder att ta alla tillfällen i akt och göra egenvårdsmassage för lymfsystemet. Man kan till exempel massera sig när man sitter och tittar på TV, förklarar Negin.

LÄS OCKSÅ: Så sätter du fart på lymfsystemet

Studsmatta och änglavingar
Lymfsystemet har ingen egen pumpfunktion men har ett klaffsystem likt venerna som för lymfvätskan åt rätt håll.  För att det inte ska stagnera så är det är viktigt att själv hålla igång det.
– Man kan underlätta transporten av lymfvätska genom att mjukt röra på armarna eller göra ”änglavingar”, hoppa studsmatta eller hopprep och genom att  göra egenvårdsmassagen. Däremot kan faktiskt hård träning försämra lymfsystemet om man redan har ett dåligt lymfflöde. Vid hård tung träning behöver kroppen mer blod och då får lymfsystemet ännu mer vätska och slaggprodukter att hinna ta bort vilket kan förvärra situationen, berättar Negin.
Negin ber mig börja med att göra så kallade änglavingar. Man ska ta fem djupa andetag, och på inandningen föra armarna rakt upp och sedan på utandningen föra armarna som i en halvcirkel nedåt – som vingarna på en ängel.
– Andningen är viktig för lymfsystemet, speciellt djupa andetag, likt de man gör i yoga. De fungerar som en vacuumpump som skapar sug och stimulerar lymfsystemet, i synnerhet den stora lymfådern i bröstkorgen, och syresätter kroppen, berättar Negin.

LÄS OCKSÅ: Därför ska du detoxa – Sanna Ehdin berättar

Slutstation vid nyckelbenen
Genom att Negin masserar i lymfflödets riktning hjälper hon på så sätt kroppen att öka lymfcirkulationen och transportera bort slaggprodukter. Hon jobbar mycket med att mjuka upp ärrvävnad och lösa upp fibroser. Sedan gör hon strykningar mot närmaste lymfstation och sedan går hon upp ända till venvinklarna.
– Man börjar alltid med att ”öppna upp” vilket innebär att få igång flödet vid nyckelbensgropen där all lymfa tömmer sig in i blodbanan. Sen går man kroppsdel per kroppsdel nedåt, men stryker alltid uppåt mot närmaste lymfstation. Emellanåt gör man strykningen mot nyckelbensgroparna igen. Man börjar alltid med att stryka vänster sida först. Detta är något man kan tänka på när man gör lymfmassage själv hemma för att hjälpa kroppen dränera bort överflödig vätska och svullnader, säger Negin.

 

LÄS OCKSÅ: Clean reset – ta en återställare

Viktigt med vätska
Jag blir tillsagd att jag måste dricka ordentligt med vatten och örtte för att hjälpa kroppen att få ut slaggprodukterna som massagen har löst upp. Negin brukar bjuda sina kunder på vatten med Holistics mineraldroppar för att tillföra kroppen elektrolyter och mineraler. Hon bjuder också på te med lymfrenande örter. Hennes favorit är Pukkas Clean Matcha Green. I butiken säljer hon lymfrenade örter som stödjer lymfsystemet ytterligare. Hon brukar också ge tips på kosthållning.
– Du får bäst resultat om du utesluter gluten och äter en kost med balanserat blodsocker utan höga insulinpåslag, lågkolhydratkost med bra proteiner och naturliga fetter, till exempel kokosfett. Kokosfettet är även bra att använda när man gör lymfmassagen, säger Negin.

Lättare i kroppen
Efter en nästan två timmar lång behandling känner jag mig annorlunda i kroppen när jag går ut från Althea. Jag kan inte sätta fingret på vad det är men skillnad har det gjort. Jag känner mig absolut peppad att det här med att hjälpa kroppen att rena lymfsystemet är det som gäller för mitt välmående.  De flesta brukar känna sig lättare i kroppen efter en lymfmassage. Sen kan det variera gång till gång om man blir trött efter behandlingen eller om man blir piggare.
– Nyligen hade jag en kund med stagnation i benen, bland annat efter en knäoperation för några år sedan. Hon sa: ”Det pirrar fint i benen, det är som om jag har stödstrumpor på mig”, berättar Negin.
Avslutningsvis tipsar Negin om att man gärna kan boka en tid hos en duktig lymfmassör. Hen hjälper dig att komma igång med lymflödet. Du får ett personligt behandlingupplägg  samt tips och råd om vad du kan göra själva hemma med allt från egenvårdsmassage, kostråd, prövning av stödstrumpor och annat du behöver veta.
– Det är alltid lättare att få lite extra hjälp på vägen av en kunnig lymfmassör och sedan underhålla resultatet hemma, avslutar Negin.

Av Malin Holm

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Fakta

Vad kan man göra själv?
• Undvik kläder som sitter åt.
• Bär gärna så ofta du kan stödstrumpbyxor.  Absolut inga som går till knäna då de kan  göra mer skada än nytta.
• Drick mycket rent vatten samt renande örtteer.
• Djupandas och gör änglavingar flera gånger per dag.
• Gå på yoga eller annan lågintensiv träning där fokus ligger på andningen.
• Hoppa hopprep eller studsmatta.
• Stöd lymfsystemet med lymfrenande örter  som kardborre, ringblomma, echinacea och snärjmåra.
• Torrborstning där man borstar i samma riktning som egenvårdsmassagen med tömning i nyckelbensgroparna och  lymfstationerna,.
• Strykningar över huden i rätt riktning.
• Undvik gluten och snabba kolhydrater, i synnerhet socker.

Fakta

Ett tecken på att lymfsystemet har kommit igång är rysningar och att huden blir knottrig och skrynklig. Detta brukar synas extra bra på händerna. I början kan det vara bra att gå på lymfmassage en gång per vecka för att få fart på systemet. När man uppnått ett bra resultat kan det räcka med att gå på behandling var fjärde eller var femte vecka för att bibehålla flödet och kontrollera att lymfcirkulationen fungerar som den ska.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

 

korg med nässlor

Plocka nyttiga nässlor och annat ogräs

Hälsa

På våren men även sommaren kan du plocka nässlor och göra nässelsoppa eller torka för att dricka som te. Nässlorna är stärkande för immunförsvaret, men är även bra för hud och hår då dessa är rika på både vitaminer och mineraler.

kvinna väljer frukt i butik

Svenskarnas maghälsa har blivit bättre 

Hälsa

Äntligen lite positiva nyheter om svenskarnas hälsa. När Magrapporten 2021 presenterade siffror på just magproblemens utbredning visade det sig att våra magar nu mår bättre än vad de gjorde 2019. Framför allt är magarna hos de unga kvinnorna i bättre skick.

Collage: ung kvinna blinkar med ena ögat, bredvid fem BB-krämer

Skönhetspanelen testar: BB-cream

Hud

En bra BB-cream jämnar ut hudtonen och ger täckning likt en foundation – samtidigt som den ger fukt och smidighet till huden som en dagkräm. Vi har testat fem ekologiska krämer, och funnit en favorit!

 

par som springer

Näringsämnen du inte ska missa när du tränar

Kost

Om du har ett fysiskt krävande jobb, tränar mycket eller tänker börja träna – då har du ofta en högre omsättning av näringsämnen i kroppen än andra som är mer stillasittande. Här kommer några vitaminer och mineraler som du ska se till att få i dig för att orka träna.

 

kvinna tar en saltgurka

Så blir du av med ditt saltsug

Kost

Du har säkert haft en stark känsla av att du vill äta någon salt och letar efter salta nötter eller saltlakrits att knapra på. Det finns förstås en anledning till längtan efter salt. Näringsfysiologen Rebecca Johansson förklarar hur du löser problemet.

Därför är lök så nyttigt

Hälsa

Hacka, stek, ugnsbaka eller koka. Lök kan tillredas på många sätt. Vanlig lök är inte bara en smakhöjare, den främjar hälsan på många sätt. Till exempel stärker lök de goda bakterierna i tarmen och både gula och röda löken innehåller quercetin som är bra för immunförsvaret.

 

kvinna som yogar

5 yogaövningar för lugn och balans

TRÄNING

Kan yoga på en stol verkligen ge något? Ja, mycket mer än vad man kanske tror, säger Annika Sjöström som är kundaliniyogalärare. Du får bättre hållning och cirkulation, minskad stress och mer glädje. Här har hon satt ihop några övningar för Kureras läsare.

flicka med ballong springer

6 bra knep för extra energi i vår

Hälsa

På våren kan många känna sig dränerad på energi och ork efter en lång vinter. Dålig sömn, näringsbrist, stress och oro är vanliga orsaker. Här är några tips som kan hjälpa dig att få tillbaka krafterna.

hjärna med tärningar i

Spelberoende tar större risker

Forskning

I dag har spelberoende blivit så pass utbrett och stort att regeringen anser att det blivit ett folkhälsoproblem. Siffror visar på att 340 000 svenskar har ett spelberoende. Ny teknik har bidragit till ett komplexare missbruk. Nu visar forskning en koppling mellan hjärnans belöningsnätverk och att följa impulser som medför risker.

Fredagsmys med tex-mex

Fredagsmys med tex-mex

Mat

Ingen fredag utan tacos! Men har du möjligtvis tröttnat lite på den klassiska ”fredagsmys-tacosen” kanske det här kan ge dig inspiration till nya tillbehör som piffar upp lite.

 

Frallor med en bytta smör

Proteinboostade frallor med bönor

Matbröd

Unna dig själv eller en närstående riktigt goda, nybakade frallor till frukost eller mellis! Dessa är bakade med bönor som höjer proteinhalten, mättar bra och passar perfekt till både unga idrottare och äldre personer med ökat proteinbehov.