Magnesium

Magnesium lindrar smärta enligt studier

Fakta

Magnesium verkar muskelavslappnande och brist på detta viktiga mineral är starkt sammankopplat med smärta.

Studier visar hur magnesium effektivt kan minska smärtkänsla genom sin förmåga att blockera de nervreceptorer som gör att vi uppfattar smärtan. Det gäller både akut och kronisk smärta.

Forskning visar att mineralet är effektivt som smärtlindring vid flera tillstånd, däribland inflammatoriska tillstånd som artrit, intramuskulära tillstånd (som fibromyalgi, som beror på både muskel- och nervsmärta) och tillstånd av neuropatisk smärta – som till exempel diabetisk neuropati och ryggmärgsskador.

Även vid fenomenet
fantomsmärta hjälper mineralet till att göra de omgivande vävnaderna till lemmen som har amputerats avslappnade, vilket dämpar smärtgraden.

Magnesium kan även användas för att lindra dysmenorré (kramp och smärta vid menstruation). Mer om hur kan du läsa här.

För att lindra och helst förhindra spänningshuvudvärk och migrän bör magnesium användas regelbundet och profylaktiskt, alltså förebyggande.

Forskning visar även att magnesium före, under och efter operation minskar smärtan efter operationen, bland annat på grund av ökad muskelavslappning och analgesi (förbättrad effekt av smärtläkemedel).

Vi behöver magnesium för en rad viktiga funktioner. Men – utöver att faktiskt vara nödvändigt för vår kropp kan mineralet också användas som ett effektivt och naturligt sätt att lindra olika tillstånd.
Smärta till exempel. Något få känner till.

– Studier visar att magnesium verkar smärtlindrande vid akut och kronisk smärta, genom att det blockerar smärtreceptorer, bekräftar Bertil Wosk, näringsterapeut och grundare av hälsoföretaget Holistic.

Mineralet magnesium behövs till mycket i vår kropp, till exempel för hjärtkärlsystemet, matsmältningssystemet och det så kallade muskel-skelettsystemet – enklare uttryckt: själva rörelseapparaten.

Det hjälper också till med mycket annat, som till exempel proteinsyntes, muskel- och nervfunktion, blodsockerkontroll och blodtrycksreglering.
– Magnesium är ett av kroppens viktigaste mineraler och behövs till cirka 200 biokemiska processer i kroppen, bekräftar Bertil Wosk, en av Sveriges mest ansedda näringsterapeuter och grundare av hälsoföretaget Holistic.

 

LÄS OCKSÅ: Magnesium sänker blodtrycket – och minskar risken för preeklampsi

Välkänt som lindring vid olika typer av kramp
Men utöver det faktum att magnesium är ett nödvändigt mineral för kroppen finns det också en rad tillstånd där det kan fungera som ett effektivt naturmedel för att lindra och dämpa.
– Att magnesium motverkar kramper, särskilt i vaderna, är till exempel känt sedan länge, berättar Bertil Wosk.
– Och tillstånd som PMS och menssmärta som drabbar många kvinnor är också kopplat delvis till magnesiumbrist.

LÄS OCKSÅ: PMS? Du kan ha magnesiumbrist!

…men mindre känt som lindring vid olika typer av smärta
Att det fungerar så har sin naturliga anledning, menar han.
– Magnesium fungerar avslappnande och det har varit välkänt under en längre tid att det kan motverka och, ännu bättre, förebygga migrän och huvudvärk. Detta sannolikt eftersom den får muskler och blodkärl att slappna av.

Bertil Wosk

Näringsterapeut Bertil Wosk.

Ett användningsområde där magnesium, för den stora massan, däremot fortfarande kan ses som ett ganska okänt hjälpmedel är området smärta.
Trots att mineralet, enligt en betydande mängd forskning, här kan erbjuda både ett naturligt och effektivt sätt att lindra.
– Nyare studier visar att magnesium verkar smärtlindrande vid akut och kronisk smärta, genom att magnesium blockerar smärtreceptorer i ryggmärgen, bekräftar Bertil Wosk.

LÄS OCKSÅ: Magnesium löste muskelknutorna som höll på att förstöra Lenas liv

Minskar kroppens smärtkänslighet
Många kliniska studier har visat att magnesium de fakto verkar smärtlindrande genom att minska kroppens smärtkänslighet och på grund av detta kan dämpa både muskel- och nervsmärta samt smärta vid inflammation, av både akut och kronisk art.

Mineralet anses därmed ha vetenskapligt belagda effekter hos patienter som lider av neuropatisk smärta, dysmenorré, spänningshuvudvärk, migränattacker – bland andra tillstånd.
Den smärtstillande effekten tros komma av att mineralet blockerar den så kallade NMDA-receptorn, en receptor i ryggmärgen som anses ha stor påverkan när det gäller graden smärtkänslighet.

Vanlig näringsbrist – särskilt bland stressade
Frön och nötter är rika på magnesium till exempel pumpafrön och mandlar, men även grönsaker som spenat, grönkål och avocado är rika på magnesium. Men det räcker inte. Magnesiumbrist är ändå en av våra vanligaste näringsbrister.
– Stress och mycket kaffe gör att vi tappar vissa mineraler, särskilt magnesium. Till skillnad från kalcium har magnesium ingen lagringsdepå. Därför är det viktigt att fylla på dagligen, berättar Bertil Wosk och tillägger att vid sidan om stress är även näringsfattig kost en stor orsak till magnesiumbrist.

Brist, som inte åtgärdas, kan ställa till det i kroppen på en rad olika sätt. Till exempel kan det leda till tillstånd av mer kronisk art såsom diabetes, glutenintolerans, epilepsi, migrän – och mycket mer.

LÄS OCKSÅ: 7 tecken på att du inte får i dig tillräckligt med magnesium

Vanligt att äta tillskott
Många tar idag kosttillskott med magnesium, berättar Bertil Wosk, men tillägger att det gällande magnesiumtillskott finns saker man bör känna till.
– Det är viktigt att det är lättupptagliga, så kallat biotillgängliga, former av magnesium. Som till exempel magnesium-laktat, -malat, -citrat eller -bisglycinat.
– Värt att veta är att de former som är mest vanliga i kosttillskott är magnesium-oxid, -hydroxid och -karbonat, eftersom de är mycket billigare. Men dessa är mycket svårlösliga och tas nästan inte upp alls av kroppen.

Detta är också anledningen till att man får så olika resultat i studier, berättar han.
– Om studierna använder dessa svårlösliga magnesiumföreningar blir resultatet i studien att magnesium inte har någon effekt, vilket är självklart eftersom kroppen inte kan ta upp dessa former av magnesium.

I nedan artikel förklarar Bertil Wosk det här med upptag ytterligare.

LÄS OCKSÅ: Magnesium – och hur det egentligen ligger till med upptag

Av Isabelle G Hedander

Referenser:
• Hyo-Seok Na , Jung-Hee Ryu och Sang-Hwan Do. Magnesium in the Central Nervous System: The role of magnesium in pain. Vink R, Nechifor M. Adelaide (AU): University of Adelaide Press; 2011.
• Srebro D, Vučković S, Milovanović A, Košutić J, Vujović KS, Prostran M. “Magnesium in pain research: state of the art.” Curr Med Chem. 2016 Dec 12.
• Cochrane Database Syst Rev. 2001;(3):CD002124. “Herbal and dietary therapies for primary and secondary dysmenorrhoea. Proctor ML1, Murphy PA.
• National Institute of Health (NIH): Magnesium Fact Sheet for Health Professionals


Fakta

Magnesium verkar muskelavslappnande och brist på detta viktiga mineral är starkt sammankopplat med smärta.

Studier visar hur magnesium effektivt kan minska smärtkänsla genom sin förmåga att blockera de nervreceptorer som gör att vi uppfattar smärtan. Det gäller både akut och kronisk smärta.

Forskning visar att mineralet är effektivt som smärtlindring vid flera tillstånd, däribland inflammatoriska tillstånd som artrit, intramuskulära tillstånd (som fibromyalgi, som beror på både muskel- och nervsmärta) och tillstånd av neuropatisk smärta – som till exempel diabetisk neuropati och ryggmärgsskador.

Även vid fenomenet
fantomsmärta hjälper mineralet till att göra de omgivande vävnaderna till lemmen som har amputerats avslappnade, vilket dämpar smärtgraden.

Magnesium kan även användas för att lindra dysmenorré (kramp och smärta vid menstruation). Mer om hur kan du läsa här.

För att lindra och helst förhindra spänningshuvudvärk och migrän bör magnesium användas regelbundet och profylaktiskt, alltså förebyggande.

Forskning visar även att magnesium före, under och efter operation minskar smärtan efter operationen, bland annat på grund av ökad muskelavslappning och analgesi (förbättrad effekt av smärtläkemedel).

Magnesium

Hur mycket magnesium behöver vi?
Rekommenderat dagligt intag (RDI) av magnesium är enligt Livsmedelsverket 280 mg för kvinnor och 350 mg för män (i USA är RDI för män över 31 år 420 mg och 320 mg för kvinnor).
RDI avser dock bara den miniminivå kroppen behöver för att inte utveckla bristsjukdomar. För att må riktigt bra behövs ofta mer än så, menar experter.

Författaren och biohackern Martina Johansson har tidigare sagt i Kurera att hon anser att magnesium kan man gott ta ett gram dagligen av som terapeutisk dos.
Terapeutisk dos är, till skillnad mot RDI (som står angivet på förpackningen), den dos då ett tillskott börjar påverka kroppens biokemi och verkligen ge effekt).

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Kontorshund

Kontorshundar minskar stressen

Hälsa

Mer än hälften av svenskarna tycker att hundar leder till en mindre stressad arbetsmiljö. Både hundägare och arbetskamrater trivs bättre och stressar mindre om hunden får hänga med till jobbet.

Tips för ett medvetet val av påskgodis

Hälsa

Vegan, miljömedveten, födoämnesallergiker – eller "bara" mån om att hålla nere mängden socker? Det traditionella butiksutbudet av godis är inte för alla – men det är inte egentillverkning av godis heller. Samtidigt förväntar sig barnen att de där påskäggen ändå ska vara fyllda. Frågan är bara med vad? Här är 13 köpegodisalternativ där tillverkaren, på ett eller annat sätt, tänkt till för att den hälso- och miljömedvetnes samvete ska kännas lite renare.

Så färgar du påskägg naturligt

Allmänt

Inte hunnit påskpyssla än? Gör det, dina barn kommer att älska det. Och förmodligen du med. Allt du behöver är ägg och gärna några naturliga färgämnen – som till exempel gurkmeja, rödbetsjuice, blåbär, kaffesump och alger. Eller varför inte lökskal? Kul och helt giftfritt! 

Värsta pollenåret på 45 år – så kan naturen hjälpa dig

Allmänt

I Sverige lider 30 procent av den vuxna befolkningen av pollenallergi – men i år förväntas antalet drabbade bli ännu fler. Pollensäsongen 2019 kan nämligen bli den värsta på 45 år. Anledningen? Fjolårets ovanligt varma sommar – i alla fall delvis. Men känn till att det finns bra naturlig behandling – särskilt om du börjar redan nu.

Två tips på nyttigare påskgott

Recept

Lagom till att det är dags både att fylla påskägg och påskkärringarnas korgar med (o)nyttigheter levererar Kureras receptskapare Maya Dilek dessa två chokladgodingar. Toppade med både superbär och andra nyttigheter. Dessutom enkla att slänga ihop – och supergoda! 

Hudterapeutens 9 beautyhacks

Hud

Att åldras med skönhet behöver inte vara så svårt.  Det finns flera saker du kan göra själv för att behålla huden mjuk, smidig och strålande vacker. Här är hudterapeuten Marie Oddssons bästa tips.

3 lifehacks i pollentider

Allmänt

Äntligen vår! Och då kommer snuvan som på beställning. I år spås pollensäsongen bli extra jobbig – och då kan även de som inte normalt känner av allergi drabbas. Men det finns hjälp. Och det gäller även om snuvan beror på förkylning.

Nu avråds gravida från att dricka ingefärashots

Gravid/barn

Gravid? Undvik stora mängder ingefära. Baserat på en ny riskutvärdering går nu danska myndigheter ut med rådet att gravida bör undvika att dricka ingefärashots – och att i övrigt inta för stora mängder av kryddan, till exempel via kosttillskott mot illamående. Detta efter att forskare gjort bedömningen att ett stort intag av kryddan kan öka risken för missfall.

Chokladbräck

Sötsaker

Ett enkelt och snabbt tillagat godis toppat med nyttigheter. Ha på din egen favorit-topping i form av nötter, torkad frukt och, eller superfruits. Perfekt att bryta upp i påskäggs-stora bitar...

Med barken från tall blev Kristina av med sin pollenallergi

Naturlig hälsa

Kristina Lund är röst- och sångpedagog – så när rösten blev skör av en ständigt irriterad hals blev det svårt att sköta jobbet. Receptfria läkemedel gav så svåra biverkningar att det var lättare att vara utan. Men så hittade Kristina ett tillskott gjort på bark från tall – och sedan dess har allergisymtomen nästan helt upphört.

Fem recept för ett veganskt påskbord

Recept

Svårt att vara vego vid högtider – som påsk till exempel? Nej då, i alla fall inte om man vet var man ska hitta inspirationen. Här delar Väljvego.se – organisationen Djurens Rätts inspirationssajt för vegomat – med sig av fem förslag till den som vill bjuda på en både väldigt god och väldigt djurvänlig påskmeny. 

Avokadohalvor med vegansk skagen

Mat

Fräscha avokadohalvor fyllda med veganskagen gjord på frisk havre fraiche, tångrom och dill. Passar perfekt till kokt potatis eller tillsammans med rågbröd - och som förrätt vid festligheter.

Snart kan EU förbjuda “vegoburgare”

Kost

I en tid då vi äter en allt grönare kost och allt färre animalier är fenomenet med vegokött en rejält växande marknad.  Produkterna ser ut som kött och heter saker som burgare, stek, biff och korv – men det bör de inte längre få göra. Det har Europaparlamentets jordbruksutskott nu beslutat och lagt fram ett förslag på lagändring. En liknande lagstiftning finns redan i Frankrike.

5 smarta knep för vackra händer

Hud

Dina händer har under många kalla månader nu varit särskilt utsatta. Det är inte konstigt att de nu känns extra torra och fnasiga. Det är det dags att ändra på nu, och ta hand om dem lite extra inför sommaren. Här är tipsen som kommer att göra dina händer snygga, lena och mjuka igen.

Eldsjälen som gjorde vego till sitt jobb

Intervju

Han brinner för grön kost, är definitivt urtypen för det man brukar kalla eldsjäl och har en genuin vilja att inspirera så många människor som möjligt – i förhoppningen om att på så sätt bidra till att förändra världen.  "Mina vapen för att lyckas är ruskigt god och enkel vegomat och ett stort leende", säger Mattias Kristiansson, chefredaktör och grundare av tidningen VEGO.

5 tips på djur- och naturvänligt pynt till påskriset

Allmänt

Vill du inte heller ha fjädrar i ditt påskris?  Vad bra – för handen på hjärtat: visst är det dags att vi varierar oss lite? Det är ju ändå 2019 och de stackars kalkonerna har kanske plockats nog?  Så resonerar i alla fall allt fler och väljer därför aktivt bort påskfjädrarna till förmån för andra material.  Här delar Djurens Rätt med sig av fem steg-för-steg-guider för hur du skapar ditt egna djurvänliga påskpyssel – bland annat två färgglada fjäderalternativ av papper respektive tyg.

Vegantrenden växer explosionsartat – även inom kosttillskottsbranschen

Kost

Nu är det växtbaserad kost som gäller – världen över. Bara i USA har antalet veganer ökat med 600 procent – på bara tre år. Idag handlar veganism inte längre bara om djurhållningsfrågor utan är för allt fler en fråga även om hälsa och hållbar livsstil. Och nu börjar trendens framfart bli synlig även inom andra områden – skönhetsindustrin och kosttillskottsbranschen till exempel.