Magnesium

Magnesium lindrar smärta enligt studier

Fakta

Magnesium verkar muskelavslappnande och brist på detta viktiga mineral är starkt sammankopplat med smärta.

Studier visar hur magnesium effektivt kan minska smärtkänsla genom sin förmåga att blockera de nervreceptorer som gör att vi uppfattar smärtan. Det gäller både akut och kronisk smärta.

Forskning visar att mineralet är effektivt som smärtlindring vid flera tillstånd, däribland inflammatoriska tillstånd som artrit, intramuskulära tillstånd (som fibromyalgi, som beror på både muskel- och nervsmärta) och tillstånd av neuropatisk smärta – som till exempel diabetisk neuropati och ryggmärgsskador.

Även vid fenomenet
fantomsmärta hjälper mineralet till att göra de omgivande vävnaderna till lemmen som har amputerats avslappnade, vilket dämpar smärtgraden.

Magnesium kan även användas för att lindra dysmenorré (kramp och smärta vid menstruation). Mer om hur kan du läsa här.

För att lindra och helst förhindra spänningshuvudvärk och migrän bör magnesium användas regelbundet och profylaktiskt, alltså förebyggande.

Forskning visar även att magnesium före, under och efter operation minskar smärtan efter operationen, bland annat på grund av ökad muskelavslappning och analgesi (förbättrad effekt av smärtläkemedel).

Vi behöver magnesium för en rad viktiga funktioner. Men – utöver att faktiskt vara nödvändigt för vår kropp kan mineralet också användas som ett effektivt och naturligt sätt att lindra olika tillstånd.
Smärta till exempel. Något få känner till.

– Studier visar att magnesium verkar smärtlindrande vid akut och kronisk smärta, genom att det blockerar smärtreceptorer, bekräftar Bertil Wosk, näringsterapeut och grundare av hälsoföretaget Holistic.

Mineralet magnesium behövs till mycket i vår kropp, till exempel för hjärtkärlsystemet, matsmältningssystemet och det så kallade muskel-skelettsystemet – enklare uttryckt: själva rörelseapparaten.

Det hjälper också till med mycket annat, som till exempel proteinsyntes, muskel- och nervfunktion, blodsockerkontroll och blodtrycksreglering.
– Magnesium är ett av kroppens viktigaste mineraler och behövs till cirka 200 biokemiska processer i kroppen, bekräftar Bertil Wosk, en av Sveriges mest ansedda näringsterapeuter och grundare av hälsoföretaget Holistic.

 

LÄS OCKSÅ: Magnesium sänker blodtrycket – och minskar risken för preeklampsi

Välkänt som lindring vid olika typer av kramp
Men utöver det faktum att magnesium är ett nödvändigt mineral för kroppen finns det också en rad tillstånd där det kan fungera som ett effektivt naturmedel för att lindra och dämpa.
– Att magnesium motverkar kramper, särskilt i vaderna, är till exempel känt sedan länge, berättar Bertil Wosk.
– Och tillstånd som PMS och menssmärta som drabbar många kvinnor är också kopplat delvis till magnesiumbrist.

LÄS OCKSÅ: PMS? Du kan ha magnesiumbrist!

...men mindre känt som lindring vid olika typer av smärta
Att det fungerar så har sin naturliga anledning, menar han.
– Magnesium fungerar avslappnande och det har varit välkänt under en längre tid att det kan motverka och, ännu bättre, förebygga migrän och huvudvärk. Detta sannolikt eftersom den får muskler och blodkärl att slappna av.

Bertil Wosk

Näringsterapeut Bertil Wosk.

Ett användningsområde där magnesium, för den stora massan, däremot fortfarande kan ses som ett ganska okänt hjälpmedel är området smärta.
Trots att mineralet, enligt en betydande mängd forskning, här kan erbjuda både ett naturligt och effektivt sätt att lindra.
– Nyare studier visar att magnesium verkar smärtlindrande vid akut och kronisk smärta, genom att magnesium blockerar smärtreceptorer i ryggmärgen, bekräftar Bertil Wosk.

 

LÄS OCKSÅ: Magnesium löste muskelknutorna som höll på att förstöra Lenas liv

Minskar kroppens smärtkänslighet
Många kliniska studier har visat att magnesium de fakto verkar smärtlindrande genom att minska kroppens smärtkänslighet och på grund av detta kan dämpa både muskel- och nervsmärta samt smärta vid inflammation, av både akut och kronisk art.

Mineralet anses därmed ha vetenskapligt belagda effekter hos patienter som lider av neuropatisk smärta, dysmenorré, spänningshuvudvärk, migränattacker – bland andra tillstånd.
Den smärtstillande effekten tros komma av att mineralet blockerar den så kallade NMDA-receptorn, en receptor i ryggmärgen som anses ha stor påverkan när det gäller graden smärtkänslighet.

Vanlig näringsbrist – särskilt bland stressade
Frön och nötter är rika på magnesium till exempel pumpafrön och mandlar, men även grönsaker som spenat, grönkål och avocado är rika på magnesium. Men det räcker inte. Magnesiumbrist är ändå en av våra vanligaste näringsbrister.
– Stress och mycket kaffe gör att vi tappar vissa mineraler, särskilt magnesium. Till skillnad från kalcium har magnesium ingen lagringsdepå. Därför är det viktigt att fylla på dagligen, berättar Bertil Wosk och tillägger att vid sidan om stress är även näringsfattig kost en stor orsak till magnesiumbrist.

Brist, som inte åtgärdas, kan ställa till det i kroppen på en rad olika sätt. Till exempel kan det leda till tillstånd av mer kronisk art såsom diabetes, glutenintolerans, epilepsi, migrän – och mycket mer.

 

LÄS OCKSÅ: 7 tecken på att du inte får i dig tillräckligt med magnesium

Vanligt att äta tillskott
Många tar idag kosttillskott med magnesium, berättar Bertil Wosk, men tillägger att det gällande magnesiumtillskott finns saker man bör känna till.
– Det är viktigt att det är lättupptagliga, så kallat biotillgängliga, former av magnesium. Som till exempel magnesium-laktat, -malat, -citrat eller -bisglycinat.
– Värt att veta är att de former som är mest vanliga i kosttillskott är magnesium-oxid, -hydroxid och -karbonat, eftersom de är mycket billigare. Men dessa är mycket svårlösliga och tas nästan inte upp alls av kroppen.

Detta är också anledningen till att man får så olika resultat i studier, berättar han.
– Om studierna använder dessa svårlösliga magnesiumföreningar blir resultatet i studien att magnesium inte har någon effekt, vilket är självklart eftersom kroppen inte kan ta upp dessa former av magnesium.

I nedan artikel förklarar Bertil Wosk det här med upptag ytterligare.

LÄS OCKSÅ: Magnesium – och hur det egentligen ligger till med upptag

Av Isabelle G Hedander

Referenser:
• Hyo-Seok Na , Jung-Hee Ryu och Sang-Hwan Do. Magnesium in the Central Nervous System: The role of magnesium in pain. Vink R, Nechifor M. Adelaide (AU): University of Adelaide Press; 2011.
• Srebro D, Vučković S, Milovanović A, Košutić J, Vujović KS, Prostran M. "Magnesium in pain research: state of the art." Curr Med Chem. 2016 Dec 12.
• Cochrane Database Syst Rev. 2001;(3):CD002124. "Herbal and dietary therapies for primary and secondary dysmenorrhoea". Proctor ML1, Murphy PA.
• National Institute of Health (NIH): Magnesium Fact Sheet for Health Professionals


Fakta

Magnesium verkar muskelavslappnande och brist på detta viktiga mineral är starkt sammankopplat med smärta.

Studier visar hur magnesium effektivt kan minska smärtkänsla genom sin förmåga att blockera de nervreceptorer som gör att vi uppfattar smärtan. Det gäller både akut och kronisk smärta.

Forskning visar att mineralet är effektivt som smärtlindring vid flera tillstånd, däribland inflammatoriska tillstånd som artrit, intramuskulära tillstånd (som fibromyalgi, som beror på både muskel- och nervsmärta) och tillstånd av neuropatisk smärta – som till exempel diabetisk neuropati och ryggmärgsskador.

Även vid fenomenet
fantomsmärta hjälper mineralet till att göra de omgivande vävnaderna till lemmen som har amputerats avslappnade, vilket dämpar smärtgraden.

Magnesium kan även användas för att lindra dysmenorré (kramp och smärta vid menstruation). Mer om hur kan du läsa här.

För att lindra och helst förhindra spänningshuvudvärk och migrän bör magnesium användas regelbundet och profylaktiskt, alltså förebyggande.

Forskning visar även att magnesium före, under och efter operation minskar smärtan efter operationen, bland annat på grund av ökad muskelavslappning och analgesi (förbättrad effekt av smärtläkemedel).

Magnesium

Hur mycket magnesium behöver vi?
Rekommenderat dagligt intag (RDI) av magnesium är enligt Livsmedelsverket 280 mg för kvinnor och 350 mg för män (i USA är RDI för män över 31 år 420 mg och 320 mg för kvinnor).
RDI avser dock bara den miniminivå kroppen behöver för att inte utveckla bristsjukdomar. För att må riktigt bra behövs ofta mer än så, menar experter.

Författaren och biohackern Martina Johansson har tidigare sagt i Kurera att hon anser att magnesium kan man gott ta ett gram dagligen av som terapeutisk dos.
Terapeutisk dos är, till skillnad mot RDI (som står angivet på förpackningen), den dos då ett tillskott börjar påverka kroppens biokemi och verkligen ge effekt).

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Grodda – både klimatsmart och nyttigt!

Eko/miljö

Linser, bönor och frön är näringsrik, billig – och inte minst klimatsmart mat. Men de blir faktiskt ännu nyttigare om du groddar dem? Groddning gör nämligen att våra tarmar lättare tar upp näringen ur baljväxter. Här bjuder vi på en liten groddskola!

Så stoppade Norge utbrott av covid-19 på äldreboende

Äldre

Sverige har just nu flest antal döda i covid-19 räknat per invånare. Majoriteten är äldre äldre, det vill säga personer över 80 år. Ungefär en av tio patienter vid Stockholms äldreboende som fått covid-19 har fått sjukhusvård. Av äldre som vistats på sjukhus har sju av tio tillfrisknat, men av de som fick stanna kvar på boendet dog majoriteten. I Norge tog man en annan väg än Sverige för att stoppa utbrott vid äldreboende.

Vinn-Lisen-Sundgren_vilda_vaxter

Tävla och vinn boken “Äta vilda växter”

Tävling

Sugen på att lära dig mer om naturens skafferi, men känner dig osäker på vad som är ätligt eller inte? Var med och tävla och vinn boken "Äta vilda växter" av örtspecialisten och naturfilosofen Lisen Sundgren. Här bjuder hon på massor av kunskap kring ätbara (och giftiga) råvaror i naturen.

 

vilda-vaxter-skola-harsyra

Vilda växter-skola: harsyra

Eko/miljö

Precis utanför dörren erbjuder naturen mängder av mat sprängfylld med vitaminer – helt gratis. Det gäller bara att veta vad man ska plocka och hur det ska tillagas. Kurera har tagit hjälp av örtspecialisten Lisen Sundgren som i några artiklar guidar dig genom skogens skafferi. Här tipsar hon om tre olika sätt att tillaga c-vitaminbomben harsyra.

vilda-vaxter-skola-myskmadra

Vilda växter-skola: myskmadra

Eko/miljö

Precis utanför dörren erbjuder naturen mängder av mat sprängfylld med vitaminer – helt gratis. Det gäller bara att veta vad man ska plocka och hur det ska tillagas. Kurera har tagit hjälp av örtspecialisten Lisen Sundgren som i några artiklar kommer att guida dig genom skogens skafferi. Först ut: doldisen myskmadran - en säreget doftande ört som signalerar att våren har kommit.

 

7 tips till dig som vill skaffa valp i coronatider

Husdjur

Våren 2020 slår rekord i efterfrågan på valpar i Sverige. I coronakrisen har många plötsligt tid att ta hand om en ny fyrbent familjemedlem och vi upplever en "valpboom". Vad ska man tänka på som ny hundägare – hur långa köer är det för att få en valp – och vilka risker finns det med att skaffa hund just nu?

Melonrulltårta till mor

Recept

Fira alla fantastiska mammor med en oemotståndligt mumsig melonrulltårta på Mors dag! Detta recept är läskande gott och dessutom både veganskt, glutenfritt och sockerfritt.

Ashwagandha – hjälp till återhämtning och fokus

Hälsa

Utan stressrespons skulle vi inte klara av att ta oss igenom dagen. Stressresponsen hjälper oss att hantera utmaningar och förändringar – både fysiska och psykiska. Men det är lätt att stresspåslaget fortsätter när vi kommer hem från jobbet. Örten ashwagandha kan dämpa stressen, det visar flera studier.  

 

Hjälp vid IBS och problemmage

Hälsa

Nästan var femte svensk lider av IBS – Irritable Bowel Syndrome. Det är en funktionell störning i tarmen som ger upphov till olika problem. Magsmärtor, förstoppning, svullnad och diarré är vanliga symtom. Att anpassa kosten efter magen är a och o. Och för att hjälpa till ännu mer kan probiotika ge en ännu bättre fungerade mage- och tarm.

Gör din egen kombucha

Drycker och smoothies

I Asien har kombucha sannolikt druckits i mer än tusen år, men i Sverige fick kombucha sitt stora genomslag för drygt tio år sedan.  Kombucha framställs genom fermentering av te, socker och en bakteriekultur. Det är enkelt och kul att göra själv. Skaffa en scoby och gör din egen kombucha.

Kvinna och över 50? Så bör du träna och äta för att långsiktigt må bra

Fakta

Det händer något när kvinnor passerar 50. Det handlar inte bara om att kroppen förändras av klimakteriet, kvinnor tappar även i muskelmassa, och mellan 50 och 65 är det extra viktigt hur livsstilen ser ut. En avhandling gjord av forskaren Peter Edholm visar att det är viktigt att träna styrketräning i kombination med en hälsosam kost rik på omega-3 fettsyror för att bibehålla god hälsa längre fram i livet.

 

kvinna med sömnproblem

Håll dig frisk med mer sömn

Hälsa

Vrider och vänder du dig i sängen? Svårt att komma till ro? Du är inte ensam, var tredje svensk har sömnproblem visar en ny undersökning. Men du har mycket att vinna på att ta tag i sömnproblemen – vi visar hur.

D-vitaminbrist kan ge svårare symtom för de som drabbas av covid-19

Hälsa

En metaanalys av placebokontrollerade studier visar att vitamin D skyddar mot luftvägsinfektioner. Därför bör man sträva efter att höja D-vitaminstatusen hos de som befinner sig i en riskgrupp för att få covid-19. Framför allt om de inte får i sig tillräckligt med D-vitamin via kosten eller genom solljuset. Det skriver läkarna Mats B Humle, Henrik Pelling och Susanne Bejerot i ett debattinlägg i Läkartidningen.

”Hudvård börjar på tallriken”

Hud

Hudvård börjar på tallriken. Det menar Maria Ahlgren, skönhetsjournalist och författare till Beautyfood-böckerna, som påstår att många av de funktioner som eftersöks i hudvård finns i helt vanlig mat.

 

Därför får vissa mer hål i tänderna

Hälsa

En ny avhandling vid Umeå universitet presenterade anledningen till att vissa av oss får mer hål i tänderna. En viss genvariant gör att du inte lika lätt känner smaken av socker – och vill äta mer – i kombination med en rad av olika bakterier som ger karies.

Håll tätt med app i telefonen

Forskning

Appen Tät är utvecklad vid Umeå universitet och hjälper kvinnor med urinläckage att hålla tätt. Under tio månader laddade 10 456 gravida och nyförlösta kvinnor ner appen och svarade på en kort enkät. 123 kvinnor ingick i en studie. Efter tre månader minskade besvären med inkontinens och urinläckage och kvinnorna fick en betydligt bättre livskvalitet.