Magnesium lindrar smärta enligt studier | Kurera.se
Magnesium

Magnesium lindrar smärta enligt studier

Fakta

Magnesium verkar muskelavslappnande och brist på detta viktiga mineral är starkt sammankopplat med smärta.

Studier visar hur magnesium effektivt kan minska smärtkänsla genom sin förmåga att blockera de nervreceptorer som gör att vi uppfattar smärtan. Det gäller både akut och kronisk smärta.

Forskning visar att mineralet är effektivt som smärtlindring vid flera tillstånd, däribland inflammatoriska tillstånd som artrit, intramuskulära tillstånd (som fibromyalgi, som beror på både muskel- och nervsmärta) och tillstånd av neuropatisk smärta – som till exempel diabetisk neuropati och ryggmärgsskador.

Även vid fenomenet
fantomsmärta hjälper mineralet till att göra de omgivande vävnaderna till lemmen som har amputerats avslappnade, vilket dämpar smärtgraden.

Magnesium kan även användas för att lindra dysmenorré (kramp och smärta vid menstruation). Mer om hur kan du läsa här.

För att lindra och helst förhindra spänningshuvudvärk och migrän bör magnesium användas regelbundet och profylaktiskt, alltså förebyggande.

Forskning visar även att magnesium före, under och efter operation minskar smärtan efter operationen, bland annat på grund av ökad muskelavslappning och analgesi (förbättrad effekt av smärtläkemedel).

Vi behöver magnesium för en rad viktiga funktioner. Men – utöver att faktiskt vara nödvändigt för vår kropp kan mineralet också användas som ett effektivt och naturligt sätt att lindra olika tillstånd.
Smärta till exempel. Något få känner till.

– Studier visar att magnesium verkar smärtlindrande vid akut och kronisk smärta, genom att det blockerar smärtreceptorer, bekräftar Bertil Wosk, näringsterapeut och grundare av hälsoföretaget Holistic.

Mineralet magnesium behövs till mycket i vår kropp, till exempel för hjärtkärlsystemet, matsmältningssystemet och det så kallade muskel-skelettsystemet – enklare uttryckt: själva rörelseapparaten.

Det hjälper också till med mycket annat, som till exempel proteinsyntes, muskel- och nervfunktion, blodsockerkontroll och blodtrycksreglering.
– Magnesium är ett av kroppens viktigaste mineraler och behövs till cirka 200 biokemiska processer i kroppen, bekräftar Bertil Wosk, en av Sveriges mest ansedda näringsterapeuter och grundare av hälsoföretaget Holistic.

 

LÄS OCKSÅ: Magnesium sänker blodtrycket – och minskar risken för preeklampsi

Välkänt som lindring vid olika typer av kramp
Men utöver det faktum att magnesium är ett nödvändigt mineral för kroppen finns det också en rad tillstånd där det kan fungera som ett effektivt naturmedel för att lindra och dämpa.
– Att magnesium motverkar kramper, särskilt i vaderna, är till exempel känt sedan länge, berättar Bertil Wosk.
– Och tillstånd som PMS och menssmärta som drabbar många kvinnor är också kopplat delvis till magnesiumbrist.

LÄS OCKSÅ: PMS? Du kan ha magnesiumbrist!

...men mindre känt som lindring vid olika typer av smärta
Att det fungerar så har sin naturliga anledning, menar han.
– Magnesium fungerar avslappnande och det har varit välkänt under en längre tid att det kan motverka och, ännu bättre, förebygga migrän och huvudvärk. Detta sannolikt eftersom den får muskler och blodkärl att slappna av.

Bertil Wosk

Näringsterapeut Bertil Wosk.

Ett användningsområde där magnesium, för den stora massan, däremot fortfarande kan ses som ett ganska okänt hjälpmedel är området smärta.
Trots att mineralet, enligt en betydande mängd forskning, här kan erbjuda både ett naturligt och effektivt sätt att lindra.
– Nyare studier visar att magnesium verkar smärtlindrande vid akut och kronisk smärta, genom att magnesium blockerar smärtreceptorer i ryggmärgen, bekräftar Bertil Wosk.

 

LÄS OCKSÅ: Magnesium löste muskelknutorna som höll på att förstöra Lenas liv

Minskar kroppens smärtkänslighet
Många kliniska studier har visat att magnesium de fakto verkar smärtlindrande genom att minska kroppens smärtkänslighet och på grund av detta kan dämpa både muskel- och nervsmärta samt smärta vid inflammation, av både akut och kronisk art.

Mineralet anses därmed ha vetenskapligt belagda effekter hos patienter som lider av neuropatisk smärta, dysmenorré, spänningshuvudvärk, migränattacker – bland andra tillstånd.
Den smärtstillande effekten tros komma av att mineralet blockerar den så kallade NMDA-receptorn, en receptor i ryggmärgen som anses ha stor påverkan när det gäller graden smärtkänslighet.

Vanlig näringsbrist – särskilt bland stressade
Frön och nötter är rika på magnesium till exempel pumpafrön och mandlar, men även grönsaker som spenat, grönkål och avocado är rika på magnesium. Men det räcker inte. Magnesiumbrist är ändå en av våra vanligaste näringsbrister.
– Stress och mycket kaffe gör att vi tappar vissa mineraler, särskilt magnesium. Till skillnad från kalcium har magnesium ingen lagringsdepå. Därför är det viktigt att fylla på dagligen, berättar Bertil Wosk och tillägger att vid sidan om stress är även näringsfattig kost en stor orsak till magnesiumbrist.

Brist, som inte åtgärdas, kan ställa till det i kroppen på en rad olika sätt. Till exempel kan det leda till tillstånd av mer kronisk art såsom diabetes, glutenintolerans, epilepsi, migrän – och mycket mer.

 

LÄS OCKSÅ: 7 tecken på att du inte får i dig tillräckligt med magnesium

Vanligt att äta tillskott
Många tar idag kosttillskott med magnesium, berättar Bertil Wosk, men tillägger att det gällande magnesiumtillskott finns saker man bör känna till.
– Det är viktigt att det är lättupptagliga, så kallat biotillgängliga, former av magnesium. Som till exempel magnesium-laktat, -malat, -citrat eller -bisglycinat.
– Värt att veta är att de former som är mest vanliga i kosttillskott är magnesium-oxid, -hydroxid och -karbonat, eftersom de är mycket billigare. Men dessa är mycket svårlösliga och tas nästan inte upp alls av kroppen.

Detta är också anledningen till att man får så olika resultat i studier, berättar han.
– Om studierna använder dessa svårlösliga magnesiumföreningar blir resultatet i studien att magnesium inte har någon effekt, vilket är självklart eftersom kroppen inte kan ta upp dessa former av magnesium.

I nedan artikel förklarar Bertil Wosk det här med upptag ytterligare.

LÄS OCKSÅ: Magnesium – och hur det egentligen ligger till med upptag

Av Isabelle G Hedander

Referenser:
• Hyo-Seok Na , Jung-Hee Ryu och Sang-Hwan Do. Magnesium in the Central Nervous System: The role of magnesium in pain. Vink R, Nechifor M. Adelaide (AU): University of Adelaide Press; 2011.
• Srebro D, Vučković S, Milovanović A, Košutić J, Vujović KS, Prostran M. "Magnesium in pain research: state of the art." Curr Med Chem. 2016 Dec 12.
• Cochrane Database Syst Rev. 2001;(3):CD002124. "Herbal and dietary therapies for primary and secondary dysmenorrhoea". Proctor ML1, Murphy PA.
• National Institute of Health (NIH): Magnesium Fact Sheet for Health Professionals


Fakta

Magnesium verkar muskelavslappnande och brist på detta viktiga mineral är starkt sammankopplat med smärta.

Studier visar hur magnesium effektivt kan minska smärtkänsla genom sin förmåga att blockera de nervreceptorer som gör att vi uppfattar smärtan. Det gäller både akut och kronisk smärta.

Forskning visar att mineralet är effektivt som smärtlindring vid flera tillstånd, däribland inflammatoriska tillstånd som artrit, intramuskulära tillstånd (som fibromyalgi, som beror på både muskel- och nervsmärta) och tillstånd av neuropatisk smärta – som till exempel diabetisk neuropati och ryggmärgsskador.

Även vid fenomenet
fantomsmärta hjälper mineralet till att göra de omgivande vävnaderna till lemmen som har amputerats avslappnade, vilket dämpar smärtgraden.

Magnesium kan även användas för att lindra dysmenorré (kramp och smärta vid menstruation). Mer om hur kan du läsa här.

För att lindra och helst förhindra spänningshuvudvärk och migrän bör magnesium användas regelbundet och profylaktiskt, alltså förebyggande.

Forskning visar även att magnesium före, under och efter operation minskar smärtan efter operationen, bland annat på grund av ökad muskelavslappning och analgesi (förbättrad effekt av smärtläkemedel).

Magnesium

Hur mycket magnesium behöver vi?
Rekommenderat dagligt intag (RDI) av magnesium är enligt Livsmedelsverket 280 mg för kvinnor och 350 mg för män (i USA är RDI för män över 31 år 420 mg och 320 mg för kvinnor).
RDI avser dock bara den miniminivå kroppen behöver för att inte utveckla bristsjukdomar. För att må riktigt bra behövs ofta mer än så, menar experter.

Författaren och biohackern Martina Johansson har tidigare sagt i Kurera att hon anser att magnesium kan man gott ta ett gram dagligen av som terapeutisk dos.
Terapeutisk dos är, till skillnad mot RDI (som står angivet på förpackningen), den dos då ett tillskott börjar påverka kroppens biokemi och verkligen ge effekt).

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Spenat- och kesovåfflor med topping

Recept

Det jobbigaste med att göra våffor är att göra rent våffeljärnet efteråt. Resten är en barnlek. Så muta någon att ta hand om rengöringen och sätt igång! Dessa läckerheter från kokboken "Little green kitchen" fungerar både som matvåfflor och som efterrätt – välj själv vilken topping du vill använda.

 

Magsyrahämmande läkemedel kan öka risken för allergier

Forskning

Magsyrahämmande läkemedel är bland de vanligaste läkemedlen och säljs receptfritt i Sverige. Nu visar en ny studie att användningen av främst PPI ökar risken för att drabbas av olika allergier. Forskarna varnar nu för att ta dessa läkemedel i onödan och manar istället att komma till rätta med bakomliggande orsaker till magbesvären.

”Sockermonstret satt på min axel och väste in i mitt öra”

Krönikan

”Jag unnar mig att vara utan socker". "Jag unnar mig hälsa". Louise Hafdell har kommit långt under sina snart fem sockerfria år. Från att nästan ha varit styrd av sitt sockersug och ha sett godis som tröst i svåra situationer och det hon firade med när något gått bra är hon numera helt sockerfri. Räddningen när siffrorna på vågen stod som högst var – riktig mat.

 

 

Kurkumin bidrar till att minska smärta efter operation

Forskning

Gurkmeja anses ha många hälsofördelar och golden latte och gurkmejashots har på senare år seglat högt upp på listan av populära superfoods. Nu kommer dessutom glädjande nyheter från forskarsamhället – det verksamma ämnet i gurkmeja har visat sig avsevärt minska smärtan i samband med kirurgi.

Hjärtläkaren om det paradoxala med hälsosam kost

Kost

Det pågår en rörelse för att vi ska äta mer växtbaserat både för miljön och vår hälsas skull men den amerikanske hjärtläkaren Steven Gundry höjer ett varnande finger. Alla grönsaker är nämligen inte lika nyttiga, vissa kan till och med vara skadliga för vår hälsa skriver han i sin bok ”Växtparadoxen”.

 

Bakterier i äpplen bidrar till en sund tarmmiljö

Forskning

Effekten av ett äpple om dagen för att hålla läkaren borta kan till stor del anses bero på de gynnsamma bakterier som koloniserar äpplet och därefter tarmen, enligt forskare. Forskningen styrker även att det går att känna skillnad på smaken mellan ekologisk frukt och konventionella äpplen.

Doktor Gillbros 10 budord för frisk och spänstig hud

Hud

I boken "Hudbibeln" summerar Johanna Gillbro, doktor inom experimentell och klinisk dermatologi sin omfattande kunskap inom hud och hudvård. I boken "Hudbibeln" delar hon med sig av sin kunskap och ger tips om hur man bäst tar hand om huden både utifrån och inifrån för i lokhet med många andra vet Johanna att skönhet även kommer inifrån.

 

Två klassiska pastarätter på vegovis

Recept

Tvekar du att lägga om till vegansk eller vegetarisk kost av rädsla för att inte längre kunna njuta av dina favoriträtter som spagetti bolognese eller lasagne? Lugn, det råder läkaren Veronica Hedberg och kokboksförfattaren och journalisten Susanne Hovenäs bot på. I nya boken "Smart mat för en frisk kropp och hjärna" finns flera goda recept att botanisera bland och Kurera kan bjuda på två smakprov. 

Växtbaserad mat – smart för kropp och hjärna

Kost

I år minskade köttkonsumtionen i Sverige för andra året i rad och ligger nu på samma nivå som den var 2007. Vi har fortfarande en bit kvar innan vi befinner oss på den nivå vi var innan Svreige gick med i EU och priset på kött sjönk men utvecklingen tycks gå stadigt nedåt. I takt med det ökar intresset för vegansk eller växtbaserad mat och i dagarna släpptes en ny bok med helt växtbaserade recept.

Tävla och vinn albumet “Svart katt”

Tävling

Sångerskan Cecilia Thorngrens album "Svart katt" fick ett varmt mottagande när det kom ut. Nu har du chansen att vinna ett signerat exemplar med låtar ur den svenska visskatten samt nyskrivet material av Staffan Hellstrand och Peter Le Marc.