Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Magnesium

Magnesium lindrar smärta enligt studier

Fakta

Magnesium verkar muskelavslappnande och brist på detta viktiga mineral är starkt sammankopplat med smärta.

Studier visar hur magnesium effektivt kan minska smärtkänsla genom sin förmåga att blockera de nervreceptorer som gör att vi uppfattar smärtan. Det gäller både akut och kronisk smärta.

Forskning visar att mineralet är effektivt som smärtlindring vid flera tillstånd, däribland inflammatoriska tillstånd som artrit, intramuskulära tillstånd (som fibromyalgi, som beror på både muskel- och nervsmärta) och tillstånd av neuropatisk smärta – som till exempel diabetisk neuropati och ryggmärgsskador.

Även vid fenomenet
fantomsmärta hjälper mineralet till att göra de omgivande vävnaderna till lemmen som har amputerats avslappnade, vilket dämpar smärtgraden.

Magnesium kan även användas för att lindra dysmenorré (kramp och smärta vid menstruation). Mer om hur kan du läsa här.

För att lindra och helst förhindra spänningshuvudvärk och migrän bör magnesium användas regelbundet och profylaktiskt, alltså förebyggande.

Forskning visar även att magnesium före, under och efter operation minskar smärtan efter operationen, bland annat på grund av ökad muskelavslappning och analgesi (förbättrad effekt av smärtläkemedel).

Vi behöver magnesium för en rad viktiga funktioner. Men – utöver att faktiskt vara nödvändigt för vår kropp kan mineralet också användas som ett effektivt och naturligt sätt att lindra olika tillstånd.
Smärta till exempel. Något få känner till.

– Studier visar att magnesium verkar smärtlindrande vid akut och kronisk smärta, genom att det blockerar smärtreceptorer, bekräftar Bertil Wosk, näringsterapeut och grundare av hälsoföretaget Holistic.

Mineralet magnesium behövs till mycket i vår kropp, till exempel för hjärtkärlsystemet, matsmältningssystemet och det så kallade muskel-skelettsystemet – enklare uttryckt: själva rörelseapparaten.

Det hjälper också till med mycket annat, som till exempel proteinsyntes, muskel- och nervfunktion, blodsockerkontroll och blodtrycksreglering.
– Magnesium är ett av kroppens viktigaste mineraler och behövs till cirka 200 biokemiska processer i kroppen, bekräftar Bertil Wosk, en av Sveriges mest ansedda näringsterapeuter och grundare av hälsoföretaget Holistic.

 

LÄS OCKSÅ: Magnesium sänker blodtrycket – och minskar risken för preeklampsi

Välkänt som lindring vid olika typer av kramp
Men utöver det faktum att magnesium är ett nödvändigt mineral för kroppen finns det också en rad tillstånd där det kan fungera som ett effektivt naturmedel för att lindra och dämpa.
– Att magnesium motverkar kramper, särskilt i vaderna, är till exempel känt sedan länge, berättar Bertil Wosk.
– Och tillstånd som PMS och menssmärta som drabbar många kvinnor är också kopplat delvis till magnesiumbrist.

LÄS OCKSÅ: PMS? Du kan ha magnesiumbrist!

...men mindre känt som lindring vid olika typer av smärta
Att det fungerar så har sin naturliga anledning, menar han.
– Magnesium fungerar avslappnande och det har varit välkänt under en längre tid att det kan motverka och, ännu bättre, förebygga migrän och huvudvärk. Detta sannolikt eftersom den får muskler och blodkärl att slappna av.

Bertil Wosk

Näringsterapeut Bertil Wosk.

Ett användningsområde där magnesium, för den stora massan, däremot fortfarande kan ses som ett ganska okänt hjälpmedel är området smärta.
Trots att mineralet, enligt en betydande mängd forskning, här kan erbjuda både ett naturligt och effektivt sätt att lindra.
– Nyare studier visar att magnesium verkar smärtlindrande vid akut och kronisk smärta, genom att magnesium blockerar smärtreceptorer i ryggmärgen, bekräftar Bertil Wosk.

 

LÄS OCKSÅ: Magnesium löste muskelknutorna som höll på att förstöra Lenas liv

Minskar kroppens smärtkänslighet
Många kliniska studier har visat att magnesium de fakto verkar smärtlindrande genom att minska kroppens smärtkänslighet och på grund av detta kan dämpa både muskel- och nervsmärta samt smärta vid inflammation, av både akut och kronisk art.

Mineralet anses därmed ha vetenskapligt belagda effekter hos patienter som lider av neuropatisk smärta, dysmenorré, spänningshuvudvärk, migränattacker – bland andra tillstånd.
Den smärtstillande effekten tros komma av att mineralet blockerar den så kallade NMDA-receptorn, en receptor i ryggmärgen som anses ha stor påverkan när det gäller graden smärtkänslighet.

Vanlig näringsbrist – särskilt bland stressade
Frön och nötter är rika på magnesium till exempel pumpafrön och mandlar, men även grönsaker som spenat, grönkål och avocado är rika på magnesium. Men det räcker inte. Magnesiumbrist är ändå en av våra vanligaste näringsbrister.
– Stress och mycket kaffe gör att vi tappar vissa mineraler, särskilt magnesium. Till skillnad från kalcium har magnesium ingen lagringsdepå. Därför är det viktigt att fylla på dagligen, berättar Bertil Wosk och tillägger att vid sidan om stress är även näringsfattig kost en stor orsak till magnesiumbrist.

Brist, som inte åtgärdas, kan ställa till det i kroppen på en rad olika sätt. Till exempel kan det leda till tillstånd av mer kronisk art såsom diabetes, glutenintolerans, epilepsi, migrän – och mycket mer.

 

LÄS OCKSÅ: 7 tecken på att du inte får i dig tillräckligt med magnesium

Vanligt att äta tillskott
Många tar idag kosttillskott med magnesium, berättar Bertil Wosk, men tillägger att det gällande magnesiumtillskott finns saker man bör känna till.
– Det är viktigt att det är lättupptagliga, så kallat biotillgängliga, former av magnesium. Som till exempel magnesium-laktat, -malat, -citrat eller -bisglycinat.
– Värt att veta är att de former som är mest vanliga i kosttillskott är magnesium-oxid, -hydroxid och -karbonat, eftersom de är mycket billigare. Men dessa är mycket svårlösliga och tas nästan inte upp alls av kroppen.

Detta är också anledningen till att man får så olika resultat i studier, berättar han.
– Om studierna använder dessa svårlösliga magnesiumföreningar blir resultatet i studien att magnesium inte har någon effekt, vilket är självklart eftersom kroppen inte kan ta upp dessa former av magnesium.

I nedan artikel förklarar Bertil Wosk det här med upptag ytterligare.

LÄS OCKSÅ: Magnesium – och hur det egentligen ligger till med upptag

Av Isabelle G Hedander

Referenser:
• Hyo-Seok Na , Jung-Hee Ryu och Sang-Hwan Do. Magnesium in the Central Nervous System: The role of magnesium in pain. Vink R, Nechifor M. Adelaide (AU): University of Adelaide Press; 2011.
• Srebro D, Vučković S, Milovanović A, Košutić J, Vujović KS, Prostran M. "Magnesium in pain research: state of the art." Curr Med Chem. 2016 Dec 12.
• Cochrane Database Syst Rev. 2001;(3):CD002124. "Herbal and dietary therapies for primary and secondary dysmenorrhoea". Proctor ML1, Murphy PA.
• National Institute of Health (NIH): Magnesium Fact Sheet for Health Professionals


Fakta

Magnesium verkar muskelavslappnande och brist på detta viktiga mineral är starkt sammankopplat med smärta.

Studier visar hur magnesium effektivt kan minska smärtkänsla genom sin förmåga att blockera de nervreceptorer som gör att vi uppfattar smärtan. Det gäller både akut och kronisk smärta.

Forskning visar att mineralet är effektivt som smärtlindring vid flera tillstånd, däribland inflammatoriska tillstånd som artrit, intramuskulära tillstånd (som fibromyalgi, som beror på både muskel- och nervsmärta) och tillstånd av neuropatisk smärta – som till exempel diabetisk neuropati och ryggmärgsskador.

Även vid fenomenet
fantomsmärta hjälper mineralet till att göra de omgivande vävnaderna till lemmen som har amputerats avslappnade, vilket dämpar smärtgraden.

Magnesium kan även användas för att lindra dysmenorré (kramp och smärta vid menstruation). Mer om hur kan du läsa här.

För att lindra och helst förhindra spänningshuvudvärk och migrän bör magnesium användas regelbundet och profylaktiskt, alltså förebyggande.

Forskning visar även att magnesium före, under och efter operation minskar smärtan efter operationen, bland annat på grund av ökad muskelavslappning och analgesi (förbättrad effekt av smärtläkemedel).

Magnesium

Hur mycket magnesium behöver vi?
Rekommenderat dagligt intag (RDI) av magnesium är enligt Livsmedelsverket 280 mg för kvinnor och 350 mg för män (i USA är RDI för män över 31 år 420 mg och 320 mg för kvinnor).
RDI avser dock bara den miniminivå kroppen behöver för att inte utveckla bristsjukdomar. För att må riktigt bra behövs ofta mer än så, menar experter.

Författaren och biohackern Martina Johansson har tidigare sagt i Kurera att hon anser att magnesium kan man gott ta ett gram dagligen av som terapeutisk dos.
Terapeutisk dos är, till skillnad mot RDI (som står angivet på förpackningen), den dos då ett tillskott börjar påverka kroppens biokemi och verkligen ge effekt).

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

En tallrik med rött kött och sallad

Svenskt antibiotikafotavtryck är fortsatt stort

Eko/miljö

Antibiotikafotavtrycket är ett begrepp som beskriver den mängd antibiotika som används för att föda upp djur som så småningom blir vår mat. En ny rapport visar att Sverige har mer antibiotika på tallriken än i vår egen djuruppfödning – vilket innebär ett betydande avtryck.

trött mamma häller upp kaffe

10 vanliga tecken på järnbrist

Kost

Sex av tio kvinnor lider av trötthet och många har känt sig trötta under ett år eller mer. En långtidströtthet som de upplever påverkar vardagen. Trötthet kan bero på många saker, men för de kvinnor som är i fertil ålder och känner sig trötta finns en tydlig koppling till järnbrist. Här är tio vanliga tecken på järnbrist.

 

Tre kvinnor med olika etnicitet står bredvid varandra

DNA-test för smartare hudvård?

Hud

Du kan göra det för att optimera din träning eller för att ta reda på mer om din tarmflora – men även för att få skräddarsydd hudvård. Flera företag erbjuder nu DNA-test som utlovar kunskap om hudens genetiska förutsättningar. Är det här framtidens hudvård?

Milkshake med saffran, fikon och lime

Chia-milkshake med saffran, pistage och lime

Recept

Saffran kvar efter julhelgerna, men ingen inspiration till vad du ska göra med den? Det här är en god och nästintill rå "milkshake" som passar perfekt som en läskande och exotisk dessert eller som mellanmål. Saffransmaken bryts av med fräsch lime, mynta och söt vanilj!

 

tofu på skärbräda

5 nyttigheter med tofu

Hälsa

Att välja bort kött eller att minska sin köttkonsumtion blir allt vanligare – och Sverige ligger i framkant. Vegetarisk är trendigt och anledningarna till att fler väljer växtproteiner beror på flera olika saker. Tofu är gjort på soja. Här får du fem nyttiga skäl att äta tofu – och ett recept på rotfrukter och tofu i ugn.

kvinna tittar på mobilen på natten

Var fjärde svensk sover dåligt

Hälsa

Att sova bra är en av de viktiga hörnstenarna för att må bra, både psykiskt som fysiskt. En nyligen gjord Sifo-undersökning visar att en av fyra svenskar sover dåligt. Och många gör ingenting åt sina problem, trots att man via mindfulness och en del tillskott skulle kunna sova bättre.

Vetenksapsjournalisten Henrik Enbart

Henrik Ennart: ”Den enklaste maten är den mest hälsosamma”

Kost

Den allra enklaste maten är också den mest hälsosamma – som gör både våra tarmbakterier och oss själva lyckliga. Och den visar sig komma från en liten region, tillika blå zon, söder om Rom! Henrik Ennart, aktuell med boken ”Happy food green”, berättar om den ursprungliga medelhavskosten, som äts av de som lever längst.

 

Råkostsallad med syrade morötter

Recept

Vad sägs om en probiotisk dundersallad som gör susen för mag-tarmkanalen? Här är en god - och nyttig - råkostsallad, signerad kost- och hälsocoachen Tina Haldorsson aktuell med kokboken "Läkande dundermat".

Sockerfria ballerinakakor

Så lyckas du med sockerfri bakning

Kost

Anna Winér är ägare av ett populärt Instagram-konto där hon delar med sig av frestande recept på veganska sötsaker och bakverk, som alla är fria från både vitt socker och gluten. Nu släpper hon en bok med sina 20 bästa recept och vi vill veta: hur lyckas man med den här sortens bakning?

 

Kakan kärleksmums mot svart botten

Sockerfria kärleksmums med superkrafter

Recept

På ytan må den se ut som en vanlig kärleksmums (och vem älskar inte det?) – men med kvarg och zucchini bland ingredienserna bidrar den med helt andra saker än en traditionell kaka. Exempelvis stabiliserar den blodsockret. Kanske precis det vi behöver efter jul- och nyårshelgernas alla förlustelser.

Kvinna på en yogamatta i en träningssal som mediterar

Nya trenden: Holistisk träning

TRÄNING

Lyfta skrot och löpturer i all ära – men allt fler väljer nu att ta kontroll över sin hälsa genom att ta ett helhetsgrepp på sin livsstil. – Vi behöver även träna vårt inre för att få bra resultat på vårt yttre, säger pt:n och hälsorådgivaren Hannah Berglund.

 

Linda la om kosten: “Nu är min typ 1 diabetes under kontroll”

Hälsa

När Linda Wade, 28 år, var gravid med sin dotter våren 2019 fick hon diagnosen typ-1 diabetes. Hon följde kostråden hon fick av dietisten. Men det var svårt att injicera rätt dos insulin till de kostråden. Linda Wade startade istället sitt eget hälsoprojekt och när hon började äta antiinflammatorisk kost och motionera lagom kunde hon minska insulinmängden och nu tar hon inte längre insulin.

kosmetika och sminkprodukter mot rosa bakgrund med ett överstruket rött kryss

Tre av fyra skönhetsprodukter är hälsofarliga

Hud

Tre av fyra skönhetsprodukter innehåller ämnen som är misstänkt hormonstörande, allergiframkallande eller skadliga för miljön, visar en ny undersökning. – Folk är tyvärr inte medvetna om vad produkterna som de använder dagligen faktiskt innehåller, säger Kureras skönhetsexpert Sara Nomberg.