Magnesium

Magnesium lindrar smärta enligt studier

Fakta

Magnesium verkar muskelavslappnande och brist på detta viktiga mineral är starkt sammankopplat med smärta.

Studier visar hur magnesium effektivt kan minska smärtkänsla genom sin förmåga att blockera de nervreceptorer som gör att vi uppfattar smärtan. Det gäller både akut och kronisk smärta.

Forskning visar att mineralet är effektivt som smärtlindring vid flera tillstånd, däribland inflammatoriska tillstånd som artrit, intramuskulära tillstånd (som fibromyalgi, som beror på både muskel- och nervsmärta) och tillstånd av neuropatisk smärta – som till exempel diabetisk neuropati och ryggmärgsskador.

Även vid fenomenet
fantomsmärta hjälper mineralet till att göra de omgivande vävnaderna till lemmen som har amputerats avslappnade, vilket dämpar smärtgraden.

Magnesium kan även användas för att lindra dysmenorré (kramp och smärta vid menstruation). Mer om hur kan du läsa här.

För att lindra och helst förhindra spänningshuvudvärk och migrän bör magnesium användas regelbundet och profylaktiskt, alltså förebyggande.

Forskning visar även att magnesium före, under och efter operation minskar smärtan efter operationen, bland annat på grund av ökad muskelavslappning och analgesi (förbättrad effekt av smärtläkemedel).

Vi behöver magnesium för en rad viktiga funktioner. Men – utöver att faktiskt vara nödvändigt för vår kropp kan mineralet också användas som ett effektivt och naturligt sätt att lindra olika tillstånd.
Smärta till exempel. Något få känner till.

– Studier visar att magnesium verkar smärtlindrande vid akut och kronisk smärta, genom att det blockerar smärtreceptorer, bekräftar Bertil Wosk, näringsterapeut och grundare av hälsoföretaget Holistic.

Mineralet magnesium behövs till mycket i vår kropp, till exempel för hjärtkärlsystemet, matsmältningssystemet och det så kallade muskel-skelettsystemet – enklare uttryckt: själva rörelseapparaten.

Det hjälper också till med mycket annat, som till exempel proteinsyntes, muskel- och nervfunktion, blodsockerkontroll och blodtrycksreglering.
– Magnesium är ett av kroppens viktigaste mineraler och behövs till cirka 200 biokemiska processer i kroppen, bekräftar Bertil Wosk, en av Sveriges mest ansedda näringsterapeuter och grundare av hälsoföretaget Holistic.

 

LÄS OCKSÅ: Magnesium sänker blodtrycket – och minskar risken för preeklampsi

Välkänt som lindring vid olika typer av kramp
Men utöver det faktum att magnesium är ett nödvändigt mineral för kroppen finns det också en rad tillstånd där det kan fungera som ett effektivt naturmedel för att lindra och dämpa.
– Att magnesium motverkar kramper, särskilt i vaderna, är till exempel känt sedan länge, berättar Bertil Wosk.
– Och tillstånd som PMS och menssmärta som drabbar många kvinnor är också kopplat delvis till magnesiumbrist.

LÄS OCKSÅ: PMS? Du kan ha magnesiumbrist!

...men mindre känt som lindring vid olika typer av smärta
Att det fungerar så har sin naturliga anledning, menar han.
– Magnesium fungerar avslappnande och det har varit välkänt under en längre tid att det kan motverka och, ännu bättre, förebygga migrän och huvudvärk. Detta sannolikt eftersom den får muskler och blodkärl att slappna av.

Bertil Wosk

Näringsterapeut Bertil Wosk.

Ett användningsområde där magnesium, för den stora massan, däremot fortfarande kan ses som ett ganska okänt hjälpmedel är området smärta.
Trots att mineralet, enligt en betydande mängd forskning, här kan erbjuda både ett naturligt och effektivt sätt att lindra.
– Nyare studier visar att magnesium verkar smärtlindrande vid akut och kronisk smärta, genom att magnesium blockerar smärtreceptorer i ryggmärgen, bekräftar Bertil Wosk.

 

LÄS OCKSÅ: Magnesium löste muskelknutorna som höll på att förstöra Lenas liv

Minskar kroppens smärtkänslighet
Många kliniska studier har visat att magnesium de fakto verkar smärtlindrande genom att minska kroppens smärtkänslighet och på grund av detta kan dämpa både muskel- och nervsmärta samt smärta vid inflammation, av både akut och kronisk art.

Mineralet anses därmed ha vetenskapligt belagda effekter hos patienter som lider av neuropatisk smärta, dysmenorré, spänningshuvudvärk, migränattacker – bland andra tillstånd.
Den smärtstillande effekten tros komma av att mineralet blockerar den så kallade NMDA-receptorn, en receptor i ryggmärgen som anses ha stor påverkan när det gäller graden smärtkänslighet.

Vanlig näringsbrist – särskilt bland stressade
Frön och nötter är rika på magnesium till exempel pumpafrön och mandlar, men även grönsaker som spenat, grönkål och avocado är rika på magnesium. Men det räcker inte. Magnesiumbrist är ändå en av våra vanligaste näringsbrister.
– Stress och mycket kaffe gör att vi tappar vissa mineraler, särskilt magnesium. Till skillnad från kalcium har magnesium ingen lagringsdepå. Därför är det viktigt att fylla på dagligen, berättar Bertil Wosk och tillägger att vid sidan om stress är även näringsfattig kost en stor orsak till magnesiumbrist.

Brist, som inte åtgärdas, kan ställa till det i kroppen på en rad olika sätt. Till exempel kan det leda till tillstånd av mer kronisk art såsom diabetes, glutenintolerans, epilepsi, migrän – och mycket mer.

 

LÄS OCKSÅ: 7 tecken på att du inte får i dig tillräckligt med magnesium

Vanligt att äta tillskott
Många tar idag kosttillskott med magnesium, berättar Bertil Wosk, men tillägger att det gällande magnesiumtillskott finns saker man bör känna till.
– Det är viktigt att det är lättupptagliga, så kallat biotillgängliga, former av magnesium. Som till exempel magnesium-laktat, -malat, -citrat eller -bisglycinat.
– Värt att veta är att de former som är mest vanliga i kosttillskott är magnesium-oxid, -hydroxid och -karbonat, eftersom de är mycket billigare. Men dessa är mycket svårlösliga och tas nästan inte upp alls av kroppen.

Detta är också anledningen till att man får så olika resultat i studier, berättar han.
– Om studierna använder dessa svårlösliga magnesiumföreningar blir resultatet i studien att magnesium inte har någon effekt, vilket är självklart eftersom kroppen inte kan ta upp dessa former av magnesium.

I nedan artikel förklarar Bertil Wosk det här med upptag ytterligare.

LÄS OCKSÅ: Magnesium – och hur det egentligen ligger till med upptag

Av Isabelle G Hedander

Referenser:
• Hyo-Seok Na , Jung-Hee Ryu och Sang-Hwan Do. Magnesium in the Central Nervous System: The role of magnesium in pain. Vink R, Nechifor M. Adelaide (AU): University of Adelaide Press; 2011.
• Srebro D, Vučković S, Milovanović A, Košutić J, Vujović KS, Prostran M. "Magnesium in pain research: state of the art." Curr Med Chem. 2016 Dec 12.
• Cochrane Database Syst Rev. 2001;(3):CD002124. "Herbal and dietary therapies for primary and secondary dysmenorrhoea". Proctor ML1, Murphy PA.
• National Institute of Health (NIH): Magnesium Fact Sheet for Health Professionals


Fakta

Magnesium verkar muskelavslappnande och brist på detta viktiga mineral är starkt sammankopplat med smärta.

Studier visar hur magnesium effektivt kan minska smärtkänsla genom sin förmåga att blockera de nervreceptorer som gör att vi uppfattar smärtan. Det gäller både akut och kronisk smärta.

Forskning visar att mineralet är effektivt som smärtlindring vid flera tillstånd, däribland inflammatoriska tillstånd som artrit, intramuskulära tillstånd (som fibromyalgi, som beror på både muskel- och nervsmärta) och tillstånd av neuropatisk smärta – som till exempel diabetisk neuropati och ryggmärgsskador.

Även vid fenomenet
fantomsmärta hjälper mineralet till att göra de omgivande vävnaderna till lemmen som har amputerats avslappnade, vilket dämpar smärtgraden.

Magnesium kan även användas för att lindra dysmenorré (kramp och smärta vid menstruation). Mer om hur kan du läsa här.

För att lindra och helst förhindra spänningshuvudvärk och migrän bör magnesium användas regelbundet och profylaktiskt, alltså förebyggande.

Forskning visar även att magnesium före, under och efter operation minskar smärtan efter operationen, bland annat på grund av ökad muskelavslappning och analgesi (förbättrad effekt av smärtläkemedel).

Magnesium

Hur mycket magnesium behöver vi?
Rekommenderat dagligt intag (RDI) av magnesium är enligt Livsmedelsverket 280 mg för kvinnor och 350 mg för män (i USA är RDI för män över 31 år 420 mg och 320 mg för kvinnor).
RDI avser dock bara den miniminivå kroppen behöver för att inte utveckla bristsjukdomar. För att må riktigt bra behövs ofta mer än så, menar experter.

Författaren och biohackern Martina Johansson har tidigare sagt i Kurera att hon anser att magnesium kan man gott ta ett gram dagligen av som terapeutisk dos.
Terapeutisk dos är, till skillnad mot RDI (som står angivet på förpackningen), den dos då ett tillskott börjar påverka kroppens biokemi och verkligen ge effekt).

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Susanne vill hjälpa fler upptäcka fördelarna med naturlig hudvård

Eko/miljö

Journalisten Susanne Hovenäs har i många år – bland annat som skönhetsredaktör på tidningen Hälsa – varit en av de drivande krafterna bakom trenden med naturlig skönhet och hudvård. Nu har hon tagit över ledningen inom NOC Sweden efter grundaren Henrik Olteng som gått vidare till andra uppdrag. Kurera växlade några ord Susanne om hur hon ser på utvecklingen för naturlig hudvård och skönhet.

Överträningssyndrom har nått vanliga motionärer

TRÄNING

Att elitidrottare pressar sig för hårt och kan drabbas av överträningssyndrom, OTS, det är vida känt. Men nu har OTS även nått elitmotionärerna. Symtomen är svårupptäckta eftersom de handlar om humörsvängningar, infektioner, dålig aptit och en oförklarlig trötthet.  Det finns bara ett sätt att komma ur situationen.

 

”Ketogen kost hjälpte mig bli fri från depression”

Mental hälsa

En ketogen diet har många fördelar enligt anhängarna, förutom att den underlättar att hålla vikten sägs den bidra till allmänt bättre välmående och större mental klarhet. Hanna Gillving är funktionsmedicinsk terapeut och kom nyligen ut med boken ”Keto-licious”, och för hennes del bidrog en omläggning till det hon kallar ketogen livsstil till att hon äntligen blev fri från mångåriga besvär med psykisk ohälsa.

Movemberutmaningen – inget barn ska behöva säga ”Hej då pappa”

Krönikan

Jag var sju år när vi fick telefonsamtalet från sjukhuset som sa att pappa hade ramlat ihop i hissen. Hans liv gick inte att rädda. Hjärtat hade gett upp. Att förlora en förälder var givetvis tufft, men idag har jag valt att se det som min största motivation. För jag har en dröm, jag har en vision: Inget barn ska behöva säga ”Hejdå pappa”, det skriver  Pierre Mörck i denna krönika där han vill inspirera till mer rörelse och uppmärksamma ohälsan bland män.

Hästar kan läsa av våra känslolägen – och lägger dem på minnet

Husdjur

Det finns fog för uttrycket att ha minne som en häst. Du som ägt eller tillbringat mycket tid med en häst har kanske upplevt att ni har en speciell kontakt. Kanske har du känt något som liknar vänskap eller att hästen är en del av familjen. Nu visar forskning att känslan troligen är ömsesidig. Hästar kan nämligen inte bara läsa av våra känslolägen – de lägger dem även på minnet.

Djagacida – ris och bönor från Kap verde

Recept

Detta recept på en enkel och väldigt god risrätt från Kap Verde kommer från boken vegetariska recept från hela världen hittar du i den gröna kokboken boken "Zeinas green kitchen" av den omtyckta matprofilen Zeina Mourtada som driver bloggen Zeinas kitchen..

 

Doftöverkänslighet – ett dolt handikapp

Allmänt

Trots att tre miljoner svenskar kan besväras av dofter är osäkerheten om behandling och vad omgivningen kan göra stor, det visar en ny undersökning. Missförstånden är många och var tredje person tror att det kan vara ett psykiskt sjukdomstillstånd. Med Parfymfria veckan hoppas initiativtagarna kunna slå hål på myterna kring sjukdomen och öka kunskapsnivån.

Nya rön inom svensk cancerforskning kan ge effektivare behandling

Forskning

Cirka 60 000 svenskar får varje år ett cancerbesked där tumören är av elakartad karaktär. Trots det går dödligheten i cancer ner, men sjukdomen skördar ändå tusentals liv varje år. Det forskas brett och på olika typer av mediciner för att bromsa och bota cancer. Vid Lunds universitet har man tittat på hur tumörceller kommunicerar med andra ställen i kroppen för att förstå hur spridningen går till. Det ger hopp om nya behandlingsformer.

Är mjölk hälsosamt eller helt onödigt?

Allmänt

Mat väcker alltid starka känslor. Om mjölk är nyttigt eller inte, det diskuteras ofta. En del går i starkt försvarsläge, medan andra ifrågasätter om mjölk är viktigt att dricka. När Kureras kostrådgivare, Cathrine Schück, gjorde ett inlägg på Facebook om varför hon rekommenderar en mjölkfri månad möttes hon av en storm av kritik, och frågade sig varför mjölk blivit ”en helig ko”.

 

De sticker hål på myten om psykopaten

Mental hälsa

Tror du att din chef är psykopat? Eller din granne eller din pojkvän? Sannolikheten är stor att du misstar dig. Vi lever i en tid då myterna om psykopater frodas som aldrig förr, det är något Marianne Kristiansson och Karolina Sörman, båda med stor kunskap i ämnet vill råda bot på. Kurera ställde några frågor till författarna till boken ”Psykopaten”.

 

D-vitamin ger KOL-patienter färre skov

Forskning

För låga värden av D-vitamin har visat sig vara utbrett, framförallt bland den nordiska befolkningen eftersom solen är vår främsta källa för inlagring av vitaminet i kroppen. D-vitaminbrist kan ge allt från värkande muskler och benbrott till allvarliga sjukdomar som depression. En studie på KOL-patienter visade att om de som hade normala nivåer D-vitamin minskades risken markant för besvärliga skov.  

Har du koll på sömncykeln? Den styr om du sover bra eller dåligt

Forskning

Oro och stress hör ihop. Det är känslor som gör att ditt sympatiska stressystem är för aktivt när det är dags att sova. Om stressystemet håller kvar kortisolet på en hög nivå, då är det inte bara svårt att somna, du vaknar oftast mellan två och fyra på natten och har svårt somna om. Det finns förstås en lösning på problemet. Det handlar om att få din sömncykel att fungera som den ska.

 

Therese ändrade kosten och blev frisk från en ilsken reumatisk värk

Hälsa

För tio år sedan drabbades Therese Gillberg, 41 år, av en aggressiv reumatisk sjukdom. Hon provade sig igenom alla mediciner sjukvården kunde erbjuda, men ingenting fungerade. Fem år senare, efter två operationer och månader av sängliggande beslöt hon sig för att hitta sin egen väg bort från värken. Hon lade om kosten och efter bara tre månader var hon medicinfri. Idag är Therese frisk från sin ”kroniska” sjukdom.

Låginflammatorisk kost prövas på reumatiska barn

Forskning

Nu provar Akademiska sjukhuset i Uppsala låginflammatorisk kost som medicin för barn med inflammatorisk ledsjukdom. Tidigare har barn och tonåringar behandlats med smärtstillande och inflammationsdämpande läkemedel, men nu söker läkarna alternativ och komplement till den traditionella behandlingen.

Förläng livet med styrketräning

Hälsa

Sverige är bland de länder som har flest personer med stillasittande jobb. Vi sitter nio-tio timmar varje dag och det påverkar hälsan. Vi behöver röra på oss mer, men det behöver inte bli jobbigt och ta en massa tid. Lite fler promenader kan förändra en hel del, och lägger du bara till lite styrketräning någon dag i veckan kan det betyda mycket för din hälsa. Studier visar att om du lyfter lite vikter kan det faktiskt förlänga sitt liv – med hela 15 år.