Det var när hans syster Anna-Lena Wiklund Rippert upptäckte det kemiska injekteringsmedlet Rhoca-Gil i en av sina hudkrämer som hon fick nog. Ämnet användes av tunnelarbetarna i Hallandsås för tätning av berget, innan den kända giftskandalen 1997 var ett faktum. Det var då hon gjorde en 180 graders vinkel och blev ”hard core eko”.
Johan Wiklund hade på den tiden ett produktionsbolag inom bland annat styling, mode och skönhet och jobbade med de stora skönhetsdrakarna. Flera som arbetade med Johan som stylister var också frisörer. Några av dem fick en förfrågan från Karolinska institutet om att medverka i ett forskningsprojekt om deras arbetsmiljö. Resultatet visade att den var katastrofal, vilket upprörde Johan.
– Då tänkte jag; vad håller vi på med? Vi måste göra bättre. Vi älskar att ge våra kunder en bra och sund upplevelse. Men det ska inte ske på bekostnad av vår jord, människor och miljön, betonar han.
Alltid förädlat allt från naturen
Johan och Anna-Lena är båda vana vid att driva stora projekt. Johan inom frisörbranschen och produktionsbolaget och Anna-Lena från spa- och hudvårdsbranschen. Anna-Lena är även utbildad inom folklivsforskning och har drivit stora projekt mot kommun och länsstyrelse i Norrbotten. Men de hade inte erfarenhet av kemiska formuleringar. Därför renoverade de en gammal källarlokal och startade ett litet laboratorium.
– De produkter som vi tog fram testade vi på våra gamla kunder och den lokala
marknaden i Jokkmokk. Det var viktigt för oss att använda oss av lokala råvaror som lingon, hjortron och blåbär. Sedan tog vi fram våra kärnvärden; att värna om människan, naturen och djuren, berättar Johan.
Syskonen är uppvuxna i en familj som alltid har förädlat allt från naturen oavsett om det handlat om bär- och svampplockning, fiske eller jakt. Och namnet på företaget var självklart.
– Mamma Gerd har alltid varit vår största inspirationskälla, berättar Johan.
Men visst undrade syskonen emellanåt vad de gett sig in på. Den kosmetiska världen är ju ingen lätt värld, dessutom den mest konkurrensutsatta i branschen.
– Hur skulle vi, två syskon från Jokkmokk kunna komma ut på världsmarknaden. Men ut skulle vi, det hade de bestämt från början, säger Johan och skrattar.
Kronprinsessan på invigningen
Och så blev det. 2012 lanserade de sig professionellt, med egen fabrik i Jokkmokk. Till invigningen fick de kungligt besök av självaste kronprinsessan Viktoria.
– Det var en milstolpe att efter så många år av förberedelser gå från idé till verklighet på riktigt. Det var sannerligen fint av kronprinsessan att vara med och dela detta med oss då vi vet att hållbarhet är en fråga hon på riktigt brinner för, berättar Johan.
Att ta fram en ny produkt tar nästan två år från idé till lansering.
– Det viktigaste för varje framställning är vilket syfte just den produkten har. Och faktiskt är syftet att folk ska använda färre produkter över lag. Den behöver fylla en funktion, vara en del av vad vi verkligen behöver. Sedan frågar vi oss alltid först vilken aktiv substans som ska vara produktens unikum, säger Johan.
När produkten är färdig testas den först av vänner och gamla kunder och sedan av större fokusgrupper.
– Vi testar aldrig på djur förstås, men noggrant på människor. När vi är nöjda går produkterna igenom olika belastningstester där de utsätts för till exempel kyla, värme och hur de står emot mögel. Efter det lämnas de till en extern kemist som granskar vårt arbete och när de är godkända registreras de i EU-databasen innan försäljning, förklarar Johan.
LÄS OCKSÅ: ”Ansiktet speglar hur vi mår”
Arbetar med sin dröm
Idag har de 90 unika produkter inom hår-, hud- och kroppsvård. Än så länge har de inte make up, men det kommer nog i framtiden, gissar Johan.
– Vår filosofi är att våra produkter ska spegla min och min systers professioner. Jag har ju jobbat som make up-artist, så…
Från början var Care of Gerd ett renodlat salongsmärke men idag finns de även på spahotell, lyxkryssare, utvalda apotek och på Hälsokraft.
Försäljningen går även utomlands, som till Japan, Tyskland och Finland, där de växer extra mycket just nu. De känner sig ödmjukt tacksamma för att få arbeta med sin dröm och att varje dag få göra det där lilla extra.
– När jag tänker på hur allting började i vår bygd i Jokkmokk, så är det ju ganska magiskt.
Text Anne Haavisto
Foto Theresia Köhlin
Johan Wiklund.
Ålder: 49 år.
Gör: VD på c/o Gerd som han driver tillsammans med sin syster Anna-Lena Wiklund Rippert.
Bor: Stockholm och Jokkmokk.
Så mår jag bra: Springer och mediterar.
Fakta om Care of Gerd
Care of Gerd är ett ekologiskt svensktilllverkat hud- och hårvårdsmärke som har sina rötter i Jokkmokk.
Med inspiration från den lappländska naturen innehåller deras produkter lokala råvaror så som fröolja från lingon, hjortron och blåbär.
Deras kärnvärden är att skapa en naturlig produkt som värnar om både människa, djur och natur.