Foto Anna Alverhag

Mer ork och mindre oro med rosenrot

Visste du att...

Rosenrot sänker halten av stresshormonet kortisol samtidigt som den ökar halten av det välbefinnande hormonet serotonin.
Studier visar på att ämnena
salidrosid och rosaviner i rosenrot kan höja serotoninnivån med 30 procent.

Ett tungt arbete och en stark inre oro gjorde att Jennies vardag ibland kändes för tung. En tidningsartikel om rosenrot blev vändpunkten. Sedan tre år tillbaka har hon ätit Arctic Root och sluppit både oron och tröttheten.  

Jennie Helzenius är 35 år och har länge arbetat natt. Hon ingår i hemtjänstens nattpatrull. Hon trivs bra med sitt jobb även om det ibland är tungt, innebär långa nätter och ofta får henne att känna sig trött och hängig, speciellt under vintertid.

Allmänt orolig
Utöver ett tungt och slitsamt jobb är Jennie också väldigt orolig av sig. Hon oroar sig ständigt för vardagliga ting så som sonens skolgång och andra aktiviteter, vilket har gjort att hennes vardagar ofta känts tunga.
– Jag är väldigt orolig av mig, och det kan bli riktigt jobbigt, berättar Jennie.

 

Hittat lösningen
För drygt tre år sedan bestämde hon sig för att göra något åt sina problem. Jennie hade läst om rosenrot i en tidning och blev nyfiken då det lät som att hon skulle kunna bli hjälpt med både tröttheten och oron. Jennie hade tidigare prövat olika vitaminer och diverse brustabletter, men ingenting hade riktigt hjälpt mot tröttheten och oron. Jennie besökte sin hälsokostbutik och inhandlande sin första kur rosenrot. Hon valde Arctic Root eftersom det var den som hon hade läst om i tidningen. Jennie fick effekt ganska omgående.
– Jag kände att rosenroten tog bort topparna av oron och att jag blev mycket piggare och till och med gladare.

Rosenrot fungerar
Jennie har ätit rosenrot i cirka tre år. Det har hänt att hon gjort kortare uppehåll när tabletterna tagit slut, men hon har genast märkt av det.
– Jag har tagit rosenrot så länge nu och jag märker direkt av om jag slutar att ta. Jag blir trött och oron kommer tillbaka, berättar Jennie.
Jennie har provat olika sorters rosenrot, men tycker att Arctic Root är den som fungerar bäst. Hon rekommenderar varmt att pröva om man känner sig trött, olustig, håglös eller orolig.

Livslusten tillbaka
Rosenrot har blivit Jennies räddare, och hon har fått en större lust till livet.
– Jag märkte den största skillnaden i början, nu tar jag rosenrot för att underhålla min kropp och själ, säger Jennie.
Jennie är mån om sin kropp, hon vill må bra, och rosenrot är idag en del av hennes vardag.

Positiva effekter
Rosenroten har väl dokumenterade effekter, och verkar både uppiggande och avstressande. Roten har använts som medicinalväxt i över 5000 år och har använts mot ett 40-tal olika krämpor. Idag rekommenderas den främst till individer som har en stressrelaterad nedsatt prestationsförmåga, känner oro, är irritabla, trötta eller känner sig svaga. Det ger alltså en ökad mental prestationsförmåga, en energiboost så att man känner sig piggare.

Ökar koncentration, humör och lust
Rosenroten tillhör arten fetbladsväxter och trivs på många olika ställen runt om i världen. Här i Sverige kan den bland annat hittas i fjällen. Rosenrot har använts som naturmedel sedan forntiden och dess främsta användningsområden har varit för att öka koncentrationen, humöret och lusten. Den är också uppiggande. Studier på rosenrot visar att den kan ge oss en ökad förmåga till att känna lust och glädje. Dessutom är effekten snabb och kommer inom ett par timmar efter att man har tagit rosenrot.

Anpassar kroppen
Rosenrot är en adaptogen. Den hjälper kroppen att anpassa sig genom att stärka kroppen mentalt och fysiskt när den utsätts för stress. Den bidrar alltså till att hjälpa vår kropp att anpassa sig till negativa faktorer i vår omgivning, men den gör också att vi kan undvika skadorna som kan uppstå vid dessa påfrestningar. Effekterna av anpassning blir bättre humör, ökat lugn, bättre fokus, mer ork och ökad psykisk stabilitet.

Optimal balans i kroppen
Även andra substanser så som koffein och nikotin kan under korta perioder påverka orken och humöret genom att stimulera det centrala nervsystemet, men dessa är vanebildande och ger en annan typ av pigghet. Dessutom kan de ge biverkningar i form av dålig sömn och hjärtklappning.
En adaptogen hjälper istället kroppen med bland annat hormonbalansen och ämnesomsättningen. Adaptogenen hjälper kroppen att uppnå homeostas, det vill säga den optimala balansen i kroppen.

Stress
Stress är inte bara tidsbrist eller ett högt arbetstempo. För kroppen är stress alla de belastningar som den utsätts för så som smärta, sorg, oro, rädsla eller konflikter. Men också fysisk aktivitet, tobak, alkohol och kaffe ger kroppen ett stresspåslag. Så även vid hård fysisk träning kan rosenrot hjälpa.
Rosenroten innehåller över 140 olika beståndsdelar, däribland salidrosid och rosavin. Dessa agerar som uppiggande, tar bort stress och oro, eller får oss mer alerta, beroende på vad kroppen faktiskt behöver.

Av Margareta Nilsson

Visste du att...

Rosenrot sänker halten av stresshormonet kortisol samtidigt som den ökar halten av det välbefinnande hormonet serotonin.
Studier visar på att ämnena
salidrosid och rosaviner i rosenrot kan höja serotoninnivån med 30 procent.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Mango i skål

Ericas mangobowl med kokos

Desserter/sötsaker

I sin nya bok "Superfood boost" visar Erica Palmcrantz Aziz att nya, bättre vanor varken behöver vara krångliga eller tidskrävande. Här får läsaren lära sig om råvaror som ger lite extra skjuts åt hälsan – eller enkelt översatt ingredienser som är lika mycket mat som de är medicin. Kureras reporter Emma V Larsson testar ett recept och ger sitt omdöme

Övning: Boosta din energi

Träning

Det är lätt att känna sig trött framåt eftermiddagen och då kan det vara svårt att motstå den där chokladkakan. Byt ut eftermiddagsfikat mot en snabb energihöjande yogaövning istället.

Erica Palmcrantz Aziz håller ett mangoldblad

Ericas 10 hälsofavoriter

Hälsa

Erica Palmcrantz Aziz delar med sig av sina tio absoluta hälsofavoriter. Träning och det japanska matchatéet hamnar högt upp på listan andra kärlekar är skratt och att göra egna ansiktskrämer. Erica är lika noga ned vad hon har på utsidan som vad hon stoppar i kroppen.

Lyckad semester med adaptogener

Hälsa

När det är dags för semester brukar Ann-Sofi Kronvall, 53 år, alltid rasa ihop. Antingen blir hon förkyld eller så sover hon sig igenom den första veckan. Men förra året laddade Ann-Sofi med så kallade adaptogener, naturliga ämnen som bland annat förbättrar kroppens återhämtningsförmåga och resultatet blev helt annorlunda.

Pinus maritima tallskog i norra portugal

Därför bör du upptäcka pyknogenol

Naturlig hälsa

Har du upptäckt ämnet pyknogenol än? Om inte är det dags nu. Det helt naturliga ämnet, som kommer från barken från en specifik typ av tall, är den mest kraftfulla naturliga antioxidant man idag känner till. Pyknogenol gör nytta på en lång rad områden. Här är några av dem.

Karin Isberg

Exklusivt för Kureras läsare: En artikelserie om effektiv stresshantering

Mental hälsa

Karin Isberg är författare och stressexpert. När Kurera hösten 2015 intervjuade henne i en artikel om utmattning blev den snabbt en av sajtens absolut mest lästa artiklar någonsin och fick till och med fick Kureras server att krascha. Nu har Karin skrivit boken "15 sätt att bli fri från stress" där hon ger råd om hur man snabbt och enkelt kan sänka stressen i sitt liv. Kurera har som enda tidning fått möjlighet att publicera en artikelserie som bygger på boken. Under sommaren kommer du som besöker Kurera.se att få ta del av den.

Jerry Brännmyr

”Din kropp är perfekt men fungerar inte perfekt om du inte tar hand om den”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att man bara symtomlindrar den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet. Därför har vi dragit igång artikelserien "Hälsoprofilerna berättar" där näringsexperter av olika slag får berätta om vilken näring, om någon, de tycker att folk bör tillföra – ur ett rent generellt perspektiv så klart. Samt vilka tillskott, om några, de äter själva. Det har blivit dags för Kureras kanske mest åsiktsfulle krönikör att säga sitt: Varsågod Jerry Brännmyr.

johanna bjurström

Hur kan jag minska på stressen?

Krönikan

Stress påverkar din kropp mycket negativt. Att hitta lugna stunder med återhämtning arbetar jag mest personligen med, det är min stora svaghet. Som egenföretagare med många idéer är det en utmaning att kunna hitta stödsystem att luta sig mot för att inte stressen ska påverka mig så mycket. Här ska jag berätta mer om hur jag gör.

brun kvinna i gul bikini vid strandkant med röd drink

Effektivt solskydd – från insidan

Hud

När vi solar förbrukas mängder av E-vitamin och betakaroten som finns naturligt i huden. Genom att tillföra dessa ämnen kan huden lättare skydda sig och behålla sin naturliga balans. Betakarotenet ger dessutom huden en lätt solkysst ton. Här får du veta mer om betakarotenets – och andra näringsämnens förmåga att skydda mot solen.

Zarah Öberg

Zarah Öberg: ”Är noga med att tillskotten är naturliga och fria från tillsatser”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att bara symtomlindra den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet och har dragit igång artikelserien ”Hälsoprofilerna berättar”, där näringsexperter av olika slag får berätta om hur de tänker kring näring och näringstillskott – ur ett generellt perspektiv. Och så klart avslöja vilka eventuella tillskott de själva äter. Det har blivit dags för den tionde intervjupersonen i serien: Kureras egna näringsexpert Zarah Öberg.

Erica Palmcrantz Aziz

Ericas 8 skäl till att börja superfoodboosta dig

Hälsa

Raw foodinspiratören och kokboksförfattaren Erica Palmcrantz Aziz är aktuell med en nya boken "Superfood boost". Här listar hon de åtta främsta fördelarna med att boosta sitt näringsintag med näringstäta livsmedel eller så kallade superfoods. Fördelar som bland annat inbegriper viktminskning, bättre hälsa och mer energi.

Maya Nestorov

Maya Nestorov – om bästa verktygen för att läka och stärka sig själv

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att bara symtomlindra den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet och har dragit igång artikelserien "Hälsoprofilerna berättar", där näringsexperter av olika slag får berätta om vilken näring de tycker att folk bör tillföra - ur ett rent generellt perspektiv. Och vilka tillskott de själva äter. Det har blivit dags för Maya Nestorov – känd hälsobloggare och "Youtuber".

Mia Hagenmalm i köket

Mia Hagenmalm: ”Ta hand om din mage, sedan kommer allt annat”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att man bara symtomlindrar den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet. Därför har vi dragit igång artikelserien "Hälsoprofilerna berättar" där näringsexperter av olika slag får berätta om vilken näring, om någon, de tycker att folk bör tillföra - ur ett rent generellt perspektiv så klart. Samt vilka tillskott, om några, de äter själv. Det har blivit dags för vår alldeles egna Kurerabloggare, Mia Hagenmalm.

Fredrik Paulún

Fredrik Paulún: ”Omega-3 bygger upp hjärnan och minskar inflammationer”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än man bara symtomlindrar den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet. Därför har vi dragit igång artikelserien "Hälsoprofilerna berättar" där näringsexperter av olika slag avslöjar vilka kosttillskott de anser att gemene man bör prioritera och - inte minst - vilka de är noga med att få i sig själva. Sjunde personen ut: Näringsfysiologen och författaren Fredrik Paulún.

gonorrébakterie

Nya fall av antibiotikaresistens – nu gällande könssjukdomen gonorré

Hälsa

Problemet med resistenta bakterier fortsätter att öka världen över, med risk för att allt mer antibiotika blir verkningslös – något som skulle få katastrofala konsekvenser. Allt fler fall där människor inte reagerar på antibiotikabehandling dyker upp. Nu senast har tre personer smittats av en variant av gonorré som inte går att behandla. Det handlar alltså om en "superbakterie" som har blivit motståndskraftig antibiotika, rapporterar Världshälsoorganisationen WHO. "Gonorré är en väldigt smart bakterie. Varje gång man introducerar en ny typ av antibiotika utvecklar den resistens", säger Teodora Wi, expert på WHO.

Mikaela Bjerring

Mikaela Bjerring: ”Är inte bakteriefloran i balans påverkas hela vår kropp”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än man bara symtomlindrar den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet. Därför har vi dragit igång serien "Hälsoprofilerna berättar" där näringsexperter av olika slag avslöjar vilken näring de själva är noga med att få i sig och vad de oftast rekommenderar till andra. Sjätte personen ut: Näringsterapeuten och succébloggaren Mikaela Bjerring.