Annons

Misstänker du ADHD? Snabbtest på 5 minuter visar resultat

ADHD blir allt vanligare, och vill man inte boka tid hos läkare för att göra en längre utredning kan man nu göra ett enkelt test på fem minuter. Enligt forskare i Lund var det oväntat effektivt för att få reda på om ett barn har ADHD.

Inger Palm

6 februari, 2024
Shot of a young girl looking bored while playing at a school desk
Dela inlägget

Metoden kallas för finger-tapping, och är ett test som är ett komplement till de nuvarande metoderna att få en ADHD-diagnos.

Det har blivit allt vanligare med ADHD, allt fler barn får diagnosen och nu har forskare i Lund hittat ett sätt att på bara fem minuter kunna se om ett barn har ADHD.

Peik Gustafsson, som är överläkare i barn- och ungdomspsykiatri vid Psykiatri Skåne och docent vid Lunds universitet, säger i ett pressmeddelande:

– Barn med ADHD är en väldigt heterogen grupp och det kan få stora konsekvenser att inte få rätt stödinsatser. Ofta behövs en fastställd diagnos för att säkerställa att patienten får rätt behandling och hjälp – inte minst i skolan.

Intervjuer och observationer

Idag går en utredning till som så att läkaren observerar och gör intervjuer. Detta i sig kan innebära en osäker diagnos och ibland är testerna inte tillräckligt exakta. Sverige skiljer sig från andra länder när en diagnos ställs.

Annons

Anders Rasmussen, som är docent i neurofysiologi och den forskare vid Lunds universitet och den som lett studien säger att tidigare forskning visar att ADHD kan kopplas till strukturella förändringar i lillhjärnan, där vissa områden är mindre vid ADHD.

– Eftersom lillhjärnan spelar en viktig roll för motorisk förmåga och tajming, ville vi använda ett test som hänger ihop med denna funktion, säger Anders Rasmussen.

LÄS OCKSÅ: Fettsyror har effekt på ADHD

Tydligt testresultat

Tapping-metoden betyder att man tittar på en persons förmåga att snabbt göra regelbundna rörelser med flera eller bara ett finger. Med den här metoden kan man bedöma koordination och motorisk kontroll.

Anders Rasmussen berättar att testet utvecklats av Guy Madison vid Umeå universitet.

Annons

– Barnet trycker på en sensor som till exempel ett tangentbord, i takt till ett återkommande ljud. När ljudet slutar, ska barnet fortsätta trycka med fingrarna precis som tidigare och i samma takt.

Barn med ADHD får svårt att hålla takten när ljudet slutar, och det har inte barn med motoriska svårigheter. De kunde lättare bibehålla takt och rytm.

Analysen av studien visade att finger-tapping-metoden är billig och objektiv och kan användas som ett komplement till nuvarande metoder.

Källa: Lunds universitet

Annons