Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Njut av att sluta snusa – det är en belöning att vara snusfri

NJUT-tekniken

Tekniken går ut på att snuva hjärnan på belöning genom att ta till sig impulsen om att snusa och inte undvika den. Man ska Notera känslan och säga Ja till den. Undersöka den och sist Tänka efter och inse att känslan inte är en del av ens personlighet utan bara ett tecken på abstinens, något man vet går över. På så sätt lär sig hjärnan att impulser om snus inte leder till belöning, då avtar de snabbare. 


Anders Åkerman

Har du någonsin försökt sluta och misslyckats? Då är du inte ensam. Men boken ”Snusfri – vägen till lyckan i en snusfri vardag” erbjuder nytt hopp till uppgivna snusare. Boken presenterar en ny metod som gör att det känns både roligt och självklart att sluta snusa.

Anders Åkerman försökte sluta snusa i 15 år. Under den tiden samlade han på sig stor erfarenhet och stora mängder fakta som legat till grund för den metod och teknik han skriver om i boken ”Snusfri – vägen till lyckan i en snusfri vardag”. Metoden bygger på personliga erfarenheter, KBT och forskning inom hälsa och livsstil och erbjuder hjälp till de som bestämt sig för att ta kontroll över sitt beroende.

Motverkar återfall med positiv metod
Anders Åkermans metod ger motivation och energi genom att fokusera på allt som är positivt med att sluta snusa. I boken berättar han om hur man genom att acceptera och bejaka negativa känslor och impulser gör att de förlorar sin makt – och därmed försvinner snabbare. Metoden gör att situationer som förknippas med snusande upplevas som positiva även efter efter att man slutat, på så sätt minskar risken för återfall.

 

LÄS OCKSÅ: Högt blodtryck – Så funkar det

Baserad på KBT och mindfulness
Den positiva metoden och tekniken som kallas NJUT är inspirerad av KBT och mindfulness. KBT lär oss att tänka på nya och mer hälsosamma sätt och lämpar sig bra för att behandla beroenden.  Av KBT kan vi lära oss att vi motarbetar obehagliga känslor i avsikt att trösta eller lugna oss själva på ett sätt som hjärnan uppfattar som en belöning. När hjärnan har räknat ut hur den kan få en belöning är det lätt att det utvecklas till ett beroende. Istället för att motarbeta obehagliga känslor rekommenderar Anders i boken att man använder sig av NJUT-tekniken för att bryta beroendet.

NJUT är en förkortning av de fyra olika stegen i metoden som är som följer notera, ja, undersök och tänk efter.

LÄS OCKSÅ: Nu blir fler utemiljöer rökfria

De fyra stegen
Notera vad längtan efter snus gör med din kropp. Konstatera att det bara är en känsla. Tillåt dig att känna den.
Ja – säg ja till att känslan finns. Tvinga inte bort den utan låt den bara vara. Den är naturlig, du har ju som vana att snusa.
Undersök känslan i detalj. Beskriv den. Förstå vad det är i känslan som får dig att vilja snusa igen. Se den som ett objekt som du som du vill analysera. Inte som något som har med din person att göra.
Tänk efter vad som händer. Se att känslan består av fysiska och psykiska delar men att den inte är en del av din personlighet. Alla som vill bryta ett beteende råkar ut för samma känsla.

LÄS OCKSÅ: Dricker du för mycket? Kolla här

Omfamna abstinensen och bryt beroendet
När du omfamnar abstinensen genom att applicera dessa steg tar du kontroll över den menar Anders Åkerman. När hjärnan förstår att tanken på snus inte ger någon belöning kommer beroendet att brytas. Abstinens är nämligen inget annat än en påminnelse om snus. Bestäm dig för att snusfrihet är positivt så kan du njuta av påminnelsen uppmanar han.

Av Nina Törmark


NJUT-tekniken

Tekniken går ut på att snuva hjärnan på belöning genom att ta till sig impulsen om att snusa och inte undvika den. Man ska Notera känslan och säga Ja till den. Undersöka den och sist Tänka efter och inse att känslan inte är en del av ens personlighet utan bara ett tecken på abstinens, något man vet går över. På så sätt lär sig hjärnan att impulser om snus inte leder till belöning, då avtar de snabbare. 


Anders Åkerman

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

kvinna med tekopp

Ny kost gav Anna-Lena hälsan tillbaka

Naturlig hälsa

Anna-Lena Nordin hade tränat hårt, stressat och fastat och trodde att viktminskningen var ett resultat av det. Men när minnet svek och ena ögat förändrades förstod hon att något var fel. En läkarundersökning gav svaret: Graves sjukdom, överfunktion i sköldkörteln. Anna-Lena la om kosten igen, nu med fokus på autoimmunt protokoll –  och mår nu riktigt bra.

kvinna blåser på snö

Därför behöver äldre tillskott

Hälsa

I takt med att vi blir äldre minskar kroppens egen produktion av viktiga näringsämnen. Då är det viktigt att se över sina matvanor. Men det är svårt, ibland omöjligt att få kosten att täcka behoven. Kureras expert, näringsmedicinska terapeuten Fredrik Ölander ger förslag på vitaminer och mineraler som är betydelsefulla för äldres hälsa.

 

många människor

Forskare har funnit gener som skyddar mot svår covid-19 

Forskning

Bakomliggande sjukdomar och hög ålder är det största faktorerna som påverkar risken att bli svårt sjuk i covid-19. Nu har forskare vid bland annat Karolinska sjukhuset lyckats hitta en variant av gener som skyddar mot att bli allvarligt sjuk i covid-19. Hälften av alla i västvärlden bär på denna variant.

Frukt, grönsaker, bär och nötter

Tio antiinflammatoriska livsmedel

Kost

En starkt bidragande orsak till många av våra vanliga folksjukdomar är vår kost. Men du kan också hålla dig frisk med hjälp av kosten. Här listar vi 10 antiinflammatoriska råvaror att äta mer av.

Collage: Kvinna applicerar ansiktsolja och 6 olika ansiktsoljor

Skönhetspanelen testar: Ansiktsoljor

Hud

En ansiktsolja stärker och skyddar huden mot väder och vind, inte minst under kallare årstider. Vi letar efter en olja som återfuktar, gör huden mjuk och minskar synliga tecken på torr och trött hud – utan att irritera. Vilken glider in som vinnare i vårt test?

Två pastabilder: gnocchi och spaghetti med pesto

Två busenkla gröna pastarecept

Recept

Det är Veganuary och vi vill äta extra mycket grönt och köttfritt! Men när tid och ork tryter i vardagen behövs recept som är lika enkla som goda. Dessa två klassiker, gnocchigratäng och pasta al pesto, är precis det!

kvinna tittar i iPad och lagar hälosam mat

Planera vårens detox redan nu

Hälsa

Om du känner dig trött och magen krånglar, urinen är mörk och tungan har vit eller gul beläggning kan det vara tecken på att levern är överbelastad. Prova att ha några veckor med ett renare leverne – det gör dig med all säkerhet piggare.

 

Kvinna som kallbadar i isvak

10 tips för ett säkert vinterbad

Mental hälsa

Kallbad är en aktivitet som har exploderat i popularitet de senaste åren. Och många vittnar om att de mår bra av det. Nybörjare? Så här förbereder du dig på rätt sätt för en så härlig och säker vinterbadstund som möjligt.

läkare håller i spruta

DEBATT: “Det bortglömda folket: Vi med naturlig immunitet – vaccinera eller ej?”

Kurera debatt

Covid-19 har fullt förståeligt tvingat myndigheterna till olika åtgärder för att minska den negativa påverkan av covid-19. Det som inte är förståeligt, eftersom det finns betryggande och övertygande evidens och fakta, är varför man konsekvent undviker att adressera och ta hänsyn till den numera stora gruppen (1,25 miljoner) av personer som har naturlig immunitet via en genomgången covid-19. En naturlig immunitet som man nu vet är bredare, djupare och att den räcker betydligt längre än en immunitet inducerad via vaccin. Det skriver osteopaten Leif Widebert i ett debattinlägg i Kurera.

kvinna klipper

Dags att sluta röka? Så lyckas du

Hälsa

Allt färre svenskar röker idag. Totalt sett är det bara sju procent i riket som röker, men pandemin har gjort att det ökat något. En Sifo-undersökning berättar att en av fyra vill sluta. Här kommer några goda råd för att nå lyckat resultat.

 

Leende kvinna i vit handduk och handduksturban smörjer in sig med gul kräm

Mera glow med gurkmeja!

Hud

Gurkmeja, den gul-orange kryddan som är en släkting med ingefära, kopplas till många hälsofördelar och läkande egenskaper. Men den antiinflammatoriska superkryddan kan även göra under för din hy och få den att stråla!

Falafelsallad

Fira Veganuary med en matig sallad!

Eko/miljö

Veganuary är här  – det globala initiativet som årligen vill inspirera oss till att äta veganskt under januari månad. Och till att äta mer växtbaserat över lag, för den egna och planetens hälsa. Det firar vi med att bjuda på ett smakrikt och lättlagat salladsrecept!

kvinna äter katrinplommon

Trög mage? Här är mat som är bra vid förstoppning

Mage

Trög mage drabbar alla lite då och då. Har du problem med förstoppning ska du ta och titta över vad du äter. Brist på fibrer kan vara en bakomliggande orsak men även vätskebrist kan ge trög mage. Här är några livsmedel som är särskilt bra att äta för dig som har problem med att magen stannar av.

 

kvinna lyfter hantlar

Så mycket vinner du på att börja styrketräna

Träning

Sverige är bland de länder som har flest personer med stillasittande jobb. Vi sitter nio-tio timmar varje dag och det påverkar hälsan. Vi behöver röra på oss mer, men det behöver inte bli jobbigt och ta en massa tid. Lite fler promenader kan förändra en hel del, och lägger du bara till lite styrketräning någon dag i veckan kan det betyda mycket för din hälsa. Studier visar att om du lyfter lite vikter kan det faktiskt förlänga sitt liv – med hela 15 år.

Visste du det här om nyttiga propolis?

Naturlig hälsa

Visste du att propolis har visad effekt på antibiotikaresistenta bakterier? Och att de hjälper mot både bältros, munherpes och är en effektiv behandling vid olika svampinfektioner. Propolis finns i tuggummi som kan tuggas vid halsont, i munspray, tandkräm och halstabletter.

kvinna äter nyttig mat

Så kommer du in i bättre matvanor

Kost

Nu när jul- och nyårshelgen har passerat kanske du vill äta mindre och sundare, men har svårt att få regelbundenhet och hälsosammare matvanor. Du är långt ifrån ensam – och det finns bra knep. Kureras expert, näringsmedicinska terapeuten Fredrik Ölander, hjälper dig att hitta tillbaka till ett sunt och hälsosamt ätande.

Bibimbap

Bjud på bibimbap – på klimatsmart vis

Recept

Bibimbap är en populär koreansk rätt där grönsaker blandas med ris, ägg och ofta någon form av kött. Den här vegoversionen, signerad stjärnkocken Paul Svensson, innehåller bland annat svenskt haveris, ingefära, ostronskivling och picklad rödlök.

 

Groddar i en låda

Grodda – både klimatsmart och nyttigt!

Eko/miljö

Linser, bönor och frön är näringsrik, billig och inte minst klimatsmart mat. Men visste du att de faktiskt blir ännu nyttigare om du groddar dem? Groddning gör nämligen att våra tarmar lättare tar upp näringen ur baljväxter. Här bjuder vi på en liten groddskola!

olika kålsorter

Laga billig och nyttig mat med kål

Kost

Så här i strax efter jul kan det kännas fullt i magen, men tomt i plånboken. Ta dig en titt i grönsaksdiskarna – både i frysdisken och den färska. Leta efter kålsorter du inte känner till. Kål av olika slag är riktiga hälsobomber och har höga så kallade orac-värden. Du kan laga både hälsosam och nyttig mat för en liten summa.