Njut av att sluta snusa – det är en belöning att vara snusfri

NJUT-tekniken

Tekniken går ut på att snuva hjärnan på belöning genom att ta till sig impulsen om att snusa och inte undvika den. Man ska Notera känslan och säga Ja till den. Undersöka den och sist Tänka efter och inse att känslan inte är en del av ens personlighet utan bara ett tecken på abstinens, något man vet går över. På så sätt lär sig hjärnan att impulser om snus inte leder till belöning, då avtar de snabbare. 


Anders Åkerman

Har du någonsin försökt sluta och misslyckats? Då är du inte ensam. Men boken ”Snusfri – vägen till lyckan i en snusfri vardag” erbjuder nytt hopp till uppgivna snusare. Boken presenterar en ny metod som gör att det känns både roligt och självklart att sluta snusa.

Anders Åkerman försökte sluta snusa i 15 år. Under den tiden samlade han på sig stor erfarenhet och stora mängder fakta som legat till grund för den metod och teknik han skriver om i boken ”Snusfri – vägen till lyckan i en snusfri vardag”. Metoden bygger på personliga erfarenheter, KBT och forskning inom hälsa och livsstil och erbjuder hjälp till de som bestämt sig för att ta kontroll över sitt beroende.

Motverkar återfall med positiv metod
Anders Åkermans metod ger motivation och energi genom att fokusera på allt som är positivt med att sluta snusa. I boken berättar han om hur man genom att acceptera och bejaka negativa känslor och impulser gör att de förlorar sin makt – och därmed försvinner snabbare. Metoden gör att situationer som förknippas med snusande upplevas som positiva även efter efter att man slutat, på så sätt minskar risken för återfall.

 

LÄS OCKSÅ: Högt blodtryck – Så funkar det

Baserad på KBT och mindfulness
Den positiva metoden och tekniken som kallas NJUT är inspirerad av KBT och mindfulness. KBT lär oss att tänka på nya och mer hälsosamma sätt och lämpar sig bra för att behandla beroenden.  Av KBT kan vi lära oss att vi motarbetar obehagliga känslor i avsikt att trösta eller lugna oss själva på ett sätt som hjärnan uppfattar som en belöning. När hjärnan har räknat ut hur den kan få en belöning är det lätt att det utvecklas till ett beroende. Istället för att motarbeta obehagliga känslor rekommenderar Anders i boken att man använder sig av NJUT-tekniken för att bryta beroendet.

NJUT är en förkortning av de fyra olika stegen i metoden som är som följer notera, ja, undersök och tänk efter.

LÄS OCKSÅ: Nu blir fler utemiljöer rökfria

De fyra stegen
Notera vad längtan efter snus gör med din kropp. Konstatera att det bara är en känsla. Tillåt dig att känna den.
Ja – säg ja till att känslan finns. Tvinga inte bort den utan låt den bara vara. Den är naturlig, du har ju som vana att snusa.
Undersök känslan i detalj. Beskriv den. Förstå vad det är i känslan som får dig att vilja snusa igen. Se den som ett objekt som du som du vill analysera. Inte som något som har med din person att göra.
Tänk efter vad som händer. Se att känslan består av fysiska och psykiska delar men att den inte är en del av din personlighet. Alla som vill bryta ett beteende råkar ut för samma känsla.

LÄS OCKSÅ: Dricker du för mycket? Kolla här

Omfamna abstinensen och bryt beroendet
När du omfamnar abstinensen genom att applicera dessa steg tar du kontroll över den menar Anders Åkerman. När hjärnan förstår att tanken på snus inte ger någon belöning kommer beroendet att brytas. Abstinens är nämligen inget annat än en påminnelse om snus. Bestäm dig för att snusfrihet är positivt så kan du njuta av påminnelsen uppmanar han.

Av Nina Törmark


NJUT-tekniken

Tekniken går ut på att snuva hjärnan på belöning genom att ta till sig impulsen om att snusa och inte undvika den. Man ska Notera känslan och säga Ja till den. Undersöka den och sist Tänka efter och inse att känslan inte är en del av ens personlighet utan bara ett tecken på abstinens, något man vet går över. På så sätt lär sig hjärnan att impulser om snus inte leder till belöning, då avtar de snabbare. 


Anders Åkerman

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Viktigt med goda matvanor vid oro och stress

Kost

Tröstäter du? I tider av oro och hög stress är det lätt att ta till mat för att lugna oss, särskilt om vi går hemma och har nära till skafferiet. Man behöver knappast lida av någon ätstörning för att ta en macka till, mumsa på chips eller smågodis i större utsträckning än vanligt.

Sverige ska bli bäst på hjärtforskning

Hälsa

I Sverige samlar vi information i medicinska register. Det ger unika förutsättningar att göra stora befolkningsstudier som sträcker sig över lång tid. Forskare vid Uppsala universitet vill inom fem år ha hittat nya och ovanliga riskfaktorer att drabbas av hjärt-kärlsjukdomar. Detta för att bland annat kunna förutsäga en hjärtinfarkt några månader innan den uppstår.

Örten som lindrar Clas-Görans allergi

Hälsa

Clas-Göran Svensson trodde att de rinnande ögonen, nysningarna och den tunga andningen var en vanlig förkylning. Efter ett besök hos distriktsläkaren konstaterade han att det var pollenallergi. Sedan följde några år med mediciner som gav tråkiga biverkningar som satte sina spår. Men när en kollega gav Clas-Göran en örtbaserad kapsel, som kunde motverka allergi, försvann problemen.

Kureras expert Monika Björn tipsar om enkla hemmaövningar

Hälsa

För snart tre veckor sedan satt Kureras träningsexpert Monika Björn på ett café innan hon skulle iväg och leda ett yogapass. Då fick hon reda på att gymmet stäng på grund av smittrisken av covid-19. Där och då föddes idén om direktsänd onlineträning.  Har du inte möjlighet att träna på ett gym, följa onlinekurser eller Monikas Instagram live yogapass så kan du med lite fantasi göra din hemmaträning väldigt effektiv.

 

Till er alla fantastiska människor därute – stärk ert försvar mot covid-19!

Kurera debatt

”Vi är livrädda för corona – men många inser inte kostens påverkan på vårt immunförsvar” skriver Elena Malmefeldt, grundare av Hälsokunskap i Sverige – och ger en rad enkla, konkreta råd på hur vi kan äta och leva för att faktiskt gå starkare ur den här situationen. För att sprida goda hälsoråd och framtidstro har hon skapat facebook-gruppen Tillsammans blir vi starkare. Läs hennes debattinlägg här.

Tips på träning som du enkelt kan göra hemma

Hälsa

Allt fler gym och andra träningsanläggningar stänger för att bidra till att försöka stoppa spridningen av coronaviruset. En del erbjuder träning online och andra har förkortade öppningstider. Vill du träna hemma, finns det många videos på youtube att välja mellan, och naturen är ju fortfarande öppen, och du kanske inte har så långt till ett utegym.

Faktorerna som påverkar immunförsvaret mest

Forskning

Forskare vid Lunds universitet och Pasteur-institutet studerade vad som påverkar våra immunceller mest och varför vi reagerar så olika på infektioner. De har analyserat miljontals variabler och har funnit att fyra faktorer påverkar immunförsvaret mer än andra.

 

WHO avråder från antiinflammatoriska läkemedel vid covid-19

Hälsa

Det finns enligt franska myndigheter bevis för att antiinflammatoriska läkemedel som Ipren, Voltaren och Treo kan förvärra tillståndet hos personer drabbade av covid-19, man avråder därför sjuka från att ta den typen av läkemedel. Rekommendationer som nu även får stöd av Världshälsoorganisationen WHO. Svenska myndigheter har dock hittills tonat ned risken.

Livsmedelsverket om maxvärden: Konsumentens säkerhet går först

Hälsa

Trots att det inte finns några rapporterade fall där personer blivit sjuka av att ta vitaminer eller mineraler i höga doser, väljer Livsmedelsverket att rekommendera lagstadgade maxdoser som gör att flera preparat riskerar försvinna från marknaden. Astrid Walles-Granberg, rådgivare på myndigheten som deltagit i arbetet med att ta fram förslaget försvarar beslutet med att konsumentens säkerhet har högsta prioritet.

 

Så undviker du smitta – nio goda råd

Hälsa

Det pågår en pandemi i världen och i nuläget finns vare sig bot eller vaccin, därför behöver vi alla göra vad vi kan för att motverka att smittan sprids och undvika att själva bli smittade. Alla har säkert hört av vi behöver tvätta händerna – här kommer ytterligare några tips som är bra att tänka på.

Nedsatt njurfunktion inte så farligt när vi blir äldre

Hälsa

När vi blir äldre minskar många funktioner i kroppen. Till exempel drabbas vi av benskörhet och får en nedsatt njurfunktion. Men en njurfunktion som anses som nedsatt hos en yngre person behöver inte vara nedsatt hos en äldre person. Vid Lunds universitet har forskare tittat på några av åldrandets sjukdomar och dess klassificeringar för att undvika överflödig medicinering.

 

8 enkla tips till extra träning

TRÄNING

Hur gick det med nyårslöftet att komma i bättre form? Tillhör du dom som ofta vill men sällan kan hålla en satsning om mer träning? Deppa inte och ha inte dåligt samvete. Det är många som inte får ihop livspusslet och inte hinner. Det går att få in den motion i din vardag som du behöver. Här får du 8 smarta och enkla råd.

Annika Kvist

Annika Kvist: “Jag missade att lyssna inåt”

Krönikan

När Annika Kvist kom stressad till sin första dag på jobbet i L.A insåg hon snart att hon var ensam på kontoret - övriga kollegor var ute och vågsurfade. Det väckte något till liv inom henne - det fanns andra prioriteringar i livet och det fanns de som valde att fånga dagen och leva livet fullt ut.

Så påverkar depression och oro kroppen

Mental hälsa

Psykiska åkommor som oro, ångest och depression är inte något som enbart påverkar våra tankar, det kan även i allra högra grad påverka hur vi mår i kroppen, Visste du till exempel att deprimerade personer kan ha högre smärttröskel eller att oro kan påverka immunsystemet.

“Rädslan är din värsta fiende – stärk dig med källkritik och sunt förnuft”

Krönikan

Oro, stress och rädsla för coronavirus och pandemi lamslår världen just nu. I många fall är rädslan värre än viruset. Hysterin skapar ännu mer stress som i sin tur påverkar dig negativt. Satsa istället på källkritik, sunt virus-förnuft och det som stärker dig, skriver yogalärare och skrattinstruktör Tanja Dyredand i denna krönika där hon uppmanar till att sprida glädje och omtanke även i eländet.

 

Recept från "Kokbok för sköldkörteln"

Fyra recept för sköldkörteln

Recept

En mustig gryta, syrade morötter, laxsallad och te med kollagen. Här är fyra recept från kokboken "Kokbok för sköldkörteln", som syftar till att att minska symptomen av autoimmun sjukdom och kronisk inflammation.

5 kännetecken på stress och vad du kan göra åt det

Naturlig hälsa

Hjärtklappning, spända muskler och svettningar är alla symtom på stress och förhöjda kortisolnivåer. Men vårt stresshormon är lika viktigt som nödvändigt. För att inte ständigt gå omkring och vara trött av för hög stressnivå så finns det olika knep som gör att du går ner i varv. Här är fem kännetecken på stress och ännu fler lösningar.

Naturliga ämnen som får bukt med problemhy

Naturlig hälsa

Problem med hyn får inte enbart tonåringar med hormonella förändringar. Det drabbar även vuxna, särskilt kvinnor mellan 20 och 40 år. Stress och oro är andra faktorer som också kan skapa obalanser och ge sämre hud. Men det finns ämnen med antibakteriella egenskaper som hjälper problemhy, till exempel pilträd, lakritsrot och trollhassel.