Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Njut av att sluta snusa – det är en belöning att vara snusfri

NJUT-tekniken

Tekniken går ut på att snuva hjärnan på belöning genom att ta till sig impulsen om att snusa och inte undvika den. Man ska Notera känslan och säga Ja till den. Undersöka den och sist Tänka efter och inse att känslan inte är en del av ens personlighet utan bara ett tecken på abstinens, något man vet går över. På så sätt lär sig hjärnan att impulser om snus inte leder till belöning, då avtar de snabbare. 


Anders Åkerman

Har du någonsin försökt sluta och misslyckats? Då är du inte ensam. Men boken ”Snusfri – vägen till lyckan i en snusfri vardag” erbjuder nytt hopp till uppgivna snusare. Boken presenterar en ny metod som gör att det känns både roligt och självklart att sluta snusa.

Anders Åkerman försökte sluta snusa i 15 år. Under den tiden samlade han på sig stor erfarenhet och stora mängder fakta som legat till grund för den metod och teknik han skriver om i boken ”Snusfri – vägen till lyckan i en snusfri vardag”. Metoden bygger på personliga erfarenheter, KBT och forskning inom hälsa och livsstil och erbjuder hjälp till de som bestämt sig för att ta kontroll över sitt beroende.

Motverkar återfall med positiv metod
Anders Åkermans metod ger motivation och energi genom att fokusera på allt som är positivt med att sluta snusa. I boken berättar han om hur man genom att acceptera och bejaka negativa känslor och impulser gör att de förlorar sin makt – och därmed försvinner snabbare. Metoden gör att situationer som förknippas med snusande upplevas som positiva även efter efter att man slutat, på så sätt minskar risken för återfall.

 

LÄS OCKSÅ: Högt blodtryck – Så funkar det

Baserad på KBT och mindfulness
Den positiva metoden och tekniken som kallas NJUT är inspirerad av KBT och mindfulness. KBT lär oss att tänka på nya och mer hälsosamma sätt och lämpar sig bra för att behandla beroenden.  Av KBT kan vi lära oss att vi motarbetar obehagliga känslor i avsikt att trösta eller lugna oss själva på ett sätt som hjärnan uppfattar som en belöning. När hjärnan har räknat ut hur den kan få en belöning är det lätt att det utvecklas till ett beroende. Istället för att motarbeta obehagliga känslor rekommenderar Anders i boken att man använder sig av NJUT-tekniken för att bryta beroendet.

NJUT är en förkortning av de fyra olika stegen i metoden som är som följer notera, ja, undersök och tänk efter.

LÄS OCKSÅ: Nu blir fler utemiljöer rökfria

De fyra stegen
Notera vad längtan efter snus gör med din kropp. Konstatera att det bara är en känsla. Tillåt dig att känna den.
Ja – säg ja till att känslan finns. Tvinga inte bort den utan låt den bara vara. Den är naturlig, du har ju som vana att snusa.
Undersök känslan i detalj. Beskriv den. Förstå vad det är i känslan som får dig att vilja snusa igen. Se den som ett objekt som du som du vill analysera. Inte som något som har med din person att göra.
Tänk efter vad som händer. Se att känslan består av fysiska och psykiska delar men att den inte är en del av din personlighet. Alla som vill bryta ett beteende råkar ut för samma känsla.

LÄS OCKSÅ: Dricker du för mycket? Kolla här

Omfamna abstinensen och bryt beroendet
När du omfamnar abstinensen genom att applicera dessa steg tar du kontroll över den menar Anders Åkerman. När hjärnan förstår att tanken på snus inte ger någon belöning kommer beroendet att brytas. Abstinens är nämligen inget annat än en påminnelse om snus. Bestäm dig för att snusfrihet är positivt så kan du njuta av påminnelsen uppmanar han.

Av Nina Törmark


NJUT-tekniken

Tekniken går ut på att snuva hjärnan på belöning genom att ta till sig impulsen om att snusa och inte undvika den. Man ska Notera känslan och säga Ja till den. Undersöka den och sist Tänka efter och inse att känslan inte är en del av ens personlighet utan bara ett tecken på abstinens, något man vet går över. På så sätt lär sig hjärnan att impulser om snus inte leder till belöning, då avtar de snabbare. 


Anders Åkerman

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Sex olika balsam som Kureras skönhetspanel har testat

Skönhetspanelen testar: Balsam

Kurera testar

Ge ditt torra och spröda hår en dos kärlek i form av ett återfuktande och glansgivande balsam. Men vilket är bäst – och vilket passar för just ditt hår? Kureras skönhetspanel har testat några naturliga balsam och valt ut en favorit.

 

kvinna badar bastu

Bastubad – en riktig dunderkur för hälsan

Hälsa

Mitt i vintern badar vi extra mycket bastu för att det värmer skönt. Fortsätt med det! Bastubad är inte bara en härlig upplevelse, det kan minska risken för demens, stroke och hjärt-kärlsjukdomar. Regelbundet bastubadande verkar även kunna minska ångest, lindra värk och kan förbättra sömnen.

kvinna på vinterväg sträcker ut armarna

I dag är det kramens dag – lär dig kramas digitalt

Hälsa

Det har snart gått ett år sedan vi uppmanades att hålla social distans för att inte smitta varandra med coronavirus. Baksidan av allt det bra som avstånd mellan varandra medför så saknar nog de allra flesta att kramas. Men du kanske inte visste att musik eller en film som associeras med glädje kan aktivera samma centrum i hjärnan som en verklig kram – så lär dig kramas digitalt.

En tallrik med rött kött och sallad

Svenskt antibiotikafotavtryck är fortsatt stort

Eko/miljö

Antibiotikafotavtrycket är ett begrepp som beskriver den mängd antibiotika som används för att föda upp djur som så småningom blir vår mat. En ny rapport visar att Sverige har mer antibiotika på tallriken än i vår egen djuruppfödning – vilket innebär ett betydande avtryck.

trött mamma häller upp kaffe

10 vanliga tecken på järnbrist

Kost

Sex av tio kvinnor lider av trötthet och många har känt sig trötta under ett år eller mer. En långtidströtthet som de upplever påverkar vardagen. Trötthet kan bero på många saker, men för de kvinnor som är i fertil ålder och känner sig trötta finns en tydlig koppling till järnbrist. Här är tio vanliga tecken på järnbrist.

 

Tre kvinnor med olika etnicitet står bredvid varandra

DNA-test för smartare hudvård?

Hud

Du kan göra det för att optimera din träning eller för att ta reda på mer om din tarmflora – men även för att få skräddarsydd hudvård. Flera företag erbjuder nu DNA-test som utlovar kunskap om hudens genetiska förutsättningar. Är det här framtidens hudvård?

 

Milkshake med saffran, fikon och lime

Chia-milkshake med saffran, pistage och lime

Recept

Saffran kvar efter julhelgerna, men ingen inspiration till vad du ska göra med den? Det här är en god och nästintill rå "milkshake" som passar perfekt som en läskande och exotisk dessert eller som mellanmål. Saffransmaken bryts av med fräsch lime, mynta och söt vanilj!

tofu på skärbräda

5 nyttigheter med tofu

Hälsa

Att välja bort kött eller att minska sin köttkonsumtion blir allt vanligare – och Sverige ligger i framkant. Vegetarisk är trendigt och anledningarna till att fler väljer växtproteiner beror på flera olika saker. Tofu är gjort på soja. Här får du fem nyttiga skäl att äta tofu – och ett recept på rotfrukter och tofu i ugn.

kvinna tittar på mobilen på natten

Var fjärde svensk sover dåligt

Hälsa

Att sova bra är en av de viktiga hörnstenarna för att må bra, både psykiskt som fysiskt. En nyligen gjord Sifo-undersökning visar att en av fyra svenskar sover dåligt. Och många gör ingenting åt sina problem, trots att man via mindfulness och en del tillskott skulle kunna sova bättre.

Vetenksapsjournalisten Henrik Enbart

Henrik Ennart: ”Den enklaste maten är den mest hälsosamma”

Kost

Den allra enklaste maten är också den mest hälsosamma – som gör både våra tarmbakterier och oss själva lyckliga. Och den visar sig komma från en liten region, tillika blå zon, söder om Rom! Henrik Ennart, aktuell med boken ”Happy food green”, berättar om den ursprungliga medelhavskosten, som äts av de som lever längst.

 

Råkostsallad med syrade morötter

Recept

Vad sägs om en probiotisk dundersallad som gör susen för mag-tarmkanalen? Här är en god - och nyttig - råkostsallad, signerad kost- och hälsocoachen Tina Haldorsson aktuell med kokboken "Läkande dundermat".

Sockerfria ballerinakakor

Så lyckas du med sockerfri bakning

Kost

Anna Winér är ägare av ett populärt Instagram-konto där hon delar med sig av frestande recept på veganska sötsaker och bakverk, som alla är fria från både vitt socker och gluten. Nu släpper hon en bok med sina 20 bästa recept och vi vill veta: hur lyckas man med den här sortens bakning?

 

Kakan kärleksmums mot svart botten

Sockerfria kärleksmums med superkrafter

Recept

På ytan må den se ut som en vanlig kärleksmums (och vem älskar inte det?) – men med kvarg och zucchini bland ingredienserna bidrar den med helt andra saker än en traditionell kaka. Exempelvis stabiliserar den blodsockret. Kanske precis det vi behöver efter jul- och nyårshelgernas alla förlustelser.