Anders lyckades sluta snusa – nu vill han hjälpa andra

Anders Åkerman

Yrke: Docent, forskar om effekterna av globalisering vid Stockholms universitet.
Intressen: Att hoppa fallskärm, baka surdegsbröd och fermentera grönsaker. Han har tidigare tävlat i simning.
Aktuell med:  Boken "Snusfri – vägen till lyckan i en snusfri vardag"  på Bookmark förlag.

Att sluta snusa kan vara svårt, det vet Anders Åkerman som försökte ett otal gånger innan han slutligen lyckades. Då genom att bokstavligen tänka om helt. Med hjälp av KBT och den egenutvecklade metoden NJUT skiftade han fokus till vinsterna med att sluta – då vände det. Med boken "Snusfri" vill han nu hjälpa andra.

Anders Åkerman började snusa strax efter gymnasiet, i början gillade han det och tyckte att det gav en behaglig och uppiggande känsla. Men snart gick det över till något annat, snusare utvecklar tolerans relativt snabbt berättar Anders.
– Som för så många andra blev det snart att jag snusade mest för att inte känna abstinens, snarare än för att jag tyckte om det.
I sin bok "Snusfri – vägen till lyckan i en snusfri vardag" berättar Anders som till vardags är docent i nationalekonomi på Stockholms universitet om sina egna erfarenheter med att försöka sluta snusa och vad som gjorde att han slutligen lyckades, bland annat utvecklade han en metod han kallar NJUT som är baserad på KBT.

Vad var det som gjorde att du kände att du ville du sluta?
– Jag ville sluta för att jag inte längre såg poängen med att snusa. Det är väldigt trist att behöva hålla på med något man inte vill hela dagarna, månad efter månad, år efter år. Tyvärr verkar dock många befinna sig i den situationen.

 

Hur tror du att det kommer sig att du misslyckades så många gånger?
– Jag tror det beror på att jag såsom många andra fokuserade på negativa saker med snus som jag ville undvika genom att sluta.
Detta tror Anders är ett misstag eftersom man då baserar sin strategi på negativa drivkrafter.
– Annars i livet så lyckas vi ju inte bäst med saker om vi drivs av rädsla, eller av att vi biter ihop och härdar ut. Men paradoxalt nog så slutar vi ofta snusa med just sådana känslor som grund.

Vad var det avgörande som gjorde att du slutligen lyckades, vad ändrades?
– Jag blev så glad och lycklig av att inse att jag till sist skulle sluta oavsett vad. Då insåg jag att jag skulle basera min strategi på positiva känslor. Och redan från första ögonblicken som snusfri så försökte jag riktigt känna efter och njuta av allt bra som hände. Människor lyckas när de drivs av känslor som glädje, spänning eller att man gör något som stämmer överens med vem man är, och det var med hjälp av dessa känslor jag slutade snusa.

Flytta fokus och NJUT istället
Genom att fokusera på det positiva blev det – istället för en kamp – en bra upplevelse, förklarar Anders.
– Jag mötte också impulser om att snusa med en metod som jag kallar NJUT. Den är baserad på KBT och mindfulness och går ut på att man ska till sig impulser om att snusa istället för att skjuta bort dem. De flesta som slutar snusa gör tyvärr dock så att de försöker undvika abstinensen genom avledande manövrar som att dricka vatten, ge sig ut och springa, titta på en bra film, äta godis eller annat, om de blir sugna. Sådana handlingar gör emellertid att hjärnan lär sig att den blir belönad om den skickar ut impulser om att snusa. Även om inte belöningen sker i form av snus så blir det ändå belöningar, och tyvärr kan detta förlänga abstinensen i onödan. Det kan också leda till problem på lång sikt, att man exempelvis påminns om snus i svåra situationer då man som minst klarar av att stå emot.

LÄS OCKSÅ: Bitten Jonsson – sockrets fiende nummer ett

Hur kom du fram till att du ville skriva en bok och dela med dig dina erfarenheter?
– Det är så många människor som vill sluta snusa men tycker att det är tufft. Man lyckas inte utan måste gå år ut och år in och ägna sig åt ett beroende man inte vill ha. Och även om man skulle lyckas sluta så lider många ändå av att man saknar snus under lång tid, kanske resten av livet. ”Jag har förlorat en vän” säger vissa.
Anders berättar att en stark drivkkraft har varit hans vilja att hjälpa andra som vill att sluta med snus.
– Jag tror att de absolut kan sluta snusa och att de kan sluta på ett sätt som gör dem lyckliga istället för att de ska känna att de saknar något. Om jag kan hjälpa människor med detta så vore det definitivt något av det största jag upplever i mitt liv.

Kan det vara så att många viftar bort hälsoriskerna med att snusa, på grund av att det anses mindre skadligt än rökning?
– Det vet jag inte.

 

Du har med ett kapitel med det man inte ska fokusera på, vilket är riskerna. Varför ska man inte fokusera på dem enligt dig?
– Man lyckas bäst om man fokuserar positivt och framåt. Ett fokus på hälsorisker bygger i grunden på negativa känslor och man riskerar att tänka att man helst hade velat fortsätta snusa om det bara inte hade varit för de negativa riskerna.
Då är det bättre att tänka på allt härligt som ett snusfritt liv innebär och vara glad för detta, redan från de första minuterna som snusfri menar Anders.

LÄS OCKSÅ: Färre spermier hos barn till rökande pappor

Om det inte varit för hälsoriskerna hade du själv valt att sluta?
– Definitivt. Min huvudmotivation var att jag ville leva mitt liv som jag själv väljer och inte behöva ägna mig, mot min vilja, åt en oönskad vana från första ögonblicket på morgonen tills att jag somnar.

Bra för självförtroendet
Att sluta snusa kan dessutom ge stärkt självförtroende och en ökad tilltro på den egna förmågan menar Anders.
– Att sluta snusa ses av många som en stor utmaning. En person som haft svårt med att lyckas, ser det ju ofta som det. Så om man slutar och dessutom slutar på ett bra och hållbart sätt så har man all rätt att vara mycket stolt över sig själv. Och att förändra sitt liv i en riktning man är glad över är något stort och vittnar om handlingskraft. Därmed kan kanske att sluta snusa hjälpa en även med andra förändringar i positiv riktning.

Några andra bonusar du vill pusha för lite extra?
– Det finns många! Man kan äntligen börja leva som man själv vill, inte som man blir tillsagd att leva av en beroendeframkallande substans. Kroppen kan äntligen pusta ut och varva ner och börja fungera som den är tänkt att fungera.

LÄS OCKSÅ: Högre utbildning ger bättre hälsa

Många fördelar med att sluta
Andra fördelar är att blodtrycket faller, att tandköttet börjar kunna reparera sig och att sömnen förbättras menar Anders som även förkalrar att ekonomin förbättras då utgifterna för snus försvinner men även andra impulsköp som görs i samband med snusinköp förklarar han.
– Man börjar också uppfatta saker och ting som de verkligen är, istället för att se allting genom ett slags konstant nikotinrus. Abstinensens styrka kan man också se som ett mått på hur djupt snuset påverkade så centrala saker i ens kropp och hjärna som produktion av livsviktiga signalsubstanser som påverkar hur vi mår.
För många kan det också resultera i att de börjar leva sundare även på andra områden i livet, då det kan kännas mer meningsfullt när man inte samtidigt proppar i sig massa ohälsosamt snus berättar Anders.
– I boken försöker jag beskriva dessa och andra positiva saker och hur man ska göra för att verkligen ta fasta på dem.

 

Varför är KBT så effektivt när det kommer till att sluta snusa?
– Jag tror det beror på att KBT fokuserar på att lära in nya och mer konstruktiva sätt att tänka kring det man är beroende av. Forskning där man slumpvist valt ut personer till olika behandlingsformer visar som du påpekar att KBT har mycket god effekt.

Kan metoden appliceras även på andra beroenden?
– Absolut! De centrala delarna i metoden handlar om att bryta sig fri från beteenden som man inte längre vill ägna sig åt. Man vet också att processerna kring beroenden, både psykologiskt och rent fysiskt i hjärnan, har många likheter oavsett om det handlar om beroenden av fysiska saker eller beroenden av exempelvis vissa beteenden.

Slutligen, du är docent i nationalekonomi hur sannolikt var det att du skulle skriva en självhjälpsbok?
– Ha, ha. Vem vet? Jag har skrivit boken som en privatperson som vill hjälpa andra att också lyckas. Men jag tror min forskarmentalitet har gjort mig väldigt mån om att metoderna ska hänga ihop på ett logiskt sätt och ha en stark grund. Som nationalekonom arbetar man också mycket med att tänka just kring vilka metoder som fungerar och mänskliga beteenden.

Av Nina Törmark


Anders Åkerman

Yrke: Docent, forskar om effekterna av globalisering vid Stockholms universitet.
Intressen: Att hoppa fallskärm, baka surdegsbröd och fermentera grönsaker. Han har tidigare tävlat i simning.
Aktuell med:  Boken "Snusfri – vägen till lyckan i en snusfri vardag"  på Bookmark förlag.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Naturens apotek: Läkeörter som ger energi och vila

Hälsa

Negativ stress är inte bara en stark känsla av oro, obehag och utmattning. Det är ett fysiskt tillstånd som går att mäta, och om stressen har blivit långvarig kan den bli skadlig. Hjälp då kroppen att gå ner i varv. Många av de läkeörter som ger vila, ger dig samtidigt energi. Här är tolv örter som hjälper.

Lukttest kan ge tidig indikation på covid-19

Forskning

Visste du att förlorat luktsinnet är ett av de första symtomen på att du smittats av det nya coronaviruset? Forskare vid bland annat Karolinska Institutet hoppas på att enkla lukttester som kan utföras i hemmet kan ge en tidig indikation på om man är smittad.

“Jag har inte varit förkyld på flera år”

Hälsa

Nina ÅkesDotters immunförsvar svajade och hon kunde få dras med snuva och hosta under hela vintern. Men så hörde hon talas om förkylningsörten echinacea. Efter att hon stöttat immunförsvaret under nästan ett år med det växtbaserade läkemedlet går det numera flera år mellan förkylningarna.

 

Gör ditt egna karantän-spa

Hud

Med mer tid hemma finns också lite extra tid att ta hand om dig själv. Här tipsar Kureras skönhetsexpert Johanna Bjurström om hur du fixar ett avkopplande karantän-spa.

Gröna sköna påskrecept

Fest

Vad sägs om en sallad med brie och jordgubbar, en rödbetstzatziki och en påskbakelse med kardemumma och cannelinibönor. Kokboksförfattaren Birgitta Höglund bjuder på enkla tillbehör till påskbuffén.

D-vitamin kan minska risken för virusinfektion

Hälsa

En vanlig vitaminbrist hos svenskar är vitamin D. Maten vi äter ger väldigt lite D-vitamin jämfört med vad solen gör under sommarhalvåret. Forskning visar att brist på D-vitamin spelar en roll i flera olika sjukdomar. Idag vet vi att D-vitamin kan stärka immunförsvaret och minska risken för luftvägsinfektion. I USA ställer sig man frågan om kraftig D-vitaminbrist spelar en roll i svårighetsgraden av covid-19.

Läkaren Peter Martin: ”Ett starkt immunförsvar byggs under lång tid”

Hälsa

Coronapandemin förändrar vår värld en bit dag för dag. Vad vi kan göra för att skydda oss från att bli smittade är ett hett samtalsämne. Den senaste tiden har de som arbetar med alternativmedicin blivit attackerade på olika sätt. Peter Martin är legitimerad läkare med inriktning på funktionsmedicin. Han säger: – Det finns en hel del evidens för att olika näringsämnen kan minska risken att insjukna i virussjukdomar. Vi vet inte så mycket om SARS CoV-2, därför ska vi inte använda näringstillskott urskillningslöst, och ett starkt immunförsvar byggs under lång tid. Vi vet att vitaminer och mineraler bidrar till ett väl fungerande immunförsvar och att echinacea och vitlök kan skydda mot vissa virus.

 

Torkild Sköld: Så praktiserar du självledarskap i kristid

Krönikan

Vi befinner oss i kris. Utöver hälsohotet har många av oss fått förändrade arbetssituationer och förändring av vår normala vardag. Vi behöver samarbeta för att klara oss ur detta – men var och en av oss, särskilt vi som har hälsan kvar behöver också ta ansvar för oss själva. Det är viktigare nu är någonsin skriver föreläsaren Torkild Sköld i denna krönika.

Micke Syd hjälper blåljuspersonal samla in pengar och skyddsutrustning

Allmänt

Stiftelsen ”Blåljus I Samverkan” samlar in medel till hjälp för personal inom bland annat polis och räddningstjänst i olika former. Artisten och trummisen i bandet Gyllene Tider – Micke Syd Andersson är ambassadör för stiftelsen och går nu ut och vädjar till allmänheten att bidra till skyddsutrustning åt de som i sitt jobb dagligen utsätts för smittan.

Fysioterapeuten: “Se på kroppen som en god vän”

Mental hälsa

Stress är ett växande problem något inte minst fysioterapeuter märker av i sitt arbete. Eva Moberg har varit yrkesverksam i 30 år och har sett hur problemen med stress eskalerat. I sin bok "Återta balansen" skriver hon om vikten av en helhetssyn på kropp och hälsa och manar oss att se våra kroppar som våra bästa vänner. 

Pulvret som skapar en mur mot pollen

Hälsa

Mike Jones insåg att ingen på fabriken där han jobbade fick hösnuva på våren – och kopplade ihop det med det vita pulvret av cellulosa som yrde i lokalerna. Idag har cellulosapulvret hela 36 vetenskapliga studier bakom sig. Miljontals människor världen över får hjälp med sin pollenallergi genom att puffa upp pulvret i näsborrarna där det lägger sig som en barriär mot irriterande pollen.

 

Katter skänker tröst i oroliga tider

Mental hälsa

Många av oss tvingas stanna hemma, då umgås vi också mer med våra husdjur än vanligt. Katt är ett omtyckt sällskapsdjur och en färsk undersökning visar att de flesta värdesätter sina katter högt och många tycker att katten är den som ger mest tröst när de är ledsna.

Fredrik Paulún: ”Stroken fick mig att gå mot ett nytt håll”

Hälsa

För 15 år sedan drabbades Fredrik Paulun av en stroke. Det blev en dramatisk vändpunkt för hälsogurun, efter det har han optimerat näringsintaget och han tar det betydligt lugnare med träningen. I den senaste boken, Biohack, ät rätt för din kropp, beskriver Fredrik hur han äter för att hålla sig frisk och förebygga sjukdomar.

 

Efter coronakrisen: “Ställ om – inte tillbaka!”

Eko/miljö

Vi står inför en ekologisk kollaps om vi inte drastiskt minskar vår förbrukning av jordens resurser. Pella Thiel är ekolog, 2019 utsågs hon tillsammans med Greta Thunberg och sångaren Magnus Carlson till Årets miljöhjälte och fick motta pris ur kungens hand. I detta debattinlägg uppmanar hon oss att ta tillvara på Coronakrisens möjlighet att ställa om till ett hållbart samhälle.

Så undviker du vårdepression

Mental hälsa

På våren när ljuset kommer tillbaka blir en del av oss trötta och nedstämda och vissa får till och med en depression. Johannesört är ett sätt att få hjälp då den ger en lättare sinnesstämning och lindrar oro. Efter två veckor kan du känna att glädjen återvänder.

Går det att träna vid förkylning?

TRÄNING

Du har säkert funderat på om du vågar tränar när du är förkyld. En grundregel är att aldrig träna med feber eller en infektion i kroppen, för det kan i värsta fall gå hårt åt hjärta och njurar. Att vara småförkyld och träna lite lätt är oftast inget problem, men ibland kan det vara svårt att känna var gränsen går.

30 dagars gratis online träning

TRÄNING

Är du sugen på att träna - men vill stanna hemma? För dig som inte redan är medlem på Yogobe har vi på Kurera tagit fram ett specialerbjudande: Du får tillgång till alla Yogobes träningsfilmer online under 30 dagar. 

 

“Maxvärden för vitaminer gynnar myndigheterna – inte konsumenterna”

Kurera debatt

När risken för influensa är som störst och många svenskar vill stärka sitt immunförsvar lägger Livsmedelsverket fram ett förslag om maxvärden för vitaminer och mineraler i kosttillskott. Om förslaget antas kommer många effektiva och hälsofrämjande näringstillskott att förbjudas i Sverige. Detta är helt i motsatt riktning mot övriga nordiska länders hälsostrategier. Det skriver Filip Sjöström, ordförande i Nordic Nutrition Council i detta debattinlägg, där han även uppmanar till att göra din röst hörd genom att skriva under den namninsamling som NNC startat.