Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Anders lyckades sluta snusa – nu vill han hjälpa andra

Anders Åkerman

Yrke: Docent, forskar om effekterna av globalisering vid Stockholms universitet.
Intressen: Att hoppa fallskärm, baka surdegsbröd och fermentera grönsaker. Han har tidigare tävlat i simning.
Aktuell med:  Boken "Snusfri – vägen till lyckan i en snusfri vardag"  på Bookmark förlag.

Att sluta snusa kan vara svårt, det vet Anders Åkerman som försökte ett otal gånger innan han slutligen lyckades. Då genom att bokstavligen tänka om helt. Med hjälp av KBT och den egenutvecklade metoden NJUT skiftade han fokus till vinsterna med att sluta – då vände det. Med boken "Snusfri" vill han nu hjälpa andra.

Anders Åkerman började snusa strax efter gymnasiet, i början gillade han det och tyckte att det gav en behaglig och uppiggande känsla. Men snart gick det över till något annat, snusare utvecklar tolerans relativt snabbt berättar Anders.
– Som för så många andra blev det snart att jag snusade mest för att inte känna abstinens, snarare än för att jag tyckte om det.
I sin bok "Snusfri – vägen till lyckan i en snusfri vardag" berättar Anders som till vardags är docent i nationalekonomi på Stockholms universitet om sina egna erfarenheter med att försöka sluta snusa och vad som gjorde att han slutligen lyckades, bland annat utvecklade han en metod han kallar NJUT som är baserad på KBT.

Vad var det som gjorde att du kände att du ville du sluta?
– Jag ville sluta för att jag inte längre såg poängen med att snusa. Det är väldigt trist att behöva hålla på med något man inte vill hela dagarna, månad efter månad, år efter år. Tyvärr verkar dock många befinna sig i den situationen.

 

Hur tror du att det kommer sig att du misslyckades så många gånger?
– Jag tror det beror på att jag såsom många andra fokuserade på negativa saker med snus som jag ville undvika genom att sluta.
Detta tror Anders är ett misstag eftersom man då baserar sin strategi på negativa drivkrafter.
– Annars i livet så lyckas vi ju inte bäst med saker om vi drivs av rädsla, eller av att vi biter ihop och härdar ut. Men paradoxalt nog så slutar vi ofta snusa med just sådana känslor som grund.

Vad var det avgörande som gjorde att du slutligen lyckades, vad ändrades?
– Jag blev så glad och lycklig av att inse att jag till sist skulle sluta oavsett vad. Då insåg jag att jag skulle basera min strategi på positiva känslor. Och redan från första ögonblicken som snusfri så försökte jag riktigt känna efter och njuta av allt bra som hände. Människor lyckas när de drivs av känslor som glädje, spänning eller att man gör något som stämmer överens med vem man är, och det var med hjälp av dessa känslor jag slutade snusa.

Flytta fokus och NJUT istället
Genom att fokusera på det positiva blev det – istället för en kamp – en bra upplevelse, förklarar Anders.
– Jag mötte också impulser om att snusa med en metod som jag kallar NJUT. Den är baserad på KBT och mindfulness och går ut på att man ska till sig impulser om att snusa istället för att skjuta bort dem. De flesta som slutar snusa gör tyvärr dock så att de försöker undvika abstinensen genom avledande manövrar som att dricka vatten, ge sig ut och springa, titta på en bra film, äta godis eller annat, om de blir sugna. Sådana handlingar gör emellertid att hjärnan lär sig att den blir belönad om den skickar ut impulser om att snusa. Även om inte belöningen sker i form av snus så blir det ändå belöningar, och tyvärr kan detta förlänga abstinensen i onödan. Det kan också leda till problem på lång sikt, att man exempelvis påminns om snus i svåra situationer då man som minst klarar av att stå emot.

LÄS OCKSÅ: Bitten Jonsson – sockrets fiende nummer ett

Hur kom du fram till att du ville skriva en bok och dela med dig dina erfarenheter?
– Det är så många människor som vill sluta snusa men tycker att det är tufft. Man lyckas inte utan måste gå år ut och år in och ägna sig åt ett beroende man inte vill ha. Och även om man skulle lyckas sluta så lider många ändå av att man saknar snus under lång tid, kanske resten av livet. ”Jag har förlorat en vän” säger vissa.
Anders berättar att en stark drivkkraft har varit hans vilja att hjälpa andra som vill att sluta med snus.
– Jag tror att de absolut kan sluta snusa och att de kan sluta på ett sätt som gör dem lyckliga istället för att de ska känna att de saknar något. Om jag kan hjälpa människor med detta så vore det definitivt något av det största jag upplever i mitt liv.

Kan det vara så att många viftar bort hälsoriskerna med att snusa, på grund av att det anses mindre skadligt än rökning?
– Det vet jag inte.

 

Du har med ett kapitel med det man inte ska fokusera på, vilket är riskerna. Varför ska man inte fokusera på dem enligt dig?
– Man lyckas bäst om man fokuserar positivt och framåt. Ett fokus på hälsorisker bygger i grunden på negativa känslor och man riskerar att tänka att man helst hade velat fortsätta snusa om det bara inte hade varit för de negativa riskerna.
Då är det bättre att tänka på allt härligt som ett snusfritt liv innebär och vara glad för detta, redan från de första minuterna som snusfri menar Anders.

LÄS OCKSÅ: Färre spermier hos barn till rökande pappor

Om det inte varit för hälsoriskerna hade du själv valt att sluta?
– Definitivt. Min huvudmotivation var att jag ville leva mitt liv som jag själv väljer och inte behöva ägna mig, mot min vilja, åt en oönskad vana från första ögonblicket på morgonen tills att jag somnar.

Bra för självförtroendet
Att sluta snusa kan dessutom ge stärkt självförtroende och en ökad tilltro på den egna förmågan menar Anders.
– Att sluta snusa ses av många som en stor utmaning. En person som haft svårt med att lyckas, ser det ju ofta som det. Så om man slutar och dessutom slutar på ett bra och hållbart sätt så har man all rätt att vara mycket stolt över sig själv. Och att förändra sitt liv i en riktning man är glad över är något stort och vittnar om handlingskraft. Därmed kan kanske att sluta snusa hjälpa en även med andra förändringar i positiv riktning.

Några andra bonusar du vill pusha för lite extra?
– Det finns många! Man kan äntligen börja leva som man själv vill, inte som man blir tillsagd att leva av en beroendeframkallande substans. Kroppen kan äntligen pusta ut och varva ner och börja fungera som den är tänkt att fungera.

LÄS OCKSÅ: Högre utbildning ger bättre hälsa

Många fördelar med att sluta
Andra fördelar är att blodtrycket faller, att tandköttet börjar kunna reparera sig och att sömnen förbättras menar Anders som även förkalrar att ekonomin förbättras då utgifterna för snus försvinner men även andra impulsköp som görs i samband med snusinköp förklarar han.
– Man börjar också uppfatta saker och ting som de verkligen är, istället för att se allting genom ett slags konstant nikotinrus. Abstinensens styrka kan man också se som ett mått på hur djupt snuset påverkade så centrala saker i ens kropp och hjärna som produktion av livsviktiga signalsubstanser som påverkar hur vi mår.
För många kan det också resultera i att de börjar leva sundare även på andra områden i livet, då det kan kännas mer meningsfullt när man inte samtidigt proppar i sig massa ohälsosamt snus berättar Anders.
– I boken försöker jag beskriva dessa och andra positiva saker och hur man ska göra för att verkligen ta fasta på dem.

 

Varför är KBT så effektivt när det kommer till att sluta snusa?
– Jag tror det beror på att KBT fokuserar på att lära in nya och mer konstruktiva sätt att tänka kring det man är beroende av. Forskning där man slumpvist valt ut personer till olika behandlingsformer visar som du påpekar att KBT har mycket god effekt.

Kan metoden appliceras även på andra beroenden?
– Absolut! De centrala delarna i metoden handlar om att bryta sig fri från beteenden som man inte längre vill ägna sig åt. Man vet också att processerna kring beroenden, både psykologiskt och rent fysiskt i hjärnan, har många likheter oavsett om det handlar om beroenden av fysiska saker eller beroenden av exempelvis vissa beteenden.

Slutligen, du är docent i nationalekonomi hur sannolikt var det att du skulle skriva en självhjälpsbok?
– Ha, ha. Vem vet? Jag har skrivit boken som en privatperson som vill hjälpa andra att också lyckas. Men jag tror min forskarmentalitet har gjort mig väldigt mån om att metoderna ska hänga ihop på ett logiskt sätt och ha en stark grund. Som nationalekonom arbetar man också mycket med att tänka just kring vilka metoder som fungerar och mänskliga beteenden.

Av Nina Törmark


Anders Åkerman

Yrke: Docent, forskar om effekterna av globalisering vid Stockholms universitet.
Intressen: Att hoppa fallskärm, baka surdegsbröd och fermentera grönsaker. Han har tidigare tävlat i simning.
Aktuell med:  Boken "Snusfri – vägen till lyckan i en snusfri vardag"  på Bookmark förlag.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

flicka som blåser på maskros

Ogräsen som är riktigt nyttiga

Kost

Ogräs är inte bara dåligt. Det finns en anledning till att ogräs växer i ohejdat takt. Dessa är starka och när de växer under dåliga förutsättningar utvecklar de kraft. Många medicinalväxter är  vad vi kallar för ogräs. Här kommer några spännande ogräs att lägga på minnet.

kvinna tar sig för munnen

Lindra herpes på naturlig väg

Hälsa

Det är många som lider av herpes. Det finns rapporter om att åtta av tio har herpes typ 1, vilket oftast betyder att man får munsår. Cirka en av fyra svenskar har herpes typ 2, vilket betyder att man har det i underlivet. Det finns naturliga sätt att lindra smärtan av ett herpesutbrott.

bär

Bären som främjar god hälsa

Kost

När vi använder ordet superbär så beskriver det bär som är särskilt rika på antioxidanter, vitaminer och mineraler. Antioxidanter skyddar mot fria radikaler i kroppen, och kan likans vid ett rostskydd på bilen. Forskningar har visat att befolkningsgrupper med hög medellivslängd och låg sjukdomsförekomst har haft ett högt intag av antioxidanter. Här kommer några antioxidantrika bär.

 

kvinna serverar seniorer mat

Så ska undernäring hos äldre förhindras

Äldre

2017 kom en rapport från Socialstyrelsen som berättade att 40 000 personer som har äldreomsorg lider av undernäring och att fler än 100 000 riskerar att hamna där. I Sigtuna utbildar man personalen, men även seniorer som vill, för att komma tillrätta med problemet.

Ett par vilar

9 effektiva tips för att hjälpa sömnen på traven

Hälsa

Vi behöver sova tillräckligt för att må bra. Hjärnan repareras under natten och om du inte sover tillräckligt fungerar inte denna process optimalt. Anledningarna till sömnproblem kan vara många, och inte sällan går problemen i cykler. Här är några tips för att hjälpa sömnen på traven.

 

färgglad omelett på tallrik

Lunchtips: Grekisk omelett

Glutenfritt

Utsökt sälta från fetaost, härlig krämighet från avokado och protein från ägg gör det här till en snabb, enkel och somrig lunch full av näring. Granatäpple och valnötter ger förutom supernäring även ett skönt tuggmotstånd. 

kvinna som får skönhetsbehandling

IPL – kan det vara bra för huden?

Hud

Det finns en uppsjö av nya behandlingsformer med olika maskiner inom skönhetsindustrin. Fokus ligger på att förbättra hudkvalitén i ansikte, hals och på dekolltaget. Har du hört talas om IPL? Det är en form av mjukverkande laser som stimulerar kollagenet och ger en jämnare hudton.

 

kvinna och mygg

Variant av botox som skydd mot myggor

Eko/miljö

Pål Stenmark är professor i strukturell biokemi och han har belönats med ett pris för att ha hittat ett nytt botox-gift som fungerar mot malariamyggor. Insektsgifter är ofta väldigt miljöovänliga, men just detta botoxmedlet, som är ett protein, bryts ner i naturen och lämnar inte några onaturliga rester.

två kvinnor med former vid stranden

Därför går vi upp i vikt när vi blir äldre

Vikt

De allra flesta tycker nog att det blir allt svårare att hålla vikten i takt med att de blir äldre. Forskning från Karolinska Institutet visar att vi med åren får en minskad omsättning av fett – eller så kallade lipider – i fettväven, vilket gör att vi lättare går upp i vikt när vi blir äldre.

 

Kvinna före och efter viktnedgång

Så gjorde Mam Zuta sin fantastiska hälsoresa

Hälsa

I januari 2018 vägde Mam Zuta 100,5 kilo. Värken i kroppen gjorde att hon hade svårt att fungera i sitt vardagsliv. Då bestämde hon sig för att nu fick det vara nog. Hon började en hälsoresa som idag landat i 56 kilo och en kropp som många drömmer om.

flaskor och glas med fläder

Flädersaft utan citronsyra

Hälsa

Nu blommar flädern för fullt och det är dags att göra bär, saft, smoothies eller te. Fläderblommorna har traditionellt använts för dess hälsofrämjande egenskaper, bland annat vid förkylning. Men hoppa över citronsyran om du vill vara nyttig. Den utvinns ur svartmögel.

 

Sara Nomberg, hudvårdsexpert

Sara Nomberg: ”Jag är min egen försökskanin”

Hälsa

Hon är bara 30 år, men har redan drivit sitt eget hudvårdsmärke i över tio år. Kureras skönhetsexpert Sara Nomberg är eldsjälen som långt före de flesta andra förstod fördelarna med ekologisk hudvård. Men livet började på tuffast möjliga vis för Sara, som var nära att inte överleva barndomen.

kvinna vid träd

Matilda fann hormonbalans – slapp akne och PMS

Hälsa

När Matilda Lundqvist kom in i puberteten fick hon problem med akne. Hon provade den ena behandlingen och krämen efter den andra, men inget hjälpte mer än för stunden. Till sist hittade hon ett tillskott med ren bidrottninggelé. På bara några månader var hennes hy i princip problemfri.