Annons
Annons

Ny märkning kan klassa godis som hälsosamt

Grönt ljus för choklad – skulle inte tro det. Sedan december 2016 är det obligatoriskt med enhetlig märkning för livsmedel inom EU. Samtidigt tillåts producenterna att ha med egen märkning på förpackningarna och har nu tagit fram vad de kallar för en trafikljusmärkning. Färgerna rött, gult och grönt ska hjälpa konsumenten att äta hälsosammare är det tänkt.

Redaktionen

5 augusti, 2017
Ny märkning kan klassa godis som hälsosamt
Dela inlägget

Grönt ljus för choklad? Sedan december 2016 är det obligatoriskt med enhetlig märkning för livsmedel inom EU. Samtidigt tillåts producenterna att ha med egen märkning på förpackningarna och har nu tagit fram vad de kallar för en trafikljusmärkning. Färgerna rött, gult och grönt ska hjälpa konsumenten att äta hälsosammare är det tänkt.

Men märkningen får kritik av föreningen Sveriges Konsumenter som anser att den snarare förvirrar än upplyser, rapporterar Testfakta. Den nya märkningen planeras ska vara färgkodad, tanken är att den ska underlätta att äta mer hälsosamt och uppmuntra till att bara äta lite av det goda.

LÄS OCKSÅ: EU: Nytt åtgärdsprogram för sänkta halter av akrylamid i mat

Små portioner
En portion chips uppges vara 30 gram, likaså en portion choklad vilket motsvarar fyra bitar choklad från en normal chokladkaka. Portionerna som livsmedelbranschen själv räknat fram döms nu alltså ut då de öppnar för manipulation enligt kritikerna som även ifrågasätter om portionerna är rimliga.
– Ett trafikljussystem kan fungera för färdigmat där man har givna portionsstorlekar, men inte för snacks, säger Jan Bertoft, generalsekreterare på Sveriges Konsumenter till Testfakta.

LÄS OCKSÅ: Svenska honungskonsumenter vilseleds av märkning

Skepsis från Livsmedelsverket
Livsmedelsverket har ännu inte tagit ställning men även där möts den nya märkningen med viss skepsis.
– Det finns en risk att små portioner av livsmedel som läsk, godis och kakor märks med grönt ljus och därmed tolkas som hälsosamma och bra val, säger nutritionisten Anna-Karin Quetel.

LÄS OCKSÅ: Sveriges första livsmedelsstrategi antagen

Olika strategier på olika företag
Men Mondelez som äger märket Marabou, förstår inte kritiken, där anser man att den portionsstorlek man angivit speglar hur mycket en person äter. Butikkedjan Coop har istället valt att inte använda portionsmärkning på kedjans egna produkter då de menar att det snarare försvårar än förenklar för konsumenten.

Av redaktionen

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!

Annons
Annons