Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

prydlig garderob

Nya trenden: så skapar du en “capsule wardrobe”

En garderob som svämmar över av onödiga och för små plagg som skär in på fel ställen och som aldrig kommer till användning.
Känner du igen dig?
Här är tre tips hur du får ordning och reda och skapar en genomtänkt garderob.

I en tid när mångas garderober och byrålådor svämmar över av alla klädesplagg, växer samtidigt en större medvetenhet fram kring klädindustrins baksidor. Att rensa och organisera ligger i tiden.

 

Japanska Marie Kondo är kvinnan som fått miljontals människor att vika kläder och sortera sina garderober i Netflixsuccén ”Konsten att städa”. Tanken är att systematiskt gå igenom allt du äger, undersöka varje enskild ägodel och fråga dig själv om den ger dig glädje.

Läs också: Medveten konsument – med stil

Och det finns flera anledningar att våga testa en så kallad capsule wardrobe, det vill säga en genomtänkt, minimalistisk garderob med få plagg som håller i flera säsonger, enligt Elisabeth Byström som driver bloggen och Instagramkontot Minimalisterna.
Först och främst sparar det energi. Genom att slippa vela mellan mängder av kläder i garderoben har du mer beslutsenergi kvar när du kommer till viktigare beslut än dagens outfit.
– Du får dessutom mer tid över. Du blir medveten om vilken börda ägodelarna utgör och vilken tid de tar i anspråk när du börjar rensa. Genom att minska ner antalet valmöjligheter i garderoben blir du också snabbare klar på morgonen eller när du ska iväg på en finare middag. Du har också färre plagg som ska underhållas, lagas, flyttas på, strykas och tvättas, säger hon.

Läs också: Både miljö- och modenörd? Så klär du dig grönare!

Här är tre tips hur du kommer igång:

1. Tänk på färgerna. När du har färre plagg att välja bland och matcha med blir det viktigare att du funderat kring vilka färger och mönster du har i din garderob. Om du kan matcha kors och tvärs leder en mindre garderob till en enklare vardag.

 

Läs också: Därför påverkar kläderna din hälsa och miljön

2. Välj till istället för att välja bort. Välj inte ut plaggen till din capsule wardrobe genom att ta ut ett plagg i taget från garderoben. Ta istället ut samtliga plagg från garderober och byråer, och välj vilka som förtjänar att få komma tillbaka in i din mindre capsule wardrobe-garderob. Tänk på att du förmodligen behöver betydligt fler överdelar än underdelar i din capsule wardrobe, för att byxor och kjolar inte behöver tvättas lika frekvent.

3. Låt det ta tid.
Om du förväntar dig en perfekt capsule wardrobe direkt är det lätt att misslyckas. Det är en pågående process och under varje period kommer du lära dig lite mer om vad som funkar för just dig och vilka plagg du faktiskt använder. Och den behöver aldrig bli perfekt.

Av Tina Harr


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

 

korg med nässlor

Plocka nyttiga nässlor och annat ogräs

Hälsa

På våren men även sommaren kan du plocka nässlor och göra nässelsoppa eller torka för att dricka som te. Nässlorna är stärkande för immunförsvaret, men är även bra för hud och hår då dessa är rika på både vitaminer och mineraler.

kvinna väljer frukt i butik

Svenskarnas maghälsa har blivit bättre 

Hälsa

Äntligen lite positiva nyheter om svenskarnas hälsa. När Magrapporten 2021 presenterade siffror på just magproblemens utbredning visade det sig att våra magar nu mår bättre än vad de gjorde 2019. Framför allt är magarna hos de unga kvinnorna i bättre skick.

Collage: ung kvinna blinkar med ena ögat, bredvid fem BB-krämer

Skönhetspanelen testar: BB-cream

Hud

En bra BB-cream jämnar ut hudtonen och ger täckning likt en foundation – samtidigt som den ger fukt och smidighet till huden som en dagkräm. Vi har testat fem ekologiska krämer, och funnit en favorit!

 

par som springer

Näringsämnen du inte ska missa när du tränar

Kost

Om du har ett fysiskt krävande jobb, tränar mycket eller tänker börja träna – då har du ofta en högre omsättning av näringsämnen i kroppen än andra som är mer stillasittande. Här kommer några vitaminer och mineraler som du ska se till att få i dig för att orka träna.

kvinna tar en saltgurka

Så blir du av med ditt saltsug

Kost

Du har säkert haft en stark känsla av att du vill äta någon salt och letar efter salta nötter eller saltlakrits att knapra på. Det finns förstås en anledning till längtan efter salt. Näringsfysiologen Rebecca Johansson förklarar hur du löser problemet.

 

Därför är lök så nyttigt

Hälsa

Hacka, stek, ugnsbaka eller koka. Lök kan tillredas på många sätt. Vanlig lök är inte bara en smakhöjare, den främjar hälsan på många sätt. Till exempel stärker lök de goda bakterierna i tarmen och både gula och röda löken innehåller quercetin som är bra för immunförsvaret.

kvinna som yogar

5 yogaövningar för lugn och balans

TRÄNING

Kan yoga på en stol verkligen ge något? Ja, mycket mer än vad man kanske tror, säger Annika Sjöström som är kundaliniyogalärare. Du får bättre hållning och cirkulation, minskad stress och mer glädje. Här har hon satt ihop några övningar för Kureras läsare.

 

flicka med ballong springer

6 bra knep för extra energi i vår

Hälsa

På våren kan många känna sig dränerad på energi och ork efter en lång vinter. Dålig sömn, näringsbrist, stress och oro är vanliga orsaker. Här är några tips som kan hjälpa dig att få tillbaka krafterna.

hjärna med tärningar i

Spelberoende tar större risker

Forskning

I dag har spelberoende blivit så pass utbrett och stort att regeringen anser att det blivit ett folkhälsoproblem. Siffror visar på att 340 000 svenskar har ett spelberoende. Ny teknik har bidragit till ett komplexare missbruk. Nu visar forskning en koppling mellan hjärnans belöningsnätverk och att följa impulser som medför risker.

Fredagsmys med tex-mex

Fredagsmys med tex-mex

Mat

Ingen fredag utan tacos! Men har du möjligtvis tröttnat lite på den klassiska ”fredagsmys-tacosen” kanske det här kan ge dig inspiration till nya tillbehör som piffar upp lite.

 

Frallor med en bytta smör

Proteinboostade frallor med bönor

Matbröd

Unna dig själv eller en närstående riktigt goda, nybakade frallor till frukost eller mellis! Dessa är bakade med bönor som höjer proteinhalten, mättar bra och passar perfekt till både unga idrottare och äldre personer med ökat proteinbehov.