Niklas springer marathon

Niklas ger allt på upploppet av 2012 år jubileumsmara - alltjämt leende.

Oumbärliga tips till dig som springer ditt första maratonlopp

På lördag går startskottet för årets Stockholm Marathon. Som vanligt finns det en hel del maratondebutanter i startfållorna. Vi bad vår bloggare Niklas Cederberg om några tips för den som skall springa ett maraton för första gången.

1. Träning sista veckan
Sista veckan brukar handla om att ta det lugnare och skapa pigga ben. Lättare men lite fartiga pass kombinerat med lite vilodagar är min melodi.

 

2. Dryck
Drick lite extra vatten och kanske lite sportdryck några timmar innan start men ta det försiktigt. Det sista man vill är att det skvalpar i magen. Under loppet rekommenderar jag dig att dricka vid varje vätskekontroll. Ta sportdryck i alla fall vid varannan kontroll då den hjälper till med både energi och att återställa lite av de salter du tappar under detta kraftprov. Prova gärna den aktuella sportdrycken ett par dagar innan loppet så du vet att den inte skapar några problem för din mage. Årets sportdryck är Maxim.

3. Mat
Många förespråkar olika former av kolhydratuppladdning men eftersom jag själv äter lågkolhydratkost så är jag ganska dålig på detta. Sök på nätet så kan du hitta bra tips på hur du kan gå tillväga. Jag fyller självklart på med lite extra kolhydrater den sista veckan. Jag chockar inte kroppen utan bygger på försiktigt.

4. Spring inte i ny utrustning
Se till att du sprungit in dina skor ordentligt. Skavsår och blåsor är inte roligt. Loppet är tillräckligt tufft ändå. Samma sak gäller dina kläder. Se till att ha testat dessa under tidigare pass så slipper du eventuella överraskningar.

5. Smörj in dig!
Vaselin och solkräm är två viktiga smörjmedel för ett långt lopp. Används på känsliga och utsatta ställen. Under veckan innan loppet brukar jag också skämma bort mina ben och fötter lite extra. En bra fotkräm som mjukar upp lite är aldrig fel. Benen pimpar jag omväxlande med Arnicaolja och min absoluta favorit krämen Provena som hjälper till mot trötta ben.

6. Var ute i god tid
Stress är inte bra när du skall prestera på topp. Gå upp i god tid och ha så mycket som möjligt i ordning redan från kvällen innan. Ät en bra frukost i lugn och ro. Se sedan till att vara tidigt på plats vid startområdet så du kan ladda i lugn och ro. Vid osäkert väder är den klassiska svarta sopsäcken som du klippt till för att ha som eventuellt regnskydd bra att ha med sig. Den är ju lätt att kasta om den inte behövs.

 

7. Känn dig fräsch
Det låter kanske lite onödigt men jag duschar alltid på morgonen innan loppet. Kläderna är självklart också nytvättade. Känner man sig hel och ren får man ett bra självförtroende och extra go i kroppen vilket ju är extra viktigt inför en sådan här prestation.

8. Sist men inte minst
Sista veckan ser jag till att få i mig en hel del rödbetsjuice. 1,5 deciliter varje dag förutom de två sista dagarna innan start då det blir 2,5 deciliter per dag. Ni som inte provat rödbetsjuice kan ta lite mindre, typ en deciliter per dag, även om jag hitintills inte hört någon som fått några magproblem av detta. Extra magnesium och lite extra salt i maten är också bra.

Lycka till och glöm nu inte att njuta av ditt lopp!

 

Av Niklas Cederberg

 


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Varför är det så lätt att bli sjuk när semestern kommer?

Hälsa

Äntligen semester, tänker du och har en lista av roliga saker att göra. Men så blir du trött och hängig de första dagarna på ledigheten. Kroppen vill bara vila och sedan kommer förkylningen som ett brev på posten. Det är inte ovanligt att bli sjuk när du är ledigt. Kurera frågade stresscoachen Karin Isberg varför det är så och vad man kan göra för att undvika att bli sjuk på sin semester?

 

Behandla svårläkta sår med manukahonung 

Hälsa

Den speciella manukahonungen som kommer från Nya Zeeland har både antibakteriella och antiinflammatoriska egenskaper. Den lämpar sig inte bara för invärtes bruk utan fungerar utmärkt som behandling vid svårläkta sår. Framförallt kan den vara en hjälp för anhöriga som vill hjälpa äldre personer med besvärliga bensår.

Vad händer när vi inte får kramas?

Forskning

Kerstin Uvnäs Moberg, professor i fysiologi, var först i världen att prata om hur och varför må-bra hormonet oxytocin påverkar vårt välbefinnande. Men nu när vi inte har kunnat kramas på ett tag, och även måste vara försiktiga en stund till – vad händer då med vårt välbefinnande? – Det är förödande för vår hälsa att vara isolerade. Oxytocin frisätts inte bara vid beröring utan även vid möten, det blir inte på samma sätt när vi pratar i telefon, säger Kerstin.

Nu slipper Jacob smärtan i magen

Hälsa

Jacob Löthman var elva år när han fick diagnosen Aspergers syndrom och ADHD. Medicinerna gav biverkningar – och ända sedan tonåren har han levt med magsmärta, gaser och svullnad. För knappt två år sedan hittade han kapslarna med mjölksyrabakterier och effekten kom omedelbart. Idag är i princip alla hans problem borta.

 

 

Jadå, klart du ska testa gado gado!

Recept

Gado gado är en klassisk indonesisk sallad med tempeh. Namnet betyder potpurri på indonesiska, vilket beror på att man ofta använder olika grönsaker beroende på säsong. Gör gärna det du också! En krämig jordnötssås är kronan på  verket.

Sofia har hittat sin hudvård

Hälsa

Sofia Marklund har haft problem med sin hud i många år och aldrig hittat en hudvårdsrutin som funkar – förrän nu. Efter bara några veckor med en svensk serie av veganska produkter både ser och känner hon skillnad.

Camilla kan springa med hundarna igen

Hälsa

När Camilla Hallgren såg hur hennes hundar blev piggare och rörligare i lederna av ett tillskott med musselextrakt så bestämde hon sig för att prova själv. Artrosen i ett knä som hindrat henne att leva ett aktivt liv är nu helt borta. Nu springer hon milen utan problem igen.

Går det att träna bort gäddhänget?

Hälsa

Kroppen förändras efter en graviditet, en viktnedgång och samband med klimakteriet. Utebliven fysisk aktivitet och sämre kosthållning sätter också spår på kroppen. En sak som kan uppstå är överskottshud – och något kvinnor ofta pratar om är gäddhänget, som plötsligt blivit påtagligt. Men går det att få bort gäddhänget? Vi frågade vår träningsexpert Monika Björn, som har flera goda råd att ge.

 

Åsa: ”Jag har fått min kropp tillbaka”

Hälsa

Två graviditeter gjorde huden på Åsa Engströms mage slapp och skrynklig. Och när hon hade gått ner 42 kilo såg magen ut som ett russin. En kräm med ämnen som stramar upp huden, gjorde skillnad. Hård träning förbättrade resultatet – så mycket att Åsa ställde upp i en Bikini Fitness-tävling!

Hälsointresse-boom i coronakrisen

Hälsa

Vi har fått ett större hälsointresse under coronapandemin, i alla fall om man får tro statistiken från magasinappen Readly – där läsandet av hälsomagasin har ökat markant jämfört med i fjol. Det här intresserar oss mest just nu.

 

9-halsopoddar-for-hangmattan

9 hälsopoddar för hängmattan

Hälsa

Oavsett om du sitter på bryggan, cyklar till jobbet eller vilar i hängmattan är det härligt med en inspirerande podd i lurarna. Här ger vi dig tips på sommarens skönaste lyssning med fokus på hälsa och välmående.