Niklas springer marathon

Niklas ger allt på upploppet av 2012 år jubileumsmara - alltjämt leende.

Oumbärliga tips till dig som springer ditt första maratonlopp

På lördag går startskottet för årets Stockholm Marathon. Som vanligt finns det en hel del maratondebutanter i startfållorna. Vi bad vår bloggare Niklas Cederberg om några tips för den som skall springa ett maraton för första gången.

1. Träning sista veckan
Sista veckan brukar handla om att ta det lugnare och skapa pigga ben. Lättare men lite fartiga pass kombinerat med lite vilodagar är min melodi.

 

2. Dryck
Drick lite extra vatten och kanske lite sportdryck några timmar innan start men ta det försiktigt. Det sista man vill är att det skvalpar i magen. Under loppet rekommenderar jag dig att dricka vid varje vätskekontroll. Ta sportdryck i alla fall vid varannan kontroll då den hjälper till med både energi och att återställa lite av de salter du tappar under detta kraftprov. Prova gärna den aktuella sportdrycken ett par dagar innan loppet så du vet att den inte skapar några problem för din mage. Årets sportdryck är Maxim.

3. Mat
Många förespråkar olika former av kolhydratuppladdning men eftersom jag själv äter lågkolhydratkost så är jag ganska dålig på detta. Sök på nätet så kan du hitta bra tips på hur du kan gå tillväga. Jag fyller självklart på med lite extra kolhydrater den sista veckan. Jag chockar inte kroppen utan bygger på försiktigt.

4. Spring inte i ny utrustning
Se till att du sprungit in dina skor ordentligt. Skavsår och blåsor är inte roligt. Loppet är tillräckligt tufft ändå. Samma sak gäller dina kläder. Se till att ha testat dessa under tidigare pass så slipper du eventuella överraskningar.

5. Smörj in dig!
Vaselin och solkräm är två viktiga smörjmedel för ett långt lopp. Används på känsliga och utsatta ställen. Under veckan innan loppet brukar jag också skämma bort mina ben och fötter lite extra. En bra fotkräm som mjukar upp lite är aldrig fel. Benen pimpar jag omväxlande med Arnicaolja och min absoluta favorit krämen Provena som hjälper till mot trötta ben.

6. Var ute i god tid
Stress är inte bra när du skall prestera på topp. Gå upp i god tid och ha så mycket som möjligt i ordning redan från kvällen innan. Ät en bra frukost i lugn och ro. Se sedan till att vara tidigt på plats vid startområdet så du kan ladda i lugn och ro. Vid osäkert väder är den klassiska svarta sopsäcken som du klippt till för att ha som eventuellt regnskydd bra att ha med sig. Den är ju lätt att kasta om den inte behövs.

 

7. Känn dig fräsch
Det låter kanske lite onödigt men jag duschar alltid på morgonen innan loppet. Kläderna är självklart också nytvättade. Känner man sig hel och ren får man ett bra självförtroende och extra go i kroppen vilket ju är extra viktigt inför en sådan här prestation.

8. Sist men inte minst
Sista veckan ser jag till att få i mig en hel del rödbetsjuice. 1,5 deciliter varje dag förutom de två sista dagarna innan start då det blir 2,5 deciliter per dag. Ni som inte provat rödbetsjuice kan ta lite mindre, typ en deciliter per dag, även om jag hitintills inte hört någon som fått några magproblem av detta. Extra magnesium och lite extra salt i maten är också bra.

Lycka till och glöm nu inte att njuta av ditt lopp!

 

Av Niklas Cederberg

 


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

sanna ehdin

Sanna Ehdin: Antioxidanter är inte farligt vid cancer

Debatt

Professor Martin Bergö varnade i måndags i Studio P1 för ”ingefära, gurkmeja – den där shotskulturen. Han påstod att "ju mer mat av detta man äter desto större är risken att man skyddar en tumörcell inne i kroppen – som du ännu inte upptäckt”. Han hävdade vidare att ”vi vet tydligt att tumörer mår bra om man ger dem antioxidanter, varvid tumören tillväxer fortare och sprider sig fortare.” Bergö stöder detta på deras nya studier publicerad i prestigefyllda journalen Cell – men stämmer detta verkligen, frågar sig immunologen, forskaren och författaren Sanna Ehdin? Professor Per-Arne Öckerman menar att Bergös forskning om antioxidanter och cancer är ”ovetenskaplig med oetiska slutsatser”. Andra näringsexperter varnar för hans slutsatser.

 

Naturliga ämnen håller hjärtat i form

Forskning

1,8 miljoner svenskar har någon form av hjärt- kärlsjukdom. Det är vår vanligaste dödsorsak, fyra dödsfall av tio beror på hjärt- kärlproblem. Men bättre diagnoser och behandlingar räddar liv. Är forskarna på rätt spår kan dödligheten i hjärt-kärlsjukdomar komma att halveras. Åtminstone om man får tro KiSel-10-studien som visade att Q10 i kombination med selen kunde minska dödligheten med hela 54 procent.

Är det riskfritt att använda deodorant med aluminiumklorid?

Hud

Aluminiumklorid skyddar dig från att svettas under armarna – men det är inte helt riskfritt. Förutom att det kan orsaka klåda, eksem och andra hudirritationer misstänks aluminiumklorid kunna öka risken för sjukdomar som bröstcancer och Alzheimer. Ett miljövänligt alternativ är ett klokare val.

Saffran hjälper Cristbeth att sova

Naturlig hälsa

Chrisbeth Gradell kunde sova fyra timmar per natt – som mest. Nu har hon för första gången på över 30 år sovit en hel natt. Hon har dessutom blivit piggare och gladare på dagarna. Knepet bygger på traditionell persisk medicin – och stavas saffran. – Nu känner jag igen mitt positiva jag igen, säger hon.

8 av 10 har magnesiumbrist – här är maten som innehåller magnesium

Fakta

Magnesium är ett vanligt och viktigt mineral som nästan 80 procent av svenskarna har brist på. Anledningen till att så många har för lite magnesium i kroppen beror på att mineralet förbrukas snabbare när vi stressar men också att dagens mat inte är tillräckligt magnesiumrik. Vill du öka på ditt magnesiumintag ät kakao, bönor, havregryn eller nötter.

 

Ny rapport: Allt vanligare med olika matvanor i hushållen

Kost

Våra matvanor förändras snabbt. I ett och samma hushåll händer det allt oftare att vi har olika önskemål när det kommer till maten och många väljer att laga flera olika rätter till middag. Även när det kommer till måltidsdryck varierar det stort, den vanliga mjölken får ge allt mer plats åt växtbaserade och laktosfria alternativ, det visar ny statistik från Magrapporten 2019.

 

Ny forskning: Så ska ungdomar sova längre och bättre

Forskning

Tonåringar behöver sova mellan nio och tio timmar per natt. Det gör dom flesta inte. Efter den så kallade Trestadsstudien som visade att ungdomarna kom till skolan och hade sovit för lite skapade forskare vid Örebro universitet ett sömnprogram som fått flera ungdomar att sova bättre. Det blev ett lyckosamt projekt som fler skolor vill ta efter.

Birgitta förändrade livsstil och blev fri smärta och värk

Hälsa

I dag mår kocken och kokboksförfattaren Birgitta Höglund riktigt bra. Men livet har inte alltid var så här bra. För 15 år sedan var Birgitta överviktig och sjukskriven för smärta i ryggen. När ingen hjälp fanns inom räckhåll bestämde hon sig för att söka svaren själv. En kombination av kost och träning har förändrat hennes liv och sedan skadan i ryggen uppstod för snart 20 år sedan. Hennes mat- och livsstilsblogg där Birgitta pratar hälsa och mat har blivit riktigt populär med mer än 1 500 besökare om dagen.

Färsk studie visar att vi skäms för våra klädinköp

Eko/miljö

Många av oss vill ställa om till ett mer hållbart sätt att leva och konsumera även när det kommer till mode – men det är inte alltid vi lyckas leva upp till våra förväntningar. Det kan göra att vi känner misslyckande och skam. För att kunna ställa om hjälper det om vi bättre förstår våra känslor kring kläder menar forskare vid Göteborgs universitet.

 

En kvart om dagen – det räcker för att sänka stressen

Allmänt

Psykisk ohälsa, som ofta är stressrelaterad, har ökat de senaste decennierna och det fortsätter att öka så snabbt att det nu ses som det största hotet mot våran hälsa. Statistiken är nedslående och visst, en del livssituationer är svåra att påverka, men det går att sänka stressen. Lär dig att varva ner och att ge dig tid för återhämtning, då klarar du stress bättre. En kvart om dagen, det räcker.

Studie: Samband mellan hudbesvär och psykisk ohälsa

Mental hälsa

Varför kliar vi oss? Det kan bero på många saker, något som hittills varit ganska okänt är att det finns en koppling mellan klåda och psykisk ohälsa. Även om kopplingen mellan besvär som eksem och psoriasis och psykisk ohälsa har undersökts tidigare, menar forskare att vi bara precis börjat förstå omfattningen av sambandet.

 

Ätstörningar kan ha en genetisk orsak

Forskning

En procent av flickor mellan 13 och 30 år lider av anorexi, men mörkertalet tros vara stort. Bara tio procent av alla som drabbas av en ätstörning får diagnos och behandling. Fokus har legat på den psykologiska biten, men nu visar forskning att det finns en tydlig genetisk koppling.