Oumbärliga tips till dig som springer ditt första maratonlopp | Kurera.se
Niklas springer marathon

Niklas ger allt på upploppet av 2012 år jubileumsmara - alltjämt leende.

Oumbärliga tips till dig som springer ditt första maratonlopp

På lördag går startskottet för årets Stockholm Marathon. Som vanligt finns det en hel del maratondebutanter i startfållorna. Vi bad vår bloggare Niklas Cederberg om några tips för den som skall springa ett maraton för första gången.

1. Träning sista veckan
Sista veckan brukar handla om att ta det lugnare och skapa pigga ben. Lättare men lite fartiga pass kombinerat med lite vilodagar är min melodi.

 

2. Dryck
Drick lite extra vatten och kanske lite sportdryck några timmar innan start men ta det försiktigt. Det sista man vill är att det skvalpar i magen. Under loppet rekommenderar jag dig att dricka vid varje vätskekontroll. Ta sportdryck i alla fall vid varannan kontroll då den hjälper till med både energi och att återställa lite av de salter du tappar under detta kraftprov. Prova gärna den aktuella sportdrycken ett par dagar innan loppet så du vet att den inte skapar några problem för din mage. Årets sportdryck är Maxim.

3. Mat
Många förespråkar olika former av kolhydratuppladdning men eftersom jag själv äter lågkolhydratkost så är jag ganska dålig på detta. Sök på nätet så kan du hitta bra tips på hur du kan gå tillväga. Jag fyller självklart på med lite extra kolhydrater den sista veckan. Jag chockar inte kroppen utan bygger på försiktigt.

4. Spring inte i ny utrustning
Se till att du sprungit in dina skor ordentligt. Skavsår och blåsor är inte roligt. Loppet är tillräckligt tufft ändå. Samma sak gäller dina kläder. Se till att ha testat dessa under tidigare pass så slipper du eventuella överraskningar.

5. Smörj in dig!
Vaselin och solkräm är två viktiga smörjmedel för ett långt lopp. Används på känsliga och utsatta ställen. Under veckan innan loppet brukar jag också skämma bort mina ben och fötter lite extra. En bra fotkräm som mjukar upp lite är aldrig fel. Benen pimpar jag omväxlande med Arnicaolja och min absoluta favorit krämen Provena som hjälper till mot trötta ben.

6. Var ute i god tid
Stress är inte bra när du skall prestera på topp. Gå upp i god tid och ha så mycket som möjligt i ordning redan från kvällen innan. Ät en bra frukost i lugn och ro. Se sedan till att vara tidigt på plats vid startområdet så du kan ladda i lugn och ro. Vid osäkert väder är den klassiska svarta sopsäcken som du klippt till för att ha som eventuellt regnskydd bra att ha med sig. Den är ju lätt att kasta om den inte behövs.

 

7. Känn dig fräsch
Det låter kanske lite onödigt men jag duschar alltid på morgonen innan loppet. Kläderna är självklart också nytvättade. Känner man sig hel och ren får man ett bra självförtroende och extra go i kroppen vilket ju är extra viktigt inför en sådan här prestation.

8. Sist men inte minst
Sista veckan ser jag till att få i mig en hel del rödbetsjuice. 1,5 deciliter varje dag förutom de två sista dagarna innan start då det blir 2,5 deciliter per dag. Ni som inte provat rödbetsjuice kan ta lite mindre, typ en deciliter per dag, även om jag hitintills inte hört någon som fått några magproblem av detta. Extra magnesium och lite extra salt i maten är också bra.

Lycka till och glöm nu inte att njuta av ditt lopp!

 

Av Niklas Cederberg

 


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Studie: Styrketräning kan hjälpa vid klimakteriebesvär

Forskning

Styrketräning två till tre gånger i veckan kan bidra till att minska klimakteriebesvär, enligt en färsk svensk studie. Studien är den första någonsin som studerar sambandet mellan styrketräning och besvär som vallningar och svettningar hos kvinnor i klimakteriet och resultaten var goda – besvären minskade med hela 44 procent.

Svensk bok om mat för diabetiker internationellt prisad

Kost

Den svenska kokboken "Låt bönor förändra ditt liv" skriven av bland andra Patrik Olsson som driver bloggen Smarta diabetiker, vann nyligen utmärkelsen årets specialkokbok i en prestigefull internationell tävling. Att lägga till bönor i kosten har gjort under för Patrik som med böckerna vill dela med sig av sina upptäckter.

 

Havtornsspray hjälper torra ögon

Naturlig hälsa

Extrakt från havtorn kan lindra torra, grusiga och kliande ögon – det vet vi. Men hittills har extraktet tagit omvägen via matsmältningen för att ge effekt. I en ny studie har försökspersoner fått prova spray baserad på havtornsolja direkt på ögonlocken. "Torrheten och tröttheten i ögonen minskade signifikant", säger Petra Larmo, forskaren som ledde studien.

Karin Björkegren Jones uppmaning till politikerna: “Lyssna på kvinnorna”

Politik

2017 gav regeringen ett uppdrag att kartlägga så kallad alternativ- eller komplementär medicin – KAM. I mars i år kom ett utlåtande med flera förslag på förändringar. Medlemmar i utredningen har även i olika debattartiklar gått ut och begärt att åldersgränsen för att bli behandlad ska höjas samt att omfattningen av den så kallade kvacksalverilagen utökas. Kritiska röster vill att man går ännu längre och helt förbjuder all vård som inte är vetenskapligt beprövat och många fruktar nu att möjligheten att välja vårdform kommer inskränkas ytterligare. En av dem är Karin Björkegren Jones som bland annat har goda erfarenheter av att bli behandlad på den numera stängda Vidarkliniken.

Nu sover Kent gott om natten

Hälsa

Kent Hernsell har alltid sovit oroligt. Redan som liten pojke gick han i sömnen, pratade för sig själv och flyttade runt grejer. Efter en orolig natt kände han sig aldrig utvilad på morgonen. Sedan han börjat äta ett tillskott med rogivande och stressreducerande örter och aminosyran GABA når han äntligen djupsömnen – och vaknar utvilad.

Det här visste du inte om ärtor

Kost

Förutom att vara goda, har ärtor många hälsoegenskaper. Bland annat har de en viktiga roll för aptitkontrollen, de har även ett högt  proteininnehåll. Visste du förresten att ärtan inte är en grönsak?

“På liv och död – hur du hittar styrka när livet stormar”

Krönikan

Hur kan man hitta styrkan mitt i allt när livet bjuder på rejäl uppförsbacke kantat med orimliga utmaningar,? Och vad händer om man själv mitt i stormen blir sjuk, och tappar fotfästet? Om det skriver Tanja Dyredand, coach och yogalärare i denna krönika där hon berättar om sin tuffa start på sommaren och delar med sig av stärkande och dyrköpta tips. 

 

Hållbart odlad fisk för en hållbar framtid

Naturlig hälsa

Många vilda fiskbestånd är hårt utnyttjade, och ska vi fortsätta att äta fisk som idag krävs det ännu större satsningar på odlad fisk. Det har ett danskt företag tagit fasta på med sin hållbara odling av regnbågsöring. Av fiskspillet tillverkar de sedan högkvalitativa kosttillskott, under varumärket Nordbo, i form av omega-3 och kollagen.

stråväska på stranden med hatt och solglasögon

7 måsten för sommarnecessären

Hud

Äntligen sommar! Men med sol och lata dagar följer också otrevligheter som fästingar, skrubbsår och solsveda. Här är skönhetsexperten Johanna Bjurströms bästa tips på produkter att packa ner i sommarnecessären.

Korianderdoftande grönkålspesto

Recept

En härlig variant på pesto får du med detta recept, istället för basilika har man använt färsk koriander, de klassiska pinjenötterna mixas med ljuvliga cashewnötter. Och som kronan på verket – näringstätt grönkålspulver.

 

Pollen ger naturlig hjälp mot svettningar och vallningar

Hälsa

Nästan en miljon svenska kvinnor, 880 00 för att vara exakt, befinner sig varje dag i övergångsåldern. Ungefär en av tio behöver hjälp av östrogenbaserade läkemedel. För övriga finns en väldokumenterad möjlighet att bli av med svettningar, vallningar och sömnbesvär – genom en helt naturlig pollenbehandling.

Därför ska du dricka benbuljong

Kost

Hört talas om benbuljong? Ordet har florerat några år nu och omtalats som någonting vidunderligt nyttigt. Men är det verkligen det? I så fall varför? Och vad tusan är egentligen benbuljong? Kurera frågade fyra kost- och näringsnördar om saken. Här är deras svar.

 

Därför ska du kyssas – bara helst inte så här

Allmänt

Dags att puta med munnen – och kyssas. Anledningen? Flera stycken. Att det idag är Internationella kyssdagen, en dag instiftad av FN för att påminna om vikten av närhet och kärlek, är bara en av dem.  Hälsofördelarna med att kyssas, hångla eller bara vara nära är många. Men det finns några sätt som anses för nära. Eller bara fel på annat sätt.

 

Vi äter allt mer halloumi – från Europas största användare av antibiotika till djur

Kost

Antibiotikaanvändningen till djur skiljer sig stort åt i Europa – och i en tid då antibiotikaresistens bedöms vara ett stort hot mot folkhälsan kan det vara av vikt att ta reda på vilket land livsmedlen du handlar kommer från. Inte minst vad gäller halloumiost, något vi i Sverige äter allt mer av – där ett av Sveriges i särklass största importländer också är Europas största användare av antibiotika vid djuruppfödning.