Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Så hittar du träningsmotivationen – och håller den vid liv

Att träna regelbundet hör till de mest hälsosamma saker vi kan göra för oss själva, det är knappast någon nyhet alls.
Ändå är det långt ifrån alla som motionerar regelbundet och når upp till de rekommendationer som Folkhälsoinstitutet ger angående fysisk aktivitet, alltså trettio minuter om dagen på en måttligt intensiv nivå eller mer.

Ibland kommer man igång bra, men så kommer det en dunderförkylning eller en superstressig period på jobbet och plötsligt har man kommit av sig totalt. Eller så rinner träningslusten sakta av en och man finner sig själv allt oftare sittandes framför tv-soffan medan träningsväskan blir ståendes i något mörkt hörn ute i hallen. Det är lätt att hitta en anledning till att skjuta upp motionen. Och har man inte tränat på länge kan det kännas som ett oöverskådligt hinder att komma igång.

 

Fil dr Johan Faskunger är expert på det här med motivation till motion. Han har skrivit en bok med samma namn och har arbetat många år på Folkhälsoinstitutet med att främja fysisk aktivitet hos svenska folket. Idag arbetar han som föreläsare och inspiratör inom området.

Vad är det som gör att vi så ofta finner ursäkter till att slippa träna?
– Visst är det ofta så att vi finner ursäkter att slippa, för det ger en större belöning för stunden. Men samtidigt blir det lite fel att bara inrikta sig på individerna. Allt handlar om ett samspel mellan dig själv och din omgivning. Vi har ett samhälle idag som ofta motverkar fysisk aktivitet. Vi har stillasittande jobb. Många transporterar sig passivt till jobb och skola. Då återstår fritiden för att hinna med allt man ska. Forskningen anger att det inte räcker att bara vända sig till individen och tro att det ska öka andelen fysiskt aktiva. Samhälle och individ måste så att säga hjälpas åt.

Men om man vill bli mer aktiv - hur kommer man igång med motionen på ett bra sätt?
– Att klä sig i träningskläder och svettas är något som många inte är motiverade till. Så man ska komma ihåg att även dagliga aktiviteter som att gå i trappan, ta en promenad och påta i trädgården räknas. Genom det kan man komma upp i de 30 minuter som rekommenderas. Det måste inte krävas så stora omställningar som man tror.
Bland dem som vill träna på till exempel gym eller så är inte det största problemet att man inte kommer igång, utan snarare att man kommer av sig. Det finns en så kallad dropout rate på 50 procent. Hälften av dem som köper gymkort använder dem alltså inte.

Hur ska man göra för att hålla träningslusten igång?
– Målsättningen tror jag är bland det viktigaste. Många har ett mål att gå ner i vikt. Jag skulle vilja säga att det inte är ett så bra mål egentligen. Det kan vara en vision snarare. Ett mål måste vara kopplat mer till beteende, som att man ska orka lyfta si och så tungt på gymmet.

Delmål är viktigt så att man kan pricka av och känna att man kommer vidare. Ett delmål kan visserligen vara att gå ner två kilo. Men just vad som står på vågen är inte det viktigaste. Där spelar ju till exempel muskler och kroppsvatten roll med.
Det är också bra att kunna vidareutveckla sina mål och få in fler möjliga aktiviteter i sitt schema.

 

Träningsdagbok och andra hjälpmedel – vad tror du om sådant?
Forskningen kring sådana hjälpmedel är försiktigt positiv. Stegräknare, träningsdagbok och liknande kan säkert vara bra. De som ofta lyckas på lång sikt har haft ganska bra koll på sitt beteende, både vad gäller vikt, matvanor och fysisk aktivitet.

Vad gäller fysisk aktivitet på recept ser man att folk följer det bättre om vården följer upp med email/vykort/återbesök än om patienten ska sköta allt helt själv. Det finns en koppling mellan fysisk aktivitet och att ha socialt stöd från till exempel vänner.

Av Jennie Pettersson


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

kvinna

Örten motade hormonell oro

Hälsa

För tre år sedan fick Gloria Tonnvik svår ångest. Humöret gick upp och ner och sömnlösheten tärde. Läkare gav diagnosen PMDS, en svårare form av PMS och hon fick antidepressiv medicin – men det ville inte Gloria ta. Lösningen kom i form av en ayurvedisk ört – ashwagandha.

kvinna tittar ut genom fönster

Naturlig hjälp mot depression

Hälsa

Håller oron på att ta över din vardag? Många lever med malande tankar – och även om det är helt naturligt så är det viktigt att vara vaksam på hur det påverkar livet och kroppen. Ett växtbaserat läkemedel med johannesört kan dämpa oro och ångest, utan biverkningar eller risk för beroende.

kvinna med hund

Så slapp Emelie knäsmärtan

Hälsa

En svår skidolycka trasade sönder knäet för Emelie von der Burg. Två operationer och en lyckosam rehabilitering gjorde henne bra igen. Men tio år senare började knät smärta – plötsligt och helt utan anledning. Då tog veterinären Emelie till samma metod som hon rekommenderar till djuren: ett tillskott med grönläppad mussla. Och nu är hon smärtfri igen.

 

Skål med kokosyoghurt toppad med bär och granola

Hemmagjord kokosyoghurt med probiotika

Recept

Njut av en egen yoghurt till frukost eller mellis, gjord på kokosmjölk och boostad med välgörande probiotika, men fri från tillsatser. Inspireras av detta recept från Kureras bloggare Sophie Bohnstedt. Allra godast blir den toppad med immunstärkande bär och knaprig granola.

 

händer som håller i havtronsbär

Det röda guldet som smörjer slemhinnorna

Hälsa

Fettsyran omega-7 återfuktar slemhinnor i hela kroppen. Ögon, mun och underliv, men också tarmen har slemhinnor som mår bättre av fettsyran. Dessutom gör den gott för huden. Sår läker snabbare och rynkor minskar på djupet. Havtornsbären från Tibet lär vara de mest antioxidantrika i hela världen. Redan efter en månad kommer effekten.

Närbild på bokomslaget "Magnus Carlsons hållbarhetsresa"

Magnus Carlson: Så gör du en klimatplan!

Eko/miljö

Många av oss vill göra något, eller mycket, för att rädda planeten. Men det är desto svårare att veta hur man ska bära sig åt. Någon som har lagt om sin livsstil och vet att det går är miljöengagerade sångaren Magnus Carlson från Weeping willows, som i sin nya bok presenterar hur du gör en klimatplan!

målad bild av hjärna där fjärilar flyger ut

Ny metod som ska bromsa Alzheimers sjukdom

Fakta

En ny behandlingsmetod att förhindra uppkomsten hos av Alzheimers sjukdom har utförts på möss – och resultaten är lovande. Forskare vid Uppsala universitet har lyckats öka nedbrytningen av de byggstenar som förhindrar ett protein att bilda klumpar och som gör att minnet försämras.

ansikten på 7 personer

5000 personer ska testa D-vitamin mot covid-19

Forskning

En stor klinisk studie ska undersöka om D-vitamin skyddar mot covid-19. Studien som getts namnet Coronavit kommer att pågå under sex månader och involvera hela 5 000 personer. Studien görs i Storbritannien där befolkningen generellt sett har låg D-vitaminstatus.

två personer springer

Så kan träning motverka cancer

Forskning

Den som drabbats av cancer rekommenderas att motionera eftersom prognosen då blir bättre. Det är inte helt klarlagt varför det förhåller sig på det viset, men nu har forskare vid Karolinska Institutet hittat en trolig förklaring. Fysisk aktivitet verkar kunna påverka de cytotoxiska T-cellerna så att de stärker deras förmåga att ge sig på cancercellerna.

 

Kvinna sitter i en säng med en kopp i handen

4 teer som hjälper dig att sova bättre

Naturlig hälsa

Naturliga örter som kamomill och citronmeliss kan hjälpa dig att somna lättare, minska antalet tillfällen du vaknar under natten samt förbättra sömnkvaliteten generellt. Allra mest effektivt blir örterna i koncentrerad form, i ett tillskott, men att dricka ett varmt te med örterna i utspädd form är också till hjälp.

En pudel får massage på en bänk

Så jobbar en djurhomeopat

Husdjur

Homeopati är en alternativ, holistisk behandlingsform med egna läkemedel för människor. Men det finns faktiskt även homeopati för djur, som då behandlas av djurhomeopater. Hur jobbar en sådan? Kurera frågade Annika Petrén och Sofie Rehndell, som bägge kan titulera sig djurhomeopater.

 

Närbild på en galette med cashewsmör med granatäpple

Glutenfri galette med granatäpple och cashewsmör

Recept

I det här receptet, signerat stjärnkocken Niklas Ekstedt, får du upptäcka den underbara franska galetten, här pyntad med granatäpple, mynta och cashewnötter! Till skillnad från "syskonet" crêpe är en galette mindre söt och mer aromatisk då den är gjord på glutenfritt bovetemjöl istället för vetemjöl.

tre kvinooansikten

Så kan din rosacea bli bättre

Hälsa

Rödhet eller rodnad på huden kan till exempel vara ytliga blodkärl eller rosacea. Kyla, värme och stress kan också göra huden rödflammig. Studier har visat ett en speciell molekyl som kommer från sackaros kan dämpa med röda området i ansiktet med upp till 68 procent.

 

man bär kvinna på ryggen

Naturens apotek: Uppiggande växter

Hälsa

När dagarna blir kortare och höstmörkret blir allt mer påtagligt hinner en del av oss aldrig ut i dagsljus. Då är det lätt att tappa ork och energi. Här är några pigga växter som ger kraft till både kropp och sinne.

Lingonbröd från boken "Systrarna Perssons skafferi"

Lingonbröd med anis

Recept

Vill du lyxa till vardagsfrukosten? Svep då ihop detta lingonbröd innan du går och lägger dig på kvällen och låt kalljäsa över natten. På morgonen är det bara att skjutsa in de färdigjästa bröden i ugnen - och voíla frukosten är serverad.