Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Så hittar du träningsmotivationen – och håller den vid liv

Att träna regelbundet hör till de mest hälsosamma saker vi kan göra för oss själva, det är knappast någon nyhet alls.
Ändå är det långt ifrån alla som motionerar regelbundet och når upp till de rekommendationer som Folkhälsoinstitutet ger angående fysisk aktivitet, alltså trettio minuter om dagen på en måttligt intensiv nivå eller mer.

Ibland kommer man igång bra, men så kommer det en dunderförkylning eller en superstressig period på jobbet och plötsligt har man kommit av sig totalt. Eller så rinner träningslusten sakta av en och man finner sig själv allt oftare sittandes framför tv-soffan medan träningsväskan blir ståendes i något mörkt hörn ute i hallen. Det är lätt att hitta en anledning till att skjuta upp motionen. Och har man inte tränat på länge kan det kännas som ett oöverskådligt hinder att komma igång.

 

Fil dr Johan Faskunger är expert på det här med motivation till motion. Han har skrivit en bok med samma namn och har arbetat många år på Folkhälsoinstitutet med att främja fysisk aktivitet hos svenska folket. Idag arbetar han som föreläsare och inspiratör inom området.

Vad är det som gör att vi så ofta finner ursäkter till att slippa träna?
– Visst är det ofta så att vi finner ursäkter att slippa, för det ger en större belöning för stunden. Men samtidigt blir det lite fel att bara inrikta sig på individerna. Allt handlar om ett samspel mellan dig själv och din omgivning. Vi har ett samhälle idag som ofta motverkar fysisk aktivitet. Vi har stillasittande jobb. Många transporterar sig passivt till jobb och skola. Då återstår fritiden för att hinna med allt man ska. Forskningen anger att det inte räcker att bara vända sig till individen och tro att det ska öka andelen fysiskt aktiva. Samhälle och individ måste så att säga hjälpas åt.

Men om man vill bli mer aktiv - hur kommer man igång med motionen på ett bra sätt?
– Att klä sig i träningskläder och svettas är något som många inte är motiverade till. Så man ska komma ihåg att även dagliga aktiviteter som att gå i trappan, ta en promenad och påta i trädgården räknas. Genom det kan man komma upp i de 30 minuter som rekommenderas. Det måste inte krävas så stora omställningar som man tror.
Bland dem som vill träna på till exempel gym eller så är inte det största problemet att man inte kommer igång, utan snarare att man kommer av sig. Det finns en så kallad dropout rate på 50 procent. Hälften av dem som köper gymkort använder dem alltså inte.

Hur ska man göra för att hålla träningslusten igång?
– Målsättningen tror jag är bland det viktigaste. Många har ett mål att gå ner i vikt. Jag skulle vilja säga att det inte är ett så bra mål egentligen. Det kan vara en vision snarare. Ett mål måste vara kopplat mer till beteende, som att man ska orka lyfta si och så tungt på gymmet.

Delmål är viktigt så att man kan pricka av och känna att man kommer vidare. Ett delmål kan visserligen vara att gå ner två kilo. Men just vad som står på vågen är inte det viktigaste. Där spelar ju till exempel muskler och kroppsvatten roll med.
Det är också bra att kunna vidareutveckla sina mål och få in fler möjliga aktiviteter i sitt schema.

 

Träningsdagbok och andra hjälpmedel – vad tror du om sådant?
Forskningen kring sådana hjälpmedel är försiktigt positiv. Stegräknare, träningsdagbok och liknande kan säkert vara bra. De som ofta lyckas på lång sikt har haft ganska bra koll på sitt beteende, både vad gäller vikt, matvanor och fysisk aktivitet.

Vad gäller fysisk aktivitet på recept ser man att folk följer det bättre om vården följer upp med email/vykort/återbesök än om patienten ska sköta allt helt själv. Det finns en koppling mellan fysisk aktivitet och att ha socialt stöd från till exempel vänner.

Av Jennie Pettersson


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

flicka som blåser på maskros

Ogräsen som är riktigt nyttiga

Kost

Ogräs är inte bara dåligt. Det finns en anledning till att ogräs växer i ohejdat takt. Dessa är starka och när de växer under dåliga förutsättningar utvecklar de kraft. Många medicinalväxter är  vad vi kallar för ogräs. Här kommer några spännande ogräs att lägga på minnet.

kvinna tar sig för munnen

Lindra herpes på naturlig väg

Hälsa

Det är många som lider av herpes. Det finns rapporter om att åtta av tio har herpes typ 1, vilket oftast betyder att man får munsår. Cirka en av fyra svenskar har herpes typ 2, vilket betyder att man har det i underlivet. Det finns naturliga sätt att lindra smärtan av ett herpesutbrott.

bär

Bären som främjar god hälsa

Kost

När vi använder ordet superbär så beskriver det bär som är särskilt rika på antioxidanter, vitaminer och mineraler. Antioxidanter skyddar mot fria radikaler i kroppen, och kan likans vid ett rostskydd på bilen. Forskningar har visat att befolkningsgrupper med hög medellivslängd och låg sjukdomsförekomst har haft ett högt intag av antioxidanter. Här kommer några antioxidantrika bär.

kvinna serverar seniorer mat

Så ska undernäring hos äldre förhindras

Äldre

2017 kom en rapport från Socialstyrelsen som berättade att 40 000 personer som har äldreomsorg lider av undernäring och att fler än 100 000 riskerar att hamna där. I Sigtuna utbildar man personalen, men även seniorer som vill, för att komma tillrätta med problemet.

 

Ett par vilar

9 effektiva tips för att hjälpa sömnen på traven

Hälsa

Vi behöver sova tillräckligt för att må bra. Hjärnan repareras under natten och om du inte sover tillräckligt fungerar inte denna process optimalt. Anledningarna till sömnproblem kan vara många, och inte sällan går problemen i cykler. Här är några tips för att hjälpa sömnen på traven.

 

färgglad omelett på tallrik

Lunchtips: Grekisk omelett

Glutenfritt

Utsökt sälta från fetaost, härlig krämighet från avokado och protein från ägg gör det här till en snabb, enkel och somrig lunch full av näring. Granatäpple och valnötter ger förutom supernäring även ett skönt tuggmotstånd. 

kvinna som får skönhetsbehandling

IPL – kan det vara bra för huden?

Hud

Det finns en uppsjö av nya behandlingsformer med olika maskiner inom skönhetsindustrin. Fokus ligger på att förbättra hudkvalitén i ansikte, hals och på dekolltaget. Har du hört talas om IPL? Det är en form av mjukverkande laser som stimulerar kollagenet och ger en jämnare hudton.

kvinna och mygg

Variant av botox som skydd mot myggor

Eko/miljö

Pål Stenmark är professor i strukturell biokemi och han har belönats med ett pris för att ha hittat ett nytt botox-gift som fungerar mot malariamyggor. Insektsgifter är ofta väldigt miljöovänliga, men just detta botoxmedlet, som är ett protein, bryts ner i naturen och lämnar inte några onaturliga rester.

 

två kvinnor med former vid stranden

Därför går vi upp i vikt när vi blir äldre

Vikt

De allra flesta tycker nog att det blir allt svårare att hålla vikten i takt med att de blir äldre. Forskning från Karolinska Institutet visar att vi med åren får en minskad omsättning av fett – eller så kallade lipider – i fettväven, vilket gör att vi lättare går upp i vikt när vi blir äldre.

 

Kvinna före och efter viktnedgång

Så gjorde Mam Zuta sin fantastiska hälsoresa

Hälsa

I januari 2018 vägde Mam Zuta 100,5 kilo. Värken i kroppen gjorde att hon hade svårt att fungera i sitt vardagsliv. Då bestämde hon sig för att nu fick det vara nog. Hon började en hälsoresa som idag landat i 56 kilo och en kropp som många drömmer om.

flaskor och glas med fläder

Flädersaft utan citronsyra

Hälsa

Nu blommar flädern för fullt och det är dags att göra bär, saft, smoothies eller te. Fläderblommorna har traditionellt använts för dess hälsofrämjande egenskaper, bland annat vid förkylning. Men hoppa över citronsyran om du vill vara nyttig. Den utvinns ur svartmögel.

Sara Nomberg, hudvårdsexpert

Sara Nomberg: ”Jag är min egen försökskanin”

Hälsa

Hon är bara 30 år, men har redan drivit sitt eget hudvårdsmärke i över tio år. Kureras skönhetsexpert Sara Nomberg är eldsjälen som långt före de flesta andra förstod fördelarna med ekologisk hudvård. Men livet började på tuffast möjliga vis för Sara, som var nära att inte överleva barndomen.

 

kvinna vid träd

Matilda fann hormonbalans – slapp akne och PMS

Hälsa

När Matilda Lundqvist kom in i puberteten fick hon problem med akne. Hon provade den ena behandlingen och krämen efter den andra, men inget hjälpte mer än för stunden. Till sist hittade hon ett tillskott med ren bidrottninggelé. På bara några månader var hennes hy i princip problemfri.