kvinna stretchar

Så kommer du igång med träningen

Januari betyder fullsatta gym. Intentionen är oftast god när vi börjar träna eller gå på en strikt diet men många orkar inte fortsätta. Kanske är målen för högt satta eller så är hårdträning inte det som behövs. Här är några tips för att komma igång som ökar chanserna att förändringen blir bestående.

Är din kropp stressad och uppe i varv? Då kanske inte hård träning är svaret. Eller snarare bristen på återhämtning som saknas. Kanske är det en mjukstart som behövs. Att till exempel bara börja att andas medvetet. Eller att köra färre träningspass och istället peta in 15 minuter av rörlighet, djupa andetag, meditation och/eller avslappning.

Försök att komma igång på dina villkor. Ingen annans. Strunta i löpsedlar, instagramutmaningar, andras hets. Om de nu inte gynnar dig och det du behöver. Känn istället in, testa vad som funkar för kroppen och själen just nu, och se vad som behövs mer av under året. Här kommer 5 tips på hur du kommer igång med din träning eller det där andra som du behöver!

 

 

Vad passar mina behov
Om du avskyr att springa, och du gett det så pass många försök att du vet att det inte handlar om att det känns tungt för att du inte är van: skippa löpningen. Hitta något annat! Det du gör ska kännas roligt och ge energi. Blanda upp löpningen med yoga och stabiliserande pilates för ett strålande recept på variation. Behöver du slappna av så varför inte testa andningsövningar?

LÄS OCKSÅ: Armhävningar förlänger livet

Slå två flugor i en smäll
​• Istället för att ta en fika, promenera med kompisen eller den du har möte med.
• Om du ska prata en stund i telefon, ta en promenad under tiden.
• Gör tålyft när du diskar eller byter blöjor.
• När du ser på tv, gör lite utfall, armhävningar, rygglyft, plankan eller några rörlighetsövningar.

LÄS OCKSÅ: ”Behåll” hjärnan med träning

Ställ klockan bara lite tidigare
Att träna på morgonen kan kännas omöjligt. Men faktum är att för många handlar det bara om att få lite rutin, så kan det faktiskt bli uthärdligt. Och du behöver inte gå upp 2,5 timme tidigare än vanligt för att hinna till gymmet. Gör några enkla solhälsningar i 10 min innan familjen vaknar! Eller gå upp en halvtimme tidigare och kör 20 min träning som mjukstart, eller en kortare löprunda.

LÄS OCKSÅ: Träna hållbart med antiinflammatorisk mat

Lunchdate
Svårt att få till det på morgonen? Meditera på lunchen. Ta en promenad och passa på att få lite dagsljus. Ta en halvtimmes löprunda eller kila iväg på ett pass på gymmet. Eller så springer du bara uppför trapporna till jobbet. Allt räknas och pigg och glad blir man!

Skippa bilen eller bussen
Har du cykelavstånd till jobbet? Eller kan du till och med ta en längre promenad dit? Här har du det ypperliga tillfället att röra på dig. För att underlätta, ställ ett par skor på jobbet så kan du dra på sköna promenadskor dit och hem. Blir du varm av cyklingen eller promenaden? Duscha innan och ta på en annan t-shirt under som du kan byta från på jobbet. Det går alltid att hitta sätt att få till det. Det kanske inte funkar varje dag men gör det någon/några gånger per vecka så har du rört på dig massor!

Av redaktionen

Källa: Yogobe

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Allergisk eller “bara” överkänslig?

Kost

Allergisk eller överkänslig? Kroppen är komplicerad och begreppsförvirringen är stor. Det enda du vet är att du inte mår bra. Vad kan du göra för att komma tillrätta ned besvären och må bra igen? Vi reder ut begreppen.

tv-skärm

TV-serie sätter våra vanligaste dieter på prov

Trendspaning

I Svts nya realityserie ”Bästa dieten” som börjar sändas ikväll får fyra par prova olika populära dieter, i fyra veckors tid. Under tiden övervakas de noggrant för att se hur kostomläggningen påverkar hälsan. Programserien är därmed samtidigt en vetenskaplig studie – om än i liten skala.

Lugn och fokuserad med lecitin

Hälsa

Lecitin är fettsyran som föll i glömska när fiskoljan fick sitt stora genombrott i mitten av 1990-talet. Men lecitin förtjänar bättre – det är en av de viktigaste byggstenarna i kroppens cellmembran och våra hjärnor består till 40 procent av den ganska okända fettsyran.

vattenkran och tvål

Många slarvar med handhygienen

Allmänt

Trots att de flesta känner till att god handhygien bidrar till att hålla oss friska så slarvas det fortfarande en hel del. Endast 42 procent av svenskarna uppger att de tvättar händerna efter att ha snutit sig, hostat eller nyst och 87 procent  efter toalettbesök.

Hjälp, jag kissar på mig!

Naturlig hälsa

Vaknar du mitt i natten för att du behöver gå upp och kissa? Springer du på toaletten åtta gånger per dygn eller mer? Då är du en av miljontals världen över som lider av överaktiv blåsa. Men det finns hjälp att få, helt naturligt.

person som går

Hur vi går avslöjar neurologiska sjukdomar

Forskning

Neurofysiologiska sjukdomar märks tidigt på gången men hittills har mätningar för att registrera det bara kunnat göras på särskilda kliniker. Nu kan istället bärbara sensorer upptäcka och förvarna om sjukdomar som parkinsons, demens, multipel skleros.

patrik wincent strassad man

Patrik Wincent: Lider du av digital stress?

Krönikan

Läser du detta samtidigt som du tittar på en tv-serie och läser dina mejl? Då är risken stor att du lider av digital stress. Att försöka vara effektiva genom att göra många saker samtidigt leder istället till att vi förlorar tid och risken är stor att vi inte minns något av det, skriver Patrik Wincent.

joggare

Regelbunden motion kan hjälpa vid IBS

Mage

Mag- och tarmsjukdomen IBS innebär ofta begränsad rörlighet för den som är drabbad. Men nu visar forskning vid Sahlgrenska akademin att ökad fysisk aktivitet både förbättrar tarmfunktionen och ökar självkänslan.

herpessår

“Herpesutbrotten ger sig direkt”

Hud

Anna Garner, 59, fick kur efter kur av antivirustabletter för sina besvärliga herpesutbrott. Till sist tröttnade hon och sökte hjälp på naturlig väg. Och det funkade. De aggressiva, värkande och vätskande såren blev genast bättre och har kommit mer och mer sällan efter det.

plast i vatten

“Rädslan för mikroplaster är överdriven”

Eko/miljö

Vårt medvetande om den stora förekomsten av mikroplaster i miljön har ökat på senare år. Men hur stor miljö- och hälsofara det faktiskt rör sig om vet vi ännu inte. Nu varnar forskare för överdrivna och felaktiga slutsatser men långt ifrån alla instämmer i kritiken.

Skådespelerskan om åldersfixering, hälsotänk och håret

Naturlig hälsa

Cecilia Ljung blev känd för den breda svenska publiken som Klara Fina, den fattiga torparens dotter, i Selma Lagerlöfs klassiska berättelse, Kejsaren av Portugallien. Det var i början av 1990-talet och Cecilia har sedan dess synts i många svenska produktioner. Hon blev alla småpojkars favorit som Maja Gräddnos i julkalendern Pelle Svanslös. Senare gjorde hon den kvinnliga poliskommissarien i kriminalserien Höök och vi har också sett henne i långköraren Rederiet.

Höstvandra i lågland – din guide

Äventyr

Vandring måste inte vara strapatser i fjällen. Ge dig själv och din familj en dag, en helg eller en vecka i naturen i närheten. Här tipsar friluftsjournalisten Emma V Larsson om olika leder och ger dig smarta tips  inför en låglandsvandring. Och det går utmärkt att ta med barnen.

flicka handlar mat med sin pappa

Budskap om mat skapar oro hos unga

Kost

Den ständiga flödet av budskap om mat och ätande når både barn och vuxna. Det handlar om allt från hälsa till larm om vissa livsmedel. Barn och unga upplever att det är svårt att avgöra vem eller vad de kan lita på och föräldrarnas ord väger tungt.

rodbetsotto med kamutvete

Rödbetsotto på kamutvete

Recept

Istället för ris som används i en klassisk risotto används här kamutvete vilket ger en mättande och nyttig måltid med lite mer tugg än en vanlig risotto. Rödbetan ger rätten en utsökt karaktär och den blir en läcker färgklick på middagsbordet.

vitkål och vegobiff

Asiatisk vegobiff i kålwrap med het sås

Recept

Vegetariska världsdagen till ära bjuder vi på ett recept ur boken "Regnbågsmat" av Annika Panotzki som innehåller en palett av färgglad och näringsrik växtbaserad mat.  I detta recept samsas krispiga grönsaker med matiga vegobiffar av kikärtor och sötpotatis.