Så kommer du igång med träningen | Kurera.se
kvinna stretchar

Så kommer du igång med träningen

Januari betyder fullsatta gym. Intentionen är oftast god när vi börjar träna eller gå på en strikt diet men många orkar inte fortsätta. Kanske är målen för högt satta eller så är hårdträning inte det som behövs. Här är några tips för att komma igång som ökar chanserna att förändringen blir bestående.

Är din kropp stressad och uppe i varv? Då kanske inte hård träning är svaret. Eller snarare bristen på återhämtning som saknas. Kanske är det en mjukstart som behövs. Att till exempel bara börja att andas medvetet. Eller att köra färre träningspass och istället peta in 15 minuter av rörlighet, djupa andetag, meditation och/eller avslappning.

 

Försök att komma igång på dina villkor. Ingen annans. Strunta i löpsedlar, instagramutmaningar, andras hets. Om de nu inte gynnar dig och det du behöver. Känn istället in, testa vad som funkar för kroppen och själen just nu, och se vad som behövs mer av under året. Här kommer 5 tips på hur du kommer igång med din träning eller det där andra som du behöver!

 

Vad passar mina behov
Om du avskyr att springa, och du gett det så pass många försök att du vet att det inte handlar om att det känns tungt för att du inte är van: skippa löpningen. Hitta något annat! Det du gör ska kännas roligt och ge energi. Blanda upp löpningen med yoga och stabiliserande pilates för ett strålande recept på variation. Behöver du slappna av så varför inte testa andningsövningar?

LÄS OCKSÅ: Armhävningar förlänger livet

Slå två flugor i en smäll
​• Istället för att ta en fika, promenera med kompisen eller den du har möte med.
• Om du ska prata en stund i telefon, ta en promenad under tiden.
• Gör tålyft när du diskar eller byter blöjor.
• När du ser på tv, gör lite utfall, armhävningar, rygglyft, plankan eller några rörlighetsövningar.

LÄS OCKSÅ: ”Behåll” hjärnan med träning

Ställ klockan bara lite tidigare
Att träna på morgonen kan kännas omöjligt. Men faktum är att för många handlar det bara om att få lite rutin, så kan det faktiskt bli uthärdligt. Och du behöver inte gå upp 2,5 timme tidigare än vanligt för att hinna till gymmet. Gör några enkla solhälsningar i 10 min innan familjen vaknar! Eller gå upp en halvtimme tidigare och kör 20 min träning som mjukstart, eller en kortare löprunda.

 

LÄS OCKSÅ: Träna hållbart med antiinflammatorisk mat

Lunchdate
Svårt att få till det på morgonen? Meditera på lunchen. Ta en promenad och passa på att få lite dagsljus. Ta en halvtimmes löprunda eller kila iväg på ett pass på gymmet. Eller så springer du bara uppför trapporna till jobbet. Allt räknas och pigg och glad blir man!

Skippa bilen eller bussen
Har du cykelavstånd till jobbet? Eller kan du till och med ta en längre promenad dit? Här har du det ypperliga tillfället att röra på dig. För att underlätta, ställ ett par skor på jobbet så kan du dra på sköna promenadskor dit och hem. Blir du varm av cyklingen eller promenaden? Duscha innan och ta på en annan t-shirt under som du kan byta från på jobbet. Det går alltid att hitta sätt att få till det. Det kanske inte funkar varje dag men gör det någon/några gånger per vecka så har du rört på dig massor!

Av redaktionen

Källa: Yogobe

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Spenat- och kesovåfflor med topping

Recept

Det jobbigaste med att göra våffor är att göra rent våffeljärnet efteråt. Resten är en barnlek. Så muta någon att ta hand om rengöringen och sätt igång! Dessa läckerheter från kokboken "Little green kitchen" fungerar både som matvåfflor och som efterrätt – välj själv vilken topping du vill använda.

 

Magsyrahämmande läkemedel kan öka risken för allergier

Forskning

Magsyrahämmande läkemedel är bland de vanligaste läkemedlen och säljs receptfritt i Sverige. Nu visar en ny studie att användningen av främst PPI ökar risken för att drabbas av olika allergier. Forskarna varnar nu för att ta dessa läkemedel i onödan och manar istället att komma till rätta med bakomliggande orsaker till magbesvären.

”Sockermonstret satt på min axel och väste in i mitt öra”

Krönikan

”Jag unnar mig att vara utan socker". "Jag unnar mig hälsa". Louise Hafdell har kommit långt under sina snart fem sockerfria år. Från att nästan ha varit styrd av sitt sockersug och ha sett godis som tröst i svåra situationer och det hon firade med när något gått bra är hon numera helt sockerfri. Räddningen när siffrorna på vågen stod som högst var – riktig mat.

 

 

Kurkumin bidrar till att minska smärta efter operation

Forskning

Gurkmeja anses ha många hälsofördelar och golden latte och gurkmejashots har på senare år seglat högt upp på listan av populära superfoods. Nu kommer dessutom glädjande nyheter från forskarsamhället – det verksamma ämnet i gurkmeja har visat sig avsevärt minska smärtan i samband med kirurgi.

Hjärtläkaren om det paradoxala med hälsosam kost

Kost

Det pågår en rörelse för att vi ska äta mer växtbaserat både för miljön och vår hälsas skull men den amerikanske hjärtläkaren Steven Gundry höjer ett varnande finger. Alla grönsaker är nämligen inte lika nyttiga, vissa kan till och med vara skadliga för vår hälsa skriver han i sin bok ”Växtparadoxen”.

 

Bakterier i äpplen bidrar till en sund tarmmiljö

Forskning

Effekten av ett äpple om dagen för att hålla läkaren borta kan till stor del anses bero på de gynnsamma bakterier som koloniserar äpplet och därefter tarmen, enligt forskare. Forskningen styrker även att det går att känna skillnad på smaken mellan ekologisk frukt och konventionella äpplen.

Doktor Gillbros 10 budord för frisk och spänstig hud

Hud

I boken "Hudbibeln" summerar Johanna Gillbro, doktor inom experimentell och klinisk dermatologi sin omfattande kunskap inom hud och hudvård. I boken "Hudbibeln" delar hon med sig av sin kunskap och ger tips om hur man bäst tar hand om huden både utifrån och inifrån för i lokhet med många andra vet Johanna att skönhet även kommer inifrån.

 

Två klassiska pastarätter på vegovis

Recept

Tvekar du att lägga om till vegansk eller vegetarisk kost av rädsla för att inte längre kunna njuta av dina favoriträtter som spagetti bolognese eller lasagne? Lugn, det råder läkaren Veronica Hedberg och kokboksförfattaren och journalisten Susanne Hovenäs bot på. I nya boken "Smart mat för en frisk kropp och hjärna" finns flera goda recept att botanisera bland och Kurera kan bjuda på två smakprov. 

Växtbaserad mat – smart för kropp och hjärna

Kost

I år minskade köttkonsumtionen i Sverige för andra året i rad och ligger nu på samma nivå som den var 2007. Vi har fortfarande en bit kvar innan vi befinner oss på den nivå vi var innan Svreige gick med i EU och priset på kött sjönk men utvecklingen tycks gå stadigt nedåt. I takt med det ökar intresset för vegansk eller växtbaserad mat och i dagarna släpptes en ny bok med helt växtbaserade recept.

Tävla och vinn albumet “Svart katt”

Tävling

Sångerskan Cecilia Thorngrens album "Svart katt" fick ett varmt mottagande när det kom ut. Nu har du chansen att vinna ett signerat exemplar med låtar ur den svenska visskatten samt nyskrivet material av Staffan Hellstrand och Peter Le Marc.