Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

kvinna stretchar

Så kommer du igång med träningen

Januari betyder fullsatta gym. Intentionen är oftast god när vi börjar träna eller gå på en strikt diet men många orkar inte fortsätta. Kanske är målen för högt satta eller så är hårdträning inte det som behövs. Här är några tips för att komma igång som ökar chanserna att förändringen blir bestående.

Är din kropp stressad och uppe i varv? Då kanske inte hård träning är svaret. Eller snarare bristen på återhämtning som saknas. Kanske är det en mjukstart som behövs. Att till exempel bara börja att andas medvetet. Eller att köra färre träningspass och istället peta in 15 minuter av rörlighet, djupa andetag, meditation och/eller avslappning.

 

Försök att komma igång på dina villkor. Ingen annans. Strunta i löpsedlar, instagramutmaningar, andras hets. Om de nu inte gynnar dig och det du behöver. Känn istället in, testa vad som funkar för kroppen och själen just nu, och se vad som behövs mer av under året. Här kommer 5 tips på hur du kommer igång med din träning eller det där andra som du behöver!

 

Vad passar mina behov
Om du avskyr att springa, och du gett det så pass många försök att du vet att det inte handlar om att det känns tungt för att du inte är van: skippa löpningen. Hitta något annat! Det du gör ska kännas roligt och ge energi. Blanda upp löpningen med yoga och stabiliserande pilates för ett strålande recept på variation. Behöver du slappna av så varför inte testa andningsövningar?

LÄS OCKSÅ: Armhävningar förlänger livet

Slå två flugor i en smäll
​• Istället för att ta en fika, promenera med kompisen eller den du har möte med.
• Om du ska prata en stund i telefon, ta en promenad under tiden.
• Gör tålyft när du diskar eller byter blöjor.
• När du ser på tv, gör lite utfall, armhävningar, rygglyft, plankan eller några rörlighetsövningar.

LÄS OCKSÅ: ”Behåll” hjärnan med träning

Ställ klockan bara lite tidigare
Att träna på morgonen kan kännas omöjligt. Men faktum är att för många handlar det bara om att få lite rutin, så kan det faktiskt bli uthärdligt. Och du behöver inte gå upp 2,5 timme tidigare än vanligt för att hinna till gymmet. Gör några enkla solhälsningar i 10 min innan familjen vaknar! Eller gå upp en halvtimme tidigare och kör 20 min träning som mjukstart, eller en kortare löprunda.

 

LÄS OCKSÅ: Träna hållbart med antiinflammatorisk mat

Lunchdate
Svårt att få till det på morgonen? Meditera på lunchen. Ta en promenad och passa på att få lite dagsljus. Ta en halvtimmes löprunda eller kila iväg på ett pass på gymmet. Eller så springer du bara uppför trapporna till jobbet. Allt räknas och pigg och glad blir man!

Skippa bilen eller bussen
Har du cykelavstånd till jobbet? Eller kan du till och med ta en längre promenad dit? Här har du det ypperliga tillfället att röra på dig. För att underlätta, ställ ett par skor på jobbet så kan du dra på sköna promenadskor dit och hem. Blir du varm av cyklingen eller promenaden? Duscha innan och ta på en annan t-shirt under som du kan byta från på jobbet. Det går alltid att hitta sätt att få till det. Det kanske inte funkar varje dag men gör det någon/några gånger per vecka så har du rört på dig massor!

Av redaktionen

Källa: Yogobe

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Har du magnesiumbrist? Här är maten som innehåller magnesium

Kost

Magnesium är ett vanligt och viktigt mineral som många av oss kan ha brist på. Anledningen till att så många har för lite magnesium i kroppen beror på att mineralet förbrukas snabbare när vi stressar men också att dagens mat inte är tillräckligt magnesiumrik. Vill du öka på ditt magnesiumintag, ät kakao, bönor, havregryn eller nötter.

rysk rot

Trött? Prova rysk rot som snabbt ger energi

Naturlig hälsa

Rysk rot kallas också sibirisk ginseng och är den fysiska adaptogenen. Den har använts vid stressrelaterade besvär, utmattning och som en behandling för att undvika biverkningar av andra läkemedel på grund av örtens leverrenande effekt. Rysk rot har också används vid mental trötthet och impotens.

kvinna på badstrand

Drick mer och undvik urinvägsinfektion

Naturlig hälsa

Många har någon gång haft urinvägsinfektion och känner väl igen den brännande känslan vid urinering, och behovet av att ständigt gå på toaletten. Men gå känner till att något så enkelt som att dricka mer vatten kan bidra till att minska risken för att få besvär med urinvägarna.

 

flicka som blåser på maskros

Ogräsen som är riktigt nyttiga

Kost

Ogräs är inte bara dåligt. Det finns en anledning till att ogräs växer i ohejdat takt. Dessa är starka och när de växer under dåliga förutsättningar utvecklar de kraft. Många medicinalväxter är  vad vi kallar för ogräs. Här kommer några spännande ogräs att lägga på minnet.

kvinna tar sig för munnen

Lindra herpes på naturlig väg

Hälsa

Det är många som lider av herpes. Det finns rapporter om att åtta av tio har herpes typ 1, vilket oftast betyder att man får munsår. Cirka en av fyra svenskar har herpes typ 2, vilket betyder att man har det i underlivet. Det finns naturliga sätt att lindra smärtan av ett herpesutbrott.

 

bär

Bären som främjar god hälsa

Kost

När vi använder ordet superbär så beskriver det bär som är särskilt rika på antioxidanter, vitaminer och mineraler. Antioxidanter skyddar mot fria radikaler i kroppen, och kan likans vid ett rostskydd på bilen. Forskningar har visat att befolkningsgrupper med hög medellivslängd och låg sjukdomsförekomst har haft ett högt intag av antioxidanter. Här kommer några antioxidantrika bär.

kvinna serverar seniorer mat

Så ska undernäring hos äldre förhindras

Äldre

2017 kom en rapport från Socialstyrelsen som berättade att 40 000 personer som har äldreomsorg lider av undernäring och att fler än 100 000 riskerar att hamna där. I Sigtuna utbildar man personalen, men även seniorer som vill, för att komma tillrätta med problemet.

Ett par vilar

9 effektiva tips för att hjälpa sömnen på traven

Hälsa

Vi behöver sova tillräckligt för att må bra. Hjärnan repareras under natten och om du inte sover tillräckligt fungerar inte denna process optimalt. Anledningarna till sömnproblem kan vara många, och inte sällan går problemen i cykler. Här är några tips för att hjälpa sömnen på traven.

 

färgglad omelett på tallrik

Lunchtips: Grekisk omelett

Glutenfritt

Utsökt sälta från fetaost, härlig krämighet från avokado och protein från ägg gör det här till en snabb, enkel och somrig lunch full av näring. Granatäpple och valnötter ger förutom supernäring även ett skönt tuggmotstånd. 

kvinna som får skönhetsbehandling

IPL – kan det vara bra för huden?

Hud

Det finns en uppsjö av nya behandlingsformer med olika maskiner inom skönhetsindustrin. Fokus ligger på att förbättra hudkvalitén i ansikte, hals och på dekolltaget. Har du hört talas om IPL? Det är en form av mjukverkande laser som stimulerar kollagenet och ger en jämnare hudton.

 

kvinna och mygg

Variant av botox som skydd mot myggor

Eko/miljö

Pål Stenmark är professor i strukturell biokemi och han har belönats med ett pris för att ha hittat ett nytt botox-gift som fungerar mot malariamyggor. Insektsgifter är ofta väldigt miljöovänliga, men just detta botoxmedlet, som är ett protein, bryts ner i naturen och lämnar inte några onaturliga rester.

 

två kvinnor med former vid stranden

Därför går vi upp i vikt när vi blir äldre

Vikt

De allra flesta tycker nog att det blir allt svårare att hålla vikten i takt med att de blir äldre. Forskning från Karolinska Institutet visar att vi med åren får en minskad omsättning av fett – eller så kallade lipider – i fettväven, vilket gör att vi lättare går upp i vikt när vi blir äldre.