Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

illustration av ledsen nedstämd och hjärtekrossad tjej

Så lär du dig leva med din smärta

Vi behöver inte alltid försöka ta bort smärta så fort den uppkommer.
Det anser bokaktuella psykiatern Åsa Nilsonne.
– Om vi vågar ha ont ibland kan det märkligt nog leda till en bättre
 livskvalitet, säger hon.

Vi lever i en tid då vi ofta försöker ta bort allt som gör ont – både fysiskt och psykiskt - snabbt och till varje pris.
Men enligt Åsa Nilsonne, psykiater och professor emeritus i medicinsk psykologi som är aktuell med boken ”Mindfulness utan flum” där hon presenterar aktuell forskning på ämnet, kan jakten på ett smärtfritt liv stå oss dyrt.
– Den aktuella opioidepidemin som tagit många liv är en sorglig konsekvens av att vi så desperat försöker undvika smärtan i våra liv. Idag äter fler svenskar än någonsin antidepressiv medicin, en ökning som är särskilt uttalad bland unga kvinnor och smärtstillande mediciner är storsäljare, även sådana som främst ska lindra psykologisk smärta.

 

LÄS OCKSÅ: Vanliga värktabletter kan ge hjärtproblem enligt ny studie

2, 5 miljoner hämtade ut smärtstillande
2015 såldes två av de vanligaste receptfria smärtlindrande preparaten – paracetamol och ibuprofen – för runt 800 miljoner

Psykiatern Åsa Nilsonne

Psykiatern Åsa Nilsonne Foto: Martin Stenmark

kronor i Sverige. 2018 hämtade nästan 2,5 miljoner personer ut smärtstillande receptbelagda läkemedel på apoteket. Åsa Nilsonne blir bekymrad  när hon träffar unga kvinnor som medicineras på grund av ett smärtsamt uppbrott med en pojkvän eller svårigheter med studierna.
– Psykofarmaka kan absolut vara bra. Men då ska de ges i rätt dos till rätt person av rätt anledning under rätt längd. Allt annat är dåligt.

Alternativet är att kunna acceptera och stå ut med att ha ont. Och här har mindfulness mycket att lära oss, tycker Åsa Nilsonne, då hela mindfulnesstraditionen bygger på den centrala frågan hur vi kan hantera smärtan i våra liv.
– När ett barn trillar av cykeln så tröstar och blåser vi och sätter på ett plåster. Så småningom lugnar sig barnet, smärtan går över. Det är ingen i det läget som häller upp en rejäl whiskey till barnet för att hantera smärtan. Och det här förhållningssättet till det som gör ont kan vi ta med oss in i vuxenlivet.
Men Åsa Nilsonne är noga med att poängtera att mindfulness inte fungerar som en alvedon, utan snarare handlar om att förstå smärtans roll i våra liv och varför vi känner den överhuvudtaget.
– Jag skulle inte säga till en tonåring: bli aldrig kär för det innebär smärta, tårar och förtvivlan. För att uppleva kärlekens toppar måste vi klara kärlekens dalar. Det är en del av att bli vuxen.

 

LÄS OCKSÅ: ACT – acceptans som redskap att hantera stress

Ont även i sitt känsloliv
Mindfulnesstraditionen kan hjälpa oss att acceptera det vi upplever, även när det gör ont, anser Åsa Nilsonne som ser en parallell med patienter som uppsöker vården för att de har ont någonstans i kroppen med att de har ont någonstans även i sitt känsloliv. Vår smärtupplevelse påverkas starkt av våra tankar om smärtans betydelse. En fysisk smärta kan bli mindre besvärande om vi får reda på att den inte beror på något farligt, och likadant kan det vara med en psykologisk smärta, berättar Åsa Nilsonne.
– Vi vet att deprimerade personer ofta även har ont i kroppen, och att människor med kroppslig smärta kan utveckla depressioner. Det är nämligen delvis samma delar av hjärnan som är aktiva när vi har ont på grund av en rent kroppslig händelse, och när vi lider emotionellt. Därför blir ny forskning om kroppslig smärta även intressant för vår förståelse av vårt känslomässiga lidande.

Kan alla mentala problem lösas med rätt attityd och mindfulness?
– Nej. Däremot kan mindfulness vara till hjälp när vi ska lösa problem, eftersom vi kan bli bättre på att förstå vad vi tänker och känner. Då blir vi även bättre på att hantera de problem som dyker upp och bättre på att orka ha ont i bland.

Av Tina Harr


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

 

korg med nässlor

Plocka nyttiga nässlor och annat ogräs

Hälsa

På våren men även sommaren kan du plocka nässlor och göra nässelsoppa eller torka för att dricka som te. Nässlorna är stärkande för immunförsvaret, men är även bra för hud och hår då dessa är rika på både vitaminer och mineraler.

kvinna väljer frukt i butik

Svenskarnas maghälsa har blivit bättre 

Hälsa

Äntligen lite positiva nyheter om svenskarnas hälsa. När Magrapporten 2021 presenterade siffror på just magproblemens utbredning visade det sig att våra magar nu mår bättre än vad de gjorde 2019. Framför allt är magarna hos de unga kvinnorna i bättre skick.

Collage: ung kvinna blinkar med ena ögat, bredvid fem BB-krämer

Skönhetspanelen testar: BB-cream

Hud

En bra BB-cream jämnar ut hudtonen och ger täckning likt en foundation – samtidigt som den ger fukt och smidighet till huden som en dagkräm. Vi har testat fem ekologiska krämer, och funnit en favorit!

 

par som springer

Näringsämnen du inte ska missa när du tränar

Kost

Om du har ett fysiskt krävande jobb, tränar mycket eller tänker börja träna – då har du ofta en högre omsättning av näringsämnen i kroppen än andra som är mer stillasittande. Här kommer några vitaminer och mineraler som du ska se till att få i dig för att orka träna.

 

kvinna tar en saltgurka

Så blir du av med ditt saltsug

Kost

Du har säkert haft en stark känsla av att du vill äta någon salt och letar efter salta nötter eller saltlakrits att knapra på. Det finns förstås en anledning till längtan efter salt. Näringsfysiologen Rebecca Johansson förklarar hur du löser problemet.

Därför är lök så nyttigt

Hälsa

Hacka, stek, ugnsbaka eller koka. Lök kan tillredas på många sätt. Vanlig lök är inte bara en smakhöjare, den främjar hälsan på många sätt. Till exempel stärker lök de goda bakterierna i tarmen och både gula och röda löken innehåller quercetin som är bra för immunförsvaret.

 

kvinna som yogar

5 yogaövningar för lugn och balans

TRÄNING

Kan yoga på en stol verkligen ge något? Ja, mycket mer än vad man kanske tror, säger Annika Sjöström som är kundaliniyogalärare. Du får bättre hållning och cirkulation, minskad stress och mer glädje. Här har hon satt ihop några övningar för Kureras läsare.

flicka med ballong springer

6 bra knep för extra energi i vår

Hälsa

På våren kan många känna sig dränerad på energi och ork efter en lång vinter. Dålig sömn, näringsbrist, stress och oro är vanliga orsaker. Här är några tips som kan hjälpa dig att få tillbaka krafterna.

hjärna med tärningar i

Spelberoende tar större risker

Forskning

I dag har spelberoende blivit så pass utbrett och stort att regeringen anser att det blivit ett folkhälsoproblem. Siffror visar på att 340 000 svenskar har ett spelberoende. Ny teknik har bidragit till ett komplexare missbruk. Nu visar forskning en koppling mellan hjärnans belöningsnätverk och att följa impulser som medför risker.

Fredagsmys med tex-mex

Fredagsmys med tex-mex

Mat

Ingen fredag utan tacos! Men har du möjligtvis tröttnat lite på den klassiska ”fredagsmys-tacosen” kanske det här kan ge dig inspiration till nya tillbehör som piffar upp lite.

 

Frallor med en bytta smör

Proteinboostade frallor med bönor

Matbröd

Unna dig själv eller en närstående riktigt goda, nybakade frallor till frukost eller mellis! Dessa är bakade med bönor som höjer proteinhalten, mättar bra och passar perfekt till både unga idrottare och äldre personer med ökat proteinbehov.