Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

illustration av ledsen nedstämd och hjärtekrossad tjej

Så lär du dig leva med din smärta

Vi behöver inte alltid försöka ta bort smärta så fort den uppkommer.
Det anser bokaktuella psykiatern Åsa Nilsonne.
– Om vi vågar ha ont ibland kan det märkligt nog leda till en bättre
 livskvalitet, säger hon.

Vi lever i en tid då vi ofta försöker ta bort allt som gör ont – både fysiskt och psykiskt - snabbt och till varje pris.
Men enligt Åsa Nilsonne, psykiater och professor emeritus i medicinsk psykologi som är aktuell med boken ”Mindfulness utan flum” där hon presenterar aktuell forskning på ämnet, kan jakten på ett smärtfritt liv stå oss dyrt.
– Den aktuella opioidepidemin som tagit många liv är en sorglig konsekvens av att vi så desperat försöker undvika smärtan i våra liv. Idag äter fler svenskar än någonsin antidepressiv medicin, en ökning som är särskilt uttalad bland unga kvinnor och smärtstillande mediciner är storsäljare, även sådana som främst ska lindra psykologisk smärta.

 

LÄS OCKSÅ: Vanliga värktabletter kan ge hjärtproblem enligt ny studie

2, 5 miljoner hämtade ut smärtstillande
2015 såldes två av de vanligaste receptfria smärtlindrande preparaten – paracetamol och ibuprofen – för runt 800 miljoner

Psykiatern Åsa Nilsonne

Psykiatern Åsa Nilsonne Foto: Martin Stenmark

kronor i Sverige. 2018 hämtade nästan 2,5 miljoner personer ut smärtstillande receptbelagda läkemedel på apoteket. Åsa Nilsonne blir bekymrad  när hon träffar unga kvinnor som medicineras på grund av ett smärtsamt uppbrott med en pojkvän eller svårigheter med studierna.
– Psykofarmaka kan absolut vara bra. Men då ska de ges i rätt dos till rätt person av rätt anledning under rätt längd. Allt annat är dåligt.

Alternativet är att kunna acceptera och stå ut med att ha ont. Och här har mindfulness mycket att lära oss, tycker Åsa Nilsonne, då hela mindfulnesstraditionen bygger på den centrala frågan hur vi kan hantera smärtan i våra liv.
– När ett barn trillar av cykeln så tröstar och blåser vi och sätter på ett plåster. Så småningom lugnar sig barnet, smärtan går över. Det är ingen i det läget som häller upp en rejäl whiskey till barnet för att hantera smärtan. Och det här förhållningssättet till det som gör ont kan vi ta med oss in i vuxenlivet.
Men Åsa Nilsonne är noga med att poängtera att mindfulness inte fungerar som en alvedon, utan snarare handlar om att förstå smärtans roll i våra liv och varför vi känner den överhuvudtaget.
– Jag skulle inte säga till en tonåring: bli aldrig kär för det innebär smärta, tårar och förtvivlan. För att uppleva kärlekens toppar måste vi klara kärlekens dalar. Det är en del av att bli vuxen.

 

LÄS OCKSÅ: ACT – acceptans som redskap att hantera stress

Ont även i sitt känsloliv
Mindfulnesstraditionen kan hjälpa oss att acceptera det vi upplever, även när det gör ont, anser Åsa Nilsonne som ser en parallell med patienter som uppsöker vården för att de har ont någonstans i kroppen med att de har ont någonstans även i sitt känsloliv. Vår smärtupplevelse påverkas starkt av våra tankar om smärtans betydelse. En fysisk smärta kan bli mindre besvärande om vi får reda på att den inte beror på något farligt, och likadant kan det vara med en psykologisk smärta, berättar Åsa Nilsonne.
– Vi vet att deprimerade personer ofta även har ont i kroppen, och att människor med kroppslig smärta kan utveckla depressioner. Det är nämligen delvis samma delar av hjärnan som är aktiva när vi har ont på grund av en rent kroppslig händelse, och när vi lider emotionellt. Därför blir ny forskning om kroppslig smärta även intressant för vår förståelse av vårt känslomässiga lidande.

Kan alla mentala problem lösas med rätt attityd och mindfulness?
– Nej. Däremot kan mindfulness vara till hjälp när vi ska lösa problem, eftersom vi kan bli bättre på att förstå vad vi tänker och känner. Då blir vi även bättre på att hantera de problem som dyker upp och bättre på att orka ha ont i bland.

Av Tina Harr


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Tre kvinnor med olika etnicitet står bredvid varandra

DNA-test för smartare hudvård?

Hud

Du kan göra det för att optimera din träning eller för att ta reda på mer om din tarmflora – men även för att få skräddarsydd hudvård. Flera företag erbjuder nu DNA-test som utlovar kunskap om hudens genetiska förutsättningar. Är det här framtidens hudvård?

 

Milkshake med saffran, fikon och lime

Chia-milkshake med saffran, pistage och lime

Recept

Saffran kvar efter julhelgerna, men ingen inspiration till vad du ska göra med den? Det här är en god och nästintill rå "milkshake" som passar perfekt som en läskande och exotisk dessert eller som mellanmål. Saffransmaken bryts av med fräsch lime, mynta och söt vanilj!

tofu på skärbräda

5 nyttigheter med tofu

Hälsa

Att välja bort kött eller att minska sin köttkonsumtion blir allt vanligare – och Sverige ligger i framkant. Vegetarisk är trendigt och anledningarna till att fler väljer växtproteiner beror på flera olika saker. Tofu är gjort på soja. Här får du fem nyttiga skäl att äta tofu – och ett recept på rotfrukter och tofu i ugn.

kvinna tittar på mobilen på natten

Var fjärde svensk sover dåligt

Hälsa

Att sova bra är en av de viktiga hörnstenarna för att må bra, både psykiskt som fysiskt. En nyligen gjord Sifo-undersökning visar att en av fyra svenskar sover dåligt. Och många gör ingenting åt sina problem, trots att man via mindfulness och en del tillskott skulle kunna sova bättre.

Vetenksapsjournalisten Henrik Enbart

Henrik Ennart: ”Den enklaste maten är den mest hälsosamma”

Kost

Den allra enklaste maten är också den mest hälsosamma – som gör både våra tarmbakterier och oss själva lyckliga. Och den visar sig komma från en liten region, tillika blå zon, söder om Rom! Henrik Ennart, aktuell med boken ”Happy food green”, berättar om den ursprungliga medelhavskosten, som äts av de som lever längst.

 

färgrika grönsaker

Näringsämnen som kan bidra till mindre symtom vid covid-19

Forskning

Kardiologen och överläkaren Urban Alehagen har tillsammans med norska och ryska forskare gjort en studie där de skriver att brist på specifika näringsämnen kan förvärra symtomen för de som fått covid-19. Genom att säkerställa en god näringsstatus, framförallt bland äldre, kan detta ha en immunstärkande effekt.

Råkostsallad med syrade morötter

Recept

Vad sägs om en probiotisk dundersallad som gör susen för mag-tarmkanalen? Här är en god - och nyttig - råkostsallad, signerad kost- och hälsocoachen Tina Haldorsson aktuell med kokboken "Läkande dundermat".

Sockerfria ballerinakakor

Så lyckas du med sockerfri bakning

Kost

Anna Winér är ägare av ett populärt Instagram-konto där hon delar med sig av frestande recept på veganska sötsaker och bakverk, som alla är fria från både vitt socker och gluten. Nu släpper hon en bok med sina 20 bästa recept och vi vill veta: hur lyckas man med den här sortens bakning?

 

Kakan kärleksmums mot svart botten

Sockerfria kärleksmums med superkrafter

Recept

På ytan må den se ut som en vanlig kärleksmums (och vem älskar inte det?) – men med kvarg och zucchini bland ingredienserna bidrar den med helt andra saker än en traditionell kaka. Exempelvis stabiliserar den blodsockret. Kanske precis det vi behöver efter jul- och nyårshelgernas alla förlustelser.

 

Kvinna på en yogamatta i en träningssal som mediterar

Nya trenden: Holistisk träning

TRÄNING

Lyfta skrot och löpturer i all ära – men allt fler väljer nu att ta kontroll över sin hälsa genom att ta ett helhetsgrepp på sin livsstil. – Vi behöver även träna vårt inre för att få bra resultat på vårt yttre, säger pt:n och hälsorådgivaren Hannah Berglund.

Linda la om kosten: “Nu är min typ 1 diabetes under kontroll”

Hälsa

När Linda Wade, 28 år, var gravid med sin dotter våren 2019 fick hon diagnosen typ-1 diabetes. Hon följde kostråden hon fick av dietisten. Men det var svårt att injicera rätt dos insulin till de kostråden. Linda Wade startade istället sitt eget hälsoprojekt och när hon började äta antiinflammatorisk kost och motionera lagom kunde hon minska insulinmängden och nu tar hon inte längre insulin.

 

kosmetika och sminkprodukter mot rosa bakgrund med ett överstruket rött kryss

Tre av fyra skönhetsprodukter är hälsofarliga

Hud

Tre av fyra skönhetsprodukter innehåller ämnen som är misstänkt hormonstörande, allergiframkallande eller skadliga för miljön, visar en ny undersökning. – Folk är tyvärr inte medvetna om vad produkterna som de använder dagligen faktiskt innehåller, säger Kureras skönhetsexpert Sara Nomberg.