Vitlöksodling

Så skyddar du ditt hjärta – med lagrad vitlök

Lagrad vitlök...

Sänker blodtrycket.

Sänker kolesterolet.

Sänker triglycerider.

Minskar arteriell plackbildning.

Är antibakeriellt, antiviralt och antiseptiskt.

Är en effektiv infektionsbekämpare.

Stärker immunförsvaret.

Hjälper diabetiker (Förhöjt blodsocker, med eller utan diabetes, producerar skadliga substanser kallade advaced-glycation-endproducts (AGE) i en process som kallas glykosylering, vilken skadar blodkärlen. Åldrat vitlöksextrakt hämmar bildningen av dessa substanser.).

Rekommenderat dagligt intag är 1 200 milligram AGE, gärna tillsammans med mat och utspritt över dagen.

 

Att vitlök är bra mot förkylningar har de flesta hört. Men att det också sänker blodtryck, kolesterol samt motverkar åderförfettning visste du kanske inte? Faktum är att upptäckten om hur lagrad vitlök påverkar hjärt- och kärlhälsan kan bli den bästa hjärtmedicin som finns.

Även om vitlök använts som medicin i mer än 5 000 år är det först de sista femtio åren ungefär som forskarna börjat att skaffa sig vetenskapliga bevis för att vitlöken är en riktig dunderlök. Att äta en eller två råa klyftor per dag är ett alternativ för den som vill ta del av vitlökens många positiva egenskaper. Men många uppskattar inte smaken – och ännu fler har svårt för lukten.

Minskar risk för fästingar
Vitlökens starka lukt är ett svavelämne som heter allicin vilken uppstår när man skär eller krossar vitlöken. Allicinet är vitlökens skydd mot skadedjur och den hjälper även oss människor. Studier visar till exempel att vi kan minska risken att få fästningar med 90 procent när vi äter rå vitlök. Det är också allicinet som gör vitlöken så antibakteriell, vilket är orsaken till dess effektivitet vid förkylning.

 

Lagrad vitlök mest effektivt
Men – allicinet är flyktigt och bryts ner på väldigt kort tid i magsäcken. Av den anledningen är det svårt att tillverka effektiva kosttillskott på färsk vitlök. I Japan började man därför att att lagra vitlök. Den tekniken kombinerades sedan med västerländsk vetenskap och resultatet blev så kallat AGE, det vill säga Aged Garlic Extract, något som visat sig mycket effektivt i de många studier som gjorts, däribland över 700 stycken på kosttillskottet Kyolic Aged Garlic Extract, vilket innehåller det lagrade vitlöksextraktet.
– När vitlöken lagras kallt i en spritlösning i närmare två år omvandlas allicinet till andra ämnen som inte alls är flyktiga men som har en fantastisk effekt på hjärta och kärl, säger den amerikanske kardiologen Matthew Budoff vid University of California i Los Angeles, UCLA i en intervju med tidningen Allas.

Budoff

Matthew Budoff vid University of California i Los Angeles.

Bra för hjärthälsan
Han är specialiserad på att hitta preventiva behandlingsmetoder mot hjärt- och kärlsjukdomar och menar att den lagrade vitlökens effekter på hjärthälsan är minst lika bra som traditionella hjärtmediciner, kanske till och med bättre. Han tar ett särskilt tillskott som exempel:
– Vi har gjort studier på ren AGE som finns i kosttillskottet Kyolic och kan se att blodkärlen blir mindre stela, plackbildningen (vilket är det som leder till åderförkalkning) minskar, det onda kolesterolet sjunker, det goda höjs. Homocysteinet (en markör för hjärtsjukdom) sänks och likaså blodtrycket. Och effekten blir ännu större i kombination med coenzym Q10, fortsätter han.
Vitlöksextraktet Kyolic, som är helt luktfritt, kommer från av ekologiska vitlökar odlade utan bekämpningsmedel, vilket är nödvändigt för att vitlöken ska bli tillräckligt balanserad och näringsrik.

Minskar farligt fett
Några kontraindikationer med andra mediciner har inte visat sig. Inte heller några biverkningar.
– Extra spännande är våra senaste studier där vi kunnat mäta att det farliga fettet som lägger sig i lever och hjärta och orsakar inflammationer i blodkärlen minskar av AGE.

Studie av personer som tog statiner
I en studie publicerad i Journal of Nutrition undersökte Matthew Budoff effekterna av lagrad vitlök hos personer med hjärtproblem som tog statiner.
–  Jag fann att antalet förkalkade artärer hos en person med förhöjt kolesterol minskade med 40 procent på ett år, säger han.
Han fortsätter:
– När jag och mitt team gav patienter 1 200 milligram extrakt av lagrad vitlök per dag saktades tillväxten av deras plackbildning ner med 66 procent på ett år.

”Det kan rädda ditt liv”
I studien sågs inget negativt samspel mellan statinerna och vitlökstillskottet. Däremot kunde man se att statinerna inte kunde stoppa tillväxten av arteriell plackbildning utan tillskottet av den lagrade vitlöken.
– Jag tycker att lagrat vitlöksextrakt borde tas varje dag på samma sätt som dina multivitaminer, menar hjärtläkaren Matthew Budoff i Journal of Nutrition.
– Så viktigt är det. Det kan rädda ditt liv.

Av Isabelle G Hedander

Lagrad vitlök...

Sänker blodtrycket.

Sänker kolesterolet.

Sänker triglycerider.

Minskar arteriell plackbildning.

Är antibakeriellt, antiviralt och antiseptiskt.

Är en effektiv infektionsbekämpare.

Stärker immunförsvaret.

Hjälper diabetiker (Förhöjt blodsocker, med eller utan diabetes, producerar skadliga substanser kallade advaced-glycation-endproducts (AGE) i en process som kallas glykosylering, vilken skadar blodkärlen. Åldrat vitlöksextrakt hämmar bildningen av dessa substanser.).

Rekommenderat dagligt intag är 1 200 milligram AGE, gärna tillsammans med mat och utspritt över dagen.

 

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Cannabisplanta

Förbjuden ört ska testas mot nervsmärta

Allmänt

Cannabis är en kontroversiell växt då den vanligtvis används som drog. På grund av dessa egenskaper är den också förbjuden på många håll i världen men då den även visat sig ha medicinsk effekt vid bland annat smärta börjar allt fler länder lätta på restriktionerna.

ensam man sedd bakifrån går mitt i väg i regn

”Mineralet litium skulle kunna förbättra den mentala folkhälsan radikalt”

Mental hälsa

I början av året skrev Pehr-Johan Fager en krönika om mineralet litium. Kurera fick så mycket läsarfrågor på det inlägget, och blev själva så nyfikna, att vi ville följa upp det med en längre intervju. Det gör vi här. "Trots att man visat att litium har viktig betydelse för allt levande har det fastnat i facket för läkemedel. Det gör att man inte får sälja litium som kosttillskott, inte ens i doser hundra gånger lägre än läkemedelsdosen. Det är synd eftersom mineralet skulle kunna förbättra den mentala folkhälsan radikalt. Studier visar till exempel att man i områden med mer litium i dricksvattnet har lägre frekvens av självmord", säger Pehr-Johan, kemist och författare till boken ”Litium – det nya hälsomineralet”. 

Peter Wilhelmsson

Du är vad du äter

Krönikan

Vi har alla hört uttrycket ”Du är vad du äter”. Det är en bra påminnelse för att motivera människor att äta bättre, men är samtidigt en grov förenkling av verkligheten. ”Du är vad du äter, smälter och absorberar” är en mer korrekt påminnelse om att det är viktigt att både äta bättre och smälta maten bättre för en optimal hälsa. Här är min detaljerade topp 12-lista för att öka medvetenheten om hur intag av livsmedel påverkar din hälsa.

Karl Dyall i danspose

Karl Dyall om vägen tillbaka från sin svåra tid – och om sin nya kärlek…

Hälsoprofilerna berättar

Karl Dyall är ex-dansaren som skadade sig mitt under en föreställning och sedan botade sin smärta med crossfit. Han blev så biten att han till och med skrev en bok om den högintensiva träningsformen och startade ett crossfit-gym. För Kurera berättar han om vägen tillbaka, hur han håller sig ung och om tilliten till så kallad supernäring. – Jag har privilegiet att ha en fru som är näringsterapeut så jag är väl medveten om vilken roll kost, tillskott och så kallad superfoods kan spela, säger han till Kurera.

Mango i skål

Ericas mangobowl med kokos

Desserter/sötsaker

I sin nya bok "Superfood boost" visar Erica Palmcrantz Aziz att nya, bättre vanor varken behöver vara krångliga eller tidskrävande. Här får läsaren lära sig om råvaror som ger lite extra skjuts åt hälsan – eller enkelt översatt ingredienser som är lika mycket mat som de är medicin. Kureras reporter Emma V Larsson testar ett recept och ger sitt omdöme

Övning: Boosta din energi

Träning

Det är lätt att känna sig trött framåt eftermiddagen och då kan det vara svårt att motstå den där chokladkakan. Byt ut eftermiddagsfikat mot en snabb energihöjande yogaövning istället.

Erica Palmcrantz Aziz håller ett mangoldblad

Ericas 10 hälsofavoriter

Hälsa

Erica Palmcrantz Aziz delar med sig av sina tio absoluta hälsofavoriter. Träning och det japanska matchatéet hamnar högt upp på listan andra kärlekar är skratt och att göra egna ansiktskrämer. Erica är lika noga ned vad hon har på utsidan som vad hon stoppar i kroppen.

Lyckad semester med adaptogener

Hälsa

När det är dags för semester brukar Ann-Sofi Kronvall, 53 år, alltid rasa ihop. Antingen blir hon förkyld eller så sover hon sig igenom den första veckan. Men förra året laddade Ann-Sofi med så kallade adaptogener, naturliga ämnen som bland annat förbättrar kroppens återhämtningsförmåga och resultatet blev helt annorlunda.

Pinus maritima tallskog i norra portugal

Därför bör du upptäcka pyknogenol

Naturlig hälsa

Har du upptäckt ämnet pyknogenol än? Om inte är det dags nu. Det helt naturliga ämnet, som kommer från barken från en specifik typ av tall, är den mest kraftfulla naturliga antioxidant man idag känner till. Pyknogenol gör nytta på en lång rad områden. Här är några av dem.

Karin Isberg

Exklusivt för Kureras läsare: En artikelserie om effektiv stresshantering

Mental hälsa

Karin Isberg är författare och stressexpert. När Kurera hösten 2015 intervjuade henne i en artikel om utmattning blev den snabbt en av sajtens absolut mest lästa artiklar någonsin och fick till och med fick Kureras server att krascha. Nu har Karin skrivit boken "15 sätt att bli fri från stress" där hon ger råd om hur man snabbt och enkelt kan sänka stressen i sitt liv. Kurera har som enda tidning fått möjlighet att publicera en artikelserie som bygger på boken. Under sommaren kommer du som besöker Kurera.se att få ta del av den.

Jerry Brännmyr

”Din kropp är perfekt men fungerar inte perfekt om du inte tar hand om den”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att man bara symtomlindrar den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet. Därför har vi dragit igång artikelserien "Hälsoprofilerna berättar" där näringsexperter av olika slag får berätta om vilken näring, om någon, de tycker att folk bör tillföra – ur ett rent generellt perspektiv så klart. Samt vilka tillskott, om några, de äter själva. Det har blivit dags för Kureras kanske mest åsiktsfulle krönikör att säga sitt: Varsågod Jerry Brännmyr.

johanna bjurström

Hur kan jag minska på stressen?

Krönikan

Stress påverkar din kropp mycket negativt. Att hitta lugna stunder med återhämtning arbetar jag mest personligen med, det är min stora svaghet. Som egenföretagare med många idéer är det en utmaning att kunna hitta stödsystem att luta sig mot för att inte stressen ska påverka mig så mycket. Här ska jag berätta mer om hur jag gör.

brun kvinna i gul bikini vid strandkant med röd drink

Effektivt solskydd – från insidan

Hud

När vi solar förbrukas mängder av E-vitamin och betakaroten som finns naturligt i huden. Genom att tillföra dessa ämnen kan huden lättare skydda sig och behålla sin naturliga balans. Betakarotenet ger dessutom huden en lätt solkysst ton. Här får du veta mer om betakarotenets – och andra näringsämnens förmåga att skydda mot solen.

Zarah Öberg

Zarah Öberg: ”Är noga med att tillskotten är naturliga och fria från tillsatser”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att bara symtomlindra den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet och har dragit igång artikelserien ”Hälsoprofilerna berättar”, där näringsexperter av olika slag får berätta om hur de tänker kring näring och näringstillskott – ur ett generellt perspektiv. Och så klart avslöja vilka eventuella tillskott de själva äter. Det har blivit dags för den tionde intervjupersonen i serien: Kureras egna näringsexpert Zarah Öberg.

Erica Palmcrantz Aziz

Ericas 8 skäl till att börja superfoodboosta dig

Hälsa

Raw foodinspiratören och kokboksförfattaren Erica Palmcrantz Aziz är aktuell med en nya boken "Superfood boost". Här listar hon de åtta främsta fördelarna med att boosta sitt näringsintag med näringstäta livsmedel eller så kallade superfoods. Fördelar som bland annat inbegriper viktminskning, bättre hälsa och mer energi.

Maya Nestorov

Maya Nestorov – om bästa verktygen för att läka och stärka sig själv

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att bara symtomlindra den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet och har dragit igång artikelserien "Hälsoprofilerna berättar", där näringsexperter av olika slag får berätta om vilken näring de tycker att folk bör tillföra - ur ett rent generellt perspektiv. Och vilka tillskott de själva äter. Det har blivit dags för Maya Nestorov – känd hälsobloggare och "Youtuber".

Mia Hagenmalm i köket

Mia Hagenmalm: ”Ta hand om din mage, sedan kommer allt annat”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att man bara symtomlindrar den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet. Därför har vi dragit igång artikelserien "Hälsoprofilerna berättar" där näringsexperter av olika slag får berätta om vilken näring, om någon, de tycker att folk bör tillföra - ur ett rent generellt perspektiv så klart. Samt vilka tillskott, om några, de äter själv. Det har blivit dags för vår alldeles egna Kurerabloggare, Mia Hagenmalm.