Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

kvinna klipper buske

Foto: Ateljé Photos 4 U

Saffran gav Christina glädjen tillbaka

Christina Werner

Ålder: 52 år.
Bor: Radhus i Täby.
Familj: Sambo.
Gör: Undersköterska inom hemtjänsten.
Så mår jag bra: Jag är ute i naturen mycket, praktiserar den lugna yinyogan och en del pilates. Har blivit helt såld på infraröd bastu eftersom spänningar och stelhet släpper i kroppen, men även mina celluliter är nästan helt borta.

När det sociala umgänget begränsades under pandemin så tappade Christina Werner lite av sitt goda humör. Hon började göra chokladpraliner med saffran och blev gladare. Men det var ingen långsiktig lösning – så Christina fann ett extrakt av saffran. Det gav henne glädjen tillbaka.

När coronapandemin begränsade vårt sociala rörelsemönster var det många som kände sig ensamma i sin vardag. Så var det också för Christina Werner. Hon saknade bio, kulturella aktiviteter och träffar med väninnorna. 

– Jag älskar matlagning och bakning. Under en period runt påsken förra året började jag göra praliner, och experimenterade med innehållet. Jag hade mycket saffran hemma och satte saffran i både chokladpralinerna och i min kvällsvälling. Så småningom märkte jag att jag började må bättre. Då förstod jag att det inte bara var pralinerna, utan att det sannolikt fanns något i saffran som gjorde att jag blev gladare, berättar Christina Werner.

 

– Men att äta praliner med saffran, även om de är goda, är ju inte hållbart. Mitt chokladätande hade börjat sätta sig runt midjan, säger hon och skrattar.

LÄS OCKSÅ: Ny studie: Kosten som minskade symtom vid depression

Lättare i sinnet

Christina bor med sin sambo i Täby. Hon är undersköterska och arbetar inom hemtjänsten, ett jobb som hon trivs med, men som är krävande på flera sätt.

– När mitt vanliga glada humör sjönk under pandemin så fick jag anstränga mig extra mycket för att hålla upp en glad attityd och ett trevligt sätt när jag träffade pensionärerna och mina kollegor. 

Eftersom Christina Werner anade att det kunde vara saffranet i pralinerna som lättat upp humöret så letade hon på nätet efter ett tillskott med saffran.

– Innan jag började med saffransprodukten tog jag magnesium, B- och D-vitamin. När jag sedan tillförde saffran märkte jag skillnad efter några veckor, och den skillnaden blev påtaglig. Jag skulle nog beskriva det som att jag fick närmare till skratt och att jag orkade mer. Livet blev på många sätt lättare när min sinnesstämning blev ljusare, säger Christina.

 

LÄS OCKSÅ: ”Ketogen kost hjälpte mig bli fri från depression”

Signalsubstansen serotonin

Tillskottet som Christina tar innehåller ett saffransextrakt som kan öka mängden fritt serotonin. Då ökas mängden biologiskt aktivt serotonin i hjärnan, vilket bidrar till att bevara känslomässig balans och en positiv sinnesstämning.

Signalsubstansen serotonin styr över vårt känsloläge, humör och vår mentala balans. Det kan avgöra om du känner dig trött eller pigg, om du har initiativförmåga och hur nattsömnen fungerar. Serotonin styr också lust och sexuell förmåga. Studier har visat att man kan motverka detta genom att öka tillgången på serotonin.

LÄS OCKSÅ: Frukt och grönt främjar god hjärnhälsa

Flera studier på saffran

– Jag var aldrig deprimerad, mer nedstämd, och förutom att jag har lättare till skratt och tyckte att livet kändes smidigare så skulle jag säga att saffransextraktet tar bort de skarpa hörnen i tillvaron och gör livet mjukare. Jag har tagit preparatet i lite drygt ett år och kommer att fortsätta.

Saffran har använts som krydda i Orienten under flera tusen år, men också som stämningshöjare för sinnet, det var en kunskap som gick i arv i generationer. Men vad man nog inte visste, och som dagens forskning visat, är att saffran kan öka koncentrationen av serotonin i hjärnan. 

Studier har visat att saffran gör skillnad på humöret efter två veckor hos de som känner sig trötta, oroliga och nedstämda. En iransk studie från 2005 visade stora skillnader mellan försökspersoner som gavs placebo och de som gavs saffran. Efter två veckor upplevde gruppen som åt saffran att deras depressionssymtom hade minskat något, och efter sex veckor med saffran minskade symtomen på depression tydligt.

 

En metaanalys baserad på fem studier visade att saffransextrakt kan lindra depressionssymtom lika bra som SSRI-preparat. Saffran kan användas i förebyggande syfte och studier har visat att saffran kan ge bättre sömn och stärka koncentrationen.

LÄS OCKSÅ: Koppling mellan stress och depression funnen

Lever hälsosamt

Nu har Christina börjat träna yinyoga igen, för att stärka ryggen som ofta tar stryk i jobbet. Hon går på thaimassage och har upptäckt infraröd bastu. På väldigt kort tid har hon märkt skillnad av bastun. Stelhet och värk försvinner direkt efter en bastusession och hennes celluliter är nästan helt borta.

– När jag kom in i klimakteriet förändrade jag mina matvanor eftersom jag blev extra känslig för mjölk och mjöl. Socker och alla feta såser försöker jag låta bli. Det är nog kombinationen av allt som gör att jag mår så bra. Men saffran tar jag numera som tillskott och inte i chokladpralinerna. Det krävs ju väldigt mycket vanligt saffran för att det ska ge effekt, säger Christina.

Av Inger Palm


Christina Werner

Ålder: 52 år.
Bor: Radhus i Täby.
Familj: Sambo.
Gör: Undersköterska inom hemtjänsten.
Så mår jag bra: Jag är ute i naturen mycket, praktiserar den lugna yinyogan och en del pilates. Har blivit helt såld på infraröd bastu eftersom spänningar och stelhet släpper i kroppen, men även mina celluliter är nästan helt borta.

Saffran

… har i tusentals år använts för att höja sinnesstämningen, framförallt i Orienten där det är en vanlig krydda i maten. Christina tar Saframyl Positive Mood, som är ett kosttillskott som innehåller saffransextrakt, men också vitamin B1, B2, B3, B6, B12, D3 och magnesium.
Saffran kan korrigera obalanser i hjärnan genom att  förhindra  de hjärnceller som producerar serotonin att suga upp fritt serotonin. Då ökar mängden biologiskt aktivt serotonin i hjärnan, vilket i sin tur bidrar till att både ge och bevara känslomässig balans. En kapsel saffransextrakt motsvarar ungefär lika mycket saffran som det finns i 32 lussebullar.
Vid nedstämdhet kan det räcka med ett egenvårdstillskott, motion, sund kost och att sova bra. Fördelen med kosttillskott mot nedstämdhet och oro är att det har milda eller inga biverkningar, de verkar relativt snabbt både på sömn och sinnesstämning.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

läkare håller i spruta

Debatt: Det bortglömda folket – vi med naturlig immunitet – vaccinera eller ej?

Kurera debatt

Covid-19 har fullt förståeligt tvingat myndigheterna till olika åtgärder för att minska den negativa påverkan av covid-19. Det som inte är förståeligt, eftersom det finns betryggande och övertygande evidens och fakta, är varför man konsekvent undviker att adressera och ta hänsyn till den numera stora gruppen (1,25 miljoner) av personer som har naturlig immunitet via en genomgången covid-19. En naturlig immunitet som man nu vet är bredare, djupare och att den räcker betydligt längre än en immunitet inducerad via vaccin. Det skriver osteopaten Leif Widebert i ett debattinlägg i Kurera.

kvinna klipper

Dags att sluta röka? Så lyckas du

Hälsa

Allt färre svenskar röker idag. Totalt sett är det bara sju procent i riket som röker, men pandemin har gjort att det ökat något. En Sifo-undersökning berättar att en av fyra vill sluta. Här kommer några goda råd för att nå lyckat resultat.

Leende kvinna i vit handduk och handduksturban smörjer in sig med gul kräm

Mera glow med gurkmeja!

Hud

Gurkmeja, den gul-orange kryddan som är en släkting med ingefära, kopplas till många hälsofördelar och läkande egenskaper. Men den antiinflammatoriska superkryddan kan även göra under för din hy och få den att stråla!

Falafelsallad

Fira Veganuary med en matig sallad!

Eko/miljö

Veganuary är här  – det globala initiativet som årligen vill inspirera oss till att äta veganskt under januari månad. Och till att äta mer växtbaserat över lag, för den egna och planetens hälsa. Det firar vi med att bjuda på ett smakrikt och lättlagat salladsrecept!

 

kvinna äter katrinplommon

Trög mage? Här är mat som är bra vid förstoppning

Mage

Trög mage drabbar alla lite då och då. Har du problem med förstoppning ska du ta och titta över vad du äter. Brist på fibrer kan vara en bakomliggande orsak men även vätskebrist kan ge trög mage. Här är några livsmedel som är särskilt bra att äta för dig som har problem med att magen stannar av.

kvinna lyfter hantlar

Så mycket vinner du på att börja styrketräna

Träning

Sverige är bland de länder som har flest personer med stillasittande jobb. Vi sitter nio-tio timmar varje dag och det påverkar hälsan. Vi behöver röra på oss mer, men det behöver inte bli jobbigt och ta en massa tid. Lite fler promenader kan förändra en hel del, och lägger du bara till lite styrketräning någon dag i veckan kan det betyda mycket för din hälsa. Studier visar att om du lyfter lite vikter kan det faktiskt förlänga sitt liv – med hela 15 år.

Visste du det här om nyttiga propolis?

Naturlig hälsa

Visste du att propolis har visad effekt på antibiotikaresistenta bakterier? Och att de hjälper mot både bältros, munherpes och är en effektiv behandling vid olika svampinfektioner. Propolis finns i tuggummi som kan tuggas vid halsont, i munspray, tandkräm och halstabletter.

kvinna äter nyttig mat

Så kommer du in i bättre matvanor

Kost

Nu när jul- och nyårshelgen har passerat kanske du vill äta mindre och sundare, men har svårt att få regelbundenhet och hälsosammare matvanor. Du är långt ifrån ensam – och det finns bra knep. Kureras expert, näringsmedicinska terapeuten Fredrik Ölander, hjälper dig att hitta tillbaka till ett sunt och hälsosamt ätande.

 

Bibimbap

Bjud på bibimbap – på klimatsmart vis

Recept

Bibimbap är en populär koreansk rätt där grönsaker blandas med ris, ägg och ofta någon form av kött. Den här vegoversionen, signerad stjärnkocken Paul Svensson, innehåller bland annat svenskt haveris, ingefära, ostronskivling och picklad rödlök.

Groddar i en låda

Grodda – både klimatsmart och nyttigt!

Eko/miljö

Linser, bönor och frön är näringsrik, billig och inte minst klimatsmart mat. Men visste du att de faktiskt blir ännu nyttigare om du groddar dem? Groddning gör nämligen att våra tarmar lättare tar upp näringen ur baljväxter. Här bjuder vi på en liten groddskola!

 

olika kålsorter

Laga billig och nyttig mat med kål

Kost

Så här i strax efter jul kan det kännas fullt i magen, men tomt i plånboken. Ta dig en titt i grönsaksdiskarna – både i frysdisken och den färska. Leta efter kålsorter du inte känner till. Kål av olika slag är riktiga hälsobomber och har höga så kallade orac-värden. Du kan laga både hälsosam och nyttig mat för en liten summa.

kvinna i vinter

Mutationen som gör att du tål kyla bättre

Forskning

Tillhör du dom som sällan fryser på vintern? Du kan du sakna proteinet α-aktinin-3 som finns i muskelfibrerna. Forskare vid Karolinska institutet har kunnat visa att dessa personer har mer tolerans mot kyla samt att de oftast är bättre på uthållighetssporter.

Har du skaffat dig ovanor? Så här får du goda vanor att bli beständiga

Hälsa

Vi har väl alla varit där, vissa kanske är där flera gånger per år. Den där dagen då vi fått nog av dåliga vanor och vill börja leva ett mer hälsosamt liv. Oftast blir vi extra motiverade efter jul- och nyårshelgerna, när vi ätit för mycket. Forskarna kallar det här tillståndet för ”Fresh start effect”. När vi lyckas rida på vågen av att vilja bli nya så går det bra. Fast förr eller senare tar det stopp. Men det behöver inte bli så. Med hjälp av några psykologiska knep kan ett nytt beteende bli en rotad vana.

Morgontrött? Det kan vara brist på goda bakterier i mage och tarm

Mage

Om du känner dig tröttare än vanligt på morgonen och bara vill fortsätta sova – då kan det vara magen som spökar. Förut tänkte vi oftast på att bakterier är skadliga, men idag har vi lärt oss att det finns både nyttiga och mindre nyttiga bakterier. Det handlar om att ha en bra balans i mage och tarm, och måna om mångfalden.

Fötter bredvid hudkräm och örter

Glöm inte fötterna i vinter!

Hud

Våra fötter ska bära oss fram, livet ut. Ändå har vi en tendens att behandla dem styvmoderligt varje vinter. Men med några enkla knep och redskap kan du motverka sprickor och läderhud, och hålla fötterna mjuka, fina och friska! Året om, livet ut.

 

Sifferballonger med år 2022 i guld

Gott nytt år önskar vi på Kurera!

Övrigt

Ett riktigt Gott nytt år vill vi på Kureras redaktion önska alla er läsare! Men innan vi tar oss an 2022 vill vi gärna summera 2021 lite. Vi är väldigt stolta över att Kurera vecka efter vecka har så många besökare. Vad har ni läst och klickat mest under året som gått?

Doftspridare

Må bra med hjälp av dofter

Hälsa

Naturliga parfymer, badoljor, lotions, doftpinnar, doftljus och doftspridare kan öka ditt välbefinnande – inte minst nu när mörker och kyla lägrat sig. Här förklarar vi allt från hur du kan bli piggare och känna mer lust, till hur du kommer till ro och sover bättre, med hjälp av dofter. 

 

Örter med läkande effekt i kroppen

Kryddor

Läkeörter har använts i alla tider och de finns överallt. I diket, på gräsmattan och ute på ängarna. Mycket av den kunskap som användes förr har fallit i glömska, förutom hos de som verkligen är intresserade. Här kommer några vanliga örter som du kan göra te på.