Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

johanna bjurström

Foto: Amanda Asp

Skydda dig mot allergier genom att ta hand om din tarm

Fakta

Johanna Bjurström är mamma till två tonårsbarn och har tidigare spelat fotboll på hög nivå. Hon är också föreläsare och författare inom hälsogenren samt coach, utbildad homeopat, mikronäringsterapeut, funktionsmedicinare, PT, hud- och näringsterapeut. Hon håller också i utbildningar där man kan läsa till holistisk hälso- och livsstilscoach.
Läs mer om henne på hennes hemsida Johannabjurstrom.se

Allergi kan uppkomma genom att bakterier och parasiter tar sig in i mage och tarm, där de skapar föruttnelsebakterier. Detta kan leda till nedsatt immunförsvar med trötthet, allergier, akne, eksem, olika tarmproblem och autonoma sjukdomar som följd. Väl fungerande mage och tarm är oftast liktydigt med god hälsa. Här delar jag med mig av mina bästa tips för en frisk tarmhälsa och ett starkt immunförsvar.

Tugga maten ordentligt
Först och främst är det viktigt att ha en bra nivå på magsyran. Ca 80 procent av befolkningen har problem med för låg magsyra idag. Tugga maten ordentligt, då förhindrar du många parasiter att komma ner i mage/tarm då saltsyran tar död på dem. Ät långsamt och sluta ät tills du är 80 procent mätt, det gynnar matsmältningen. Den som har låg magsyra kan även ta preparat med saltsyra, dessa ska dock intas med
Undvik animaliskt protein som kött, mjölkprodukter och ägg
Människan har svårt att smälta och bryta ner animaliska produkter, de kan skapa problem med förruttnelse i tarmen och då främst från kött. Vi får även i oss djurets hormoner som stör det egna hormonella systemet något som bland annat kan ge menstruationssmärtor och leda till barnlöshet. Ät lagom mängd proteiner – cirka ett gram per kroppsvikt – och ät proteiner från växtriket. Bra proteiner är till exempel quinoa, chia och hampa. Vi behöver inte så mycket protein som vi tror.

 

LÄS OCKSÅ: Är svårt allergisk – hur stärker jag mitt immunförsvar?

Undvik socker
Håll dig borta från choklad och andra sötsaker då sockret fungerar som föda för parasiter i tarmen.

Drick grön juice
Drick minst ett glas grön juice varje dag. Det gynnar mjölksyrebakterierna och gör att magen och tarmen känns lättare. Den som har mycket förruttnelsebakterier i tarmen som skapar gaser bör undvika färska grönsaker då det kan förvärra besvären till en början. Ät då hellre kokta grönsaker eller juica dem, det brukar funka bättre. Kålrot och rotselleri innehåller rikligt med bitterämnen som gynnar framförallt tunntarmen och tar bort bakterier där.

Ät vitlök
Vitlök har massor med fantastiska egenskaper bland annat tar den död på bakterier andra parasiter. En shot med vitlök dagligen ger ett bra skydd. Jag rekommenderar att ta både färsk, pulver och som saft. Vitlökssaften går ut i blodet där den fortsätter stärka kroppen.

LÄS OCKSÅ: Parfymämnen ger allergi visar ny analys

Tillsätt bra fettsyror
Ät bra fettsyror som finns i olivolja, kokosolja, avokado och nötter. Det smörjer tarmen och gynnar dess miljö.

Stötta slemhinnorna
Att stärka upp och stötta slemhinnorna kan göra mycket för att förebygga skada i kroppen. Kokosolja, L-glutamin och havtorn (omega 7) stödjer immunförsvaret och dess skydd i slemhinnorna. Här har vi en stor del av vårt första försvar och våra dendritiska celler. Vita blodkroppar vaktar så inte bakterier och andra främmande ämnen kommer in i kroppen och i blodet. En skada på slemhinnan i kombination med en för låg magsyra gör att de lättare kommer in.

Undvik stress och inför mindfulness
Vid stress sätts kroppen i ett flyktläge vilket gör att kroppen inte kan jobba eller funka på bästa sätt. Inför minst 15 minuters mindfulness per dag och lägg in det i kalendern det när det passar. Genom avslappning kan kroppen jobba, nervsystemet lugnar ner sig, tankarna blir klarare och immunförsvaret ges möjlighet att ta hand om saker som inte skall finnas i kroppen.

 

LÄS OCKSÅ: Vad är en allergi egentligen?

Kärlek och glädje
Man har sett att de som sprider kärlek och glädje och jobbar med sitt inre ledarskap har ett bättre immunförsvar och en bättre tarm.
Dessa steg är inte så svåra. Jag rekommenderar att man gör ett steg i taget. I längden kommer kroppen att må bättre, du får mer energi, finare hy och framförallt friskare mage och tarm.

Vilket steg kan du börja med?

Av Johanna Bjurström, coach och föreläsare

Kureras sektion Krönikan ger möjligheten att venti121lera en tanke, idé eller åsikt.
Krönikan skrivs av skribenter som är fristående från Kurera och behöver alltså inte handla om åsikter Kurera delar.
Är du intresserad av att skriva en krönika på Kurera.se? Kontakta då: webbredaktor(@)kurera.se.

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Fakta

Johanna Bjurström är mamma till två tonårsbarn och har tidigare spelat fotboll på hög nivå. Hon är också föreläsare och författare inom hälsogenren samt coach, utbildad homeopat, mikronäringsterapeut, funktionsmedicinare, PT, hud- och näringsterapeut. Hon håller också i utbildningar där man kan läsa till holistisk hälso- och livsstilscoach.
Läs mer om henne på hennes hemsida Johannabjurstrom.se

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

kvinna med långt hår

Hälsan syns i ditt hår

Hälsa

Kroniska besvär och obalanser kan vara svåra att upptäcka för sjukvården. Men en bit av ditt hår kan ge svar. En hårmineralanalys läser av 36 mineraler, spårämnen och metaller i din kropp. Kurera har pratat hår och hälsa med näringsmedicinare Ulrika Sunnerheim-Dahlman som gjort tusentals analyser de senaste 20 åren.

Montage: kvinnlig modell och fyra brun utan sol-produkter

Skönhetspanelen testar: Brun utan sol

Hud

Många av oss tycker om att se fräscht solkyssta ut på sommaren – men vill samtidigt helst undvika de skadliga UVA-strålarna från solen. Ett smidigt och hälsosammare sätt är att använda en ekologisk brun utan sol-produkt!

 

Flygbild över Central Park

Så förbättrar grönområden din psykiska hälsa

Eko/miljö

Vistelser i naturen eller i grönområden i storstäder, ensam eller i grupp, ger flera fördelar för vår psykiska hälsa. Till exempel en starkare känsla av meningsfullhet i livet och känslor av lycka. Nu vill svenska forskare att stadsplanerare ska använda sig av grönområden i städer för att minska psykisk ohälsa.

kvinna på sommaräng

Spenatextraktet som gör dig mätt – längre

Hälsa

Fetman ökar snabbt i Sverige. Mer än hälften av den vuxna befolkningen är överviktiga. Professor Charlotte Erlanson-Albertsson har sysslat med aptitreglering i flera decennier. Ett samtal vid middagsbordet ledde fram till ett tillskott med spenat som ger mättnad och leder till viktnedgång. Effekten är dokumenterad i kliniska studier.

 

fisk, bröd och grönsaker

Selen i jordarna minskar på grund av klimatförändringar

Hälsa

Selen är viktig för att du ska må bra. Mikronäringsämnet stöder 25 olika selenberoende enzymer i kroppen. Selen får du bland annat i dig när du äter fisk, nötter, mejeriprodukter och ägg. Men det finns ett stort problem – jordarna i Europa har låga nivåer av det livsviktiga ämnet, och klimatförändringarna gör problemet värre.

2 glas med overnight oats med hallon

Overnight oats med hallon och mandelspån

Frukost

Overnight oats är en enkel frukost att göra i förväg, den smakar underbart, mättar – och dessutom kan du variera den i oändlighet. Krydda med nymortlad kardemumma eller kanel, eller som här – smaksätt med mosade hallon och rostade mandelspån.

Liten flicka kramar en nalle ute i en park

Krönika: “Alla barn vill inte ha sommarlov”

Krönikan

Skolavslutningarnas tid är här, och med dem ett efterlängtat långt sommarlov, fyllt av sol, bad, lek och äventyr. Men inte för alla barn. Krönikören Maria Lundberg minns sin egen barndoms somrar, fyllda av fasa, skam och ensamhet, som lett till ett vuxenliv kantat av terapi. Med sin krönika vill hon nu hindra fler barn från att få ett sådant sommarlov.

kvinna klipper en man

Fylligare hår med rätt näring

Hälsa

Många drömmer om ett friskt, fylligt och glansigt hår. Men stress, näringsbrist och mycket fixande med håret sliter. Ett vackert hår bygger du inifrån, med rätt kombination av vitaminer och mineraler. Kurera pratade hårkvalitet, näring och olika klippningar med frisören Marianne Lehne.

 

glad kvinna i trädgård

Så motverkar du att huden åldras i förtid

Hälsa

Vår livsstil påverkar hudens åldrande. Sol, stress och dåliga kostvanor bidrar till att huden åldras snabbare. Ett för tidigt åldrande kan återställas med rätt näring från insidan. Kliniska studier visar att med kollagen, hyaluronsyra och kondroitinsulfat blir huden mindre torr och fina linjer och rynkor reduceras.

Mullbärsträd

Mullbärsblad kan dämpa sötsug

Hälsa

Att vara sockerberoende har blivit vanligt, och många brottas med att låta bli mat med socker – allt från rent godis till kakor, bullar och bröd. Visste du att extrakt från mullbärsblad kan dämpa sötsug.

 

kvinna gör armövningar vid parkbänk

Styrketräning kan hjälpa vid klimakteriebesvär

Hälsa

Styrketräning två till tre gånger i veckan kan bidra till att minska klimakteriebesvär. Studien har tittat på sambandet mellan styrketräning och besvär som vallningar och svettningar hos kvinnor i klimakteriet och resultaten var goda – besvären minskade med hela 44 procent.