soren stadig

Morgonshoten gör Sören piggare direkt

Fakta

Namn: Sören Stadig
Ålder: 52 år.
Familj: Fru Paula och två söner  på 14 och 12 år.
Yrke: Driver eget företag som elektriker och fastighetsskötare.
Bor: Virsbo.
Fritidsintressen: Träning. Gillar fotboll, skidåkning och cirkelträning.
Hälsomotto: Det är viktigt att röra på  sig och ta hand om kroppen för  att må bra. Speciellt när man blir äldre.

Sören Stadig har alltid sysslat med olika former av idrott. Han spelar fotboll på sommaren, åker skidor på vintern och dessutom blir det mellan tre och fem styrketräningspass per vecka. När han känner att orken inte riktigt räcker till – då tar han en shot adaptogener som snabbt ger ny energi.

Sören är elektriker men han sköter också om ett industriområde med allt från gräsklippning till att agera taxichaufför till och från Arlanda för de tjänstemän som kommer på besök. Det är mycket att hinna med och ibland kan arbetsdagarna bli långa.
– Jag försöker hålla normala arbetsveckor, men det är inte alltid det fungerar. Vintrarna är oftast väldigt intensiva. Men under sommaren är det mycket lugnare och då ser jag till att ta igen vinterhalvårets intensiva arbetsperiod och spenderar mycket tid med familjen, säger Sören.

Behöver extra energi på våren
Efter en lång och arbetsam vinter brukar Sören vara ganska trött. Mörker och kyla bidrar lika mycket till vårtrötthet som de långa arbetsdagarna. Men när våren kommer brukar Sörens fru komma med olika vitamintillskott för att maken ska få förnyad kraft.
– För några år sedan började jag ta Chisan. Jag minns inte om jag läst om den i någon tidning eller om det var min fru som köpte en flaska. Men hur det nu än var så blev jag mycket piggare ganska omgående. Jag brukar ta en shot varje morgon och det gör att jag orkar sticka iväg och träna efter jobbet. Jag skulle nog säga att skillnaden handlar om att jag känner mig sugen att träna. Det är något i produkten som gör att det känns inspirerande och mer lustfyllt att träna, säger Sören.

 

LÄS OCKSÅ: “Jag presterar bättre med adaptogener”

På vintern går det utför
Sören har hållit på med idrott sedan han var liten pojke och han tycker fortfarande att det är roligt att idrotta. Vintertid blir det både utförsåkning och längdskidor. I slutet av 1990-talet åkte han Vasaloppet några gånger, även fast han inte tycker att han behärskar tekniken. Under sommaren blir det mycket fotboll och cirkelträning med kompisar.
– Vi är ett gäng som tycker om att träna tillsammans och det gör vi spontant genom att vi skickar meddelande till varandra om tid och plats, de som vill och kan dyker upp, säger Sören.

LÄS OCKSÅ: “Adaptogener gav mig energin och livsglädjen tillbaka”

Får energi att träna på kvällen
När han tränar som mest blir det nästan varje dag och då tycker han Chisan fyller en bra funktion eftersom det gör att han orkar mer.
– Det är viktigt med träning ju äldre man blir. Jag har haft tur med kroppen och undvikit att bli skadad. Korsbanden i båda knäna har gått av och blev opererad. Jag fick använda kryckor ett tag men rehabiliteringen gick ganska fort. När jag kunde återgå till träningen igen så fungerade knäna lika bra som innan korsbanden gick av, säger Sören.
En annan effekt av adaptogenerna som blev tydligt ganska fort för Sören är att han känner sig piggare på morgonen när han vaknar. Den känslan håller i sig även på eftermiddagen.
– Jag tar inte Chisan varje dag året om, utan brukar göra uppehåll när jag tycker att jag fått upp energi och ork igen. Det verkar faktiskt som om effekten sitter i ett tag efter att man slutat. Det är ju egentligen ganska fantastiskt att lite örter kan göra så stor skillnad, säger Sören.

Av Inger Palm

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Fakta

Namn: Sören Stadig
Ålder: 52 år.
Familj: Fru Paula och två söner  på 14 och 12 år.
Yrke: Driver eget företag som elektriker och fastighetsskötare.
Bor: Virsbo.
Fritidsintressen: Träning. Gillar fotboll, skidåkning och cirkelträning.
Hälsomotto: Det är viktigt att röra på  sig och ta hand om kroppen för  att må bra. Speciellt när man blir äldre.

Fakta

SCHISANDRA
Schisandra är ett bär som visats sig ha en starkt skyddande effekt på hjärtat, kärlsystemet och lungorna men också en stimulerande effekt på det centrala nervsystemet. Schisandra ökar blodcirkulationen samt den fysiska och psykiska prestationsförmågan. Bären ökar den sexuella lusten genom att höja nivåerna av dopamin i nervsystemet samtidigt som de ökar den sexuella förmågan genom en lokal bildning av kväveoxid. Den fysiska tröttheten minskar och syreupptaget ökar medan hjärtfrekvens och bildning av mjölksyra minskar. Det gör att man kan utföra ett hårdare arbete utan att bli lika trött.
Schisandra har ett snabbt upptag i kroppen. 30 minuter efter att man tagit en produkt med schisandra kan man visa på rikliga mängder i organen men också i hjärnan. Schisandra kan passera blod-hjärnbarriären, vilket förklarar den goda effekten på det centrala nervsystemet. Den har en långsam nedbrytning och utsöndring och stora mängder finns kvar i blodet åtta timmar efter intag. Schisandra skyddar och förbättrar leverns funktioner och har också testats vid hepatit samt kan påskynda ett tillfrisknande. Studier har visat att schisandra förbättrar syreupptaget och att bildningen av mjölksyra minskar. Hjärtats slagfrekvens ökar inte lika mycket vid ansträngning som den gör utan bärextraktet.

RYSK ROT
Rysk rot kallas den fysiska adaptogenen. Den har använts vid stressrelaterade besvär, utmattning och som en behandling för att undvika biverkningar av andra läkemedel på grund av örtens leverrenande effekt. Rysk rot har också används vid mental trötthet, stress och impotens.
Studier har visat att rysk rot minskar stress vid all form av ansträngning. Eftersom rysk rot inte kan passera blod-hjärnbarriären har den mer effekt på de kroppsliga funktionerna. Rysk rot har en bakterie- och virusdödande effekt och kan därför tas i förebyggande syfte. Rysk rot stärker immunförsvaret, ökar syreupptagningen och verkar antiinflammatorisk. Rysk rot påverkar mängden proinflammatoriska cytokiner och interleukiner samt TNF-alfa, som är ämnen som påskyndar inflammation. Både interleukiner och cytokiner behövs i kroppen men de ska vara i balans med resten av immunförsvaret. Om halterna av dessa ämnen blir för höga börjar de attackera kroppens egna vävnader. Det är bland annat då en autoimmun sjukdom som reumatism kan uppstå. Kliniska studier på rysk rot har visat att den har en normaliserande verkan. Rysk rot verkar snabbt men har också en långtidsverkande effekt. Redan efter en halvtimma finns substansen ute i kroppens vävnader.

ROSENROT
Rosenrot är den mest dokumenterade adaptogenen. Den hjälper vid trötthet och stress. Förklaringen till rosenrotens unika effekt på stress och trötthet ligger i de adaptogena egenskaperna. Rosenrot ger kroppen en ökad förmåga att anpassa sig till yttre och inre stress. Rosenrot är den adaptogen som har den tydligaste effekten på mental prestation. Rosenrot kan passera blod-hjärnbarriräen. Hjärnan får mer energi av rosenrot vilket minskar tröttheten. Effekten kommer snabbt, ofta redan ett par timmar efter intag. Rosenrot har även effekt på det hormonella systemet. Vid långvarig stress riskerar systemet som ska minska produktionen av kortisol att mattas av. När känsligheten sjunker fortsätter binjurarna att produceras för mycket kortisol. Stresshormonet kortisol som bildas i binjurarna minskar av rosenrot. När kortisolmängden minskar får vi möjlighet att återhämta oss och vila, stresströskeln höjs och det upplevs som minskad trötthet, större initiativkraft och bättre tålamod.
Rosenrot har i flera studier visat sig ha en antidepressiv effekt och har en lika bra och ibland bättre effekt än SSRI-preparat. Rosenrot ökar mängden serotonin och dopamin i hjärnan. Det leder till mer glädje och lust till livet.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

vattenkran och tvål

Många slarvar med handhygienen

Allmänt

Trots att de flesta känner till att god handhygien bidrar till att hålla oss friska så slarvas det fortfarande en hel del. Endast 42 procent av svenskarna uppger att de tvättar händerna efter att ha snutit sig, hostat eller nyst och 87 procent  efter toalettbesök.

Hjälp, jag kissar på mig!

Naturlig hälsa

Vaknar du mitt i natten för att du behöver gå upp och kissa? Springer du på toaletten åtta gånger per dygn eller mer? Då är du en av miljontals världen över som lider av överaktiv blåsa. Men det finns hjälp att få, helt naturligt.

person som går

Hur vi går avslöjar neurologiska sjukdomar

Forskning

Neurofysiologiska sjukdomar märks tidigt på gången men hittills har mätningar för att registrera det bara kunnat göras på särskilda kliniker. Nu kan istället bärbara sensorer upptäcka och förvarna om sjukdomar som parkinsons, demens, multipel skleros.

patrik wincent strassad man

Patrik Wincent: Lider du av digital stress?

Krönikan

Läser du detta samtidigt som du tittar på en tv-serie och läser dina mejl? Då är risken stor att du lider av digital stress. Att försöka vara effektiva genom att göra många saker samtidigt leder istället till att vi förlorar tid och risken är stor att vi inte minns något av det, skriver Patrik Wincent.

joggare

Regelbunden motion kan hjälpa vid IBS

Mage

Mag- och tarmsjukdomen IBS innebär ofta begränsad rörlighet för den som är drabbad. Men nu visar forskning vid Sahlgrenska akademin att ökad fysisk aktivitet både förbättrar tarmfunktionen och ökar självkänslan.

herpessår

“Herpesutbrotten ger sig direkt”

Hud

Anna Garner, 59, fick kur efter kur av antivirustabletter för sina besvärliga herpesutbrott. Till sist tröttnade hon och sökte hjälp på naturlig väg. Och det funkade. De aggressiva, värkande och vätskande såren blev genast bättre och har kommit mer och mer sällan efter det.

plast i vatten

“Rädslan för mikroplaster är överdriven”

Eko/miljö

Vårt medvetande om den stora förekomsten av mikroplaster i miljön har ökat på senare år. Men hur stor miljö- och hälsofara det faktiskt rör sig om vet vi ännu inte. Nu varnar forskare för överdrivna och felaktiga slutsatser men långt ifrån alla instämmer i kritiken.

Skådespelerskan om åldersfixering, hälsotänk och håret

Naturlig hälsa

Cecilia Ljung blev känd för den breda svenska publiken som Klara Fina, den fattiga torparens dotter, i Selma Lagerlöfs klassiska berättelse, Kejsaren av Portugallien. Det var i början av 1990-talet och Cecilia har sedan dess synts i många svenska produktioner. Hon blev alla småpojkars favorit som Maja Gräddnos i julkalendern Pelle Svanslös. Senare gjorde hon den kvinnliga poliskommissarien i kriminalserien Höök och vi har också sett henne i långköraren Rederiet.

Höstvandra i lågland – din guide

Äventyr

Vandring måste inte vara strapatser i fjällen. Ge dig själv och din familj en dag, en helg eller en vecka i naturen i närheten. Här tipsar friluftsjournalisten Emma V Larsson om olika leder och ger dig smarta tips  inför en låglandsvandring. Och det går utmärkt att ta med barnen.

flicka handlar mat med sin pappa

Budskap om mat skapar oro hos unga

Kost

Den ständiga flödet av budskap om mat och ätande når både barn och vuxna. Det handlar om allt från hälsa till larm om vissa livsmedel. Barn och unga upplever att det är svårt att avgöra vem eller vad de kan lita på och föräldrarnas ord väger tungt.

rodbetsotto med kamutvete

Rödbetsotto på kamutvete

Recept

Istället för ris som används i en klassisk risotto används här kamutvete vilket ger en mättande och nyttig måltid med lite mer tugg än en vanlig risotto. Rödbetan ger rätten en utsökt karaktär och den blir en läcker färgklick på middagsbordet.

vitkål och vegobiff

Asiatisk vegobiff i kålwrap med het sås

Recept

Vegetariska världsdagen till ära bjuder vi på ett recept ur boken "Regnbågsmat" av Annika Panotzki som innehåller en palett av färgglad och näringsrik växtbaserad mat.  I detta recept samsas krispiga grönsaker med matiga vegobiffar av kikärtor och sötpotatis.

Fiskolja ger smarta barn

Naturlig hälsa

Den kost vi äter idag innehåller inte så mycket omega-3. Hur brist på fleromättade fettsyror kan påverka barn har därför blivit ett växande forskningsområde och man har sett en koppling mellan fettsyror och mindre beteendestörningar. Flera studier visar att tillskott av omega-3 kan förbättra inlärning och läsförmåga hos skolbarn, speciellt hos de med uppmärksamhetsproblem.

petra månström

Löpexpertens tre bästa tips för lyckad löpning

Träning

Petra Månström vill få bort fokus från kilometertider och prestation. Istället vill hon förmedla glädjen runt löpning, men även om vi inte springer för att prestera kan det vara bra att veta hur vi gör för att få ut så mycket som möjligt av löprundan. Här delar den populära löparbloggaren med sig av sina bästa knep.