Titti Holmer psykolog

Tittis Holmers 5 tips för ett lyckligare liv

Fakta Titti Holmer

Bor: Kungsbacka
Familj: Gift och tre barn
Ålder: 44 år
Yrke: Legitimerad psykolog, föreläsare och författare till succéboken "Lycka nu" utöver den har hon även givit ut boken "Förändringskoden: Fyra nycklar till ett bättre liv".
Historik: Sedan 15 år har Titti i olika sammanhang arbetet med människor, volontärarbete på BRIS, samtalsterapier, kursledning och utbildningar. Titti baserar alltid sina tips på evidensbaserade metoder och brinner enligt egen utsago för att svara på frågan ”Hur?".

Som en av Sveriges främsta experter på mindfulness reser hon sedan många år runt och ger föreläsningar där hon väver samman mindfulness med positiv psykologi och stresshantering.

Läs mer på Tittis hemsida.

De flesta är väl överens om att lycka är något eftersträvansvärt. Vad som statuerar lycka är olika beroende på vem frågar. Hur kan vi då öka lyckan i våra liv? Det vet Kureras nya krönikör, psykologen Titti Holmer som lyfter fram förmågan att glädjas över det vi redan har, motion och att utveckla sina gåvor och intressen.

Vad betyder mest för lyckan, tid eller pengar? Vad gör dig mest lycklig? Dessa frågor ställdes till över 4 000 personer i en studie genomförd vid University of California. 64 procent av de tillfrågade svarade pengar. Men när deltagarna sedan fick frågor om hur nöjda de var med livet var de som svarat pengar klart mindre lyckliga än de som svarade tid. Alltså, att prioritera tid framför pengar tycks vara kopplat till en större upplevelse av lycka. Men till vad ska vi då ägna vår dyrbara tid? Och hur kan vi öka lyckan i våra liv? Titti Holmer, psykolog författare och lyckocoach delar här med sig av några råd för ett lyckligare liv, några enkla att följa och några svårare.

LÄS OCKSÅ: 10 vägar till medveten närvaro

 

1. Tre positiva saker om dagen
Det enklaste och snabbaste sättet att träna upp lyckomusklerna är olika typer av tacksamhetsövningar. Varje kväll innan du lägger dig för att sova, tänk igenom din dag. Vad har varit bra idag? När har du varit nöjd, lycklig, glad? Skriv ner tre saker. Detta ska upprepas under en längre period men redan efter ett par veckor börjar du uppmärksamma det som är positivt istället för det som tynger ner dig. På så sätt tränar du upp förmågan att se det storslagna i livet.

2. Mindfulness
Mindfulness stärker förmågan att flytta fokus från den inre världen till den yttre, från skrämmande hotfulla tankar på saker som inte finns, till det som finns på riktigt: din kropp, din andning, dina sinnesupplevelser. Det som du har framför dig. Det som är viktigt. Det första jag började med i min mindfulnessträning för femton år sedan var andningen. Ett andetag, bara några sekunder tog mig hit till där livet pågår.

3. Motion
Fysisk aktivitet minskar stressen, gör dig mer motståndskraftig, förbättrar sömnen och ökar glädjen. Så rör på dig. Blir varm. Hitta din träningsform – ensam eller tillsammans med andra.

4. Goda nära relationer
Så svårt och så lätt på samma gång. Andra människor kan ju vara underbara men väldigt jobbiga också. Men utan andra människor som man känner sig bra tillsammans med är det svårt att må bra. Så hitta din flock!

5. Utveckla dina kompetenser
Gå in i något som intresserar dig, bli liksom uppslukad av det, sådär så tiden försvinner. Utveckla dina kompetenser. Något som höjer din positiva känsla för dig själv. Lär dig nya saker, utvecklas och bli grymt duktig på något. Gärna något som dessutom betyder något för någon annan.

Av Titti Holmer psykolog, föreläsare och författare

Kureras sektion Krönikan ger möjligheten att ventilera en tanke, idé eller åsikt.
Krönikan skrivs av skribenter som är fristående från Kurera och behöver alltså inte handla om åsikter Kurera delar.
Är du intresserad av att skriva en krönika på Kurera.se? Kontakta då: webbredaktor(@)kurera.se.

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!

Fakta Titti Holmer

Bor: Kungsbacka
Familj: Gift och tre barn
Ålder: 44 år
Yrke: Legitimerad psykolog, föreläsare och författare till succéboken "Lycka nu" utöver den har hon även givit ut boken "Förändringskoden: Fyra nycklar till ett bättre liv".
Historik: Sedan 15 år har Titti i olika sammanhang arbetet med människor, volontärarbete på BRIS, samtalsterapier, kursledning och utbildningar. Titti baserar alltid sina tips på evidensbaserade metoder och brinner enligt egen utsago för att svara på frågan ”Hur?".

Som en av Sveriges främsta experter på mindfulness reser hon sedan många år runt och ger föreläsningar där hon väver samman mindfulness med positiv psykologi och stresshantering.

Läs mer på Tittis hemsida.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Med en doft av oundvikligt uppror och villkorslös kärlek

Skönhet

Livet ska vara stort, vackert och dofta gott, det tycks tidigt ha varit viktiga aspekter av tillvaron för operasångaren Rickard Söderberg. Det och att värna allt levande, han bestämde sig redan som barn för att han inte ville äta något som hade föräldrar. Nu är han aktuell med den egna doften ”Marsha” – givetvis vegansk och i mesta möjliga mån ekologisk.

Sverige brinner – hur släcka oro och stress?

Krönikan

Sverige står i lågor. I skrivande stund härjar 83 bränder i terräng och många har flytt från sina hem. Inte bara personer som är direkt i de elddrabbade områdena påverkas, många känner oro och stress, och känsla av otillräcklighet. Vissa kanske till och med känner skam för att man inte kan göra något, eller för att man själv har det bra. Tanja Dyredand, stesscoach och yogalärare ger i denna krönika tips på hur du kan hantera oro och stress under kris. 

mind 2018 hjarnans genvagar

Mind 2018: Din hjärnas genvägar

Mental hälsa

Vår hjärna är väldigt listigt konstruerad, den har många knep att spara tid och energi i sitt arbete med att göra världen begriplig för oss. Dessa kallas kognitiva bias och anävnds för att bland annat skapa trygghet men de kan också skapa oro och det helt i onödan berättar stresscoachen Karin Isberg,

kvinna hos läkaren bild på bakterier

Bakterier kan ligga bakom endometrios

Forskning

Bakterier och endotoxiner kan ligga bakom kvinnosjukdomen endometrios enligt ny forskning. Detta genom att de orsakar inflammation och vissa läkemedel som i dagsläget används för att behandla sjukdomen kan istället bidra till att förvärra problemet.

mat slängs

Nationellt program för minskat matsvinn

Politik

Matsvinn är ett stort problem, det påverkar både miljön och innebär stora ekonomiska förluster för både individ och samhälle. Nu har Livsmedelsverket på regeringens uppdrag tagit fram handlingsplanen "Fler gör mer" för minskat matsvinn i landet.

Så fick Kjell normalt blodtryck utan mediciner

Hälsa

Kjell Anthelenius körde på i ett högt tempo – och både blodtryck och kolesterolvärdet sköt i höjden. Han bestämde sig för att sätta sin hälsa först och lägga om sin livsstil. Nu är hans värden normala igen, tack vare regelbunden träning, meditation, mer vegetarisk mat och ett tillskott med lagrad vitlök.

kvinna oroar sig mind 2018

Mind 2018: Orons viktiga funktion

Mental hälsa

Oro hjälper oss att förbereda oss för svårigheter och att kunna fatta bra och genomtänkta beslut. Att inte oroa sig kan göra att man är oförberedd på att handskas med problem menar stresscoachen Karin Isberg som dock skiljer på konstruktiv oro och oro som livsinställning.



yoga i tantolunden yogaläraren anna gordh humlesjö

Anna ordnar yoga i parken för en god sak

Trendspaning

Att yoga utomhus sommartid är en växaande rörelse, i parker landet runt samlas människor för att yoga under bar himmel. Ofta är det gratis och ibland kan man ges möjlighet att bidra med en slant till en viktig sak, som i Tantolunden i Stockholm där det anordnas yoga med humanitärt fokus för femte året i rad.

bonsallad

Krispig grön bönsallad

Recept

Det bästa med skördetider är att det är så enkelt och går så snabbt att laga mat och få till goda och näringsrika måltider. Gå på marknader och botanisera bland nyskördade grönsaker. Detta recept från Nilla's Kitchen innehåller förvällda bondbönor, brytbönor och sockerärtor.

övrrviktig kvinna tränar på gym

Försämrad fettnedbrytning kan ligga bakom fetma

Vikt

Vad som gör att vissa kan hålla sig smala till synes utan ansträngning medan andra går upp i vikt bara de tittar på en bakelse, det är en fråga som gäckat mänskligheten länge. Svenska forskare har nu kommit med en möjlig förklaring och det är att övervikten i vissa fall kan förklaras med en sämre förmåga att omsätta fett.

hund i gräns och simmar

Tio bästa tipsen för en hundvänlig semester

Övrigt

78 procent av alla hundägarna tar med sig hunden på semestern något både hund och människa kan ha glädje av. Miljöombyte, tid med familjen och roliga lekar står högt på önskelistan för den fyrbenta vännen. Här följer några tips på hur du gör din semester mer hundvänlig.

skylt varnar för fästingar

“Fästingburna sjukdomen borrelia är en dold epidemi”

Krönikan

Varje sommar får tusentals svenskar fästingbett och blir infekterade av de sjukdomar dessa  kryp sprider.  När hon själv drabbades svårt blev Cornelia Södergren tvungen att ta reda på så mycket hon kunde om fästingburna sjukdomar, deras förlopp och hur hon skulle skydda sig i fortsättningen. Ett arbete som resulterade i boken ”Borreliafenomenet – Den dolda epidemin”, som kommer ut senare i sommar.

Friskare hår – en kick för självkänslan

Hud

Håret är ett viktigt och känsligt kapitel för många. Teresa hade tjockt, välmående hårsvall – ett hår att vara stolt över. När hon plötsligt började tappa stora tussar hår i höstas blev hon riktigt orolig. Hade hon drabbats av någon allvarlig sjukdom?