Titti Holmer psykolog

Tittis Holmers 5 tips för ett lyckligare liv

Fakta Titti Holmer

Bor: Kungsbacka
Familj: Gift och tre barn
Ålder: 44 år
Yrke: Legitimerad psykolog, föreläsare och författare till succéboken "Lycka nu" utöver den har hon även givit ut boken "Förändringskoden: Fyra nycklar till ett bättre liv".
Historik: Sedan 15 år har Titti i olika sammanhang arbetet med människor, volontärarbete på BRIS, samtalsterapier, kursledning och utbildningar. Titti baserar alltid sina tips på evidensbaserade metoder och brinner enligt egen utsago för att svara på frågan ”Hur?".

Som en av Sveriges främsta experter på mindfulness reser hon sedan många år runt och ger föreläsningar där hon väver samman mindfulness med positiv psykologi och stresshantering.

Läs mer på Tittis hemsida.

De flesta är väl överens om att lycka är något eftersträvansvärt. Vad som statuerar lycka är olika beroende på vem frågar. Hur kan vi då öka lyckan i våra liv? Det vet Kureras nya krönikör, psykologen Titti Holmer som lyfter fram förmågan att glädjas över det vi redan har, motion och att utveckla sina gåvor och intressen.

Vad betyder mest för lyckan, tid eller pengar? Vad gör dig mest lycklig? Dessa frågor ställdes till över 4 000 personer i en studie genomförd vid University of California. 64 procent av de tillfrågade svarade pengar. Men när deltagarna sedan fick frågor om hur nöjda de var med livet var de som svarat pengar klart mindre lyckliga än de som svarade tid. Alltså, att prioritera tid framför pengar tycks vara kopplat till en större upplevelse av lycka. Men till vad ska vi då ägna vår dyrbara tid? Och hur kan vi öka lyckan i våra liv? Titti Holmer, psykolog författare och lyckocoach delar här med sig av några råd för ett lyckligare liv, några enkla att följa och några svårare.

LÄS OCKSÅ: 10 vägar till medveten närvaro

 

1. Tre positiva saker om dagen
Det enklaste och snabbaste sättet att träna upp lyckomusklerna är olika typer av tacksamhetsövningar. Varje kväll innan du lägger dig för att sova, tänk igenom din dag. Vad har varit bra idag? När har du varit nöjd, lycklig, glad? Skriv ner tre saker. Detta ska upprepas under en längre period men redan efter ett par veckor börjar du uppmärksamma det som är positivt istället för det som tynger ner dig. På så sätt tränar du upp förmågan att se det storslagna i livet.

2. Mindfulness
Mindfulness stärker förmågan att flytta fokus från den inre världen till den yttre, från skrämmande hotfulla tankar på saker som inte finns, till det som finns på riktigt: din kropp, din andning, dina sinnesupplevelser. Det som du har framför dig. Det som är viktigt. Det första jag började med i min mindfulnessträning för femton år sedan var andningen. Ett andetag, bara några sekunder tog mig hit till där livet pågår.

3. Motion
Fysisk aktivitet minskar stressen, gör dig mer motståndskraftig, förbättrar sömnen och ökar glädjen. Så rör på dig. Blir varm. Hitta din träningsform – ensam eller tillsammans med andra.

4. Goda nära relationer
Så svårt och så lätt på samma gång. Andra människor kan ju vara underbara men väldigt jobbiga också. Men utan andra människor som man känner sig bra tillsammans med är det svårt att må bra. Så hitta din flock!

5. Utveckla dina kompetenser
Gå in i något som intresserar dig, bli liksom uppslukad av det, sådär så tiden försvinner. Utveckla dina kompetenser. Något som höjer din positiva känsla för dig själv. Lär dig nya saker, utvecklas och bli grymt duktig på något. Gärna något som dessutom betyder något för någon annan.

Av Titti Holmer psykolog, föreläsare och författare

Kureras sektion Krönikan ger möjligheten att ventilera en tanke, idé eller åsikt.
Krönikan skrivs av skribenter som är fristående från Kurera och behöver alltså inte handla om åsikter Kurera delar.
Är du intresserad av att skriva en krönika på Kurera.se? Kontakta då: webbredaktor(@)kurera.se.

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!

Fakta Titti Holmer

Bor: Kungsbacka
Familj: Gift och tre barn
Ålder: 44 år
Yrke: Legitimerad psykolog, föreläsare och författare till succéboken "Lycka nu" utöver den har hon även givit ut boken "Förändringskoden: Fyra nycklar till ett bättre liv".
Historik: Sedan 15 år har Titti i olika sammanhang arbetet med människor, volontärarbete på BRIS, samtalsterapier, kursledning och utbildningar. Titti baserar alltid sina tips på evidensbaserade metoder och brinner enligt egen utsago för att svara på frågan ”Hur?".

Som en av Sveriges främsta experter på mindfulness reser hon sedan många år runt och ger föreläsningar där hon väver samman mindfulness med positiv psykologi och stresshantering.

Läs mer på Tittis hemsida.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

äldre män leker

Hjärthälsan påverkas av livsinställningen

Forskning

Det finns många faktorer som påverkar hjärt-kärlhälsa, en av de kanske något mer otippade är hurvida vi är optimister eller ser mer pessimistiskt på tillvaron. Enligt en färsk studie från Lunds universitet hade de som uppgav att de är nöjda med livet  bättre hjärthälsa än de med som var  negativt inställda.

sara sommerfeld

Yoga toppar listan av Saras hälsofavoriter

Allmänt

Sara Sommerfelds liv kan delas upp före och efter 30-årskrisen. Innan var hon en ung, ambitiös skådespelerska som lade all energi på sitt jobb. Att ge kärlek till sig själv fanns inte på kartan, nu prioriterar hon annorlunda. Här listar hon sina tio hälsofavoriter.

Hårmineralanalys

Stressad? Svaret finns i håret

Vitamin- och mineralterapi

Stress är en vanlig orsak till att vi har låg energi, sover dåligt och får problem med magen. Till näringsterapeuten Maria Hellström söker sig kvinnor och män och i alla åldrar som på egen hand inte klarat av att lösa sina problem. Marias bästa redskap – för att ta reda på vad som är fel och sedan presentera en lösning – är en hårmineralanalys.

Sara Sommerfeld: ”Jag hittade mig själv och fann lyckan”

Intervju

Efter att ha satsat all sin energi och passion på jobbet hamnade skådespelerskan Sara Sommerfeld i en livskris när hon var i 30-årsåldern. Den förde henne ut på en lång resa – både i det yttre och i det inre. Krisen gav henne en starkare självkänsla och i dag är hon tvåbarnsmamma och lever i en kärleksfull relation. Och om livet går för fort igen vet hon vad hon ska göra.

morot grönkål blåbär öga

Naturliga sätt att bevara god syn

Naturlig hälsa

Vi har en tendens att dela upp kroppen i olika delar som inte har med varandra att göra. Detta gör att vi lätt kan tro att synen är något vi inte har någon kontroll över och att det är ofrånkomligt att synen försämras med åren men så behöver det alls inte vara.

ann-sofi forsberg hand med blomma i

Mindful Tapping del 4: Upplev mer glädje

Mental hälsa

I tre lektioner har Kureras läsare fått en liten inblick i Mindful Tapping och vad energipsykologi kan göra för välmåendet. I den fjärde och avslutande delen lär Ann-Sofi Forsberg, en av grundarna av metoden ut en övning som ska hjälpa oss att känna mer glädje genom att fokusera på tacksamhet.

Hudterapeuten Negin har koll på mineralriket

Hud

För snart fem år sedan öppnade hudterapeuten Negin Aghili sin salong och butik i Hornstull på Södermalm i Stockholm. Dit söker sig de som vill arbeta med huden från både ut- och insida. Kurera har varit på besök och diskuterat näring för huden med Negin.

Nu ska fler livsmedel få tillsatt D-vitamin

Politik

Brist på D-vitamin är vanligt på våra breddgrader bland annat då det är svårt att få i sig i tillräcklig mängd på vinterhalvåret. Från 16 maj 2018 ska fler livsmedel berikas med D-vitamin. Fler sorters mjölkprodukter, vegetabiliska drycker som havredryck samt matfetter omfattas. Dessutom höjs nivåerna jämfört med tidigare.

svenska_algen_har_gjort_succe

Svenska hälsoalgen har gjort succé världen över

Antioxidanter och fria radikaler

Trettio års forskning har visat att astaxanthin, naturens starkaste fettlösliga antioxidant, är antiinflammatorisk och påverkar flera olika delar av kroppen. Den kan ge mer energi, förbättra uthållighet och återhämtning efter träning samt förebygga torra ögon och skydda magens slemhinna. Det forskningen har fokus på just nu är att förstå varför astaxanthin förbättrar orken och stärker immunförsvaret.

Konferens visade på många vägar bort från medikalisering

Trendspaning

I en tid då psykiatrin är i blåsväder med avslöjanden i SVTs "Uppdag granskning" om patienter som avlider under bältesläggning inom slutenvården och elchocks-behandlingar som kryper nedåt i åldrarna känns det uppfriskande att det anordnas en konferens med temat Bortom medikalisering – nya perspektiv på depression, stress och utmattning.

sanna ehdin citron

Sanna Ehdin: ”C-vitamin är livsviktigt”

Krönikan

Nästan alla djurarter, från insekter till däggdjur kan producera sitt eget C-vitamin – förutom människan. Därför behöver vi få i oss det via kosten. Vi skulle behöva producera cirka tretton gram C-vitamin per dag för att komma upp i samma mängd som djurens kroppar tillverkar skriver Sanna Ehdin som därför förespråkar tillskott.

två väninnor som kramas

14 sätt att bli lyckligare

Mental hälsa

Det kan verka enkelt, men ibland är det inte så lätt att känna glädje och lycka. Stress, tuffa besked eller svåra motgångar och mycket annat kan får oss ur balans. Oavsett om du tappat fotfästet eller inte – här är 14 tips som hjälper dig att känna mer lycka.

an-sofi forsberg och tapping point

Midful Tapping del 3: Handskas med ditt bagage

Mental hälsa

Alla kommer till världen med olika förutsättningar, ovanpå det gör vi olika livsresor. Det som styr hur vi reagerar i olika situationer beror till stor del på vårt bagage enligt Kjell och Ann-Sofi Forsberg, grundare av metoden Mindful Tapping. I tredje lektionen lär instruktörerna Micke "Syd" Andersson och Hanna Noorberg ut en meditativ metod som syftar till att skapa balans i hjärna och nervsystem.

nypon_gjorde_att_mats_slapp_operation

Nypon gjorde att Mats slapp operation

Värk

Svår artros konstaterade läkaren efter att ha undersökt Mats Nygrens trasiga fotled för drygt ett år sedan. En operationstid sattes upp. Men innan tiden för operation kom så kunde Mats ställa in. Han tyckte inte att det fanns någon anledning att lägga sig under kniven eftersom han i princip hade blivit smärtfri med hjälp av nypon.

Tre tips för smidiga muskler och leder

Värk

Näringsterapeuten Maria Hellström tipsar om tre bra sätt för att bevara smidigheten i muskler och leder. Träning ihop med rätt kost och näring räcker långt för att bibehålla rörlighet och styrka oavsett ålder.

hund apporterar plantera i kruka

Måna om mångfalden i magen

Mage

Långt ifrån alla bakterier är skadliga, faktum är att vi består till större del av bakterier än vi gör av celler. Konsten är bara att se till att vi har rätt balans.

man badar midjemått

Låt kilona rinna ut med badvattnet

Vikt

Att ta ett varmt bad kan ha fler gynnsamma effekter på hälsan än att vi kopplar av och blir rena. Ett bad kan nämligen sänka blodsockret och öka kaloriförbränningen, detta enligt brittiska studier som visade att en timmas bad ökade energiförbrukningen med hela 80 procent.

CBD-olja klassas som läkemedel

Allmänt

Fyra företag som sålt hampaprodukter med den så kallade CBD-oljan innehållande ämnet cannabidiol tvingas nu upphöra med försäljningen. Detta efter att Läkemedelsverket klassat produkterna som läkemedel.