Tittis Holmers 5 tips för ett lyckligare liv | Kurera.se
Titti Holmer psykolog

Tittis Holmers 5 tips för ett lyckligare liv

Fakta Titti Holmer

Bor: Kungsbacka
Familj: Gift och tre barn
Ålder: 44 år
Yrke: Legitimerad psykolog, föreläsare och författare till succéboken "Lycka nu" utöver den har hon även givit ut boken "Förändringskoden: Fyra nycklar till ett bättre liv".
Historik: Sedan 15 år har Titti i olika sammanhang arbetet med människor, volontärarbete på BRIS, samtalsterapier, kursledning och utbildningar. Titti baserar alltid sina tips på evidensbaserade metoder och brinner enligt egen utsago för att svara på frågan ”Hur?".

Som en av Sveriges främsta experter på mindfulness reser hon sedan många år runt och ger föreläsningar där hon väver samman mindfulness med positiv psykologi och stresshantering.

Läs mer på Tittis hemsida.

De flesta är väl överens om att lycka är något eftersträvansvärt. Vad som statuerar lycka är olika beroende på vem frågar. Hur kan vi då öka lyckan i våra liv? Det vet Kureras nya krönikör, psykologen Titti Holmer som lyfter fram förmågan att glädjas över det vi redan har, motion och att utveckla sina gåvor och intressen.

Vad betyder mest för lyckan, tid eller pengar? Vad gör dig mest lycklig? Dessa frågor ställdes till över 4 000 personer i en studie genomförd vid University of California. 64 procent av de tillfrågade svarade pengar. Men när deltagarna sedan fick frågor om hur nöjda de var med livet var de som svarat pengar klart mindre lyckliga än de som svarade tid. Alltså, att prioritera tid framför pengar tycks vara kopplat till en större upplevelse av lycka. Men till vad ska vi då ägna vår dyrbara tid? Och hur kan vi öka lyckan i våra liv? Titti Holmer, psykolog författare och lyckocoach delar här med sig av några råd för ett lyckligare liv, några enkla att följa och några svårare.

 

LÄS OCKSÅ: 10 vägar till medveten närvaro

1. Tre positiva saker om dagen
Det enklaste och snabbaste sättet att träna upp lyckomusklerna är olika typer av tacksamhetsövningar. Varje kväll innan du lägger dig för att sova, tänk igenom din dag. Vad har varit bra idag? När har du varit nöjd, lycklig, glad? Skriv ner tre saker. Detta ska upprepas under en längre period men redan efter ett par veckor börjar du uppmärksamma det som är positivt istället för det som tynger ner dig. På så sätt tränar du upp förmågan att se det storslagna i livet.

2. Mindfulness
Mindfulness stärker förmågan att flytta fokus från den inre världen till den yttre, från skrämmande hotfulla tankar på saker som inte finns, till det som finns på riktigt: din kropp, din andning, dina sinnesupplevelser. Det som du har framför dig. Det som är viktigt. Det första jag började med i min mindfulnessträning för femton år sedan var andningen. Ett andetag, bara några sekunder tog mig hit till där livet pågår.

3. Motion
Fysisk aktivitet minskar stressen, gör dig mer motståndskraftig, förbättrar sömnen och ökar glädjen. Så rör på dig. Blir varm. Hitta din träningsform - ensam eller tillsammans med andra.

4. Goda nära relationer
Så svårt och så lätt på samma gång. Andra människor kan ju vara underbara men väldigt jobbiga också. Men utan andra människor som man känner sig bra tillsammans med är det svårt att må bra. Så hitta din flock!

 

5. Utveckla dina kompetenser
Gå in i något som intresserar dig, bli liksom uppslukad av det, sådär så tiden försvinner. Utveckla dina kompetenser. Något som höjer din positiva känsla för dig själv. Lär dig nya saker, utvecklas och bli grymt duktig på något. Gärna något som dessutom betyder något för någon annan.

Av Titti Holmer psykolog, föreläsare och författare

Kureras sektion Krönikan ger möjligheten att ventilera en tanke, idé eller åsikt.
Krönikan skrivs av skribenter som är fristående från Kurera och behöver alltså inte handla om åsikter Kurera delar.
Är du intresserad av att skriva en krönika på Kurera.se? Kontakta då: webbredaktor(@)kurera.se.

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Fakta Titti Holmer

Bor: Kungsbacka
Familj: Gift och tre barn
Ålder: 44 år
Yrke: Legitimerad psykolog, föreläsare och författare till succéboken "Lycka nu" utöver den har hon även givit ut boken "Förändringskoden: Fyra nycklar till ett bättre liv".
Historik: Sedan 15 år har Titti i olika sammanhang arbetet med människor, volontärarbete på BRIS, samtalsterapier, kursledning och utbildningar. Titti baserar alltid sina tips på evidensbaserade metoder och brinner enligt egen utsago för att svara på frågan ”Hur?".

Som en av Sveriges främsta experter på mindfulness reser hon sedan många år runt och ger föreläsningar där hon väver samman mindfulness med positiv psykologi och stresshantering.

Läs mer på Tittis hemsida.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Svensk bok om mat för diabetiker internationellt prisad

Kost

Den svenska kokboken "Låt bönor förändra ditt liv" skriven av bland andra Patrik Olsson som driver bloggen Smarta diabetiker, vann nyligen utmärkelsen årets specialkokbok i en prestigefull internationell tävling. Att lägga till bönor i kosten har gjort under för Patrik som med böckerna vill dela med sig av sina upptäckter.

Havtornsspray hjälper torra ögon

Naturlig hälsa

Extrakt från havtorn kan lindra torra, grusiga och kliande ögon – det vet vi. Men hittills har extraktet tagit omvägen via matsmältningen för att ge effekt. I en ny studie har försökspersoner fått prova spray baserad på havtornsolja direkt på ögonlocken. "Torrheten och tröttheten i ögonen minskade signifikant", säger Petra Larmo, forskaren som ledde studien.

Karin Björkegren Jones uppmaning till politikerna: “Lyssna på kvinnorna”

Politik

2017 gav regeringen ett uppdrag att kartlägga så kallad alternativ- eller komplementär medicin – KAM. I mars i år kom ett utlåtande med flera förslag på förändringar. Medlemmar i utredningen har även i olika debattartiklar gått ut och begärt att åldersgränsen för att bli behandlad ska höjas samt att omfattningen av den så kallade kvacksalverilagen utökas. Kritiska röster vill att man går ännu längre och helt förbjuder all vård som inte är vetenskapligt beprövat och många fruktar nu att möjligheten att välja vårdform kommer inskränkas ytterligare. En av dem är Karin Björkegren Jones som bland annat har goda erfarenheter av att bli behandlad på den numera stängda Vidarkliniken.

Nu sover Kent gott om natten

Hälsa

Kent Hernsell har alltid sovit oroligt. Redan som liten pojke gick han i sömnen, pratade för sig själv och flyttade runt grejer. Efter en orolig natt kände han sig aldrig utvilad på morgonen. Sedan han börjat äta ett tillskott med rogivande och stressreducerande örter och aminosyran GABA når han äntligen djupsömnen – och vaknar utvilad.

 

Det här visste du inte om ärtor

Kost

Förutom att vara goda, har ärtor många hälsoegenskaper. Bland annat har de en viktiga roll för aptitkontrollen, de har även ett högt  proteininnehåll. Visste du förresten att ärtan inte är en grönsak?

“På liv och död – hur du hittar styrka när livet stormar”

Krönikan

Hur kan man hitta styrkan mitt i allt när livet bjuder på rejäl uppförsbacke kantat med orimliga utmaningar,? Och vad händer om man själv mitt i stormen blir sjuk, och tappar fotfästet? Om det skriver Tanja Dyredand, coach och yogalärare i denna krönika där hon berättar om sin tuffa start på sommaren och delar med sig av stärkande och dyrköpta tips. 

Hållbart odlad fisk för en hållbar framtid

Naturlig hälsa

Många vilda fiskbestånd är hårt utnyttjade, och ska vi fortsätta att äta fisk som idag krävs det ännu större satsningar på odlad fisk. Det har ett danskt företag tagit fasta på med sin hållbara odling av regnbågsöring. Av fiskspillet tillverkar de sedan högkvalitativa kosttillskott, under varumärket Nordbo, i form av omega-3 och kollagen.

 

stråväska på stranden med hatt och solglasögon

7 måsten för sommarnecessären

Hud

Äntligen sommar! Men med sol och lata dagar följer också otrevligheter som fästingar, skrubbsår och solsveda. Här är skönhetsexperten Johanna Bjurströms bästa tips på produkter att packa ner i sommarnecessären.

Korianderdoftande grönkålspesto

Recept

En härlig variant på pesto får du med detta recept, istället för basilika har man använt färsk koriander, de klassiska pinjenötterna mixas med ljuvliga cashewnötter. Och som kronan på verket – näringstätt grönkålspulver.

Pollen ger naturlig hjälp mot svettningar och vallningar

Hälsa

Nästan en miljon svenska kvinnor, 880 00 för att vara exakt, befinner sig varje dag i övergångsåldern. Ungefär en av tio behöver hjälp av östrogenbaserade läkemedel. För övriga finns en väldokumenterad möjlighet att bli av med svettningar, vallningar och sömnbesvär – genom en helt naturlig pollenbehandling.

Därför ska du dricka benbuljong

Kost

Hört talas om benbuljong? Ordet har florerat några år nu och omtalats som någonting vidunderligt nyttigt. Men är det verkligen det? I så fall varför? Och vad tusan är egentligen benbuljong? Kurera frågade fyra kost- och näringsnördar om saken. Här är deras svar.

 

Därför ska du kyssas – bara helst inte så här

Allmänt

Dags att puta med munnen – och kyssas. Anledningen? Flera stycken. Att det idag är Internationella kyssdagen, en dag instiftad av FN för att påminna om vikten av närhet och kärlek, är bara en av dem.  Hälsofördelarna med att kyssas, hångla eller bara vara nära är många. Men det finns några sätt som anses för nära. Eller bara fel på annat sätt.

 

Vi äter allt mer halloumi – från Europas största användare av antibiotika till djur

Kost

Antibiotikaanvändningen till djur skiljer sig stort åt i Europa – och i en tid då antibiotikaresistens bedöms vara ett stort hot mot folkhälsan kan det vara av vikt att ta reda på vilket land livsmedlen du handlar kommer från. Inte minst vad gäller halloumiost, något vi i Sverige äter allt mer av – där ett av Sveriges i särklass största importländer också är Europas största användare av antibiotika vid djuruppfödning.

 

Nu är Nicoles mage lugn igen

Mage

Nicole Jansson har levt mer än halva sitt liv med en sjukdom som sitter i magen, ulcerös kolit. Hon lever som de flesta av oss, men att ha svår smärta och behöva springa på toa ofta påverkar det dagliga livet. Men nu har hon fått hjälp.

Handskas med sommarvärmen på ayurvediskt vis

Naturlig hälsa

På sommaren när det är varmt är det lätt att känna sig frustrerad och mer lättirriterad än vanligt. Det beror enligt ayurveda – den urgamla indiska medicinen – på att sommaren är pittans årstid. Här tipsar Tia Jumbe, ayurvedisk rådgivare om några knep för att balansera pitta.