Titti Holmer psykolog

Tittis Holmers 5 tips för ett lyckligare liv

Fakta Titti Holmer

Bor: Kungsbacka
Familj: Gift och tre barn
Ålder: 44 år
Yrke: Legitimerad psykolog, föreläsare och författare till succéboken "Lycka nu" utöver den har hon även givit ut boken "Förändringskoden: Fyra nycklar till ett bättre liv".
Historik: Sedan 15 år har Titti i olika sammanhang arbetet med människor, volontärarbete på BRIS, samtalsterapier, kursledning och utbildningar. Titti baserar alltid sina tips på evidensbaserade metoder och brinner enligt egen utsago för att svara på frågan ”Hur?".

Som en av Sveriges främsta experter på mindfulness reser hon sedan många år runt och ger föreläsningar där hon väver samman mindfulness med positiv psykologi och stresshantering.

Läs mer på Tittis hemsida: <a href="http://www.tittiholmer.se/">tittiholmer.se</a>

De flesta är väl överens om att lycka är något eftersträvansvärt. Vad som statuerar lycka är olika beroende på vem frågar. Hur kan vi då öka lyckan i våra liv? Det vet Kureras nya krönikör, psykologen Titti Holmer som lyfter fram förmågan att glädjas över det vi redan har, motion och att utveckla sina gåvor och intressen.

Vad betyder mest för lyckan, tid eller pengar? Vad gör dig mest lycklig? Dessa frågor ställdes till över 4 000 personer i en studie genomförd vid University of California. 64 procent av de tillfrågade svarade pengar. Men när deltagarna sedan fick frågor om hur nöjda de var med livet var de som svarat pengar klart mindre lyckliga än de som svarade tid. Alltså, att prioritera tid framför pengar tycks vara kopplat till en större upplevelse av lycka. Men till vad ska vi då ägna vår dyrbara tid? Och hur kan vi öka lyckan i våra liv? Titti Holmer, psykolog författare och lyckocoach delar här med sig av några råd för ett lyckligare liv, några enkla att följa och några svårare.

LÄS OCKSÅ: 10 vägar till medveten närvaro

 

1. Tre positiva saker om dagen
Det enklaste och snabbaste sättet att träna upp lyckomusklerna är olika typer av tacksamhetsövningar. Varje kväll innan du lägger dig för att sova, tänk igenom din dag. Vad har varit bra idag? När har du varit nöjd, lycklig, glad? Skriv ner tre saker. Detta ska upprepas under en längre period men redan efter ett par veckor börjar du uppmärksamma det som är positivt istället för det som tynger ner dig. På så sätt tränar du upp förmågan att se det storslagna i livet.

2. Mindfulness
Mindfulness stärker förmågan att flytta fokus från den inre världen till den yttre, från skrämmande hotfulla tankar på saker som inte finns, till det som finns på riktigt: din kropp, din andning, dina sinnesupplevelser. Det som du har framför dig. Det som är viktigt. Det första jag började med i min mindfulnessträning för femton år sedan var andningen. Ett andetag, bara några sekunder tog mig hit till där livet pågår.

3. Motion
Fysisk aktivitet minskar stressen, gör dig mer motståndskraftig, förbättrar sömnen och ökar glädjen. Så rör på dig. Blir varm. Hitta din träningsform – ensam eller tillsammans med andra.

4. Goda nära relationer
Så svårt och så lätt på samma gång. Andra människor kan ju vara underbara men väldigt jobbiga också. Men utan andra människor som man känner sig bra tillsammans med är det svårt att må bra. Så hitta din flock!

5. Utveckla dina kompetenser
Gå in i något som intresserar dig, bli liksom uppslukad av det, sådär så tiden försvinner. Utveckla dina kompetenser. Något som höjer din positiva känsla för dig själv. Lär dig nya saker, utvecklas och bli grymt duktig på något. Gärna något som dessutom betyder något för någon annan.

Av Titti Holmer psykolog, föreläsare och författare

Kureras sektion Krönikan ger möjligheten att ventilera en tanke, idé eller åsikt.
Krönikan skrivs av skribenter som är fristående från Kurera och behöver alltså inte handla om åsikter Kurera delar.
Är du intresserad av att skriva en krönika på Kurera.se? Kontakta då: webbredaktor(@)kurera.se.

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!

Fakta Titti Holmer

Bor: Kungsbacka
Familj: Gift och tre barn
Ålder: 44 år
Yrke: Legitimerad psykolog, föreläsare och författare till succéboken "Lycka nu" utöver den har hon även givit ut boken "Förändringskoden: Fyra nycklar till ett bättre liv".
Historik: Sedan 15 år har Titti i olika sammanhang arbetet med människor, volontärarbete på BRIS, samtalsterapier, kursledning och utbildningar. Titti baserar alltid sina tips på evidensbaserade metoder och brinner enligt egen utsago för att svara på frågan ”Hur?".

Som en av Sveriges främsta experter på mindfulness reser hon sedan många år runt och ger föreläsningar där hon väver samman mindfulness med positiv psykologi och stresshantering.

Läs mer på Tittis hemsida: <a href="http://www.tittiholmer.se/">tittiholmer.se</a>

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

7_goda_skal_att_ata_en_morot

7 goda skäl till att äta en morot

Kost

För att galla och blodsockret ska fungera optimalt ska man helst äta flera mindre måltider om dagen. Tre lite större mål om dagen och gärna två till tre mindre mål däremellan. Johanna Bjurström, näringsterapeut  inom funktionsmedicin och mikronäring, tipsar om det bästa mellanmålet. En morot - näringsrik och lätt att ha med sig i väskan.

blodgrupp 0

Blodgrupp 0 – Jägaren

Kost

Den äldsta och ursprungliga blodgruppen är blodgrupp O. Den härstammar från tiden då människorna levde som samlare och jägare. För att vara i genetisk balans bör den som tillhör blodgrupp O äta en kost som är rik på animaliskt protein och bladgrönsaker och utesluta mejerier och sädesslag. Ulrika Davidsson kostrådgivare och expert på Kurera rekommenderar en blodgruppsanpassad kost för god hälsa och naturlig viktminskning.

blodgrupp A

Blodgrupp A – Vegetarianen

Kost

Enligt blodgruppsdieten mår personer med blodgrupp A bra av att äta en övergripande vegetarisk kost och undvika mjölkprodukter. Ulrika Davidsson är kostrådgivare och expert på Kurera och förespråkar en blodgruppsanpassad diet för att uppnå god hälsa och en naturlig viktminskning.

Man pekar man håller upp handen

Stressexperten: ”Säg nej!”

Mental hälsa

Stressexperten Karin Isberg har skrivit boken ”15 sätt att bli fri från stress” där hon ger råd om hur man snabbt och enkelt kan sänka stressen i sitt liv. Kurera har som enda tidning fått möjlighet att publicera en artikelserie som bygger på boken. I del elva tar Karin upp vikten av att säga nej.

Städa bort 99,99% av hemmets bakterier* med bara vatten!

Annons från Kärcher

Med en ångtvätt hemma klarar du de minsta, mest envetna och elakaste smutspartiklarna. I köket, inte minst på köksbänken, samsas råa färskvaror, grönsaker, matkassar som lyfts direkt från butiksgolvet. Men ångtvätten klarar förstås hela hemmet, badrummet, alla hårda ytor som stål och kakel, gardiner och barnens leksaker m.m. Det allra bästa – inga som helst kemikalier behövs!

blodgrupp

Må bättre med en blodgruppsanpassad kost

Kost

Olika människor mår bra av olika sorters mat. En anledning kan vara våra olika blodgruppstillhörigheter. Genom att äta en kost som är anpassad efter sin blodgrupp kan man återställa kroppens naturliga och genetiska balans, skriver Kureras expert, kostrådgivaren Ulrika Davidsson i en serie om blodgruppsdieten.

helena nyblom lakarens guide till den naturliga supermaten

Doktorn ordinerar naturlig supermat

Intervju

Helena Nyblom tillhör de läkare som tar matens inverkan på hälsan på allvar. Utöver sina läkarutbildningar har hon även förkovrat sig i livsstilsmedicin och förebyggande medicin. Tidigare arbetade Helena bland annat på Sahlgrenska universitetssjukhuset i Göteborg, numera är Helena bosatt i Norge och ägnar sig idag främst åt att föreläsa om kost och hälsa.

stora_pepp_boken carina sunding marie tthorslund

Förändring med glimten i ögat

Intervju

Nätverket 4Good startades av Carina Sunding, Marie Thorslund och två tjejer till. Det växte fram ur en längtan om ett annat sätt att leva och arbeta efter mammaledigheten, så här 13 år och mängder av inspirationsresor och peppande evenemangskvällar senare släpper de så sin första bok – "Stora peppboken".



cecilia davidsson

Cecilia lagar magar med hemsnickrad makrobiotik

Hälsoprofilerna berättar

Cecilia Davidsson är utbildad näringsterapeut och kock och håller bland annat kurser i hälsosam matlagning. Cecilia har en gediget CV när det kommer till mat och har ansvarat för menyerna på flera uppskattade restauranger med hälsoprofil. Hon har även skrivit böckerna ”Yogamat” och ”Hälsosam mat för en friskare mage”. 

kvinna och man i lotusställning i solnedgång

8 anledningar att äta ashwagandha

Naturlig hälsa

Ashwagandha är en av de viktigaste örterna inom den ayurvediska medicinen där den  använts i mer än 4 000 år. Idag vet vi att effekten är ett resultat av att örten påverkar stresshormonet kortisol. Här är åtta tillfällen då ashwagandha hjälper – allt enligt ny forskning.  

karin isberg

Stressexperten: ”Låt saker hända”

Mental hälsa

Att försöka forcera fram resultat eller tvinga till dig någons kärlek eller uppskattning är sällan särskilt lyckat. Att göra sitt, kliva tillbaka och låta saker utvecklas i sin egen takt kan vara en utmaning för många av oss. Tålamod är många gånger det som saknas när vi blir stressade över något, berättar stressexperten Karin Isberg i del 10 av Kureras artikelserie om stress.

barn dricker mjolk

Havremjölksproducent kräver granskning av EU-stöd

Eko/miljö

Havremjölkproducenten Oatly drar sig inte för att gå i klinch med tunga institutioner. Tidigare har de stridit för rätten att kalla sin dryck för mjölk - en strid de förlorade. Kanske fick de blodad tand för nu ger de sig på EU och det stöd som betalas ut till mjölk till skolbarn, då de anser stödet förlegat och att det snedvrider konkurrensen på bekostnad av miljön.

stress

Kureras bästa tips för att motverka stress

Mental hälsa

Symptom på stress är ett sätt för kroppen att tala om att allt inte står rätt till. Stress kan uppstå av flera anledningar och kan innebära såväl fysiska som mentala påfrestningar. Då är det extra viktigt att börja göra rätt prioriteringar, vända den onda spiralen och återfå balansen.

Lillebil

Fick hjälp med sin känsliga hy

Skönhet

Lillebil Möller hade i många år problem med känslig hy och fick ibland rodnader och andra hudirritationer. Det tog tid att prova sig fram till det som gjorde hennes hud bra igen, men för tio år sedan hittade hon rätt i djungeln av hudvårdsprodukter.

endometrios pcos

Kvinnhohälsa: Lindring vid endometrios och PCOS

Hälsa

Många kvinnor lider av problem och symptom som är kopplade till obalans i könshormonerna. Dessa obalanser kan exempelvis ge endometrios och innebär svårigheter att bli gravid, smärta vid menstruationer och samlag. PCOS är en annan hormonell obalans som kan utmärkas av uteblivna menstruationer, infertilitet, ökad kroppsbehåring, bukfetma och akne. Men det finns hjälp att få. Kureras näringsexpert Zarah Öberg tipsar om några lätta sätt att förbättra tillstånden. 

skoldkortel

Hur står det till med sköldkörteln?

Naturlig hälsa

Sköldkörteln kan liknas vid kroppens termostat den bidrar till att öka energin, värma kroppen samt aktivera vårt immunsystem. Ibland vill den istället reglera ned och säga till kroppen att ta det lugnt – det är fullt normalt men den kan också bli underaktiv.

kvinna visar musklerna

Livet börjar bortom rädslan

Krönikan

Av alla viktiga och fina egenskaper vi människor behöver för att vara just mänskliga så är mod en av de viktigaste. Visst är det grundläggande att vi är snälla, omtänksamma, empatiska och generösa, men om vi inte är modiga så stänger vi dörrar omkring oss eller låter helt enkelt bli att öppna, skriver Kureras krönikör Tia Jumbe.