Titti Holmer psykolog

Tittis Holmers 5 tips för ett lyckligare liv

Fakta Titti Holmer

Bor: Kungsbacka
Familj: Gift och tre barn
Ålder: 44 år
Yrke: Legitimerad psykolog, föreläsare och författare till succéboken "Lycka nu" utöver den har hon även givit ut boken "Förändringskoden: Fyra nycklar till ett bättre liv".
Historik: Sedan 15 år har Titti i olika sammanhang arbetet med människor, volontärarbete på BRIS, samtalsterapier, kursledning och utbildningar. Titti baserar alltid sina tips på evidensbaserade metoder och brinner enligt egen utsago för att svara på frågan ”Hur?".

Som en av Sveriges främsta experter på mindfulness reser hon sedan många år runt och ger föreläsningar där hon väver samman mindfulness med positiv psykologi och stresshantering.

Läs mer på Tittis hemsida.

De flesta är väl överens om att lycka är något eftersträvansvärt. Vad som statuerar lycka är olika beroende på vem frågar. Hur kan vi då öka lyckan i våra liv? Det vet Kureras nya krönikör, psykologen Titti Holmer som lyfter fram förmågan att glädjas över det vi redan har, motion och att utveckla sina gåvor och intressen.

Vad betyder mest för lyckan, tid eller pengar? Vad gör dig mest lycklig? Dessa frågor ställdes till över 4 000 personer i en studie genomförd vid University of California. 64 procent av de tillfrågade svarade pengar. Men när deltagarna sedan fick frågor om hur nöjda de var med livet var de som svarat pengar klart mindre lyckliga än de som svarade tid. Alltså, att prioritera tid framför pengar tycks vara kopplat till en större upplevelse av lycka. Men till vad ska vi då ägna vår dyrbara tid? Och hur kan vi öka lyckan i våra liv? Titti Holmer, psykolog författare och lyckocoach delar här med sig av några råd för ett lyckligare liv, några enkla att följa och några svårare.

LÄS OCKSÅ: 10 vägar till medveten närvaro

 

1. Tre positiva saker om dagen
Det enklaste och snabbaste sättet att träna upp lyckomusklerna är olika typer av tacksamhetsövningar. Varje kväll innan du lägger dig för att sova, tänk igenom din dag. Vad har varit bra idag? När har du varit nöjd, lycklig, glad? Skriv ner tre saker. Detta ska upprepas under en längre period men redan efter ett par veckor börjar du uppmärksamma det som är positivt istället för det som tynger ner dig. På så sätt tränar du upp förmågan att se det storslagna i livet.

2. Mindfulness
Mindfulness stärker förmågan att flytta fokus från den inre världen till den yttre, från skrämmande hotfulla tankar på saker som inte finns, till det som finns på riktigt: din kropp, din andning, dina sinnesupplevelser. Det som du har framför dig. Det som är viktigt. Det första jag började med i min mindfulnessträning för femton år sedan var andningen. Ett andetag, bara några sekunder tog mig hit till där livet pågår.

3. Motion
Fysisk aktivitet minskar stressen, gör dig mer motståndskraftig, förbättrar sömnen och ökar glädjen. Så rör på dig. Blir varm. Hitta din träningsform – ensam eller tillsammans med andra.

4. Goda nära relationer
Så svårt och så lätt på samma gång. Andra människor kan ju vara underbara men väldigt jobbiga också. Men utan andra människor som man känner sig bra tillsammans med är det svårt att må bra. Så hitta din flock!

5. Utveckla dina kompetenser
Gå in i något som intresserar dig, bli liksom uppslukad av det, sådär så tiden försvinner. Utveckla dina kompetenser. Något som höjer din positiva känsla för dig själv. Lär dig nya saker, utvecklas och bli grymt duktig på något. Gärna något som dessutom betyder något för någon annan.

Av Titti Holmer psykolog, föreläsare och författare

Kureras sektion Krönikan ger möjligheten att ventilera en tanke, idé eller åsikt.
Krönikan skrivs av skribenter som är fristående från Kurera och behöver alltså inte handla om åsikter Kurera delar.
Är du intresserad av att skriva en krönika på Kurera.se? Kontakta då: webbredaktor(@)kurera.se.

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Fakta Titti Holmer

Bor: Kungsbacka
Familj: Gift och tre barn
Ålder: 44 år
Yrke: Legitimerad psykolog, föreläsare och författare till succéboken "Lycka nu" utöver den har hon även givit ut boken "Förändringskoden: Fyra nycklar till ett bättre liv".
Historik: Sedan 15 år har Titti i olika sammanhang arbetet med människor, volontärarbete på BRIS, samtalsterapier, kursledning och utbildningar. Titti baserar alltid sina tips på evidensbaserade metoder och brinner enligt egen utsago för att svara på frågan ”Hur?".

Som en av Sveriges främsta experter på mindfulness reser hon sedan många år runt och ger föreläsningar där hon väver samman mindfulness med positiv psykologi och stresshantering.

Läs mer på Tittis hemsida.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

vattenkran och tvål

Många slarvar med handhygienen

Allmänt

Trots att de flesta känner till att god handhygien bidrar till att hålla oss friska så slarvas det fortfarande en hel del. Endast 42 procent av svenskarna uppger att de tvättar händerna efter att ha snutit sig, hostat eller nyst och 87 procent  efter toalettbesök.

Hjälp, jag kissar på mig!

Naturlig hälsa

Vaknar du mitt i natten för att du behöver gå upp och kissa? Springer du på toaletten åtta gånger per dygn eller mer? Då är du en av miljontals världen över som lider av överaktiv blåsa. Men det finns hjälp att få, helt naturligt.

person som går

Hur vi går avslöjar neurologiska sjukdomar

Forskning

Neurofysiologiska sjukdomar märks tidigt på gången men hittills har mätningar för att registrera det bara kunnat göras på särskilda kliniker. Nu kan istället bärbara sensorer upptäcka och förvarna om sjukdomar som parkinsons, demens, multipel skleros.

patrik wincent strassad man

Patrik Wincent: Lider du av digital stress?

Krönikan

Läser du detta samtidigt som du tittar på en tv-serie och läser dina mejl? Då är risken stor att du lider av digital stress. Att försöka vara effektiva genom att göra många saker samtidigt leder istället till att vi förlorar tid och risken är stor att vi inte minns något av det, skriver Patrik Wincent.

joggare

Regelbunden motion kan hjälpa vid IBS

Mage

Mag- och tarmsjukdomen IBS innebär ofta begränsad rörlighet för den som är drabbad. Men nu visar forskning vid Sahlgrenska akademin att ökad fysisk aktivitet både förbättrar tarmfunktionen och ökar självkänslan.

herpessår

“Herpesutbrotten ger sig direkt”

Hud

Anna Garner, 59, fick kur efter kur av antivirustabletter för sina besvärliga herpesutbrott. Till sist tröttnade hon och sökte hjälp på naturlig väg. Och det funkade. De aggressiva, värkande och vätskande såren blev genast bättre och har kommit mer och mer sällan efter det.

plast i vatten

“Rädslan för mikroplaster är överdriven”

Eko/miljö

Vårt medvetande om den stora förekomsten av mikroplaster i miljön har ökat på senare år. Men hur stor miljö- och hälsofara det faktiskt rör sig om vet vi ännu inte. Nu varnar forskare för överdrivna och felaktiga slutsatser men långt ifrån alla instämmer i kritiken.

Skådespelerskan om åldersfixering, hälsotänk och håret

Naturlig hälsa

Cecilia Ljung blev känd för den breda svenska publiken som Klara Fina, den fattiga torparens dotter, i Selma Lagerlöfs klassiska berättelse, Kejsaren av Portugallien. Det var i början av 1990-talet och Cecilia har sedan dess synts i många svenska produktioner. Hon blev alla småpojkars favorit som Maja Gräddnos i julkalendern Pelle Svanslös. Senare gjorde hon den kvinnliga poliskommissarien i kriminalserien Höök och vi har också sett henne i långköraren Rederiet.

Höstvandra i lågland – din guide

Äventyr

Vandring måste inte vara strapatser i fjällen. Ge dig själv och din familj en dag, en helg eller en vecka i naturen i närheten. Här tipsar friluftsjournalisten Emma V Larsson om olika leder och ger dig smarta tips  inför en låglandsvandring. Och det går utmärkt att ta med barnen.

flicka handlar mat med sin pappa

Budskap om mat skapar oro hos unga

Kost

Den ständiga flödet av budskap om mat och ätande når både barn och vuxna. Det handlar om allt från hälsa till larm om vissa livsmedel. Barn och unga upplever att det är svårt att avgöra vem eller vad de kan lita på och föräldrarnas ord väger tungt.

rodbetsotto med kamutvete

Rödbetsotto på kamutvete

Recept

Istället för ris som används i en klassisk risotto används här kamutvete vilket ger en mättande och nyttig måltid med lite mer tugg än en vanlig risotto. Rödbetan ger rätten en utsökt karaktär och den blir en läcker färgklick på middagsbordet.

vitkål och vegobiff

Asiatisk vegobiff i kålwrap med het sås

Recept

Vegetariska världsdagen till ära bjuder vi på ett recept ur boken "Regnbågsmat" av Annika Panotzki som innehåller en palett av färgglad och näringsrik växtbaserad mat.  I detta recept samsas krispiga grönsaker med matiga vegobiffar av kikärtor och sötpotatis.

Fiskolja ger smarta barn

Naturlig hälsa

Den kost vi äter idag innehåller inte så mycket omega-3. Hur brist på fleromättade fettsyror kan påverka barn har därför blivit ett växande forskningsområde och man har sett en koppling mellan fettsyror och mindre beteendestörningar. Flera studier visar att tillskott av omega-3 kan förbättra inlärning och läsförmåga hos skolbarn, speciellt hos de med uppmärksamhetsproblem.

petra månström

Löpexpertens tre bästa tips för lyckad löpning

Träning

Petra Månström vill få bort fokus från kilometertider och prestation. Istället vill hon förmedla glädjen runt löpning, men även om vi inte springer för att prestera kan det vara bra att veta hur vi gör för att få ut så mycket som möjligt av löprundan. Här delar den populära löparbloggaren med sig av sina bästa knep.