Vältränad kvinna i träningskläder

Upp och hoppa! Att träna före frukost hjälper dig att bränna mer fett under ett pass.

Träna före frukost – bränn 20 procent mer fett

Personer som tränar före frukost förbränner upp till 20 procent mer kroppsfett än personer som tränar efter frukost.
Det visar ny forskning från University of Northumbria i England. 

Morgonpigga personer som tränar på fastande mage före frukost kan bränna upp till 20 procent mer kroppsfett, visar ny forskning från University of Northumbria i Newcastle i nordöstra England. Forskarna undersökte även huruvida de positiva resultaten av att träna direkt efter en natts fasta undermineras av "bieffekter" som ökad aptit och ökat matintag senare på dagen, skriver Daily Mail.
Så var det inte visade det sig. Personer som tränade före frukost brände 20 procent mer fett än personer som tränade efter frukost, och konsumerade inte fler kalorier, jämförelsevis, än de som tränade efter frukost.

Löpband och pastalunch
Forskarteamet lät tolv aktiva män springa på ett löpband klockan 10.00 på morgonen, antingen före eller efter att de hade ätit frukost eller före. Efter träningen lät de alla deltagarna dricka en återhämtningsdryck med chokladsmak. Senare under dagen fick deltagarna en pastalunch, vilken de ombads äta så mycket av att de blev "bekvämt mätta". Deltagarnas energi- och fettkonsumtion under lunchen mättes och räknades sedan på och man räknade bort den energi- och fettförbränning som hade ägt rum under morgonen.

 

Behövde inte kompensera morgonträningen med mer mat
Forskarna, som leddes av doktor Emma Stevenson och studenten Javier Gonzalez, upptäckte att de som hade tränat tidigt på morgonen varken hade konsumerat fler kalorier eller upplevt ökad hunger senare på dagen för att kompensera för det de tidigare hade bränt.

Mest effektfullt för viktminskning
Resultaten innebär att träning som sker på fastande mage är den mest effektfulla träningen för den som önskar gå ner i vikt.
– För att förlora kroppsfett måste vi förbränna mer än vi konsumerar. Träning ökar den totala mängden energi vi gör av med och en stor del av den energin tas från existerande fettdepåer om träningen utförs efter en natts fasta, säger Javier Gonzales till tidningen Daily Mail, och fortsätter:
– Våra resultat visar att träning inte ökar din aptit, din hunger eller ditt matintag senare under dagen och för att få ut mesta möjliga av din träningssession är det optimala alltså att utföra träningen direkt på morgonen innan frukost.

"Kan hjälpa till med praktiska riktlinjer"
Doktor Emma Stevenson förtydligar:
– Den här undersökningen är viktig eftersom den kan hjälpa till att bidra med praktiska riktlinjer när det gäller matintag för individer som vill maximera sin fettförbränning.
Hon fortsätter:
– Det måste poängteras att det här är en korttidsstudie och vi kan bara spekulera kring vilka resultat vi skulle få under lång tid.
Undersökningen, som har titeln "Breakfast and exercise contingently affect postprandial metabolism and energy balance in physically active males", publicerades i nätversionen av the British Journal of Nutrition.

Av Isabelle Hedander


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Fett från fisk dämpar inflammationer i kroppen

Forskning

Balansen mellan ditt intag av omega-3 och omega-6 påverkar din risk för inflammation. En kost rik på omega-3 minskar risken att drabbas. Studierna på omega-3 har dock varit tvetydiga – vilket bland annat beror på att alla fiskoljor helt enkelt inte är lika. Uppsalaprofessorn Tom Saldeen har forskat på just fiskolja. Kurera bad honom förkla­ra varför vissa oljor inte har någon effekt alls – medan andra har en signifikant antiinflammatorisk effekt på bland annat hjärta, kärl och leder.

Enzymerna lugnade Karins mage

Hälsa

Ett aktivt liv med familj, karriär och träning. Men en mage som reagerar precis före ett spännande möte eller när spinningpasset ska börja, ställer till det. Lösningen – några kapslar med örter och enzymer.

“Mångfald och artrikedom gynnar alla bin”

Övrigt

Idag 20 maj firas honungbina över hela världen. I Slovenien, som ligger bakom införandet av World Bee Day, håller man honungsbiet högt och biodlingen har traditionellt hög status. I Danmark har det däremot utbrutit en infekterad konflikt mellan anhängare till de vilda bina och biodlarna och deras honungsbin. I Sverige menar forskare att konflikten är onödig.

5 enkla steg för att äta nyttigare!

Kost

Jenny Westman och Linnea Eriksson är fullfjädrade hälsopedagoger och proffsiga matbloggare med ett välbesökt Instagramkonto, som är en total dröm för alla foodies. De utsågs till Årets hälsobloggare 2017 – och tycker att det är viktigt att fylla på kroppen med bra bränsle för att orka med livets alla utmaningar. Här delar de med sig av fem tips för hur du enkelt äter nyttigare – och avslöjar vad de själva äter för dagliga kosttillskott.

 

Smartphone med podden synlig - petra månström infälld

Kunskapsföretaget lanserar hälsopodd

Allmänt

Ihop med poddkändisen Petra Månström drar nu hälso- och kunskapsföretaget Holistic igång en ny podd. Tanken är att inspirera och sprida kunskap om nya vägar till hälsa och välmående - men utan pekpinnar och orimliga krav. "Tillsammans har vi skapat podden som jag så länge har letat efter. En podd som alla kan ta till sig", säger programledaren Petra Månström.

 

Nutritionisten: Vad är kalorirestriktion?

Kost

Kalorirestriktion är när man äter färre kalorier men ändå får i sig tillräckligt med näring. Det har länge varit känt att en minskning av intaget av kalorier främjar hälsan. Hälsosam kalorirestriktion ger positiva effekter på vikt och hjärt-kärlhälsa men extrem kalorirestriktion eller självsvält är varken bra för hälsan eller effektiv vid viktminskning, varnar Lina Åhlén.

 

Din favoritmusik aktiverar hjärnans belöningssystem

Mental hälsa

Dopamin spelar en direkt roll i den känsla av välmående som framkallas av att lyssna på musik vi tycker om visar en ny studie. Att lyssna på den musik du älskar gör att din hjärna frigör mer dopamin – en kemikalie som gör att vi känner oss engagerade och motiverade och som spelar en viktig roll för människans känslomässiga och kognitiva funktion. 

Större risk att dö efter operation för singlar och lågutbildade

Forskning

Det finns en tydlig koppling mellan sociala faktorer och risken att avlida efter bypassoperation. Personer som lever ensamma eller saknar vidareutbildning befinner sig i större utsträckning i riskzonen än personer som lever i par eller har "Det är första gången man kan se att de sociala förutsättningarna har så stark koppling till den förväntade livslängden efter operationen", säger Susanne Nielsen, forskare vid Göteborgs universitet.

 

Skönhetspanelen testar ansiktsmasker

Hud

Lägg en ansiktsmask – blunda och vila medan masken gör sitt på huden. Bättre boost för både hud och själ får man leta efter. Kureras skönhetspanel har testat några ekologiska ansiktsmasker och hittat en favorit.

Artros: Hjälper ingefära och gurkmeja?

TV

Flera studier på ingefära och kurkumin – den verksamma ingrediensen i gurkmeja – pekar enstämmigt på att dessa har antiinflammatoriska effekter. Forskarna vet till och med vilka komponenter i kroppen som örterna påverkar och hur – och har sett effekt vid bland annat artros.

 

Karin Björkegren Jones

”Det är aldrig för sent att investera i sin hälsa”

Intervju

Aldrig förr har det pratats så mycket om klimakteriet och kvinnors hälsa som nu. Yogaläraren, författaren och hälsoprofilen Karin Björkegren Jones har under 30 år belyst kvinnohälsa i artiklar, böcker, via yogan och nu i podden Kvinnoliv. Karin tycker att kvinnor ska kräva att bli lyssnade på när de söker vård. Det ska vara en självklarhet att ha rätt till olika behandlingsmetoder och mediciner och kanske det allra viktigaste – vi ska lära av våra erfarenheter och varandra och jobba förebyggande för att bibehålla hälsan långt upp i åren.

Nypon håller Sofies artros i schack

Hälsa

Artros i fingrarna höll på att sätta stopp för Sofie Turses dröm att bli fysioterapeut. Hon ville inte långtidsbehandla sin artros med traditionella värktabletter. Ett extrakt av strandnypon blev hennes räddning.

Ny teknik ska minska mängden läkemedel i avloppsvattnet

Eko/miljö

Aktiva substanser i de mediciner vi stoppar i oss passerar ofta genom kroppen och ut i toaletten. De flesta av våra reningsverk är dåliga på att ta bort läkemedelsrester ur avloppsvattnet, vilket kan orsaka hormon- och beteendestörningar hos fiskar och andra djur om de hamnar i sjöar och vattendrag. Nu satsar flera svenska reningsverk på ny teknik för att få bort substanserna, rapporterar Vetenskapsradion.