Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

7 effektiva övningar

Foto: Maja Sönnerbo

Vattenträna! 7 effektiva övningar

Härliga dagar på stranden är inget skäl till att skippa träningen. Här är sju sjysta övningar som drar upp pulsen och ger funktionell träning för hela kroppen. Hopp i plurret bara!

Några tekniktips:
Hitta motståndet
Leta efter motståndet i vattnet. Övningarna skapar även strömmar i vattnet. Jobba emot dem för bättre träningseffekt! Du kan variera motståndet mycket med hjälp av händerna.

Välj tempo
Vill du få upp flåset? Gör övningarna i högre tempo! Men inte slarva bara för att du jobbar snabbare. Behåll din snygga teknik.

 

Vattnet i brösthöjd
Gör övningarna med vattenytan i brösthöjd. Armarna jobbar mestadels under vattenytan. Gör två eller tre omgångar med 20 repetitioner i varje set.

skidhopp1. Skidhopp
Hoppa fram med höger ben och vänster arm. Växla som om du åker längdskidor. Jobba med kraftfulla armrörelser, med armarna under vattenytan. Tryck ifrån ordentligt med benen!
Du kan variera rörelsen genom att jobba med båda armarna parallellt.
Tränar: Kondition, bål, ben, armar

 

åttan2. Åttan
Stå med benen brett isär. Sug in magen och aktivera bålmusklerna. Jobba med armarna i en stor åtta. Kom gärna djupt ner vid höfterna. Vänd handflatorna så att de hela tiden är vända i riktningen dit armarna är på väg.
Tränar: Bål, armar

 

krysshopp3. Krysshopp
Hoppa isär och ihop med armar och ben samtidigt. Ha handflatorna är vända neråt/mot kroppen hela tiden för tyngsta motstånd. Vänd när händerna är precis under vattenytan. Ha kraft i armarna genom hela rörelsen och tryck ifrån ordentligt i hoppen!
Tränar: Kondition, bål, ben, armar

 

pendeln4. Benpendeln
Håll dig i en ledstång, bassängkant eller badstege. Här är det bra om du inte bottnar! Jobba med så raka ben som möjligt. Pressa ena benet upp/bak så högt du kan och andra benet rakt ner. Växla.
Tränar: Ben, höft, rumpa

 

 

knälyft 5. Knälyft med klapp
Jogga med höga knän. Klappa framför dig och bakom dig växelvis med kraft i armarna. Vänd handflatorna så att de hela tiden är vända i rörelseriktningen.
Tränar: Armar, ben, bål

 

flytplankan6. Flytplankan
Flyt på rygg. Dra in knäna mot bröstkorgen, håll dig flytande med hjälp av armarna. Sträck dig ut till plankan igen, sträva med magen mot ytan.
Tränar: Bål

 

höga knän7. Jogg med höga knän
Småjogga snabbt på stället med höga knän. Jobba ordentligt med armarna.
Jogga framåt några meter med knutna nävar. Jogga baklänges och tryck ifrån med handflatorna. Upprepa!
Tränar: Kondition, bål, ben, armar

Text och bild: Maja Sönnerbo


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

En tallrik med rött kött och sallad

Svenskt antibiotikafotavtryck är fortsatt stort

Eko/miljö

Antibiotikafotavtrycket är ett begrepp som beskriver den mängd antibiotika som används för att föda upp djur som så småningom blir vår mat. En ny rapport visar att Sverige har mer antibiotika på tallriken än i vår egen djuruppfödning – vilket innebär ett betydande avtryck.

trött mamma häller upp kaffe

10 vanliga tecken på järnbrist

Kost

Sex av tio kvinnor lider av trötthet och många har känt sig trötta under ett år eller mer. En långtidströtthet som de upplever påverkar vardagen. Trötthet kan bero på många saker, men för de kvinnor som är i fertil ålder och känner sig trötta finns en tydlig koppling till järnbrist. Här är tio vanliga tecken på järnbrist.

 

Tre kvinnor med olika etnicitet står bredvid varandra

DNA-test för smartare hudvård?

Hud

Du kan göra det för att optimera din träning eller för att ta reda på mer om din tarmflora – men även för att få skräddarsydd hudvård. Flera företag erbjuder nu DNA-test som utlovar kunskap om hudens genetiska förutsättningar. Är det här framtidens hudvård?

Milkshake med saffran, fikon och lime

Chia-milkshake med saffran, pistage och lime

Recept

Saffran kvar efter julhelgerna, men ingen inspiration till vad du ska göra med den? Det här är en god och nästintill rå "milkshake" som passar perfekt som en läskande och exotisk dessert eller som mellanmål. Saffransmaken bryts av med fräsch lime, mynta och söt vanilj!

 

tofu på skärbräda

5 nyttigheter med tofu

Hälsa

Att välja bort kött eller att minska sin köttkonsumtion blir allt vanligare – och Sverige ligger i framkant. Vegetarisk är trendigt och anledningarna till att fler väljer växtproteiner beror på flera olika saker. Tofu är gjort på soja. Här får du fem nyttiga skäl att äta tofu – och ett recept på rotfrukter och tofu i ugn.

kvinna tittar på mobilen på natten

Var fjärde svensk sover dåligt

Hälsa

Att sova bra är en av de viktiga hörnstenarna för att må bra, både psykiskt som fysiskt. En nyligen gjord Sifo-undersökning visar att en av fyra svenskar sover dåligt. Och många gör ingenting åt sina problem, trots att man via mindfulness och en del tillskott skulle kunna sova bättre.

Vetenksapsjournalisten Henrik Enbart

Henrik Ennart: ”Den enklaste maten är den mest hälsosamma”

Kost

Den allra enklaste maten är också den mest hälsosamma – som gör både våra tarmbakterier och oss själva lyckliga. Och den visar sig komma från en liten region, tillika blå zon, söder om Rom! Henrik Ennart, aktuell med boken ”Happy food green”, berättar om den ursprungliga medelhavskosten, som äts av de som lever längst.

 

Råkostsallad med syrade morötter

Recept

Vad sägs om en probiotisk dundersallad som gör susen för mag-tarmkanalen? Här är en god - och nyttig - råkostsallad, signerad kost- och hälsocoachen Tina Haldorsson aktuell med kokboken "Läkande dundermat".

Sockerfria ballerinakakor

Så lyckas du med sockerfri bakning

Kost

Anna Winér är ägare av ett populärt Instagram-konto där hon delar med sig av frestande recept på veganska sötsaker och bakverk, som alla är fria från både vitt socker och gluten. Nu släpper hon en bok med sina 20 bästa recept och vi vill veta: hur lyckas man med den här sortens bakning?

 

Kakan kärleksmums mot svart botten

Sockerfria kärleksmums med superkrafter

Recept

På ytan må den se ut som en vanlig kärleksmums (och vem älskar inte det?) – men med kvarg och zucchini bland ingredienserna bidrar den med helt andra saker än en traditionell kaka. Exempelvis stabiliserar den blodsockret. Kanske precis det vi behöver efter jul- och nyårshelgernas alla förlustelser.

Kvinna på en yogamatta i en träningssal som mediterar

Nya trenden: Holistisk träning

TRÄNING

Lyfta skrot och löpturer i all ära – men allt fler väljer nu att ta kontroll över sin hälsa genom att ta ett helhetsgrepp på sin livsstil. – Vi behöver även träna vårt inre för att få bra resultat på vårt yttre, säger pt:n och hälsorådgivaren Hannah Berglund.

 

Linda la om kosten: “Nu är min typ 1 diabetes under kontroll”

Hälsa

När Linda Wade, 28 år, var gravid med sin dotter våren 2019 fick hon diagnosen typ-1 diabetes. Hon följde kostråden hon fick av dietisten. Men det var svårt att injicera rätt dos insulin till de kostråden. Linda Wade startade istället sitt eget hälsoprojekt och när hon började äta antiinflammatorisk kost och motionera lagom kunde hon minska insulinmängden och nu tar hon inte längre insulin.