Många smörjer in sina bebisar med gifter – helt utan att egentligen mena det. Sluta med det tycker Kurera. Här är tre ämnen du bör undvika.
De allra flesta föräldrar skulle aldrig göra något för att göra sina barn illa. Tvärtom, föräldrar vill ofta inget annat än att febrilt försöka skydda sitt barn. Mot allt. Och det är just i detta syfte som vi till exempel smörjer in dem i solkrämer, krämer mot torr hud och kanske lite för ofta tar till febernedsättande.
Men vad många inte vet är att många krämer innehåller starka kemikalier. Ämnen som kan vara både giftiga, allergiframkallande, hormonstörande och som kan lagras i kroppen i många år.
Tre ämnen att undvika:
1. Mineralolja
Rubbar hudens naturliga återfuktning, täpper till porer och lämnar huden torr och livlös vid långtidsanvändning. Lägger sig som en plasthinna på huden och har visat sig täppa igen 40-50 procent av hudens porer.
Utvinns ur bergolja och är billigare än vegetabiliska oljor att framställa. Oljan lagras i kroppen och kan orsaka ledgångsreumatism.
Kallas även mineral oil, paraffin, paraffinum liquidum, vaselin, oleum petrolen och oleum vaselini.
2. Parabener
Samlingsnamn för ett tjugotal olika konserveringsämnen som kan påverka och störa kroppens hormoner.
Vanligast är methylparaben, ethylparaben, butylparaben, isobutylparaben, propylparaben och isopropylparaben.
Kan även vara allergiframkallande.
3. Carbomer
Konsistensgivare (förtjockningsmedel) som lägger sig på hudens yta.
Innehåller det giftiga ämnet bensen som är en aggressiv cancerogen, vilket alltså betyder att den är cancerframkallande.
Är idag förbjudet i barnleksaker, livsmedel och lack men används fortfarande i krämer och lotioner, inte sällan i de lite billigare alternativen.
Det FINNS vettiga alternativ
Sök på nätet, gör research och låt dig för tusan inte luras av prislappen. Kom ihåg att billigast inte automatiskt innebär bäst, ofta är det tvärtom.
Tänk bortom de stora ”drakarna” på marknaden och fråga istället i närmaste hälsoaffär om tips och råd för hur du hittar renare och vettigare alternativ.
För de produkterna finns där ute de också – de har ofta bara inte samma reklambudget.
Av Isabelle Hedander