Trött och hängig? | Kurera.se
Trött ung blond kvinna tittar neråt brasa och kopp te i bakgrunden

Trött och hängig?

Rekommendationer

Rekommendation vid trötthet (efter utesluten sjukdom):

Multivitamin
Multimineral
D-vitamin
Antioxidanttillskott
Vila och återhämtning

Vi svenskar har en tendens att blomstra under sommartid, medan höst och vinter gör oss trötta och hängiga. Kureras näringsexpert Zarah Öberg berättar mer om hur näringsbrister och mörka årstider påverkar oss. 

Anledningen till vår ökade trötthet är självklart att mörkret tar vid och att vi ofta är ute mindre – men också att vi saknar näringsämnen som är nödvändiga för att hålla oss friska och pigga.
D-vitamin har uppmärksammats allt mer under de senaste åren, där brist på vitaminet visar koppling till ett stort antal sjukdomar.  Tidigare ansågs D-vitamin höra till fettlösliga vitaminer som kan lagras in i kroppen, men idag vet man att D-vitamin endast lagras i cirka tre månader.  Vitaminet är dessutom ett prohormon, och behövs i alla kroppens celler för att vi ska ha ett fungerande immunförsvar.

 

Solens strålar
Under sommarhalvåret bildar vi D-vitamin när UVB-strålar bestrålar hudens kolesterol. En förutsättning för god omvandling av D-vitamin är att vi exponerar huden för solens strålar, att vi undviker solskydd som eliminerar UVB-strålarna, att vi är ute när solen står som högst på himlen och att det är en solig dag, fri från moln.
Vanligtvis är de dagar vi har god omvandling väldigt få, och framåt höstkanten börjar våra depåer att  ta slut, om vi inte valt att komplettera vår kost med D-vitamintillskott. Källor som mejeriprodukter och fet fisk anses vara goda källor till D-vitamin, men det förutsätter att de kommer från djur som vistats i solen. Fisk som odlats under tak har inte fått tillgång till solens strålar, och får D-vitaminbrist på samma sätt som vi människor. Samma sak gäller ägg från höns som vistas inomhus och så vidare.

Öka näringsintaget
Trötthet kan även bero på näringsbrister eller långvarig stress som bidragit till försämrad återhämtning i kroppen, belastade organ och/eller utmattade binjurar. Öka ditt näringsintag via kosthållningen, genom att använda bättre råvaror, genom skonsammare tillagning och näringstäta livsmedel som tex smoothies, bär eller ökat intag av grönsaker. Använd en naturlig och bra multivitamin och multimineral som grund, tillsammans med intag av antioxidanter och bra fettsyror.
Fråga också dig själv hur du lever och vad som är viktigt att förändra för att få mer ork. Behöver du mer fritid, mer återhämtning, mer egentid eller krävs det att du prioriterar din sömn på ett bättre sätt? Utöka mängden sömntimmar om du tummar på sömnen och inför vardaglig återhämtning genom ett varmt bad, en lång promenad eller en stunds prestigelös läsning.

Av Zarah Öberg


Rekommendationer

Rekommendation vid trötthet (efter utesluten sjukdom):

Multivitamin
Multimineral
D-vitamin
Antioxidanttillskott
Vila och återhämtning

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Så får du ett naturligt lyft med ansiktsgympa

Skönhet

Många rusar till kliniker vid åsynen av första bästa rynka men att åldras är en naturlig del av livet som ger oss karaktär och lyfter fram vår personlighet. Men det är inget brott att vilja vara till sin fördel även när kråksparkarna ger sig till känna. Så varför inte testa ansiktsgympa – det naturliga ansiktslyftet.

Byron Katie: “Tankarna är orsaken till vårt lidande”

Mental hälsa

Hon har länge varit en av de stora stjärnorna inom personlig utveckling. Och lyskraften är fortfarande stark, nyligen drog den numera 76-åriga självhjälpsgurun fulla hus när hon besökte Stockholm där hon gav en föreläsning och workshop i sin metod. Kurera fick möjlighet att ställa några till Byron Katie – kvinnan bakom The Work.

 

Kvinna som solar på stranden

Kureras hudexpert: “Ät dig till ditt solskydd!”

Hud

Med bra nivåer av näringsämnen som betakaroten, lykopen, D-vitamin och omega-3 i kroppen får vi också ett bättre solskydd. Ett solskydd som kommer inifrån hjälper till viss del kroppen att skydda sig mot solens strålar så att vi inte bränner oss berättar Kureras hudexpert Johanna Bjurström som här tipsar om bästa näringen för sommarhuden.

Studie: Styrketräning kan hjälpa vid klimakteriebesvär

Forskning

Styrketräning två till tre gånger i veckan kan bidra till att minska klimakteriebesvär, enligt en färsk svensk studie. Studien är den första någonsin som studerar sambandet mellan styrketräning och besvär som vallningar och svettningar hos kvinnor i klimakteriet och resultaten var goda – besvären minskade med hela 44 procent.

Svensk bok om mat för diabetiker internationellt prisad

Kost

Den svenska kokboken "Låt bönor förändra ditt liv" skriven av bland andra Patrik Olsson som driver bloggen Smarta diabetiker, vann nyligen utmärkelsen årets specialkokbok i en prestigefull internationell tävling. Att lägga till bönor i kosten har gjort under för Patrik som med böckerna vill dela med sig av sina upptäckter.

 

Havtornsspray hjälper torra ögon

Naturlig hälsa

Extrakt från havtorn kan lindra torra, grusiga och kliande ögon – det vet vi. Men hittills har extraktet tagit omvägen via matsmältningen för att ge effekt. I en ny studie har försökspersoner fått prova spray baserad på havtornsolja direkt på ögonlocken. "Torrheten och tröttheten i ögonen minskade signifikant", säger Petra Larmo, forskaren som ledde studien.

Karin Björkegren Jones uppmaning till politikerna: “Lyssna på kvinnorna”

Politik

2017 gav regeringen ett uppdrag att kartlägga så kallad alternativ- eller komplementär medicin – KAM. I mars i år kom ett utlåtande med flera förslag på förändringar. Medlemmar i utredningen har även i olika debattartiklar gått ut och begärt att åldersgränsen för att bli behandlad ska höjas samt att omfattningen av den så kallade kvacksalverilagen utökas. Kritiska röster vill att man går ännu längre och helt förbjuder all vård som inte är vetenskapligt beprövat och många fruktar nu att möjligheten att välja vårdform kommer inskränkas ytterligare. En av dem är Karin Björkegren Jones som bland annat har goda erfarenheter av att bli behandlad på den numera stängda Vidarkliniken.

Nu sover Kent gott om natten

Hälsa

Kent Hernsell har alltid sovit oroligt. Redan som liten pojke gick han i sömnen, pratade för sig själv och flyttade runt grejer. Efter en orolig natt kände han sig aldrig utvilad på morgonen. Sedan han börjat äta ett tillskott med rogivande och stressreducerande örter och aminosyran GABA når han äntligen djupsömnen – och vaknar utvilad.

Det här visste du inte om ärtor

Kost

Förutom att vara goda, har ärtor många hälsoegenskaper. Bland annat har de en viktiga roll för aptitkontrollen, de har även ett högt  proteininnehåll. Visste du förresten att ärtan inte är en grönsak?

 

“På liv och död – hur du hittar styrka när livet stormar”

Krönikan

Hur kan man hitta styrkan mitt i allt när livet bjuder på rejäl uppförsbacke kantat med orimliga utmaningar,? Och vad händer om man själv mitt i stormen blir sjuk, och tappar fotfästet? Om det skriver Tanja Dyredand, coach och yogalärare i denna krönika där hon berättar om sin tuffa start på sommaren och delar med sig av stärkande och dyrköpta tips. 

Hållbart odlad fisk för en hållbar framtid

Naturlig hälsa

Många vilda fiskbestånd är hårt utnyttjade, och ska vi fortsätta att äta fisk som idag krävs det ännu större satsningar på odlad fisk. Det har ett danskt företag tagit fasta på med sin hållbara odling av regnbågsöring. Av fiskspillet tillverkar de sedan högkvalitativa kosttillskott, under varumärket Nordbo, i form av omega-3 och kollagen.

stråväska på stranden med hatt och solglasögon

7 måsten för sommarnecessären

Hud

Äntligen sommar! Men med sol och lata dagar följer också otrevligheter som fästingar, skrubbsår och solsveda. Här är skönhetsexperten Johanna Bjurströms bästa tips på produkter att packa ner i sommarnecessären.

 

Korianderdoftande grönkålspesto

Recept

En härlig variant på pesto får du med detta recept, istället för basilika har man använt färsk koriander, de klassiska pinjenötterna mixas med ljuvliga cashewnötter. Och som kronan på verket – näringstätt grönkålspulver.

Pollen ger naturlig hjälp mot svettningar och vallningar

Hälsa

Nästan en miljon svenska kvinnor, 880 00 för att vara exakt, befinner sig varje dag i övergångsåldern. Ungefär en av tio behöver hjälp av östrogenbaserade läkemedel. För övriga finns en väldokumenterad möjlighet att bli av med svettningar, vallningar och sömnbesvär – genom en helt naturlig pollenbehandling.

Därför ska du dricka benbuljong

Kost

Hört talas om benbuljong? Ordet har florerat några år nu och omtalats som någonting vidunderligt nyttigt. Men är det verkligen det? I så fall varför? Och vad tusan är egentligen benbuljong? Kurera frågade fyra kost- och näringsnördar om saken. Här är deras svar.

 

Därför ska du kyssas – bara helst inte så här

Allmänt

Dags att puta med munnen – och kyssas. Anledningen? Flera stycken. Att det idag är Internationella kyssdagen, en dag instiftad av FN för att påminna om vikten av närhet och kärlek, är bara en av dem.  Hälsofördelarna med att kyssas, hångla eller bara vara nära är många. Men det finns några sätt som anses för nära. Eller bara fel på annat sätt.