Blodkärl i genomskärning

Vad är endotelet och varför ska du vara rädd om det?

Endotelet skulle kunna kallas blodkärlens foder, det är det cellskikt som täcker insidan av våra kärl. Endotelet har en viktig funktion och är något vi ska vara rädda om, ett misskött endotel orsakar bland annat kärlstelhet och lägger grunden för hjärt-kärlsjukdomar och stroke.

Endotelet är bland annat känsligt för oxidativ stress och inflammation och det har sedan tidigare konstaterats att kända riskfaktorer för hjärt-kärlsjukdomar som rökning och högt blodtryck har negativ påverkan på endotelets reglerande funktion på kärlen. Svensk forskning visar att en försämrad funktion hos endotelet kan ligga bakom hjärt-kärlsjukdom. Ett sätt att sköta om det är att äta mer frukt och grönt. Varje portion vi äter har visat sig förbättra endotelets funktion med hela 6 procent menar Michael Greger, läkare och författare till boken ”Konsten att inte dö”.

Grön synergi
Förbättringarna vid ökad grönsakskonsumtion gick inte att koppla till något särskilt näringsämne utan tycks snarare vara resultatet av en synergieffekt av växternas olika näringsämnen. Mer grönt på tallriken är därför att rekommendera.

 

LÄS OCKSÅ: Här är den hjärtvänliga maten du ska äta varje dag

Träning stärker kärlen
Motion är ett annat sätt att ta hand om sitt endotel, all form av träning har visat sig gynnsam men så fort vi slutar upphör också effekten och endotelets funktion försämras.

LÄS OCKSÅ: Unikt försök visar: Gurkmeja kan förebygga cancer

Gurkmeja gör susen
Antioxidanter i form av tillskott hjälper föga men däremot har kurkumin från gurkmeja visat sig göra susen. En japansk studie visade nyligen att att en tesked gurkmeja om dagen i åtta veckor hade motsvarande effekt på endotelet som 30 -60 minuters motion om dagen, något som är hoppfullt för de som av olika anledningar inte klarar av att motionera. Bäst är dock om vi kan göra båda.

LÄS OCKSÅ: Ett glas rödbetsjuice om dagen gav Karl, 80, blodkärl som en 26-åring

Så även rödbeta och lingon
Ett annat sätt att motverka kärlstelhet är att få i sig nitrat, det samt aminosyran L-arginin har alla visat sig ha gynnsam effekt på endotelet. Därför rekommenderar många experter idag ett dagligt intag av rödbetsjuice som är rikt på nitrat – som i kroppen omvandlas till kväveoxid som i sin tur vidgar blodkärlen, skriver Näringsmedicisnk tidskrift. Rödbetsjuice har i studier visat sig minska kärlstelheten radikalt, allra bäst resultat blev det när den kombinerades med juice av lingon.

Av redaktionen

Källor: Nutrition facts samt Näringsmedicinsk tidskrift

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Carina Ahlqvist på expedition för klimatet

Äventyr

Från cykeldemonstrationer för en bilfri innerstad till klimatexpeditioner på 8000 meter höga berg, för Carina Ahlqvist från Solna sitter miljöengagemanget djupt. Idag är hon en av ett trettiotal svenska medlemmar i anrika Explorers club i New York och i april bär det iväg på en ny expedition.

“5G medför både hälso- och miljöfaror”

Kurera debatt

5G framställs i enbart positiv dager i svensk media. Ingen har hittills brytt sig om att rapportera om riskerna, menar Mona Nilsson ordförande i Strålskyddsstiftelsen som tycker att det är på tiden att vi får upp ögonen för de faror för hälsa och miljö som en utbyggnad av 5G för med sig.

Skiljas: Hitta tillbaka till dig själv

Mental hälsa

Det första året efter en skilsmässa är det vanligt att människor beter sig ganska konstigt. Det beror på att sidor vi hållit tillbaka hos oss själva får fritt spelrum igen. Det är inget fel, utan hjälper oss att hitta tillbaka till oss själva efter att länge ha varit en del av ett par förklarar stresscoachen Karin Isberg.

Hudexperten: Så undviker du torra läppar

Hud

Vintertid blir läpparna ofta torra och fnasiga, det beror främst på att vi växlar mellan att vara inne i den varma och torra luften och att gå ut i kylan men kan även ha andra orsaker. Då är det bra att ge dem lite extra omvårdnad och kärlek. Kureras hudvårdsexpert Johanna Bjurström delar med sig av sina bästa tips. 

Låt 2019 bli starten på ett friskare liv

Kost

Har du lovat att leva hälsosammare det här året? I så fall grattis. I en serie artiklar kommer nutritionisten Lina Åhlén dela med sig av sina bästa tips för att hålla sig frisk. Och det behöver inte vara så svårt som det låter, med rätt mat, motion och god sömn kommer man långt enligt Lina.

Smygträna i köket – fyra enkla övningar

Träning

Träna i hemmet utan att ens bli svettig och ändå bygga muskler, låter det för bra för att vara sant? Det är det inte, Leila Söderholm som skrivit boken "Smygträna" Delar med sig av några övningar ur boken som passar bra att göra i köket. Och lovar att de ger effekt. 

Kureras skönhetspanel testar: Schampo

Hud

Tillsammans med duschkräm är schampo den hygienprodukt de flesta av oss förbrukar mest av. Därför är det viktigt att välja ett som både är snällt mot kroppen och miljön. Kureras skönhetspanel har testat naturliga och ekologiska schampon för att hjälpa dig att hitta din favorit.

Snabb mikroomelett med spenat

Recept

Att tillaga ägg i mikron gör att en omelett bara tar ett par minuter att bli klar och mängden disk blir minimal. Inspirerade av Charlotte Kallas "mugcake", bjuder vi på ett mikrorecept till,  för er som tycker om att laga mat i mikrovågsugnen.

Nanoplast påverkar fiskars beteende

Eko/miljö

Vår konsumtion av plast är ett välkänt miljöproblem och omkring 10 procent av all plast som tillverkas hamnar i haven. Det finns stor risk att plastsopor i naturen ger upphov till partiklar i nanostorlek, så kallad nanoplast som kan påverka fiskars beteende.

charlotte kalla

Charlotte Kallas bästa motivationstips

Intervju

Om någon kan det här med pepp och motivation är det Charlotte Kalla. För idrottare är det viktigt med självdisciplin men belöningar som middag med vännerna eller att bara ge sig själv en klapp på axeln är minst lika viktiga.

Därför ska du unna dig en tupplur

Hälsa

Svårt att hålla ögonen öppna efter lunch? Unna dig en tupplur! Det finns en hel rad goda hälsoskäl att knoppa in på soffan en stund. Och så får du några råd för att få ut det mesta av din lilla extra slummer.