Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Blodkärl i genomskärning

Vad är endotelet och varför ska du vara rädd om det?

Endotelet skulle kunna kallas blodkärlens foder, det är det cellskikt som täcker insidan av våra kärl. Endotelet har en viktig funktion och är något vi ska vara rädda om, ett misskött endotel orsakar bland annat kärlstelhet och lägger grunden för hjärt-kärlsjukdomar och stroke.

Endotelet är bland annat känsligt för oxidativ stress och inflammation och det har sedan tidigare konstaterats att kända riskfaktorer för hjärt-kärlsjukdomar som rökning och högt blodtryck har negativ påverkan på endotelets reglerande funktion på kärlen. Svensk forskning visar att en försämrad funktion hos endotelet kan ligga bakom hjärt-kärlsjukdom. Ett sätt att sköta om det är att äta mer frukt och grönt. Varje portion vi äter har visat sig förbättra endotelets funktion med hela 6 procent menar Michael Greger, läkare och författare till boken ”Konsten att inte dö”.

Grön synergi
Förbättringarna vid ökad grönsakskonsumtion gick inte att koppla till något särskilt näringsämne utan tycks snarare vara resultatet av en synergieffekt av växternas olika näringsämnen. Mer grönt på tallriken är därför att rekommendera.

LÄS OCKSÅ: Här är den hjärtvänliga maten du ska äta varje dag

Träning stärker kärlen
Motion är ett annat sätt att ta hand om sitt endotel, all form av träning har visat sig gynnsam men så fort vi slutar upphör också effekten och endotelets funktion försämras.

 

LÄS OCKSÅ: Unikt försök visar: Gurkmeja kan förebygga cancer

Gurkmeja gör susen
Antioxidanter i form av tillskott hjälper föga men däremot har kurkumin från gurkmeja visat sig göra susen. En japansk studie visade nyligen att att en tesked gurkmeja om dagen i åtta veckor hade motsvarande effekt på endotelet som 30 -60 minuters motion om dagen, något som är hoppfullt för de som av olika anledningar inte klarar av att motionera. Bäst är dock om vi kan göra båda.

LÄS OCKSÅ: Ett glas rödbetsjuice om dagen gav Karl, 80, blodkärl som en 26-åring

Så även rödbeta och lingon
Ett annat sätt att motverka kärlstelhet är att få i sig nitrat, det samt aminosyran L-arginin har alla visat sig ha gynnsam effekt på endotelet. Därför rekommenderar många experter idag ett dagligt intag av rödbetsjuice som är rikt på nitrat – som i kroppen omvandlas till kväveoxid som i sin tur vidgar blodkärlen, skriver Näringsmedicisnk tidskrift. Rödbetsjuice har i studier visat sig minska kärlstelheten radikalt, allra bäst resultat blev det när den kombinerades med juice av lingon.

Av redaktionen

Källor: Nutrition facts samt Näringsmedicinsk tidskrift

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Tre kvinnor med olika etnicitet står bredvid varandra

DNA-test för smartare hudvård?

Hud

Du kan göra det för att optimera din träning eller för att ta reda på mer om din tarmflora – men även för att få skräddarsydd hudvård. Flera företag erbjuder nu DNA-test som utlovar kunskap om hudens genetiska förutsättningar. Är det här framtidens hudvård?

Milkshake med saffran, fikon och lime

Chia-milkshake med saffran, pistage och lime

Recept

Saffran kvar efter julhelgerna, men ingen inspiration till vad du ska göra med den? Det här är en god och nästintill rå "milkshake" som passar perfekt som en läskande och exotisk dessert eller som mellanmål. Saffransmaken bryts av med fräsch lime, mynta och söt vanilj!

 

tofu på skärbräda

5 nyttigheter med tofu

Hälsa

Att välja bort kött eller att minska sin köttkonsumtion blir allt vanligare – och Sverige ligger i framkant. Vegetarisk är trendigt och anledningarna till att fler väljer växtproteiner beror på flera olika saker. Tofu är gjort på soja. Här får du fem nyttiga skäl att äta tofu – och ett recept på rotfrukter och tofu i ugn.

kvinna tittar på mobilen på natten

Var fjärde svensk sover dåligt

Övrigt

Att sova bra är en av de viktiga hörnstenarna för att må bra, både psykiskt som fysiskt. En nyligen gjord Sifo-undersökning visar att en av fyra svenskar sover dåligt. Och många gör ingenting åt sina problem, trots att man via mindfulness och en del tillskott skulle kunna sova bättre.

Vetenksapsjournalisten Henrik Enbart

Henrik Ennart: ”Den enklaste maten är den mest hälsosamma”

Kost

Den allra enklaste maten är också den mest hälsosamma – som gör både våra tarmbakterier och oss själva lyckliga. Och den visar sig komma från en liten region, tillika blå zon, söder om Rom! Henrik Ennart, aktuell med boken ”Happy food green”, berättar om den ursprungliga medelhavskosten, som äts av de som lever längst.

 

färgrika grönsaker

Näringsämnen som kan bidra till mindre symtom vid covid-19

Forskning

Kardiologen och överläkaren Urban Alehagen har tillsammans med norska och ryska forskare gjort en studie där de skriver att brist på specifika näringsämnen kan förvärra symtomen för de som fått covid-19. Genom att säkerställa en god näringsstatus, framförallt bland äldre, kan detta ha en immunstärkande effekt.

Råkostsallad med syrade morötter

Recept

Vad sägs om en probiotisk dundersallad som gör susen för mag-tarmkanalen? Här är en god - och nyttig - råkostsallad, signerad kost- och hälsocoachen Tina Haldorsson aktuell med kokboken "Läkande dundermat".

Sockerfria ballerinakakor

Så lyckas du med sockerfri bakning

Kost

Anna Winér är ägare av ett populärt Instagram-konto där hon delar med sig av frestande recept på veganska sötsaker och bakverk, som alla är fria från både vitt socker och gluten. Nu släpper hon en bok med sina 20 bästa recept och vi vill veta: hur lyckas man med den här sortens bakning?

 

Kakan kärleksmums mot svart botten

Sockerfria kärleksmums med superkrafter

Recept

På ytan må den se ut som en vanlig kärleksmums (och vem älskar inte det?) – men med kvarg och zucchini bland ingredienserna bidrar den med helt andra saker än en traditionell kaka. Exempelvis stabiliserar den blodsockret. Kanske precis det vi behöver efter jul- och nyårshelgernas alla förlustelser.

Kvinna på en yogamatta i en träningssal som mediterar

Nya trenden: Holistisk träning

TRÄNING

Lyfta skrot och löpturer i all ära – men allt fler väljer nu att ta kontroll över sin hälsa genom att ta ett helhetsgrepp på sin livsstil. – Vi behöver även träna vårt inre för att få bra resultat på vårt yttre, säger pt:n och hälsorådgivaren Hannah Berglund.

 

Linda la om kosten: “Nu är min typ 1 diabetes under kontroll”

Hälsa

När Linda Wade, 28 år, var gravid med sin dotter våren 2019 fick hon diagnosen typ-1 diabetes. Hon följde kostråden hon fick av dietisten. Men det var svårt att injicera rätt dos insulin till de kostråden. Linda Wade startade istället sitt eget hälsoprojekt och när hon började äta antiinflammatorisk kost och motionera lagom kunde hon minska insulinmängden och nu tar hon inte längre insulin.

kosmetika och sminkprodukter mot rosa bakgrund med ett överstruket rött kryss

Tre av fyra skönhetsprodukter är hälsofarliga

Hud

Tre av fyra skönhetsprodukter innehåller ämnen som är misstänkt hormonstörande, allergiframkallande eller skadliga för miljön, visar en ny undersökning. – Folk är tyvärr inte medvetna om vad produkterna som de använder dagligen faktiskt innehåller, säger Kureras skönhetsexpert Sara Nomberg. 

 

Programledaren Stephan Wilson i ett utegym

”Jag lyckades ta kontroll över min hälsa”

Krönikan

För fem år sedan gjorde programledaren Stephan Wilson en livsstilsförändring - efter en stark upplevelse som på många sätt förändrade hans liv. I sin krönika berättar han att han har sin nyfikenhet och sin upptäckarlust att tacka för att han idag är starkare och piggare vid 40 år fyllda än vid 20.