Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

kvinna äter smörgås i kylskåp

Vad du äter påverkar din sömn

Det är inte ovanligt att ha svårt att somna eller för den delen att vakna efter några timmar och inte kunna somna om. Då är det lätt att börja oroa sig för att man fått sömnproblem och kanske fundera på att prata med husläkaren om insomningstabletter. Men innan du gör det borde du kanske se över dina matvanor – särskilt vad du äter och dricker innan sängdags.

Vad vi äter kan nämligen ha stor inverkan på sömnen men det finns knep att ta till för att slippa få sömnen störd. Till exempel bör det ha gått minst två timmar innan vi går och lägger oss efter det att vi ätit för att slippa reflux vilket annars lätt kan uppstå när man ligger ned. Utöver det rekommenderar hon mat med mycket tryptofan – en aminosyra som det finns rikligt av i chiafrön, valnötter och animaliskt protein och då kanske främst kalkon.

Aminosyra hjälper sömnen
Tryptofan hjälper kroppen att bilda såväl serotonin som melatonin som även brukar kallas sömnhormonet. Bäst resultat få man om man kombinerar det med fullkorn av något slag och mat med mycket magnesium som till exempel avokado eller banan, magnesium hjälper nämligen musklerna att slappna av. Tryptofan finns det got om i bland annat ost och chiafrön.

 

LÄS OCKSÅ: När den dagliga stressen försvann sov Inger bra på natten igen

Ladda med rätt fett
Börja dagen med omega 3. Dessa nyttiga fetter reducerar oro och hjälper kroppen att producera de hormoder som hjälper dig sova på natten. Ett sätt att se till att få i sig rätt mängd är att äta några matskedar chiafrön, linfrön eller valnätter till frukost.

LÄS OCKSÅ: Bli av med dina sömnproblem – på naturlig väg

Undvik kaffe och socker
Som de flesta redan säkert märkt av egen erfarenhet är det klokt att undvika koffein – det vill säga kaffe och té innan man går och lägger sig. Men även choklad och socker då de är väldigt stimulerande, sockret höjer dessutom blodsockernivåerna vilket gör att det kan bli svårt att koppla av.

LÄS OCKSÅ: Några enkla knep för bättre sömn

Ät om du måste men med måtta
Även om det inte är att rekommendera att äta sent, ska man heller inte gå och lägga sig hungrig. Till den som är hungrig vid läggdags rekommenderar näringsterapeuten Jessica Katz i tidningen Vogue att man äter något mättande som ett kokt ägg eller körsbär som sägs vara rika på melatonin men undvik att äta sådant som triggar ditt sug manar hon.

Av redaktionen

Källor: Vogue och Dr Oz

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Flygbild över Central Park

Så förbättrar grönområden din psykiska hälsa

Eko/miljö

Vistelser i naturen eller i grönområden i storstäder, ensam eller i grupp, ger flera fördelar för vår psykiska hälsa. Till exempel en starkare känsla av meningsfullhet i livet och känslor av lycka. Nu vill svenska forskare att stadsplanerare ska använda sig av grönområden i städer för att minska psykisk ohälsa.

kvinna på sommaräng

Spenatextraktet som gör dig mätt – längre

Hälsa

Fetman ökar snabbt i Sverige. Mer än hälften av den vuxna befolkningen är överviktiga. Professor Charlotte Erlanson-Albertsson har sysslat med aptitreglering i flera decennier. Ett samtal vid middagsbordet ledde fram till ett tillskott med spenat som ger mättnad och leder till viktnedgång. Effekten är dokumenterad i kliniska studier.

 

fisk, bröd och grönsaker

Selen i jordarna minskar på grund av klimatförändringar

Hälsa

Selen är viktig för att du ska må bra. Mikronäringsämnet stöder 25 olika selenberoende enzymer i kroppen. Selen får du bland annat i dig när du äter fisk, nötter, mejeriprodukter och ägg. Men det finns ett stort problem – jordarna i Europa har låga nivåer av det livsviktiga ämnet, och klimatförändringarna gör problemet värre.

2 glas med overnight oats med hallon

Overnight oats med hallon och mandelspån

Frukost

Overnight oats är en enkel frukost att göra i förväg, den smakar underbart, mättar – och dessutom kan du variera den i oändlighet. Krydda med nymortlad kardemumma eller kanel, eller som här – smaksätt med mosade hallon och rostade mandelspån.

Liten flicka kramar en nalle ute i en park

Krönika: “Alla barn vill inte ha sommarlov”

Krönikan

Skolavslutningarnas tid är här, och med dem ett efterlängtat långt sommarlov, fyllt av sol, bad, lek och äventyr. Men inte för alla barn. Krönikören Maria Lundberg minns sin egen barndoms somrar, fyllda av fasa, skam och ensamhet, som lett till ett vuxenliv kantat av terapi. Med sin krönika vill hon nu hindra fler barn från att få ett sådant sommarlov.

 

kvinna klipper en man

Fylligare hår med rätt näring

Hälsa

Många drömmer om ett friskt, fylligt och glansigt hår. Men stress, näringsbrist och mycket fixande med håret sliter. Ett vackert hår bygger du inifrån, med rätt kombination av vitaminer och mineraler. Kurera pratade hårkvalitet, näring och olika klippningar med frisören Marianne Lehne.

glad kvinna i trädgård

Så motverkar du att huden åldras i förtid

Hälsa

Vår livsstil påverkar hudens åldrande. Sol, stress och dåliga kostvanor bidrar till att huden åldras snabbare. Ett för tidigt åldrande kan återställas med rätt näring från insidan. Kliniska studier visar att med kollagen, hyaluronsyra och kondroitinsulfat blir huden mindre torr och fina linjer och rynkor reduceras.

Mullbärsträd

Mullbärsblad kan dämpa sötsug

Hälsa

Att vara sockerberoende har blivit vanligt, och många brottas med att låta bli mat med socker – allt från rent godis till kakor, bullar och bröd. Visste du att extrakt från mullbärsblad kan dämpa sötsug.

 

 

kvinna gör armövningar vid parkbänk

Styrketräning kan hjälpa vid klimakteriebesvär

Hälsa

Styrketräning två till tre gånger i veckan kan bidra till att minska klimakteriebesvär. Studien har tittat på sambandet mellan styrketräning och besvär som vallningar och svettningar hos kvinnor i klimakteriet och resultaten var goda – besvären minskade med hela 44 procent.

 

10 bra sätt att använda kokosolja

Hälsa

Kokosolja anses numera som en hälsofrämjande råvara. Men kokosolja kan också användas till mycket mer. Till exempel är fett ett skönhetsmedel för hår och hud. Här är 10 bra skäl att använda den feta oljan på utsidan av kroppen.