Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Att alltid känna sig varm och svettig är inte ett dugg roligt i längden, men vad kan man göra när hormonerna börjar spela en spratt i tid och otid? Ing-Britt Olsson upptäckte kosttillskottet Transition och numera är hennes kropp åter i balans.

Värmevallningarna försvann

klimakteriefri kvinna

Foto: Per-Erik Jäderberg

Så mycket som 85 % av vår kvinnliga befolkning upplever obehag av någon form under klimakteriefasen. Typiska besvär är värmevallningar, humörsvängningar, sömnproblem och torra slemhinnor. Östrogen är en konventionell behandling mot dessa besvär, men många kvinnor väljer att avstå östrogenbehandling då detta har visat sig kunna öka risken för bröstcancer. Allt fler söker sig numera istället till alternativa behandlingar. En av dem är Ing-Britt Olsson.

- Får jag välja mellan ett läkemedel och ett naturpreparat väljer jag helst det naturliga alternativet om det går. Därför är jag extra glad över att ha kommit till rätta med mina övergångsbesvär på naturlig väg och utan biverkningar, säger Ing-Britt.

 

Ing-Britt har klarat sig undan de flesta symptomen man kan få under denna period, men ett har drabbat henne desto mer och det är de klassiska värmevallningarna.

- Det var som en termostat i kroppen som plötsligt satte fart. Ena stunden kunde jag springa runt och stressa på stan utan att märka något särskilt. Andra stunden kunde jag sitta i lugn och ro och läsa en tidning och rätt som det var blev jag så varm att svetten bara rann. Det fanns ingen logik i det alls!

Ing-Britt hade svårt att sova om nätterna och om dagarna kände hon sig aldrig fräsch, men hon försökte ta det med ro och berättade för sin omgivning vad som pågick.

- Jag jobbar som biologilärare och har förklarat för mina elever vad som händer kvinnor i den här åldern. De tyckte att det var lite lustigt när jag stod där i klassrummet och plötsligt blev helt röd i ansiktet och utbrast ”Åh nu får jag en sån där vallning igen!”. Sånt här är ju svårt att dölja så man kan lika gärna prata om det, menar Ing-Britt.

 

Men samtidigt blev hon tröttare och tröttare på att alltid behöva gå runt och oroa sig för att lukta ofräscht och att aldrig kunna sova ordentligt trots att fönstret stod öppet så att iskall luft kom in i sovrummet.

En dag läste hon en artikel om Transition – ett kosttillskott mot övergångsbesvär baserat på den kinesiska örten Dang Gui, även är känd som ”kvinnans ginseng”.

- Jag kände igen mig precis i vad kvinnan i artikeln berättade. Hon hade blivit av med sina värmevallningar på bara några veckor och jag tänkte ”Det HÄR måste jag bara testa!”.

Strax efter det köpte Ing-Britt en förpackning Transition på hälsokostaffären och började äta det hon med. Effekten lät inte vänta på sig. Efter en vecka kände hon sig på topp igen.

 

- Det gick väldigt fort faktiskt, oväntat fort. Jag blev helt förvånad, och sa till min sambo ”Men vad lugnt och skönt det blev nu!”. Det kändes faktiskt som att jag fick ett nytt liv på ett sätt. Jag blev så lycklig, säger Ing-Britt och ler stort.

Den goda effekten fortsatte hålla i sig månad efter månad och de plötsliga värmeattackerna höll sig på behörigt avstånd.

- Sedan kom den varma sommaren och då svettades jag förstås mycket, men då fanns det ju å andra sidan skäl till det. Den där knasiga inre termostaten märkte jag ingenting av längre, säger Ing-Britt.

Idag har ett halvår passerat och Transition fungerar lika bra nu som i början.
- Nu mår jag jättebra och behöver aldrig gå runt och oroa mig för att vara ofräsch. Jag kan inte säga annat än att jag är helnöjd och att jag rekommenderar Transition. Det är i alla fall det bästa jag har upptäckt!

 

Av Jennie Pettersson


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Har du magnesiumbrist? Här är maten som innehåller magnesium

Kost

Magnesium är ett vanligt och viktigt mineral som många av oss kan ha brist på. Anledningen till att så många har för lite magnesium i kroppen beror på att mineralet förbrukas snabbare när vi stressar men också att dagens mat inte är tillräckligt magnesiumrik. Vill du öka på ditt magnesiumintag, ät kakao, bönor, havregryn eller nötter.

rysk rot

Trött? Prova rysk rot som snabbt ger energi

Naturlig hälsa

Rysk rot kallas också sibirisk ginseng och är den fysiska adaptogenen. Den har använts vid stressrelaterade besvär, utmattning och som en behandling för att undvika biverkningar av andra läkemedel på grund av örtens leverrenande effekt. Rysk rot har också används vid mental trötthet och impotens.

kvinna på badstrand

Drick mer och undvik urinvägsinfektion

Naturlig hälsa

Många har någon gång haft urinvägsinfektion och känner väl igen den brännande känslan vid urinering, och behovet av att ständigt gå på toaletten. Men gå känner till att något så enkelt som att dricka mer vatten kan bidra till att minska risken för att få besvär med urinvägarna.

 

flicka som blåser på maskros

Ogräsen som är riktigt nyttiga

Kost

Ogräs är inte bara dåligt. Det finns en anledning till att ogräs växer i ohejdat takt. Dessa är starka och när de växer under dåliga förutsättningar utvecklar de kraft. Många medicinalväxter är  vad vi kallar för ogräs. Här kommer några spännande ogräs att lägga på minnet.

kvinna tar sig för munnen

Lindra herpes på naturlig väg

Hälsa

Det är många som lider av herpes. Det finns rapporter om att åtta av tio har herpes typ 1, vilket oftast betyder att man får munsår. Cirka en av fyra svenskar har herpes typ 2, vilket betyder att man har det i underlivet. Det finns naturliga sätt att lindra smärtan av ett herpesutbrott.

 

bär

Bären som främjar god hälsa

Kost

När vi använder ordet superbär så beskriver det bär som är särskilt rika på antioxidanter, vitaminer och mineraler. Antioxidanter skyddar mot fria radikaler i kroppen, och kan likans vid ett rostskydd på bilen. Forskningar har visat att befolkningsgrupper med hög medellivslängd och låg sjukdomsförekomst har haft ett högt intag av antioxidanter. Här kommer några antioxidantrika bär.

kvinna serverar seniorer mat

Så ska undernäring hos äldre förhindras

Äldre

2017 kom en rapport från Socialstyrelsen som berättade att 40 000 personer som har äldreomsorg lider av undernäring och att fler än 100 000 riskerar att hamna där. I Sigtuna utbildar man personalen, men även seniorer som vill, för att komma tillrätta med problemet.

Ett par vilar

9 effektiva tips för att hjälpa sömnen på traven

Hälsa

Vi behöver sova tillräckligt för att må bra. Hjärnan repareras under natten och om du inte sover tillräckligt fungerar inte denna process optimalt. Anledningarna till sömnproblem kan vara många, och inte sällan går problemen i cykler. Här är några tips för att hjälpa sömnen på traven.

 

färgglad omelett på tallrik

Lunchtips: Grekisk omelett

Glutenfritt

Utsökt sälta från fetaost, härlig krämighet från avokado och protein från ägg gör det här till en snabb, enkel och somrig lunch full av näring. Granatäpple och valnötter ger förutom supernäring även ett skönt tuggmotstånd. 

kvinna som får skönhetsbehandling

IPL – kan det vara bra för huden?

Hud

Det finns en uppsjö av nya behandlingsformer med olika maskiner inom skönhetsindustrin. Fokus ligger på att förbättra hudkvalitén i ansikte, hals och på dekolltaget. Har du hört talas om IPL? Det är en form av mjukverkande laser som stimulerar kollagenet och ger en jämnare hudton.

 

kvinna och mygg

Variant av botox som skydd mot myggor

Eko/miljö

Pål Stenmark är professor i strukturell biokemi och han har belönats med ett pris för att ha hittat ett nytt botox-gift som fungerar mot malariamyggor. Insektsgifter är ofta väldigt miljöovänliga, men just detta botoxmedlet, som är ett protein, bryts ner i naturen och lämnar inte några onaturliga rester.

 

två kvinnor med former vid stranden

Därför går vi upp i vikt när vi blir äldre

Vikt

De allra flesta tycker nog att det blir allt svårare att hålla vikten i takt med att de blir äldre. Forskning från Karolinska Institutet visar att vi med åren får en minskad omsättning av fett – eller så kallade lipider – i fettväven, vilket gör att vi lättare går upp i vikt när vi blir äldre.