10 hälsosamma anledningar att ta en härlig kvällspromenad

Träning behöver inte göra ont för att ge resultat. Visste du att du kan uppnå stora hälsovinster genom att bara promenera?
Att gå har faktiskt god effekt på allt från diabetes och hjärt-kärlsjukdomar till sötsug och viktkontroll.

En skön och härlig kvällspromenad efter en härlig dag på stranden eller efter jobbet några dagar i veckan kommer att ge dig stora hälsovinster på sikt.
Men det är klart, tar du en rask promenad varje dag får du ännu större effekt.

►Läs också: Här är maten som kan minska din ledvärk!

 

Forskare vid Harvard Medical School menar att den som går lite drygt en kilometer om dagen i en måttlig takt kan få tydliga hälsovinster. Och den som också ökar takten och går en kvart om dagen får effekt på blodtryck, diabetes och hjärthälsan.

Så en rask promenad varje dag är riktigt bra för din hälsa. Här kommer tio anledningar till att promenera sig till en bättre hälsa:

1. Bli av med ledvärk. Över en halv miljon svenskar lider av artros och två av tre är kvinnor. Att promenera gör lederna mjuka och stärker de muskler som stödjer lederna. Forskning har visat att ledvärk minskar vid promenader och den som går upp till en mil i veckan kan faktiskt förhindra att ledvärk uppstår.

2. Viktkontroll. Problem med övervikt är inte bara kopplat till kalorier, viss kost och motion. En del av oss bär på arvsanlag som gör det lättare att gå upp i vikt. Forskare vid Harvard har tittat på 32 gener som är kopplade till fetma och upptäckte att de gener som bidrog till viktuppgång halverades om personerna med arvsanlaget gick en promenad i snabb takt en timma varje dag. Forskarna studerade 12 000 personer för att komma fram till slutsatsen. Forskare vid Berkely har sedan 1990-talet följt 150 000 personer som löptränar och tar promenader. De kom fram till att om man går eller springer spelar ingen roll för hälsan. Bränner man bara lika många kalorier vid ett motionstillfälle så är hälsoeffekterna det samma.

3. Dämpar sötsuget. Den som tar en kort promenad på 15 minuter får ett mindre sug efter choklad. Det har flera olika studier visat. Även den mängd choklad man vill ha minskar efter att man gått en stund.

 Läs också: Johannesört utmanar SSRI-preparat vid psykisk ohälsa

4. Minskar risken att få cancer. Flera studier har visat att de som går minst sju timmar i veckan minskar risken för att få bröstcancer med 14 procent. Motion i alla former minskar risken för många typer av cancer.

5. Färre sjukdagar. Under influensatider är promenader en av de bästa medicinerna mot förkylningar. I en studie där drygt 1 000 män och kvinnor deltog visade resultaten att de som gick fem dagar i veckan i minst 20 minuter minskade sina sjukdagar med hela 43 procent jämfört med de som rörde på sig en dag i veckan eller mindre. Och när de som motionerade mest blev sjuka så blev de snabbare friska.

6. Effektivt vid oro och nedstämdhet. Ta dig ut i skogen eller någon annan naturskön promenad varje dag, det brukar vara ett råd från en terapeut när klienten inte mår bra. Promenader sänker stress och sätter igång en rad positiva processer i kroppen. Studier har visat att promenader till och med kan ha samma effekt som antidepressiva mediciner.

7. Bättre minne. Hippocampus, den del av hjärnan som är involverad i minneshanteringen, minskar med en-två procent varje år. Om man promenerar en mil i veckan växer den delen av hjärnan. Hos personer som är sjuka i Alzheimer kan åtta kilometers promenad i veckan minska problem med minnet.

 Läs också: Balansera ditt hormonsystem med god sömn

8. Bättre nattsömn. Den som tar en daglig promenad har lättare att sova. Även de med svåra sömnproblem får bättre nattsömn. En studie som pågick i 16 veckor där deltagarna gick 30 minuter tre gånger i veckan sov 46 minuter längre varje natt efter fyra månader.

9. Färre frakturer. När du går tränar du upp styrka, kondition och balans. Benvävnaden blir starkare när den utsätts för påfrestning. Det gör att du nästan halverar risken att falla och bryta lårbenet när det är halt. En daglig promenad på 35 minuter kan förhindra en fraktur.

10. Mindre skaderisk. Den som löptränar riskerar att få skador i knän, rygg och fötter. Hela 70 procent av alla löpare får någon gång en skada men bara fem procent av de som promenerar riskerar att drabbas av en skada eller en stukning.

Av Inger Palm

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Kvinnoarm sträcks ut från täcke - handen håller dildo

Sexleksaker mindre giftiga än barnleksaker

Eko/miljö

Det är mer säkert att leka med sig själv än att leka med barnleksaker. Det visar ett nytt tillsynsprojekt av Kemikalieinspektionen som uppger sig vara överraskade av resultatet – som tyder på att fler sexleksaker klarar kemikaliekraven än många andra produkter och varor, till exempel leksaker för barn. "Andra branscher kan dra lärdomar av sexleksaksföretagens arbete med kemikaliefrågor", säger Frida Ramström, inspektör på Kemikalieinspektionen.

Händer utför zonterapi på fot

Zonterapi – ett sätt att hjälpa kroppen läka sig själv

Naturlig hälsa

Nytt år och nya löften om att bli en bättre människa eller i alla fall göra saker lite annorlunda? Har du kanske lovat dig själv att ta det lugnare, ändra på något och satsa mer på hälsan och sådant som får dig att må bra? Så – vad finns det då för knep att ta till för att uppnå god hälsa och ett ökat välbefinnande? En person som försöker ge svar på den frågan är Karin Lycke som arbetar med zonterapi.

man i vit skjorta håller sig om magen som om smärta

Vanligt med magproblem

Mage

Många svenskar har problem med magen så är du en av dem är du i gott sällskap. Sex av tio personer i Sverige har magproblem och sex av tio som söker hjälp för mag- och tarmbesvär visar sig ha så kallad IBS, känslig tarm. En lösning på problemet kan vara kisel.

Hall

En hälsosam arbetsplats ger ett hälsosamt resultat

Allmänt

För 15:e året i rad ska Årets Chef utses av tidningen Chef. I år är hälsoprofilen och näringsterapeuten Bertil Wosk, tillika grundare av hälsoföretaget Holistic, en av finalisterna till Årets Hälsofrämjande chef. Kurera har tidigare rapporterat om Holistic – hälsoföretaget som lever som det lär. Läs artikeln så förstår du själv varför just denna man nominerats.

Anders Hansen

3 tips för att bli mer stresstålig

Hälsa

Träning inte bara förbättrar din inlärningsförmåga, ditt IQ och minskar risken för demens, det reducerar även ångest och stress. Här tipsar Anders Hansen, överläkare i psykiatri och författare till "Hjärnstark", om hur man blir mer stresstålig.

Här är kandidaterna till antipriset Årets matbluff 2016

Kost

40 nomineringar har trillat in. Av dessa har de mest vilseledande valts ut till en final där det är det upp till svenska folket att avgöra vilken produkt som till slut ska tilldelas den oädla utmärkelsen som Årets matbluff 2016. Låt oss presentera de fem slutgiltiga kandidaterna i antipriset som är instiftat av föreningen Äkta vara.

Person hoppar utomhus i siluett mot solen

11 tillfällen då Q10 hjälper

Allmänt

Q10 är en kraftfull antioxidant som behövs för att du ska orka – både fysiskt och psykiskt. Det skyddar mot en rad sjukdomar och minskar både dödligheten i hjärtsjukdom och förbättrar läget för hjärtsviktspatienter. Dessutom hjälper det huden att hålla sig ung längre. Bland annat. Här är elva vetenskapligt bevisade tillfällen då Q10 gör stor nytta.

14 sätt att bli mer lycklig

Mental hälsa

Det kan verka enkelt, men ibland är det inte så lätt att känna glädje och lycka. Stress, tuffa besked eller svåra motgångar. Det är mycket som kan får oss ur balans. Oavsett om du tappat fotfästet eller inte - här är 14 tips som hjälper dig att bli mer lycklig.

Kvinna smörjer in sin kind med kräm

Ny forskning! Så påverkas huden av olika lösningsmedel

Hud

Svenska forskare har utvecklat metod som kan avgöra hur vår hud påverkas av olika substanser, som till exempel vätskor och krämer i form av kosmetika och läkemedel. Något liknande har aldrig gjorts tidigare. Upptäckten kan leda till att man i framtiden mer effektivt kommer att kunna reglera hudens egenskaper. "Ökad förståelse för molekylära mekanismer gör att vi på ett mer effektivt sätt kan påverka och reglera hudens egenskaper", säger Emma Sparr, professor vid kemiska institutionen i Lund.

Flera bilder på samma kvinna där hon gör olika miner

Så bryter du negativa tankemönster

Krönikan

Utan att du riktigt vet hur det gick till så är de där igen, tankarna som maler och ältar och upprepar sig i det oändliga med samma trötta budskap om hur dåligt allt är, hur hårt livet suger, hur värdelös du är och hur hopplösa alla framtidsutsikter är. Du har lyssnat på de där tankarna tusen gånger tidigare och du fasar för att du kommer att behöva lyssna på dem tusen gånger till. Det är tid att bryta dem nu, tycker du inte? Här får du några tips på hur du gör.

två personer spelar tennis

6 fakta om fysisk aktivitet

Mental hälsa

Är du stressad? Kanske för stressad för att hinna röra på dig som du borde? Du är inte ensam om att hantera stress HELT fel. Det finns nämligen inget snabbare sätt att reducera stress än att röra på sig eftersom rörelsen hjälper till med regleringen av stresshormonet kortisol. Här är fler fakta om fysisk aktivitet.

Leende kvinna håller sina händer om ansiktet

Fem vitaminer som gör underverk för huden

Hud

Känner du till hur näring hör ihop med skönhet och hudens åldrande? Är svaret nej är det dags att ändra på den saken. Vitaminer i hudkrämer är trend på uppåtgående och det av en anledning, menar skönhetsjournalisten Agneta Elmegård. Här får du veta mer om fem vitaminer som ger effekt på huden – och på vilket sätt.

Kvinna utomhus vid havet med händerna upp i luften

Träning gör dig stresstålig

Allmänt

Modern hjärnforskning visar att fysisk aktivitet har nästan ofattbara effekter på vår hjärna och tankemässiga funktioner. I nya boken Hjärnstark visar Anders Hansen att träning inte bara förbättrar din inlärningsförmåga, ditt IQ och minskar risken för demens, det reducerar även ångest och stress. – Vi är gjorda för ett liv på savannen, därför är det livsviktigt för hjärnhälsan att träna regel- bundet. Träning lär kroppen att inte reagera så starkt på den vardagliga stressen.

kvinnas ansikte närbild spruckna läppar vinterbakgrund

Bästa tipsen för en mjuk och vacker vinterhy!

Hud

Kyla och lägre luftfuktighet påverkar vår hud och gör den torrare och känsligare. Den kan till och med börja klia. Men det finns knep för dig som vill komma lindrigt undan. Här är knepen du bör känna till – och sju riktigt bra produkttips för vinterhud.

Kladdkaka

Kladdkakebrownie i nyttigare tappning

Glutenfritt

Älskar du chokladiga efterrätter som kladdkaka – men vill vill samtidigt äta nyttigt och undvika ingredienser som vetemjöl, tvivelaktiga tillsatser och raffinerat bordssocker? Vad bra! Då har du nämligen landat på helt rätt recept. Receptet är helt veganskt.

smittskyddsläkaren Åke Örtqvist

Dålig effekt av årets influensavaccin

Allmänt

Årets influensavaccin fungerar dåligt, visar färska siffror från Stockholm. Bland dem som sökt sjukvård på grund av influensasymtom är skyddseffekten inte ens 30 procent. "I år är vaccinet något sämre än det brukar vara", säger smittskyddsläkaren Åke Örtqvist till TV4 Nyhetsmorgon.

mjölk i glas

Därför är det mindre näring i ekologisk mjölk och alternativ till mjölk

Kost

"Ekomjölk och alternativa mjölkprodukter saknar viktiga näringsämnen som kalcium och D-vitamin", basunerar olika media ut efter att olika sorters mjölkalternativ jämförts av företaget Testfakta. Risken är att människor som bara läser rubriken väljer bort ekologiskt i tron att detta är sämre. Så är fallet inte. Kortfattat är det så enkelt att det i ekoprodukter än är förbjudet att tillsätta ämnena och att växt- och nötalternativ sällan berikas på samma sätt som "vanlig" mjölk. Men förändring är på gång, rapporterar mjölkföretagen.

saffranskrokus

Saffran höjer mängden aktivt serotonin i hjärnan

Naturlig hälsa

Att känna sig nedstämd, orolig, håglös eller ångestfylld är ingenting konstigt. Det kan bero på vintermörkret eller vara en reaktion på något du råkat ut för. Oftast går känslorna över av sig själva – men inte alltid. Om en tillfällig svacka blir till en känsla av att livet är meningslöst kan tillståndet övergå i en depression – och där behöver du inte hamna. Det finns en rad naturliga sätt att förebygga depressionskänslor, höja sinnesstämningen och återfå känslomässig balans. Ett av de mest effektiva har du troligen stött på nu under julen: Saffran.