rödlök, vitlök och tomater i korg

15 livsmedel du inte bör förvara i kylskåpet!

Hela poängen med att ha en kyl är ju att just slippa behöva oroa sig för att maten ska bli dålig två dagar efter att vi köpt den. Men överanvänd den inte. 
Här är 15 livsmedel som folk förvarar i kylskåp men som inte hör hemma där. 

Det finns vissa livsmedel som inte bör lagras i kylskåp eftersom det får smaken att förändras. Det finns även fall när kylförvaring gör att maten möglar snabbare, skriver sajten 4allmindsandbodies.com. Var är den gamla tidens skafferier när man behöver dem?
Här är listan över livsmedlen du definitivt inte bör kyla.

1. Tomater
…hör definitivt inte hemma i ditt kylskåp eftersom de kommer att förlora sin smak. Anledningen till detta är den kalla luften i kylskåpet stoppar deras mognadsprocess och därmed även deras smakutveckling. Kall luft har dessutom en påverkan på tomaters konsistens, eftersom det bryter ner membranen inne i tomaterna och gör dem mjöliga. Förvara tomaterna i en korg eller en glasskål på köksbänken.

 

2. Basilika
Det största problemet med att hålla basilika i kylen är att den kommer att absorbera alla dofter av mat som omger den. Försök istället hålla den utanför kylskåpet, och i en kopp med vatten. Om du verkligen behöver hålla liv i din basilika under en längre tid, prova några av internets alla frystips för basilika.

3. Potatis
Supervanligt missförstånd. Potatis ska förvaras svalt men inte kallt, alltså inte i kylskåp. Kalla temperaturer förvandlar stärkelsen i potatisen till socker snabbare än du tror. Förvara potatis i en papperspåse på en sval och mörk plats i ditt hem istället. Det är bättre med papper än plast eftersom potatis kan få mer luft i papperspåsar, vilket kommer att bromsa förmultningsprocessen.

4. Vitlök
…har samma problem med kylskåp som potatis. Vitlök bör förvaras på en sval och mörk plats i stället för i kylen. I kalla temperaturer börjar vitlök gro och blir snabbare möglig.

5. Lök
Fukt i lök gör dem mjuka och så småningom mögliga. Förvara dem istället på en torr, sval och mörk plats. Men kom ihåg att förvara potatis och lök separat när de placeras mörkt och svalt. Anledningen till detta är att när de lagras för nära tillsammans förmultnar de snabbare.

6. Avokado
Det finns en hake med att förvara avokado i kylen. Om du köpte dem mogna och inte behöver använda dem direkt, då funkar kylen. Men om du vill att dina avokado ska mogna bör du inte ha dem i kylskåpet eftersom den kalla luften avstannar mognaden.

7. Olivolja
De flesta människor är överens på den här punkten: förvara inte din olivolja i kylskåpet. I låga temperaturer kondenserar olivolja och förvandlas till en hårdare konsistens som liknar smör. Istället bör du förvara olivolja svalt och mörkt.

8. Bröd
En av de största misstagen du kan göra när det gäller att hålla din mat fräsch är att förvara bröd i kylen. Förvara hellre bröd på diskbänken eftersom kylskåpet bara kommer att torka ut brödet mycket snabbt. Förvara det bröd du kommer äta under de närmsta fyra dagarna framme och frys resten. Var noga med att förvara brödet i en tät påse i frysen så det behåller sin fukt.

9. Kaffe
…förlorar sin smak i kylskåp. Precis som basilika, kan det även lägga sig till med vissa dofter av andra livsmedel i kylskåpet. Istället bör du förvara kaffe på en mörk och sval plats så det behåller sin fräschör och fulla smak. Större mängder kan du dock lagra i frysen.

10. Honung
Du behöver inte förvara honung i kylskåpet förutsatt att du håller burken tätt tillsluten. På så sätt håller den sig bra nästintill för evigt. Förvarar du honung i kylskåpet kan den kristalliseras.

11. Citrusfrukt
Citroner, apelsiner och limefrukter bör förvaras i rumstemperatur och på köksbänken. Kall luft kan skada dess kvalitet. Förvara dem dock inte för nära varandra, det gör att de möglar snabbare.

12. Inlagd gurka
Inlagd gurka innehåller mycket konserveringsmedel, främst vinäger. Detta gör att de håller sig lite krispiga även när du lämnar dem i skafferiet. Men om du absolut vill ha dina gurkor kalla bör du förvara dem i kylskåpsdörren där det är lite varmare.

13. Örter och kryddor
Det finns ingen anledning att placera färska örter i kylen. Istället för att döda deras smak i kall temperaturer, placera dem i en vattenfylld glasburk och förvara dem på köksbänken. Det både ser trevligt ut och uppskattas av örterna.

14. Salladsdressing
De flesta salladsdressingar, precis som kryddor, kan förvaras utanför kylskåp, speciellt sådana som är baserade på ättika eller olja. Ha dock i åtanke att dressing gjord på grädde, majonnäs eller yoghurt bör förvaras i kylskåp.

15. Ketchup
Jo, det är sant. Även när den har öppnats kan ketchup förvaras i skafferiet. Detta fungerar eftersom den innehåller så stora mängder vinäger och konserveringsmedel. Om du inte tror oss, tänk bara på ketchuppaketen på snabbmatsrestauranger.

Av Isabelle Hedander


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Här är kandidaterna till antipriset Årets matbluff 2016

Kost

40 nomineringar har trillat in. Av dessa har de mest vilseledande valts ut till en final där det är det upp till svenska folket att avgöra vilken produkt som till slut ska tilldelas den oädla utmärkelsen som Årets matbluff 2016. Låt oss presentera de fem slutgiltiga kandidaterna i antipriset som är instiftat av föreningen Äkta vara.

Person hoppar utomhus i siluett mot solen

11 tillfällen då Q10 hjälper

Allmänt

Q10 är en kraftfull antioxidant som behövs för att du ska orka – både fysiskt och psykiskt. Det skyddar mot en rad sjukdomar och minskar både dödligheten i hjärtsjukdom och förbättrar läget för hjärtsviktspatienter. Dessutom hjälper det huden att hålla sig ung längre. Bland annat. Här är elva vetenskapligt bevisade tillfällen då Q10 gör stor nytta.

14 sätt att bli mer lycklig

Mental hälsa

Det kan verka enkelt, men ibland är det inte så lätt att känna glädje och lycka. Stress, tuffa besked eller svåra motgångar. Det är mycket som kan får oss ur balans. Oavsett om du tappat fotfästet eller inte - här är 14 tips som hjälper dig att bli mer lycklig.

Kvinna smörjer in sin kind med kräm

Ny forskning! Så påverkas huden av olika lösningsmedel

Hud

Svenska forskare har utvecklat metod som kan avgöra hur vår hud påverkas av olika substanser, som till exempel vätskor och krämer i form av kosmetika och läkemedel. Något liknande har aldrig gjorts tidigare. Upptäckten kan leda till att man i framtiden mer effektivt kommer att kunna reglera hudens egenskaper. "Ökad förståelse för molekylära mekanismer gör att vi på ett mer effektivt sätt kan påverka och reglera hudens egenskaper", säger Emma Sparr, professor vid kemiska institutionen i Lund.

Flera bilder på samma kvinna där hon gör olika miner

Så bryter du negativa tankemönster

Krönikan

Utan att du riktigt vet hur det gick till så är de där igen, tankarna som maler och ältar och upprepar sig i det oändliga med samma trötta budskap om hur dåligt allt är, hur hårt livet suger, hur värdelös du är och hur hopplösa alla framtidsutsikter är. Du har lyssnat på de där tankarna tusen gånger tidigare och du fasar för att du kommer att behöva lyssna på dem tusen gånger till. Det är tid att bryta dem nu, tycker du inte? Här får du några tips på hur du gör.

två personer spelar tennis

6 fakta om fysisk aktivitet

Mental hälsa

Är du stressad? Kanske för stressad för att hinna röra på dig som du borde? Du är inte ensam om att hantera stress HELT fel. Det finns nämligen inget snabbare sätt att reducera stress än att röra på sig eftersom rörelsen hjälper till med regleringen av stresshormonet kortisol. Här är fler fakta om fysisk aktivitet.

Leende kvinna håller sina händer om ansiktet

Fem vitaminer som gör underverk för huden

Hud

Känner du till hur näring hör ihop med skönhet och hudens åldrande? Är svaret nej är det dags att ändra på den saken. Vitaminer i hudkrämer är trend på uppåtgående och det av en anledning, menar skönhetsjournalisten Agneta Elmegård. Här får du veta mer om fem vitaminer som ger effekt på huden – och på vilket sätt.

Kvinna utomhus vid havet med händerna upp i luften

Träning gör dig stresstålig

Allmänt

Modern hjärnforskning visar att fysisk aktivitet har nästan ofattbara effekter på vår hjärna och tankemässiga funktioner. I nya boken Hjärnstark visar Anders Hansen att träning inte bara förbättrar din inlärningsförmåga, ditt IQ och minskar risken för demens, det reducerar även ångest och stress. – Vi är gjorda för ett liv på savannen, därför är det livsviktigt för hjärnhälsan att träna regel- bundet. Träning lär kroppen att inte reagera så starkt på den vardagliga stressen.

kvinnas ansikte närbild spruckna läppar vinterbakgrund

Bästa tipsen för en mjuk och vacker vinterhy!

Hud

Kyla och lägre luftfuktighet påverkar vår hud och gör den torrare och känsligare. Den kan till och med börja klia. Men det finns knep för dig som vill komma lindrigt undan. Här är knepen du bör känna till – och sju riktigt bra produkttips för vinterhud.

Kladdkaka

Kladdkakebrownie i nyttigare tappning

Glutenfritt

Älskar du chokladiga efterrätter som kladdkaka – men vill vill samtidigt äta nyttigt och undvika ingredienser som vetemjöl, tvivelaktiga tillsatser och raffinerat bordssocker? Vad bra! Då har du nämligen landat på helt rätt recept. Receptet är helt veganskt.

smittskyddsläkaren Åke Örtqvist

Dålig effekt av årets influensavaccin

Allmänt

Årets influensavaccin fungerar dåligt, visar färska siffror från Stockholm. Bland dem som sökt sjukvård på grund av influensasymtom är skyddseffekten inte ens 30 procent. "I år är vaccinet något sämre än det brukar vara", säger smittskyddsläkaren Åke Örtqvist till TV4 Nyhetsmorgon.

mjölk i glas

Därför är det mindre näring i ekologisk mjölk och alternativ till mjölk

Kost

"Ekomjölk och alternativa mjölkprodukter saknar viktiga näringsämnen som kalcium och D-vitamin", basunerar olika media ut efter att olika sorters mjölkalternativ jämförts av företaget Testfakta. Risken är att människor som bara läser rubriken väljer bort ekologiskt i tron att detta är sämre. Så är fallet inte. Kortfattat är det så enkelt att det i ekoprodukter än är förbjudet att tillsätta ämnena och att växt- och nötalternativ sällan berikas på samma sätt som "vanlig" mjölk. Men förändring är på gång, rapporterar mjölkföretagen.

saffranskrokus

Saffran höjer mängden aktivt serotonin i hjärnan

Naturlig hälsa

Att känna sig nedstämd, orolig, håglös eller ångestfylld är ingenting konstigt. Det kan bero på vintermörkret eller vara en reaktion på något du råkat ut för. Oftast går känslorna över av sig själva – men inte alltid. Om en tillfällig svacka blir till en känsla av att livet är meningslöst kan tillståndet övergå i en depression – och där behöver du inte hamna. Det finns en rad naturliga sätt att förebygga depressionskänslor, höja sinnesstämningen och återfå känslomässig balans. Ett av de mest effektiva har du troligen stött på nu under julen: Saffran.

Här är den hjärtvänliga maten du ska äta varje dag

Hälsa

Hjärt- och kärlsjukdom är den vanligaste dödsorsaken i Sverige och idag är 1,4 miljoner svenskar drabbade av sjukdomarna som till stor del kan förebyggas med en hälsosam livsstil. Bra mat och regelbunden motion är två faktorer som främjar hjärthälsan. Att undvika tobak och reducera stress är två andra. Här får du tips på mat som är bra för hjärtat – 15 livsmedel du kan äta med gott samvete.

Mikroplast på finger i närbild

Vanligt med skadliga mikroplaster! Här är produkterna du ska undvika

Eko/miljö

Visste du att sannolikheten är hög att du använder produkter med skadliga mikroplaster? Dessa små partiklar finns nämligen i en stor mängd produkter som många betraktar som "schyssta". Ämnena är vanliga i hudlotion, peeling, tandkräm, raklödder och duschtvål – för att nämna några exempel. Här är produkterna du ska undvika – och produkterna som är säkra.

Träna bort ångesten OCH få upp flåset – på bara tre minuter

Träning

Ätit lite mycket över jul och nyår? Eller vill du "bara" komma igång med en bra vana nu när det är nytt år? Med hjälp av enkla medel kan du få både bättre flås, ökad förbränning och hjälp av motverka eventuell ångest, lovar personlige tränaren Michael Angress. Allt som krävs är ungefär tre och en halv minut aktivitet – dagligen.

Färgglada juicer, frukt och grönsaker

Nytt år – och dags för detox!

Hälsa

Under jul och nyår tenderar det att bli lite för mycket av det goda för många. Känner du igen dig? Då kan det vara läge för en detox. Kostutsvävningar gör tillsammans med andra livsstilsfaktorer att vi samlar toxiner och slaggprodukter i våra kroppar, vilket får såväl extrakilon som andra negativa hälsoeffekter som följd. Här får du veta varför det är hög tid för en detoxkur – och lite på fötterna om hur du kan gå till väga.

man och kvinna lagar grönsaker och smoothie i kök

Flexitarianism – spås bli hetaste kosttrenden 2017

Kost

Kämpar du med att försöka leva som en heltidsvegetarian/vegan? Bli flexitarian! Jaha, så vad är det då? Jo, en vegetarian som äter kött... Låter motsägelsefullt men ses som en hälsosam men samtidigt uppnåelig kosthållning och spås bli en av 2017 års största mattrender.

Maskros och kronärtskocka kan lugna upprörda magar

Kost

När du ätit för mycket fet och söt mat är det vanligt att magen börjar krångla. Symtomen är oftast svullnad och uppkördhet, gaser, täta toalettbesök eller tvärtom – magen blir hård. Magproblemen beror oftast på att matsmältningen hamnat i obalans, en obalans som snabbt går att rätta till. Till exempel med hjälp av bitterörter, som kan lindra symtomen redan inom en kvart.

Hemmagjord sauerkraut/surkål

Hemmagjord sauerkraut/surkål

Recept

Surkål, eller sauerkraut, är så extremt gott och kan med fördel ätas som ett nyttigt tillbehör till alla måltider. I alla fall frukost, lunch och middag. 😉 Barn brukar uppskatta om man adderar fänkålsfrön, som gör att det smakar lakrits. Mums!

Hand håller förstoringsglas över kemisk benämning för magnesium

Magnesium – och hur det egentligen ligger till med upptag

Krönikan

Information om hur och i vilken form magnesium ska intas för bäst biotillgänglighet, det vill säga upptag i kroppens celler, kan vara både förvirrande och missvisande. Detta är synd eftersom magnesium är en av våra vanligaste mineralbrister och folk förtjänar att få rätt information. Den ska de få här.