Chiafrön på vit bakgrund, som bildar ordet chia

Därför ska du äta chiafrön

Kost 26 februari, 2014

Fakta

Chiafrö var huvudnäring när mayaindianerna och aztekerna i Mexico behövde extra energi till fysiska ansträngningar som strid och långdistanslöpning mellan byar. Under denna tid användes också fröna medicinskt. Det anses kunna användas som febernedsättande medel och som omslag på skottskador för att undvika infektioner.

(Källa: boken "Supermat" av John Opsahl)

Blir 2014 chiafröets år? Fulladdat med näring, och med mer omega-3 än någon annan naturlig källa, börjar chia ta täten bland våra superlivsmedel. Men varför är chiafrön så nyttiga? Vi bad kostexperten Carolin Helt svara på det.

Varför är chiafrön så nyttiga?
Chiafrön är ett riktigt superlivsmedel. Per 100 gram innehåller de 31 gram fett, varav hela 20 gram är linolensyra som är den vegetabiliska formen av Omega-3. Två teskedar chiafrön innehåller mer Omega-3 än en normalstor laxfilé. Omega-3 är viktigt för den hormonella balansen i kroppen och kan verka antiinflammatoriskt.

Det innehåller också 21 gram protein per 100 gram, med hela 18 av de 20 olika aminosyrorna, en riktig bra källa till vegetabilisk protein. Protein är det som bygger upp vår muskulatur och motverkar att den bryts ner.

Chia innehåller också 38 gram kolhydrater per 100 gram, varav hela 34 gram är fibrer av den vattenlösliga sorten som gynnar tarmfunktionen och hjälper till att hålla blodsockret jämnt. Chiafrön är dessutom rika på mineraler som magnesium, kalium och zink.

 
Börlind

Hur kan man äta chia?
Blanda chiafrön i gröt, müsli, frökex eller smoothies. De innehåller rikligt med gelébildande fibrer, vilket gör det praktiskt att göra puddingar med chiafrön som huvudingrediens. De ger inte speciellt mycket smak och passar därmed till det mesta.

Vem kan särskilt tillgodose sig fröets nyttigheter?
Chiafrön innehåller hela 520 kcal per 100 gram, vilket ger ett bra energitillskott av god kvalitet för alla som vill bli extra uthålliga, långdistanslöpare och skidåkare exempelvis. Anpassar man dosen är det givetvis ett fantastiskt tillskott i maten för alla andra också. De måste tuggas väl om man vill åt mer än bara de gelébildande fibrerna.

Av Emma V Larsson

Utskriftsvänlig sida
Kategori: Kost | Etiketter: , , , , , , ,

Läs mer  

chiafrön och Gwyneth Paltrow i kollage

Gör som stjärnorna – inför mer chia i ditt liv

Chia-trenden har nått Hollywood med råge och flera stjärnor pratar gärna om det lilla fröet. En av dem är Gwyneth Paltrow som äter chia till frukost. Det lilla kraftpaketet till frö kan du ha på yoghurten, i salladen eller till och med i grytan.

Läs mer

Frukostgröt med chia

Frukostgröt med chia

Gott, nyttigt och lagom energigivande. En gröt med chia blir en perfekt start på dagen.

Läs mer

Chiafrön

Chiagröt

Chiafrön är en av växtrikets bästa omega-3-källor viktigt för hjärnfunktionen och hjärnutvecklingen hos barn. Innehåller åtta gånger mer omega-3 än lax.

Läs mer

Chiapudding med hallon

Chiapudding med hallon

Ett mellis som är väldigt gott för att vara så himla nyttigt, fullproppat med chia.

Läs mer

ChokladProteinbollar med Chiafrön

Chokladproteinbollar med chiafrön

Det perfekta mellanmålet före, efter eller mellan träning. Perfekta att ha i kylen och fungerar även att frysa in.

Läs mer

Gilla Kurera på Facebook

Papperstidningen Kurera digitalt

Intresserad av Kurera som papperstidning?

Här hittar du äldre nummer av papperstidningen Kurera i digital form.

Värk

5 naturliga smärtlindrare

Värk och smärta gäckar många svenskar. Naturliga alternativ finns, här är listan.

Kost

15 livsmedel du inte bör förvara i kylskåpet!

Livsmedlen folk förvarar i kylskåp men som inte hör hemma där.

Hälsotips

"Kokosfett - 7 feta tips"

Så använder du det nyttiga kokosfettet.

Mage

Allt om din mage

IBS, sura uppstötningar och magkatarr? Så här kommer du tillrätta med besvären.

Intervjuer

Mat, böcker & hälsotips

Kurera fångar hälsobloggarna i farten.

Få ny inspiration varje vecka

Inspireras med Kurera

Recept, nyheter & tävlingar i veckobrevet!

Kvinnligt

11 tips för naturlig hjälp vid sköldkörtelproblem

Vad du bör göra, och inte göra, för att må bättre - och hur du förebygger sjukdomen.

Recept

Raw halloncheesecake

Nyttig, rawfood och himmelskt god.

Allt om kost och inflammation

Allt du behöver veta om kost och inflammation

Stora delar av västvärlden äter sig till sjukdomar och ohälsa.

Sex och relationer

Här är 10 saker lyckliga par gör varje dag!

Ett lyckligt förhållande är egentligen bara en kombination av en serie små saker.

Recept

Bästa träningsmaten!

Underbara proteinpannkakor med chia.

Följ Kurera på Instagram

Följ Kurera på Instagram

I appen – sök bara efter: Kurera.se

Intervju

"En gränslös godisråtta"

Kostrådgivaren skapade smarta sötsaker.

Eko/Miljö

Dricker du din plast?

Vilken plast bör undvikas? Skaffa plastkoll!

Hälsa

"Ett superlivsmedel"

Därför ska du frossa i chiafrön.

Kurera på Spotify

Beats, pepp & svett!

Motiverande tränings-playlists från Kurera

Allt om smoothies

"SMOOTHIE-MANIA"

Tipsen som gör dig till smoothie-expert

 
jabushe
Brunngård 52bones
CoolDown Acrilex
Express Magnesium Diasporal
Holistic
Echinaforce A Vogel
Elexir Pharma
Litomove Orkla Health
Pharma nord
Great Earth Biocell

Adobe Flash not available

Bringwell IronVital
Pharma Pro
Alpha Plus
New Nordic Blueberry
Baltex Hårkontroll