Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

rotfrukter

10 goda livsmedel som hör hösten till

Äpplen, rödbetor och pumpor. Det är skördetid och våra svenska jordbrukare har mycket godsaker att erbjuda, både för smaklökarna och hälsan. Ta del av höstens mest hälsosamma livsmedel.  

Morot bra för hjärtat

Moroten har ett högt innehåll av karotenoiden betakaroten som är det ämne som ger moroten dess orangea färg. Morötter är allmänkänt för att ge bra mörkerseende och karotenoider över lag förknippas med bra hjärt- och kärlfunktion. Betakarotent omvandlas dessutom till vitamin A som förutom att ha en positiv effekt på mörkerseendet även är viktigt för en frisk hy, ett bra immunförsvar och reproduktionsförmågan.

Rödbeta för bättre syreupptagning

Betacyanin är det ämne som ger rödbetan dess djupt röd-lila färg och även ett av de ämnen som står för många av rödbetans hälsoegenskaper. Två andra hälsoämnen i rödbetor är nitrat och betain, nitrat som bland annat sänker högt blodtryck, förbättrar cirkulationen och syreupptagningsförmågan genom att öka kväveoxidhalterna i blodet. Rödbetans näringsämnen har även kraftfullt lever- och blodrenande egenskaper samt en positiv effekt på blodfetterna.

 

Äpple gör gott i magen

Äpplet är en av de mest konsumerade frukterna i Sverige och många sorter finns det. Gemensamt för dem alla är innehållet av pektin och flavonoider som ger äpplet dess goda hälsoegenskaper. Pektin är en vattenlöslig fiber som sänker kolesterol, balanserar blodsockret och är välgörande för magen. Flavonoiderna som främst återfinns i äpplets skal minskar risken för hjärt- och kärlsjukdomar genom att hindra oxidation av det farliga LDL-kolesterolet.

Lök minskar risken för åderförkalkning

Löken är en av våra allra nyttigaste livsmedel med hälsoegenskaper som gjort att man i vissa länder till och med försökt läkemedelsklassa livsmedlet, då främst vitlöken. Lök är rikt på svavelhaltiga ämnen, däribland allicin. Den bäst veteskapligt dokumenterade löksorten är vitlöken som forskare är överrens om att den minskar risken för åderförkalkning och hjärtsjukdom genom att minska förhöjda blodfetter och minska risken för blodpropp.

Svamp motverkar benskörhet

Svamp är ett mycket populär livsmedel just på hösten. Nyttigt är det också. Också i japan är intresset för de nyttiga och näringsrika svamparna stort och det bedrivs mycket forskning kring svamparnas hälsoeffekter på människan. Svamp är den vegetabilier som innehåller allra mest D-vitamin och i japanska studier har man sett en positiv effekt på benskörhet vid intag av svamp. I studier på shiitakesvamp har sänkning av förhöjda blodfetter noterats.

Kål skyddar levern

Kålsorter finns det många, bland de populärare hittar vi grönkål, rödkål, vitkål, broccoli och blomkål. Kål är kalorisnålt och otroligt rikt på vitaminer, mineraler, antioxidanter och fibrer. Den perfekta bantningsmaten med andra ord. I samtliga kålsorter finns rikligt med C-vitamin, folsyra, järn, kalium och kalcium. Man finner också en rad svavelhaltiga ämnen som skyddar levern, ökar avgiftningen och är involverade i olika hormonella processer.

Pumpa en riktig näringsbomb

Höstens melon som inte bara är dekorativ utan också nyttig och kalorisnål. Tillför grytor och soppor mycket B-vitamin, C-vitamin, betakaroten och kalium. Dess frön är också riktiga näringsbomber. Pumpafrökärnor innehåller flera olika B-vitaminer, E-vitamin, järn, fosfor, kalium, zink, selen och essentiella fettsyror. Fröna och extrakt av pumpafrön rekommenderas till män då de kan hjälpa vid godartad prostataförstoring.

 

Kronärtskocka landar mjukt i magen

Magens bästa vän! Kronärtskocka är rikt på kostfibern inulin som verkar prebiotiskt i tarmen och främjar tillväxten av goda bakterier som krävs för upprätthållandet av en balanserad tarm och ett fungerande immunförsvar. Därutöver innehåller också kronärtskockan bitterämnen, bland annat cynarin, som stimulerar lever och gallblåsa vilket ökar reningen och förbättrar matsmältningen. Kronärtskocka ingår därför inte helt otippat i en rad produkter för matsmältningen.

Rättika är bra för matsmältningen 

Rättikan är mest känd för sin förmåga att rena levern och hjälpa kroppen att bryta ner fett i maten. Denna milda rotfrukt är mycket populär i det asiatiska köket, främst det japanska, kinesiska och koreanska, och serveras ofta råriven för att dess naturliga innehåll av enzymer ska komma matsmältningen till nytta. Rättikan är precis som kål både kalori- och kolhydratssnål vilket gör den till den perfekta smal-maten.

Jordärtskocka är rik på järn

Den här knölen har en söt och nötaktig smak och ett högt innehåll av kostfibern inulin. Det är ett perfekt alternativ för den som vill hitta ett alternativ till potatisen som dessutom har lägre GI. Inulin är bra för de goda bakterierna i tarmen och för personer med diabetes eller dålig blodsockerbalans samt kan bidra till lägre kolesterolhalter. Utöver inulin är jordärtskockan också mycket rik på järn, de innehåller till och med mer än vad magert nötkött gör.

Av Inger Palm


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

De har startat en klubb som motverkar utbrändhet

Mental hälsa

Många av oss  försöker hinna med "allt" i en hektisk vardag, och har samtidigt glömt hur man har en hobby, är kreativ och "leker" som vuxen. Vi tappar kontakten med oss själva och andra och hittar inte ro och livsbalans. Det ville Julia Hagnäs och Lindsay Hedenskog ändra på och startade något som de själva behövde – en klubb som motverkar utbrändhet.

 

Montage: Lotta Lagerberg och närbild på dansande fötter

Krönika: “Du passar inte in här!”

Krönikan

Det här är den sista delen i en krönikeföljetong, där vi fått följa Lotta Lagerberg på sin dansskola för 40-plussare under coronapandemin. På dag tre kommer hon till en avgörande insikt. Med dessa krönikor vill Lotta belysa gruppdynamik, utanförskap och fenomenet "vi och dom".

 

Kvinna sover

Problem att sova? Så här kan du göra

Hälsa

En av tre svenskar lider av sömnsvårigheter då och då. Det kan vara allt från insomningsproblem eller att vakna och inte kunna somna om. Att inte få tillräckligt med sömn påverkar vår hälsa negativt. Det finns mycket du kan göra för att sova bättre.

tonåring avvisar förälder

Guiden som ska minska på bråken mellan tonåringar och föräldrar

Barn

När tonåringar bråkar är det en form av frigörelse från föräldrarna i kombination med hormonsvängningar och kroppsliga förändringar. Men tonårsbråken är inte alltid lätt för föräldrarna. Därför har organisationen Mind och Apoteket hjärtat tagit fram en guide som ska göra det lättare att navigera när bråken uppstår.

 

Dansgrupp

Krönika: “Att våga ta sin plats”

Krönikan

I denna krönika, som är andra delen av tre i en krönikeföljetong, får vi följa Lotta Lagerberg på dag två av sin dansskola för 40-plussare, där hon kämpar för att våga ta sin plats i en redan sammansvetsad grupp. Med sina krönikor vill Lotta belysa problem som utanförskap, utfrysning och "vi och dom".

flicka gränser i sand

Bakterier bygger barns immunförsvar

Barn

Det är viktigt med god handhygien, speciellt i dessa virus- och pandemi-tider. Men det finns faktiskt gånger vi kan stanna upp och tänka efter runt handhygien. För att barn ska kunna utveckla ett starkt immunförsvar krävs att de blir utsatta för mikrober av olika slag.

kvinna tränar framför datorn

Så här lätt får du en starkare kropp

TRÄNING

Efter att vi passerat 45 förändras kroppen och utsätter man inte den för påfrestningar så tappar du lättare muskulatur. Det påverkar oss på så sätt att vi orkar mindre,  får en sämre balans och därmed riskerar att göra illa oss om vi ramlar.  Det är viktigt att se till att belasta musklerna. Har du ett stillasittande jobb och inte cyklar eller går till ditt arbete bör du lägga in tre styrkepass i veckan samt se till att röra på dig en halvtimma varje dag.

 

ung glad kvinna sträcker upp händerna

D3 och zink minskar risken att insjukna i covid-19

Hälsa

Nya analyser visar att risken för att insjukna i covid-19 ökade med 90 procent vid brist på D3 och zink. Rapporten visade också att D3 och zink ger ett starkt skydd mot svårare symtom för den som insjuknat i covid-19. Det skriver Nordic Nutrition Councils på sin hemsida.

Paranötter i en skål

Därför är paranötter så nyttiga

Kost

Paranötter är inte bara goda, det är riktigt hälsosamma också. Förutom att de innehåller vitaminer och mineraler så är halten av nyttiga fetter hög. Äter du en paranöt per dag så får du i dig dagsdosen av selen.

Mat som mättar under hösten

Kost

På vintern är det gott med varm mat som mättar. Undvik de snabba kolhydraterna, som lätt lägger sig runt midjan. Lär dig att äta rätt, och håll dig mätt länge. Det finns en hel del bra mat som gör kroppen nöjd och mätt – utan att du konsumerar en massa kalorier. Här kommer några livsmedel.

Närbild på rinnande duschmunstycke

Att skippa duschen – bra eller dåligt?

Hud

Begreppet "no shower" har blivit en stor och lite oväntad trend i Hollywood. Det handlar om att vänta tills man luktar illa, eller tills man är smutsig, innan man duschar. Men det är inte så tokigt som det låter, här förklarar vi varför!

 

Närbild på kroppar av medelålders kvinnor som dansar i danssal

Krönika: “När vi blir så där onödigt rädda”

Krönikan

Lotta Lagerberg längtade efter att få göra något som fyller henne med glädje i pandemin och anmälde sig till en dansskola för 40-plussare. Med denna krönika – den första av totalt tre i en följetong – vill Lotta belysa det som hon först trodde var covid-rädsla, men som visade sig handla om något annat och allt för vanligt: utfrysning.

kvinna med sömnproblem

Håll dig frisk med mer sömn

Hälsa

Vrider och vänder du dig i sängen och har svårt att komma till ro? Du är inte ensam, ungefär var tredje svensk har sömnproblem. Men du har mycket att vinna på att ta tag i sömnproblemen.