barn med tjock mage överviktig vuxen

10 sätt att hindra att barn blir överviktiga som vuxna

En studie visar att 27 procent av amerikanska barn kommer vara överviktiga när de uppnår 35 års ålder och risken är stor att de förblir det. Övervikt är ett problem även här i Sverige men det finns åtgärder man som förälder kan vidta för att motverka att barn får viktproblem när de växer upp.

Övervikt är ett stort problem som drabbar både barn och vuxna. Kosten är en del men att få barn att röra sig kan också vara svårt, tid framför skärmar av olika slag gör att barn rör sig mindre.

LÄS OCKSÅ: Ny studie: Tillsatser i mat kopplas till fetma och tarmsjukdom

 

Hullet följer med upp i åldrarna
Det är också vanligt att föräldrar tror att det är normalt att deras barn har lite hull, de ser därför ingen anledning till oro eller till att ändra på något säger läkaren Claire McCarthy i en artikel i Harvard health. Men en studie som nyligen publicerades i New England journal of medicine visar att hullet följer med upp i åldrarna. Forskare tittade på uppgifter från tiotusentals barn och vuxna för att se hur vikten under barndomen påverkade dem som vuxna. Uträkningarna visade att mer än hälften av de barn som är överviktiga kunde förväntas vara överviktiga även som vuxna.

LÄS OCKSÅ: Drygt halva Sverige har övervikt eller fetma

Grunden till hälsan läggs i barndomen
En överviktig tvååring har bara en chans på fem att vara normalviktig vid 35 års ålder enligt studien, vid fem års ålder är chanserna nere på en på tio. Studiens resultat visar att det är angeläget att ta problemet med övervikt på allvar, och att grunden läggs i barndomen.

LÄS OCKSÅ: Övervikt kan förkorta ditt liv med 8 år

Tips på vad föräldrar kan göra själva för att hjälpa barn hålla en hälsosam vikt
• Ge bara barnen mat när de är hungriga och låt dem inte äta mer än att de blir mätta, många föräldrar tror att det är bättre att äta för mycket än för lite, därför få många barn för mycket mat.
• Ge barn nyttig mat. Det betyder rikligt med frukt och grönsaker, fullkorn, magert kött och minimalt med skräpmat och undvik även läsk och söta juicer. Sötsaker är OK ibland men då i måttliga mängder.
• Lagom stora portioner, barn ska äta barnportioner och inte vuxenportioner, mindre tallrikar kan hjälpa till med det.
• Begränsa snacks, ett hälsosamt mellanmål förmiddag och eftermiddag räcker, de ska inte småäta hela dagen.
• Se till att barnen är fysiskt aktiva minst en timma om dagen.Det behöver inte röra sig om sport eller träning det kan räcka med att de leker utomhus, cyklar eller tar en promenad eller varför inte dansa i vardagsrummet, bara de rör på sig.
• Begränsa skärmtid, då det lätt tar över och går ut över mer fysiskt aktiv sysselsättning
• Ha koll på ditt barns vikt, det går att göra bland annat genom att räkna ut BMI. Det går att göra ihop med barnets läkare och om läkaren säger att ditt barn är överviktigt bör du ta det på allvar och göra något för att åtgärda det. Be om hjälp om det behövs.
• Tappa inte sugen. Det är viktigt att ha tålamod och inte ge sig, de flesta barn kommer börja äta hälsosammare så småningom om du står på dig, även om de kanske gör motstånd i början.
• Överdriv inte. Barn ska inte gå på svältkost, en hälsosam kost i rätt portionsstorlek räcker gott.
• Gör aldrig så att barnet mår dåligt på sin vikt. Skam hjälper ingen och skönhet har inget med vågen att göra. Fokusera istället på att bygga goda vanor, vara kärleksfull och positiv.

Av redaktionen

Källa: Harvard health publishing

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Hella Nathorst-Böös – författare till "Häxans trädgård"

Så firas midsommar i häxans trädgård

Krönikan

Att fira midsommar och sommarsolståndet är traditioner som har sina rötter långt tillbaka i tiden. I denna krönika berättar Hella Nathorst-Böös, författare till boken "Häxans trädgård" om hur firandet såg ut förr och tipsar om värmande och lugnande te med johannesört eller tinktur för den som önskar något starkare.

Lagermonade richard mann

Lagermonade – friskt och gott till sillen

Recept

Från boken "Alkoholfritt till maten" av Richard Mann kommer detta recept på en alkoholfri variant av shandy – en blandning av öl och lemonad som är vanlig i Storbritannien. Passar till lätt och fräsch mat och klassiska midsommarrätter som exempelvis primörsallad med varmrökt lax, kokta kräftor med krondill eller sill och potatis.

Food Pharmacy bjuder till midsommarfest

Recept

Mia Clase och Lina Nertby Aurell från populära Food Pharmacy sätter sin prägel på midsommarmaten och bjuder på en festlig måltid med hälsosam twist. På bordet denna midsommar står vegetarisk gubbröra, sparrissallad med grillspett och avslutningsvis jordgubb- och rabarberkompott med kokosgrädde.

Kollagen bygger skönhet från insidan

Kollagen – bygger skönheten från insidan

Hud

Kollagen är ett protein som fungerar som kroppens fyllnadsmaterial. Det fyller bland annat ut huden och minskar rynkor och slapphet. Med åren minskar kroppens nivåer av kollagen men med extra tillskott går det att trigga kroppens egen produktion och fylla på nivåerna som gör att din hud blir både fastare och ser yngre ut.

På cykel från Ljusne till Nya Zeeland

Äventyr

I två år cyklade hon. Ann Johansson började i Ljusne utanför Söderhamn och slutade inte trampa förrän hon nått Wellington på Nya Zeeland. 37000 kilometer. 27 länder. Och när resan närmade sig sitt slut mötte hon kärleken.

mage tarm

Kan vår bakterieflora manipulera vårt beteende?

Mental hälsa

Att det finns en koppling mellan tarmfloran och vår hjärna är vid det här laget ingen nyhet men nu visar det sig att vissa stammar kan påverka vårt sociala beteende och benägenheten till ångest och stress. Det är forskarnas förhoppning att större kunskap om bakteriefloran ska ge ledtrådar som kan hjälpa oss förbättra vår mentala hälsa. 

karin thyden fötter mot blå himmel

Coachen: “Slappna av – det är bara semester!”

Krönikan

Lyssna inåt – vad behöver du för sorts semester? Välj inte semester utifrån hur du tror att en semester måste se ut. Vad behöver din kropp, ditt sinne, din själ och ditt hjärta för typ av semester? Låt det styra dina semesterbeslut tipsar coachen Karin Tydén som skriver en tankeväckande krönika så här inför semesterplaneringen.

kolesterolvardet_blev_normalt_utan_biverkningar

Kolesterolvärdet blev normalt utan biverkningar

Naturlig hälsa

Högt blodtryck och höga blodfetter och inte ens fyllda femtio år. Gills läkare skrev ut läkemedel för både blodtrycket och kolesterolvärdena, men de svåra biverkningarna fick henne att söka efter alternativ. I smyg började hon med ett tomatextrakt och nu när värdena normaliserats har hon slutat med det kolesterolsänkande läkemedlet. Och det bästa av allt är att hon slipper biverkningarna.

gravid kvinna gör frukost

Vanliga näringsbrister vid graviditet

Gravid/barn

När man är gravid äter man för två burkar det ju heta. Även om det inte är samma sak som att det är fritt fram att äta dubbelt så mycket kan det vara bra att ha i åtanke att vissa näringsämnen går åt i större omfattning under en graviditet än i vanliga fall. Det kan därför vara bra att se över sitt näringsintag och komplettera där det finns risk för brist.

probiotika_for_skon_magkanska_och_mental_halsa

Probiotika för sköna magkänslor och mental hälsa

Mage

Det kommer ständigt ny forskning och nya rön som bekräftar tarmflorans betydelse för hälsan. Inte bara för mag- och tarmhälsan utan för vårt välmående i stort, och kanske särskilt för vår mentala hälsa. Probiotika, de goda bakterierna är därför hetare än någonsin. Här får du veta mer om hur de påverkar din hälsa och varför de kan behöva tillföras i form av tillskott.

par bastar

Regelbundna bastubad kan minska risken för stroke

Forskning

Regelbundna bastubad kan bidra till minskad risk att drabbas av stroke enligt en ny internationell studie. Studien som har följt personer under femton års tid visar att de som badade bastu fyra till sju gånger i veckan löpte 61 procent minskad risk att få en stroke jämfört med de som bara bastade en gång i veckan.

jennykoos almanacka och mensskydd

Vulverine: “Nej – det är inte onödigt att menstruera”

Kurera debatt

"Har du också fått höra att det är onödigt, ja rentav onaturligt, att menstruera?  Då är det dags att reda ut begreppen lite. När man säger att ”mensen är onödig” handlar det om p-pillerblödningar, inte om menstruation skriver sexualhälsorådgivaren Jenny Koos – även känd som "Vulverine" – i detta debattinlägg.

alger

Tång på tallriken kan boosta tarmfloran

Forskning

Tång tillhör inte våra vanligaste livsmedel och är inget vi är vana vid att lägga på middagstallrik men det finns skäl att ändra på det. Tången är nämligen både näringsrik och innehåller andra fibrer än landväxter. Fibrerna i tång tros nämligen gynna tillväxten av nya tarmbakterier som i sin tur stimulerar immunförsvaret.

Makrill på menyn när Ulrika Hoffer bjuder på nationaldagsmiddag

Recept

Kurera bad kokboksförfattaren och matkreatören Ulrika Hoffer ställa samman en nationaldagsmeny för Kureras läsare. Resultatet blev en sallad med nektariner och karamelliserade chilinötter till förrätt och citronstekt makrill med färskpotatis eller stekt blomkål till varmrätt. Till dessert föreslår Ulrika en mumsig chokladkaka med frosting av tofu.