Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

rödlök, vitlök och tomater i korg

15 livsmedel du inte bör förvara i kylskåpet!

Hela poängen med att ha en kyl är ju att just slippa behöva oroa sig för att maten ska bli dålig två dagar efter att vi köpt den. Men överanvänd den inte. 
Här är 15 livsmedel som folk förvarar i kylskåp men som inte hör hemma där. 

Det finns vissa livsmedel som inte bör lagras i kylskåp eftersom det får smaken att förändras. Det finns även fall när kylförvaring gör att maten möglar snabbare, skriver sajten 4allmindsandbodies.com. Var är den gamla tidens skafferier när man behöver dem?
Här är listan över livsmedlen du definitivt inte bör kyla.

1. Tomater
...hör definitivt inte hemma i ditt kylskåp eftersom de kommer att förlora sin smak. Anledningen till detta är den kalla luften i kylskåpet stoppar deras mognadsprocess och därmed även deras smakutveckling. Kall luft har dessutom en påverkan på tomaters konsistens, eftersom det bryter ner membranen inne i tomaterna och gör dem mjöliga. Förvara tomaterna i en korg eller en glasskål på köksbänken.

 

2. Basilika
Det största problemet med att hålla basilika i kylen är att den kommer att absorbera alla dofter av mat som omger den. Försök istället hålla den utanför kylskåpet, och i en kopp med vatten. Om du verkligen behöver hålla liv i din basilika under en längre tid, prova några av internets alla frystips för basilika.

3. Potatis
Supervanligt missförstånd. Potatis ska förvaras svalt men inte kallt, alltså inte i kylskåp. Kalla temperaturer förvandlar stärkelsen i potatisen till socker snabbare än du tror. Förvara potatis i en papperspåse på en sval och mörk plats i ditt hem istället. Det är bättre med papper än plast eftersom potatis kan få mer luft i papperspåsar, vilket kommer att bromsa förmultningsprocessen.

4. Vitlök
...har samma problem med kylskåp som potatis. Vitlök bör förvaras på en sval och mörk plats i stället för i kylen. I kalla temperaturer börjar vitlök gro och blir snabbare möglig.

5. Lök
Fukt i lök gör dem mjuka och så småningom mögliga. Förvara dem istället på en torr, sval och mörk plats. Men kom ihåg att förvara potatis och lök separat när de placeras mörkt och svalt. Anledningen till detta är att när de lagras för nära tillsammans förmultnar de snabbare.

6. Avokado
Det finns en hake med att förvara avokado i kylen. Om du köpte dem mogna och inte behöver använda dem direkt, då funkar kylen. Men om du vill att dina avokado ska mogna bör du inte ha dem i kylskåpet eftersom den kalla luften avstannar mognaden.

7. Olivolja
De flesta människor är överens på den här punkten: förvara inte din olivolja i kylskåpet. I låga temperaturer kondenserar olivolja och förvandlas till en hårdare konsistens som liknar smör. Istället bör du förvara olivolja svalt och mörkt.

 

8. Bröd
En av de största misstagen du kan göra när det gäller att hålla din mat fräsch är att förvara bröd i kylen. Förvara hellre bröd på diskbänken eftersom kylskåpet bara kommer att torka ut brödet mycket snabbt. Förvara det bröd du kommer äta under de närmsta fyra dagarna framme och frys resten. Var noga med att förvara brödet i en tät påse i frysen så det behåller sin fukt.

9. Kaffe
...förlorar sin smak i kylskåp. Precis som basilika, kan det även lägga sig till med vissa dofter av andra livsmedel i kylskåpet. Istället bör du förvara kaffe på en mörk och sval plats så det behåller sin fräschör och fulla smak. Större mängder kan du dock lagra i frysen.

10. Honung
Du behöver inte förvara honung i kylskåpet förutsatt att du håller burken tätt tillsluten. På så sätt håller den sig bra nästintill för evigt. Förvarar du honung i kylskåpet kan den kristalliseras.

11. Citrusfrukt
Citroner, apelsiner och limefrukter bör förvaras i rumstemperatur och på köksbänken. Kall luft kan skada dess kvalitet. Förvara dem dock inte för nära varandra, det gör att de möglar snabbare.

12. Inlagd gurka
Inlagd gurka innehåller mycket konserveringsmedel, främst vinäger. Detta gör att de håller sig lite krispiga även när du lämnar dem i skafferiet. Men om du absolut vill ha dina gurkor kalla bör du förvara dem i kylskåpsdörren där det är lite varmare.

 

13. Örter och kryddor
Det finns ingen anledning att placera färska örter i kylen. Istället för att döda deras smak i kall temperaturer, placera dem i en vattenfylld glasburk och förvara dem på köksbänken. Det både ser trevligt ut och uppskattas av örterna.

14. Salladsdressing
De flesta salladsdressingar, precis som kryddor, kan förvaras utanför kylskåp, speciellt sådana som är baserade på ättika eller olja. Ha dock i åtanke att dressing gjord på grädde, majonnäs eller yoghurt bör förvaras i kylskåp.

15. Ketchup
Jo, det är sant. Även när den har öppnats kan ketchup förvaras i skafferiet. Detta fungerar eftersom den innehåller så stora mängder vinäger och konserveringsmedel. Om du inte tror oss, tänk bara på ketchuppaketen på snabbmatsrestauranger.

Av Isabelle Hedander


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

kvinna med tekopp

Ny kost gav Anna-Lena hälsan tillbaka

Naturlig hälsa

Anna-Lena Nordin hade tränat hårt, stressat och fastat och trodde att viktminskningen var ett resultat av det. Men när minnet svek och ena ögat förändrades förstod hon att något var fel. En läkarundersökning gav svaret: Graves sjukdom, överfunktion i sköldkörteln. Anna-Lena la om kosten igen, nu med fokus på autoimmunt protokoll –  och mår nu riktigt bra.

kvinna blåser på snö

Därför behöver äldre tillskott

Hälsa

I takt med att vi blir äldre minskar kroppens egen produktion av viktiga näringsämnen. Då är det viktigt att se över sina matvanor. Men det är svårt, ibland omöjligt att få kosten att täcka behoven. Kureras expert, näringsmedicinska terapeuten Fredrik Ölander ger förslag på vitaminer och mineraler som är betydelsefulla för äldres hälsa.

 

många människor

Forskare har funnit gener som skyddar mot svår covid-19 

Forskning

Bakomliggande sjukdomar och hög ålder är det största faktorerna som påverkar risken att bli svårt sjuk i covid-19. Nu har forskare vid bland annat Karolinska sjukhuset lyckats hitta en variant av gener som skyddar mot att bli allvarligt sjuk i covid-19. Hälften av alla i västvärlden bär på denna variant.

Frukt, grönsaker, bär och nötter

Tio antiinflammatoriska livsmedel

Kost

En starkt bidragande orsak till många av våra vanliga folksjukdomar är vår kost. Men du kan också hålla dig frisk med hjälp av kosten. Här listar vi 10 antiinflammatoriska råvaror att äta mer av.

Collage: Kvinna applicerar ansiktsolja och 6 olika ansiktsoljor

Skönhetspanelen testar: Ansiktsoljor

Hud

En ansiktsolja stärker och skyddar huden mot väder och vind, inte minst under kallare årstider. Vi letar efter en olja som återfuktar, gör huden mjuk och minskar synliga tecken på torr och trött hud – utan att irritera. Vilken glider in som vinnare i vårt test?

Två pastabilder: gnocchi och spaghetti med pesto

Två busenkla gröna pastarecept

Recept

Det är Veganuary och vi vill äta extra mycket grönt och köttfritt! Men när tid och ork tryter i vardagen behövs recept som är lika enkla som goda. Dessa två klassiker, gnocchigratäng och pasta al pesto, är precis det!

kvinna tittar i iPad och lagar hälosam mat

Planera vårens detox redan nu

Hälsa

Om du känner dig trött och magen krånglar, urinen är mörk och tungan har vit eller gul beläggning kan det vara tecken på att levern är överbelastad. Prova att ha några veckor med ett renare leverne – det gör dig med all säkerhet piggare.

 

Kvinna som kallbadar i isvak

10 tips för ett säkert vinterbad

Mental hälsa

Kallbad är en aktivitet som har exploderat i popularitet de senaste åren. Och många vittnar om att de mår bra av det. Nybörjare? Så här förbereder du dig på rätt sätt för en så härlig och säker vinterbadstund som möjligt.

läkare håller i spruta

DEBATT: “Det bortglömda folket: Vi med naturlig immunitet – vaccinera eller ej?”

Kurera debatt

Covid-19 har fullt förståeligt tvingat myndigheterna till olika åtgärder för att minska den negativa påverkan av covid-19. Det som inte är förståeligt, eftersom det finns betryggande och övertygande evidens och fakta, är varför man konsekvent undviker att adressera och ta hänsyn till den numera stora gruppen (1,25 miljoner) av personer som har naturlig immunitet via en genomgången covid-19. En naturlig immunitet som man nu vet är bredare, djupare och att den räcker betydligt längre än en immunitet inducerad via vaccin. Det skriver osteopaten Leif Widebert i ett debattinlägg i Kurera.

kvinna klipper

Dags att sluta röka? Så lyckas du

Hälsa

Allt färre svenskar röker idag. Totalt sett är det bara sju procent i riket som röker, men pandemin har gjort att det ökat något. En Sifo-undersökning berättar att en av fyra vill sluta. Här kommer några goda råd för att nå lyckat resultat.

 

Leende kvinna i vit handduk och handduksturban smörjer in sig med gul kräm

Mera glow med gurkmeja!

Hud

Gurkmeja, den gul-orange kryddan som är en släkting med ingefära, kopplas till många hälsofördelar och läkande egenskaper. Men den antiinflammatoriska superkryddan kan även göra under för din hy och få den att stråla!

Falafelsallad

Fira Veganuary med en matig sallad!

Eko/miljö

Veganuary är här  – det globala initiativet som årligen vill inspirera oss till att äta veganskt under januari månad. Och till att äta mer växtbaserat över lag, för den egna och planetens hälsa. Det firar vi med att bjuda på ett smakrikt och lättlagat salladsrecept!

kvinna äter katrinplommon

Trög mage? Här är mat som är bra vid förstoppning

Mage

Trög mage drabbar alla lite då och då. Har du problem med förstoppning ska du ta och titta över vad du äter. Brist på fibrer kan vara en bakomliggande orsak men även vätskebrist kan ge trög mage. Här är några livsmedel som är särskilt bra att äta för dig som har problem med att magen stannar av.

 

kvinna lyfter hantlar

Så mycket vinner du på att börja styrketräna

Träning

Sverige är bland de länder som har flest personer med stillasittande jobb. Vi sitter nio-tio timmar varje dag och det påverkar hälsan. Vi behöver röra på oss mer, men det behöver inte bli jobbigt och ta en massa tid. Lite fler promenader kan förändra en hel del, och lägger du bara till lite styrketräning någon dag i veckan kan det betyda mycket för din hälsa. Studier visar att om du lyfter lite vikter kan det faktiskt förlänga sitt liv – med hela 15 år.

Visste du det här om nyttiga propolis?

Naturlig hälsa

Visste du att propolis har visad effekt på antibiotikaresistenta bakterier? Och att de hjälper mot både bältros, munherpes och är en effektiv behandling vid olika svampinfektioner. Propolis finns i tuggummi som kan tuggas vid halsont, i munspray, tandkräm och halstabletter.

kvinna äter nyttig mat

Så kommer du in i bättre matvanor

Kost

Nu när jul- och nyårshelgen har passerat kanske du vill äta mindre och sundare, men har svårt att få regelbundenhet och hälsosammare matvanor. Du är långt ifrån ensam – och det finns bra knep. Kureras expert, näringsmedicinska terapeuten Fredrik Ölander, hjälper dig att hitta tillbaka till ett sunt och hälsosamt ätande.

Bibimbap

Bjud på bibimbap – på klimatsmart vis

Recept

Bibimbap är en populär koreansk rätt där grönsaker blandas med ris, ägg och ofta någon form av kött. Den här vegoversionen, signerad stjärnkocken Paul Svensson, innehåller bland annat svenskt haveris, ingefära, ostronskivling och picklad rödlök.

 

Groddar i en låda

Grodda – både klimatsmart och nyttigt!

Eko/miljö

Linser, bönor och frön är näringsrik, billig och inte minst klimatsmart mat. Men visste du att de faktiskt blir ännu nyttigare om du groddar dem? Groddning gör nämligen att våra tarmar lättare tar upp näringen ur baljväxter. Här bjuder vi på en liten groddskola!

olika kålsorter

Laga billig och nyttig mat med kål

Kost

Så här i strax efter jul kan det kännas fullt i magen, men tomt i plånboken. Ta dig en titt i grönsaksdiskarna – både i frysdisken och den färska. Leta efter kålsorter du inte känner till. Kål av olika slag är riktiga hälsobomber och har höga så kallade orac-värden. Du kan laga både hälsosam och nyttig mat för en liten summa.