Ett äldre par ler

4 livsval som minskar risken för demenssjukdom

Fakta

Demenssjukdom
Demens är en långdragen försämring av flera psykiska funktioner. Drygt hälften av alla demenssjuka lider av Alzheimers sjukdom. Som regel går inte demenssjukdom att bota, däremot kan man lindra symptomen.
Nästan hälften av alla över 90 år och åtta procent av alla äldre än 65 år, omkring 150 000 svenskar, är demenssjuka.
En hälsosam livsstil med regelbunden motion och bra kost minskar risken för demens. Att ha aktiva sociala kontakter är också viktigt.
Källa: Expressen

Alzheimer
Alzheimers sjukdom (AD) är den vanligaste formen av demens. Denna obotliga, degenerativa och dödliga sjukdom bär namn efter den tyska psykiatern och neuropatologen Alois Alzheimer som 1906 var först med att beskriva den. I allmänhet diagnostiseras sjukdomen hos personer över 65 år, även om den mindre utbredda tidigt debuterande Alzheimers sjukdom kan uppträda mycket tidigare. I september 2009 var antalet människor i världen med Alzheimersdiagnos mer än 35 miljoner. Förekomsten av sjukdomen antas nå omkring 107 miljoner människor år 2050.
Källa: Wikipedia

Mat som är bra för minnet

Gröna bladgrönsaker: De ger dig massor med B-vitamin som är bra för hjärnfunktionen.
Nötter: En jättebra källa till vitamin E, som visat sig bromsa minnesförluster hos äldre.
Avokado: Massor av nyttiga fetter som ger ett bättre blodflöde, som i sin tur ger en frisk hjärna.
Fullkorn: Havregryn, fullkornsbröd och råris är bra för ett friskt hjärta - och är hjärtat friskt är hjärnan det också.

Se till att alltid ha hemma (och förstås även äta):
Avokado
Bananer
Broccoli
Brysselkål
Bönor
Frisésallat
Fullkornsbröd
Grönkål
Havregryn
Hummus
Huvudsallat
Kikärtor
Mâchésallat
Mandelmjölk
Mangold
Mörk choklad
Nässlor
Nötter
Olivolja
Rismjölk
Rucola
Råris
Spenat
Källa: Expressen

Varje år insjuknar fler än 20 000 svenskar i någon form av de  drygt 80-talet demenssjukdomar som finns. Allra vanligast är Alzheimerz sjukdom.
Denna åldersrelaterade sjukdom har delvis att göra med gener – men även hur du lever påverkar risken att drabbas. Här är några saker du bör undvika, enligt en färsk studie.

Om vi bara ändrade våra levnadsvanor en aning skulle antalet fall av Alzheimerz sjukdom kunna minskas med flera miljoner till 2050, visar en ny studie från Cambridgeuniversitetet i Storbritannien, skriver Expressen.

1. Rökning
Rökning hämmar blodkärlens flöde till hjärnan. Personer som röker två paket cigaretter om dagen löper till exempel dubbelt så stor risk att drabbas av demenssjukdom än icke-rökare, har tidigare forskning visat. Enligt studier räcker det med ett halvt paket om dagen för att risken ska öka.

 

2. Fetma
Kraftig övervikt i medelåldern och höga kolesterolvärden minst fördubblar risken att drabbas av alzheimer, både bland kvinnor och män, vilket flera studier har visat. Även bra är av stor betydelse för att undvika demens.

3. Motionsbrist
När vi rör på oss får hjärnan ett jämnt flöde av syrerikt blod, vilket hindrar uppbyggnaden av så kallat plack, vilket tros ligga bakom alzheimer. Lägger du bara dig till med en liten förändring kan du minska din risk att drabbas avsevärt. Bara en kort promenad tre gånger i veckan kan minska demensrisken betydligt, hävdar brittiska forskare.

4. Låg utbildning
Personer som endast gått i grundskola löper högre risk att drabbas av demens. Det tros bland annat bero på att det är vanligare att leva ohälsosamt bland lågutbildade.
Personer med låg utbildning (endast grundskola) har högre risk att insjukna i demenssjukdom än högutbildade (gymnasium och högskola). Det gäller även när man tar hänsyn till ärftlighet och andra sjukdomar. Ohälsosam livsstil är vanligare bland lågutbildade och kan vara en bidragande orsak till sambandet.
Källa: Demenscentrum

Andra riskfaktorer (som inte är lika lätta att åtgärda): 

  • Depression
  • Högt blodtryck
  • Diabetes

Källa: Medical Observer

Av Redaktionen


Fakta

Demenssjukdom
Demens är en långdragen försämring av flera psykiska funktioner. Drygt hälften av alla demenssjuka lider av Alzheimers sjukdom. Som regel går inte demenssjukdom att bota, däremot kan man lindra symptomen.
Nästan hälften av alla över 90 år och åtta procent av alla äldre än 65 år, omkring 150 000 svenskar, är demenssjuka.
En hälsosam livsstil med regelbunden motion och bra kost minskar risken för demens. Att ha aktiva sociala kontakter är också viktigt.
Källa: Expressen

Alzheimer
Alzheimers sjukdom (AD) är den vanligaste formen av demens. Denna obotliga, degenerativa och dödliga sjukdom bär namn efter den tyska psykiatern och neuropatologen Alois Alzheimer som 1906 var först med att beskriva den. I allmänhet diagnostiseras sjukdomen hos personer över 65 år, även om den mindre utbredda tidigt debuterande Alzheimers sjukdom kan uppträda mycket tidigare. I september 2009 var antalet människor i världen med Alzheimersdiagnos mer än 35 miljoner. Förekomsten av sjukdomen antas nå omkring 107 miljoner människor år 2050.
Källa: Wikipedia

Mat som är bra för minnet

Gröna bladgrönsaker: De ger dig massor med B-vitamin som är bra för hjärnfunktionen.
Nötter: En jättebra källa till vitamin E, som visat sig bromsa minnesförluster hos äldre.
Avokado: Massor av nyttiga fetter som ger ett bättre blodflöde, som i sin tur ger en frisk hjärna.
Fullkorn: Havregryn, fullkornsbröd och råris är bra för ett friskt hjärta - och är hjärtat friskt är hjärnan det också.

Se till att alltid ha hemma (och förstås även äta):
Avokado
Bananer
Broccoli
Brysselkål
Bönor
Frisésallat
Fullkornsbröd
Grönkål
Havregryn
Hummus
Huvudsallat
Kikärtor
Mâchésallat
Mandelmjölk
Mangold
Mörk choklad
Nässlor
Nötter
Olivolja
Rismjölk
Rucola
Råris
Spenat
Källa: Expressen

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Carina Ahlqvist på expedition för klimatet

Äventyr

Från cykeldemonstrationer för en bilfri innerstad till klimatexpeditioner på 8000 meter höga berg, för Carina Ahlqvist från Solna sitter miljöengagemanget djupt. Idag är hon en av ett trettiotal svenska medlemmar i anrika Explorers club i New York och i april bär det iväg på en ny expedition.

“5G medför både hälso- och miljöfaror”

Kurera debatt

5G framställs i enbart positiv dager i svensk media. Ingen har hittills brytt sig om att rapportera om riskerna, menar Mona Nilsson ordförande i Strålskyddsstiftelsen som tycker att det är på tiden att vi får upp ögonen för de faror för hälsa och miljö som en utbyggnad av 5G för med sig.

Skiljas: Hitta tillbaka till dig själv

Mental hälsa

Det första året efter en skilsmässa är det vanligt att människor beter sig ganska konstigt. Det beror på att sidor vi hållit tillbaka hos oss själva får fritt spelrum igen. Det är inget fel, utan hjälper oss att hitta tillbaka till oss själva efter att länge ha varit en del av ett par förklarar stresscoachen Karin Isberg.

Hudexperten: Så undviker du torra läppar

Hud

Vintertid blir läpparna ofta torra och fnasiga, det beror främst på att vi växlar mellan att vara inne i den varma och torra luften och att gå ut i kylan men kan även ha andra orsaker. Då är det bra att ge dem lite extra omvårdnad och kärlek. Kureras hudvårdsexpert Johanna Bjurström delar med sig av sina bästa tips. 

Låt 2019 bli starten på ett friskare liv

Kost

Har du lovat att leva hälsosammare det här året? I så fall grattis. I en serie artiklar kommer nutritionisten Lina Åhlén dela med sig av sina bästa tips för att hålla sig frisk. Och det behöver inte vara så svårt som det låter, med rätt mat, motion och god sömn kommer man långt enligt Lina.

Smygträna i köket – fyra enkla övningar

Träning

Träna i hemmet utan att ens bli svettig och ändå bygga muskler, låter det för bra för att vara sant? Det är det inte, Leila Söderholm som skrivit boken "Smygträna" Delar med sig av några övningar ur boken som passar bra att göra i köket. Och lovar att de ger effekt. 

Kureras skönhetspanel testar: Schampo

Hud

Tillsammans med duschkräm är schampo den hygienprodukt de flesta av oss förbrukar mest av. Därför är det viktigt att välja ett som både är snällt mot kroppen och miljön. Kureras skönhetspanel har testat naturliga och ekologiska schampon för att hjälpa dig att hitta din favorit.

Snabb mikroomelett med spenat

Recept

Att tillaga ägg i mikron gör att en omelett bara tar ett par minuter att bli klar och mängden disk blir minimal. Inspirerade av Charlotte Kallas "mugcake", bjuder vi på ett mikrorecept till,  för er som tycker om att laga mat i mikrovågsugnen.

Nanoplast påverkar fiskars beteende

Eko/miljö

Vår konsumtion av plast är ett välkänt miljöproblem och omkring 10 procent av all plast som tillverkas hamnar i haven. Det finns stor risk att plastsopor i naturen ger upphov till partiklar i nanostorlek, så kallad nanoplast som kan påverka fiskars beteende.

charlotte kalla

Charlotte Kallas bästa motivationstips

Intervju

Om någon kan det här med pepp och motivation är det Charlotte Kalla. För idrottare är det viktigt med självdisciplin men belöningar som middag med vännerna eller att bara ge sig själv en klapp på axeln är minst lika viktiga.

Därför ska du unna dig en tupplur

Hälsa

Svårt att hålla ögonen öppna efter lunch? Unna dig en tupplur! Det finns en hel rad goda hälsoskäl att knoppa in på soffan en stund. Och så får du några råd för att få ut det mesta av din lilla extra slummer.