4 livsval som minskar risken för demenssjukdom | Kurera.se
Ett äldre par ler

4 livsval som minskar risken för demenssjukdom

Fakta

Demenssjukdom
Demens är en långdragen försämring av flera psykiska funktioner. Drygt hälften av alla demenssjuka lider av Alzheimers sjukdom. Som regel går inte demenssjukdom att bota, däremot kan man lindra symptomen.
Nästan hälften av alla över 90 år och åtta procent av alla äldre än 65 år, omkring 150 000 svenskar, är demenssjuka.
En hälsosam livsstil med regelbunden motion och bra kost minskar risken för demens. Att ha aktiva sociala kontakter är också viktigt.
Källa: Expressen

Alzheimer
Alzheimers sjukdom (AD) är den vanligaste formen av demens. Denna obotliga, degenerativa och dödliga sjukdom bär namn efter den tyska psykiatern och neuropatologen Alois Alzheimer som 1906 var först med att beskriva den. I allmänhet diagnostiseras sjukdomen hos personer över 65 år, även om den mindre utbredda tidigt debuterande Alzheimers sjukdom kan uppträda mycket tidigare. I september 2009 var antalet människor i världen med Alzheimersdiagnos mer än 35 miljoner. Förekomsten av sjukdomen antas nå omkring 107 miljoner människor år 2050.
Källa: Wikipedia

Mat som är bra för minnet

Gröna bladgrönsaker: De ger dig massor med B-vitamin som är bra för hjärnfunktionen.
Nötter: En jättebra källa till vitamin E, som visat sig bromsa minnesförluster hos äldre.
Avokado: Massor av nyttiga fetter som ger ett bättre blodflöde, som i sin tur ger en frisk hjärna.
Fullkorn: Havregryn, fullkornsbröd och råris är bra för ett friskt hjärta - och är hjärtat friskt är hjärnan det också.

Se till att alltid ha hemma (och förstås även äta):
Avokado
Bananer
Broccoli
Brysselkål
Bönor
Frisésallat
Fullkornsbröd
Grönkål
Havregryn
Hummus
Huvudsallat
Kikärtor
Mâchésallat
Mandelmjölk
Mangold
Mörk choklad
Nässlor
Nötter
Olivolja
Rismjölk
Rucola
Råris
Spenat
Källa: Expressen

Varje år insjuknar fler än 20 000 svenskar i någon form av de  drygt 80-talet demenssjukdomar som finns. Allra vanligast är Alzheimerz sjukdom.
Denna åldersrelaterade sjukdom har delvis att göra med gener - men även hur du lever påverkar risken att drabbas. Här är några saker du bör undvika, enligt en färsk studie.

Om vi bara ändrade våra levnadsvanor en aning skulle antalet fall av Alzheimerz sjukdom kunna minskas med flera miljoner till 2050, visar en ny studie från Cambridgeuniversitetet i Storbritannien, skriver Expressen.

1. Rökning
Rökning hämmar blodkärlens flöde till hjärnan. Personer som röker två paket cigaretter om dagen löper till exempel dubbelt så stor risk att drabbas av demenssjukdom än icke-rökare, har tidigare forskning visat. Enligt studier räcker det med ett halvt paket om dagen för att risken ska öka.

 

2. Fetma
Kraftig övervikt i medelåldern och höga kolesterolvärden minst fördubblar risken att drabbas av alzheimer, både bland kvinnor och män, vilket flera studier har visat. Även bra är av stor betydelse för att undvika demens.

3. Motionsbrist
När vi rör på oss får hjärnan ett jämnt flöde av syrerikt blod, vilket hindrar uppbyggnaden av så kallat plack, vilket tros ligga bakom alzheimer. Lägger du bara dig till med en liten förändring kan du minska din risk att drabbas avsevärt. Bara en kort promenad tre gånger i veckan kan minska demensrisken betydligt, hävdar brittiska forskare.

4. Låg utbildning
Personer som endast gått i grundskola löper högre risk att drabbas av demens. Det tros bland annat bero på att det är vanligare att leva ohälsosamt bland lågutbildade.
Personer med låg utbildning (endast grundskola) har högre risk att insjukna i demenssjukdom än högutbildade (gymnasium och högskola). Det gäller även när man tar hänsyn till ärftlighet och andra sjukdomar. Ohälsosam livsstil är vanligare bland lågutbildade och kan vara en bidragande orsak till sambandet.
Källa: Demenscentrum

Andra riskfaktorer (som inte är lika lätta att åtgärda): 

  • Depression
  • Högt blodtryck
  • Diabetes

Källa: Medical Observer

Av Redaktionen


Fakta

Demenssjukdom
Demens är en långdragen försämring av flera psykiska funktioner. Drygt hälften av alla demenssjuka lider av Alzheimers sjukdom. Som regel går inte demenssjukdom att bota, däremot kan man lindra symptomen.
Nästan hälften av alla över 90 år och åtta procent av alla äldre än 65 år, omkring 150 000 svenskar, är demenssjuka.
En hälsosam livsstil med regelbunden motion och bra kost minskar risken för demens. Att ha aktiva sociala kontakter är också viktigt.
Källa: Expressen

Alzheimer
Alzheimers sjukdom (AD) är den vanligaste formen av demens. Denna obotliga, degenerativa och dödliga sjukdom bär namn efter den tyska psykiatern och neuropatologen Alois Alzheimer som 1906 var först med att beskriva den. I allmänhet diagnostiseras sjukdomen hos personer över 65 år, även om den mindre utbredda tidigt debuterande Alzheimers sjukdom kan uppträda mycket tidigare. I september 2009 var antalet människor i världen med Alzheimersdiagnos mer än 35 miljoner. Förekomsten av sjukdomen antas nå omkring 107 miljoner människor år 2050.
Källa: Wikipedia

Mat som är bra för minnet

Gröna bladgrönsaker: De ger dig massor med B-vitamin som är bra för hjärnfunktionen.
Nötter: En jättebra källa till vitamin E, som visat sig bromsa minnesförluster hos äldre.
Avokado: Massor av nyttiga fetter som ger ett bättre blodflöde, som i sin tur ger en frisk hjärna.
Fullkorn: Havregryn, fullkornsbröd och råris är bra för ett friskt hjärta - och är hjärtat friskt är hjärnan det också.

Se till att alltid ha hemma (och förstås även äta):
Avokado
Bananer
Broccoli
Brysselkål
Bönor
Frisésallat
Fullkornsbröd
Grönkål
Havregryn
Hummus
Huvudsallat
Kikärtor
Mâchésallat
Mandelmjölk
Mangold
Mörk choklad
Nässlor
Nötter
Olivolja
Rismjölk
Rucola
Råris
Spenat
Källa: Expressen

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

“Det är anti-aging inifrån”

Hud

När Maria Carlweitz passerade 40 upplevde hon att någonting hände med huden. Den blev torrare, slappare och förlorade sin lyster. I dag mår hennes hud bättre än någonsin – mycket tack vare näringsboosten med kollagen.

Ny studie: “Vi får i oss fem gram plast i veckan”

Eko/miljö

Det finns i allt från öl och vatten till skaldjur. Nu visar en ny sammanställning att vi kan få i oss så mycket som fem gram eller lika mycket som ett kreditkort plast i veckan. Det mesta kommer från vattnet vi dricker. Nu visar dessutom ny forskning att det finns betydligt mer mikroplast i haven än vi tidigare förstått.

Så upptäcker du farliga knölar hos din hund

Så upptäcker du potentiellt farliga knölar hos din hund

Allmänt

Cancer är den vanligaste dödsorsaken bland hundar och ungefär varannan hund över åtta år drabbas. Som vid all cancer kan tidig diagnos vara avgörande och som hundägare är det därför bra att själv kunna undersöka sin älskling i jakten på knölar – även om långt ifrån alla ojämnheter i din hunds hud är farliga. Här får du veta mer om hur du går till väga.

 

Så skapar du en må-bra-trädgård

Eko/miljö

En prunkande, härlig trädgård kan fylla fler funktioner än att bara vara vacker. Genom att tänka på dofter, placering av växter och möbler kan du skapa en alldeles egen läkande trädgård där du får ro och kan koppla av.

Hudexperten: “Vi måste lära oss sola smart”

Forskning

Kemiska uv-filter i solskydd tränger in genom huden och ut i blodet enligt en ny studie. För vissa solskydd blir nivåerna i blodet så höga att de bör utredas som hälsorisk menar forskarna bakom studien. Vi frågade Kureras hudexpert hudvårdsterapeuten och homeopaten Johanna Bjurström vad hon anser om de nya rönen.

 

Hela Sverige springer för Terese

Allmänt

Träningsprofilen och inspiratören Térese Alvén 37, slog igenom med sin träningsblogg ”Spark i baken”, sedan dess har hon varit en förebild för många. I maj fick hon beskedet att hon drabbats av en svår form av cancer och i dagarna gick hennes make ut och meddelade att Térese valt att sövas ned sin sista tid. Nu pågår en insamling till Cancerfonden i hennes namn.

”Smärtan i mitt knä är helt borta”

Hälsa

Jan Lindberg är banchef på en golfklubb i Värmland och milslånga promenader ingår i arbetet. För två år sedan började ett knä värka. Röntgen visade på artros och värken tilltog så att Jan allt oftare fick ta golfbilen. I november förra året började Jan ta ett tillskott med gurkmeja och boswellia. Tre månader senare var smärtan i knäet helt borta.

 

Behåll hälsan med maten som skyddar mot sjukdom

Kost

Han är kändisarnas favorit och inte att undra på att han är populär, till exempel säger han att det är nyttigt att ta en öl. I boken "Ät dig frisk" som nyligen kom ut på svenska lyfter läkaren William W Li fram livsmedel som på olika sätt bidrar till att skydda mot sjukdom. 

“Unna dig att vila in semestern” 

Krönikan

För många kan försommaren vara en tid med många aktiviteter, sådant man vanligtvis gillar kan bli en börda som pliktskyldigt bockas av. Även roliga saker blir stressande om de blir för många. Känner du som vi att det lätt kan bli för mycket av det goda? Frågar Lotta Lagerqvist och Victoria Carinci i denna krönika där de tipsar om olika sätt att stressa ned.

Nutritionisten om hälsofördelarna med att fasta

Kost

Fasta har traditionellt används sedan urminnes tider inom olika religioner och traditioner. Det är skillnad på fasta och kalorirestriktion. Kalorirestriktion är när man minskar sitt intag av kalorier överlag och fasta innebär att man endast äter under specifika perioder eller tidpunkter. Många använder fasta för att gå ner i vikt med det har även visats ha många andra positiva hälsoeffekter. Nutritionisten Lina Åhlén hjälper oss att reda ut begreppen.

 

Allt fler barn kan prata med sin pappa om problem

Gravid/barn

Andelen barn och unga som kan prata med sin mamma om problem har varit hög i Sverige under lång tid. Nu ökar andelen som uppger att de kan prata förtroligt även med sin pappa, hos båda könen men särskilt bland flickor. Det visar de senaste resultaten från Folkhälsomyndighetens årliga undersökning om skolbarns hälsovanor.

Man skjutsar glad kvinna i skottkärra

Nya trenden: odla mat i grannens trädgård

Eko/miljö

Matcha odlingssugna med trädgårdsägare. Det är Rebecka Hagmans enkla idé som kan bidra till både mångfald och att outnyttjade trädgårdar tas tillvara. – Genom att dela trädgård skapas också nya möten mellan människor som annars inte hade träffats, säger hon.

Nationaldagsfirande med grekisk touch

Recept

Oavsett om du ska fira nationaldagen eller bara njuta med av en picknick i den underbara grönskan kan det vara gott med något att äta. Kurera bjuder på två recept med grekisk touch ur boken "Jills och Marias Taverna" av  Jill Johnson & Maria Molin Ljunggren. Båda rätterna passar utmärkt att ta med sig i den vegetariska picknickkorgen eller servera ihop med grillat – varför inte halloumi?

 

Så hittar du vägen bort från oron

Hälsa

Att oroa sig är normalt och fyller en funktion för att vi ska kunna lösa problem och tackla svårigheter. Men när oron blir till ett ältande som skapar osäkerhet och kanske handlingsförlamning, då är det dags att ta sig en ordentlig titt på sitt beteende. Kurera träffade stressexperten och samtalsterapeuten Karin Isberg som vet hur man kliver ur negativa tankemönster.