Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Ett äldre par ler

4 livsval som minskar risken för demenssjukdom

Fakta

Demenssjukdom
Demens är en långdragen försämring av flera psykiska funktioner. Drygt hälften av alla demenssjuka lider av Alzheimers sjukdom. Som regel går inte demenssjukdom att bota, däremot kan man lindra symptomen.
Nästan hälften av alla över 90 år och åtta procent av alla äldre än 65 år, omkring 150 000 svenskar, är demenssjuka.
En hälsosam livsstil med regelbunden motion och bra kost minskar risken för demens. Att ha aktiva sociala kontakter är också viktigt.
Källa: Expressen

Alzheimer
Alzheimers sjukdom (AD) är den vanligaste formen av demens. Denna obotliga, degenerativa och dödliga sjukdom bär namn efter den tyska psykiatern och neuropatologen Alois Alzheimer som 1906 var först med att beskriva den. I allmänhet diagnostiseras sjukdomen hos personer över 65 år, även om den mindre utbredda tidigt debuterande Alzheimers sjukdom kan uppträda mycket tidigare. I september 2009 var antalet människor i världen med Alzheimersdiagnos mer än 35 miljoner. Förekomsten av sjukdomen antas nå omkring 107 miljoner människor år 2050.
Källa: Wikipedia

Mat som är bra för minnet

Gröna bladgrönsaker: De ger dig massor med B-vitamin som är bra för hjärnfunktionen.
Nötter: En jättebra källa till vitamin E, som visat sig bromsa minnesförluster hos äldre.
Avokado: Massor av nyttiga fetter som ger ett bättre blodflöde, som i sin tur ger en frisk hjärna.
Fullkorn: Havregryn, fullkornsbröd och råris är bra för ett friskt hjärta - och är hjärtat friskt är hjärnan det också.

Se till att alltid ha hemma (och förstås även äta):
Avokado
Bananer
Broccoli
Brysselkål
Bönor
Frisésallat
Fullkornsbröd
Grönkål
Havregryn
Hummus
Huvudsallat
Kikärtor
Mâchésallat
Mandelmjölk
Mangold
Mörk choklad
Nässlor
Nötter
Olivolja
Rismjölk
Rucola
Råris
Spenat
Källa: Expressen

Varje år insjuknar fler än 20 000 svenskar i någon form av de  drygt 80-talet demenssjukdomar som finns. Allra vanligast är Alzheimerz sjukdom.
Denna åldersrelaterade sjukdom har delvis att göra med gener - men även hur du lever påverkar risken att drabbas. Här är några saker du bör undvika, enligt en färsk studie.

Om vi bara ändrade våra levnadsvanor en aning skulle antalet fall av Alzheimerz sjukdom kunna minskas med flera miljoner till 2050, visar en ny studie från Cambridgeuniversitetet i Storbritannien, skriver Expressen.

1. Rökning
Rökning hämmar blodkärlens flöde till hjärnan. Personer som röker två paket cigaretter om dagen löper till exempel dubbelt så stor risk att drabbas av demenssjukdom än icke-rökare, har tidigare forskning visat. Enligt studier räcker det med ett halvt paket om dagen för att risken ska öka.

 

2. Fetma
Kraftig övervikt i medelåldern och höga kolesterolvärden minst fördubblar risken att drabbas av alzheimer, både bland kvinnor och män, vilket flera studier har visat. Även bra är av stor betydelse för att undvika demens.

3. Motionsbrist
När vi rör på oss får hjärnan ett jämnt flöde av syrerikt blod, vilket hindrar uppbyggnaden av så kallat plack, vilket tros ligga bakom alzheimer. Lägger du bara dig till med en liten förändring kan du minska din risk att drabbas avsevärt. Bara en kort promenad tre gånger i veckan kan minska demensrisken betydligt, hävdar brittiska forskare.

4. Låg utbildning
Personer som endast gått i grundskola löper högre risk att drabbas av demens. Det tros bland annat bero på att det är vanligare att leva ohälsosamt bland lågutbildade.
Personer med låg utbildning (endast grundskola) har högre risk att insjukna i demenssjukdom än högutbildade (gymnasium och högskola). Det gäller även när man tar hänsyn till ärftlighet och andra sjukdomar. Ohälsosam livsstil är vanligare bland lågutbildade och kan vara en bidragande orsak till sambandet.
Källa: Demenscentrum

Andra riskfaktorer (som inte är lika lätta att åtgärda): 

  • Depression
  • Högt blodtryck
  • Diabetes

Källa: Medical Observer

Av Redaktionen


Fakta

Demenssjukdom
Demens är en långdragen försämring av flera psykiska funktioner. Drygt hälften av alla demenssjuka lider av Alzheimers sjukdom. Som regel går inte demenssjukdom att bota, däremot kan man lindra symptomen.
Nästan hälften av alla över 90 år och åtta procent av alla äldre än 65 år, omkring 150 000 svenskar, är demenssjuka.
En hälsosam livsstil med regelbunden motion och bra kost minskar risken för demens. Att ha aktiva sociala kontakter är också viktigt.
Källa: Expressen

Alzheimer
Alzheimers sjukdom (AD) är den vanligaste formen av demens. Denna obotliga, degenerativa och dödliga sjukdom bär namn efter den tyska psykiatern och neuropatologen Alois Alzheimer som 1906 var först med att beskriva den. I allmänhet diagnostiseras sjukdomen hos personer över 65 år, även om den mindre utbredda tidigt debuterande Alzheimers sjukdom kan uppträda mycket tidigare. I september 2009 var antalet människor i världen med Alzheimersdiagnos mer än 35 miljoner. Förekomsten av sjukdomen antas nå omkring 107 miljoner människor år 2050.
Källa: Wikipedia

Mat som är bra för minnet

Gröna bladgrönsaker: De ger dig massor med B-vitamin som är bra för hjärnfunktionen.
Nötter: En jättebra källa till vitamin E, som visat sig bromsa minnesförluster hos äldre.
Avokado: Massor av nyttiga fetter som ger ett bättre blodflöde, som i sin tur ger en frisk hjärna.
Fullkorn: Havregryn, fullkornsbröd och råris är bra för ett friskt hjärta - och är hjärtat friskt är hjärnan det också.

Se till att alltid ha hemma (och förstås även äta):
Avokado
Bananer
Broccoli
Brysselkål
Bönor
Frisésallat
Fullkornsbröd
Grönkål
Havregryn
Hummus
Huvudsallat
Kikärtor
Mâchésallat
Mandelmjölk
Mangold
Mörk choklad
Nässlor
Nötter
Olivolja
Rismjölk
Rucola
Råris
Spenat
Källa: Expressen

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Fluffig grå katt sitter och jamar mot en orange bakgrund.

Det betyder din katts jamanden

Husdjur

Att din katt jamar kan betyda en rad olika saker, från att den är sjuk till att den är uttråkad och vill ha uppmärksamhet, helt enkelt. Men hur vet man vilket jam som signalerar smärta, respektive kel? Vi reder ut mjauandet!

echinacea blommor

WHO lyfter fram studien på echinacea som skydd mot covid-19

Forskning

Kurera skrev nyligen om en studie på echinacea som visade att den röda solhatten skyddar mot covid-19. Nu har WHO, Världshälsoorganisationen lagt upp studien på hemsidan. – När WHO nu tar upp och länkar till den schweziska studie som visar att ett välrenommerat echinacea-preparat motverkar flera olika coronavirus, inklusive det senaste Sars-Cov-2, så är det ett välkommet erkännande av att även örtmediciner kan bidra med skydd mot coronasmittan, säger professorn i farmakognosi Jan G Bruhn.

 

skål med mat

Tänk på det här om du bara äter växtproteiner

Hälsa

Trenden att äta mindre kött och gå över på växtbaserade proteinkällor ökar i Sverige. Men hur förhåller det sig med upptaget av växtproteiner? Kan kroppen tillgodogöra sig dessa lika bra som kött? Nej, vi kan inte det. Robert Brummer är professor i klinisk gastroenterologi vid Örebro universitet där man forskar i ämnet. Han reder ut hur vi ska förhålla oss till växtproteiner, dess biotillgänglighet och vilka hälsoeffekter det har.

4 enkla men effektiva magövningar

Hälsa

Att ha väl fungerande magmuskler är viktigt. Bland annat hjälper magen dig att ha en bra hållning och du kutar inte ryggen när du sitter framför dataskärmen. Här kommer fyra enklar övningar du kan göra hemma.

 

Närbild av kvinna på toaletten på morgonen

Allt du vill veta om flytningar

Hälsa

Genomskinliga, klistriga eller fluffiga? Flytningar varierar både i mängd, utseende och lukt under menstruationscykeln och under olika faser i livet. Här är allt du vill veta - men som du kanske inte vågat fråga.

två män

Martin Lidberg: Ingen visste om vår mörka familjehemlighet

Hälsa

Den framgångsrika brottarkungen Martin Lidberg har i hela sitt liv burit på en mörk familjehemlighet. Men nu har Martin och hans bror Jimmy bestämt sig för att avslöja sitt dolda förflutna i boken, Brottarbröder – en fight för livet, som kommer ut idag. – Pappa var spelmissbrukare och alkoholist. Han drev illegala spelklubbar. Ibland levde vi i lyx och överflöd för att nästa dag få besök av kriminella som tog alla pappas pengar, berättar Martin Lidberg.

Stressad och bekymrad kvinna i vitt linne

Så samspelar stressen och huden

Hud

Har du testat allt – men ändå inte lyckats få bukt med din problemhy? Glöm inte bort stressen! Både psykisk, känslomässig och fysisk stress är riktiga hudsabotörer. Här är några tips längs vägen.

 

kvinna mäter sitt blodtryck

Maten du ska undvika om du vill hålla blodtrycket nere

Kost

Ungefär en av tre svenskar har ett förhöjt blodtryck. Ärftlighet, stress, övervikt och dåliga kostvanor bidrar till högt blodtryck. Den genetiska faktorn går förstås inte att ändra på, men motionerar du, är måttlig med alkohol och låter bli rökning samt har sunda matvanor – då kan du ofta undvika att få problem med blodtrycket. Här är några livsmedel du ska vara försiktig med om du har högt blodtryck – eller du ska undvika för att undvika att drabbas högt blodtryck.

orienteringsskärm

Ny studie: Orienterare har bättre hälsa

Övrigt

En färsk studie gjord vid Örebro universitet visar att äldre orienterare mår bättre och har en hälsosammare tarmflora än friska pensionärer som bor hemma. – Veteranorienterarna mår bättre överlag. De upplever mindre stress, är gladare och har mindre problem med magen, säger forskaren Ida Schoultz.

kvinna med bebis

Akupunktur gav dem lilla Lova

Hälsa

Efter fem försök att bli gravida med IVF började Carolina och Emil att fundera på om de skulle ge upp hoppet om ett eget barn. Men så kom hjälp från ett helt oväntat håll. Akupunktur parallellt med hormonbehandlingarna skapade miraklet som heter Lova och idag är fyra månader gammal.

kvinna har panikångest

Koppling mellan stress och depression funnen

Forskning

Enligt Folkhälsomyndigheten får var femte svensk diagnosen depression någon gång i livet. Orsakerna till att sjukdomen uppstår är flera. Nu har forskare vid Karolinska Institutet hittat ett protein i hjärna som är viktigt för det humörreglerande serotoninet och för frisättningen av stresshormoner. Och och med denna upptäckts hoppas man kunna framställa effektiva mediciner.

 

kvinna sitter på marken

Ingefära motade Inga-Lills ledvärk

Hälsa

Att vara still är inte Inga-Lills melodi. Hon pysslar, bygger hus, odlar grönsaker och umgås gärna med vänner och familj. Det livet kräver att kroppen hänger med, så när hon fick ont i knäna så ville hon prova ett kosttillskott – vilket fungerade galant. 

Ung kvinna sitter i en park med fallna höstlöv och läser en bok

Läs dig frisk från depression

Mental hälsa

Att läsa och samtala om det man har läst kan påverka ditt välbefinnande, självförtroende och den existentiella hälsan - på ett sätt som medicinering inte kan. Nu startas landets första universitetsutbildning i biblioterapi.

Kokoboksförfattaren Therese Elgquist går i ett grönsaksland.

Therese Elgquist: ”Så lär du dig laga växtbaserad mat”

Kost

Hur lyckas man med växbaserad matlagning, när både fantasi, kunskap och tid tryter? Matprofilen Therese Elgquist är aktuell med en riktigt användbar bok om grön mat – med guider till både säsong, smak, textur, tillagningssätt och näringsinnehåll. Här avslöjar hon hur du lyckas med att skapa grön magi i köket.

En grapefrukt isolerad på rosa bakgrund, metafor för det kvinnliga könsorganet

Allt om trenden att ånga sitt underliv

Hälsa

Nyfiken på att ånga ditt underliv? Ett örtbad för snippan kan fungera både avslappnande och välgörande, stödja underlivets återhämtning efter en förlossning – det sägs också påverka hormonbalansen. Men det finns några saker att se upp med.

 

fyra kvinnor

5 av 10 glömmer att klämma på kroppen

Hälsa

Oktober månad förknippas av många med Cancerfondens Rosa bandet-kampanj. En viktig fråga som Cancerfonden driver är att tänka och agera förebyggande. En Sifo-undersöknings som nyligen gjordes visade att bara hälften av svenskarna klämmer och känner på kroppen regelbundet.