Under 2021 kommer vi äta kaffe istället för att dricka det, mumsa på kikärter i oväntade former – och dricka spetsad kombucha. Häng med på den årliga trendspaningen från en av världens mest inflytelserika hälsomatkedjor – Whole Foods Market i USA.
Många hälsotrender som kommer till Sverige startar i USA, i synnerhet i Kalifornien. Den amerikanska matkedjan Whole Foods Market är pionjärer och ledande inom ekologisk, naturlig mat och hälsokost. Nu har de för sjätte året i rad förutspått kommande års största mattrender. Whole Foods framtidsspaning brukar vara spännande att följa och en tydlig trendbarometer i världen.
Covid ger skifte i matvanor
Listan över de största trenderna sammanställs av ett ”Trendråd” bestående av medlemmar från fler än 50 Whole Foods-butiker över hela USA. Och inför 2021 märks att covid-19 har påverkat trenderna.
”Det har skett ett radikalt skifte i konsumenternas vanor under 2020. Till exempel har kunderna hittat nya passioner inom matlagning, de har köpt fler varor relaterade till hälsa och wellness och fler äter frukost hemma varje dag, jämfört med före covid-19. Mattrender är ett tidstecken och 2021 års trender är inget undantag”, säger Sonya Gafsi Oblisk, marknadschef på Whole Foods Market, i en pressrelease.
LÄS OCKSÅ: Örter med läkande effekt i kroppen
Här är några av de största hälsomattrenderna inför 2021!
1. Funktionell mat
Vi konsumenter förväntar oss att maten ska förse oss med den sorts näring som brukar hittas i kosttillskott. Och vi väljer då olika ”superfoods”, buljonger och surkål. Mat med extra C-vitamin, fler olika sorters svampar och adaptogener gör entré.
2. Fokus på frukost
Nu när vi jobbar hemifrån mer och inte längre stressar iväg på morgnarna på samma sätt, kommer nya innovativa frukostprodukter, för alla som ägnar mer tid och kärlek åt dagens första mål.
LÄS OCKSÅ: Bär för immunförsvaret
3. Stapelvaror på nya sätt
Vi letar efter nya varianter och tillagningssätt av skafferiets stapelvaror. Som pasta, såser och kryddor som får nya smaker (till exempel vedrökt salt) och gjorda av andra råvaror än vi är vana vid.
4. Kaffe som äts, inte dricks
Vi kommer få se kaffe i allt – från granola, bars, smoothie-mixer och även i yoghurt.
5. Experimentella oljor
Vi kommer experimentera mer med olika oljor, som valnöts-, pumpa- och solrosfröolja, som ger nya oväntade smaker till allt från sallader till äggröra.
LÄS OCKSÅ: Fettkaffe – för längre mättnad och klarare tankar
6. Återvunna råvaror
Ratade delar av i övrigt populära råvaror och ingredienser kommer att dyka upp i nya produkter, istället för att bli till matsvinn och sopor.
7. Kikärtsinnovationer
Inte bara hummus och falafel har kikärterna att tacka för sin existens – numer hittas kikärtor i allt från tofu, frukostflingor, snacks och mjöl. Åtminstone i USA än så länge.
8. Hård kombucha
Så kallad “hård kombucha” gör entré i dryckeshyllorna. Den glutenfria, bubbliga drycken som är och bra för mage och tarm får alltså en alkoholhaltigare variant. Den fermenterade drycken som görs på svart eller grönt te, socker samt levande bakteriekultur, brukar normalt jäsa – men inte så länge att sockerhalten förvandlas till alkohol. I denna ”hårdare” version är proportionerna mellan te, socker och bakteriekultur annorlunda, och drycken fermenteras även längre, vilket alltså gör att alkoholhalten ökar. Det är oklart om de goda bakterierna överlever i magen i en alkoholhalt mellan 4,5 % och 7%, som hård kombucha oftast innehåller. Dessutom kan alkohol i sig medföra en sämre mag- och tarmhälsa, enligt experter.
Källa: Whole foods magazine, Health.com
Av Carolina Eriksson