Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Ann-Kristin Sundin: “Mjölk är fortfarande hälsosamt”

Alla har en åsikt om mat, oavsett vilka vi är och vad vi arbetar med. Anledningen är så klart enkel – alla äter, och alla påverkas av maten vi väljer att lägga på tallriken. Då är det desto viktigare att de budskap som konsumenter nås av är vetenskapligt behäftade och tål att utmanas och kritiseras. Inte minst diskuteras mjölk och mjölkprodukter i många sammanhang när gäller allt från hjärtkärlhälsa till skeletthälsa, och felaktigheterna som vi möts av är flera.

Det är bra att människor intresserar sig för mat och hälsa. En ökad medvetenhet möjliggör informerade val och vi blir mindre beroende av att andra ska välja åt oss. På så vis kan vi sätta samman en kost som vi själva upplever att vi mår bra av.

Det som ibland händer är dock att svagare eller bristfällig forskning lyfts fram i olika kanaler och får representera den starkare majoriteten av vetenskap. Det är heller inte ovanligt att olika aktörer, med all säkerhet utifrån bästa välvilja och egen övertygelse, ibland för fram påståenden som är tveksamma eller i värsta fall felaktiga.

 

Ann-Kristin Sundin, LRF Mjölk.

I det här fallet är jag inte oberoende part i målet. Det är viktigt att ha klart för sig om du har tänkt läsa vidare. Jag arbetar på Lantbrukarnas Riksförbund (LRF), enheten för mjölk. Här hanterar jag frågor som rör mjölk och mjölkprodukter ur ett närings- och hälsoperspektiv. Samtidigt vill jag vara tydlig med att den uppfattning jag har om mjölk och mjölkprodukter ur ett närings- och hälsoperspektiv grundar sig på forskning som jag kontinuerligt tar del av och samlat på mig under många års tid, långt innan jag påbörjade min anställning på LRF.

Eftersom mjölk och mjölkprodukter under en längre tid har angripits ur ett hälsoperspektiv från mer eller mindre ovetenskapligt håll, vill jag återge några axplock av slutsatser från majoriteten av forskning för att ge en mer samlad bild av vad vi vet.

LÄS OCKSÅ: Nu ska bara mjölk få kallas mjölk

Mjölk och mjölkprodukter är hälsosamt för skelettet
Att mjölk och mjölkprodukter är hälsosamt för skelettet framhävs av bland annat The Belgian Bone Club and the European Society for Clinical and Economic Aspects of Osteoporosis, Osteoarthritis and Musculoskeletal Diseases

 

The National Osteoporosis Foundation’s position statement on peak bone mass development and lifestyle factors lyfter också att kalcium och ost har en positiv effekt på skeletthälsan, men att kalcium som tillskott i motsvarande mängd inte är kopplat till samma positiva effekt.

Från Framingham Offspring study ser vi också att intag av mjölkprodukter bidrar till att nå högsta bentäthet hos unga, vilket bidrar till att förebygga frakturer senare i livet.

Laktosintolerans ökar inte med stigande ålder
I Sverige har vi statistik som säger att mellan fyra till tio procent av den vuxna befolkningen är laktosintolerant. Laktosintolerans ökar inte med stigande ålder, och beror inte heller på folkslag eller kön. Hos barn och ungdomar förekommer i princip inte laktosintolerans alls.

LÄS OCKSÅ: Mindre ekomjölk i butikerna 2019 – efter tidigare succéår

Mjölkprodukter kopplad till god hjärt-kärlhälsa
Mjölk och mjölkprodukter minskar risken för diabetes typ 2 och andra hjärtkärlsjukdomar. Den senaste forskningen styrker sammantaget en neutral eller positiv effekt på hjärt-kärlhälsan av mjölkprodukter. Och inte minst är just yoghurt kopplad till minskad risk för diabetes typ 2. Även ost är kopplad till en minskad risk för förhöjda blodfetter och högt blodtryck.

 

LÄS OCKSÅ: Havremjölksproducent kräver granskning av EU-stöd

Sammanfattningsvis menar jag att majoriteten av forskning pekar på att mjölk och mjölkprodukter ingår i en hälsosam kost och är kopplad till en god hälsa. De är näringsrika och har positiva effekter på inte minst hjärtkärlhälsa och skelett. Eftersom kost och hälsa diskuteras i så många kanaler, så är det viktigt att påståenden kring vilka livsmedel och koster är vetenskapligt underbyggda. I många fall är det inte så, vilket gör att konsumenten i slutänden blir lidande. Rådet att begränsa sin kost av hälsoskäl när det egentligen saknas stöd för detta kan medföra att näringsintaget kan bli lidande. Vi som konsumenter har nog mycket att ta hänsyn till när det gäller kosten ändå – vi behöver inte fler råd som dessutom är faktamässigt bristfälliga. Majoriteten av forskning pekar på att mjölk och mjölkprodukter är hälsosamma, och för den som så önskar är de alltså bra livsmedel att ha i en i övrigt hälsosam, varierad och balanserad kost.

Av Ann-Kristin Sundin, nutritionsexpert på Lantbrukarnas Riksförbund (LRF), enheten för mjölk

Kurera debatt är en debattsida för friskvård och naturlig hälsa. 
Här ges möjligheten att ventilera sin åsikt, ge replik eller kort och gott skapa debatt. Sidans debattartiklar och skribenter är fristående från Kurera och behöver alltså inte vara åsikter Kurera delar.
Vill du skriva ett inlägg på Kurera debatt kontaktar du redaktionen på webbredaktor@kurera.se.


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Ung mörkhårig tjej ser sig i spegeln

Experternas tips för att undvika stressad hud

Hud

För mycket negativ stress påverkar oss och vår hälsa negativt – och det återspeglas även i huden. Även allt från föroreningar, sol och vind och mycket peeling kan stressa huden. Men hur syns stress på huden och hur skyddar du dig från det? 

 

Illustration av hjärna och två mediterande personer

Sluta jaga lyckan – må bättre

Mental hälsa

Varför mår vi så dåligt, när vi egentligen har det så bra? Den frågan ställer sig psykiatern Anders Hansen i sin senaste bok ”Depphjärnan”. Kanske behöver vi sluta jaga lyckan och sluta se på oro och depp som något onormalt, resonerar han. Och samtidigt ta hand om både kropp och knopp bättre.

Svarta och rosa trosor mot rosa bakgrund

70 procent vill ha hållbara mensskydd

Eko/miljö

Allt fler kvinnor vill att deras mensskydd ska vara hållbara, enligt en färsk undersökning. Menskopp är ett populärt alternativ, inte minst bland unga. Men nu utmanar även innovativa, absorberande och tvättbara menstrosor som ett bra alternativ – för både hälsa, ekonomi och miljö.

ginkgo biloba

Bladen som du ska lägga på minnet

Naturlig hälsa

Försämrad blodcirkulation är ingen sjukdom, men kan orsaka sämre minne – och därmed ställa till problem i vardagen. Bladen på ginkgo biloba-trädet har inflammationshämmande effekt och kan vidga blodkärlen. Då blir det lättare att både koncentera sig och att minnas.

glad äldre kvinna

Nedsatt njurfunktion inte så farligt när vi blir äldre

Hälsa

När vi blir äldre minskar många funktioner i kroppen. Till exempel drabbas vi av benskörhet och vi får en nedsatt njurfunktion. Men den njurfunktion som anses som nedsatt hos en yngre person behöver inte vara nedsatt hos en äldre person. Vid Lunds universitet har forskare tittat på några av åldrandets sjukdomar och dess klassificeringar för att undvika överflödig medicinering.

 

Ko i alperna

Vassle – när magen krånglar

Mage

Fermenterad ostvassle har en lång tradition som hälsodryck på kurhotellen i de schweiziska alperna. Den användes för att komma tillrätta med magbesvär som gaser, knip och svullnad. Idag kallar vi den prebiotika och ny forskning har visat att den främjar hälsan i tarmen genom att stötta de goda bakterierna.

Leende kvinna blundar i blåsten

Deppig? Ta hjälp från naturen

Hälsa

Det är dessvärre vanligt att vi i västvärlden någon gång i livet drabbas av depression, och ännu oftare av nedstämdhet och oro. Men det finns naturliga örter, tillskott och kryddor som kan lindra. Här är fem tips – från ashwaganda till probiotika!

Jenny och Magnus Andersson, kostrådgivare

Kosten gjorde Magnus fri från sin IBS

Kost

När Magnus Andersson fick diagnosen IBS efter många år av illamående, magsmärtor och energilöshet lade han om sin kost, ihop med frun Jenny. Idag är de kostrådgivare och aktuella med sin tredje kokbok – och Magnus är symtomfri.

 

kvinna i fåtölj

Örterna som motar virus

Förkylning

Han tog den ryska roten till Sverige på 70-talet – och det blev succé. En tid senare fann han andrographis, en ört mot virus och bakterier, som används i Kina. Nu har den svenska vetenskapsmannen Georg Wikman kombinerat dessa båda örter i ett och samma tillskott – tillsammans kan de förhindra att förkylning och influensa bryter ut, men också halvera sjukdomstiden.

kvinna springer uppför backe

Högintensiv träning kan ge negativa effekter

TRÄNING

Att träna högintensiv intervallträning, eller HIIT, som det också kallas för, seglade upp som en snabb och effektiv träning med hälsofördelar. Men nu har en ny svensk studie visat att HIIT kan leda till att cellerna får det jobbigare att producera energi samt att blodsockret kan svaja.

burkar med fermenterade grönsaker

Ny forskning: Viss probiotika skyddar mot inflammation i tarmen

Mage

Att tillföra goda bakterier till mage och tarm vet man gör tarmen mer motståndskraftig mot inflammation, och nu stödjer ytterligare en analys detta. När forskare vid Uppsala universitet gjorde en studie tillsammans med kollegor vid Sveriges lantbruksuniversitet kunde man visa att vissa celler kunde öka produktionen av antikroppar när en viss sorts probiotika tillfördes.

frukt

Så mycket C-vitamin behöver du

Naturlig hälsa

När vintern kommer blir vi tröttare och oftare förkylda. Då gäller det att äta bra, komma ut i dagsljuset och att motionera. C-vitamin är en viktig byggsten i kroppen för att hålla sig frisk. Vissa av oss behöver mer C-vitamin än andra. Är du äldre, går på diet eller har problem med magen så kan du höra till dem.

Går det att träna vid förkylning?

Träning

Du har säkert funderat på om du vågar tränar när du är förkyld. En grundregel är att aldrig träna med feber eller en infektion i kroppen, för det kan i värsta fall gå hårt åt hjärta och njurar. Att vara småförkyld och träna lite lätt är oftast inget problem, men ibland kan det vara svårt att känna var gränsen går.

 

Laxfilé med broccoli och salladslökar

Tareq Taylors krispiga sesamlax

Recept

Vem älskar inte rätter som är festliga och samtidigt lättlagade på helgen? Den här laxrätten blir krispig tack vare ett täcke av cornfalkes och sesamfrön, och får en fräsch touch genom ett lime- och ingefärssmör.

Har du koll på sömncykeln? Den styr om du sover bra eller dåligt

Hälsa

Oro och stress hör ihop. Det är känslor som gör att ditt sympatiska stressystem är för aktivt när det är dags att sova. Om stressystemet håller kvar kortisolet på en hög nivå, då är det inte bara svårt att somna, du vaknar oftast mellan två och fyra på natten och har svårt somna om. Det finns förstås en lösning på problemet. Det handlar om att få din sömncykel att fungera som den ska.

 

två personer sitter på huk utomhus

Sitta sig frisk – går det?

TRÄNING

Att ha ett stillasittande jobb är förenligt med ohälsa på sikt – om man inte ser till att motverka effekterna med aktivitet. En studie av en afrikansk folkstams vanor gjorde att amerikanska forskare ansåg att vi skulle leva längre om vi tog efter deras rörelsemönster. Och det bara genom att göra dagliga övningar med enkla men effektiva knäböj.

glad flicka

Naturens apotek: Pigg i vinter

Naturlig hälsa

De mörka vintermånaderna gör oss tröttare samtidigt som kroppen helt naturligt går lite på sparlåga. Känner du dig alltför trött och hängig så finns det örter som ger lite mer energi, bättre fokus och håller förkylningen borta. 

Två kvinnor med jackor som fryser

Frusen och kall? Det här kan det bero på

Hälsa

Nu när vi är på väg mot vinter, snö och kyla så är det nog mer regel än undantag att frysa. Men det är inte alltid dåliga kläder som gör att vi fryser. Låg tolerans mot kyla kan bero på många olika saker, som näringsbrister eller underliggande sjukdomar.

läkare och artificiell patient

Forskare har hittat sätt att lindra smärta utan biverkningar

Forskning

Att leva med smärta är svårt, och traditionella läkemedel mot smärta ger inte bara oönskade biverkningar, det kan ge ett beroende. Men nu har svenska forskare arbetat fram en stimuleringsmetod somna blockera svår smärta. En metod som också kan individanpassas, och hjälpa smärtpatienter, men också de med Parkinsons sjukdom.