Ann-Kristin Sundin: “Mjölk är fortfarande hälsosamt”

Alla har en åsikt om mat, oavsett vilka vi är och vad vi arbetar med. Anledningen är så klart enkel – alla äter, och alla påverkas av maten vi väljer att lägga på tallriken. Då är det desto viktigare att de budskap som konsumenter nås av är vetenskapligt behäftade och tål att utmanas och kritiseras. Inte minst diskuteras mjölk och mjölkprodukter i många sammanhang när gäller allt från hjärtkärlhälsa till skeletthälsa, och felaktigheterna som vi möts av är flera.

Det är bra att människor intresserar sig för mat och hälsa. En ökad medvetenhet möjliggör informerade val och vi blir mindre beroende av att andra ska välja åt oss. På så vis kan vi sätta samman en kost som vi själva upplever att vi mår bra av.

Det som ibland händer är dock att svagare eller bristfällig forskning lyfts fram i olika kanaler och får representera den starkare majoriteten av vetenskap. Det är heller inte ovanligt att olika aktörer, med all säkerhet utifrån bästa välvilja och egen övertygelse, ibland för fram påståenden som är tveksamma eller i värsta fall felaktiga.

 

Ann-Kristin Sundin, LRF Mjölk.

I det här fallet är jag inte oberoende part i målet. Det är viktigt att ha klart för sig om du har tänkt läsa vidare. Jag arbetar på Lantbrukarnas Riksförbund (LRF), enheten för mjölk. Här hanterar jag frågor som rör mjölk och mjölkprodukter ur ett närings- och hälsoperspektiv. Samtidigt vill jag vara tydlig med att den uppfattning jag har om mjölk och mjölkprodukter ur ett närings- och hälsoperspektiv grundar sig på forskning som jag kontinuerligt tar del av och samlat på mig under många års tid, långt innan jag påbörjade min anställning på LRF.

Eftersom mjölk och mjölkprodukter under en längre tid har angripits ur ett hälsoperspektiv från mer eller mindre ovetenskapligt håll, vill jag återge några axplock av slutsatser från majoriteten av forskning för att ge en mer samlad bild av vad vi vet.

LÄS OCKSÅ: Nu ska bara mjölk få kallas mjölk

Mjölk och mjölkprodukter är hälsosamt för skelettet
Att mjölk och mjölkprodukter är hälsosamt för skelettet framhävs av bland annat The Belgian Bone Club and the European Society for Clinical and Economic Aspects of Osteoporosis, Osteoarthritis and Musculoskeletal Diseases

 

The National Osteoporosis Foundation’s position statement on peak bone mass development and lifestyle factors lyfter också att kalcium och ost har en positiv effekt på skeletthälsan, men att kalcium som tillskott i motsvarande mängd inte är kopplat till samma positiva effekt.

Från Framingham Offspring study ser vi också att intag av mjölkprodukter bidrar till att nå högsta bentäthet hos unga, vilket bidrar till att förebygga frakturer senare i livet.

Laktosintolerans ökar inte med stigande ålder
I Sverige har vi statistik som säger att mellan fyra till tio procent av den vuxna befolkningen är laktosintolerant. Laktosintolerans ökar inte med stigande ålder, och beror inte heller på folkslag eller kön. Hos barn och ungdomar förekommer i princip inte laktosintolerans alls.

LÄS OCKSÅ: Mindre ekomjölk i butikerna 2019 – efter tidigare succéår

Mjölkprodukter kopplad till god hjärt-kärlhälsa
Mjölk och mjölkprodukter minskar risken för diabetes typ 2 och andra hjärtkärlsjukdomar. Den senaste forskningen styrker sammantaget en neutral eller positiv effekt på hjärt-kärlhälsan av mjölkprodukter. Och inte minst är just yoghurt kopplad till minskad risk för diabetes typ 2. Även ost är kopplad till en minskad risk för förhöjda blodfetter och högt blodtryck.

 

LÄS OCKSÅ: Havremjölksproducent kräver granskning av EU-stöd

Sammanfattningsvis menar jag att majoriteten av forskning pekar på att mjölk och mjölkprodukter ingår i en hälsosam kost och är kopplad till en god hälsa. De är näringsrika och har positiva effekter på inte minst hjärtkärlhälsa och skelett. Eftersom kost och hälsa diskuteras i så många kanaler, så är det viktigt att påståenden kring vilka livsmedel och koster är vetenskapligt underbyggda. I många fall är det inte så, vilket gör att konsumenten i slutänden blir lidande. Rådet att begränsa sin kost av hälsoskäl när det egentligen saknas stöd för detta kan medföra att näringsintaget kan bli lidande. Vi som konsumenter har nog mycket att ta hänsyn till när det gäller kosten ändå – vi behöver inte fler råd som dessutom är faktamässigt bristfälliga. Majoriteten av forskning pekar på att mjölk och mjölkprodukter är hälsosamma, och för den som så önskar är de alltså bra livsmedel att ha i en i övrigt hälsosam, varierad och balanserad kost.

Av Ann-Kristin Sundin, nutritionsexpert på Lantbrukarnas Riksförbund (LRF), enheten för mjölk

Kurera debatt är en debattsida för friskvård och naturlig hälsa. 
Här ges möjligheten att ventilera sin åsikt, ge replik eller kort och gott skapa debatt. Sidans debattartiklar och skribenter är fristående från Kurera och behöver alltså inte vara åsikter Kurera delar.
Vill du skriva ett inlägg på Kurera debatt kontaktar du redaktionen på webbredaktor@kurera.se.


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Torkild Sköld: Så praktiserar du självledarskap i kristid

Krönikan

Vi befinner oss i kris. Utöver hälsohotet har många av oss fått förändrade arbetssituationer och förändring av vår normala vardag. Vi behöver samarbeta för att klara oss ur detta – men var och en av oss, särskilt vi som har hälsan kvar behöver också ta ansvar för oss själva. Det är viktigare nu är någonsin skriver föreläsaren Torkild Sköld i denna krönika.

Micke Syd hjälper blåljuspersonal samla in pengar och skyddsutrustning

Allmänt

Stiftelsen ”Blåljus I Samverkan” samlar in medel till hjälp för personal inom bland annat polis och räddningstjänst i olika former. Artisten och trummisen i bandet Gyllene Tider – Micke Syd Andersson är ambassadör för stiftelsen och går nu ut och vädjar till allmänheten att bidra till skyddsutrustning åt de som i sitt jobb dagligen utsätts för smittan.

Fysioterapeuten: “Se på kroppen som en god vän”

Mental hälsa

Stress är ett växande problem något inte minst fysioterapeuter märker av i sitt arbete. Eva Moberg har varit yrkesverksam i 30 år och har sett hur problemen med stress eskalerat. I sin bok "Återta balansen" skriver hon om vikten av en helhetssyn på kropp och hälsa och manar oss att se våra kroppar som våra bästa vänner. 

Pulvret som skapar en mur mot pollen

Hälsa

Mike Jones insåg att ingen på fabriken där han jobbade fick hösnuva på våren – och kopplade ihop det med det vita pulvret av cellulosa som yrde i lokalerna. Idag har cellulosapulvret hela 36 vetenskapliga studier bakom sig. Miljontals människor världen över får hjälp med sin pollenallergi genom att puffa upp pulvret i näsborrarna där det lägger sig som en barriär mot irriterande pollen.

 

Fredrik Paulún: ”Stroken fick mig att gå mot ett nytt håll”

Hälsa

För 15 år sedan drabbades Fredrik Paulun av en stroke. Det blev en dramatisk vändpunkt för hälsogurun, efter det har han optimerat näringsintaget och han tar det betydligt lugnare med träningen. I den senaste boken, Biohack, ät rätt för din kropp, beskriver Fredrik hur han äter för att hålla sig frisk och förebygga sjukdomar.

 

Efter coronakrisen: “Ställ om – inte tillbaka!”

Eko/miljö

Vi står inför en ekologisk kollaps om vi inte drastiskt minskar vår förbrukning av jordens resurser. Pella Thiel är ekolog, 2019 utsågs hon tillsammans med Greta Thunberg och sångaren Magnus Carlson till Årets miljöhjälte och fick motta pris ur kungens hand. I detta debattinlägg uppmanar hon oss att ta tillvara på Coronakrisens möjlighet att ställa om till ett hållbart samhälle.

Så undviker du vårdepression

Mental hälsa

På våren när ljuset kommer tillbaka blir en del av oss trötta och nedstämda och vissa får till och med en depression. Johannesört är ett sätt att få hjälp då den ger en lättare sinnesstämning och lindrar oro. Efter två veckor kan du känna att glädjen återvänder.

Går det att träna vid förkylning?

TRÄNING

Du har säkert funderat på om du vågar tränar när du är förkyld. En grundregel är att aldrig träna med feber eller en infektion i kroppen, för det kan i värsta fall gå hårt åt hjärta och njurar. Att vara småförkyld och träna lite lätt är oftast inget problem, men ibland kan det vara svårt att känna var gränsen går.

30 dagars gratis online träning

TRÄNING

Är du sugen på att träna - men vill stanna hemma? För dig som inte redan är medlem på Yogobe har vi på Kurera tagit fram ett specialerbjudande: Du får tillgång till alla Yogobes träningsfilmer online under 30 dagar. 

 

“Maxvärden för vitaminer gynnar myndigheterna – inte konsumenterna”

Kurera debatt

När risken för influensa är som störst och många svenskar vill stärka sitt immunförsvar lägger Livsmedelsverket fram ett förslag om maxvärden för vitaminer och mineraler i kosttillskott. Om förslaget antas kommer många effektiva och hälsofrämjande näringstillskott att förbjudas i Sverige. Detta är helt i motsatt riktning mot övriga nordiska länders hälsostrategier. Det skriver Filip Sjöström, ordförande i Nordic Nutrition Council i detta debattinlägg, där han även uppmanar till att göra din röst hörd genom att skriva under den namninsamling som NNC startat.

Viktigt med goda matvanor vid oro och stress

Kost

Tröstäter du? I tider av oro och hög stress ligger det nära till hands att ta till mat för att lugna oss, särskilt om vi går hemma och har nära till skafferiet. Det är därför lätt att ta en macka till, mumsa på chips eller smågodis i större utsträckning än vanligt. Då är det bra att ha struktur på sitt ätande, här får du några tips.

 

Sverige ska bli bäst på hjärtforskning

Hälsa

I Sverige samlar vi information i medicinska register. Det ger unika förutsättningar att göra stora befolkningsstudier som sträcker sig över lång tid. Forskare vid Uppsala universitet vill inom fem år ha hittat nya och ovanliga riskfaktorer att drabbas av hjärt-kärlsjukdomar. Detta för att bland annat kunna förutsäga en hjärtinfarkt några månader innan den uppstår.

Örten som lindrar Clas-Görans allergi

Hälsa

Clas-Göran Svensson trodde att de rinnande ögonen, nysningarna och den tunga andningen var en vanlig förkylning. Efter ett besök hos distriktsläkaren konstaterade han att det var pollenallergi. Sedan följde några år med mediciner som gav tråkiga biverkningar som satte sina spår. Men när en kollega gav Clas-Göran en örtbaserad kapsel, som kunde motverka allergi, försvann problemen.

Kureras expert Monika Björn tipsar om enkla hemmaövningar

Hälsa

För snart tre veckor sedan satt Kureras träningsexpert Monika Björn på ett café innan hon skulle iväg och leda ett yogapass. Då fick hon reda på att gymmet stäng på grund av smittrisken av covid-19. Där och då föddes idén om direktsänd onlineträning.  Har du inte möjlighet att träna på ett gym, följa onlinekurser eller Monikas Instagram live yogapass så kan du med lite fantasi göra din hemmaträning väldigt effektiv.

Till er alla fantastiska människor därute – stärk ert försvar mot covid-19!

Kurera debatt

”Vi är livrädda för corona – men många inser inte kostens påverkan på vårt immunförsvar” skriver Elena Malmefeldt, grundare av Hälsokunskap i Sverige – och ger en rad enkla, konkreta råd på hur vi kan äta och leva för att faktiskt gå starkare ur den här situationen. För att sprida goda hälsoråd och framtidstro har hon skapat facebook-gruppen Tillsammans blir vi starkare. Läs hennes debattinlägg här.

 

Tips på träning som du enkelt kan göra hemma

Hälsa

Allt fler gym och andra träningsanläggningar stänger för att bidra till att försöka stoppa spridningen av coronaviruset. En del erbjuder träning online och andra har förkortade öppningstider. Vill du träna hemma, finns det många videos på youtube att välja mellan, och naturen är ju fortfarande öppen, och du kanske inte har så långt till ett utegym.

Faktorerna som påverkar immunförsvaret mest

Forskning

Forskare vid Lunds universitet och Pasteur-institutet studerade vad som påverkar våra immunceller mest och varför vi reagerar så olika på infektioner. De har analyserat miljontals variabler och har funnit att fyra faktorer påverkar immunförsvaret mer än andra.