Annons
Annons

Nu ska bara mjölk få kallas mjölk

Växtbaserade produkter ska inte längre få marknadsföras med hjälp av termer som "ost" och "mjölk". Det har nu EU-domstolen slagit fast i ett beslut gällande ett tofu-företag i Tyskland.

Redaktionen

20 juni, 2017
Nu ska bara mjölk få kallas mjölk
Dela inlägget

Växtbaserade produkter ska inte längre få marknadsföras med hjälp av termer som ”ost” och ”mjölk”.
Det har nu EU-domstolen slagit fast i ett beslut gällande ett tofu-företag i Tyskland.

Det är EU-domstolen som, i samband med ett beslut rörande ett tyskt företag under namnet Tofutown, bestämt att produkter som är växtbaserade inte ska få säljas under termer som mjölk, grädde, smör eller ost. Det tyska företaget marknadsför i dagsläget produkter under namn som till exempel ”vegetarisk ost” och ”tofusmör”, vilket alltså nu EU-domstolen bestämt ses som vilseledande eftersom konsumenterna av namnen kan ledas tro att produkterna innehåller animaliska mejerivaror, rapporterar BBC.

Läs också: 10 fakta om mjölkproteinallergi respektive laktosintolerans

Vissa undantag
I dagsläget, i enlighet med en EU-förordning från december 2013, får beskrivningar som mjölk, smör, ost, grädde och yoghurt enbart i samband med produkter som kommer från animalisk mjölk. Med vissa undantag dock. Sedan tidigare väletablerade produktnamn som till exempel jordnötssmör, kakaosmör och mandelmjölk får heta sina namn även fortsättningsvis.

En tydlig innehållsförteckning räcker inte
Tofuföretagets specifika fall började i en regional tysk domstol. Fallet togs sedan, på förfrågan, upp av EU-domstolen efter att Tofutown hävdat att de inte bröt mot EU-förordningen eftersom de tydligt beskrev ur vilka råvaror produkten härstammar.
EU-domstolen motiverade dock sitt beslut med att den typen av beskrivande tillägg inte är tillräcklig och att Tofutown alltså bryter mot förordningen.

Läs också: Mycket mjölk kan korta livet

”Domstolen har tolkat lagen väldigt strikt”
Så här säger advokaten Katie Vickery om marknadsföringstermerna till brittiska BBC:
– Domstolen har tolkat lagen väldigt strikt. Det har varit en stor försäljningstillväxt på den här typen av produkter de senaste åren. Det finns ett konsensus att konsumenterna uppenbarligen vet vad de köper – och företag kan ha trott att de kan komma undan.

Eftersom det är upp till nationella domstolar att genomdriva EU-lagar kommer nu fallet Tofutown att fortsätta i Tyskland, rapporterar det svenska kommersiella branschnätverket Food Supply.

Läs också: 9 alternativ till komjölksprodukter

Av Isabelle G Hedander

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!

Annons
Annons