Små barn är beroende av kontakt för utveckla sitt språk – det räcker inte att de hör många ord. Fokus på telefon eller dator tar uppmärsamhet från barnet, men det är inte skärmtiden eller modern teknik i sig som är problemet utan hur det används enligt forskare vid Linköpings universitet.
Språket hos barn vars föräldrar ofta använder digitala media utvecklas långsammare visar ett forskningsprojekt på Baby- och barnlabbet vid Linköpings universitet. Forskarna har tittat på hur föräldrar använder sig av teknik tillsammans med sina barn och hur teknikanvändningen påverkar barnens språkutveckling, kognitiva utveckling och minne. Studien som pågått i tre år påbörjades när barnen var nio månader och har följt dem sedan dess.
Digital användning stör interaktionen
Frågan om skärmtid debatteras flitigt, men biträdande professor Anett Sundqvist och hennes forskarkollegor tittar istället på ”technoference”. Ordet är en sammansättning av engelskans ”technology” och ”interference”, teknik och ingripande och avser hur digitala medier stör kommunikationen mellan barnet och föräldern. Förälderns uppmärksamhet och närvaro har stor betydelse för barnets språkutveckling och det absolut viktigaste för barnets språkutveckling är antalet fram- och tillbakainteraktioner med föräldern. ”Språkutveckling handlar inte om hur många ord barnet hör, i så fall skulle man bara kunna ha tv:n på i bakgrunden hemma”, säger Anett Sundqvist i ett pressmeddelande från Linköpings universitet.
LÄS OCKSÅ: Blodbrist tidigt i graviditeten kan bidra till autism hos barnet
Skillnad på bok och mobilanvändning
Det är inte digitala media i sig som är problemet, utan hur man använder dem enligt forskarna. En bok och en mobiltelefon används på olika sätt. När man läser en bok för ett barn så gör man det genom att peka, förklara och diskutera. Mobilen skulle kunna användas på samma sätt, menar Anett Sundqvist, även om det sällan går till så. Eftersom barnet kan använda mobilen själv får det inte det stöd och uppmärksamhet som det behöver för att lära sig.
LÄS OCKSÅ: WHO: Max en timmes skärmtid för barn under 5 – ingen för barn under 2
”Förklara för barnet vad du gör”
Att avstå från att använda mobilen när man är med barnet kan vara svårt. Ett för barnet bättre sätt skulle vara att förklara vad man gör. Det är enligt Anett Sundqvist bra att göra mobilanvändningen mer genomskinlig för barnen. Det kan göras genom att man pratar högt och förklarar vad man gör, till exempel att man betalar en räkning. På så sätt så ger man barnet en inblick i vad man håller på med. Det kan desutom få som konsekvens att man själv blir mer medveten om hur ofta man använder sin mobil.
LÄS OCKSÅ: Infektion under graviditeten ökar risken för psykisk ohälsa hos barnet
Kritik tolkas som teknikfientlighet
Den som kritiserar digitala medier kan uppfattas som teknikfientlig och att uppmärksamma digitala mediers negativa inverkan på barn kallas ofta teknikpanik, men forskningen visar att användning av digitala media har den här sortens konsekvenser. Även om digitala media fortfarande ät något nytt, finns numera en större medvetenhet kring dem och Anett Sundqvist och nennes kollegor hoppas att vi går mot en trend där föräldrar är mer restriktiva i sin användning.
LÄS OCKSÅ: Varning för den digitala barnvakten
Barn har svårt att lära från en skärm
Den nya läroplanen för förskolan säger att förskolan ska använda sig av digitala medier. Ett ogenomtänkt beslut enligt Anett Sundqvist som menar att det inte är digitala media i sig, utan hur man använder sig av det som är viktigt. Små barn har betydligt svårare att lära sig från en skärm, då det är svårt för dem att översätta det den ser på skärmen till verkligheten.
”Om förskolans uppgift är att främja att barnet lär sig saker, så är det dumt att tillbringa för mycket tid med något som det är svårare för barn att lära sig genom.”, säger hon vidare i pressmeddelandet.
Forskargruppen söker nu medel för att kunna fortsätta följa barnen. De vill undersöka vad användningen av digitala media får för konsekvenser när barnen börjar skolan.
Av redaktionen
Källa: LiU