Behåll vikten med mindful eating

Fakta

Fakta: Elin Borg
Yrke: Socionom, driver företaget Well-Aware-ness, skriver böcker och arbetar som föreläsare och kursledare. Hon är även projektkoordinator och metodutvecklare i projektet Träning för medveten närvaro och resiliens (TMR) som forskar på effekterna av träning i mindfulness hos barn och unga.
Böcker av Elin: "Mindful Eating" och  "Gravid på dina villkor – Självmedkänsla för en blivande mamma"
Läs mer om Elin Borg här.

Mindfulness rekommenderas ofta för att minska stress och hjälpa oss vara mer närvarande men nu visar studier att mindfulness även kan hjälpa oss att bli av med övervikt och att dessutom hålla vikten. Elin Borg socionom, mindfulneslärare och kostrådgivare berättar hur.

De flesta klarar av att följa ett viktminskningsprogram och gå ned i vikt, problemen uppstår sedan när det kommer till att bibehålla vår normalvikt. Att vi går upp igen kan delvis ha hormonella orsaker men främst handlar det om att de flesta inte klarar av att hålla sig till en diet i långa loppet och istället återgår till sina gamla vanor.

Ändra inställning
Så kanske är det dags att sluta räkna kalorier och istället försöka påverka hur vi förhåller oss till måltiden. Vi frågade experten Elin Borg som förklarar på vilket sätt Mindful eating kan hjälpa.

 

Bra för alla
Enligt Elin skulle alla må bra av att bli mer medvetna i vårt ätande precis som vi mår bra av att öva på att vara mer medvetet närvarande i andra delar av vår vardag.
– Mindfulness hjälper oss att bättre kunna hantera stress och att bli mer medvetna om våra känslor och tankar och därför kunna styra våra beteenden och impulser på ett bättre sätt.
Mindful eating har en extra stor effekt för de som upplever att de har en komplicerad relation till ätandet på något sätt menar Elin.
– Du har kanske negativa tankar om din kroppsvikt, tycker att du äter på ett annat sätt än vad du önskar, jojo-bantar, kompensationsbantar eller hetsäter, säger Elin som menar att Mindful eating ger en mer avslappnad och naturlig relation till kropp och ätande .

LÄS OCKSÅ: 25 sätt äppelcidervinäger kan förbättra ditt liv

Hur fungerar det?
– Mindful eating handlar om att medvetandegöra ätandet och allt som påverkar det. Vid varje tillfälle som du stoppar något i munnen vill du vara medveten om varför du äter, vad du äter, hur du äter och hur din kropp påverkas av det du äter, säger Elin och fortsätter:
– Ett medvetet ätande hjälper dig att välja bort oönskat ätande som exempelvis småätande och överätande.
Det hjälper oss också att vara mer närvarande och verkligen njuta av det vi väljer att äta menar hon.

Hur gör man?
–  Övningarna kan till exempel handla om att ta sex medvetna andetag inför en måltid, att öva sig på att vara medveten under de första tuggorna i en måltid, att agera medvetet när vi handlar mat i mataffären eller att öva sig på att hantera godis och sötsaker som du har svårt att motstå.
När Elin håller kurser får deltagarna föra dagbok över varför de äter i en särskild app. Där får de kryssa i av vilken anledning de väljer att äta varje gång de stoppar något i munnen.
– Det gör att de blir bättre på att tänka efter före du stoppar någonting i munnen, de blir mer medvetna om varför de egentligen äter, säger Elin.

LÄS OCKSÅ: Låt kilona rinna ut med badvattnet

Forskningen ökar
Forskningen kring effekter av Mindful eating har ökat på senare år. Numera finns det en mängd studier som visar varför Mindful eating har så god effekt på välmående, hälsa och bibehållen viktnedgång. Till exempel kan Mindful eating öka vår kroppsmedvetenhet, hjälpa oss att lättare känna av hunger- och mättnadssignaler och att förstå vad som triggar oss att äta trots att vi inte är hungriga enligt Elin som menar att Mindful eating minskar vårt behov av att äta av kompensatoriska orsaker så som stress, oro eller för att vi är uttråkade.

LÄS OCKSÅ: Studie visar – du kan sova dig fri från sockersuget

Bestående viktnedgång
Studier visar att den som är överviktig kan tappa i vikt genom mindful eating och sedan behålla viktnedgången, något som oftast inte är fallet om viktminskningen uppnåtts genom kortsiktiga dieter. Det finns också studier som visar att Mindful eating stärker vår självmedkänsla.
– Självmedkänsla innebär att du försöker agera på samma sätt gentemot dig själv som du skulle göra emot en älskad vän, och att du försöker bemöta dig själv på samma kärleksfulla sätt även när du upplever att du misslyckats eller ser något du inte tycker om hos dig själv.
Elin förklarar:
– Du väljer då varken att ignorera din smärta eller att tänka alltför självkritiska tankar om dig själv. Istället visar du självmedkänsla genom att stanna upp och fråga dig själv hur du kan ta hand om dig själv. Självmedkänsla innebär att du förstår att ingen människa varken är eller behöver vara perfekt.

Hjälper mot skuld
En stark självmedkänsla hjälper oss att inte fastna alltför mycket i de tillfällen då vi till exempel ätit för mycket. Vi behöver inte straffa eller trycka ner oss själva när vi misslyckats utan kan istället släppa det som hänt och fokusera på att försöka på nytt igen menar Elin.
– Detta har visat sig vara oerhört hjälpsamt för de som lever med en ständig skuld över sin vikt och sitt ätande. Självmedkänsla hjälper dem både att tappa i vikt, att behålla viktnedgången och må bättre med i själva.

Av Nina Törmark

Källa: För mer information om studier kring Mindful eating läs Washington post

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!

 


Fakta

Fakta: Elin Borg
Yrke: Socionom, driver företaget Well-Aware-ness, skriver böcker och arbetar som föreläsare och kursledare. Hon är även projektkoordinator och metodutvecklare i projektet Träning för medveten närvaro och resiliens (TMR) som forskar på effekterna av träning i mindfulness hos barn och unga.
Böcker av Elin: "Mindful Eating" och  "Gravid på dina villkor – Självmedkänsla för en blivande mamma"
Läs mer om Elin Borg här.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Kureras skönhetspanel testar: Handkrämer

Hud

Torr inomhusluft och kyligare luft ute gör snabbt våra utsatta händer torra och fnasiga. Skönt då att hålla händerna mjuka med en välgörande kräm. Kurera satte ett gäng handkrämstuber i händerna på testpanelen och lät den prova sig fram bland fem naturliga alternativ. Läs om panelens utlåtande och favorit!

Vanligt med muskelsmärta vid skrivbordsarbete

Värk

Besvär på grund av arbete vid bildskärm i form av spända axlar och smärta i armar och nacke kryper nedåt i åldrarna i takt med att datoranvändande startar allt tidigare. Bland vuxna är kvinnor överrepresenterade och så många som var tredje kvinna i vuxen ålder uppger enligt en ny underökning att de har besvär.

Slipper förkylningar med bättre immunförsvar

Hälsa

Efter många år med kliande utslag fick Britt-Marie äntligen en medicin som hjälpte mot hennes psoriasis – sprutor som funkade som trolleri! Fast medaljen hade en baksida. Sprutorna försvagade hennes immunförsvar så att Britt-Marie drog på sig den ena förkylningen efter den andra. Lösningen heter probiotika och stöttar den viktiga bakteriefloran i magen. Med det kan Britt-Marie träna simning och tävla som hon vill, för nu håller hon sig frisk.

eva sanner

Eva Sanner om naturens läkande kraft

Intervju

Alla har väl hört att det är hälsosamt att vistas i naturen. Men även om vi ”vet” att det är bra och kan känna att vi mår bättre är det först på senare år som vi tack vare vetenskapen börjat förstå varför.

kind

Näring för huden – utsidan speglar insidan

Skönhet

Idag finns stor kunskap om hur vi kan ta hand om vår hud på bästa sätt. Utsidan speglar insidan, och faktorer så som livsstil, kost och genetiska förutsättningar påverkar hudens funktion och utseende. Här berättar Nina Jonasson hudterapeut och diplomerad näringsterapeut om hur du skapar bäst förutsättningar för frisk och ungdomlig hud.

saffranssoppa med tofu

Saffransoppa med tofu

Recept

En vegansk tappning av en klassisk fisksoppa passar perfekt när höstkylan kryper sig på för den som heller vill ha fisk är det bara att byta ut tofun mot valfri vit firre.

Immunförsvaret – ett underverk att vårda

Förkylning

Vi kommer dagligen i kontakt med tusentals virus och bakterier. Bara genom ett tryck på din mobilskärm så har du kommit i kontakt med cirka 6000 bakterier. Vi har dessutom miljoner bakterier och virus i vår egen mikroflora. Med tanke på det är det ett under att vi inte blir sjuka oftare. Underverket kallas immunförsvar.

Kureras skönhetspanel testar: Duschkrämer

Hud

Idag är det premiär för Kureras skönhetspanel, först ut är duschkrämer. Oavsett när och hur du duschar är sällskapet i duschen viktigt. Ja, duschkrämen, alltså. Eller gelen. Kurera har låtit skönhetstestpanelen prova sig fram bland fem naturliga alternativ och hittat en löddrande och smart favorit.

äng

Cancer- och allergifonden hjälper från två håll

Forskning

Cancer- och Allergifonden bildades för lite drygt trettio år sedan och delar ut anslag till forskning som syftar till att öka kunskapen om dessa sjukdomar, vad som orsakar och vad som förhoppningsvis kan bota. Utöver det kan även sjukdomsdrabbade privatpersoner söka ekonomiskt stöd hos fonden.