Behåll vikten med mindful eating

Fakta

Fakta: Elin Borg
Yrke: Socionom, driver företaget Well-Aware-ness, skriver böcker och arbetar som föreläsare och kursledare. Hon är även projektkoordinator och metodutvecklare i projektet Träning för medveten närvaro och resiliens (TMR) som forskar på effekterna av träning i mindfulness hos barn och unga.
Böcker av Elin: "Mindful Eating" och  "Gravid på dina villkor – Självmedkänsla för en blivande mamma"
Läs mer om Elin Borg här.

Mindfulness rekommenderas ofta för att minska stress och hjälpa oss vara mer närvarande men nu visar studier att mindfulness även kan hjälpa oss att bli av med övervikt och att dessutom hålla vikten. Elin Borg socionom, mindfulneslärare och kostrådgivare berättar hur.

De flesta klarar av att följa ett viktminskningsprogram och gå ned i vikt, problemen uppstår sedan när det kommer till att bibehålla vår normalvikt. Att vi går upp igen kan delvis ha hormonella orsaker men främst handlar det om att de flesta inte klarar av att hålla sig till en diet i långa loppet och istället återgår till sina gamla vanor.

 

Ändra inställning
Så kanske är det dags att sluta räkna kalorier och istället försöka påverka hur vi förhåller oss till måltiden. Vi frågade experten Elin Borg som förklarar på vilket sätt Mindful eating kan hjälpa.

Bra för alla
Enligt Elin skulle alla må bra av att bli mer medvetna i vårt ätande precis som vi mår bra av att öva på att vara mer medvetet närvarande i andra delar av vår vardag.
– Mindfulness hjälper oss att bättre kunna hantera stress och att bli mer medvetna om våra känslor och tankar och därför kunna styra våra beteenden och impulser på ett bättre sätt.
Mindful eating har en extra stor effekt för de som upplever att de har en komplicerad relation till ätandet på något sätt menar Elin.
– Du har kanske negativa tankar om din kroppsvikt, tycker att du äter på ett annat sätt än vad du önskar, jojo-bantar, kompensationsbantar eller hetsäter, säger Elin som menar att Mindful eating ger en mer avslappnad och naturlig relation till kropp och ätande .

LÄS OCKSÅ: 25 sätt äppelcidervinäger kan förbättra ditt liv

Hur fungerar det?
– Mindful eating handlar om att medvetandegöra ätandet och allt som påverkar det. Vid varje tillfälle som du stoppar något i munnen vill du vara medveten om varför du äter, vad du äter, hur du äter och hur din kropp påverkas av det du äter, säger Elin och fortsätter:
– Ett medvetet ätande hjälper dig att välja bort oönskat ätande som exempelvis småätande och överätande.
Det hjälper oss också att vara mer närvarande och verkligen njuta av det vi väljer att äta menar hon.

Hur gör man?
–  Övningarna kan till exempel handla om att ta sex medvetna andetag inför en måltid, att öva sig på att vara medveten under de första tuggorna i en måltid, att agera medvetet när vi handlar mat i mataffären eller att öva sig på att hantera godis och sötsaker som du har svårt att motstå.
När Elin håller kurser får deltagarna föra dagbok över varför de äter i en särskild app. Där får de kryssa i av vilken anledning de väljer att äta varje gång de stoppar något i munnen.
– Det gör att de blir bättre på att tänka efter före du stoppar någonting i munnen, de blir mer medvetna om varför de egentligen äter, säger Elin.

LÄS OCKSÅ: Låt kilona rinna ut med badvattnet

Forskningen ökar
Forskningen kring effekter av Mindful eating har ökat på senare år. Numera finns det en mängd studier som visar varför Mindful eating har så god effekt på välmående, hälsa och bibehållen viktnedgång. Till exempel kan Mindful eating öka vår kroppsmedvetenhet, hjälpa oss att lättare känna av hunger- och mättnadssignaler och att förstå vad som triggar oss att äta trots att vi inte är hungriga enligt Elin som menar att Mindful eating minskar vårt behov av att äta av kompensatoriska orsaker så som stress, oro eller för att vi är uttråkade.

 

LÄS OCKSÅ: Studie visar – du kan sova dig fri från sockersuget

Bestående viktnedgång
Studier visar att den som är överviktig kan tappa i vikt genom mindful eating och sedan behålla viktnedgången, något som oftast inte är fallet om viktminskningen uppnåtts genom kortsiktiga dieter. Det finns också studier som visar att Mindful eating stärker vår självmedkänsla.
– Självmedkänsla innebär att du försöker agera på samma sätt gentemot dig själv som du skulle göra emot en älskad vän, och att du försöker bemöta dig själv på samma kärleksfulla sätt även när du upplever att du misslyckats eller ser något du inte tycker om hos dig själv.
Elin förklarar:
– Du väljer då varken att ignorera din smärta eller att tänka alltför självkritiska tankar om dig själv. Istället visar du självmedkänsla genom att stanna upp och fråga dig själv hur du kan ta hand om dig själv. Självmedkänsla innebär att du förstår att ingen människa varken är eller behöver vara perfekt.

Hjälper mot skuld
En stark självmedkänsla hjälper oss att inte fastna alltför mycket i de tillfällen då vi till exempel ätit för mycket. Vi behöver inte straffa eller trycka ner oss själva när vi misslyckats utan kan istället släppa det som hänt och fokusera på att försöka på nytt igen menar Elin.
– Detta har visat sig vara oerhört hjälpsamt för de som lever med en ständig skuld över sin vikt och sitt ätande. Självmedkänsla hjälper dem både att tappa i vikt, att behålla viktnedgången och må bättre med i själva.

Av Nina Törmark

Källa: För mer information om studier kring Mindful eating läs Washington post

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!

 


Fakta

Fakta: Elin Borg
Yrke: Socionom, driver företaget Well-Aware-ness, skriver böcker och arbetar som föreläsare och kursledare. Hon är även projektkoordinator och metodutvecklare i projektet Träning för medveten närvaro och resiliens (TMR) som forskar på effekterna av träning i mindfulness hos barn och unga.
Böcker av Elin: "Mindful Eating" och  "Gravid på dina villkor – Självmedkänsla för en blivande mamma"
Läs mer om Elin Borg här.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Årets miljöhjälte Magnus Carlson visar vägen till förändring

Eko/miljö

Magnus Carlson, sångare i bandet Weeping willows, utsågs nyligen till årets miljöhjälte och fick ta emot diplom ur kungens hand för sitt enträgna klimatarbete. Magnus lever som han lär, han har nästan helt slutat flyga, bandets turnéer sker med tåg och han slutade nyligen äta kött – för både hälsans och miljöns skull. Kurera växlade några ord med svenskt musiklivs kanske flitigaste miljökämpe. 

 

Elaine Jenderklint

Elaine fick tillbaka glans och liv i håret igen

Hälsa

För två år sedan kom cancern tillbaka och Elaine Jenderklints ena bröst opererades bort. I efterbehandlingen ingick hormontabletter – som gav starka biverkningar. Kroppen värkte och håret blev tunnare och livlöst, men ett tillskott med bland annat hirs har gett Elaine glansen och hårkvaliteten tillbaka.

Fredrik Ölander

Fiskolja lindrar inflammerad tarm

Mage

Inflammatoriska tarmsjukdomar som Chrons sjukdom och ulcerös kolit har en sak gemensamt – de kommer i skov. Studier har visat att ett tillskott av omega-3 är ett sätt att minska inflammation i tarmen och göra skoven färre och lindrigare. – Men var noga med att välja en fiskolja som är stabil och håller hög kvalitet, säger Fredrik Ölander, funktionsmedicinsk terapeut som dagligen träffar klienter med besvärliga magar.

Kaeng phet – röd currygryta med grönsaker

Recept

Denna thailändska gryta är fullproppad med av grönsaker. Detta och många andra goda vegetariska recept från hela världen hittar du i den gröna kokboken boken "Zeinas green kitchen" av matprofilen Zeina Mourtada – känd för sin uppskattade blogg "Zeinas kitchen" och sin medverkan i TV.

 

”Jag valde bort medicinen och blev frisk av träning och bra mat”

Hälsa

För tio år sedan när Benny Ottosson fick reda på att blodtrycket var förhöjt valde han bort medicinen och ändrade livsstil. På tre månader lyckades han sänka sitt blodtryck till normal nivå, men för två år sedan, när han fick en hudcancerdiagnos gjorde han en ny och djupare förändring – denna gång i sin inre värld. Om sin hälsoresa berättar Benny Ottosson i boken, "Frisk, lugn, utvilad, stark. Hela livet".

Kvinna som sitter i yogaställning

Naturens under lindrar ledbesvär

Forskning

Kådan boswellia och roten gurkmeja har i årtusenden använts inom den ayurvediska medicinen för att lindra ledbesvär. Ny forskning visar att effekten förstärks när de renodlas och används tillsammans så att ett plus ett inte bara blir två – utan tre.

Snart kan vi läsa av psykisk ohälsa i blodet

Mental hälsa

Det kommer ständigt nya siffror på att den psykiska ohälsan bland unga ökar men inte så mycket som visar på varför. Vid Uppsala universitet bedrivs sedan några år en studie som ska öka den kunskapen genom att bland annat studera gener för att göra det möjligt att ställa tidigare diagnoser.

Högt blodtryck – Så funkar det

Hjärt- kärlhälsa

Högt blodtryck är en av våra vanligaste hjärt-kärlsjukdomar, de flesta som drabbas är män. Högt blodtryck kan leda till flera allvarliga sjukdomar och bör därför tas på allvar. Mycket kan göras genom livsstilsförändringar och kostomläggning, hjälper inte det bör man överväga andra behandlingsmetoder.

 

Skönhetspanelen testar: body scrubs

Hud

Kall och torr luft på ingång betyder att det är dags att vårda huden lite extra. Genom att återfukta – och inte minst skrubba får du både lyster och en len hud. Kureras skönhetspanel har testat några naturliga kroppsskrubbar och hittat en favorit.

Glutenintoleranta får oftare selenbrist

Kost

Närmare tre procent av svenskarna har diagnosen celiaki - en autoimmun sjukdom som kräver livslång kostbehandling, och även om man äter rätt kan tarmen ha svårare att ta upp näring. Därför kan glutenintoleranta oftare lida av vitamin- och mineralbrist. Studier visar en tydlig koppling mellan glutenintolerans och bland annat brist på selen.

Peder Gustafsson

“Rödbetan boostar min träning”

Hälsa

Peder Gustafsson har idrottat i hela sitt liv. Numera är skidträningen det han satsar mest på och i årets Vasalopp kom han på 331 plats. Det tackar han åtminstone delvis ett tillskott med rödbetsextrakt för. Med hjälp av det kan han träna hårdare och orka mer.

 

Ann blev kvitt sina ständiga urinvägsinfektioner

Hälsa

Anns urinvägsinfektioner började för tio år sedan och hon har flera gånger om året behandlats med penicillin. – Jag har haft en enda urininfektion i mitt liv tidigare, men efter klimakteriet har det varit tre, fyra gånger om året. Sedan jag hittade tranbärsextraktet har infektionerna försvunnit helt, säger hon.

Växtbaserad kost kan lindra reumatoid artrit

Forskning

En växtbaserad kost kan bidra till att lindra smärtsamma symtom vid reumatid artrit.   Tidigare har man sett förbättringar hos patienter med fibromyalgi, mycket talar nu för att flera autoimmuna sjukdomar kan förebyggas med en kost basesrad på frukt och grönt.

apelsiner och citroner

Därför behöver immunförsvaret C-vitamin

Hälsa

Just nu lider miljontals människor i världen av C-vitaminbrist, en brist som till slut kan leda till olika sjukdomar och i sällsynta fall till döden. Immunologen Sanna Ehdin, forskare, föreläsare och författare, säger att C-vitamin stärker immunförsvaret och ger ökat motstånd mot infektioner, influensa och förkylning

 

“Nu är magen lugnare och jag är mitt pigga jag igen”

Hälsa

I många år tänkte Annette att magvärken var något hon fick stå ut med och lära sig att acceptera. När hon efter akuta magsmärtor på en semesterresa provade kisel blev magen lugnare och värken kommer nu allt mer sällan. – Jag är positivt överraskad att jag får så bra effekt. Jag behöver inte känna att jag måste gilla läget, säger hon.

Magsyran är viktig för mer än matsmältningen

Mage

För många är magsyra något som till varje pris ska kontrolleras, det kopplas till magkatarr och sura uppstötningar som vi tar läkemedel för att dämpa. Men flera problem beror på att vi har för lite snarare än för mycket och magsyran spelar en viktig roll inte bara för matsmältningen utan också för att hålla oss friska i övrigt.