Behåll vikten med mindful eating

Fakta

Fakta: Elin Borg
Yrke: Socionom, driver företaget Well-Aware-ness, skriver böcker och arbetar som föreläsare och kursledare. Hon är även projektkoordinator och metodutvecklare i projektet Träning för medveten närvaro och resiliens (TMR) som forskar på effekterna av träning i mindfulness hos barn och unga.
Böcker av Elin: "Mindful Eating" och  "Gravid på dina villkor – Självmedkänsla för en blivande mamma"
Läs mer om Elin Borg här.

Mindfulness rekommenderas ofta för att minska stress och hjälpa oss vara mer närvarande men nu visar studier att mindfulness även kan hjälpa oss att bli av med övervikt och att dessutom hålla vikten. Elin Borg socionom, mindfulneslärare och kostrådgivare berättar hur.

De flesta klarar av att följa ett viktminskningsprogram och gå ned i vikt, problemen uppstår sedan när det kommer till att bibehålla vår normalvikt. Att vi går upp igen kan delvis ha hormonella orsaker men främst handlar det om att de flesta inte klarar av att hålla sig till en diet i långa loppet och istället återgår till sina gamla vanor.

Ändra inställning
Så kanske är det dags att sluta räkna kalorier och istället försöka påverka hur vi förhåller oss till måltiden. Vi frågade experten Elin Borg som förklarar på vilket sätt Mindful eating kan hjälpa.

 

Bra för alla
Enligt Elin skulle alla må bra av att bli mer medvetna i vårt ätande precis som vi mår bra av att öva på att vara mer medvetet närvarande i andra delar av vår vardag.
– Mindfulness hjälper oss att bättre kunna hantera stress och att bli mer medvetna om våra känslor och tankar och därför kunna styra våra beteenden och impulser på ett bättre sätt.
Mindful eating har en extra stor effekt för de som upplever att de har en komplicerad relation till ätandet på något sätt menar Elin.
– Du har kanske negativa tankar om din kroppsvikt, tycker att du äter på ett annat sätt än vad du önskar, jojo-bantar, kompensationsbantar eller hetsäter, säger Elin som menar att Mindful eating ger en mer avslappnad och naturlig relation till kropp och ätande .

LÄS OCKSÅ: 25 sätt äppelcidervinäger kan förbättra ditt liv

Hur fungerar det?
– Mindful eating handlar om att medvetandegöra ätandet och allt som påverkar det. Vid varje tillfälle som du stoppar något i munnen vill du vara medveten om varför du äter, vad du äter, hur du äter och hur din kropp påverkas av det du äter, säger Elin och fortsätter:
– Ett medvetet ätande hjälper dig att välja bort oönskat ätande som exempelvis småätande och överätande.
Det hjälper oss också att vara mer närvarande och verkligen njuta av det vi väljer att äta menar hon.

Hur gör man?
–  Övningarna kan till exempel handla om att ta sex medvetna andetag inför en måltid, att öva sig på att vara medveten under de första tuggorna i en måltid, att agera medvetet när vi handlar mat i mataffären eller att öva sig på att hantera godis och sötsaker som du har svårt att motstå.
När Elin håller kurser får deltagarna föra dagbok över varför de äter i en särskild app. Där får de kryssa i av vilken anledning de väljer att äta varje gång de stoppar något i munnen.
– Det gör att de blir bättre på att tänka efter före du stoppar någonting i munnen, de blir mer medvetna om varför de egentligen äter, säger Elin.

LÄS OCKSÅ: Låt kilona rinna ut med badvattnet

Forskningen ökar
Forskningen kring effekter av Mindful eating har ökat på senare år. Numera finns det en mängd studier som visar varför Mindful eating har så god effekt på välmående, hälsa och bibehållen viktnedgång. Till exempel kan Mindful eating öka vår kroppsmedvetenhet, hjälpa oss att lättare känna av hunger- och mättnadssignaler och att förstå vad som triggar oss att äta trots att vi inte är hungriga enligt Elin som menar att Mindful eating minskar vårt behov av att äta av kompensatoriska orsaker så som stress, oro eller för att vi är uttråkade.

LÄS OCKSÅ: Studie visar – du kan sova dig fri från sockersuget

Bestående viktnedgång
Studier visar att den som är överviktig kan tappa i vikt genom mindful eating och sedan behålla viktnedgången, något som oftast inte är fallet om viktminskningen uppnåtts genom kortsiktiga dieter. Det finns också studier som visar att Mindful eating stärker vår självmedkänsla.
– Självmedkänsla innebär att du försöker agera på samma sätt gentemot dig själv som du skulle göra emot en älskad vän, och att du försöker bemöta dig själv på samma kärleksfulla sätt även när du upplever att du misslyckats eller ser något du inte tycker om hos dig själv.
Elin förklarar:
– Du väljer då varken att ignorera din smärta eller att tänka alltför självkritiska tankar om dig själv. Istället visar du självmedkänsla genom att stanna upp och fråga dig själv hur du kan ta hand om dig själv. Självmedkänsla innebär att du förstår att ingen människa varken är eller behöver vara perfekt.

Hjälper mot skuld
En stark självmedkänsla hjälper oss att inte fastna alltför mycket i de tillfällen då vi till exempel ätit för mycket. Vi behöver inte straffa eller trycka ner oss själva när vi misslyckats utan kan istället släppa det som hänt och fokusera på att försöka på nytt igen menar Elin.
– Detta har visat sig vara oerhört hjälpsamt för de som lever med en ständig skuld över sin vikt och sitt ätande. Självmedkänsla hjälper dem både att tappa i vikt, att behålla viktnedgången och må bättre med i själva.

Av Nina Törmark

Källa: För mer information om studier kring Mindful eating läs Washington post

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!

 

Fakta

Fakta: Elin Borg
Yrke: Socionom, driver företaget Well-Aware-ness, skriver böcker och arbetar som föreläsare och kursledare. Hon är även projektkoordinator och metodutvecklare i projektet Träning för medveten närvaro och resiliens (TMR) som forskar på effekterna av träning i mindfulness hos barn och unga.
Böcker av Elin: "Mindful Eating" och  "Gravid på dina villkor – Självmedkänsla för en blivande mamma"
Läs mer om Elin Borg här.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Återhämta dig från utmattning med hjärngympa

Intervju

Att se hjärnan som en muskel är ett bra sätt att förstå hur stress fungerar, varför återhämtning är ett måste och varför det inte går att vila sig tillbaka från utmattning. Det menar Karin Isberg, stresscoach och författare till den bästsäljande boken ”15 sätt att bli fri från stress”.

gron_trendsåaning

Kurera guidar bland hudvårdstrenderna

Hud

Micellärvatten, dubbeltvätt och stamceller. Det kommer ständigt nya trender inom hudvård och skönhet, många försvinner lika snabbt medan vissa är här för att stanna. Kurera har tagit hjälp av hudterapeuten Johanna Bjurström att titta närmre på de senaste årens trender.

varm appeldryck

Varm äppeldryck med ingefära

Recept

Den här tiden på året finns det tillgång till nyskördade svenska äpplen. Frossa i äppelpaj, must, kompott eller varför inte baka bröd med äpplen eller äta dem i en god sallad. Det här receptet är på en varm äppeldryck som är perfekt att värma sig med under svala sensommar- och höstkvällar. 

Kortisol i balans gav Eva lugnet tillbaka

Mental hälsa

Det är inte bara yttre stress som kan påverka oss, den inre stressen är minst lika farlig. Eva Sundh hade mycket oro och tankar och kände sig aldrig riktigt lugn. Oron påverkade även hennes mage. Eva började äta KSM-66, som stabiliserar stresshormonet kortisol. Idag är hon lugnare och mår bättre.

surkal

Surtantens eget recept på surkål

Recept

Surkål är en tidlös klassiker som kompletterar och lyfter mången god maträtt. Här kommer ett grundrecept från boken "Fermentera 2.0" av Jenny Neikell som kan varieras på otaliga vis genom att tillsätta kryddor och andra grönsaker.

Victoria Carinci och Lotta Lagerqvist

Lotta och Victoria instiftar “Surkålens dag”

Kost

Syrat och fermenterat är rena hälsokosten och det bara ökar i popularitet. Allt fler får upp ögonen för hälsofördelarna med gamla trotjänare som surkål och mjölksyrad gurka – det ges kurser och hålls föreläsningar och i höst kommer flera böcker i ämnet.

Mer fokus med ginkgo biloba

Mental hälsa

Om minnet sviker och du får svårt med koncentration och fokus beror det ofta på cirkulationsproblem. Studier på extrakt av bladen från det asiatiska tempelträdet ginkgo biloba har visat att dessa har en stark antiinflammatorisk effekt, kan vidga blodkärlen och därmed öka blodgenomströmningen. Det medför att minne, inlärning och koncentrationen förbättras.

tänder skepp citrusfrukt

Sjömännens sjukdom på återtåg

Forskning

I vår moderna tid är näringsbrist knappast något vi tror ska ska finnas i västvärlden, ändå drabbas många av undernäring. Och på sina håll har den gamla "sjömanssjukdomen" skörbjugg börjat komma tillbaka.

illustration och eva ruzs

Är du tillsammans med en relationspsykopat?

Sex- och relationer

Lever du med en partner som utåt sett är charmerande, trevlig och betraktas som en ”hyvens kille” eller ”schysst tjej”, rent av en svärmorsdröm. Men som blir en mardröm inom hemmets fyra väggar där han eller hon fritt kan kränka, manipulera och bryta ner dig. Och när du försöker få hjälp är det ingen som förstår eller tror dig – för du har ju en så trevlig partner.

bestick måttband citronvatten

Ny studie: Fasta aktiverar våra stamsceller

Forskning

Ett flertal gamla hälsorutiner har fått upprättelse på senare år. Till exempel har forskning inom neurovetenskap kunnat visa att vad som händer med hjärnan när vi mediterar. Nu har forskare dessutom upptäckt att fasta möjliggör regeneration av våra inre organ.

grönsaker och johanna bjurström

Hudterapeutens topplista med näringen som skyddar huden

Hud

Det är inte åren i sig som gör att vi får rynkor, slapp och glåmig hy. Med tiden syns resultatet av vad vi ätit, druckit och på annat sätt exponerat oss för i kroppens yttersta lager. Hudterapeuten Johanna Bjurström delar i del tre av artikelserien om vår åldrande hud med sig av sina bästa tips på hur vi skyddar huden från att åldras i förtid.

skalle i siluett med saknad pusseslbit, hand med pusselbit

Probiotika kan motverka mani vid bipolär sjukdom

Mental hälsa

Bipolär sjukdom kan vara svår att hantera för såväl patienter som familj och vänner. Maniska faser kan ha starkt negativ inverkan på människors livskvalitet och patienterna kan ibland bli inlagda på sjukhus i flera dagar tills symptomen har lagt sig – men ett vanligt kosttillskott kan hjälpa.

havregrynsgröt och fullkornsbrld

Fullkorn skyddar mot typ 2-diabetes

Forskning

Råg, havre eller vete spelar ingen större roll. Så länge det rör sig om fullkorn skyddar samtliga mot typ 2-diabetes. Enligt en stor nordisk studie räcker det med en portion havregrynsgröt och en fullkornsmacka om dagen för att minska risken för diabetes.

Ingefära och gurkmeja fixade värken i fötterna

Värk

När Lena Månsson gick i pension såg hon fram emot att ha tid för långa härliga promenader. Men drömmen grusades när fötterna började värka. Ett tag gjorde de så ont att hon knappt kunde gå och ingen läkare kunde ge svar eller bot. Till sist hittade hon ett preparat med ingefära och gurkmeja – och nu kan hon njuta av långpromenader igen.

maria borelisu

Maria vill revolutionera synen på hälsa

Intervju

Maria Borelius är bosatt i London och har världen som sin arbetsplats, något som stundtals slitit på hälsan. För fem år sedan nådde hon sin personliga botten och kände att nu får det räcka, kroppen sade helt enkelt ifrån och den här gången valde Maria att lyssna.

äldre kvinna i solglasögon

Professor: ”Vår livslängd har ingen fast gräns”

Forskning

De råder delade meningar om huruvuda det finns en absolut gräns för hur gammal en människa kan bli eller inte. En svensk professor i matematisk statistik menar att det inte finns någon fast gräns och forskning visar att vare sig livsstil som genetiska faktorer verkar spela roll efter 110 års ålder.

C och en kvinna som snyter sig

Förkorta förkylningen med C-vitamin

Naturlig hälsa

Hösten närmar sig med stormsteg och med den följer ofta förkylningar som byter av varandra samt en lång rad med sjukdagar. Det finns en mängd, mer eller mindre beprövade, huskurer att ta till för att lindra symptom som följer med sjukdomen. En av dessa som nu får stöd genom ny forskning är att inta höga doser av C-vitamin.

halsovalet2018 fi

Feministiskt initiativ: “Minska köttkonsumtionen”

Politik

Inför valet 2018 har Kurera skickat ut en enkät till samtliga riksdagspartier med frågor som rör hälsa och miljö.  Vi har även slängt in en joker i leken och idag har turen kommit till Feministiskt initiativ där riksdagskandidaten Sandra Isaksson och Gubb Marit Stigsson, miljöpolitisk talesperson har svarat på frågor från Kureras expertpanel.

man som svetsar man som fiskar carl schlyter

Carl Schlyter: “Arbetstid – en klimatfråga”

Kurera debatt

Den före detta Miljöpartisten och avgående riksdagsmannen Carl Schlyter skriver i detta debattinlägg att minskad arbetstid inte bara gynnar vår hälsa genom att det ger oss mer tid för återhämtning, det gynnar även klimatet då det visat sig att vår resursförbrukning minskar när vi går ned i arbetstid. Lägg till basinkomst på det och vi har ett recept på ett friskare och friare samhälle.

linser, bönor med mera abc

Kureras närings-ABC för veganer

Kost

Såväl nyblivna som rutinerade veganer bör vara noga med att se till att få i sig rätt näring. Med en helt växtbaserad kost kan det nämligen vara svårt att få i sig alla nödvändiga näringsämnen.