Behåll vikten med mindful eating

Fakta

Fakta: Elin Borg
Yrke: Socionom, driver företaget Well-Aware-ness, skriver böcker och arbetar som föreläsare och kursledare. Hon är även projektkoordinator och metodutvecklare i projektet Träning för medveten närvaro och resiliens (TMR) som forskar på effekterna av träning i mindfulness hos barn och unga.
Böcker av Elin: "Mindful Eating" och  "Gravid på dina villkor – Självmedkänsla för en blivande mamma"
Läs mer om Elin Borg här.

Mindfulness rekommenderas ofta för att minska stress och hjälpa oss vara mer närvarande men nu visar studier att mindfulness även kan hjälpa oss att bli av med övervikt och att dessutom hålla vikten. Elin Borg socionom, mindfulneslärare och kostrådgivare berättar hur.

De flesta klarar av att följa ett viktminskningsprogram och gå ned i vikt, problemen uppstår sedan när det kommer till att bibehålla vår normalvikt. Att vi går upp igen kan delvis ha hormonella orsaker men främst handlar det om att de flesta inte klarar av att hålla sig till en diet i långa loppet och istället återgår till sina gamla vanor.

Ändra inställning
Så kanske är det dags att sluta räkna kalorier och istället försöka påverka hur vi förhåller oss till måltiden. Vi frågade experten Elin Borg som förklarar på vilket sätt Mindful eating kan hjälpa.

 

Bra för alla
Enligt Elin skulle alla må bra av att bli mer medvetna i vårt ätande precis som vi mår bra av att öva på att vara mer medvetet närvarande i andra delar av vår vardag.
– Mindfulness hjälper oss att bättre kunna hantera stress och att bli mer medvetna om våra känslor och tankar och därför kunna styra våra beteenden och impulser på ett bättre sätt.
Mindful eating har en extra stor effekt för de som upplever att de har en komplicerad relation till ätandet på något sätt menar Elin.
– Du har kanske negativa tankar om din kroppsvikt, tycker att du äter på ett annat sätt än vad du önskar, jojo-bantar, kompensationsbantar eller hetsäter, säger Elin som menar att Mindful eating ger en mer avslappnad och naturlig relation till kropp och ätande .

LÄS OCKSÅ: 25 sätt äppelcidervinäger kan förbättra ditt liv

Hur fungerar det?
– Mindful eating handlar om att medvetandegöra ätandet och allt som påverkar det. Vid varje tillfälle som du stoppar något i munnen vill du vara medveten om varför du äter, vad du äter, hur du äter och hur din kropp påverkas av det du äter, säger Elin och fortsätter:
– Ett medvetet ätande hjälper dig att välja bort oönskat ätande som exempelvis småätande och överätande.
Det hjälper oss också att vara mer närvarande och verkligen njuta av det vi väljer att äta menar hon.

Hur gör man?
–  Övningarna kan till exempel handla om att ta sex medvetna andetag inför en måltid, att öva sig på att vara medveten under de första tuggorna i en måltid, att agera medvetet när vi handlar mat i mataffären eller att öva sig på att hantera godis och sötsaker som du har svårt att motstå.
När Elin håller kurser får deltagarna föra dagbok över varför de äter i en särskild app. Där får de kryssa i av vilken anledning de väljer att äta varje gång de stoppar något i munnen.
– Det gör att de blir bättre på att tänka efter före du stoppar någonting i munnen, de blir mer medvetna om varför de egentligen äter, säger Elin.

LÄS OCKSÅ: Låt kilona rinna ut med badvattnet

Forskningen ökar
Forskningen kring effekter av Mindful eating har ökat på senare år. Numera finns det en mängd studier som visar varför Mindful eating har så god effekt på välmående, hälsa och bibehållen viktnedgång. Till exempel kan Mindful eating öka vår kroppsmedvetenhet, hjälpa oss att lättare känna av hunger- och mättnadssignaler och att förstå vad som triggar oss att äta trots att vi inte är hungriga enligt Elin som menar att Mindful eating minskar vårt behov av att äta av kompensatoriska orsaker så som stress, oro eller för att vi är uttråkade.

LÄS OCKSÅ: Studie visar – du kan sova dig fri från sockersuget

Bestående viktnedgång
Studier visar att den som är överviktig kan tappa i vikt genom mindful eating och sedan behålla viktnedgången, något som oftast inte är fallet om viktminskningen uppnåtts genom kortsiktiga dieter. Det finns också studier som visar att Mindful eating stärker vår självmedkänsla.
– Självmedkänsla innebär att du försöker agera på samma sätt gentemot dig själv som du skulle göra emot en älskad vän, och att du försöker bemöta dig själv på samma kärleksfulla sätt även när du upplever att du misslyckats eller ser något du inte tycker om hos dig själv.
Elin förklarar:
– Du väljer då varken att ignorera din smärta eller att tänka alltför självkritiska tankar om dig själv. Istället visar du självmedkänsla genom att stanna upp och fråga dig själv hur du kan ta hand om dig själv. Självmedkänsla innebär att du förstår att ingen människa varken är eller behöver vara perfekt.

Hjälper mot skuld
En stark självmedkänsla hjälper oss att inte fastna alltför mycket i de tillfällen då vi till exempel ätit för mycket. Vi behöver inte straffa eller trycka ner oss själva när vi misslyckats utan kan istället släppa det som hänt och fokusera på att försöka på nytt igen menar Elin.
– Detta har visat sig vara oerhört hjälpsamt för de som lever med en ständig skuld över sin vikt och sitt ätande. Självmedkänsla hjälper dem både att tappa i vikt, att behålla viktnedgången och må bättre med i själva.

Av Nina Törmark

Källa: För mer information om studier kring Mindful eating läs Washington post

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!

 

Fakta

Fakta: Elin Borg
Yrke: Socionom, driver företaget Well-Aware-ness, skriver böcker och arbetar som föreläsare och kursledare. Hon är även projektkoordinator och metodutvecklare i projektet Träning för medveten närvaro och resiliens (TMR) som forskar på effekterna av träning i mindfulness hos barn och unga.
Böcker av Elin: "Mindful Eating" och  "Gravid på dina villkor – Självmedkänsla för en blivande mamma"
Läs mer om Elin Borg här.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Nadja Öström: Många orsaker bakom sköldkörtelproblematik

Krönikan

Inom sjukvården anses hypotyreos vara en lättbehandlad sjukdom, men de som drabbas vet att det många gånger är mycket mer komplext skriver Nadja Öström författare till boken "Sköldkörtelsjuk och frisk" och tidigare ordförande i Sköldkörtelförbundet. Hon understryker vikten att ta nödvändiga prover för att få en tydlig bild av hormonfunktionen i kroppen.

bountybitar susanne hovenäs

Recept på gudomligt goda Bountybitar

Recept

Receptet på denna mumsbit kommer från boken "Baka glutenfritt - matbröd och söta favoriter" av Susanne Hovenäs och Malin Randenie.  Tar du en finns det en risk för att du vill tömma hela kakfatet varnar kokboksförfattarna.

Guide: Så tolkar du ditt sköldkörteltest

Naturlig hälsa

Idag är det World Thyroid Day, en dag som uppmärksammar sköldkörtelsjukdomar som är ett växande problem världen över. Framförallt hos kvinnor. Ett blodprov, andra undersökningar och en kartläggning av symptom visar på om sköldkörteln fungerar eller inte. Här får du veta hur du ska tolka ditt blodprov.  

röntgad sköldkörtel

Här är de vanligaste sköldkörtelsjukdomarna

Naturlig hälsa

International Thyroid Awareness Week pågår, en vecka vars uppgift är att öka kunskapen om sjukdomar och rubbningar i sköldkörteln. Allt fler drabbas, av dom främst kvinnor. Stress misstänks som en bov, men det finns flera sjukdomar och orsaker till att sköldkörtelns funktion störs. Här listar vi de vanligaste.     

balans

Få balans på hormonerna och må bra

Naturlig hälsa

Att hormonerna är i balans är viktigt för vårt välmående. Hamnar de i obalans påverkas vi på olika negativa sätt. Till exempel kan vi få besvär som akne, PMS, klimakteriebesvär, ändrad ämnesomsättning, minskad sexlust och problem med fertiliteten. Ekologisk, näringsrik bidrottninggelé har en vitaliserande effekt i kroppen. Den kan balansera vissa hormoner, vilket påverkar hälsan positivt.

sköldkörtelpussel

Kombinationsbehandling vid hypotyreos – det enda rätta?

Forskning

Underfunktion i sköldkörteln eller hypotyreos innebär att många av kroppens funktioner går på lågvarv. Bara i Sverige behandlas enligt Sköldkörtelförbundet cirka 458 000 personer, det vill säga 4 procent av befolkningen för tillståndet. Forskning visar dock att långt ifrån alla blir hjälpta av standardbehandlingen – snarare tvärtom.

acai desserrt och växt

Acai – Superbäret från Amazonas

Naturlig hälsa

Superfrukt, bär och andra växter har fått ett uppsving. Och den kanske främsta av dem alla är acai, ett bär från amazonas djungler med djup blåröd färg och mustig smak. Bäret har bland annat höga halter av nyttiga polyfenoler och är populärt att ha i smoothies och så kallade acai-bowlls.

emanuel nilsson medalj

“Hur gör man för att hitta sin egen version av lycka?”

Krönikan

Den tragiska nyheten om Tim Berling känd under artistnamnet Avicii lämnade ingen oberörd. Och många har sett och berörts av dokumentärfilmen på SVT där det tydligt framgår att framgång inte är lika med lycka. Föreläsaren Emanuel Nilsson skriver att förmågan att stanna upp och reflektera är den egenskap som behövs mest idag.

Testa dina sköldkörtelhormoner

Testa dina sköldkörtelhormoner

Erbjudanden

Med anledning av International Thyroid Awareness Week har du som Kureraläsare möjligheten att testa dina sköldkörtelhormoner hos Medisera som erbjuder Hälsokontroller via blodprov online till ett förmånligare pris.

Lena Hallengren: S vill satsa på tidiga insatser mot psykisk ohälsa hos unga

Politik

Under torsdagen meddelade Socialdemokraterna att de tänker sätta in extra resurser för att möta utvecklingen med ökande psykisk ohälsa bland barn och unga. Förslaget är att insatserna bland annat ska stärka Elevhälsan som även ska börja screena för psykisk ohälsa i syfte att fånga upp problem tidigt berättar Lena Hallengren, nytillträdd barn- äldre- och jämställdhetsminister för Kurera.

bovettefrallor susanne hovenäs

Frukostfrallor med bovete och nypon

Recept

Receptet på dessa saftiga frallor kommer från boken "Baka glutenfritt - matbröd och söta favoriter" av Susanne Hovenäs och Malin Randeniye. Nyponskalmjölet ger bröden en sötsyrlig ton som balanserar upp det bittra i bovetemjölet. 

Viktnedgång med hjälp av chili

Vikt

Felix Wedenell tränar fem till sex gånger i veckan. Men trots den hårda träningen har han lagt på sig några extra kilon runt midjan. Nyårslöftet var att ta bort övervikten och tack vare ett kosttillskott med chili har Felix lyckats gå ner sju kilo på bara sex veckor.

händer

Relationsskolan: Hur relaterar du på jobbet?

Mental hälsa

Arbetskamrater är ett kapitel för sig. Det är lätt att tro att alla på jobbet har samma mål och drivkraft som en själv. Men för att ha väl fungerande relationer på arbetsplatsen och nå uppsatta mål behöver allt vara uttalat menar relationsterapeuten Cornelia Södergren.

kaffe kopp ekg kurva av kaffebönor

Kaffe – bra eller dåligt för hjärtat?

Forskning

Kaffe – svart, krämigt, latte, macchiato, espresso. Det finns en uppsjö av varianter och smaker av drycken som är en del av många människors dagliga rutiner och sociala vanor. Men det finns de som avråds från att dricka kaffe, till exempel rekommenderar läkare ofta patienter med arytmi att avstå men nu visar studier att kaffe faktiskt i motsats till vad man tidigare trott kan hjälpa vid oregelbunden hjärtrytm.

äldre man i keps, man som går och gamla manshänder

Man – så håller du dig på benen vid 90

Forskning

Män som vill leva friska och klara sig utan hjälp på ålderns höst bör satsa på en rökfri tillvaro och en hälsosam diet, det visar forskning vid Uppsala universitet. Även om normalt midjemått var önskvärt gjorde det inget med lite hull – det kan tvärtom vara hälsosamt.

någon byter lakan i en säng och tvättmaskin

Hur ofta ska vi byta lakan i sängen?

Forskning

Tänker du på vad som finns mellan lakanen när du kryper ned i sängen på kvällen för att sova? Kanske dags att göra det. För även om vi inte ska vara överdrivet nitiska när det kommer till städning finns det många skäl att hålla sängen fräsch.

gröt, currygryta och grillad ananas

Lättlagat och gott i det gröna

Recept

Nu är våren här och vi kan äntligen njuta av härliga vårdagar ute i naturen. En dag med grillning ute i skogen eller en helg i tält kan vara uppfriskande. Dessa recept är enkla att tillaga över öppen eld eller i ett stormkök. De går även att förbereda hemma så det blir enkelt ute när hungern slår till.

Behåll vikten med mindful eating

Vikt

Mindfulness rekommenderas ofta för att minska stress och hjälpa oss vara mer närvarande men nu visar studier att mindfulness även kan hjälpa oss att bli av med övervikt och att dessutom hålla vikten. Elin Borg socionom, mindfulneslärare och kostrådgivare berättar hur.

Så får du fötterna fina inför sommaren

Hud

Nu när solen tittat fram är det också dags för fötterna att komma fram. Men de är kanske inte en så rolig syn då vi oftast inte prioriterat våra fötter under vintern. Hudterapeuten Johanna Bjurström delar med sig av sina bästa tips för garanterat sommarfina fossingar. 

Petra Månström

Större löparlycka med magnesium

Naturlig hälsa

Dags att ge sig ut i löpspåret? Fyll på med rätt näringsämnen för att maxa både resultat, effekt och välmående. Journalisten och löparentusiasten Petra Månström boostar med magnesium – en riktig träningshjälte bland mineraler, som minskar trötthet i musklerna och kan rädda dig från kramp.