Behåll vikten med mindful eating | Kurera.se

Behåll vikten med mindful eating

Fakta

Fakta: Elin Borg
Yrke: Socionom, driver företaget Well-Aware-ness, skriver böcker och arbetar som föreläsare och kursledare. Hon är även projektkoordinator och metodutvecklare i projektet Träning för medveten närvaro och resiliens (TMR) som forskar på effekterna av träning i mindfulness hos barn och unga.
Böcker av Elin: "Mindful Eating" och  "Gravid på dina villkor – Självmedkänsla för en blivande mamma"
Läs mer om Elin Borg här.

Mindfulness rekommenderas ofta för att minska stress och hjälpa oss vara mer närvarande men nu visar studier att mindfulness även kan hjälpa oss att bli av med övervikt och att dessutom hålla vikten. Elin Borg socionom, mindfulneslärare och kostrådgivare berättar hur.

De flesta klarar av att följa ett viktminskningsprogram och gå ned i vikt, problemen uppstår sedan när det kommer till att bibehålla vår normalvikt. Att vi går upp igen kan delvis ha hormonella orsaker men främst handlar det om att de flesta inte klarar av att hålla sig till en diet i långa loppet och istället återgår till sina gamla vanor.

 

Ändra inställning
Så kanske är det dags att sluta räkna kalorier och istället försöka påverka hur vi förhåller oss till måltiden. Vi frågade experten Elin Borg som förklarar på vilket sätt Mindful eating kan hjälpa.

Bra för alla
Enligt Elin skulle alla må bra av att bli mer medvetna i vårt ätande precis som vi mår bra av att öva på att vara mer medvetet närvarande i andra delar av vår vardag.
– Mindfulness hjälper oss att bättre kunna hantera stress och att bli mer medvetna om våra känslor och tankar och därför kunna styra våra beteenden och impulser på ett bättre sätt.
Mindful eating har en extra stor effekt för de som upplever att de har en komplicerad relation till ätandet på något sätt menar Elin.
– Du har kanske negativa tankar om din kroppsvikt, tycker att du äter på ett annat sätt än vad du önskar, jojo-bantar, kompensationsbantar eller hetsäter, säger Elin som menar att Mindful eating ger en mer avslappnad och naturlig relation till kropp och ätande .

LÄS OCKSÅ: 25 sätt äppelcidervinäger kan förbättra ditt liv

Hur fungerar det?
– Mindful eating handlar om att medvetandegöra ätandet och allt som påverkar det. Vid varje tillfälle som du stoppar något i munnen vill du vara medveten om varför du äter, vad du äter, hur du äter och hur din kropp påverkas av det du äter, säger Elin och fortsätter:
– Ett medvetet ätande hjälper dig att välja bort oönskat ätande som exempelvis småätande och överätande.
Det hjälper oss också att vara mer närvarande och verkligen njuta av det vi väljer att äta menar hon.

Hur gör man?
–  Övningarna kan till exempel handla om att ta sex medvetna andetag inför en måltid, att öva sig på att vara medveten under de första tuggorna i en måltid, att agera medvetet när vi handlar mat i mataffären eller att öva sig på att hantera godis och sötsaker som du har svårt att motstå.
När Elin håller kurser får deltagarna föra dagbok över varför de äter i en särskild app. Där får de kryssa i av vilken anledning de väljer att äta varje gång de stoppar något i munnen.
– Det gör att de blir bättre på att tänka efter före du stoppar någonting i munnen, de blir mer medvetna om varför de egentligen äter, säger Elin.

LÄS OCKSÅ: Låt kilona rinna ut med badvattnet

Forskningen ökar
Forskningen kring effekter av Mindful eating har ökat på senare år. Numera finns det en mängd studier som visar varför Mindful eating har så god effekt på välmående, hälsa och bibehållen viktnedgång. Till exempel kan Mindful eating öka vår kroppsmedvetenhet, hjälpa oss att lättare känna av hunger- och mättnadssignaler och att förstå vad som triggar oss att äta trots att vi inte är hungriga enligt Elin som menar att Mindful eating minskar vårt behov av att äta av kompensatoriska orsaker så som stress, oro eller för att vi är uttråkade.

 

LÄS OCKSÅ: Studie visar – du kan sova dig fri från sockersuget

Bestående viktnedgång
Studier visar att den som är överviktig kan tappa i vikt genom mindful eating och sedan behålla viktnedgången, något som oftast inte är fallet om viktminskningen uppnåtts genom kortsiktiga dieter. Det finns också studier som visar att Mindful eating stärker vår självmedkänsla.
– Självmedkänsla innebär att du försöker agera på samma sätt gentemot dig själv som du skulle göra emot en älskad vän, och att du försöker bemöta dig själv på samma kärleksfulla sätt även när du upplever att du misslyckats eller ser något du inte tycker om hos dig själv.
Elin förklarar:
– Du väljer då varken att ignorera din smärta eller att tänka alltför självkritiska tankar om dig själv. Istället visar du självmedkänsla genom att stanna upp och fråga dig själv hur du kan ta hand om dig själv. Självmedkänsla innebär att du förstår att ingen människa varken är eller behöver vara perfekt.

Hjälper mot skuld
En stark självmedkänsla hjälper oss att inte fastna alltför mycket i de tillfällen då vi till exempel ätit för mycket. Vi behöver inte straffa eller trycka ner oss själva när vi misslyckats utan kan istället släppa det som hänt och fokusera på att försöka på nytt igen menar Elin.
– Detta har visat sig vara oerhört hjälpsamt för de som lever med en ständig skuld över sin vikt och sitt ätande. Självmedkänsla hjälper dem både att tappa i vikt, att behålla viktnedgången och må bättre med i själva.

Av Nina Törmark

Källa: För mer information om studier kring Mindful eating läs Washington post

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!

 


Fakta

Fakta: Elin Borg
Yrke: Socionom, driver företaget Well-Aware-ness, skriver böcker och arbetar som föreläsare och kursledare. Hon är även projektkoordinator och metodutvecklare i projektet Träning för medveten närvaro och resiliens (TMR) som forskar på effekterna av träning i mindfulness hos barn och unga.
Böcker av Elin: "Mindful Eating" och  "Gravid på dina villkor – Självmedkänsla för en blivande mamma"
Läs mer om Elin Borg här.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Spenat- och kesovåfflor med topping

Recept

Det jobbigaste med att göra våffor är att göra rent våffeljärnet efteråt. Resten är en barnlek. Så muta någon att ta hand om rengöringen och sätt igång! Dessa läckerheter från kokboken "Little green kitchen" fungerar både som matvåfflor och som efterrätt – välj själv vilken topping du vill använda.

 

Magsyrahämmande läkemedel kan öka risken för allergier

Forskning

Magsyrahämmande läkemedel är bland de vanligaste läkemedlen och säljs receptfritt i Sverige. Nu visar en ny studie att användningen av främst PPI ökar risken för att drabbas av olika allergier. Forskarna varnar nu för att ta dessa läkemedel i onödan och manar istället att komma till rätta med bakomliggande orsaker till magbesvären.

”Sockermonstret satt på min axel och väste in i mitt öra”

Krönikan

”Jag unnar mig att vara utan socker". "Jag unnar mig hälsa". Louise Hafdell har kommit långt under sina snart fem sockerfria år. Från att nästan ha varit styrd av sitt sockersug och ha sett godis som tröst i svåra situationer och det hon firade med när något gått bra är hon numera helt sockerfri. Räddningen när siffrorna på vågen stod som högst var – riktig mat.

 

 

Kurkumin bidrar till att minska smärta efter operation

Forskning

Gurkmeja anses ha många hälsofördelar och golden latte och gurkmejashots har på senare år seglat högt upp på listan av populära superfoods. Nu kommer dessutom glädjande nyheter från forskarsamhället – det verksamma ämnet i gurkmeja har visat sig avsevärt minska smärtan i samband med kirurgi.

Hjärtläkaren om det paradoxala med hälsosam kost

Kost

Det pågår en rörelse för att vi ska äta mer växtbaserat både för miljön och vår hälsas skull men den amerikanske hjärtläkaren Steven Gundry höjer ett varnande finger. Alla grönsaker är nämligen inte lika nyttiga, vissa kan till och med vara skadliga för vår hälsa skriver han i sin bok ”Växtparadoxen”.

 

Bakterier i äpplen bidrar till en sund tarmmiljö

Forskning

Effekten av ett äpple om dagen för att hålla läkaren borta kan till stor del anses bero på de gynnsamma bakterier som koloniserar äpplet och därefter tarmen, enligt forskare. Forskningen styrker även att det går att känna skillnad på smaken mellan ekologisk frukt och konventionella äpplen.

Doktor Gillbros 10 budord för frisk och spänstig hud

Hud

I boken "Hudbibeln" summerar Johanna Gillbro, doktor inom experimentell och klinisk dermatologi sin omfattande kunskap inom hud och hudvård. I boken "Hudbibeln" delar hon med sig av sin kunskap och ger tips om hur man bäst tar hand om huden både utifrån och inifrån för i lokhet med många andra vet Johanna att skönhet även kommer inifrån.

 

Två klassiska pastarätter på vegovis

Recept

Tvekar du att lägga om till vegansk eller vegetarisk kost av rädsla för att inte längre kunna njuta av dina favoriträtter som spagetti bolognese eller lasagne? Lugn, det råder läkaren Veronica Hedberg och kokboksförfattaren och journalisten Susanne Hovenäs bot på. I nya boken "Smart mat för en frisk kropp och hjärna" finns flera goda recept att botanisera bland och Kurera kan bjuda på två smakprov. 

Växtbaserad mat – smart för kropp och hjärna

Kost

I år minskade köttkonsumtionen i Sverige för andra året i rad och ligger nu på samma nivå som den var 2007. Vi har fortfarande en bit kvar innan vi befinner oss på den nivå vi var innan Svreige gick med i EU och priset på kött sjönk men utvecklingen tycks gå stadigt nedåt. I takt med det ökar intresset för vegansk eller växtbaserad mat och i dagarna släpptes en ny bok med helt växtbaserade recept.

Tävla och vinn albumet “Svart katt”

Tävling

Sångerskan Cecilia Thorngrens album "Svart katt" fick ett varmt mottagande när det kom ut. Nu har du chansen att vinna ett signerat exemplar med låtar ur den svenska visskatten samt nyskrivet material av Staffan Hellstrand och Peter Le Marc.