poeten bob hansson bedjande händer

Bob Hansson: “Att be är att öka hållbarheten”

Fakta

Bob Hansson är poet, författare och föreläsare.
Böcker av Bob Hansson: "Tankar för dagen" Ordfront 2018, "och grannsämjan är en långsam bödel" diktsamling.
Romanerna "Det sista vi har är våra kroppar", "Vips så blev det liv" och "Kärlek hur fan gör man".

FOTO: IDHA LINDHAG

Poeten och författaren Bob Hansson kommer strax efter nyår ut med sin nya bok "Tankar för dagen" där hans bästa tankar från radioprogrammet med samma namn varvas med avkopplande övningar. På Kurera har vi förmånen att få publicera ett smakprov. I denna betraktelse avhandlar Bob det faktum att bön och empati visat sig kunna påverka både människor … och hållbarheten på filmjölk.

Det finns en mängd forskningsresultat som tyder på att bönen hjälper. Herbert Benson har i en rad experiment på Harvard visat att empatiska tankar och böner har en helande inverkan på organismer bredvid en själv.

Försökspersoner uppvisade fysisk avslappning när någon i ett annat rum (som de själva var ovetande om) bad för dem.

Läkaren Larry Dossey har i sin bok Läkande sår initierat hundratals studier som visar att böner har positiva effekter på tillfrisknande.

Inte bara på människor. I ett känt experiment lyckades sex försökspersoner öka (och sedan även minska) tillväxten i bakteriekulturer. I en serie av 21 experiment på möss visade 19 av dem signifikanta resultat på att böner fick råttornas återhämtning att gå fortare.

 

LÄS OCKSÅ: Bob Hansson: Största hotet mot vår hälsa är vår egen vanliga vardag

Det är naturligtvis lite absurt, att en människa sitter och ber för att en råtta ska bli frisk. Det är ännu mer absurt att det faktiskt verkar hjälpa.

Och det är helt fantastiskt absurt att man kan öka hållbarheten på filmjölk genom att sitta bredvid och be för den. Inte minst med tanke på att det är mycket lättare att ställa in den i kylskåpet.

Men det mest absurda kanske är att vi inte provar att be oftare, både för oss själva och andra.

Så ikväll, be för någon som behöver det. Någon i smärta eller oro, gör vad människor i tusentals år gjort, sätt dig själv åt sidan och be för någon som behöver det.

LÄS OCKSÅ: "Lev ett liv i värdighet och grace"

Du behöver såklart inte sitta på knä bredvid din säng om du inte vill. Tänd ett ljus när du bajsar och be mellan ploppen. Be precis innan du går ut ur bi-len. Be på tunnelbanan. Gå in i en kyrka. Gå in på en restaurang och fråga om du får låna deras toalett för att be lite. Föreslå en bönepaus på jobbet. Om de ifrågasätter, hävda att du ska be för företagets bokslut. Stå på dig! Be med händerna mjukt knutna i fickan på bussen. Kanske är det en dålig idé om du är en busschaufför och behöver händerna på ratten. Slå då på mikrofonen och be högt och tydligt för passagerarnas välgång.

Om det är tisdag, be för själva tisdagen, att den ska vara nöjd med sig själv när den går och lägger sig. Knussla inte. Skriv ner böner på små lappar, bli ficktjuvens motsats, lägg till istället för att ta bort, smussla ner dem i främlingars väs- kor. Skriv korta böner på Flashback.

 

LÄS OCKSÅ: Kultur kan ge lindring vid psykisk ohälsa

Be för din gamla mamma, dina barn, dina stressade grannar, be för din ännu mer stressade chef och din väns sedan länge orörda kropp.

Be om händer, leenden och frid. Be om framgång, skönsång och blomsterfång. Be om världsfred för ett främmande barnbarn i taget. Be för det hos grannarna inställda skyttevärnskriget.

Be för deserterade soldater, paralyserade socialarbetare, be för de sköterskor som trotsar schemat och sitter kvar hos dem som behöver det.

Be för flyktingarna och för dem som skräms av dem. Be för dem som skäms och dem som ber om en tjänst. Be för att varje uttröttad pensionsförvaltare idag ska orka hålla ögonen öppna. Be för att diverse presidenter ska komma ihåg att ta djupa andetag.

Be för att vi alla ska orka. Be så att du nästan storknar.

Gå in på H&M och fråga personalen om du möjligen får låna en provhytt för att be lite. Nästan som vanligt men den här gången kan du prova en bön istället för ett par jeans. För- vandla provhytten till en bönehytt. Tänd ett medhavt ljus. Be för dem som sydde jeansen du den här dagen lät hänga kvar på galgen. Be för att nästa människa som i denna prov- hytt möter sin egen spegelbild förvånat ska spricka upp i ett leende.

Det spelar ingen roll hur du gör det. Bara att du gör det.

Fan, gör det med en gång, innan du läser vidare. Knäpp händerna och sätt igång.

Oj, tänker jag nu, vilken bra idé.

Nu ska jag bara för att jag skrev så faktiskt be för Nadia som har en dröm om att få sluta jobba som skådespelare och bli logoped istället.

Jag ska be för att Ida förstår att hon är värd sin egen snällhet.

Jag ska be för att Johan dricker lite mindre och mediterar lite mer. Jag ska be för att Kalle snart älskar någon som älskar tillbaks, be för Povel att hans frihet består, för att landstingen får den budget de verkligen behöver.

 

Och såklart be för att i alla fall en av alla som läser den här boken, just efter den här radens slut, ska trotsa varje känsla av fånighet och uppfinna en stunds bön åt sig själv.

Och därmed eventuellt öka hållbarheten. På filmjölk. På relationerna. På oss.

Av Bob Hansson, poet och författare.
Texten är tagen ur boken "Tankar för dagen" som kommer ut i början av 2018 på Ordfront förlag. Missa inte Kureras tävling där du kan vinna ett signerat exemplar av boken genom att skicka in din bästa tanke till oss på Kurera senast den 21 januari.

Kureras sektion Krönikan ger möjligheten att ventilera en tanke, idé eller åsikt.
Krönikan skrivs av skribenter som är fristående från Kurera och behöver alltså inte handla om åsikter Kurera delar.
Är du intresserad av att skriva en krönika på Kurera.se? Kontakta då: webbredaktor(@)kurera.se.

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Fakta

Bob Hansson är poet, författare och föreläsare.
Böcker av Bob Hansson: "Tankar för dagen" Ordfront 2018, "och grannsämjan är en långsam bödel" diktsamling.
Romanerna "Det sista vi har är våra kroppar", "Vips så blev det liv" och "Kärlek hur fan gör man".

FOTO: IDHA LINDHAG

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Anders lyckades sluta snusa – nu vill han hjälpa andra

Mental hälsa

Att sluta snusa kan vara svårt, det vet Anders Åkerman som försökte ett otal gånger innan han slutligen lyckades. Då genom att bokstavligen tänka om helt. Med hjälp av KBT och den egenutvecklade metoden NJUT skiftade han fokus till vinsterna med att sluta – då vände det. Med boken "Snusfri" vill han nu hjälpa andra.

sanna ehdin

Sanna Ehdin: Antioxidanter är inte farligt vid cancer

Debatt

Professor Martin Bergö varnade i måndags i Studio P1 för ”ingefära, gurkmeja – den där shotskulturen. Han påstod att "ju mer mat av detta man äter desto större är risken att man skyddar en tumörcell inne i kroppen – som du ännu inte upptäckt”. Han hävdade vidare att ”vi vet tydligt att tumörer mår bra om man ger dem antioxidanter, varvid tumören tillväxer fortare och sprider sig fortare.” Bergö stöder detta på deras nya studier publicerad i prestigefyllda journalen Cell – men stämmer detta verkligen, frågar sig immunologen, forskaren och författaren Sanna Ehdin? Professor Per-Arne Öckerman menar att Bergös forskning om antioxidanter och cancer är ”ovetenskaplig med oetiska slutsatser”. Andra näringsexperter varnar för hans slutsatser.

 

Naturliga ämnen håller hjärtat i form

Forskning

1,8 miljoner svenskar har någon form av hjärt- kärlsjukdom. Det är vår vanligaste dödsorsak, fyra dödsfall av tio beror på hjärt- kärlproblem. Men bättre diagnoser och behandlingar räddar liv. Är forskarna på rätt spår kan dödligheten i hjärt-kärlsjukdomar komma att halveras. Åtminstone om man får tro KiSel-10-studien som visade att Q10 i kombination med selen kunde minska dödligheten med hela 54 procent.

Är det riskfritt att använda deodorant med aluminiumklorid?

Hud

Aluminiumklorid skyddar dig från att svettas under armarna – men det är inte helt riskfritt. Förutom att det kan orsaka klåda, eksem och andra hudirritationer misstänks aluminiumklorid kunna öka risken för sjukdomar som bröstcancer och Alzheimer. Ett miljövänligt alternativ är ett klokare val.

Saffran hjälper Cristbeth att sova

Naturlig hälsa

Chrisbeth Gradell kunde sova fyra timmar per natt – som mest. Nu har hon för första gången på över 30 år sovit en hel natt. Hon har dessutom blivit piggare och gladare på dagarna. Knepet bygger på traditionell persisk medicin – och stavas saffran. – Nu känner jag igen mitt positiva jag igen, säger hon.

 

8 av 10 har magnesiumbrist – här är maten som innehåller magnesium

Fakta

Magnesium är ett vanligt och viktigt mineral som nästan 80 procent av svenskarna har brist på. Anledningen till att så många har för lite magnesium i kroppen beror på att mineralet förbrukas snabbare när vi stressar men också att dagens mat inte är tillräckligt magnesiumrik. Vill du öka på ditt magnesiumintag ät kakao, bönor, havregryn eller nötter.

Ny rapport: Allt vanligare med olika matvanor i hushållen

Kost

Våra matvanor förändras snabbt. I ett och samma hushåll händer det allt oftare att vi har olika önskemål när det kommer till maten och många väljer att laga flera olika rätter till middag. Även när det kommer till måltidsdryck varierar det stort, den vanliga mjölken får ge allt mer plats åt växtbaserade och laktosfria alternativ, det visar ny statistik från Magrapporten 2019.

 

Ny forskning: Så ska ungdomar sova längre och bättre

Forskning

Tonåringar behöver sova mellan nio och tio timmar per natt. Det gör dom flesta inte. Efter den så kallade Trestadsstudien som visade att ungdomarna kom till skolan och hade sovit för lite skapade forskare vid Örebro universitet ett sömnprogram som fått flera ungdomar att sova bättre. Det blev ett lyckosamt projekt som fler skolor vill ta efter.

Birgitta förändrade livsstil och blev fri smärta och värk

Hälsa

I dag mår kocken och kokboksförfattaren Birgitta Höglund riktigt bra. Men livet har inte alltid var så här bra. För 15 år sedan var Birgitta överviktig och sjukskriven för smärta i ryggen. När ingen hjälp fanns inom räckhåll bestämde hon sig för att söka svaren själv. En kombination av kost och träning har förändrat hennes liv och sedan skadan i ryggen uppstod för snart 20 år sedan. Hennes mat- och livsstilsblogg där Birgitta pratar hälsa och mat har blivit riktigt populär med mer än 1 500 besökare om dagen.

Färsk studie visar att vi skäms för våra klädinköp

Eko/miljö

Många av oss vill ställa om till ett mer hållbart sätt att leva och konsumera även när det kommer till mode – men det är inte alltid vi lyckas leva upp till våra förväntningar. Det kan göra att vi känner misslyckande och skam. För att kunna ställa om hjälper det om vi bättre förstår våra känslor kring kläder menar forskare vid Göteborgs universitet.

 

En kvart om dagen – det räcker för att sänka stressen

Allmänt

Psykisk ohälsa, som ofta är stressrelaterad, har ökat de senaste decennierna och det fortsätter att öka så snabbt att det nu ses som det största hotet mot våran hälsa. Statistiken är nedslående och visst, en del livssituationer är svåra att påverka, men det går att sänka stressen. Lär dig att varva ner och att ge dig tid för återhämtning, då klarar du stress bättre. En kvart om dagen, det räcker.

Studie: Samband mellan hudbesvär och psykisk ohälsa

Mental hälsa

Varför kliar vi oss? Det kan bero på många saker, något som hittills varit ganska okänt är att det finns en koppling mellan klåda och psykisk ohälsa. Även om kopplingen mellan besvär som eksem och psoriasis och psykisk ohälsa har undersökts tidigare, menar forskare att vi bara precis börjat förstå omfattningen av sambandet.