bokslut_carina_sunding

Carina Sunding: “Gör 2018 till ditt år!”

Fakta

Carina Sunding är VD och grundare av kvinnliga nätverket 4good och karriärnätverket 4good Business Network tillsammans med Marie Thorlund. De är författare till Stora Peppboken och du möter dem varje vecka i ett nytt avsnitt av Sunshinepodden.

Har du kört full fart hela året ända in i decemberkaklet? Bara det blir jul och lite ledigt, då ska jag … Men nu då? Känner du att du kanske egentligen borde göra något annat men att tiden bara går? Att du vill förverkliga den där resan, drömmen, byta jobb eller lära dig något nytt?

Hur ofta ger du dig själv tid för reflektion och egen tid, med fokus bara på dig? På riktigt. Helt ostört utan att någon eller något annat kallar på din uppmärksamhet. Utan en plingande mobil, barn som ropar, släkten som är på ingång, nåt som bara måste röjas upp hemma, rapporten från jobbet som borde varit inlämnad igår … En egen stund – utan att yoga, powerwalka eller köra bil. En helt egen stund. I lugn och ro. Utan att göra någonting annat än att fokusera på dig själv.

För du är värd det och DET är värt det!
Det är tid för en avstämning. Att blicka tillbaka och se hur 2017 faktiskt var – allt du gjort och upplevt. Det är lätt att bara köra på och glömma allt du faktiskt åstadkommit under vägen! Att känna tacksamhet över det som varit, upplevelser, människor du mött och den du varit. Nu har du också den fantastiska chansen och förmånen att blicka framåt – på ett helt nytt år – 2018! Vad du vill ha ut av det, vad du vill bidra med till andra, vad du vill ha mer av i ditt liv, vad du längtar efter och blir glad av? Det är dags att göra bokslut och fira dig själv!

 

LÄS OCKSÅ: Leila: ”Jag lovade att uppfylla mina drömmar”

Det fungerar!
När du börjar uttala för dig själv (och kanske andra) vad du vill – då händer det något . Genom att formulera en tanke, sätta ner den på papper, kanske säga den högt till dig själv eller någon annan ställer du in din hjärna i rätt ”mode”. Precis som du ser många gravida när du själv är gravid eller bara ser din nya bil överallt när du precis köpt en sån … Möjligheten att du tar dig dit du vill blir större. Kalla det att sätta mål, kalla det “law of attraction”, att drömma … Det spelar ingen roll. Det som spelar roll är att chansen att du uppfyller det du vill, önskar och längtar efter är mycket större.

BOKSLUT – Dags att fira dig själv!

Så här gör du
Ge dig själv TID. Du behöver minst en timme, gärna flera, på en plats där ingenting kan distrahera – stäng av mobilen. Är du är hemma och inte kan vara själv, säg till dem runt omkring dig att de absolut inte får störa dig.
Ha med dig papper och penna. Gärna färgpennor och kanske en helt ny fin skrivbok som du just köpt för ditt bokslut? Och se till att du har något gott att äta och dricka – kanske fira dig själv med lite bubblor eller en god kopp kaffe?

Börja skriva ner hur du tycker året har varit? Vad har du gjort, vad har varit roligt, hur har du mått, har det varit några milstolpar? Vilka har varit viktiga i ditt liv under året? Ge dig själv “cred” – vad har du gjort bra?

LÄS OCKSÅ: ”Att tom-glo borde stå på allas bucket list”

Om du fick önska …
Fundera sedan på kommande året. 2018. Om du fick önska – hur skulle du vilja att det såg ut? Hur vill du jobba? Vad blir du glad av? Vad längtar du efter? Vad vill du ha mer av i livet? Det är nu utmaningen kommer. Att tillåta dig att tänka helt utan gränser … Att drömma fritt och inte begränsa sig och tänka – men det går ju inte, jag har inte råd, det kan jag inte, det kommer aldrig att gå …
Skriv, kludda, rita, se det framför dig. Låt den här delen ta tid!

Carina Sunding & Marie Thorslund

Carina Sunding och Marie Thorslund, grundare av 4good och 4good Business Network

LÄS OCKSÅ: Livet börjar bortom rädslan

Skapa ditt dreamteam
Vem och vilka är viktiga för dig i ditt liv, vem ingår i ditt dreamteam? Vad vill du lära dig? Vad vill du börja med? Och hur kan du med små (eller stora) steg börja ta dig i en riktning dit du vill? Alla steg måste inte vara så stora, det handlar om att börja. Och var kan du börja? Kanske finns det någon som kan hjälpa dig. Kanske finns det något du kan göra redan imorgon? Med en ny vana, kontakta någon, anmäla dig på kursen, ringa samtalet …

Det här är din stund, din egna lilla ritual – så ha respekt för den och dig!

Och stort lycka till och GO FOR YOUR DREAMS!

Av Carina Sunding, VD och grundare av nätverken 4good och 4good Business Network.

Kureras sektion Krönikan ger möjligheten att ventilera en tanke, idé eller åsikt.
Krönikan skrivs av skribenter som är fristående från Kurera och behöver alltså inte handla om åsikter Kurera delar. Är du intresserad av att skriva en krönika på Kurera.se? Kontakta då: webbredaktor(@)kurera.se.

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!

Fakta

Carina Sunding är VD och grundare av kvinnliga nätverket 4good och karriärnätverket 4good Business Network tillsammans med Marie Thorlund. De är författare till Stora Peppboken och du möter dem varje vecka i ett nytt avsnitt av Sunshinepodden.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

petra månström

Petra Månström: ”Det är känslan som räknas”

Intervju

Hon var den lågmälda plugghästen med löpning som sämsta gren i skolgympan.  20 år senare är Petra Månström expert på just löpning. Hennes blogg om hur hon förberedde sig inför Stockholm Marathon blev snabbt en av landets mest lästa. Och i augusti kom hennes bok om smartare löpning, med tips för att göra oss alla till gladare och bättre löpare.

Återhämta dig från utmattning med hjärngympa

Intervju

Att se hjärnan som en muskel är ett bra sätt att förstå hur stress fungerar, varför återhämtning är ett måste och varför det inte går att vila sig tillbaka från utmattning. Det menar Karin Isberg, stresscoach och författare till den bästsäljande boken ”15 sätt att bli fri från stress”.

gron_trendsåaning

Kurera guidar bland hudvårdstrenderna

Hud

Micellärvatten, dubbeltvätt och stamceller. Det kommer ständigt nya trender inom hudvård och skönhet, många försvinner lika snabbt medan vissa är här för att stanna. Kurera har tagit hjälp av hudterapeuten Johanna Bjurström att titta närmre på de senaste årens trender.

varm appeldryck

Varm äppeldryck med ingefära

Recept

Den här tiden på året finns det tillgång till nyskördade svenska äpplen. Frossa i äppelpaj, must, kompott eller varför inte baka bröd med äpplen eller äta dem i en god sallad. Det här receptet är på en varm äppeldryck som är perfekt att värma sig med under svala sensommar- och höstkvällar. 

Kortisol i balans gav Eva lugnet tillbaka

Mental hälsa

Det är inte bara yttre stress som kan påverka oss, den inre stressen är minst lika farlig. Eva Sundh hade mycket oro och tankar och kände sig aldrig riktigt lugn. Oron påverkade även hennes mage. Eva började äta KSM-66, som stabiliserar stresshormonet kortisol. Idag är hon lugnare och mår bättre.

surkal

Surtantens eget recept på surkål

Recept

Surkål är en tidlös klassiker som kompletterar och lyfter mången god maträtt. Här kommer ett grundrecept från boken "Fermentera 2.0" av Jenny Neikell som kan varieras på otaliga vis genom att tillsätta kryddor och andra grönsaker.

Victoria Carinci och Lotta Lagerqvist

Lotta och Victoria instiftar “Surkålens dag”

Kost

Syrat och fermenterat är rena hälsokosten och det bara ökar i popularitet. Allt fler får upp ögonen för hälsofördelarna med gamla trotjänare som surkål och mjölksyrad gurka – det ges kurser och hålls föreläsningar och i höst kommer flera böcker i ämnet.

Mer fokus med ginkgo biloba

Mental hälsa

Om minnet sviker och du får svårt med koncentration och fokus beror det ofta på cirkulationsproblem. Studier på extrakt av bladen från det asiatiska tempelträdet ginkgo biloba har visat att dessa har en stark antiinflammatorisk effekt, kan vidga blodkärlen och därmed öka blodgenomströmningen. Det medför att minne, inlärning och koncentrationen förbättras.

tänder skepp citrusfrukt

Sjömännens sjukdom på återtåg

Forskning

I vår moderna tid är näringsbrist knappast något vi tror ska ska finnas i västvärlden, ändå drabbas många av undernäring. Och på sina håll har den gamla "sjömanssjukdomen" skörbjugg börjat komma tillbaka.

illustration och eva ruzs

Är du tillsammans med en relationspsykopat?

Sex- och relationer

Lever du med en partner som utåt sett är charmerande, trevlig och betraktas som en ”hyvens kille” eller ”schysst tjej”, rent av en svärmorsdröm. Men som blir en mardröm inom hemmets fyra väggar där han eller hon fritt kan kränka, manipulera och bryta ner dig. Och när du försöker få hjälp är det ingen som förstår eller tror dig – för du har ju en så trevlig partner.

bestick måttband citronvatten

Ny studie: Fasta aktiverar våra stamsceller

Forskning

Ett flertal gamla hälsorutiner har fått upprättelse på senare år. Till exempel har forskning inom neurovetenskap kunnat visa att vad som händer med hjärnan när vi mediterar. Nu har forskare dessutom upptäckt att fasta möjliggör regeneration av våra inre organ.

grönsaker och johanna bjurström

Hudterapeutens topplista med näringen som skyddar huden

Hud

Det är inte åren i sig som gör att vi får rynkor, slapp och glåmig hy. Med tiden syns resultatet av vad vi ätit, druckit och på annat sätt exponerat oss för i kroppens yttersta lager. Hudterapeuten Johanna Bjurström delar i del tre av artikelserien om vår åldrande hud med sig av sina bästa tips på hur vi skyddar huden från att åldras i förtid.

skalle i siluett med saknad pusseslbit, hand med pusselbit

Probiotika kan motverka mani vid bipolär sjukdom

Mental hälsa

Bipolär sjukdom kan vara svår att hantera för såväl patienter som familj och vänner. Maniska faser kan ha starkt negativ inverkan på människors livskvalitet och patienterna kan ibland bli inlagda på sjukhus i flera dagar tills symptomen har lagt sig – men ett vanligt kosttillskott kan hjälpa.

havregrynsgröt och fullkornsbrld

Fullkorn skyddar mot typ 2-diabetes

Forskning

Råg, havre eller vete spelar ingen större roll. Så länge det rör sig om fullkorn skyddar samtliga mot typ 2-diabetes. Enligt en stor nordisk studie räcker det med en portion havregrynsgröt och en fullkornsmacka om dagen för att minska risken för diabetes.

Ingefära och gurkmeja fixade värken i fötterna

Värk

När Lena Månsson gick i pension såg hon fram emot att ha tid för långa härliga promenader. Men drömmen grusades när fötterna började värka. Ett tag gjorde de så ont att hon knappt kunde gå och ingen läkare kunde ge svar eller bot. Till sist hittade hon ett preparat med ingefära och gurkmeja – och nu kan hon njuta av långpromenader igen.

maria borelisu

Maria vill revolutionera synen på hälsa

Intervju

Maria Borelius är bosatt i London och har världen som sin arbetsplats, något som stundtals slitit på hälsan. För fem år sedan nådde hon sin personliga botten och kände att nu får det räcka, kroppen sade helt enkelt ifrån och den här gången valde Maria att lyssna.

äldre kvinna i solglasögon

Professor: ”Vår livslängd har ingen fast gräns”

Forskning

De råder delade meningar om huruvuda det finns en absolut gräns för hur gammal en människa kan bli eller inte. En svensk professor i matematisk statistik menar att det inte finns någon fast gräns och forskning visar att vare sig livsstil som genetiska faktorer verkar spela roll efter 110 års ålder.

C och en kvinna som snyter sig

Förkorta förkylningen med C-vitamin

Naturlig hälsa

Hösten närmar sig med stormsteg och med den följer ofta förkylningar som byter av varandra samt en lång rad med sjukdagar. Det finns en mängd, mer eller mindre beprövade, huskurer att ta till för att lindra symptom som följer med sjukdomen. En av dessa som nu får stöd genom ny forskning är att inta höga doser av C-vitamin.

halsovalet2018 fi

Feministiskt initiativ: “Minska köttkonsumtionen”

Politik

Inför valet 2018 har Kurera skickat ut en enkät till samtliga riksdagspartier med frågor som rör hälsa och miljö.  Vi har även slängt in en joker i leken och idag har turen kommit till Feministiskt initiativ där riksdagskandidaten Sandra Isaksson och Gubb Marit Stigsson, miljöpolitisk talesperson har svarat på frågor från Kureras expertpanel.

man som svetsar man som fiskar carl schlyter

Carl Schlyter: “Arbetstid – en klimatfråga”

Kurera debatt

Den före detta Miljöpartisten och avgående riksdagsmannen Carl Schlyter skriver i detta debattinlägg att minskad arbetstid inte bara gynnar vår hälsa genom att det ger oss mer tid för återhämtning, det gynnar även klimatet då det visat sig att vår resursförbrukning minskar när vi går ned i arbetstid. Lägg till basinkomst på det och vi har ett recept på ett friskare och friare samhälle.