Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Cayennepeppar och andra chilifrukter har använts i tusentals år i Central- och Sydamerika. Cayenne har odlats i dessa trakter i mer än 7 000 år. Först användes pepparfrukter som dekoration och därefter som livsmedel och medicin.

Cayenne (Capsicum annuum)

Historia
Cayennepeppar och andra chilifrukter har använts i tusentals år i Central- och Sydamerika. Cayenne har odlats i dessa trakter i mer än 7 000 år. Först användes pepparfrukter som dekoration och därefter som livsmedel och medicin. Det var på 1400–1500-talet som cayenne introducerades till Europa tack vare Columbus som påträffade frukten på Karibien och förde tillbaka den till Europa där den användes som substitut för svartpeppar.

Form
Cayennepeppar är ett samlingsnamn för en grupp inom arten spansk peppar (Capsicum annuum). Gruppen är uppkallad efter staden Cayenne i Franska Guyana och dess frukter är populära som krydda i starkt smakande, "heta", anrättningar. Ämnet som ger den heta smaken kallas capsaicin. Det finns 500 sorter cayenne och alla har olika färg, form och styrka på frukterna. Ju mer capsaicin, desto hetare är smaken. Färgen på cayenne varierar från orangeröd till djupt mörkröd

Kemi och botanik
Cayennepeppar är de små frukterna från en flerårig, låg buske och hör, precis som paprika, till Capsicumsläktet vars ursprung är tropiska Amerika. Frukterna torkas eller mals till ett fint pulver.

 

Det innehåller capsaicinoider, karotenoider, flavonoider, saponiner och eteriska oljor. Släktkryddor till cayenne är: habanero, jalapeño och paprika.

Funktion och terapeutisk användning
• Alla chilifrukter inklusive cayenne innehåller capsaicin som:
• Är en potent hämmare av substans P, en neuropeptid associerad med inflammatoriska processer och olika former av smärta kopplat till inflammation
• Används i salvor och kräm som används i smärtstillande syfte
• Minskar blodkolesterol, triglyceridnivåer och blodplättsansamlingar
• Stärker hjärt-kärlfunktionen samt skyddar mot stroke och hjärtinfarkter
• Ökar temperaturen och syresättning samt är svettdrivande
• Är antiseptisk och blodstillande
• Ökar kroppens förmåga att lösa upp fibrin, vilket medverkar till blodplättsansamling
• Är slemlösande för näsa/hals och lungor
• Förebygger magsår
• Ökar fettförbränning och är således bra för viktkontroll
• Ökar cirkulationen, både runt hjärtat och i resten av kroppen
• Motarbetar dåligt minne, demens och Alzheimers.

Näringsinnehåll
2 tsk (ca 3,52 g) torkad cayenne innehåller i genomsnitt:
Kalorier 11,2 Fibrer 0,96 g
Fett 0,64 g Karotener 147,04 RE
Protein 0,4 g Betakaroten 882,16 µg
Kolhydrater 2 g Provitamin A 1470,24 IE
B3-vitamin 0,32 mg B6-vitamin 0,08 mg
Vitamin C 2,72 mg Vitamin E 0,16 mg
Folat 3,76 µg Vitamin K 2,89 µg
Magnesium 5,36 mg Mangan 0,08 mg
Kalcium 5,28 mg Fosfor 10,4 mg
Järn 0,24 mg

Dosering
Terapeutisk verksam dos av pulver: 300–3 000 mg dagligen.
Styrkan på cayenne varierar mycket beroende på vilken sort det är och var den odlas. Styrkan kan mätas i värmeenheter (Scoville/Chili Heat Scale) som sträcker sig från 0 till över 300 000 (den hetaste är habaneropeppar på 570 000 enheter). Använd en capsicum överstigande 30 000 enheter. Cayennepeppar som har stått i en burk på kryddhyllan 5 eller 10 år har successivt mindre enheter att ge. Magen vänjer sig vid den heta cayennesmaken och successivt kan dosen ökas. Det kan vara tänkvärt att en krydda som är för stark på väg in kan många ggr också vara het på vägen ut. Trappa upp intaget av cayenne successivt under flera månader. Toleransen ökar med tid och successivt ökad dos.

 

Toxicitet
Ingen känd vid användning under 1 msk dagligen.

Kontraindikation
Cayennepeppar kommer från chilipeppar som är en av grönsakerna i nattskatteväxterna och Solanaceaefamiljen, vilket inkluderar aubergin, tomater, peppar och vanlig potatis. I vissa fall kan artrosliknande eller reumatiska symtom minskas och bli helt bra vid undvikande av dessa livsmedel.

Cayenne är oftast kontraindikerat vid magsår men har också hjälpt många med besväret. Använd med stor försiktighet vid graviditet. Ett halvt kryddmått räcker långt för gravida. Allergiska eller överkänsliga bör undvika kryddan helt. Cayenne är starkt för slemhinnor, undvik särskilt kontakt med ögonen.

Interaktioner
Cayenne kan interagera med blodförtunnande medel, MAO-hämmande medel samt astmamediciner.

Beredningsform
Oftast används cayenne i pulverform från en kryddburk som doftar kryddan över maten: använd i wokade rätter, soppor, grytor, såser m.m. Man kan också vänja sig vid att lägga 1 krm eller mer i 1 glas vatten morgon och kväll för bättre cirkulation och hjärthälsa under dagen.

Synergister och antagonister
Cayenne passar bra ihop med curry, gurkmeja, ingefära.

Exempel på studier, referenser

Capsiater har en inflammationshämmande effekt
Sancho R. et al. “Immunosuppressive activity of capsaicinoids: capsiate derived from sweet peppers inhibits NF-kappaB activation and is a potent antiinflammatory compouind in vivo”. Eur J Immunol, 2002;32:1753-63.

 

Capsaicin är anticancerogent vid prostatacancer
Sánchez AM. et al. ”Induction of apoptosis in prostate tumor PC-3 cells and inhibition of xenograft prostate tumor growth by the vanilloid capsaicin”. Apoptosis, 2006;11:89-99.
Mori A. et al. ”Capsaicin, a component of red peppers, inhibits the growth of androgen-independent, p53 mutant prostate cancer cells”. Cancer Res, 2006;66:3222-9.

Chilipeppar minskar oxidation av lipoproteiner
Ahuja KD. et al. ”Effects of daily ingestion of chilli on serum lipoprotein oxidation in adult men and women”.
Br J Nutr, 2006;96:239-42.

Curcumin, capsaicin, dihydrocapsaicin minskade kopparinducerad oxidation av lipoproteiner
Ahuja et al. ”Effects of capsaicin, dihydrocapsaicin, and curcumin on copper-induced oxidation of human serum lipids”.
J Agric Food Chem, 2006;54:6436-9.


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

kvinna klipper buske

Saffran gav Christina glädjen tillbaka

Naturlig hälsa

När det sociala umgänget begränsades under pandemin så tappade Christina Werner lite av sitt goda humör. Hon började göra chokladpraliner med saffran och blev gladare. Men det var ingen långsiktig lösning – så Christina fann ett extrakt av saffran. Det gav henne glädjen tillbaka.

Ung mörkhårig tjej ser sig i spegeln

Experternas tips för att undvika stressad hud

Hud

För mycket negativ stress påverkar oss och vår hälsa negativt – och det återspeglas även i huden. Även allt från föroreningar, sol och vind och mycket peeling kan stressa huden. Men hur syns stress på huden och hur skyddar du dig från det? 

 

Illustration av hjärna och två mediterande personer

Sluta jaga lyckan – må bättre

Mental hälsa

Varför mår vi så dåligt, när vi egentligen har det så bra? Den frågan ställer sig psykiatern Anders Hansen i sin senaste bok ”Depphjärnan”. Kanske behöver vi sluta jaga lyckan och sluta se på oro och depp som något onormalt, resonerar han. Och samtidigt ta hand om både kropp och knopp bättre.

Svarta och rosa trosor mot rosa bakgrund

70 procent vill ha hållbara mensskydd

Eko/miljö

Allt fler kvinnor vill att deras mensskydd ska vara hållbara, enligt en färsk undersökning. Menskopp är ett populärt alternativ, inte minst bland unga. Men nu utmanar även innovativa, absorberande och tvättbara menstrosor som ett bra alternativ – för både hälsa, ekonomi och miljö.

 

ginkgo biloba

Bladen som du ska lägga på minnet

Naturlig hälsa

Försämrad blodcirkulation är ingen sjukdom, men kan orsaka sämre minne – och därmed ställa till problem i vardagen. Bladen på ginkgo biloba-trädet har inflammationshämmande effekt och kan vidga blodkärlen. Då blir det lättare att både koncentera sig och att minnas.

glad äldre kvinna

Nedsatt njurfunktion inte så farligt när vi blir äldre

Hälsa

När vi blir äldre minskar många funktioner i kroppen. Till exempel drabbas vi av benskörhet och vi får en nedsatt njurfunktion. Men den njurfunktion som anses som nedsatt hos en yngre person behöver inte vara nedsatt hos en äldre person. Vid Lunds universitet har forskare tittat på några av åldrandets sjukdomar och dess klassificeringar för att undvika överflödig medicinering.

Ko i alperna

Vassle – när magen krånglar

Mage

Fermenterad ostvassle har en lång tradition som hälsodryck på kurhotellen i de schweiziska alperna. Den användes för att komma tillrätta med magbesvär som gaser, knip och svullnad. Idag kallar vi den prebiotika och ny forskning har visat att den främjar hälsan i tarmen genom att stötta de goda bakterierna.

Leende kvinna blundar i blåsten

Deppig? Ta hjälp från naturen

Hälsa

Det är dessvärre vanligt att vi i västvärlden någon gång i livet drabbas av depression, och ännu oftare av nedstämdhet och oro. Men det finns naturliga örter, tillskott och kryddor som kan lindra. Här är fem tips – från ashwaganda till probiotika!

 

Jenny och Magnus Andersson, kostrådgivare

Kosten gjorde Magnus fri från sin IBS

Kost

När Magnus Andersson fick diagnosen IBS efter många år av illamående, magsmärtor och energilöshet lade han om sin kost, ihop med frun Jenny. Idag är de kostrådgivare och aktuella med sin tredje kokbok – och Magnus är symtomfri.

kvinna i fåtölj

Örterna som motar virus

Förkylning

Han tog den ryska roten till Sverige på 70-talet – och det blev succé. En tid senare fann han andrographis, en ört mot virus och bakterier, som används i Kina. Nu har den svenska vetenskapsmannen Georg Wikman kombinerat dessa båda örter i ett och samma tillskott – tillsammans kan de förhindra att förkylning och influensa bryter ut, men också halvera sjukdomstiden.

kvinna springer uppför backe

Högintensiv träning kan ge negativa effekter

TRÄNING

Att träna högintensiv intervallträning, eller HIIT, som det också kallas för, seglade upp som en snabb och effektiv träning med hälsofördelar. Men nu har en ny svensk studie visat att HIIT kan leda till att cellerna får det jobbigare att producera energi samt att blodsockret kan svaja.

burkar med fermenterade grönsaker

Ny forskning: Viss probiotika skyddar mot inflammation i tarmen

Mage

Att tillföra goda bakterier till mage och tarm vet man gör tarmen mer motståndskraftig mot inflammation, och nu stödjer ytterligare en analys detta. När forskare vid Uppsala universitet gjorde en studie tillsammans med kollegor vid Sveriges lantbruksuniversitet kunde man visa att vissa celler kunde öka produktionen av antikroppar när en viss sorts probiotika tillfördes.

 

frukt

Så mycket C-vitamin behöver du

Naturlig hälsa

När vintern kommer blir vi tröttare och oftare förkylda. Då gäller det att äta bra, komma ut i dagsljuset och att motionera. C-vitamin är en viktig byggsten i kroppen för att hålla sig frisk. Vissa av oss behöver mer C-vitamin än andra. Är du äldre, går på diet eller har problem med magen så kan du höra till dem.

Går det att träna vid förkylning?

Träning

Du har säkert funderat på om du vågar tränar när du är förkyld. En grundregel är att aldrig träna med feber eller en infektion i kroppen, för det kan i värsta fall gå hårt åt hjärta och njurar. Att vara småförkyld och träna lite lätt är oftast inget problem, men ibland kan det vara svårt att känna var gränsen går.

Laxfilé med broccoli och salladslökar

Tareq Taylors krispiga sesamlax

Recept

Vem älskar inte rätter som är festliga och samtidigt lättlagade på helgen? Den här laxrätten blir krispig tack vare ett täcke av cornfalkes och sesamfrön, och får en fräsch touch genom ett lime- och ingefärssmör.

 

Har du koll på sömncykeln? Den styr om du sover bra eller dåligt

Hälsa

Oro och stress hör ihop. Det är känslor som gör att ditt sympatiska stressystem är för aktivt när det är dags att sova. Om stressystemet håller kvar kortisolet på en hög nivå, då är det inte bara svårt att somna, du vaknar oftast mellan två och fyra på natten och har svårt somna om. Det finns förstås en lösning på problemet. Det handlar om att få din sömncykel att fungera som den ska.

två personer sitter på huk utomhus

Sitta sig frisk – går det?

TRÄNING

Att ha ett stillasittande jobb är förenligt med ohälsa på sikt – om man inte ser till att motverka effekterna med aktivitet. En studie av en afrikansk folkstams vanor gjorde att amerikanska forskare ansåg att vi skulle leva längre om vi tog efter deras rörelsemönster. Och det bara genom att göra dagliga övningar med enkla men effektiva knäböj.

glad flicka

Naturens apotek: Pigg i vinter

Naturlig hälsa

De mörka vintermånaderna gör oss tröttare samtidigt som kroppen helt naturligt går lite på sparlåga. Känner du dig alltför trött och hängig så finns det örter som ger lite mer energi, bättre fokus och håller förkylningen borta.