Vitlök har varit känd i Egypten i över 6 000 år och den användes inom matlagning och som medicin. Under byggandet av pyramiderna fick slavarna en daglig ranson vitlök eftersom den gav energi och var antiseptisk.

Vitlök (Allium sativum)

Historia
Vitlök har varit känd i Egypten i över 6 000 år och den användes inom matlagning och som medicin. Under byggandet av pyramiderna fick slavarna en daglig ranson vitlök eftersom den gav energi och var antiseptisk. Vitlöken kallades av grekerna för den ”stinkande rosen”. Den kommer ursprungligen från Centralasien, men lär ha odlats i Sverige redan under vikingatiden. Under 1500-talet blev den dock impopulär på grund av sin starka lukt. Vitlöken blev populär igen under 1900-talet. Vitlök har använts i traditionell läkekonst under tusentals år och är en uppskattad krydda.

Form
Vitlök tillhör släktet Allium som omfattar cirka 700 arter av lökväxter. 8 arter av allium växer vilt i Sverige, vanligast är gräslök och ramslök. Vitlöksskalet kan skifta mellan rosa och lila.

Kemi och botanik
Vitlök är en flerårig ört som kan bli upp till 1 meter hög. Stjälken är upprätt och ogrenad. Bladen smakar och luktar vitlök. I stjälktoppen finns en flock av små grönvita eller lilavita blommor på små stjälkar. Frukten är en kapsel med svarta frön. Löken är omgiven av upp till 15–20 st. smålökar.
Aktiva ingredienser är bl.a. cysteinämnen, t.ex. alliin, organiska syror som kaffeinsyra och fytinsyra, polyfenoler som quercitin och rutin, och svavelföreningar som allicin och glucosinolater. Allicin är det mest omtalade aktiva ämnet i vitlök som har medicinska egenskaper. Allicinet är också starkt förknippad med vitlökslukten.

 

Funktion och terapeutisk användning
• Minskar risk för hjärt-kärlsjukdom genom flera mekanismer:
• minskar blodtryck, blodplättsansamling, triglycerider och LDL-kolesterol.
• ökar HDL-kolesterol och fibrinolys samt stimulerar produktionen av kväveoxid.
• förebygger atheroskleros och hjärtattack orsakad av diabetes och minskar risken för stroke.
• minskar plack som kan bidra till arterioskleros.
• Antiinflammatorisk genom enzymerna lipoxygenas och cyclogenas som verkar och skyddar mot astmaattacker och kan minska smärta vid osteoartrit samt reumatoid artrit.
• Bekämpar parasiter samt virusinfektioner.
• Antioxidant – hämmar bildandet av fria radikaler.
• Innehåller allicin, en svavelbärande substans som skyddar mot förkylningar, influensa, magvirus, svampsjukdomar såsom Candida samt mot mikrober såsom tuberkulos och botulism.
• Antibakteriell samt motverkar många olika former av virus. Vitlök är en klassisk huskur mot förkylningar.
• Vitlök gör så att Heliobacter pylori inte gör skada i mag- och tarmkanalen.
• Motverkar fästing-, mygg- och andra insektsbett.
• Ökar förbränningen och motarbetar viktökning.
• Ökar insulinkänslighet och motverkar utveckling av diabetes.
• En studie i Tyskland visade att pulverextrakt av vitlök som modulerade cytokinnivåerna i blodet, motverkade förkylning genom att reducera NF kappa-B-aktivitet i cellerna.
• Skyddar mot många olika cancerformer och dödar tumörer.
• Diallylsulfid (DAS), en organosvavel substans som ger vitlöken dess unika smak, hämmar transformationen av Phip, en s.k. stekytemutagen som skapas när maten utsätts för mycket höga temperaturer, till cancerogener. DAS gör detta genom att minska produktionen av fas 1 enzymerna CYP1A1, CYP1A2 och CYP1B1 vilka omvandlar PhiP till komponenter som skadar DNA. DAS ger signaler till generna som ansvarar för skapandet av 2 skyddande enzymer: glutation-s-transferas samt superoxid dismutas – SOD.
• Innehåller flera kraftfulla svavelinnehållande komponenter inklusive tiosulfinater. Den mest kända i gruppen är allicin, sulfoxider, den mest kända i gruppen är alliin och dithiiner och i den här senast nämnda gruppen har man mest forskat med ajoen. Svavelämnen i vitlök motarbetar upptag av tungmetaller, samt hjälper kroppen avgiftas från tungmetaller.

Näringsinnehåll
30 g vitlök innehåller i genomsnitt:
Kalorier 44
Mangan 0,47 g
B6-vitamin 0,35 mg
Vitamin C 8,85 mg
Tryptofan 0,02 g
Selen 4,03 µg
Kalcium 51,31 mg
Fosfor 43,38 mg
B1-vitamin 0,06 mg
Koppar 0,08 mg
Protein 1,8 g

Dosering
1–3 klyftor dagligen i förebyggande syfte. 4–6 klyftor under korta intensiva kurer.
Terapeutisk dos: 500–3 000 mg av torkad pulver.
Observera att färsk och mjölksyrad vitlök är minst dubbelt så verksam som kokt, stekt eller ugnsbakad.

Toxicitet
Ingen känd förutom irritation i mun och mage vid upprepade stora doser. Att tugga vitlöksklyftor ger stark påverkan på munnens slemhinnor.

Kontraindikation
Personer med blodkoaguleringssjukdomar bör använda vitlök med stor försiktighet. Använd endast små doser vid graviditet eller amning. Intag av större doser under amning vitlök kan ge spädbarn kolik.

 

Interaktioner
Vitlök kan interagera med blodförtunnande mediciner.

Beredningsform
Pressade klyftor används i mat som soppor, grytor och stekt mat. Vitlök kan även pressas i juicer och sväljas hela. I handeln finns även vitlökssaft, vitlökskapslar, vitlökstabletter och kryddpulver. Även mjölksyrad och marinerad vitlök är mycket bra. Att hacka, pressa eller krossa färska vitlöksklyftor frigör aktiva ämnen som allicin. När man sväljer hela klyftor frigörs inte så mycket av det aktiva ämnet. Ur näringssynpunkt är det bästa att tugga vitlöken eller, krossa, hacka eller pressa den och använda i maten. Vitlökens aktiva ämnen förstörs genom att köra den i mikrovågsugn.

Synergister och antagonister
Vitlök passar bra i väldigt många typer av recept och rätter, speciellt franska rätter, italiensk mat, indisk och thailändska rätter.

Exempel på studier, referenser

Vitlök motverkar högt blodtryck
Dotinga R. “Garlic Boosts Lung Health in Rats”. Forbes.com, April 3, 2005.

Vitlök kan motverka cancer
Fleischauer AT. et al. “Garlic consumption and cancer prevention: meta-analyses of colorectal and stomach cancers”.
Am J Clin Nutr, 2000;72:1047-1052.

Vitlök håller fästingar borta
Stjernberg L. et al. “Garlic as an insect repellent”. JAMA, 2000;284:831.


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

“Jag har inte varit förkyld på flera år”

Hälsa

Nina ÅkesDotters immunförsvar svajade och hon kunde få dras med snuva och hosta under hela vintern. Men så hörde hon talas om förkylningsörten echinacea. Efter att hon stöttat immunförsvaret under nästan ett år med det växtbaserade läkemedlet går det numera flera år mellan förkylningarna.

Gör ditt egna karantän-spa

Hud

Med mer tid hemma finns också lite extra tid att ta hand om dig själv. Här tipsar Kureras skönhetsexpert Johanna Bjurström om hur du fixar ett avkopplande karantän-spa.

Gröna sköna påskrecept

Fest

Vad sägs om en sallad med brie och jordgubbar, en rödbetstzatziki och en påskbakelse med kardemumma och cannelinibönor. Kokboksförfattaren Birgitta Höglund bjuder på enkla tillbehör till påskbuffén.

D-vitamin kan minska risken för virusinfektion

Hälsa

En vanlig vitaminbrist hos svenskar är vitamin D. Maten vi äter ger väldigt lite D-vitamin jämfört med vad solen gör under sommarhalvåret. Forskning visar att brist på D-vitamin spelar en roll i flera olika sjukdomar. Idag vet vi att D-vitamin kan stärka immunförsvaret och minska risken för luftvägsinfektion. I USA ställer sig man frågan om kraftig D-vitaminbrist spelar en roll i svårighetsgraden av covid-19.

 

Läkaren Peter Martin: ”Ett starkt immunförsvar byggs under lång tid”

Hälsa

Coronapandemin förändrar vår värld en bit dag för dag. Vad vi kan göra för att skydda oss från att bli smittade är ett hett samtalsämne. Den senaste tiden har de som arbetar med alternativmedicin blivit attackerade på olika sätt. Peter Martin är legitimerad läkare med inriktning på funktionsmedicin. Han säger: – Det finns en hel del evidens för att olika näringsämnen kan minska risken att insjukna i virussjukdomar. Vi vet inte så mycket om SARS CoV-2, därför ska vi inte använda näringstillskott urskillningslöst, och ett starkt immunförsvar byggs under lång tid. Vi vet att vitaminer och mineraler bidrar till ett väl fungerande immunförsvar och att echinacea och vitlök kan skydda mot vissa virus.

Torkild Sköld: Så praktiserar du självledarskap i kristid

Krönikan

Vi befinner oss i kris. Utöver hälsohotet har många av oss fått förändrade arbetssituationer och förändring av vår normala vardag. Vi behöver samarbeta för att klara oss ur detta – men var och en av oss, särskilt vi som har hälsan kvar behöver också ta ansvar för oss själva. Det är viktigare nu är någonsin skriver föreläsaren Torkild Sköld i denna krönika.

Micke Syd hjälper blåljuspersonal samla in pengar och skyddsutrustning

Allmänt

Stiftelsen ”Blåljus I Samverkan” samlar in medel till hjälp för personal inom bland annat polis och räddningstjänst i olika former. Artisten och trummisen i bandet Gyllene Tider – Micke Syd Andersson är ambassadör för stiftelsen och går nu ut och vädjar till allmänheten att bidra till skyddsutrustning åt de som i sitt jobb dagligen utsätts för smittan.

 

Fysioterapeuten: “Se på kroppen som en god vän”

Mental hälsa

Stress är ett växande problem något inte minst fysioterapeuter märker av i sitt arbete. Eva Moberg har varit yrkesverksam i 30 år och har sett hur problemen med stress eskalerat. I sin bok "Återta balansen" skriver hon om vikten av en helhetssyn på kropp och hälsa och manar oss att se våra kroppar som våra bästa vänner. 

Pulvret som skapar en mur mot pollen

Hälsa

Mike Jones insåg att ingen på fabriken där han jobbade fick hösnuva på våren – och kopplade ihop det med det vita pulvret av cellulosa som yrde i lokalerna. Idag har cellulosapulvret hela 36 vetenskapliga studier bakom sig. Miljontals människor världen över får hjälp med sin pollenallergi genom att puffa upp pulvret i näsborrarna där det lägger sig som en barriär mot irriterande pollen.

Katter skänker tröst i oroliga tider

Mental hälsa

Många av oss tvingas stanna hemma, då umgås vi också mer med våra husdjur än vanligt. Katt är ett omtyckt sällskapsdjur och en färsk undersökning visar att de flesta värdesätter sina katter högt och många tycker att katten är den som ger mest tröst när de är ledsna.

 

Fredrik Paulún: ”Stroken fick mig att gå mot ett nytt håll”

Hälsa

För 15 år sedan drabbades Fredrik Paulun av en stroke. Det blev en dramatisk vändpunkt för hälsogurun, efter det har han optimerat näringsintaget och han tar det betydligt lugnare med träningen. I den senaste boken, Biohack, ät rätt för din kropp, beskriver Fredrik hur han äter för att hålla sig frisk och förebygga sjukdomar.

Efter coronakrisen: “Ställ om – inte tillbaka!”

Eko/miljö

Vi står inför en ekologisk kollaps om vi inte drastiskt minskar vår förbrukning av jordens resurser. Pella Thiel är ekolog, 2019 utsågs hon tillsammans med Greta Thunberg och sångaren Magnus Carlson till Årets miljöhjälte och fick motta pris ur kungens hand. I detta debattinlägg uppmanar hon oss att ta tillvara på Coronakrisens möjlighet att ställa om till ett hållbart samhälle.

 

Så undviker du vårdepression

Mental hälsa

På våren när ljuset kommer tillbaka blir en del av oss trötta och nedstämda och vissa får till och med en depression. Johannesört är ett sätt att få hjälp då den ger en lättare sinnesstämning och lindrar oro. Efter två veckor kan du känna att glädjen återvänder.

Går det att träna vid förkylning?

TRÄNING

Du har säkert funderat på om du vågar tränar när du är förkyld. En grundregel är att aldrig träna med feber eller en infektion i kroppen, för det kan i värsta fall gå hårt åt hjärta och njurar. Att vara småförkyld och träna lite lätt är oftast inget problem, men ibland kan det vara svårt att känna var gränsen går.

30 dagars gratis online träning

TRÄNING

Är du sugen på att träna - men vill stanna hemma? För dig som inte redan är medlem på Yogobe har vi på Kurera tagit fram ett specialerbjudande: Du får tillgång till alla Yogobes träningsfilmer online under 30 dagar. 

“Maxvärden för vitaminer gynnar myndigheterna – inte konsumenterna”

Kurera debatt

När risken för influensa är som störst och många svenskar vill stärka sitt immunförsvar lägger Livsmedelsverket fram ett förslag om maxvärden för vitaminer och mineraler i kosttillskott. Om förslaget antas kommer många effektiva och hälsofrämjande näringstillskott att förbjudas i Sverige. Detta är helt i motsatt riktning mot övriga nordiska länders hälsostrategier. Det skriver Filip Sjöström, ordförande i Nordic Nutrition Council i detta debattinlägg, där han även uppmanar till att göra din röst hörd genom att skriva under den namninsamling som NNC startat.

 

Viktigt med goda matvanor vid oro och stress

Kost

Tröstäter du? I tider av oro och hög stress ligger det nära till hands att ta till mat för att lugna oss, särskilt om vi går hemma och har nära till skafferiet. Det är därför lätt att ta en macka till, mumsa på chips eller smågodis i större utsträckning än vanligt. Då är det bra att ha struktur på sitt ätande, här får du några tips.

Sverige ska bli bäst på hjärtforskning

Hälsa

I Sverige samlar vi information i medicinska register. Det ger unika förutsättningar att göra stora befolkningsstudier som sträcker sig över lång tid. Forskare vid Uppsala universitet vill inom fem år ha hittat nya och ovanliga riskfaktorer att drabbas av hjärt-kärlsjukdomar. Detta för att bland annat kunna förutsäga en hjärtinfarkt några månader innan den uppstår.