Citron (Citrus limon)

Historia
Både i Kina och Indien har man odlat citron i över 2 500 år och frukten tros ursprungligen komma från dessa trakter. Araberna introducerade citronen i Europa via Spanien på 1000-talet, samtidigt som den kom till Nordafrika. Columbus kom i kontakt med citronen år 1493. Citron och andra C-vitaminrika frukter var högt värderade hos gruvarbetare i Californien för att motverka skjörbjugg i mitten av 1800-talet. Citronen var så populär och eftertraktad att folk var villiga att betala upp till 1 dollar per citron.

Form
De flesta citronsorter är sura. De vanligaste sura sorterna är Eureka och Lisbon. Eureka har generellt sett mer markerat skal, kort hals och få kärnor, medan Lisbon har ett mjukare skal, ingen hals och är generellt sett kärnfri. Meyercitronen är en av flera varianter som är söt, och som börjar bli alltmer populär hos allmänheten och på restauranger.
De största producenterna idag är USA, Israel, Turkiet, Spanien, Italien och Grekland.

Kemi och botanik
Citron är ett träd i familjen vinruteväxter, vilket även är namnet på själva frukten. Trädet består av en taggig buske som är 3–6 meter hög. Bladen blir 6–10 tio cm långa, äggformade eller uddspetsiga. Blommorna är vita med rosa nyanser. Citronfrukten är avlång eller rundad. Den är grön och riktigt hård som omogen, och gul och mjukare som mogen. Fruktsaften innehåller mycket citronsyra och det är citronsyran som ger den sura smaken. Citron innehåller också det aktiva ämnet, limonin, som påverkar många fysiologiska processer.

 

Funktion och terapeutisk användning
• Påverkar och stärker de specifika immuncellerna – monocyterna
• Påverkar cellcykeln, om cellen ska fortsätta dela sig eller om det är aktuellt med apoptos av defekt cell
• Substansen Limonoider har visat sig bekämpa muncancer, hudcancer, lungcancer, bröstcancer, mag- och tarmcancer
• Vätskedrivande, stärker matsmältningen och stimulerar produktion av magsafter
• Antimikrobisk, desinfektant
• Motverkar LDL-kolesterol genom att hämma produktionen av apo B som är nödvändig för produktionen av LDL-kolesterol
• Basbildande
• Leverenande.

Näringsinnehåll
60 g citron innehåller i genomsnitt:
Kalorier 15,25
Protein 0,23 g
Kolhydrater 5,27 g
C-vitamin 28,06 mg
Provitamin A 12 IE
E-vitamin 0,14 mg
B1-vitamin 0,02 mg
Folat 7,87 µg
B2-vitamin 0,01 mg
Kalcium 4,27 mg
B3-vitamin 0.06 mg
Koppar 0,02 mg
B5-vitamin 0,07 mg
Magnesium 3,66 mg
B6-vitamin 0,03 mg
Kalium 75,64 mg
Järn 0,02 mg
Mangan 0,01 mg
Fosfor 3,66 mg
Selen 0,06 µg
Zink 0,03 mg

Dosering
1–3 glas citronvatten per dag.

Toxicitet
Ingen känd.

Kontraindikation
Konventionellt odlade citroner får ett lager av vax som skydd mot skador under transport. Vaxet innehåller insekter, animalier, eller är petroleumbaserat. Karnubapalm är det mest vanliga vegetabiliska vaxet. Andra ämnen som etylalkohol eller etanol läggs till för vaxets konsistens. För att skydda sig mot dessa skadliga ämnen är det en fördel att köpa kravodlade citroner eller endast använda insidan av citronen och inte skalet. Vid användning av icke kravodlade citronskivor i citronvatten eller smoothies bör skalet först skrubbas med hett vatten för att få bort föroreningar.

Citronsyra kan skada tandemaljen, därför bör man undvika att suga eller bita alltför länge på en citron. Skölj gärna med vatten efteråt men vänta med att borsta tänderna då det kan bidra till erosion.

Interaktioner
Inga kända.

Beredningsform
Citronvatten: Skär upp en citron i 5–10 små delar och lägg i en tillbringare med vatten. Starta gärna varje morgon med ett glas vatten följt av ett glas citronvatten. Det är ett utmärkt sätt att hjälpa kroppen avsluta nattens reningsarbete och behålla kroppen mer basisk under dagen samt förbereda för frukosten genom att stimulera matsmältningen lite. Citronvatten kan även drickas före måltiderna för att förbättra matsmältningen.
Citronskivor kan också användas i smoothies och som tillsats i drycker, matlagning, ätas naturell i sallader och vid tillredning av guacamole m.m.

Synergister och antagonister
Lite citronjuice passar mycket bra i de flesta smoothies och en del juicer, speciellt i tropiska- och citrusjuicer. Att tillsätta lite citronjuice gör också att en smoothie eller juice håller sig vital längre p.g.a. den konserverande effekten som citronsyran har.

Exempel på studier, referenser

Kumariner från citron kan hämma generation av radikaler
Miyake Y. et al. ”Identification of coumarins from lemon fruit (Citrus limon) as inhibitors of in vitro tumor promotion and superoxide and nitric oxide generation”. J Agric Food Chem, 1999 Aug;47(8):3151-7.

Citron kan skydda mot HIV-infektion
Reprod Fertil Dev, 2004; 16 (5): 555-9.


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Mango i skål

Ericas mangobowl med kokos

Desserter/sötsaker

I sin nya bok "Superfood boost" visar Erica Palmcrantz Aziz att nya, bättre vanor varken behöver vara krångliga eller tidskrävande. Här får läsaren lära sig om råvaror som ger lite extra skjuts åt hälsan – eller enkelt översatt ingredienser som är lika mycket mat som de är medicin. Kureras reporter Emma V Larsson testar ett recept och ger sitt omdöme

Övning: Boosta din energi

Träning

Det är lätt att känna sig trött framåt eftermiddagen och då kan det vara svårt att motstå den där chokladkakan. Byt ut eftermiddagsfikat mot en snabb energihöjande yogaövning istället.

Erica Palmcrantz Aziz håller ett mangoldblad

Ericas 10 hälsofavoriter

Hälsa

Erica Palmcrantz Aziz delar med sig av sina tio absoluta hälsofavoriter. Träning och det japanska matchatéet hamnar högt upp på listan andra kärlekar är skratt och att göra egna ansiktskrämer. Erica är lika noga ned vad hon har på utsidan som vad hon stoppar i kroppen.

Lyckad semester med adaptogener

Hälsa

När det är dags för semester brukar Ann-Sofi Kronvall, 53 år, alltid rasa ihop. Antingen blir hon förkyld eller så sover hon sig igenom den första veckan. Men förra året laddade Ann-Sofi med så kallade adaptogener, naturliga ämnen som bland annat förbättrar kroppens återhämtningsförmåga och resultatet blev helt annorlunda.

Pinus maritima tallskog i norra portugal

Därför bör du upptäcka pyknogenol

Naturlig hälsa

Har du upptäckt ämnet pyknogenol än? Om inte är det dags nu. Det helt naturliga ämnet, som kommer från barken från en specifik typ av tall, är den mest kraftfulla naturliga antioxidant man idag känner till. Pyknogenol gör nytta på en lång rad områden. Här är några av dem.

Karin Isberg

Exklusivt för Kureras läsare: En artikelserie om effektiv stresshantering

Mental hälsa

Karin Isberg är författare och stressexpert. När Kurera hösten 2015 intervjuade henne i en artikel om utmattning blev den snabbt en av sajtens absolut mest lästa artiklar någonsin och fick till och med fick Kureras server att krascha. Nu har Karin skrivit boken "15 sätt att bli fri från stress" där hon ger råd om hur man snabbt och enkelt kan sänka stressen i sitt liv. Kurera har som enda tidning fått möjlighet att publicera en artikelserie som bygger på boken. Under sommaren kommer du som besöker Kurera.se att få ta del av den.

Jerry Brännmyr

”Din kropp är perfekt men fungerar inte perfekt om du inte tar hand om den”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att man bara symtomlindrar den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet. Därför har vi dragit igång artikelserien "Hälsoprofilerna berättar" där näringsexperter av olika slag får berätta om vilken näring, om någon, de tycker att folk bör tillföra – ur ett rent generellt perspektiv så klart. Samt vilka tillskott, om några, de äter själv. Det har blivit dags för Kureras kanske mest åsiktsfulle krönikör att säga sitt: Varsågod Jerry Brännmyr.

johanna bjurström

Hur kan jag minska på stressen?

Krönikan

Stress påverkar din kropp mycket negativt. Att hitta lugna stunder med återhämtning arbetar jag mest personligen med, det är min stora svaghet. Som egenföretagare med många idéer är det en utmaning att kunna hitta stödsystem att luta sig mot för att inte stressen ska påverka mig så mycket. Här ska jag berätta mer om hur jag gör.

brun kvinna i gul bikini vid strandkant med röd drink

Effektivt solskydd – från insidan

Hud

När vi solar förbrukas mängder av E-vitamin och betakaroten som finns naturligt i huden. Genom att tillföra dessa ämnen kan huden lättare skydda sig och behålla sin naturliga balans. Betakarotenet ger dessutom huden en lätt solkysst ton. Här får du veta mer om betakarotenets – och andra näringsämnens förmåga att skydda mot solen.

Zarah Öberg

Zarah Öberg: ”Är noga med att tillskotten är naturliga och fria från tillsatser”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att bara symtomlindra den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet och har dragit igång artikelserien ”Hälsoprofilerna berättar”, där näringsexperter av olika slag får berätta om hur de tänker kring näring och näringstillskott – ur ett generellt perspektiv. Och så klart avslöja vilka eventuella tillskott de själva äter. Det har blivit dags för den tionde intervjupersonen i serien: Kureras egna näringsexpert Zarah Öberg.

Erica Palmcrantz Aziz

Ericas 8 skäl till att börja superfoodboosta dig

Hälsa

Raw foodinspiratören och kokboksförfattaren Erica Palmcrantz Aziz är aktuell med en nya boken "Superfood boost". Här listar hon de åtta främsta fördelarna med att boosta sitt näringsintag med näringstäta livsmedel eller så kallade superfoods. Fördelar som bland annat inbegriper viktminskning, bättre hälsa och mer energi.

Maya Nestorov

Maya Nestorov – om bästa verktygen för att läka och stärka sig själv

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att bara symtomlindra den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet och har dragit igång artikelserien "Hälsoprofilerna berättar", där näringsexperter av olika slag får berätta om vilken näring de tycker att folk bör tillföra - ur ett rent generellt perspektiv. Och vilka tillskott de själva äter. Det har blivit dags för Maya Nestorov – känd hälsobloggare och "Youtuber".

Mia Hagenmalm i köket

Mia Hagenmalm: ”Ta hand om din mage, sedan kommer allt annat”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att man bara symtomlindrar den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet. Därför har vi dragit igång artikelserien "Hälsoprofilerna berättar" där näringsexperter av olika slag får berätta om vilken näring, om någon, de tycker att folk bör tillföra - ur ett rent generellt perspektiv så klart. Samt vilka tillskott, om några, de äter själv. Det har blivit dags för vår alldeles egna Kurerabloggare, Mia Hagenmalm.

Fredrik Paulún

Fredrik Paulún: ”Omega-3 bygger upp hjärnan och minskar inflammationer”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än man bara symtomlindrar den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet. Därför har vi dragit igång artikelserien "Hälsoprofilerna berättar" där näringsexperter av olika slag avslöjar vilka kosttillskott de anser att gemene man bör prioritera och - inte minst - vilka de är noga med att få i sig själva. Sjunde personen ut: Näringsfysiologen och författaren Fredrik Paulún.

gonorrébakterie

Nya fall av antibiotikaresistens – nu gällande könssjukdomen gonorré

Hälsa

Problemet med resistenta bakterier fortsätter att öka världen över, med risk för att allt mer antibiotika blir verkningslös – något som skulle få katastrofala konsekvenser. Allt fler fall där människor inte reagerar på antibiotikabehandling dyker upp. Nu senast har tre personer smittats av en variant av gonorré som inte går att behandla. Det handlar alltså om en "superbakterie" som har blivit motståndskraftig antibiotika, rapporterar Världshälsoorganisationen WHO. "Gonorré är en väldigt smart bakterie. Varje gång man introducerar en ny typ av antibiotika utvecklar den resistens", säger Teodora Wi, expert på WHO.

Mikaela Bjerring

Mikaela Bjerring: ”Är inte bakteriefloran i balans påverkas hela vår kropp”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än man bara symtomlindrar den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet. Därför har vi dragit igång serien "Hälsoprofilerna berättar" där näringsexperter av olika slag avslöjar vilken näring de själva är noga med att få i sig och vad de oftast rekommenderar till andra. Sjätte personen ut: Näringsterapeuten och succébloggaren Mikaela Bjerring.