gymnastiksal i skolan aktivitet pågår

Dålig kondition som tonåring – högre risk för sjukskrivning som vuxen

Är du en ung person med dålig kondition och/eller fetma? 
Då löper du högre risk att bli sjukskriven som äldre – bland annat för psykisk ohälsa och hjärt- och kärlproblem.
Åtminstonstone om du är man. 
Det visar en ny studie från Karolinska Institutet.

I Sverige och många andra länder beviljas sjukersättning till personer som troligen aldrig kommer att arbeta heltid på grund av en kronisk sjukdom eller skada. Förutom att fungera som en indikator på kronisk sjukdom är sjukersättning förknippad med höga samhällskostnader.
Men – allt mer forskning visar att många av dessa sjukskrivningar, och därmed även kostnaden för dem, går att förebygga  bland annat genom satsningar för att och få till stånd mer pulshöjande aktivitet för barn och unga, i till exempel i förskola och skola.

Studie på över en miljon män
I en ny studie med fler än en miljon svenska män har forskare från Karolinska Institutet kunnat se att personer i sena tonåren som har dålig fysisk kondition, alltså lätt blir flåsiga vid ansträngning, har högre risk att få sjukersättning senare i livet. Samma koppling gäller unga personer med fetma.

 

Syftet med studien, utförd av forskare vid Karolinska Institutet och Granadas Universitet i Spanien, var att studera just kopplingen mellan fysisk kondition och kroppsvikt i sena tonåren och sjukersättning senare i livet.

LÄS OCKSÅ: TV-tittande barn blir vuxna soffpotatisar

Analyserat värnpliktsdata
Med hjälp av värnpliktsregistret har forskarna analyserat uppgifter om kroppsvikt och fysisk kondition från en miljon män som mönstrade mellan åren 1972 och 1994. Männen var då 16 till 19 år gamla.
Sedan har forskarna följt männen och med hjälp av olika register kunnat se vilka som tagit emot sjukersättning senare i livet. Detta gjorde efter en medianuppföljningstid på drygt 28 år.

Konditionen en viktig markör – åt båda håll 
Resultaten visade att dålig fysisk kondition var starkt kopplad till senare sjukersättning, oavsett dess orsak. De män som befann sig i gruppen med sämst kondition hade nästan fyra gånger högre risk för att få sjukersättning jämfört med männen som befann sig i den högsta konditionsgruppen.

LÄS OCKSÅ: Därför åldras inaktiva personers hjärnor fortare

Studien stärker tidigare forskningsteser om att fysisk kondition är en viktig markör för framtida hälsa, oavsett vilket BMI man har, men det unika med denna studie är att forskarna även har kunnat se vilken orsaken till sjukersättningen var. De kunde till exempel se att dålig kondition var kopplat till sjukersättning på grund av psykiska sjukdomar och hjärt- och kärlsjukdomar.
Men de glada nyheterna är att det också fungerar precis tvärtom.

Studien, som publicerats i tidskriften Annals of Internal Medicine, kunde nämligen även påvisa det motsatta. Det vill säga att god fysisk kondition kunde kopplas till en lägre risk för sjukersättning, oavsett kroppsvikt.

 

LÄS OCKSÅ: Stillasittande ökar cancerrisken

Kunskap som gör det lättare att förebygga
Elin Ekblom Bak, forskare vid Gymnastik- och idrottshögskolan i Stockholm, påpekar i en intervju med Sveriges radio att det unika med studien är att den gjorts på så pass många människor och att man inte bara har kunnat se en koppling mellan låg kondition och övervikt och senare sjukskrivning/sjukpensionering, utan också själva orsaken.
– Det kan hjälpa de som i framtiden ska ta beslut om hur man ska jobba mot att förebygga att folk blir sjukpensionerade i förtid, säger hon.

Av Isabelle G Hedander

Referens: Henriksson P, et al. "Fitness and Body Mass Index During Adolescence and Disability Later in Life". Ann Intern Med. Februari 2019. DOI: 10.7326/M18-1861.

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Läkaren Peter Martin: ”Ett starkt immunförsvar byggs under lång tid”

Hälsa

Coronapandemin förändrar vår värld en bit dag för dag. Vad vi kan göra för att skydda oss från att bli smittade är ett hett samtalsämne. Den senaste tiden har de som arbetar med alternativmedicin blivit attackerade på olika sätt. Peter Martin är legitimerad läkare med inriktning på funktionsmedicin. Han säger: – Det finns en hel del evidens för att olika näringsämnen kan minska risken att insjukna i virussjukdomar. Vi vet inte så mycket om SARS CoV-2, därför ska vi inte använda näringstillskott urskillningslöst, och ett starkt immunförsvar byggs under lång tid. Vi vet att vitaminer och mineraler bidrar till ett väl fungerande immunförsvar och att echinacea och vitlök kan skydda mot vissa virus.

Torkild Sköld: Så praktiserar du självledarskap i kristid

Krönikan

Vi befinner oss i kris. Utöver hälsohotet har många av oss fått förändrade arbetssituationer och förändring av vår normala vardag. Vi behöver samarbeta för att klara oss ur detta – men var och en av oss, särskilt vi som har hälsan kvar behöver också ta ansvar för oss själva. Det är viktigare nu är någonsin skriver föreläsaren Torkild Sköld i denna krönika.

Micke Syd hjälper blåljuspersonal samla in pengar och skyddsutrustning

Allmänt

Stiftelsen ”Blåljus I Samverkan” samlar in medel till hjälp för personal inom bland annat polis och räddningstjänst i olika former. Artisten och trummisen i bandet Gyllene Tider – Micke Syd Andersson är ambassadör för stiftelsen och går nu ut och vädjar till allmänheten att bidra till skyddsutrustning åt de som i sitt jobb dagligen utsätts för smittan.

Fysioterapeuten: “Se på kroppen som en god vän”

Mental hälsa

Stress är ett växande problem något inte minst fysioterapeuter märker av i sitt arbete. Eva Moberg har varit yrkesverksam i 30 år och har sett hur problemen med stress eskalerat. I sin bok "Återta balansen" skriver hon om vikten av en helhetssyn på kropp och hälsa och manar oss att se våra kroppar som våra bästa vänner. 

 

Pulvret som skapar en mur mot pollen

Hälsa

Mike Jones insåg att ingen på fabriken där han jobbade fick hösnuva på våren – och kopplade ihop det med det vita pulvret av cellulosa som yrde i lokalerna. Idag har cellulosapulvret hela 36 vetenskapliga studier bakom sig. Miljontals människor världen över får hjälp med sin pollenallergi genom att puffa upp pulvret i näsborrarna där det lägger sig som en barriär mot irriterande pollen.

Fredrik Paulún: ”Stroken fick mig att gå mot ett nytt håll”

Hälsa

För 15 år sedan drabbades Fredrik Paulun av en stroke. Det blev en dramatisk vändpunkt för hälsogurun, efter det har han optimerat näringsintaget och han tar det betydligt lugnare med träningen. I den senaste boken, Biohack, ät rätt för din kropp, beskriver Fredrik hur han äter för att hålla sig frisk och förebygga sjukdomar.

 

Efter coronakrisen: “Ställ om – inte tillbaka!”

Eko/miljö

Vi står inför en ekologisk kollaps om vi inte drastiskt minskar vår förbrukning av jordens resurser. Pella Thiel är ekolog, 2019 utsågs hon tillsammans med Greta Thunberg och sångaren Magnus Carlson till Årets miljöhjälte och fick motta pris ur kungens hand. I detta debattinlägg uppmanar hon oss att ta tillvara på Coronakrisens möjlighet att ställa om till ett hållbart samhälle.

Så undviker du vårdepression

Mental hälsa

På våren när ljuset kommer tillbaka blir en del av oss trötta och nedstämda och vissa får till och med en depression. Johannesört är ett sätt att få hjälp då den ger en lättare sinnesstämning och lindrar oro. Efter två veckor kan du känna att glädjen återvänder.

 

Går det att träna vid förkylning?

TRÄNING

Du har säkert funderat på om du vågar tränar när du är förkyld. En grundregel är att aldrig träna med feber eller en infektion i kroppen, för det kan i värsta fall gå hårt åt hjärta och njurar. Att vara småförkyld och träna lite lätt är oftast inget problem, men ibland kan det vara svårt att känna var gränsen går.

30 dagars gratis online träning

TRÄNING

Är du sugen på att träna - men vill stanna hemma? För dig som inte redan är medlem på Yogobe har vi på Kurera tagit fram ett specialerbjudande: Du får tillgång till alla Yogobes träningsfilmer online under 30 dagar. 

“Maxvärden för vitaminer gynnar myndigheterna – inte konsumenterna”

Kurera debatt

När risken för influensa är som störst och många svenskar vill stärka sitt immunförsvar lägger Livsmedelsverket fram ett förslag om maxvärden för vitaminer och mineraler i kosttillskott. Om förslaget antas kommer många effektiva och hälsofrämjande näringstillskott att förbjudas i Sverige. Detta är helt i motsatt riktning mot övriga nordiska länders hälsostrategier. Det skriver Filip Sjöström, ordförande i Nordic Nutrition Council i detta debattinlägg, där han även uppmanar till att göra din röst hörd genom att skriva under den namninsamling som NNC startat.

 

Viktigt med goda matvanor vid oro och stress

Kost

Tröstäter du? I tider av oro och hög stress ligger det nära till hands att ta till mat för att lugna oss, särskilt om vi går hemma och har nära till skafferiet. Det är därför lätt att ta en macka till, mumsa på chips eller smågodis i större utsträckning än vanligt. Då är det bra att ha struktur på sitt ätande, här får du några tips.

Sverige ska bli bäst på hjärtforskning

Hälsa

I Sverige samlar vi information i medicinska register. Det ger unika förutsättningar att göra stora befolkningsstudier som sträcker sig över lång tid. Forskare vid Uppsala universitet vill inom fem år ha hittat nya och ovanliga riskfaktorer att drabbas av hjärt-kärlsjukdomar. Detta för att bland annat kunna förutsäga en hjärtinfarkt några månader innan den uppstår.

Örten som lindrar Clas-Görans allergi

Hälsa

Clas-Göran Svensson trodde att de rinnande ögonen, nysningarna och den tunga andningen var en vanlig förkylning. Efter ett besök hos distriktsläkaren konstaterade han att det var pollenallergi. Sedan följde några år med mediciner som gav tråkiga biverkningar som satte sina spår. Men när en kollega gav Clas-Göran en örtbaserad kapsel, som kunde motverka allergi, försvann problemen.

Kureras expert Monika Björn tipsar om enkla hemmaövningar

Hälsa

För snart tre veckor sedan satt Kureras träningsexpert Monika Björn på ett café innan hon skulle iväg och leda ett yogapass. Då fick hon reda på att gymmet stäng på grund av smittrisken av covid-19. Där och då föddes idén om direktsänd onlineträning.  Har du inte möjlighet att träna på ett gym, följa onlinekurser eller Monikas Instagram live yogapass så kan du med lite fantasi göra din hemmaträning väldigt effektiv.

 

Till er alla fantastiska människor därute – stärk ert försvar mot covid-19!

Kurera debatt

”Vi är livrädda för corona – men många inser inte kostens påverkan på vårt immunförsvar” skriver Elena Malmefeldt, grundare av Hälsokunskap i Sverige – och ger en rad enkla, konkreta råd på hur vi kan äta och leva för att faktiskt gå starkare ur den här situationen. För att sprida goda hälsoråd och framtidstro har hon skapat facebook-gruppen Tillsammans blir vi starkare. Läs hennes debattinlägg här.

Tips på träning som du enkelt kan göra hemma

Hälsa

Allt fler gym och andra träningsanläggningar stänger för att bidra till att försöka stoppa spridningen av coronaviruset. En del erbjuder träning online och andra har förkortade öppningstider. Vill du träna hemma, finns det många videos på youtube att välja mellan, och naturen är ju fortfarande öppen, och du kanske inte har så långt till ett utegym.