Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

gymnastiksal i skolan aktivitet pågår

Dålig kondition som tonåring – högre risk för sjukskrivning som vuxen

Är du en ung person med dålig kondition och/eller fetma? 
Då löper du högre risk att bli sjukskriven som äldre – bland annat för psykisk ohälsa och hjärt- och kärlproblem.
Åtminstonstone om du är man. 
Det visar en ny studie från Karolinska Institutet.

I Sverige och många andra länder beviljas sjukersättning till personer som troligen aldrig kommer att arbeta heltid på grund av en kronisk sjukdom eller skada. Förutom att fungera som en indikator på kronisk sjukdom är sjukersättning förknippad med höga samhällskostnader.
Men – allt mer forskning visar att många av dessa sjukskrivningar, och därmed även kostnaden för dem, går att förebygga  bland annat genom satsningar för att och få till stånd mer pulshöjande aktivitet för barn och unga, i till exempel i förskola och skola.

Studie på över en miljon män
I en ny studie med fler än en miljon svenska män har forskare från Karolinska Institutet kunnat se att personer i sena tonåren som har dålig fysisk kondition, alltså lätt blir flåsiga vid ansträngning, har högre risk att få sjukersättning senare i livet. Samma koppling gäller unga personer med fetma.

 

Syftet med studien, utförd av forskare vid Karolinska Institutet och Granadas Universitet i Spanien, var att studera just kopplingen mellan fysisk kondition och kroppsvikt i sena tonåren och sjukersättning senare i livet.

LÄS OCKSÅ: TV-tittande barn blir vuxna soffpotatisar

Analyserat värnpliktsdata
Med hjälp av värnpliktsregistret har forskarna analyserat uppgifter om kroppsvikt och fysisk kondition från en miljon män som mönstrade mellan åren 1972 och 1994. Männen var då 16 till 19 år gamla.
Sedan har forskarna följt männen och med hjälp av olika register kunnat se vilka som tagit emot sjukersättning senare i livet. Detta gjorde efter en medianuppföljningstid på drygt 28 år.

Konditionen en viktig markör – åt båda håll 
Resultaten visade att dålig fysisk kondition var starkt kopplad till senare sjukersättning, oavsett dess orsak. De män som befann sig i gruppen med sämst kondition hade nästan fyra gånger högre risk för att få sjukersättning jämfört med männen som befann sig i den högsta konditionsgruppen.

LÄS OCKSÅ: Därför åldras inaktiva personers hjärnor fortare

Studien stärker tidigare forskningsteser om att fysisk kondition är en viktig markör för framtida hälsa, oavsett vilket BMI man har, men det unika med denna studie är att forskarna även har kunnat se vilken orsaken till sjukersättningen var. De kunde till exempel se att dålig kondition var kopplat till sjukersättning på grund av psykiska sjukdomar och hjärt- och kärlsjukdomar.
Men de glada nyheterna är att det också fungerar precis tvärtom.

Studien, som publicerats i tidskriften Annals of Internal Medicine, kunde nämligen även påvisa det motsatta. Det vill säga att god fysisk kondition kunde kopplas till en lägre risk för sjukersättning, oavsett kroppsvikt.

 

LÄS OCKSÅ: Stillasittande ökar cancerrisken

Kunskap som gör det lättare att förebygga
Elin Ekblom Bak, forskare vid Gymnastik- och idrottshögskolan i Stockholm, påpekar i en intervju med Sveriges radio att det unika med studien är att den gjorts på så pass många människor och att man inte bara har kunnat se en koppling mellan låg kondition och övervikt och senare sjukskrivning/sjukpensionering, utan också själva orsaken.
– Det kan hjälpa de som i framtiden ska ta beslut om hur man ska jobba mot att förebygga att folk blir sjukpensionerade i förtid, säger hon.

Av Isabelle G Hedander

Referens: Henriksson P, et al. "Fitness and Body Mass Index During Adolescence and Disability Later in Life". Ann Intern Med. Februari 2019. DOI: 10.7326/M18-1861.

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

par som springer

Näringsämnen du inte ska missa när du tränar

Övrigt

Om du har ett fysiskt krävande jobb, tränar mycket eller tänker börja träna – då har du ofta en högre omsättning av näringsämnen i kroppen än andra som är mer stillasittande. Här kommer några vitaminer och mineraler som du ska se till att få i dig för att orka träna.

kvinna tar en saltgurka

Så blir du av med ditt saltsug

Kost

Du har säkert haft en stark känsla av att du vill äta någon salt och letar efter salta nötter eller saltlakrits att knapra på. Det finns förstås en anledning till längtan efter salt. Näringsfysiologen Rebecca Johansson förklarar hur du löser problemet.

 

Därför är lök så nyttigt

Hälsa

Hacka, stek, ugnsbaka eller koka. Lök kan tillredas på många sätt. Vanlig lök är inte bara en smakhöjare, den främjar hälsan på många sätt. Till exempel stärker lök de goda bakterierna i tarmen och både gula och röda löken innehåller quercetin som är bra för immunförsvaret.

kvinna som yogar

5 yogaövningar för lugn och balans

TRÄNING

Kan yoga på en stol verkligen ge något? Ja, mycket mer än vad man kanske tror, säger Annika Sjöström som är kundaliniyogalärare. Du får bättre hållning och cirkulation, minskad stress och mer glädje. Här har hon satt ihop några övningar för Kureras läsare.

 

flicka med ballong springer

6 bra knep för extra energi i vår

Hälsa

På våren kan många känna sig dränerad på energi och ork efter en lång vinter. Dålig sömn, näringsbrist, stress och oro är vanliga orsaker. Här är några tips som kan hjälpa dig att få tillbaka krafterna.

hjärna med tärningar i

Spelberoende tar större risker

Forskning

I dag har spelberoende blivit så pass utbrett och stort att regeringen anser att det blivit ett folkhälsoproblem. Siffror visar på att 340 000 svenskar har ett spelberoende. Ny teknik har bidragit till ett komplexare missbruk. Nu visar forskning en koppling mellan hjärnans belöningsnätverk och att följa impulser som medför risker.

 

Frallor med en bytta smör

Proteinboostade frallor med bönor

Matbröd

Unna dig själv eller en närstående riktigt goda, nybakade frallor till frukost eller mellis! Dessa är bakade med bönor som höjer proteinhalten, mättar bra och passar perfekt till både unga idrottare och äldre personer med ökat proteinbehov.

lugn kvinna framför dator

Så kan du snabbt sänka stressen

Hälsa

Är du rädd för att gå till tandläkaren, ska hålla tal eller kanske bara behöver stressa ner? Oavsett orsak så finns snabb och naturlig hjälp. Ett koncentrat av l-teanin, som finns i grönt te, minskar stress och ångest inom en timma.

 

vinflaska och glas

Ny forskning visar samband mellan alkohol och hjärnblödning

Forskning

Varje år dör cirka 2,8 miljoner människor till följd av alkohol och alkohol är den sjunde ledande riskfaktorn för sjukdom och död världen över. I Sverige dör årligen närmare 2 000 av alkohol. En avhandling vid Umeå universitet visar att den som dricker fyra glas alkohol eller mer per dygn löper fem gånger så hög risk att drabbas av hjärnblödning.

man och kvinna tänker paddla kajak

Naturens apotek: Näring för årsrika

Äldre

Med stigande ålder minskar kroppens egen produktion av en rad ämnen. Det är därför viktigt att äta näringsrik kost, få tillräckligt med sömn och motionera. Ibland räcker inte kosten till. Då kan man se till att få i sig extra av hälsosamma ämnen. Här kommer några som vi kan behöva mer av ju äldre vi blir.

man med kaffekopp

Så sänkte Stig sitt PSA-värde

Naturlig hälsa

Stig Rådman opererades för cancer i urinblåsan och tog i samband med det ett PSA-prov, som tydde på sjukdom. Av en händelse fick han höra talas om att polyfenoler kan stödja prostatahälsan. Bara ett år efter han tagit de första tabletterna var hans PSA-värden normala

Leende kvinna blundar och håller i citrusfrukt i ena handen

5 skäl att boosta hyn med C-vitamin

Hud

C-vitamin är inte bara bra för att stärka immunförsvaret – det är även en riktigt verksam, välgörande och hajpad hudvårdsingrediens. Här är fem skäl till att C-vitamin är så bra för hyn – från glow till solskydd.

 

Fyra människor i soluppgång i motljus bakifrån

5 sätt att känna mer hopp

Mental hälsa

Att kunna känna hopp för framtiden och optimism är bra för hälsa, välmående – och i förlängningen även ett friskare och längre liv. Men under en pandemi  kan det vara svårt. Här är några knep för att känna mer hopp och glädje!