Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Omtänksam pappa pratar med lille son och visar kärlek och stöd

Därför behöver du ta porrsnacket med ditt barn

Prata porr – med ditt barn?
Trots att det kanske känns både avigt och knepigt, är det ett samtal du behöver ta - nu.
Här är några åldersanpassade tips du kan tänka på.

Barns tillgång till internetporr är ett relativt nytt samhällsproblem som inte existerade på samma sätt när dagens föräldrar själva växte upp, och därför är det många som inte har förstått problemets omfattning och skadeverkningar bland barn.
Det menar medgrundaren av barnrättsorganisationen Porrfri barndom, Elsa Lantz. Kurera ställde några frågor till henne kring

Elsa Lantz, porrfribarndom

Elsa Lantz , medgrundare och verksamhetsansvarig för Porrfri barndom Foto: Birth by Barkenbom

hur vi snackar internetporr med våra barn.

Varför behöver vi prata porr med våra barn?
– Vuxenvärlden, och föräldrar inte minst, finns till hands och hjälper barn med andra hälsoskadliga och farliga områden, men vi är många som inte riktigt har förstått vikten av porrprevention förrän på senare tid. Vi skaffar cykelhjälm till våra barn och pratar med våra barn om hur de ska förhålla sig i trafiken, och givetvis behöver även porrprevention vara en lika självklar del av föräldraskap och vuxenansvar 2020. Varje samtid har sina utmaningar bland barn som kräver aktuell prevention.

 

LÄS OCKSÅ: Så kan du skydda ditt barn på nätet

Vid vilken ålder är det dags att inleda de här samtalen?
– Det är viktigt att börja prata i tid. Samtycke och privata kroppsdelar ska vi börja lära barn från start redan i förskoleålder. Samtalen om att det finns saker som inte är bra för barn att se på internet behöver vi börja prata om från det att barn har tillgång till sökmotorer som google. Cirka 60 procent av förstagångsexponeringarna i Storbritannien skedde av en olyckshändelse bland annat genom länkade filmer, pop up-annonser, enkla sökord eller att ett annat barn visade dem porr. Givetvis ska vi även från start använda tekniska lösningar, så kallade porrfilter, för att begränsa barns kontaktyta med nätporr så gott det går på internet. Det finns dock ingen quickfix att stoppa all kontaktyta mellan barn och de ofantliga mängder porr som finns på internet. Vi vuxna måste vara varse om att internet inte är en barnvänlig plats, precis som trafiken inte är en barnvänlig plats, och agera därefter. Vi får påringningar från förskolepedagoger och skolpersonal som av misstag har råkat exponera sina barngrupper för våldsam nätporr när de har googlat med klassen. Det kan vara svårt även för vuxna att lyckas "surfa runt porren", framför allt utan porrfilter. Om det är svårt för vuxna kan vi aldrig lägga det ansvaret på barnens axlar. Vi vuxna behöver helt enkelt agera aktivt med porrprevention och kroka in alla föräldrar i ditt barns community så att de inte exponerar, och i värsta fall utsätter varandra för det de lär sig i porren, vilket tyvärr inte är ovanligt. Ett enkelt tips är att skicka vårt infoblad till alla föräldrar i skolklassen, baskelaget och kompisgänget så att alla hittar våra experttips till föräldrar.

LÄS OCKSÅ: De hjälper personer som utsatts för sexuella övergrepp

Hur pratar vi om porr med våra barn?
– Kortfattat så bygger porrkritiska samtal med barn på grunden om samtycke och privata kroppsdelar. Vi frågar om ett barn vill ha en kram och väntar in ja- eller nej-signal istället för att forcera en kram. Vi lär barn kroppslig integritet, vilka kroppsdelar som är privata: snippa, snopp, rumpa, mun, insida lår och bröst för äldre tjejer och att ingen annan ska röra vid de privata delarna och att barnet inte ska röra vid någon annans privata delar. Vi behöver även berätta för barn att det finns saker på internet som inte är bra för barn att se, till exempel bilder och filmer där personer inte respekterar andras privata delar och ibland gör illa varandra. Barn ska veta att om de ser såna bilder eller filmer så ska de komma till en vuxen och berätta detta.
De flesta barn berättar inte till en vuxen självmant så vi behöver bjuda in till samtalen och optimera att barnen kommer till en vuxen och berättar. Det gör vi bland annat genom att be barnet välja ut fem-trygga-vuxna i barnets olika sammanhang, till exempel skolan, fritids, förskolan, idrottsledare, far- eller morföräldrar som de skulle vilja berätta för om något hände som inte känns bra. Dessa behöver repeteras cirka en gång per kvartal för att hålla det färskt och för att personal på till exempel skolan kanske slutar. Fem-trygga-vuxna fungerar ungefär som brandutgångar, om barnen vet var de finns så är sannolikheten större att barnet skulle hitta och ta sig ut genom branddörren i en stressad situation.

LÄS OCKSÅ: Näringsexperten: “Även barn behöver vitaminer”

Hur skiljer sig samtalet med ett mindre barn och ett lite äldre?
– Vartefter barnet blir äldre adderar vi mer om samtyckeslagen och hjälper barn att tänka kritiskt om nätporren. Barn behöver kunskap om hälsoriskerna med att konsumera nätporr, till exempel att det kan bli svårt att sluta titta. Vi behöver även ge kunskap om att många människor i porrindustrin utnyttjas och skadas. Vuxenvärlden behöver även adressera och ta avstånd från våldshandlingarna i nätporren, precis som vi skulle göra om vi pratade om våldshandlingar på skolgården eller i en biofilm.

Av Tina Harr


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

skål med mat

Tänk på det här om du bara äter växtproteiner

Hälsa

Trenden att äta mindre kött och gå över på växtbaserade proteinkällor ökar i Sverige. Men hur förhåller det sig med upptaget av växtproteiner? Kan kroppen tillgodogöra sig dessa lika bra som kött? Nej, vi kan inte det. Robert Brummer är professor i klinisk gastroenterologi vid Örebro universitet där man forskar i ämnet. Han reder ut hur vi ska förhålla oss till växtproteiner, dess biotillgänglighet och vilka hälsoeffekter det har.

4 enkla men effektiva magövningar

Hälsa

Att ha väl fungerande magmuskler är viktigt. Bland annat hjälper magen dig att ha en bra hållning och du kutar inte ryggen när du sitter framför dataskärmen. Här kommer fyra enklar övningar du kan göra hemma.

Närbild av kvinna på toaletten på morgonen

Allt du vill veta om flytningar

Hälsa

Genomskinliga, klistriga eller fluffiga? Flytningar varierar både i mängd, utseende och lukt under menstruationscykeln och under olika faser i livet. Här är allt du vill veta - men som du kanske inte vågat fråga.

två män

Martin Lidberg: Ingen visste om vår mörka familjehemlighet

Hälsa

Den framgångsrika brottarkungen Martin Lidberg har i hela sitt liv burit på en mörk familjehemlighet. Men nu har Martin och hans bror Jimmy bestämt sig för att avslöja sitt dolda förflutna i boken, Brottarbröder – en fight för livet, som kommer ut idag. – Pappa var spelmissbrukare och alkoholist. Han drev illegala spelklubbar. Ibland levde vi i lyx och överflöd för att nästa dag få besök av kriminella som tog alla pappas pengar, berättar Martin Lidberg.

 

Stressad och bekymrad kvinna i vitt linne

Så samspelar stressen och huden

Hud

Har du testat allt – men ändå inte lyckats få bukt med din problemhy? Glöm inte bort stressen! Både psykisk, känslomässig och fysisk stress är riktiga hudsabotörer. Här är några tips längs vägen.

kvinna mäter sitt blodtryck

Maten du ska undvika om du vill hålla blodtrycket nere

Kost

Ungefär en av tre svenskar har ett förhöjt blodtryck. Ärftlighet, stress, övervikt och dåliga kostvanor bidrar till högt blodtryck. Den genetiska faktorn går förstås inte att ändra på, men motionerar du, är måttlig med alkohol och låter bli rökning samt har sunda matvanor – då kan du ofta undvika att få problem med blodtrycket. Här är några livsmedel du ska vara försiktig med om du har högt blodtryck – eller du ska undvika för att undvika att drabbas högt blodtryck.

orienteringsskärm

Ny studie: Orienterare har bättre hälsa

Övrigt

En färsk studie gjord vid Örebro universitet visar att äldre orienterare mår bättre och har en hälsosammare tarmflora än friska pensionärer som bor hemma. – Veteranorienterarna mår bättre överlag. De upplever mindre stress, är gladare och har mindre problem med magen, säger forskaren Ida Schoultz.

 

kvinna med bebis

Akupunktur gav dem lilla Lova

Hälsa

Efter fem försök att bli gravida med IVF började Carolina och Emil att fundera på om de skulle ge upp hoppet om ett eget barn. Men så kom hjälp från ett helt oväntat håll. Akupunktur parallellt med hormonbehandlingarna skapade miraklet som heter Lova och idag är fyra månader gammal.

kvinna har panikångest

Koppling mellan stress och depression funnen

Forskning

Enligt Folkhälsomyndigheten får var femte svensk diagnosen depression någon gång i livet. Orsakerna till att sjukdomen uppstår är flera. Nu har forskare vid Karolinska Institutet hittat ett protein i hjärna som är viktigt för det humörreglerande serotoninet och för frisättningen av stresshormoner. Och och med denna upptäckts hoppas man kunna framställa effektiva mediciner.

kvinna sitter på marken

Ingefära motade Inga-Lills ledvärk

Hälsa

Att vara still är inte Inga-Lills melodi. Hon pysslar, bygger hus, odlar grönsaker och umgås gärna med vänner och familj. Det livet kräver att kroppen hänger med, så när hon fick ont i knäna så ville hon prova ett kosttillskott – vilket fungerade galant. 

 

Ung kvinna sitter i en park med fallna höstlöv och läser en bok

Läs dig frisk från depression

Mental hälsa

Att läsa och samtala om det man har läst kan påverka ditt välbefinnande, självförtroende och den existentiella hälsan - på ett sätt som medicinering inte kan. Nu startas landets första universitetsutbildning i biblioterapi.

Kokoboksförfattaren Therese Elgquist går i ett grönsaksland.

Therese Elgquist: ”Så lär du dig laga växtbaserad mat”

Kost

Hur lyckas man med växbaserad matlagning, när både fantasi, kunskap och tid tryter? Matprofilen Therese Elgquist är aktuell med en riktigt användbar bok om grön mat – med guider till både säsong, smak, textur, tillagningssätt och näringsinnehåll. Här avslöjar hon hur du lyckas med att skapa grön magi i köket.

En grapefrukt isolerad på rosa bakgrund, metafor för det kvinnliga könsorganet

Allt om trenden att ånga sitt underliv

Hälsa

Nyfiken på att ånga ditt underliv? Ett örtbad för snippan kan fungera både avslappnande och välgörande, stödja underlivets återhämtning efter en förlossning – det sägs också påverka hormonbalansen. Men det finns några saker att se upp med.

 

fyra kvinnor

5 av 10 glömmer att klämma på kroppen

Hälsa

Oktober månad förknippas av många med Cancerfondens Rosa bandet-kampanj. En viktig fråga som Cancerfonden driver är att tänka och agera förebyggande. En Sifo-undersöknings som nyligen gjordes visade att bara hälften av svenskarna klämmer och känner på kroppen regelbundet.

lungor

Kväveoxid hjälper vid covid-19

Fakta

När coronavirus orsakade sars-epidemin 2003 användes kväveoxid som behandling med gott resultat. Nu har forskare vid Uppsala universitet konstaterat att kväveoxid också hjälper på SARS-CoV-2, som orsakar covid-19.

Kvinna sitter vid dator

KBT på nätet lika bra som fysiska möten

Övrigt

Coronapandemin har tvingat oss leva på ett annat sätt än vad vi är vana. Hemmajobb och inställda sammanhang kan fresta på. Allt fler lever med alkoholproblem som kan eskalera vid isolering. Men nu visar ny forskning att KBT på nätet för alkoholberoende är lika effektivt som fysiska möten.

Örter med läkande effekt i kroppen

Hälsa

Läkeörter har använts i alla tider och de finns överallt. I diket, på gräsmattan och ute på ängarna. Mycket av den kunskap som användes förr har fallit i glömska, förutom hos de som verkligen är intresserade. Här kommer några vanliga örter som du kan göra te på.

 

Så här lätt får du en starkare kropp

Hälsa

Efter att vi passerat 45 förändras kroppen och utsätter man inte den för påfrestningar så tappar du lättare muskulatur. Det påverkar oss på så sätt att vi orkar mindre,  får en sämre balans och därmed riskerar att göra illa oss om vi ramlar.  Det viktigt att se till att belasta musklerna. Har du ett stillasittande jobb och inte cyklar eller går till ditt arbete bör du lägga in tre styrkepass i veckan samt se till att röra på dig en halvtimma varje dag.