Runt om i världen pratas det varmt om såväl Scandinavian beauty (S-beauty) som Nordic beauty (N-beauty). Inte minst i USA, där allt fler har blivit nyfikna på de skandinaviska kvinnornas skönhet, med fokus på en ren hud med glow som inte är täckt av flera lager makeup. En naturlig look med utgångspunkt i ”less is more”.
Men fascinationen för skandinavisk och nordisk skönhet har funnits med länge, och fått bränsle av såväl kända skådespelare, artister och modeller som ”vanliga” kvinnor ute på stan i våra nordiska städer. Från tidiga svenska Hollywood-ikoner som Greta Garbo och Ingrid Bergman via 1990-talets supermodeller som danska Helena Christensen och svenska Emma Sjöberg (Viklund idag), till dagens stjärnor som Oscars-belönade Alicia Vikander och artisten Zara Larsson.
Enkel och holistisk syn på hudvård
Medan en annan stor global skönhetstrend, K-beauty, alltså hudvård från Sydkorea, kännetecknas av många olika och omständliga hudvårdssteg så är N-beauty enklare och mer rakt på sak. Nordic beauty handlar om ett ”inifrån och ut”-tänk i några få enkla steg där vägen till ett vackert yttre går lika mycket genom hudvård som genom en hälsosam kost och livsstil, med fokus på balans. I Norden får vi exempelvis lätt i oss mycket antioxidanter och nyttiga fetter via kosten, genom bland annat våra vildväxande bär och feta fiskar som sill.
Kanske har även det frekventa bastandet här i norr ett finger med i spelet? Inte minst i Finland där det nästan finns lika många bastur som invånare, men även här i Sverige där både vanlig bastu och infraröd bastu är väldigt populärt. Bastubad ökar blodcirkulationen, reglerar hudens pH-balans och produktion av sebum (den naturliga olja eller talg som finns i huden) och transporterar bort gifter. Förutom att det även eliminerar stress och får huden att ”stråla från insidan”.
LÄS OCKSÅ: Så mycket (lite!) ska du använda av hudvårdsprodukterna
Naturliga, hållbara ingredienser
Inom den nordiska hudvårdsrutinen läggs fokus på några få men kvalitativa produkter, gärna baserade på naturligt utvunna ingredienser från lokalt producerade, hållbara källor. Andra ledord är ”enkelt”, ”holistiskt” och ”praktiskt”. Viktigt är också att produkterna är rena och säkra att använda, gärna även vetenskapligt uppbackade. Produkterna är ofta inspirerade av vår unika, vackra nordiska natur, från vilken den också hämtar sina ingredienser. Och sannolikt väljer de nordiska märkena ofta att lägga mycket krut på just återfuktning, på grund av det torra och kalla klimat som vi dras med under en stor del av året här i norr.
Den nordiska trenden har blivit stor även på TikTok där videor som taggats med ”Scandinavan beauty” har nått många miljarder visningar. Följare är personer världen över som vill få en hy med ett naturligt glow, utan att behöva överge sina ekovänliga värderingar och hållbara livsstil. Och allt fler varumärken når idag långt utanför de nordiska ländernas gränser, både inom den konventionella hudvårdsmarknaden och den naturliga/ekologiska.
Även om det förstås finns en rad framgångsrika, konventionella märken från Sverige – som omåttligt populära Caia från Sverige, finska veteranen Lumene eller det trendiga svenska lyxmärket Byredo – så vill vi på Kurera lyfta de märken som är ekologiska, naturliga och har en tydlig hållbarhetsprofil. Vissa av dem säljs redan i många andra länder, och om trenden håller i sig får vi nog snart se fler erövra världen!
Källor, bl a: Marie Claire, The List
Naturlig & ekologisk N-beauty från Sverige
- C/O Gerd
- Dr Sannas
- Estelle & Thilde
- Föllinge
- Loelle
- New Nordic
- Maria Åkerberg
- Marja Entrich
- Organics by Sara
- Pura Vida
- Rosenserien
- Sapienic
- Sweden Eco
- Saga of Idun
- True Organic of Sweden
- Under your skin
N-beauty från andra nordiska länder
- NOBE (som är en förkortning av just Nordic Beauty), från Finland.
- Urtekram, Nuori och Kjaer Weis från Danmark.
- Marina Miracle från Norge.