Arla har varit i blåsväder en del på sista tiden. Nu har företaget drabbats av ytterligare ett bakslag: En av deras mest populära produkter Bregott är inte smör – och får därför inte marknadsföras som det, enligt ett beslut från Marknadsdomstolen.
Nej, den gamla trotjänaren Bregott, ett av Sveriges sedan 1980-talet mest populära ”smör” (som dock introducerades redan 1969), är inte smör. Det slår nu Marknadsdomstolen fast. Därmed får Arla heller inte använda smör som en beteckning i sin marknadsföring av produkten. Gör de det hotar böter på en miljon kronor.
► Läs också: Arla förlorar smörtvist – tvingas betala 2 miljoner
Vana i Marknadsdomstolen
Arla stämde i oktober 2015 den konkurrerande livsmedelsjätten Unilever i Marknadsdomstolen, med anledning av hur företaget marknadsförde sitt nya bordsmargarin ”Flora med smör”.
Arla ogillade tillägget ”med smör”, ansåg det vilseledande eftersom produkten endast innehåller en liten mängd smör. De stämde Unilever för otillbörlig marknadsföring, yrkade på vite och ville förbjuda Unilever att fortsättningsvis använda sig av benämningen. Arla förlorade tvisten och dömdes att betala dryga två miljoner kronor till Unilever.
Under samma period förlorade Arla i en yoghurttvist mot företaget Yogiboost. Även den gången handlade tvisten om marknadsföring.
► Läs också – Trendspaning: Att göra eget smör
Tvingas betala dubbla rättegångskostnader
Nu har de alltså förlorat i Marknadsdomstolen igen. För att få kalla en produkt för smör krävs minst 80 procent mjölkfetthalt och Arla påpekar i domen att företaget slutat med att marknadsföra Bregott som smör.
Utöver ett förbud mot att använda beteckningen smör i sin marknadsföring åker Arla också på att betala Unilevers rättegångskostnader på 150 000 kronor, skriver SvD.
► Läs också – Ny studie: Bästa stekfettet – och fettet att undvika
Av Isabelle G Hedander
Källa: SvD Näringsliv
Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!
Fakta
Redan 1969 introducerades Bregott på de svenska matborden. Under 60-talet blev kylskåpet allt vanligare och smöret lades av praktiska skäl in i kylskåpen. Men smöret blev då för hårt att bre på brödet.
Då kom en snilleblixt från en duktig mejerist. Han prövade att kärna grädde tillsammans med sojaolja. Resultatet blev Bregott. Bredbart direkt ur kylen. Bregott normalsaltat som kom först, lanserades under devisen: ”Det enda bredbara som smakar smör.” 1971 var det dags för Bregott extrasaltat. Under sjuttiotalet växte Bregott sakta men säkert och i början av åttiotalet blev Bregott det mest populära alternativet att ha på smörgåsen.