Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Därför ska du äta och dricka havre

Visste du att havre är supernyttigt? Havre innehåller bland annat betaglukan som bidrar till att sänka ditt onda kolesterol.
Det är även blodsockerreglerande, mättande, underlättar återhämtning efter träning – och är dessutom extremt näringsrikt.

Här är 15 anledningar till varför du ska äta och dricka mer havre. 

Många studier har visat hälsofördelarna med fullkorn. Till exempel ökad bentäthet, sänkt blodtryck, fler hälsosamma tarmbakterier och minskad risk för diabetes.

Läs också: Grötätare lever längre 

Näringsrikt och förebyggande
Fullkorn är även en vanlig rekommendation på grund av sitt höga innehåll av näringsämnen som zink, koppar, mangan, järn och tiamin. Dessutom ökar fullkorn nivåerna av antioxidanter vilket motverkar fria radikaler.
Det finns dock särskilt en sorts fiber som även visat sig kunna sänka högt kolesterol. Fibersorten kallas betaglukan och finns bara i havre.
En bioaktiv förening, kallad avenanthramide, också förekommande i just havre tros även kunna motverka att fett bildas i artärerna.
Här är fler hälsofördelar med spannmålet havre.

Läs också: Ny forskning: Nordisk kost och gröt kan motverka hjärt-kärlrisk

 

 

15 hälsofördelar med havre:

 

1. Är blodsockerreglerande
Havrets betaglukaner har ett lågt glykemiskt index och hjälper bland annat till att reglera blodsockernivån.

2. Håller dig mätt längre (vilket i förlängningen ofta gynnar vikten)
Havre är fiberrikt och (all) fiber mättar. Är du mätt håller du dig oftast dessutom från att småäta mellan måltiderna.
Just det höga fiberinnehållet gör dock att ovana havreätare kan få mildare magbesvär i början.

► Läs också: Ät kokosfett och bränn fett

3. Minskar risken för cancer
Havre innehåller hälsosamma fettämnen som förebygger cancer.
Fiberrika livsmedel av fullkorn, inklusive havregryn, har visat sig minska risken olika former av cancer, däribland kolorektal cancer.
En översyn från 2011 i British Medical Journal visade att personer som konsumerade 90 gram mer fullkorn varje dag hade 20 procents lägre risk att utveckla kolorektal cancer.

4. Skyddar mot hjärt- och kärlsjukdomar
Havre innehåller hälsosamma fettämnen som förebygger hjärtkärlsjukdomar. Det innehåller dessutom hjärt- och kärlskyddande växtkemikalier, så kallade lignaner. Lignaner finns också i andra livsmedel som linfrön, broccoli och aprikoser.

► Läs mer: K- och D-vitamin i kombo minskar benskörhet och främjar hjärthälsa

5. Är gynnsamt för blodkärlen
En bioaktiv förening i havre kallad avenanthramide tros även kunna motverka att fett bildas i artärerna. Detta minskar risken även för åderförkalkning

6. Sänker kolesterolet
Mat med högt innehåll av fiber är gynnsamt för kolesterolnivåerna. Havre är inget undantag. De lösliga fibrerna (betaglukan) i havregryn hjälper till att minska kroppens upptag av det onda LDL-kolesterolet, som kan öka risken för hjärtinfarkt och stroke.

 

7. Ofta okej för glutenkänsliga
Havre är något av ett specialfall när det gäller gluten, och många som annars är glutenkänsliga klarar faktiskt av att äta havre.
En stor svensk studie visade till exempel att ingen av de glutenintoleranta deltagarna uppvisade några skador på tarmslemhinnan efter att ha ätit 80 gram havre dagligen under två år. Är du glutenintolerant rekommenderas att du diskuterar saken med din läkare innan du börjar äta havreprodukter.

► Läs också: Nu förbjuds transfetter i USA – anses för dödliga

8. Är effektivare än sportdryck för återhämtning
Såväl sportdrycker som havregryn med någon typ av mjölk (varför inte havremjölk?) hjälper till att fylla på musklernas reserver av musklernas egna bränsle glykogen efter träningen. Havregryn gör det dock ännu snabbare och effektivare. Andra fiberrika frukostprodukter har samma effekt.

9. Gynnar matsmältningen
Havregryn innehåller matsmältningsfrämjande fibrer.

10 . Är mycket näringsrikt
Havre är en superfood och mycket näringsrikt. Havre är bland annat (utöver fiber) rikt på B-vitamin, magnesium, järn, fosfor och zink.
Havre innehåller dessutom alla essentiella/nödvändiga/livsviktiga aminosyror (extra viktigt för vegetarianer).

► Läs också: Så äter du dig friskare med supermat

11. Är en stark antioxidant (som gynnar humöret)
Havre innehåller ämnen som gör livsmedlet till en stark antioxidant. Bland annat ämnena avenanthramider och avenasteroler. Havre innehåller dessutom ganska mycket av aminosyran tryptofan, vilket behövs för hormonet serotonin.

12. Bra mot inflammationer i tarmen
Havre innehåller precis som bland annat råg och malt även den nyttiga fettsyran smörsyra som tillsammans med probiotiska bakterier anses kunna göra mirakel mot inflammationer i tarmen.

 

► Läs också: Läckande tarm – starten för ohälsa

13. Bra som uppladdning innan fysisk aktivitet
Havregrynsgröt är enkelt och nyttigt att ta innan fysisk träning eftersom stärkelsen omvandlas till glukos, vilket lagras i musklerna och ger snabb energi.

14. Är proteinrikt
Havre är dessutom ganska proteinrikt - och havremjölk föreslås ofta som en perfekt sportdryck vid träning.

Läs också: 9 alternativ till komjölksprodukter

15. Är billigt
Havre är inte ett dyrt livsmedel. Du får mycket mat för lite pengar. Och vad som är än viktigare: nyttig mat.

Källor: Iform.se, Aftonbladet, Expressen, American Health Magazine, Hälsosidorna, Kurera.se.

Av Isabelle G Hedander


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Matrester på en köksbänk med en stekpanna och en röd kastrull i bakgrunden

Zero waste – så nollar du ditt matavfall i köket

Eko/miljö

Hela 200 000 ton onödigt matsvinn produceras av de svenska hemmen varje år. Och 224 000 ton hälls ut i avloppet. Vi behöver helt enkelt bli bättre på att återvinna mat och bli mer kreativa i vår matlagning, för att vända trenden, det menar bokaktuella Karin Bohlin - som också bjuder på ett smarrigt "restrecept".

kvinna som håller blommor framför underlivet

Tvättar du underlivet rätt?

Hälsa

Besvär i underlivet är ett problem hos många kvinnor som vi sällan pratar om. Irritation som torrhet, klåda och svamp kan påverka humör som samliv. Hur tvättar du själv ditt underliv? Med vatten, tvål eller en duschgelé? Det ska du inte göra! Rätt intimvård kan återställa balansen i underlivet och du kan bli kvitt dina besvär.  

3 burkar med kosttillskott

Tävla och vinn i Kureras julkalender

Julkalender

Det lackar mot jul – och vad är då bättre än vakna varje morgon till en julkalender? I år har vi på Kurera laddat kalendern med allt från nyttiga vitaminer och välgörande kosttillskott till hudvård och konsultationer av våra experter. Varje morgon mellan 1 december och ända fram till julafton öppnar vi en ny lucka och ger dig en ny chans att vinna! Luckan öppnas klockan 05.30 och stängs vid midnatt.

porträttbild kvinna

Hög dos C-vitamin håller Camilla frisk

Hälsa

Camilla Eide jobbar som butiksbiträde och har en son som precis börjat förskoleklass. Hon exponeras med andra ord mycket för virus och bakterier. För att slippa förkylningar är Camilla noga med vad hon äter. För ett år sedan började hon ta en C-vitamin som stannar i kroppen under ett dygn, för att hålla sig frisk. 

 

kvinna som håller sig för magen

Låt bitterörter lugna orolig mage

Hälsa

Har det blivit för mycket av det goda? Tillfälliga besvär med magen drabbar alla någon gång. Lugn, det finns enkel och naturlig hjälp. Och snabb! Bitterörter är första hjälpen för matsmältningssystem som hamnat i obalans.

Rödvit katt tittar på chokladmuffins i granris

Så märker du om din katt fått chokladförgiftning

Husdjur

Temadagen Kattens dag infaller samma dag som första advent varje år, alltså söndag 29 november! En dag att både fira och uppmärksamma de älskade fyrbenta vännerna och adventsmysa. Men tänk på att hålla praliner eller rawfoodbollar med kakao borta från din katt – den kan nämligen drabbas av chokladförgiftning om den äter kakao.

 

nypon buskar

Nypon dämpar värken i lederna

Hälsa

Artros är vår vanligaste kroniska sjukdom, och inflammation i lederna kan ge smärtor som begränsar vardagen. Men det finns flera naturliga ämnen som kan få värken att avta, som nypon och vitamin C – och kondroitin från nötkreatur. Kurera har talat med smärtläkaren Bo Dettner om naturlig smärtlindring för ledbesvären.

ben

Hjälp mot kryp i benen

Hälsa

Det pirrar, kryper och smärtar i benen – och sömnen blir lidande. Restless legs är en pina för den som drabbas. Ny spännande forskning visar att spårämnet selen kan hjälpa vid lätta till medelsvåra symtom. Kurera har pratat med Jan Ulfberg, docenten och specialistläkaren som forskat på restless legs i 30 år och sett patienter bli hjälpta.

två kvinnor kör plankan

Vad är bäst? Kondition- eller styrketräning

Hälsa

Vi som gillar att träna pratar gärna länge och ofta om vad som är bästa sättet att träna. Är det styrketräning eller kanske konditionsträning? Färsk forskning visade att båda sätten är bra, men på olika sätt. Vill du slippa typ 2 diabetes ska du förbättra konditionen, men för viktnedgång och andra sjukdomar är valet inte lika uppenbart.

kvinna

Örten motade hormonell oro

Hälsa

För tre år sedan fick Gloria Tonnvik svår ångest. Humöret gick upp och ner och sömnlösheten tärde. Läkare gav diagnosen PMDS, en svårare form av PMS och hon fick antidepressiv medicin – men det ville inte Gloria ta. Lösningen kom i form av en ayurvedisk ört – ashwagandha.

 

kvinna tittar ut genom fönster

Naturlig hjälp mot depression

Hälsa

Håller oron på att ta över din vardag? Många lever med malande tankar – och även om det är helt naturligt så är det viktigt att vara vaksam på hur det påverkar livet och kroppen. Ett växtbaserat läkemedel med johannesört kan dämpa oro och ångest, utan biverkningar eller risk för beroende.

kvinna med hund

Så slapp Emelie knäsmärtan

Hälsa

En svår skidolycka trasade sönder knäet för Emelie von der Burg. Två operationer och en lyckosam rehabilitering gjorde henne bra igen. Men tio år senare började knät smärta – plötsligt och helt utan anledning. Då tog veterinären Emelie till samma metod som hon rekommenderar till djuren: ett tillskott med grönläppad mussla. Och nu är hon smärtfri igen.

 

Skål med kokosyoghurt toppad med bär och granola

Hemmagjord kokosyoghurt med probiotika

Recept

Njut av en egen yoghurt till frukost eller mellis, gjord på kokosmjölk och boostad med välgörande probiotika, men fri från tillsatser. Inspireras av detta recept från Kureras bloggare Sophie Bohnstedt. Allra godast blir den toppad med immunstärkande bär och knaprig granola.

händer som håller i havtronsbär

Det röda guldet som smörjer slemhinnorna

Hälsa

Fettsyran omega-7 återfuktar slemhinnor i hela kroppen. Ögon, mun och underliv, men också tarmen har slemhinnor som mår bättre av fettsyran. Dessutom gör den gott för huden. Sår läker snabbare och rynkor minskar på djupet. Havtornsbären från Tibet lär vara de mest antioxidantrika i hela världen. Redan efter en månad kommer effekten.

 

Närbild på bokomslaget "Magnus Carlsons hållbarhetsresa"

Magnus Carlson: Så gör du en klimatplan!

Eko/miljö

Många av oss vill göra något, eller mycket, för att rädda planeten. Men det är desto svårare att veta hur man ska bära sig åt. Någon som har lagt om sin livsstil och vet att det går är miljöengagerade sångaren Magnus Carlson från Weeping willows, som i sin nya bok presenterar hur du gör en klimatplan!

målad bild av hjärna där fjärilar flyger ut

Ny metod som ska bromsa Alzheimers sjukdom

Forskning

En ny behandlingsmetod att förhindra uppkomsten hos av Alzheimers sjukdom har utförts på möss – och resultaten är lovande. Forskare vid Uppsala universitet har lyckats öka nedbrytningen av de byggstenar som förhindrar ett protein att bilda klumpar och som gör att minnet försämras.

ansikten på 7 personer

5000 personer ska testa D-vitamin mot covid-19

Forskning

En stor klinisk studie ska undersöka om D-vitamin skyddar mot covid-19. Studien som getts namnet Coronavit kommer att pågå under sex månader och involvera hela 5 000 personer. Studien görs i Storbritannien där befolkningen generellt sett har låg D-vitaminstatus.

två personer springer

Så kan träning motverka cancer

Forskning

Den som drabbats av cancer rekommenderas att motionera eftersom prognosen då blir bättre. Det är inte helt klarlagt varför det förhåller sig på det viset, men nu har forskare vid Karolinska Institutet hittat en trolig förklaring. Fysisk aktivitet verkar kunna påverka de cytotoxiska T-cellerna så att de stärker deras förmåga att ge sig på cancercellerna.