Därför ska du äta och dricka havre

Visste du att havre är supernyttigt? Havre innehåller bland annat betaglukan som bidrar till att sänka ditt onda kolesterol.
Det är även blodsockerreglerande, mättande, underlättar återhämtning efter träning – och är dessutom extremt näringsrikt.

Här är 15 anledningar till varför du ska äta och dricka mer havre. 

Många studier har visat hälsofördelarna med fullkorn. Till exempel ökad bentäthet, sänkt blodtryck, fler hälsosamma tarmbakterier och minskad risk för diabetes.

Läs också: Grötätare lever längre 

Näringsrikt och förebyggande
Fullkorn är även en vanlig rekommendation på grund av sitt höga innehåll av näringsämnen som zink, koppar, mangan, järn och tiamin. Dessutom ökar fullkorn nivåerna av antioxidanter vilket motverkar fria radikaler.
Det finns dock särskilt en sorts fiber som även visat sig kunna sänka högt kolesterol. Fibersorten kallas betaglukan och finns bara i havre.
En bioaktiv förening, kallad avenanthramide, också förekommande i just havre tros även kunna motverka att fett bildas i artärerna.
Här är fler hälsofördelar med spannmålet havre.

Läs också: Ny forskning: Nordisk kost och gröt kan motverka hjärt-kärlrisk

 

 

15 hälsofördelar med havre:

 

1. Är blodsockerreglerande
Havrets betaglukaner har ett lågt glykemiskt index och hjälper bland annat till att reglera blodsockernivån.

2. Håller dig mätt längre (vilket i förlängningen ofta gynnar vikten)
Havre är fiberrikt och (all) fiber mättar. Är du mätt håller du dig oftast dessutom från att småäta mellan måltiderna.
Just det höga fiberinnehållet gör dock att ovana havreätare kan få mildare magbesvär i början.

► Läs också: Ät kokosfett och bränn fett

3. Minskar risken för cancer
Havre innehåller hälsosamma fettämnen som förebygger cancer.
Fiberrika livsmedel av fullkorn, inklusive havregryn, har visat sig minska risken olika former av cancer, däribland kolorektal cancer.
En översyn från 2011 i British Medical Journal visade att personer som konsumerade 90 gram mer fullkorn varje dag hade 20 procents lägre risk att utveckla kolorektal cancer.

4. Skyddar mot hjärt- och kärlsjukdomar
Havre innehåller hälsosamma fettämnen som förebygger hjärtkärlsjukdomar. Det innehåller dessutom hjärt- och kärlskyddande växtkemikalier, så kallade lignaner. Lignaner finns också i andra livsmedel som linfrön, broccoli och aprikoser.

► Läs mer: K- och D-vitamin i kombo minskar benskörhet och främjar hjärthälsa

5. Är gynnsamt för blodkärlen
En bioaktiv förening i havre kallad avenanthramide tros även kunna motverka att fett bildas i artärerna. Detta minskar risken även för åderförkalkning

6. Sänker kolesterolet
Mat med högt innehåll av fiber är gynnsamt för kolesterolnivåerna. Havre är inget undantag. De lösliga fibrerna (betaglukan) i havregryn hjälper till att minska kroppens upptag av det onda LDL-kolesterolet, som kan öka risken för hjärtinfarkt och stroke.

 

7. Ofta okej för glutenkänsliga
Havre är något av ett specialfall när det gäller gluten, och många som annars är glutenkänsliga klarar faktiskt av att äta havre.
En stor svensk studie visade till exempel att ingen av de glutenintoleranta deltagarna uppvisade några skador på tarmslemhinnan efter att ha ätit 80 gram havre dagligen under två år. Är du glutenintolerant rekommenderas att du diskuterar saken med din läkare innan du börjar äta havreprodukter.

► Läs också: Nu förbjuds transfetter i USA – anses för dödliga

8. Är effektivare än sportdryck för återhämtning
Såväl sportdrycker som havregryn med någon typ av mjölk (varför inte havremjölk?) hjälper till att fylla på musklernas reserver av musklernas egna bränsle glykogen efter träningen. Havregryn gör det dock ännu snabbare och effektivare. Andra fiberrika frukostprodukter har samma effekt.

9. Gynnar matsmältningen
Havregryn innehåller matsmältningsfrämjande fibrer.

10 . Är mycket näringsrikt
Havre är en superfood och mycket näringsrikt. Havre är bland annat (utöver fiber) rikt på B-vitamin, magnesium, järn, fosfor och zink.
Havre innehåller dessutom alla essentiella/nödvändiga/livsviktiga aminosyror (extra viktigt för vegetarianer).

► Läs också: Så äter du dig friskare med supermat

11. Är en stark antioxidant (som gynnar humöret)
Havre innehåller ämnen som gör livsmedlet till en stark antioxidant. Bland annat ämnena avenanthramider och avenasteroler. Havre innehåller dessutom ganska mycket av aminosyran tryptofan, vilket behövs för hormonet serotonin.

12. Bra mot inflammationer i tarmen
Havre innehåller precis som bland annat råg och malt även den nyttiga fettsyran smörsyra som tillsammans med probiotiska bakterier anses kunna göra mirakel mot inflammationer i tarmen.

 

► Läs också: Läckande tarm – starten för ohälsa

13. Bra som uppladdning innan fysisk aktivitet
Havregrynsgröt är enkelt och nyttigt att ta innan fysisk träning eftersom stärkelsen omvandlas till glukos, vilket lagras i musklerna och ger snabb energi.

14. Är proteinrikt
Havre är dessutom ganska proteinrikt - och havremjölk föreslås ofta som en perfekt sportdryck vid träning.

Läs också: 9 alternativ till komjölksprodukter

15. Är billigt
Havre är inte ett dyrt livsmedel. Du får mycket mat för lite pengar. Och vad som är än viktigare: nyttig mat.

Källor: Iform.se, Aftonbladet, Expressen, American Health Magazine, Hälsosidorna, Kurera.se.

Av Isabelle G Hedander


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Mysig uteplats

Så pimpar du uteplatsen

Trädgård

Med mer tid hemma i sommar så är det hög tid att lägga lite extra krut på uteplatsen. Här tipsar trädgårdsmästaren Angelica Lindberg hur du dammar av terassen och förvandlar den till en prunkande sällskapsyta där du vill hänga med nära och kära.

Grodda – både klimatsmart och nyttigt!

Eko/miljö

Linser, bönor och frön är näringsrik, billig och inte minst klimatsmart mat. Men visste du att de faktiskt blir ännu nyttigare om du groddar dem? Groddning gör nämligen att våra tarmar lättare tar upp näringen ur baljväxter. Här bjuder vi på en liten groddskola!

Så stoppade Norge utbrott av covid-19 på äldreboende

Äldre

Sverige har just nu flest antal döda i covid-19 räknat per invånare. Majoriteten är äldre äldre, det vill säga personer över 80 år. Ungefär en av tio patienter vid Stockholms äldreboende som fått covid-19 har fått sjukhusvård. Av äldre som vistats på sjukhus har sju av tio tillfrisknat, men av de som fick stanna kvar på boendet dog majoriteten. I Norge tog man en annan väg än Sverige för att stoppa utbrott vid äldreboende.

 

Vinn-Lisen-Sundgren_vilda_vaxter

Tävla och vinn boken “Äta vilda växter”

Tävling

Sugen på att lära dig mer om naturens skafferi, men känner dig osäker på vad som är ätligt eller inte? Var med och tävla och vinn boken "Äta vilda växter" av örtspecialisten och naturfilosofen Lisen Sundgren. Här bjuder hon på massor av kunskap kring ätbara (och giftiga) råvaror i naturen.

vilda-vaxter-skola-harsyra

Vilda växter-skola: harsyra

Eko/miljö

Precis utanför dörren erbjuder naturen mängder av mat sprängfylld med vitaminer – helt gratis. Det gäller bara att veta vad man ska plocka och hur det ska tillagas. Kurera har tagit hjälp av örtspecialisten Lisen Sundgren som i några artiklar guidar dig genom skogens skafferi. Här tipsar hon om tre olika sätt att tillaga c-vitaminbomben harsyra.

vilda-vaxter-skola-myskmadra

Vilda växter-skola: myskmadra

Eko/miljö

Precis utanför dörren erbjuder naturen mängder av mat sprängfylld med vitaminer – helt gratis. Det gäller bara att veta vad man ska plocka och hur det ska tillagas. Kurera har tagit hjälp av örtspecialisten Lisen Sundgren som i några artiklar kommer att guida dig genom skogens skafferi. Först ut: doldisen myskmadran - en säreget doftande ört som signalerar att våren har kommit.

 

7 tips till dig som vill skaffa valp i coronatider

Husdjur

Våren 2020 slår rekord i efterfrågan på valpar i Sverige. I coronakrisen har många plötsligt tid att ta hand om en ny fyrbent familjemedlem och vi upplever en "valpboom". Vad ska man tänka på som ny hundägare – hur långa köer är det för att få en valp – och vilka risker finns det med att skaffa hund just nu?

Melonrulltårta till mor

Recept

Fira alla fantastiska mammor med en oemotståndligt mumsig melonrulltårta på Mors dag! Detta recept är läskande gott och dessutom både veganskt, glutenfritt och sockerfritt.

Ashwagandha – hjälp till återhämtning och fokus

Hälsa

Utan stressrespons skulle vi inte klara av att ta oss igenom dagen. Stressresponsen hjälper oss att hantera utmaningar och förändringar – både fysiska och psykiska. Men det är lätt att stresspåslaget fortsätter när vi kommer hem från jobbet. Örten ashwagandha kan dämpa stressen, det visar flera studier.  

 

Hjälp vid IBS och problemmage

Hälsa

Nästan var femte svensk lider av IBS – Irritable Bowel Syndrome. Det är en funktionell störning i tarmen som ger upphov till olika problem. Magsmärtor, förstoppning, svullnad och diarré är vanliga symtom. Att anpassa kosten efter magen är a och o. Och för att hjälpa till ännu mer kan probiotika ge en ännu bättre fungerade mage- och tarm.

Gör din egen kombucha

Drycker och smoothies

I Asien har kombucha sannolikt druckits i mer än tusen år, men i Sverige fick kombucha sitt stora genomslag för drygt tio år sedan.  Kombucha framställs genom fermentering av te, socker och en bakteriekultur. Det är enkelt och kul att göra själv. Skaffa en scoby och gör din egen kombucha.

 

Kvinna och över 50? Så bör du träna och äta för att långsiktigt må bra

Fakta

Det händer något när kvinnor passerar 50. Det handlar inte bara om att kroppen förändras av klimakteriet, kvinnor tappar även i muskelmassa, och mellan 50 och 65 är det extra viktigt hur livsstilen ser ut. En avhandling gjord av forskaren Peter Edholm visar att det är viktigt att träna styrketräning i kombination med en hälsosam kost rik på omega-3 fettsyror för att bibehålla god hälsa längre fram i livet.

kvinna med sömnproblem

Håll dig frisk med mer sömn

Hälsa

Vrider och vänder du dig i sängen? Svårt att komma till ro? Du är inte ensam, var tredje svensk har sömnproblem visar en ny undersökning. Men du har mycket att vinna på att ta tag i sömnproblemen – vi visar hur.

D-vitaminbrist kan ge svårare symtom för de som drabbas av covid-19

Hälsa

En metaanalys av placebokontrollerade studier visar att vitamin D skyddar mot luftvägsinfektioner. Därför bör man sträva efter att höja D-vitaminstatusen hos de som befinner sig i en riskgrupp för att få covid-19. Framför allt om de inte får i sig tillräckligt med D-vitamin via kosten eller genom solljuset. Det skriver läkarna Mats B Humle, Henrik Pelling och Susanne Bejerot i ett debattinlägg i Läkartidningen.

 

”Hudvård börjar på tallriken”

Hud

Hudvård börjar på tallriken. Det menar Maria Ahlgren, skönhetsjournalist och författare till Beautyfood-böckerna, som påstår att många av de funktioner som eftersöks i hudvård finns i helt vanlig mat.

Därför får vissa mer hål i tänderna

Hälsa

En ny avhandling vid Umeå universitet presenterade anledningen till att vissa av oss får mer hål i tänderna. En viss genvariant gör att du inte lika lätt känner smaken av socker – och vill äta mer – i kombination med en rad av olika bakterier som ger karies.