Därför ska du äta och dricka havre

Visste du att havre är supernyttigt? Havre innehåller bland annat betaglukan som bidrar till att sänka ditt onda kolesterol.
Det är även blodsockerreglerande, mättande, underlättar återhämtning efter träning – och är dessutom extremt näringsrikt.

Här är 15 anledningar till varför du ska äta och dricka mer havre. 

Många studier har visat hälsofördelarna med fullkorn. Till exempel ökad bentäthet, sänkt blodtryck, fler hälsosamma tarmbakterier och minskad risk för diabetes.

Läs också: Grötätare lever längre 

 

Näringsrikt och förebyggande
Fullkorn är även en vanlig rekommendation på grund av sitt höga innehåll av näringsämnen som zink, koppar, mangan, järn och tiamin. Dessutom ökar fullkorn nivåerna av antioxidanter vilket motverkar fria radikaler.
Det finns dock särskilt en sorts fiber som även visat sig kunna sänka högt kolesterol. Fibersorten kallas betaglukan och finns bara i havre.
En bioaktiv förening, kallad avenanthramide, också förekommande i just havre tros även kunna motverka att fett bildas i artärerna.
Här är fler hälsofördelar med spannmålet havre.

Läs också: Ny forskning: Nordisk kost och gröt kan motverka hjärt-kärlrisk

 

15 hälsofördelar med havre:

 

1. Är blodsockerreglerande
Havrets betaglukaner har ett lågt glykemiskt index och hjälper bland annat till att reglera blodsockernivån.

2. Håller dig mätt längre (vilket i förlängningen ofta gynnar vikten)
Havre är fiberrikt och (all) fiber mättar. Är du mätt håller du dig oftast dessutom från att småäta mellan måltiderna.
Just det höga fiberinnehållet gör dock att ovana havreätare kan få mildare magbesvär i början.

► Läs också: Ät kokosfett och bränn fett

3. Minskar risken för cancer
Havre innehåller hälsosamma fettämnen som förebygger cancer.
Fiberrika livsmedel av fullkorn, inklusive havregryn, har visat sig minska risken olika former av cancer, däribland kolorektal cancer.
En översyn från 2011 i British Medical Journal visade att personer som konsumerade 90 gram mer fullkorn varje dag hade 20 procents lägre risk att utveckla kolorektal cancer.

4. Skyddar mot hjärt- och kärlsjukdomar
Havre innehåller hälsosamma fettämnen som förebygger hjärtkärlsjukdomar. Det innehåller dessutom hjärt- och kärlskyddande växtkemikalier, så kallade lignaner. Lignaner finns också i andra livsmedel som linfrön, broccoli och aprikoser.

► Läs mer: K- och D-vitamin i kombo minskar benskörhet och främjar hjärthälsa

5. Är gynnsamt för blodkärlen
En bioaktiv förening i havre kallad avenanthramide tros även kunna motverka att fett bildas i artärerna. Detta minskar risken även för åderförkalkning

6. Sänker kolesterolet
Mat med högt innehåll av fiber är gynnsamt för kolesterolnivåerna. Havre är inget undantag. De lösliga fibrerna (betaglukan) i havregryn hjälper till att minska kroppens upptag av det onda LDL-kolesterolet, som kan öka risken för hjärtinfarkt och stroke.

7. Ofta okej för glutenkänsliga
Havre är något av ett specialfall när det gäller gluten, och många som annars är glutenkänsliga klarar faktiskt av att äta havre.
En stor svensk studie visade till exempel att ingen av de glutenintoleranta deltagarna uppvisade några skador på tarmslemhinnan efter att ha ätit 80 gram havre dagligen under två år. Är du glutenintolerant rekommenderas att du diskuterar saken med din läkare innan du börjar äta havreprodukter.

► Läs också: Nu förbjuds transfetter i USA – anses för dödliga

8. Är effektivare än sportdryck för återhämtning
Såväl sportdrycker som havregryn med någon typ av mjölk (varför inte havremjölk?) hjälper till att fylla på musklernas reserver av musklernas egna bränsle glykogen efter träningen. Havregryn gör det dock ännu snabbare och effektivare. Andra fiberrika frukostprodukter har samma effekt.

9. Gynnar matsmältningen
Havregryn innehåller matsmältningsfrämjande fibrer.

10 . Är mycket näringsrikt
Havre är en superfood och mycket näringsrikt. Havre är bland annat (utöver fiber) rikt på B-vitamin, magnesium, järn, fosfor och zink.
Havre innehåller dessutom alla essentiella/nödvändiga/livsviktiga aminosyror (extra viktigt för vegetarianer).

► Läs också: Så äter du dig friskare med supermat

11. Är en stark antioxidant (som gynnar humöret)
Havre innehåller ämnen som gör livsmedlet till en stark antioxidant. Bland annat ämnena avenanthramider och avenasteroler. Havre innehåller dessutom ganska mycket av aminosyran tryptofan, vilket behövs för hormonet serotonin.

12. Bra mot inflammationer i tarmen
Havre innehåller precis som bland annat råg och malt även den nyttiga fettsyran smörsyra som tillsammans med probiotiska bakterier anses kunna göra mirakel mot inflammationer i tarmen.

► Läs också: Läckande tarm – starten för ohälsa

13. Bra som uppladdning innan fysisk aktivitet
Havregrynsgröt är enkelt och nyttigt att ta innan fysisk träning eftersom stärkelsen omvandlas till glukos, vilket lagras i musklerna och ger snabb energi.

14. Är proteinrikt
Havre är dessutom ganska proteinrikt – och havremjölk föreslås ofta som en perfekt sportdryck vid träning.

Läs också: 9 alternativ till komjölksprodukter

15. Är billigt
Havre är inte ett dyrt livsmedel. Du får mycket mat för lite pengar. Och vad som är än viktigare: nyttig mat.

Källor: Iform.se, Aftonbladet, Expressen, American Health Magazine, Hälsosidorna, Kurera.se.

Av Isabelle G Hedander


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

mat slängs

Nationellt program för minskat matsvinn

Politik

Matsvinn är ett stort problem, det påverkar både miljön och innebär stora ekonomiska förluster för både individ och samhälle. Nu har Livsmedelsverket på regeringens uppdrag tagit fram handlingsplanen "Fler gör mer" för minskat matsvinn i landet.

Så fick Kjell normalt blodtryck utan mediciner

Hälsa

Kjell Anthelenius körde på i ett högt tempo – och både blodtryck och kolesterolvärdet sköt i höjden. Han bestämde sig för att sätta sin hälsa först och lägga om sin livsstil. Nu är hans värden normala igen, tack vare regelbunden träning, meditation, mer vegetarisk mat och ett tillskott med lagrad vitlök.

kvinna oroar sig mind 2018

Mind 2018: Orons viktiga funktion

Mental hälsa

Oro hjälper oss att förbereda oss för svårigheter och att kunna fatta bra och genomtänkta beslut. Att inte oroa sig kan göra att man är oförberedd på att handskas med problem menar stresscoachen Karin Isberg som dock skiljer på konstruktiv oro och oro som livsinställning.



yoga i tantolunden yogaläraren anna gordh humlesjö

Anna ordnar yoga i parken för en god sak

Trendspaning

Att yoga utomhus sommartid är en växaande rörelse, i parker landet runt samlas människor för att yoga under bar himmel. Ofta är det gratis och ibland kan man ges möjlighet att bidra med en slant till en viktig sak, som i Tantolunden i Stockholm där det anordnas yoga med humanitärt fokus för femte året i rad.

bonsallad

Krispig grön bönsallad

Recept

Det bästa med skördetider är att det är så enkelt och går så snabbt att laga mat och få till goda och näringsrika måltider. Gå på marknader och botanisera bland nyskördade grönsaker. Detta recept från Nilla's Kitchen innehåller förvällda bondbönor, brytbönor och sockerärtor.

övrrviktig kvinna tränar på gym

Försämrad fettnedbrytning kan ligga bakom fetma

Vikt

Vad som gör att vissa kan hålla sig smala till synes utan ansträngning medan andra går upp i vikt bara de tittar på en bakelse, det är en fråga som gäckat mänskligheten länge. Svenska forskare har nu kommit med en möjlig förklaring och det är att övervikten i vissa fall kan förklaras med en sämre förmåga att omsätta fett.

hund i gräns och simmar

Tio bästa tipsen för en hundvänlig semester

Övrigt

78 procent av alla hundägarna tar med sig hunden på semestern något både hund och människa kan ha glädje av. Miljöombyte, tid med familjen och roliga lekar står högt på önskelistan för den fyrbenta vännen. Här följer några tips på hur du gör din semester mer hundvänlig.

skylt varnar för fästingar

“Fästingburna sjukdomen borrelia är en dold epidemi”

Krönikan

Varje sommar får tusentals svenskar fästingbett och blir infekterade av de sjukdomar dessa  kryp sprider.  När hon själv drabbades svårt blev Cornelia Södergren tvungen att ta reda på så mycket hon kunde om fästingburna sjukdomar, deras förlopp och hur hon skulle skydda sig i fortsättningen. Ett arbete som resulterade i boken ”Borreliafenomenet – Den dolda epidemin”, som kommer ut senare i sommar.

Friskare hår – en kick för självkänslan

Hud

Håret är ett viktigt och känsligt kapitel för många. Teresa hade tjockt, välmående hårsvall – ett hår att vara stolt över. När hon plötsligt började tappa stora tussar hår i höstas blev hon riktigt orolig. Hade hon drabbats av någon allvarlig sjukdom?

bulgursalad

Saftig bulgursallad med mandel

Recept

Saftig, sammetslen bulgur i sällskap av grönsaker. Servera som huvuddelen av en måltid och komplettera med valfritt protein eller mer grönsaker. Resterna passar förträffligt i matlådan.

rosor

”De är blommornas Rolls royce”

Hud

Rosor har en air av romantik kring sig, de uppskattas både för sin skönhet och sin ljuvliga doft men vad kanske inte alla känner till är att de även har medicinska egenskaper – särskilt gynnsamma är de för huden.

Berika tarmfloran – 8 anledningar att välja mjölksyrat

Mage

Det bor två kilo bakterier, svampar och mikroorganismer i din tarm. Du har allt att vinna på att vårda dem, för de styr allt från humör till vikt och immunförsvar. Mjölksyrabakterier är en förutsättning för en näringsrik tarmflora – och kan dessutom göra underverk för huden. Här är åtta smarta tips om hur vassle kan hjälpa din hälsa.