K- och D-vitamin i kombo minskar benskörhet och främjar hjärthälsan

Forskning

Det har förekommit en del anmärkningsvärd forskning om de skyddande effekterna av vitamin K2 mot benskörhet. Till exempel:

1. Ett antal japanska studier har visat att vitamin K2 reverserar långvarig nedbrytning av skelettet och i vissa fall även ökar benmassan hos personer med osteoporos (benskörhet).

2. Det sammanslagna resultatet efter sju japanska studier visar att tillskott av vitamin K2 ger en minskning med 60 procent i kotfrakturer och en 80 procentig minskning av höft och andra icke-vertebrala frakturer.

3. Forskare i Nederländerna visade att vitamin K2 är tre gånger mer effektivt än vitamin K1 höja osteokalcin, vilken styr "byggandet" av benmassa.

4. Ett annat område där vitamin D och vitamin K samverkar är vid inflammation, vilket är inblandat både vid hjärt-kärlsjukdomar och benskörhet. Både vitamin D och K har befunnits nedreglera proinflammatoriska cytokiner och biomarkörer i kliniska situationer, visar tre studier publicerade i Immunological Reviews, Nutrition Reviews respektive The American Journal of Clinical Nutrition.

5. Vitaminer K och D överlappar också metaboliskt på cellnivå. Den cykliska oxidation och reduktion av vitamin K är en källa till elektronöverföring för antioxidant makt för att skydda levande celler mot oxidativ attack. Likaså D3 / kolekalciferol har potent kapacitet som antioxidant.

En kombination av vitaminerna K2 och D3 kan minska risken för benskörhet med 25 procent. Dessutom minskar den inflammationsprocesser, sänker blodtryck och motverkar åderförkalkning, visar flera studier. 

Att vitamin D tillsammans med kalcium är en kraftfull duo för benhälsa och förebyggande av osteoporos är redan välkänt. En av de obestridliga fördelarna med D-vitamin är också att det hjälper till att absorbera kalcium – ett faktum som även det varit känt under många decennier.

Läs också: Vitamin K2 motverkar problem med benskörhet

 

D-vitamin samverkar med vitamin K
Nu finns det också belägg för att vitamin K, och i synnerhet vitamin K2, är en annan – kanske lika viktig – komponent när det gäller skelett- och benhälsa och att förhindra frakturer som äldre.

Benförlust vanligt efter klimakteriet
En studie som publicerats i Osteoporosis International har dragit slutsatsen att tillskott med vitamin K1 eller ännu hellre, K2, vitamin D3 samt kalcium sannolikt kan minska risken för frakturer och även öka livslängden för kvinnor (i alla fall i studiens testgrupp, där alla kvinnor hade genomgått klimakteriet).
Benförlust inträffar som mest intensivt under de första tio åren efter klimakteriet, vilket även är den period då man är mest benägen att utveckla benskörhet.

Läs också: Allt fler blir bensköra – av ökande mängder kadmium i maten

Därför är fördelarna med kalcium och vitamin D beroende av vitamin K:

  • Kalcium 
    Det finns nya bevis för att det är vitamin K (särskilt K2) som styr kalcium till skelettet och samtidigt förhindrar kalciumet från att samlas där du inte vill ha det – som till exempel i organ och artärer. En stor del av arteriell plack består av just kalkavlagringar (ateroskleros) – därav uttrycket “åderförkalkning”.
  • Vitamin K2
    Vitaminet aktiverar ett proteinhormon som kallas osteokalcin, som produceras av osteoblaster, vilket behövs för att binda kalcium i benstommen. Osteokalcin tycks också bidra till att förhindra att kalcium sätter sig i dina artärer. För samtidigt som kalcium är bra för dina ben är det inte så bra för dina artärer, vilket kan bli förkalkade. K-vitamin hjälper till att skydda dina blodkärl från att förkalkas av höga kalciumnivåer.
  • Vitamin D3
    D-vitamin hjälper kroppen att absorbera kalcium, medan vitamin K riktar kalciumet till där i skelettet det behövs.

 

Teorin: Tillskott och rätt kost sannolikt överlägset läkemedel
Många är under det felaktiga intrycket att ett receptbelagt läkemedel i kombination med kalciumtillskott är svaret på starka, friska ben. Men nej, nej. Regelbunden konsumtion av en hälsosam kost tillsammans med säker solexponering och extra tillskott kommer sannolikt att vara vida överlägsen, menar forskningen.

► Läs också: Frukt och grönt minskar risk för frakturer

Forskning: Vitamin K + D = ökad bentäthet 
Japanerna har länge forskat på K-vitaminets potential att kunna förbättra benkvalitet och minska risk för benskörhet och frakturer. På Osaka Medical College har man nu upptäckt att K-vitamin i samverkan med D-vitamin ger ökad bentäthet hos människor betydligt bättre än enbart vitamin K.

► Läs också: B12-vitamin viktigt för att minska frakturer

Minskar risken med en fjärdedel
Forskarna har – för att studera kostnadseffektiviteten av olika åtgärder för att förebygga frakturer hos kvinnor i åldern 50 plus, vilka genomgått klimakteriet – bland annat forskat på teorin att vitamin K har en roll i primär prevention av frakturer.
De fick veta att kombinationen vitamin K1, vitamin D3 och kalcium kunde minska sannolikheten att drabbas av fraktur med hela 20 procent. Tog man däremot kombinationen vitamin K2 och vitamin D3 minskade risken med 25 procent.

Läs också: Allt fler väljer hälsokost framför läkemedel

Mest effektiva formen K-vitamin
Det finns flera olika former av vitamin K2: MK4, MK7, Mk8 och MK9.
Den form av vitamin K som har störst betydelse för hälsan är MK7, som är en nyare och längre verkande form. MK7 extraheras från en japansk fermenterad sojaprodukt som kallas natto. Du kan få höga halter av MK7 av att konsumera natto men många har svårt för dess lukt och konsistens och föredrar att ta MK7 i form av tillskott.

Läs också: Motverka åldrande inifrån med bortglömda vitaminet K2

Många fördelar även för hjärthälsan
En av de fördelarna med att optimera dina nivåer av vitamin D3 är att du kommer att uppleva en mängd positiva “biverkningar” – även utöver din benhälsa.
I forskning som presenterades vid konferensen European Society of Hypertension i London, där forskare studerat effekterna av tillskott med vitamin D3 på hjärthälsa rapporterades att man upptäckt att patienter med högt blodtryck kan uppleva betydande förbättringar i sitt tillstånd genom att ta vitamin D3.
Både vitamin D3 och vitamin K2 är viktiga för din hjärthälsa, eftersom de arbetar tillsammans för att öka Matrix GLA protein (eller MGP), det protein som ansvarar för att skydda dina blodkärl från förkalkning.

Läs också: D-vitaminbrist som ung kopplas till åderförkalkning som äldre

Av Isabelle G Hedander

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!

Forskning

Det har förekommit en del anmärkningsvärd forskning om de skyddande effekterna av vitamin K2 mot benskörhet. Till exempel:

1. Ett antal japanska studier har visat att vitamin K2 reverserar långvarig nedbrytning av skelettet och i vissa fall även ökar benmassan hos personer med osteoporos (benskörhet).

2. Det sammanslagna resultatet efter sju japanska studier visar att tillskott av vitamin K2 ger en minskning med 60 procent i kotfrakturer och en 80 procentig minskning av höft och andra icke-vertebrala frakturer.

3. Forskare i Nederländerna visade att vitamin K2 är tre gånger mer effektivt än vitamin K1 höja osteokalcin, vilken styr "byggandet" av benmassa.

4. Ett annat område där vitamin D och vitamin K samverkar är vid inflammation, vilket är inblandat både vid hjärt-kärlsjukdomar och benskörhet. Både vitamin D och K har befunnits nedreglera proinflammatoriska cytokiner och biomarkörer i kliniska situationer, visar tre studier publicerade i Immunological Reviews, Nutrition Reviews respektive The American Journal of Clinical Nutrition.

5. Vitaminer K och D överlappar också metaboliskt på cellnivå. Den cykliska oxidation och reduktion av vitamin K är en källa till elektronöverföring för antioxidant makt för att skydda levande celler mot oxidativ attack. Likaså D3 / kolekalciferol har potent kapacitet som antioxidant.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

På cykel från Ljusne till Nya Zeeland

Äventyr

I två år cyklade hon. Ann Johansson började i Ljusne utanför Söderhamn och slutade inte trampa förrän hon nått Wellington på Nya Zeeland. 37000 kilometer. 27 länder. Och när resan närmade sig sitt slut mötte hon kärleken.

mage tarm

Kan vår bakterieflora manipulera vårt beteende?

Mental hälsa

Att det finns en koppling mellan tarmfloran och vår hjärna är vid det här laget ingen nyhet men nu visar det sig att vissa stammar kan påverka vårt sociala beteende och benägenheten till ångest och stress. Det är forskarnas förhoppning att större kunskap om bakteriefloran ska ge ledtrådar som kan hjälpa oss förbättra vår mentala hälsa. 

karin thyden fötter mot blå himmel

Coachen: “Slappna av – det är bara semester!”

Krönikan

Lyssna inåt – vad behöver du för sorts semester? Välj inte semester utifrån hur du tror att en semester måste se ut. Vad behöver din kropp, ditt sinne, din själ och ditt hjärta för typ av semester? Låt det styra dina semesterbeslut tipsar coachen Karin Tydén som skriver en tankeväckande krönika så här inför semesterplaneringen.

kolesterolvardet_blev_normalt_utan_biverkningar

Kolesterolvärdet blev normalt utan biverkningar

Naturlig hälsa

Högt blodtryck och höga blodfetter och inte ens fyllda femtio år. Gills läkare skrev ut läkemedel för både blodtrycket och kolesterolvärdena, men de svåra biverkningarna fick henne att söka efter alternativ. I smyg började hon med ett tomatextrakt och nu när värdena normaliserats har hon slutat med det kolesterolsänkande läkemedlet. Och det bästa av allt är att hon slipper biverkningarna.

gravid kvinna gör frukost

Vanliga näringsbrister vid graviditet

Gravid/barn

När man är gravid äter man för två burkar det ju heta. Även om det inte är samma sak som att det är fritt fram att äta dubbelt så mycket kan det vara bra att ha i åtanke att vissa näringsämnen går åt i större omfattning under en graviditet än i vanliga fall. Det kan därför vara bra att se över sitt näringsintag och komplettera där det finns risk för brist.

probiotika_for_skon_magkanska_och_mental_halsa

Probiotika för sköna magkänslor och mental hälsa

Mage

Det kommer ständigt ny forskning och nya rön som bekräftar tarmflorans betydelse för hälsan. Inte bara för mag- och tarmhälsan utan för vårt välmående i stort, och kanske särskilt för vår mentala hälsa. Probiotika, de goda bakterierna är därför hetare än någonsin. Här får du veta mer om hur de påverkar din hälsa och varför de kan behöva tillföras i form av tillskott.

par bastar

Regelbundna bastubad kan minska risken för stroke

Forskning

Regelbundna bastubad kan bidra till minskad risk att drabbas av stroke enligt en ny internationell studie. Studien som har följt personer under femton års tid visar att de som badade bastu fyra till sju gånger i veckan löpte 61 procent minskad risk att få en stroke jämfört med de som bara bastade en gång i veckan.

jennykoos almanacka och mensskydd

Vulverine: “Nej – det är inte onödigt att menstruera”

Kurera debatt

"Har du också fått höra att det är onödigt, ja rentav onaturligt, att menstruera?  Då är det dags att reda ut begreppen lite. När man säger att ”mensen är onödig” handlar det om p-pillerblödningar, inte om menstruation skriver sexualhälsorådgivaren Jenny Koos – även känd som "Vulverine" – i detta debattinlägg.

alger

Tång på tallriken kan boosta tarmfloran

Forskning

Tång tillhör inte våra vanligaste livsmedel och är inget vi är vana vid att lägga på middagstallrik men det finns skäl att ändra på det. Tången är nämligen både näringsrik och innehåller andra fibrer än landväxter. Fibrerna i tång tros nämligen gynna tillväxten av nya tarmbakterier som i sin tur stimulerar immunförsvaret.

Makrill på menyn när Ulrika Hoffer bjuder på nationaldagsmiddag

Recept

Kurera bad kokboksförfattaren och matkreatören Ulrika Hoffer ställa samman en nationaldagsmeny för Kureras läsare. Resultatet blev en sallad med nektariner och karamelliserade chilinötter till förrätt och citronstekt makrill med färskpotatis eller stekt blomkål till varmrätt. Till dessert föreslår Ulrika en mumsig chokladkaka med frosting av tofu.

EU-kommissionen tar krafttag för att minska mängden plast i naturen

Politik

Problemet med plast i våra hav är något vi blivit allt mer uppmärksammade på under de senaste åren. EUs krav på att handeln ska informera om plastpåsars miljöpåverkan har lett till att konsumtionen av plastpåsar sjönk rejält. Nu vill kommissionen vidta ytterligare åtgärder för att minska mängden plast som hamnar i naturen rapporterar Naturskyddsföreningen.

kvinna tittar på gråa hår

Ny studie: Därför får vissa grått hår för tidigt

Forskning

Forskare tror sig ha hittat en förklaring till varför vissa blir gråhåriga tidigare än andra, de har nämligen upptäckt att en gen som reglerar hårfärgen även styr immunförsvaret något som lett dem att tro att infektioner kan bidra att skynda på processen hos de med anlag för att bli gråhåriga tid