K- och D-vitamin i kombo minskar benskörhet och främjar hjärthälsan

Forskning

Det har förekommit en del anmärkningsvärd forskning om de skyddande effekterna av vitamin K2 mot benskörhet. Till exempel:

1. Ett antal japanska studier har visat att vitamin K2 reverserar långvarig nedbrytning av skelettet och i vissa fall även ökar benmassan hos personer med osteoporos (benskörhet).

2. Det sammanslagna resultatet efter sju japanska studier visar att tillskott av vitamin K2 ger en minskning med 60 procent i kotfrakturer och en 80 procentig minskning av höft och andra icke-vertebrala frakturer.

3. Forskare i Nederländerna visade att vitamin K2 är tre gånger mer effektivt än vitamin K1 höja osteokalcin, vilken styr "byggandet" av benmassa.

4. Ett annat område där vitamin D och vitamin K samverkar är vid inflammation, vilket är inblandat både vid hjärt-kärlsjukdomar och benskörhet. Både vitamin D och K har befunnits nedreglera proinflammatoriska cytokiner och biomarkörer i kliniska situationer, visar tre studier publicerade i Immunological Reviews, Nutrition Reviews respektive The American Journal of Clinical Nutrition.

5. Vitaminer K och D överlappar också metaboliskt på cellnivå. Den cykliska oxidation och reduktion av vitamin K är en källa till elektronöverföring för antioxidant makt för att skydda levande celler mot oxidativ attack. Likaså D3 / kolekalciferol har potent kapacitet som antioxidant.

En kombination av vitaminerna K2 och D3 kan minska risken för benskörhet med 25 procent. Dessutom minskar den inflammationsprocesser, sänker blodtryck och motverkar åderförkalkning, visar flera studier. 

Att vitamin D tillsammans med kalcium är en kraftfull duo för benhälsa och förebyggande av osteoporos är redan välkänt. En av de obestridliga fördelarna med D-vitamin är också att det hjälper till att absorbera kalcium – ett faktum som även det varit känt under många decennier.

Läs också: Vitamin K2 motverkar problem med benskörhet

 

D-vitamin samverkar med vitamin K
Nu finns det också belägg för att vitamin K, och i synnerhet vitamin K2, är en annan – kanske lika viktig – komponent när det gäller skelett- och benhälsa och att förhindra frakturer som äldre.

Benförlust vanligt efter klimakteriet
En studie som publicerats i Osteoporosis International har dragit slutsatsen att tillskott med vitamin K1 eller ännu hellre, K2, vitamin D3 samt kalcium sannolikt kan minska risken för frakturer och även öka livslängden för kvinnor (i alla fall i studiens testgrupp, där alla kvinnor hade genomgått klimakteriet).
Benförlust inträffar som mest intensivt under de första tio åren efter klimakteriet, vilket även är den period då man är mest benägen att utveckla benskörhet.

Läs också: Allt fler blir bensköra – av ökande mängder kadmium i maten

Därför är fördelarna med kalcium och vitamin D beroende av vitamin K:

  • Kalcium 
    Det finns nya bevis för att det är vitamin K (särskilt K2) som styr kalcium till skelettet och samtidigt förhindrar kalciumet från att samlas där du inte vill ha det – som till exempel i organ och artärer. En stor del av arteriell plack består av just kalkavlagringar (ateroskleros) – därav uttrycket “åderförkalkning”.
  • Vitamin K2
    Vitaminet aktiverar ett proteinhormon som kallas osteokalcin, som produceras av osteoblaster, vilket behövs för att binda kalcium i benstommen. Osteokalcin tycks också bidra till att förhindra att kalcium sätter sig i dina artärer. För samtidigt som kalcium är bra för dina ben är det inte så bra för dina artärer, vilket kan bli förkalkade. K-vitamin hjälper till att skydda dina blodkärl från att förkalkas av höga kalciumnivåer.
  • Vitamin D3
    D-vitamin hjälper kroppen att absorbera kalcium, medan vitamin K riktar kalciumet till där i skelettet det behövs.

 

Teorin: Tillskott och rätt kost sannolikt överlägset läkemedel
Många är under det felaktiga intrycket att ett receptbelagt läkemedel i kombination med kalciumtillskott är svaret på starka, friska ben. Men nej, nej. Regelbunden konsumtion av en hälsosam kost tillsammans med säker solexponering och extra tillskott kommer sannolikt att vara vida överlägsen, menar forskningen.

► Läs också: Frukt och grönt minskar risk för frakturer

Forskning: Vitamin K + D = ökad bentäthet 
Japanerna har länge forskat på K-vitaminets potential att kunna förbättra benkvalitet och minska risk för benskörhet och frakturer. På Osaka Medical College har man nu upptäckt att K-vitamin i samverkan med D-vitamin ger ökad bentäthet hos människor betydligt bättre än enbart vitamin K.

► Läs också: B12-vitamin viktigt för att minska frakturer

Minskar risken med en fjärdedel
Forskarna har – för att studera kostnadseffektiviteten av olika åtgärder för att förebygga frakturer hos kvinnor i åldern 50 plus, vilka genomgått klimakteriet – bland annat forskat på teorin att vitamin K har en roll i primär prevention av frakturer.
De fick veta att kombinationen vitamin K1, vitamin D3 och kalcium kunde minska sannolikheten att drabbas av fraktur med hela 20 procent. Tog man däremot kombinationen vitamin K2 och vitamin D3 minskade risken med 25 procent.

Läs också: Allt fler väljer hälsokost framför läkemedel

Mest effektiva formen K-vitamin
Det finns flera olika former av vitamin K2: MK4, MK7, Mk8 och MK9.
Den form av vitamin K som har störst betydelse för hälsan är MK7, som är en nyare och längre verkande form. MK7 extraheras från en japansk fermenterad sojaprodukt som kallas natto. Du kan få höga halter av MK7 av att konsumera natto men många har svårt för dess lukt och konsistens och föredrar att ta MK7 i form av tillskott.

Läs också: Motverka åldrande inifrån med bortglömda vitaminet K2

Många fördelar även för hjärthälsan
En av de fördelarna med att optimera dina nivåer av vitamin D3 är att du kommer att uppleva en mängd positiva “biverkningar” – även utöver din benhälsa.
I forskning som presenterades vid konferensen European Society of Hypertension i London, där forskare studerat effekterna av tillskott med vitamin D3 på hjärthälsa rapporterades att man upptäckt att patienter med högt blodtryck kan uppleva betydande förbättringar i sitt tillstånd genom att ta vitamin D3.
Både vitamin D3 och vitamin K2 är viktiga för din hjärthälsa, eftersom de arbetar tillsammans för att öka Matrix GLA protein (eller MGP), det protein som ansvarar för att skydda dina blodkärl från förkalkning.

Läs också: D-vitaminbrist som ung kopplas till åderförkalkning som äldre

Av Isabelle G Hedander

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Forskning

Det har förekommit en del anmärkningsvärd forskning om de skyddande effekterna av vitamin K2 mot benskörhet. Till exempel:

1. Ett antal japanska studier har visat att vitamin K2 reverserar långvarig nedbrytning av skelettet och i vissa fall även ökar benmassan hos personer med osteoporos (benskörhet).

2. Det sammanslagna resultatet efter sju japanska studier visar att tillskott av vitamin K2 ger en minskning med 60 procent i kotfrakturer och en 80 procentig minskning av höft och andra icke-vertebrala frakturer.

3. Forskare i Nederländerna visade att vitamin K2 är tre gånger mer effektivt än vitamin K1 höja osteokalcin, vilken styr "byggandet" av benmassa.

4. Ett annat område där vitamin D och vitamin K samverkar är vid inflammation, vilket är inblandat både vid hjärt-kärlsjukdomar och benskörhet. Både vitamin D och K har befunnits nedreglera proinflammatoriska cytokiner och biomarkörer i kliniska situationer, visar tre studier publicerade i Immunological Reviews, Nutrition Reviews respektive The American Journal of Clinical Nutrition.

5. Vitaminer K och D överlappar också metaboliskt på cellnivå. Den cykliska oxidation och reduktion av vitamin K är en källa till elektronöverföring för antioxidant makt för att skydda levande celler mot oxidativ attack. Likaså D3 / kolekalciferol har potent kapacitet som antioxidant.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Allergisk eller “bara” överkänslig?

Kost

Allergisk eller överkänslig? Kroppen är komplicerad och begreppsförvirringen är stor. Det enda du vet är att du inte mår bra. Vad kan du göra för att komma tillrätta ned besvären och må bra igen? Vi reder ut begreppen.

tv-skärm

TV-serie sätter våra vanligaste dieter på prov

Trendspaning

I Svts nya realityserie ”Bästa dieten” som börjar sändas ikväll får fyra par prova olika populära dieter, i fyra veckors tid. Under tiden övervakas de noggrant för att se hur kostomläggningen påverkar hälsan. Programserien är därmed samtidigt en vetenskaplig studie – om än i liten skala.

Lugn och fokuserad med lecitin

Hälsa

Lecitin är fettsyran som föll i glömska när fiskoljan fick sitt stora genombrott i mitten av 1990-talet. Men lecitin förtjänar bättre – det är en av de viktigaste byggstenarna i kroppens cellmembran och våra hjärnor består till 40 procent av den ganska okända fettsyran.

vattenkran och tvål

Många slarvar med handhygienen

Allmänt

Trots att de flesta känner till att god handhygien bidrar till att hålla oss friska så slarvas det fortfarande en hel del. Endast 42 procent av svenskarna uppger att de tvättar händerna efter att ha snutit sig, hostat eller nyst och 87 procent  efter toalettbesök.

Hjälp, jag kissar på mig!

Naturlig hälsa

Vaknar du mitt i natten för att du behöver gå upp och kissa? Springer du på toaletten åtta gånger per dygn eller mer? Då är du en av miljontals världen över som lider av överaktiv blåsa. Men det finns hjälp att få, helt naturligt.

person som går

Hur vi går avslöjar neurologiska sjukdomar

Forskning

Neurofysiologiska sjukdomar märks tidigt på gången men hittills har mätningar för att registrera det bara kunnat göras på särskilda kliniker. Nu kan istället bärbara sensorer upptäcka och förvarna om sjukdomar som parkinsons, demens, multipel skleros.

patrik wincent strassad man

Patrik Wincent: Lider du av digital stress?

Krönikan

Läser du detta samtidigt som du tittar på en tv-serie och läser dina mejl? Då är risken stor att du lider av digital stress. Att försöka vara effektiva genom att göra många saker samtidigt leder istället till att vi förlorar tid och risken är stor att vi inte minns något av det, skriver Patrik Wincent.

joggare

Regelbunden motion kan hjälpa vid IBS

Mage

Mag- och tarmsjukdomen IBS innebär ofta begränsad rörlighet för den som är drabbad. Men nu visar forskning vid Sahlgrenska akademin att ökad fysisk aktivitet både förbättrar tarmfunktionen och ökar självkänslan.

herpessår

“Herpesutbrotten ger sig direkt”

Hud

Anna Garner, 59, fick kur efter kur av antivirustabletter för sina besvärliga herpesutbrott. Till sist tröttnade hon och sökte hjälp på naturlig väg. Och det funkade. De aggressiva, värkande och vätskande såren blev genast bättre och har kommit mer och mer sällan efter det.

plast i vatten

“Rädslan för mikroplaster är överdriven”

Eko/miljö

Vårt medvetande om den stora förekomsten av mikroplaster i miljön har ökat på senare år. Men hur stor miljö- och hälsofara det faktiskt rör sig om vet vi ännu inte. Nu varnar forskare för överdrivna och felaktiga slutsatser men långt ifrån alla instämmer i kritiken.

Skådespelerskan om åldersfixering, hälsotänk och håret

Naturlig hälsa

Cecilia Ljung blev känd för den breda svenska publiken som Klara Fina, den fattiga torparens dotter, i Selma Lagerlöfs klassiska berättelse, Kejsaren av Portugallien. Det var i början av 1990-talet och Cecilia har sedan dess synts i många svenska produktioner. Hon blev alla småpojkars favorit som Maja Gräddnos i julkalendern Pelle Svanslös. Senare gjorde hon den kvinnliga poliskommissarien i kriminalserien Höök och vi har också sett henne i långköraren Rederiet.

Höstvandra i lågland – din guide

Äventyr

Vandring måste inte vara strapatser i fjällen. Ge dig själv och din familj en dag, en helg eller en vecka i naturen i närheten. Här tipsar friluftsjournalisten Emma V Larsson om olika leder och ger dig smarta tips  inför en låglandsvandring. Och det går utmärkt att ta med barnen.

flicka handlar mat med sin pappa

Budskap om mat skapar oro hos unga

Kost

Den ständiga flödet av budskap om mat och ätande når både barn och vuxna. Det handlar om allt från hälsa till larm om vissa livsmedel. Barn och unga upplever att det är svårt att avgöra vem eller vad de kan lita på och föräldrarnas ord väger tungt.

rodbetsotto med kamutvete

Rödbetsotto på kamutvete

Recept

Istället för ris som används i en klassisk risotto används här kamutvete vilket ger en mättande och nyttig måltid med lite mer tugg än en vanlig risotto. Rödbetan ger rätten en utsökt karaktär och den blir en läcker färgklick på middagsbordet.

vitkål och vegobiff

Asiatisk vegobiff i kålwrap med het sås

Recept

Vegetariska världsdagen till ära bjuder vi på ett recept ur boken "Regnbågsmat" av Annika Panotzki som innehåller en palett av färgglad och näringsrik växtbaserad mat.  I detta recept samsas krispiga grönsaker med matiga vegobiffar av kikärtor och sötpotatis.