Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

fraktur

B12-vitamin viktigt för att minska frakturer

B12

Veganer, äldre personer, glutenallergiker och de som lider av tarminflammationer är några av de grupper som riskerar att lida brist på vitamin B12, men brist på vitaminet är vanligare än vad man kan tro.
Stress, rökning, användning av p-piller och laxeringsmedel ökar också risken för brist.

Vid brist på vitamin B12 kan mentala störningar som demensliknande tillstånd, depressioner, irritationer och koncentrationssvårigheter uppstå. Myrkrypningar, stickningar i benen, försämrad känsel, minnesförlust och koordinationsrubbningar – svårighet med balansen – kan vara tidiga tecken på vitamin B12 brist. Även trötthet, svaghet och yrsel kan kopplas till B12-brist. Ett typiskt tecken på B12-brist är att tungan blir irriterad och röd.

Äldre män som har låga nivåer av vitamin B12 har högre risk att drabbas av frakturer.
Det har forskare vid Sahlgrenska akademin kommit fram till genom att studera 1 000 äldre svenska män.

Benskörhet, osteoporos, är en av världens stora folksjukdomar, och det pågår en intensiv forskning för att hitta orsaken. Forskare vid Sahlgrenska akademin vid Göteborgs universitet kan nu i en omfattande studie visa att låga halter av vitamin B12 i blodet ökar risken för frakturer hos äldre män.

 

► Läs också: Vitamin K2 motverkar problem med benskörhet

Del av internationell studie
Studien är en del av ett internationellt forskningsprojekt som initierats av National Institute of Health (NIH) i USA och som omfattar totalt 11 000 män. Forskarna vid Sahlgrenska akademin har i sin del studerat 1 000 svenska män med en medelålder på 75 år. Genom olika metoder har de analyserat blodkoncentrationerna av B-vitaminerna B12 och B9 (folat).

70 procent ökad risk vid lågt B12-värde
Resultaten visar att bland män som i början av studien hade låga B12-nivåer var risken att drabbas av en fraktur sex år senare högre än hos män med normala B12-nivåer. Hos den fjärdedel som låg lägst i B12-värde var risken ökad med cirka 70 procent jämfört med övriga. Riskökningen gäller framför allt frakturer i ländryggen, där riskökningen var upp mot 120 procent.
– Den ökade risken kvarstår även när vi tar hänsyn till andra riskfaktorer för benbrott, till exempel ålder, rökning, BMI, tidigare fraktur, fysisk aktivitet, D-vitaminhalten i blodet och intag av kalcium, säger Catharina Lewerin, forskare vid Sahlgrenska akademin.

► Läs också: Frukt och grönt minskar risk för frakturer

 

Betyder detta att äldre män kan förebygga frakturer genom att äta mer vitamin B12?
– Det är inte vetenskapligt klarlagt men sådana studier pågår, bland annat i en stor holländsk studie där man behandlar äldre personer över 65 år med både vitamin B12, folsyra och vitamin D för att undersöka förekomsten av fraktur, säger Catharina Lewerin.

► Läs också: K- och D-vitamin i kombo minskar benskörhet och främjar hjärthälsan

Av Redaktionen

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


B12

Veganer, äldre personer, glutenallergiker och de som lider av tarminflammationer är några av de grupper som riskerar att lida brist på vitamin B12, men brist på vitaminet är vanligare än vad man kan tro.
Stress, rökning, användning av p-piller och laxeringsmedel ökar också risken för brist.

Vid brist på vitamin B12 kan mentala störningar som demensliknande tillstånd, depressioner, irritationer och koncentrationssvårigheter uppstå. Myrkrypningar, stickningar i benen, försämrad känsel, minnesförlust och koordinationsrubbningar – svårighet med balansen – kan vara tidiga tecken på vitamin B12 brist. Även trötthet, svaghet och yrsel kan kopplas till B12-brist. Ett typiskt tecken på B12-brist är att tungan blir irriterad och röd.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

 

korg med nässlor

Plocka nyttiga nässlor och annat ogräs

Hälsa

På våren men även sommaren kan du plocka nässlor och göra nässelsoppa eller torka för att dricka som te. Nässlorna är stärkande för immunförsvaret, men är även bra för hud och hår då dessa är rika på både vitaminer och mineraler.

kvinna väljer frukt i butik

Svenskarnas maghälsa har blivit bättre 

Hälsa

Äntligen lite positiva nyheter om svenskarnas hälsa. När Magrapporten 2021 presenterade siffror på just magproblemens utbredning visade det sig att våra magar nu mår bättre än vad de gjorde 2019. Framför allt är magarna hos de unga kvinnorna i bättre skick.

Collage: ung kvinna blinkar med ena ögat, bredvid fem BB-krämer

Skönhetspanelen testar: BB-cream

Hud

En bra BB-cream jämnar ut hudtonen och ger täckning likt en foundation – samtidigt som den ger fukt och smidighet till huden som en dagkräm. Vi har testat fem ekologiska krämer, och funnit en favorit!

 

par som springer

Näringsämnen du inte ska missa när du tränar

Kost

Om du har ett fysiskt krävande jobb, tränar mycket eller tänker börja träna – då har du ofta en högre omsättning av näringsämnen i kroppen än andra som är mer stillasittande. Här kommer några vitaminer och mineraler som du ska se till att få i dig för att orka träna.

kvinna tar en saltgurka

Så blir du av med ditt saltsug

Kost

Du har säkert haft en stark känsla av att du vill äta någon salt och letar efter salta nötter eller saltlakrits att knapra på. Det finns förstås en anledning till längtan efter salt. Näringsfysiologen Rebecca Johansson förklarar hur du löser problemet.

 

Därför är lök så nyttigt

Hälsa

Hacka, stek, ugnsbaka eller koka. Lök kan tillredas på många sätt. Vanlig lök är inte bara en smakhöjare, den främjar hälsan på många sätt. Till exempel stärker lök de goda bakterierna i tarmen och både gula och röda löken innehåller quercetin som är bra för immunförsvaret.

kvinna som yogar

5 yogaövningar för lugn och balans

TRÄNING

Kan yoga på en stol verkligen ge något? Ja, mycket mer än vad man kanske tror, säger Annika Sjöström som är kundaliniyogalärare. Du får bättre hållning och cirkulation, minskad stress och mer glädje. Här har hon satt ihop några övningar för Kureras läsare.

 

flicka med ballong springer

6 bra knep för extra energi i vår

Hälsa

På våren kan många känna sig dränerad på energi och ork efter en lång vinter. Dålig sömn, näringsbrist, stress och oro är vanliga orsaker. Här är några tips som kan hjälpa dig att få tillbaka krafterna.

hjärna med tärningar i

Spelberoende tar större risker

Forskning

I dag har spelberoende blivit så pass utbrett och stort att regeringen anser att det blivit ett folkhälsoproblem. Siffror visar på att 340 000 svenskar har ett spelberoende. Ny teknik har bidragit till ett komplexare missbruk. Nu visar forskning en koppling mellan hjärnans belöningsnätverk och att följa impulser som medför risker.

Fredagsmys med tex-mex

Fredagsmys med tex-mex

Mat

Ingen fredag utan tacos! Men har du möjligtvis tröttnat lite på den klassiska ”fredagsmys-tacosen” kanske det här kan ge dig inspiration till nya tillbehör som piffar upp lite.

 

Frallor med en bytta smör

Proteinboostade frallor med bönor

Matbröd

Unna dig själv eller en närstående riktigt goda, nybakade frallor till frukost eller mellis! Dessa är bakade med bönor som höjer proteinhalten, mättar bra och passar perfekt till både unga idrottare och äldre personer med ökat proteinbehov.