Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Ny studie: Bästa fettet att steka i – och fettet du ska undvika

Vilket fett du använder vid matlagning har stor betydelse för hälsan.
Nu varnar experter för vegetabiliska oljor - vilka vid upphettning bildar skadliga kemikalier och kan leda till demens, cancer, hjärtsjukdom, missbildningar, inflammationer, ökad risk för magsår och högre blodtryck - samt minskar halten omega-3 i hjärnan.
Det mest hälsosamma fettet är kokosolja, visar ny brittisk studie.

Undvik vegetabilisk olja när du steker, varnar nu ledande experter. Anledningen: Vegetabiliska oljor innebär för många hälsorisker. När de hettas upp bildas nämligen höga koncentrationer av skadliga kemikalier, vilka kallas aldehyder och kopplas till ett flertal sjukdomar, såsom bland annat cancer, hjärtsjukdomar och demens.
Det visar en ny studie som har letts av Martin Grootveld, professor i bioanalytisk kemi och kemisk patologi vid Demontfort University i Leicester i Storbritannien.

► Läs också: Vilket fett ska man steka i? Kureras näringsexpert svarar

 

Stora skillnader på olika stekfett
Grootvelds team uppmätte halter av "aldehyd-lipid-oxidationsprodukter" (LOPs), som produceras när oljor värms till varierande temperaturer.
Studien, som bestod av en serie experiment, gick ut på att ett antal frivilliga fick steka i olika sorters matfett: kokosfett, smör, oliv-, solros- samt majsolja. Resterna av stekfettet fick de sedan lämna in till universitetets laboratorium för analys. Resultatet visade på stora skillnader mellan hur mycket av kemikalien aldehyd som bildades vid upphettningen.

Upp till 200 gånger fler aldehyder än WHOS:s gränsvärde
Professor Grootveld berättar att en måltid som stekts i vegetabilisk olja, såsom till exempel den mycket brittiska snabbmatsrätten "Fish and chips", innehåller 100 till 200 gånger fler aldehyder än gränsvärdet för rekommenderat dagligt maxintag som fastställts av Världshälsoorganisationen (WHO).

► Läs också - WHO-rapport: Kemikalier orsak bakom folksjukdomar

Många hälsorisker
Upphettning av vegetabiliska oljor visade sig vid upphettning inte bara producera stora mängder skadliga kemikalier som kan öka antalet inflammationer i kroppen, leda till demens, missbildningar hos foster, cancer, hjärtsjukdom, högre risk för magsår och högt blodtryck. De kan också leda till en förlust av den nödvändiga och mycket aniinflammatoriska fettsyran omega 3.

Kokosfett vs kokosfett - vilken är egentligen skillnaden mellan olika sorter?

 

Kokosolja bäst
Allra bäst klarade sig kokosolja (OBS! inte den som säljs i silverförpackning i matvaruaffärer), som visade sig producera de lägsta nivåerna skadliga aldehyder. Därefter följde traditionellt smör. Vid stekning med majs- och solrosolja producerades tre gånger fler aldehyder jämfört med stekning med smör, visade testerna. Olivolja var den bästa vegetabiliska oljan, men även den bildade stor mängd aldehyder vid längre tids stekning.
Även rapsolja hade något lägre värden än övriga vegetabiliska oljor - enligt en annan studie, uppger tidningen Land.

► Läs också: Bränn fett med kokosfett

"Producerar stora mängder giftiga föreningar"
Professor Grootveld, vid universitetet De Montfort University i Leicester, som har lett studien som bestod av en serie experiment, säger:
– I årtionden har myndigheterna varnat oss hur illa smör och ister är. M
en vi har funnit smör är mycket, mycket bra för ändamål som stekning och likaså ister, säger Professor Grootveld.
– Folk har berättat för oss hur hälsosamma fleromättade alternativ som majsolja och solrosolja är. Men när du börjar leka med dem och utsätter dem för stora mängder energi i stekpanna eller ugn, genomgår de en komplex serie kemiska reaktioner som istället resulterar i stora mängder giftiga föreningar, uppger brittiska tidningen Express.

Läs också: Fakta om kokosfett

Minskar nödvändiga omega 3-fettsyror i hjärnan
Fettsyrorna i vegetabiliska oljor bidrar även till andra hälsoproblem,  visar separat forskning från universitetet i Oxford.
Professor John Stein är professor emeritus i neurovetenskap vid Oxfords universitet:
– Den mänskliga hjärnan förändras på ett sätt som är lika allvarligt som klimatförändringarna hotar att bli, säger han och hänvisar det som delvis som ett resultat av intaget av majs- och solrosolja.

► Läs också: Omega 3-fettsyror mot inflammation

Professorn: "Omega 3-brist bidrar till psykiska problem och dyslexi"
Förklaringen ligger i att vegetabiliska oljor är rika på omega 6-fettsyror, som leder till en minskning av omega 3-fettsyror i hjärnan, vilka är av avgörande betydelse för hälsan.
– Om du äter för mycket majsolja eller solrosolja absorberar hjärnan för mycket omega 6, vilket i sin tur effektivt tvingar ut omega 3, berättar professor John Stein. Han fortsätter:
– Jag tror att bristen på omega 3 är en starkt bidragande faktor till sådana problem som att öka psykiska problem och andra problem såsom dyslexi.

 

Rekommendationen: Bannlys vegetabiliska oljor
Experternas rekommendation är att helt enkelt bannlysa alla vegetabiliska oljor - som också finns i bakverk som bröd - och att använda sig av andra alternativ istället.

Läs också: Vilken olja ska jag steka i?

Av Isabelle G Hedander

Läsa mer? 
•  Daily Mail: Frying your food in LARD is healthier because vegetable oils release toxic chemicals when heated says new research
•  Express: Don't use vegetable oil, says experts: Butter, lard and olive oil are better
•  Metro: Vegetable oil contains chemicals linked to cancer, heart disease and dementia
•  Mirror: Vegetable oil cancer link leads scientists to recommend lard and butter as healthier alternatives
•  Independent: Vegetable oils contain 'toxic' chemical linked to cancer and brain degeneration, say scientists
•  The Sun: Lard help us - It’s healthier for frying than ‘toxic’ veg oil
•  The Telegraph: Cooking with vegetable oils releases toxic cancer-causing chemicals, say experts


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

par som springer

Näringsämnen du inte ska missa när du tränar

Kost

Om du har ett fysiskt krävande jobb, tränar mycket eller tänker börja träna – då har du ofta en högre omsättning av näringsämnen i kroppen än andra som är mer stillasittande. Här kommer några vitaminer och mineraler som du ska se till att få i dig för att orka träna.

kvinna tar en saltgurka

Så blir du av med ditt saltsug

Kost

Du har säkert haft en stark känsla av att du vill äta någon salt och letar efter salta nötter eller saltlakrits att knapra på. Det finns förstås en anledning till längtan efter salt. Näringsfysiologen Rebecca Johansson förklarar hur du löser problemet.

 

Därför är lök så nyttigt

Hälsa

Hacka, stek, ugnsbaka eller koka. Lök kan tillredas på många sätt. Vanlig lök är inte bara en smakhöjare, den främjar hälsan på många sätt. Till exempel stärker lök de goda bakterierna i tarmen och både gula och röda löken innehåller quercetin som är bra för immunförsvaret.

kvinna som yogar

5 yogaövningar för lugn och balans

TRÄNING

Kan yoga på en stol verkligen ge något? Ja, mycket mer än vad man kanske tror, säger Annika Sjöström som är kundaliniyogalärare. Du får bättre hållning och cirkulation, minskad stress och mer glädje. Här har hon satt ihop några övningar för Kureras läsare.

 

flicka med ballong springer

6 bra knep för extra energi i vår

Hälsa

På våren kan många känna sig dränerad på energi och ork efter en lång vinter. Dålig sömn, näringsbrist, stress och oro är vanliga orsaker. Här är några tips som kan hjälpa dig att få tillbaka krafterna.

hjärna med tärningar i

Spelberoende tar större risker

Forskning

I dag har spelberoende blivit så pass utbrett och stort att regeringen anser att det blivit ett folkhälsoproblem. Siffror visar på att 340 000 svenskar har ett spelberoende. Ny teknik har bidragit till ett komplexare missbruk. Nu visar forskning en koppling mellan hjärnans belöningsnätverk och att följa impulser som medför risker.

 

Frallor med en bytta smör

Proteinboostade frallor med bönor

Matbröd

Unna dig själv eller en närstående riktigt goda, nybakade frallor till frukost eller mellis! Dessa är bakade med bönor som höjer proteinhalten, mättar bra och passar perfekt till både unga idrottare och äldre personer med ökat proteinbehov.

lugn kvinna framför dator

Så kan du snabbt sänka stressen

Hälsa

Är du rädd för att gå till tandläkaren, ska hålla tal eller kanske bara behöver stressa ner? Oavsett orsak så finns snabb och naturlig hjälp. Ett koncentrat av l-teanin, som finns i grönt te, minskar stress och ångest inom en timma.

 

vinflaska och glas

Ny forskning visar samband mellan alkohol och hjärnblödning

Forskning

Varje år dör cirka 2,8 miljoner människor till följd av alkohol och alkohol är den sjunde ledande riskfaktorn för sjukdom och död världen över. I Sverige dör årligen närmare 2 000 av alkohol. En avhandling vid Umeå universitet visar att den som dricker fyra glas alkohol eller mer per dygn löper fem gånger så hög risk att drabbas av hjärnblödning.

man och kvinna tänker paddla kajak

Naturens apotek: Näring för årsrika

Äldre

Med stigande ålder minskar kroppens egen produktion av en rad ämnen. Det är därför viktigt att äta näringsrik kost, få tillräckligt med sömn och motionera. Ibland räcker inte kosten till. Då kan man se till att få i sig extra av hälsosamma ämnen. Här kommer några som vi kan behöva mer av ju äldre vi blir.

man med kaffekopp

Så sänkte Stig sitt PSA-värde

Naturlig hälsa

Stig Rådman opererades för cancer i urinblåsan och tog i samband med det ett PSA-prov, som tydde på sjukdom. Av en händelse fick han höra talas om att polyfenoler kan stödja prostatahälsan. Bara ett år efter han tagit de första tabletterna var hans PSA-värden normala

Leende kvinna blundar och håller i citrusfrukt i ena handen

5 skäl att boosta hyn med C-vitamin

Hud

C-vitamin är inte bara bra för att stärka immunförsvaret – det är även en riktigt verksam, välgörande och hajpad hudvårdsingrediens. Här är fem skäl till att C-vitamin är så bra för hyn – från glow till solskydd.

 

Fyra människor i soluppgång i motljus bakifrån

5 sätt att känna mer hopp

Mental hälsa

Att kunna känna hopp för framtiden och optimism är bra för hälsa, välmående – och i förlängningen även ett friskare och längre liv. Men under en pandemi  kan det vara svårt. Här är några knep för att känna mer hopp och glädje!