Ny studie: Bästa fettet att steka i – och fettet du ska undvika

Vilket fett du använder vid matlagning har stor betydelse för hälsan.
Nu varnar experter för vegetabiliska oljor – vilka vid upphettning bildar skadliga kemikalier och kan leda till demens, cancer, hjärtsjukdom, missbildningar, inflammationer, ökad risk för magsår och högre blodtryck – samt minskar halten omega-3 i hjärnan.
Det mest hälsosamma fettet är kokosolja, visar ny brittisk studie.

Undvik vegetabilisk olja när du steker, varnar nu ledande experter. Anledningen: Vegetabiliska oljor innebär för många hälsorisker. När de hettas upp bildas nämligen höga koncentrationer av skadliga kemikalier, vilka kallas aldehyder och kopplas till ett flertal sjukdomar, såsom bland annat cancer, hjärtsjukdomar och demens.
Det visar en ny studie som har letts av Martin Grootveld, professor i bioanalytisk kemi och kemisk patologi vid Demontfort University i Leicester i Storbritannien.

► Läs också: Vilket fett ska man steka i? Kureras näringsexpert svarar

 

Stora skillnader på olika stekfett
Grootvelds team uppmätte halter av “aldehyd-lipid-oxidationsprodukter” (LOPs), som produceras när oljor värms till varierande temperaturer.
Studien, som bestod av en serie experiment, gick ut på att ett antal frivilliga fick steka i olika sorters matfett: kokosfett, smör, oliv-, solros- samt majsolja. Resterna av stekfettet fick de sedan lämna in till universitetets laboratorium för analys. Resultatet visade på stora skillnader mellan hur mycket av kemikalien aldehyd som bildades vid upphettningen.

Upp till 200 gånger fler aldehyder än WHOS:s gränsvärde
Professor Grootveld berättar att en måltid som stekts i vegetabilisk olja, såsom till exempel den mycket brittiska snabbmatsrätten “Fish and chips”, innehåller 100 till 200 gånger fler aldehyder än gränsvärdet för rekommenderat dagligt maxintag som fastställts av Världshälsoorganisationen (WHO).

► Läs också – WHO-rapport: Kemikalier orsak bakom folksjukdomar

Många hälsorisker
Upphettning av vegetabiliska oljor visade sig vid upphettning inte bara producera stora mängder skadliga kemikalier som kan öka antalet inflammationer i kroppen, leda till demens, missbildningar hos foster, cancer, hjärtsjukdom, högre risk för magsår och högt blodtryck. De kan också leda till en förlust av den nödvändiga och mycket aniinflammatoriska fettsyran omega 3.

Kokosfett vs kokosfett - vilken är egentligen skillnaden mellan olika sorter?

Kokosolja bäst
Allra bäst klarade sig kokosolja (OBS! inte den som säljs i silverförpackning i matvaruaffärer), som visade sig producera de lägsta nivåerna skadliga aldehyder. Därefter följde traditionellt smör. Vid stekning med majs- och solrosolja producerades tre gånger fler aldehyder jämfört med stekning med smör, visade testerna. Olivolja var den bästa vegetabiliska oljan, men även den bildade stor mängd aldehyder vid längre tids stekning.
Även rapsolja hade något lägre värden än övriga vegetabiliska oljor – enligt en annan studie, uppger tidningen Land.

► Läs också: Bränn fett med kokosfett

“Producerar stora mängder giftiga föreningar”
Professor Grootveld, vid universitetet De Montfort University i Leicester, som har lett studien som bestod av en serie experiment, säger:
– I årtionden har myndigheterna varnat oss hur illa smör och ister är. M
en vi har funnit smör är mycket, mycket bra för ändamål som stekning och likaså ister, säger Professor Grootveld.
– Folk har berättat för oss hur hälsosamma fleromättade alternativ som majsolja och solrosolja är. Men när du börjar leka med dem och utsätter dem för stora mängder energi i stekpanna eller ugn, genomgår de en komplex serie kemiska reaktioner som istället resulterar i stora mängder giftiga föreningar, uppger brittiska tidningen Express.

Läs också: Fakta om kokosfett

Minskar nödvändiga omega 3-fettsyror i hjärnan
Fettsyrorna i vegetabiliska oljor bidrar även till andra hälsoproblem,  visar separat forskning från universitetet i Oxford.
Professor John Stein är professor emeritus i neurovetenskap vid Oxfords universitet:
– Den mänskliga hjärnan förändras på ett sätt som är lika allvarligt som klimatförändringarna hotar att bli, säger han och hänvisar det som delvis som ett resultat av intaget av majs- och solrosolja.

► Läs också: Omega 3-fettsyror mot inflammation

Professorn: “Omega 3-brist bidrar till psykiska problem och dyslexi”
Förklaringen ligger i att vegetabiliska oljor är rika på omega 6-fettsyror, som leder till en minskning av omega 3-fettsyror i hjärnan, vilka är av avgörande betydelse för hälsan.
– Om du äter för mycket majsolja eller solrosolja absorberar hjärnan för mycket omega 6, vilket i sin tur effektivt tvingar ut omega 3, berättar professor John Stein. Han fortsätter:
– Jag tror att bristen på omega 3 är en starkt bidragande faktor till sådana problem som att öka psykiska problem och andra problem såsom dyslexi.

Rekommendationen: Bannlys vegetabiliska oljor
Experternas rekommendation är att helt enkelt bannlysa alla vegetabiliska oljor – som också finns i bakverk som bröd – och att använda sig av andra alternativ istället.

Läs också: Vilken olja ska jag steka i?

Av Isabelle G Hedander

Läsa mer? 
•  Daily Mail: Frying your food in LARD is healthier because vegetable oils release toxic chemicals when heated says new research
•  Express: Don’t use vegetable oil, says experts: Butter, lard and olive oil are better
•  Metro: Vegetable oil contains chemicals linked to cancer, heart disease and dementia
•  Mirror: Vegetable oil cancer link leads scientists to recommend lard and butter as healthier alternatives
•  Independent: Vegetable oils contain ‘toxic’ chemical linked to cancer and brain degeneration, say scientists
•  The Sun: Lard help us – It’s healthier for frying than ‘toxic’ veg oil
•  The Telegraph: Cooking with vegetable oils releases toxic cancer-causing chemicals, say experts


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

koppar_kan_vara_orsaken_till_dina_halsoproblem

Koppar kan vara orsaken till dina hälsoproblem

Hälsa

Koppar är ett livsnödvändigt spårämne som kroppen behöver. Problemet idag är att vi snarare har för mycket koppar i kroppen än för lite. Har du problem med exempelvis utmattning, sköldkörtelproblem, sömnproblem, PMS, hormonobalanser, IBS, allergier, hudproblem, depression, oro, minnes- och koncentrationsproblem, kan det vara värt att se över dina kopparnivåer.

pizza

Pizza med sötpotatis och chèvre

Recept

Pizza kan varieras i det oändliga, detta recept har topping med bland annat sötpotatis, rödlök och chèvre. Botten bakas på näringsrikt dinkelmjöl och durumvete, kan bytas ut mot glutenfritt recept för den som önskar det.

mage skylt med ehec

Nationell spridning av ehec utreds

Kost

Sedan början av juli har antalet fall av ehec-infektion ökat i Sverige. Analyser visar att majoriteten är av samma typ och fall har rapporterats in från flera håll i landet. Myndigheter arbetar nu för att spåra källan.

Berith sitter i soffan med hundarna och stickar

Fri från värk och inte längre begränsad av artrosen

Värk

Berith Larsson har haft problem med artros i höfter och händer i flera år. Av en slump fick hon höra talas om grönläppad mussla – och bara efter en månad kände hon förbättringen.  – Jag har verkligen fått tillbaka mitt gamla aktiva liv. Kanske börjar jag dansa igen, säger hon.

Karl Dyall: Ryggskadan blev ett mentalt trauma

Intervju

Karl Dyall har alltid dansat, hans kropp är hans arbetsredskap. När ryggen inte längre fungerade som vanligt och smärtan tog över så tog det på psyket. Många år efter sitt första diskbråck opererade han ryggen och sedan ett år tillbaka är han helt smärtfri.